🔶 عالِمِ خودشکن
دین اسلام و مکتب تشیع، مکتب خودشکنی است. اهلبیت(ع) به ما توجه میدهند که اگر میخواهید به کمال برسید، به ما اقتدا کنید؛ ببینید ما خودشکن هستیم. در ادعیه هم نگاه بکنید، همهاش میگویند ما بدبختیم، ما بیچارهایم، ما ظالمیم، خلافکاریم؛ آیا از من خلافکار تر پیدا میشود؟ اینها کلمات معصومین(ع) است؛ از من که نیست! حضرت سجاد علیهالسلام، هنوز تکلیف نشده بودند، ۱۵ سالشان نشده بود؛ پرده کعبه را گرفته بود: «وَ مَا فِي اَلْوَرَى خَلْقٌ جَنَى كَجِنَايَتِي» (المناقب، جلد۴، صفحه۱۵۱) هیچکس جنایتکار تر از من نیست! این کلام امام سجاد علیهالسلام قبل از تکلیف است.
آقای پهلوانی(مرحوم سعادتپرور) میگفتند این چیزایی که ائمه گفتند، ما دیگر باید لنگ بندازیم!
ایشان میفرمودند دیدم در اتاق بوی تعفن میآید، هی گشتم، پشت پرده، پشت کتابها، زیر فرش، هر چه گشتم، چیزی پیدا نکردم؛ دیدم بوی تعفن هنوز هست و برطرف نمیشود. رفتم در حیاط، گفتم شاید حیوانی مرده باشد، رفتم در آن اتاق گشتم، دوباره آمدم در همین اتاق؛ دفعه سوم داشتم میآمدم کفشم پشت و رو شد، تهِ کفشم را دیدم مدفوع حیوان چسبیده است، -چون در منزلشان انواع و اقسام حیوانات بود- بعد متوجه شدم این عیب از خودم بود، مربوط به خودم هست، کفش خودم است؛ بعد مینشستند و به حال خودشان گریه میکردند و این شعر را میخواندند:
نم نم باران بر میخواران خوش است
رحمت حق بر گنهکاران خوش است
http://yun.ir/q1lfha
#لوطیصالح
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
شرح دعای 8 صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/DUsP8
شرح دعای 8 صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/whFBZ
شرح دعای 8 صحیفه سجادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/pU2Vu
شرح دعای 8 صحیفه سجادیه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/W3Dsr
شرح دعای 8 صحیفه سجادیه | جلسه ششم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/T1Mnz
شرح دعای 8 صحیفه سجادیه | جلسه هفتم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/QopP9
عوامل ازدیاد محبت دنیا | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/MYODe
عشق و محبت و جایگاه آن در قرآن و روایات | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/HT6co
توصیه های اخلاقی به زائران اربعین و عتبات عالیات | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/CODIY
تفسیر سوره فیل | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/13mFN
تفسیر سوره فیل | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/CyoOT
بالاترین غرور.mp3
3.61M
🔶 خودبینی، بالاترین غرور
تلمیذ: از محضر استاد درباره سخن مولانا منصور بطائحی سؤال شد که میگوید:
۱. «من عرف الدنیا زهد فیها، و من عرف الله آثر رضاه؛(و) من لم یعرف نفسه فهو فی أعظم الغرور.»
کسی که دنیا را بشناسد، در آن بیرغبت میشود و کسی که خدا را بشناسد، رضایت او را انتخاب میکند، و کسی که خود را نشناسد، پس او در بزرگترین غرورهاست.
استاد {علامه طباطبایی} :
معنای جملات معلوم است و اینکه (فرموده): «من لم یعرف نفسه فی أعظم الغرور» به این دلیل است که غرور بالاتر از این نمیشود که شخص خویش را یکی و خدا را یکی و در کنار خود ببیند و با این دید، بندگیاش نماید و خلاصه آنکه به فقر و نیستی خود اقرار نداشته باشد.
📚 ثمرات حیات، علی سعادتپرور، جلداول، ص ۲۰۰
📂 بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 سیر و سلوکِ محال
انسان بدون باور به این کلام پیامبر اکرم(ص)، به معرفت حقیقی نمیرسد:
«يا أَباذَرٍّ؛ لايَفْقَهُ الرَّجُلُ كُلَّ الْفِقْهِ حَتّى يَرىَ النّاسَ فى جَنْبِ اللّهِ تَبارَكَ وَ تَعالى أَمْثالَ الأَباعِرِ»(الأمالی-شیخ طوسی، جلد۱، صفحه۵۲۵) فقیه حقیقی کسی هست که همه را به شکل حیوان میبیند؛ «ثُمَّ يَرْجِعُ إِلى نَفْسِهِ فَيَكُونُ هُوَ أَحْقَرَ حاقِر لَها» اما وقتی که به خودش نگاه میکند، خودش را از همه پستتر و پایینتر میبیند. ولی چطوری این درک حاصل میشود؟ اگر معرفت نسبت به امام علیهالسلام باشد؛ با نگاه به امام، میبیند آنها انسان هستند، و بقیه حیوانند.
به عنوان مثال بنده برای برداشتن این عینک، باید درکی از فاصلهام با آن داشته باشم تا دستم را دراز کنم، و آن را بردارم؛ این نیم متر را چطوری بفهمم؟ فهمیده نمیشود مگر اینکه یک مانعی باشد، یک حجابی باشد تا این فاصله درک بشود.
خدای تبارک و تعالی عین تجرّد است، عین تجرّد چگونه محک میخورد؟! خدای متعال در امام تجلی کرده، تا فاصله ما با امام، فاصله ما با خدا را نشان بدهد. خدای متعال میفرماید من خودیّتِ خودم را در امام متجلی کردم، اگر شما میخواهید بفهمید که چقدر با منِ خدا فاصله دارید، ببینید چقدر با امام فاصله دارید؛ پس باید امام را بشناسید: «بِنَا عُبِدَ اَللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ مُحَمَّدٌ حِجَابُ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى»(امام باقر-ع- الکافي، جلد۱، صفحه۱۴۵) باید امام را بشناسید، امام حجاب است.
کلام دیگری که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده: «یَا أَبَاذَرٍّ لَوْ لاَ عَلِيٌّ ... لَمْ يَكُنْ ثَوَابٌ وَ لاَ عِقَابٌ وَ لاَ يَسْتُرُهُ مِنَ اَللَّهِ سِتْرٌ وَ لاَ يَحْجُبُهُ مِنَ اَللَّهِ حِجَابٌ وَ هُوَ اَلْحِجَابُ وَ اَلسِّتْرُ»(بحارالأنوار، جلد۴۰، صفحه۵۵) امیرالمؤمنین همان حجاب است.
و یا در زیارت رجبیه برای حضرات معصومین آمده است: «وَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ اَلْمُنْتَجَبِ وَ عَلَى أَوْصِيَائِهِ اَلْحُجُبِ» این حضرات حجاب هستند، یعنی هم حجاب به معنای نگهبان هستند، یعنی از اینها نمیشود عبور کرد؛ هم اینکه اینها حجاب هستند، یعنی اینکه خدای تبارک و تعالی در این انوار مقدس تجلی کرده است. اهل بیت عصمت و طهارت هم باز حقیقتشان مجرد است، اما ظهور و بروز خدای تبارک و تعالی هستند، در افعالشان، در اقوالشان؛ یعنی ما با فعل امیرالمؤمنین که درِ قلعه خیبر را میکَنَد، میتوانیم بفهمیم که ما چقدر با قدرت خدا فاصله داریم. ظهور قدرت خدا که مجرد هست، در قدرت امیرالمؤمنین تجلی میکند، و اینها ظهور اسماء و صفات خدای تبارک و تعالی هستند.
اگر شخصی میخواهد مسیر کمال را طی کند، باید یک الگویی برای کمال داشته باشد؛ چون کمال یک امر مجرّد است. ما الان هر جایی بخواهیم برویم، بالأخره جاده مشخص است، خیابان هست، مسیر مشخص است؛ سفر هوایی هم که باشد، باز خط هوایی برای هواپیماها ترسیم میکنند، و شما باید در این مدار حرکت کنید؛ ولی در مسئله تجرّد، بدون امام اصلاً معقول نیست؛ بدون خلیفة اللّه که فرمود: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً»(بقره-۳۰) اصلاً سیر، معقول نیست. لذا خود حضرت میفرماید «بِنَا عُبِدَ اَللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ» معرفت به ما حاصل میشود، اگر ما نباشیم معرفتِ یک امر مجرد، محال است. کمال یک امر مجرد است، حقیقت یک امر مجرد است، یک قالبی میخواهد؛ تا شناخت منزلت امامت نباشد، سیر محال است و هر کسی به عنایت و عون امام علیهالسلام مسیر را طی میکند.
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
شرح و تفسیر سوره مبارکه هُمَزَه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/9bm1J
شرح حدیث نهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/fEyIF
شرح حدیث نهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/DQXWj
شرح حدیث نهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/cEmsq
شرح دعای نهم صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/yjC2n
شرح دعای نهم صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/7S2j9
شرح دعای دهم صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/dmV04
شرح دعای یازدهم صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Ms3NK
شرح خطبه ۲۰ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/mhfqx
شرح خطبه 20 نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/74e52
شرح خطبه ۵۲ نهج البلاغه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/5ojbh
شرح خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/lndEi
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 الرحمن الرحیم
هر دو صفت اللهاند و از رحمت و مهر و مهرورزی پروردگار حکایت دارند.
تفاوتشان در چیست؟
رحمان عمومیت رحمت الهی بر مؤمنان و کافران را میرساند، اما رحیم نشان از رحمت خاص پروردگار به مؤمنان دارد.
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن #سورهحمد #فاتحةالکتاب
سی آذر نود و چهار
برای مشاهده مشروح این جلسهی تفسیر از لینک زیر استفاده نمایید:
🔗 https://www.aparat.com/v/NkL7G
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
منشأ تعارض در زندگی.mp3
1.09M
🎧 منشأ تعارض در دوراهیهای زندگی
پرسش:
چگونه بر سر دوراهیها و چند راهیهای زندگی، تصمیم و انتخاب درستی داشته باشیم؟
👤بخشی از بیانات آقای #محمدحسینقدوسی
#درمکتبعلامهطباطبایی
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
⁉ فضای مجازی چقدر به نفع ماست، چقدر به ضرر ماست؟!
💡 این دیگر به وجدان خود فرد بر میگردد، که در استفاده از این وسایل ببیند که نورانیتش بیشتر شده یا تاریکیاش؛ تشویشاش بیشتر شده یا کمتر!
انسانها هر چقدر مراتب ایمانیشان بالاتر برود، هر مقداری که سیر کمالی داشته باشند؛ بدنشان روی زمین است؛ ولی چون سیر کمالی دارند، توی یک فضای بالاتری هم زندگی میکنند. وجود خاکیاش روی زمین راه میرود، ولی وجود حقیقیاش در عالم باطن، در ارتفاع بالاتری سیر میکند.
آقای بهجت میفرمودند گاهی لغزشی در کلام برای کسی پیش میآمد، ما میدیدیم که انگار از ارتفاع هزارمتری افتاده است؛ انگار از آن وجود ملکوتی به زمین افتاده است! کسی که از ارتفاع ده متری بیفتد، خب دست و پاش میشکند، داد و فریاد میکند، همه را متوجه خودش میکند؛ ولی در عالم باطن، کسی که چشم باطناش باز باشد، می بیند!
ما متوجه سقوطها نیستیم، متوجه از دست دادن ایمان نیستیم! تعبیر روایت است که میفرماید: «حَتَّى لاَ يَبْقَى بَيْتَ وَبَرٍ وَ لاَ بَيْتَ مَدَرٍ إِلاَّ دَخَلَهُ جَوْرُهُمْ وَ ظُلْمُهُمْ...»(امیرالمؤمنین-ع- بحارالأنوار، جلد۳۴، صفحه۵۷) -وَبَر منظور چادرهای پشمیِ چادرنشینها است، و مَدَر یعنی خانههایی که با گل و خاک و اینها ساخته میشود- یعنی در هیچ چادری و در هیچ خانهای نیست، مگر اینکه ظلم وارد میشود؛ خب یکی از مصادیقش همین وسایل است که تاریکی میآورد.
انسان فقط این نکته را درک بکند: «كَمَا تَعِيشُونَ تَمُوتُونَ ...»(پيامبر اکرم-ص- عوالي اللئالي، جلد۴، صفحه۷۲) همانطور که زندگی میکنید، میمیرید.
انسان باید بفهمد که چه مقدار این وسیله آثار مثبت برایش دارد، چقدر آثار سوء دارد. باید خودش متوجه باشد چقدر به امام نزدیک شده است؟ چقدر معرفتش نسبت به امام بیشتر شده است؟ معرفت چشایی نه معرفت علمی! هیچ وقت به کسی که کتاب تعلیم رانندگی را خوانده و خوب هم میتواند توضیح بدهد، راننده نمیگویند! راننده کسی است که آن کتاب را در عملش نشان بدهد. به کسی میگویند اهل معرفت، که حقیقت معرفت را چشیده باشد.
این وسایل نوعا برای افراد ضررش بیشتر از سودش است! حداقلش این است که تشویش میآورد. مگر ضرورتهایی که ممکن است انسان داشته باشد.
آقای سعادتپرور فرمودند که استادِ ما در مسیری که تا شاهعبدالعظیم میرفتیم، این روایت را توضیح دادند: «أَقْلِلْ مَعَارِفَكَ ... أَنْكِرْ مَنْ عَرَفْتَ مِنْهُمْ»(امام صادق-ع -مستدرک الوسائل، جلد۱۱، صفحه۳۸۷) معارف یعنی کسانی که خوب هستند، میفرماید اینها را به حداقل برسان! همین مقداری هم که داری، همینها را هم رد کن! این نمیسازد، با افرادی مثل بنده که با صد نفر ارتباط دارم، وقتم را مشغول میکنم؛ کی میتوانم مشغول حضرت باشم؟!
در روایت دیگری هست که میفرماید چه ضرری دارد اگر کسی تو را نشناسد؟ دیگران تو را نشناسند، چه ضرری میکنی؟ بگذار معروف بین آسمانیان باشی! اگه خدا صلاح دید، شرایطی را فراهم کرد، در زمین هم محبوب میشوی: «مَحبوبَةً فی اَرضِک وَ سَمائِک»(زیارت امینالله)
در عین حال چون الان ضرورت هست که هر کسی داشته باشد؛ ضرورت به این اعتبار که شرایط یک جوری است که انگار نمیتوانی نداشته باشی! به خصوص برای تحصیل و اینها مجبور هستند؛ مدیریت خودش را دست اینها ندهد، خودش مدیریت آن را به عهده بگیرد! بنشیند فکر کند، چه مقدار من باید از این استفاده بکنم؛ همهاش دنبال این نباشد که کی پیام داد، کی میخواهد با من صحبت کند! هر مقداری که انسان مدیرِ این وسیله بود، برایش نورانیت میآورد؛ هر مقداری که این برایش تعیین بکند که چی را نگاه کند، به چی توجه بکند، نورانیتش هم کمتر است.
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
شرح خطبه 160 نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/kLum4
شرح خطبه 160 نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Cp5Bk
شرح خطبه 160 نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/rk43o
شرح خطبه 160 نهج البلاغه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Rbf9S
شرح خطبه 160 نهج البلاغه | جلسه ششم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/yN9OT
شرح خطبه 160 نهج البلاغه | جلسه هفتم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/cQJKF
شرح خطبه 160 نهج البلاغه | جلسه هشتم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/ZfB4J
شرح خطبه 160 نهج البلاغه | جلسه نهم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/C4Zoq
بیان صفت نفاق در نهج البلاغه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/e6y04
شرح حدیث 9 از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/B8Vvf
شرح حدیث 9 از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/fWQ3A
شناخت خدا.mp3
1.34M
🔶 شناختِ خدا
«قالَ لَنْ تَراني وَ لکِنِ انْظُرْ إِلَي الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَکانَهُ فَسَوْفَ تَراني» (اعراف-۱۴۳)
«لِی مَعَ اللّهِ وَقْتٌ لا يَسَعُنِى فِيهِ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ و لا نَبِىٍَ مُرْسَل» (الکافي، جلد۳، صفحه۴۸۲)
📂 بخشی از بیانات آقای #محمدحسینرحیمی
(جلسه ششم رساله الولایة ۱۳۹۴)
🔗 http://eksir.org/
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 محورهای سلوک
مؤثرترین چیزی که عامل موفقیت اولیای خدا بوده، به حسب ظاهر دو چیز است: یکی دوست و همراه داشتن، و دیگری استاد راهنما داشتن است. انسان تنهایی بخواهد یک جادهای را برود، یا بخواهد جنگل برود، پیچ و خم دارد، رعب و وحشت دارد؛ تنهایی خیلی مشکل است. یکی دوست و همراه میخواهد، و یک راهنما که بتواند او را به مقصد برساند. تعبیری که خواجه حافظ در غزل اولش دارد: که سالک بیخبر نبود ز راه و رسم منزلها ... او راه را رفته، از راه و رسم منزلها بیخبر نیست. دست گدایات را باید بدهی به دست یک راهنمایی که در آن مقاطع انحراف تو را هدایت کند؛ که اینجا داری کج میروی! اینجا داری زیادهروی میکنی! اینجا سرعتت زیاد است! اینجا اشتباه کردی!
انسان باید ببیند با چه کسانی حشر و نشر دارد؛ با چه کسانی مرتبط است. آنهایی که دنبال دنیا و مطامع دنیوی هستند، و نورانیتی ندارند، اهل گریه نیستند... یک شاخص آشکار را امام معصوم فرمودند: «علامةُ قساوةِ القلب جُمُودُ العین» میخواهی ببینی قلبت سالم است یا نه، ببین اشک داری یا نداری! اگر دیدی چشم گریان داری، این گریه مرتبطت میکند به آن بُکاء حقیقی که «فَلاَندُبَنَّکَ صَباحَاً وَ مَساءً»؛ اگر رفیقی داری که این ارتباطت را محکمتر میکند، این به درد رفاقت میخورد!
حضرت فرمودند: «إِتَّبِع مَنْ يُبْكِيك...» با کسی معاشرت کن که تو را به گریه بیاورد! گریه، بخشی برای اهلبیت عصمت و طهارت است، یعنی درک مظلومیت آنهاست؛ و بخش دیگرش هم این است که همهی ما همیشه در معرض خطریم، با گریه میتوانیم مسیر را به سلامت بگذرانیم. اگر اهل گریه نیستی، به سلامت به مقصد نمیرسی!
در تعبیر دیگری از امام صادق سلاماللهعلیه میفرماید:«مَنْ یُذَکِّرُکُمُ اللّه رؤیته...» با کسی همنشین باش که دیدارش تو را به یاد خدا میاندازد. اگر کسی خشوعت را زیاد میکند، گریهات را زیاد میکند، صلاحیت رفاقت دارد، وإلا بدون آنکه کدورتی پیش بیاید، به تدریج از او دور باش؛ و دائم در نظر داشته باش، که خدایا مرا به یکی نزدیک کن که به این حال و هوای معنوی نزدیکتر باشد.
ما چه بخواهیم، چه نخواهیم، همین الان در حال حرکت روی پل صراط هستیم؛ چه بخواهیم، چه نخواهیم به نقطه مرگ خواهیم رسید؛ دیر یا زود با تاریکیهای برزخ که از قبل شروع شده -به تعبیر صحیفه سجادیه- برخورد خواهیم کرد؛ اینها را آن کسی که اهل توجه هست، اهل باطن هست، او میتواند بر انسان مکشوف بکند، کنار بزند.
بله، یکی نمیخواهد؛ میگوید کاری با من نداشته باشید، میخواهم زندگی معمولی داشته باشم؛ خب کاری با او نداریم. خطاب با کسی است که میخواهد رنگ و بوی عصمت بگیرد. اگر کسی میخواهد در بهشت همجوار اهلبیت عصمت و طهارت باشد، یکی از محوریترین گزینههای عملی سلوک، انتخاب دوستِ همراه، و انتخاب استاد است؛ اگر استاد باشد، خودش توجه میدهد که سیر و سلوک بدون امام محال است. استاد دستت را به دست امام میدهد؛ یعنی در واقع ارتباط با امام را محقق میکند.
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پادشاهِ جهان
از او نترسید؛ او رحمان و رحیم است. به او نزدیک شوید با پای دل؛ با قلب!
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن #سورهحمد #فاتحةالکتاب
سی آذر نود و چهار
برای مشاهده مشروح این جلسهی تفسیر از لینک زیر استفاده نمایید:
🔗 https://www.aparat.com/v/NkL7G
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/NFs94
شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/RuG9D
شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/0E6HI
شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/OaqyR
شرح خطبه های هشتم و نهم و دهم نهج البلاغه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/iNrY1
شرح دعای دوازده صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/z861a
شرح دعای دوازده صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/I7gRy
شرح دعای دوازده صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/dEeO3
شرح دعای دوازده صحیفه سجادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/RsTad
شرح دعای دوازده صحیفه سجادیه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/npDlV
شرح دعای سیزدهم صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/P8AZ6
شرح دعای سیزدهم صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/fOZtm
شرح دعای سیزدهم صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/JL0PT
🔶 آفتِ عبادت
استاد(مرحوم سعادتپرور) میفرمودند عُجب در عبادت! گاهی یک خلافکارِ توحیدی بهتر از یک عبادتکار غیرتوحیدی است. مثلاً یک دزد میخواهد برود دزدی، میگوید خدایا هوای مرا داشته باش، یک نذر مختصری هم میکند. او اعتقادش ترجیح دارد نسبت به کسی که عبادت میکند و نسبت به آن عُجب دارد. ولو این که او دزد و خلافکار است و قطعاً کسی که در مسیر بندگی خدای متعال است، با دزد قابل مقایسه نیست؛ ولی موضوع اینجاست که عُجب ضررش از دزدی بیشتر است.
در روایت داریم که حضرت داود علیهالسّلام یک قورباغهای را دید...« قَالَ دَاوُدُ اَلنَّبِيُّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَأَعْبُدَنَّ اَللَّهَ اَلْيَوْمَ عِبَادَةً وَ لَأَقْرَأُ قِرَاءَةً أُحِبُّ لَمْ أَفْعَلْ مِثْلَهَا قَطُّ...» حضرت داود گفت امروز میخواهم خداوند را عبادتی کنم و با قرائتی بخوانم که دوست دارم تا به حال مثل این عبادت نشده باشد؛ «فَدَخَلَ مِحْرَابَهُ فَفَعَلَ...» پس رفت داخل محراب و مشغول عبادت و قرائتش شد. «فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ صَلاَتِهِ إِذَا هُوَ بِضِفْدِعٍ فِي اَلْمِحْرَاب...» از نمازش که فارغ شد دید قورباغهای در محرابش هست. «فَقَالَ لَهُ يَا دَاوُدُ أَعْجَبَكَ اَلْيَوْمَ مَا فَعَلْتَ مِنْ عِبَادَتِكَ وَ قِرَاءَتِكَ فَقَالَ نَعَمْ فَقَالَ لاَ يُعْجِبَنَّكَ...» قورباغه گفت: داود، امروز این عبادتت تو را به عُجب انداخته؟ عُجب تو را نگیرد، «فَإِنِّي أُسَبِّحُ اَللَّهَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ أَلْفَ تَسْبِيحَةٍ يَتَشَعَّبُ لِي مَعَ كُلِّ تَسْبِيحَةٍ ثَلاَثَةُ آلاَفِ تَحْمِيدَةٍ وَ إِنِّي لَأَكُونُ فِي قَعْرِ اَلْمَاءِ فَيَصُوتُ اَلطَّيْرُ فِي اَلْهَوَاءِ فَأَحْسَبُهُ جَائِعاً فَأَطْفُو لَهُ عَلَى اَلْمَاءِ لِيَأْكُلَنِي وَ مَا لِي ذَنْب» من در هر شبی خدا را هزار تسبیح میکنم، با هر تسبیحم سه هزار حمد منشعب میشود؛ و در حالیکه در اعماق آب هستم، پرنده در آسمان صدا میزند که غذا میخواهم، میفرمایند که او گرسنه است، من میآیم روی آب تا او مرا بخورد، گناهی هم نکردهام. (امام صادق-ع- الزهد، جلد۱، صفحه۶۴)
یعنی با این که قورباغه در ته آب بود، صدای پرنده را که شنید به دنبال غذا میگردد، گفت من خودم را بالا میآورم که فدا بشوم و او از من تغذیه کند و شب تا صبح هم استغفار دارم؛ ولی این سؤال برای من ایجاد نشده که خدایا چرا حضرت داود را خلق کردی! کأنه یک تنبّهی برای حضرت داود علیهالسّلام بوده که هیچ موجودی را حقیر نشمار؛ خودت را باید حقیرترین موجود بدانی!
منظور این است که استغفار ریشه عُجب را از بین میبرد. استغفار انکساری برای فرد میآورد که من گناهکارم. نماز که میخوانیم میگوییم «یا مُحْسِنُ قَد أتیک المُسِیء» تمام این اختلافی که طوایف، اشخاص، صنفها و طیفهای مختلف فکری سیاسی اجتماعی با هم دارند، هیچکدام خالی از گناه و خالی از عُجب نیست؛ و آن عُجب دخالت دارد در این که آن ایرادی که طرف از او میگیرد را نمیپذیرد، و باعث اختلاف یا اختلاف طرفداران میشود، و به تبعش مشکلات برای دیگران درست میشود.
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
شرح خطبه یازدهم نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/o04v6
شرح خطبه یازدهم نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/kPnXd
شرح خطبه یازدهم نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/kDWdY
شرح خطبه دوازدهم نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/jrYIm
شرح خطبه دوازدهم نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/CoOMy
شرح خطبه بیستویکم نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Dbyfv
شرح دعای سیزدهم صحیفه سجادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/NRdJD
شرح دعای سیزدهم صحیفه سجادیه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/PmvIQ
گزیده احادیث اخلاقی | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/I3hTV
درمان نفاق با عنصر تقوا | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/ijgfz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 همه از آنِ اوییم
«وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ »(انفال-۱۷)
وجود تو مخلوق اوست. همه افعال تو از اوست. آن به آن، او فیض میرساند.
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن #سورهحمد #فاتحةالکتاب
دیماه نود و چهار
برای مشاهده مشروح این جلسهی تفسیر از لینک زیر استفاده نمایید:
🔗 https://www.aparat.com/v/2OizU
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
⁉️ در روایت «يا أحمدُ! لو لاكَ لما خلقتُ الأفلاك، و لو لا عليّ لما خلقتُك؛ و لو لا فاطمة لما خلقتكما»، جایگاه حضرت زهرا(س) نسبت به پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) چگونه تبیین میشود؟!
💡 در روایت داریم «قَالَ اَلشَّجَرَةُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَسَبُهُ ثَابِتٌ فِي بَنِي هَاشِمٍ وَ فَرْعُ اَلشَّجَرَةِ عَلِيٌّ وَ عُنْصُرُ اَلشَّجَرَةِ فَاطِمَةُ وَ أَغْصَانُهَا اَلْأَئِمَّةُ وَ وَرَقُهَا اَلشِّيعَةُ...» (امام باقر-ع- جلد۲۴، صفحه۱۳۹)
اگر درست یادم باشد از فرمایش استاد(مرحوم سعادتپرور)، «عنصر» را معنا کرده بودند به وصلکننده همه اجزا؛ مثل اینکه مفصلها قسمت پایین و بالای دست و پا را به هم وصل میکنند. کأنّه پیغمبر اکرم به منزلهی ریشه، امیرالمؤمنین به منزله تنهی درخت ولایت، و اهلبیت به منزله شاخهها هستند، و شیعیان به منزلهی برگهایی هستند که میآیند و میروند، و عوض میشوند؛ ولی پیکره درخت سالم میماند.
حضرت زهرا(س) «عنصر» یعنی آن حلقه اتصالِ همه اینها به همدیگر است. برگی که به شاخهای میچسبد، واسطهای میخواهد، یک وصلی میخواهد، وصلش حضرت زهراست. آن شاخه که به تنه میچسبد، وصلی میخواهد، آن شاخهها به شاخه مرکزی، که به تنه درخت متصل میشوند، وصلکننده همهی این اجزاء حضرت زهرا علیها السلام است؛ ولی آن درخت جایگاه خودش را دارد.
مسأله خلقت نوری و خلقت مادی را نباید خلط کرد؛ مثلاً میان پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین سلامالله علیهما فاصله هست -اگر چه بعضیها خواستند خلط بکنند اما بر حسب ظاهر حرفشان درست نیست- چون نظام خلقت باید یک واسطه داشته باشد؛ و پیغمبر اکرم جلو افتادند...
در انداختن بتهای کعبه، امیرالمؤمنین -توضیحات از بنده هست- به پیغمبر فرمود که این کار در شأن شماست، شما بالا بروید؛ پیغمبر اکرم روی دوش امیرالمؤمنین رفت. ایشان عرض کرد که انگار کوهی روی دوش من سنگینی میکرد، و دیگر تحمل وزن ایشان را نداشتم! جایمان را عوض کردیم، من رفتم بالا، انگار پر کاهی روی یک کوهی باشد، اینقدر سبک بودم! پیغمبر اکرم فرمودند این سنگینی نبوت است؛ اگر چه تو قابلیت نبوتِ بعد از من را داری: «وَ لَوْ لاَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَتَمَ بِي اَلْمُرْسَلِينَ وَ قَضَى أَنَّهُ لاَ نَبِيَّ بَعْدِي لَكُنْتَ يَا عَلِيُّ مِنْ بَعْدِي نَبِيّاً...» اگر بعد از من نبوت ادامه داشت، تو نبی بعد از من میشدی! ولی باز هم بین نبی و وصی یک فاصلهای هست که امیرالمؤمنین فرمودند من بندهای از بندههای او هستم؛ یعنی نسبت به ایشان اصلا عددی نیستم.
در دعایی که آقای بهجت میفرمودند خواندن آن توفیق میخواهد: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْمَكْنُونِ الْمَخْزُونِ الطَّاهِرِ الطُّهْرِ الْمُبَارَكِ...»(تعقیبات مشترک نماز، دعای مکنون) این «الطَّاهِرِ الطُّهْرِ الْمُبَارَكِ» انگار همان حقیقت نبوت است؛ حقیقتِ وضعیت پیامبر اکرم هست، آن اسم عظیم، آن قالبی که آن حقیقت به خودش گرفته است. آن قالبی که امیرالمؤمنین سلامالله علیه با آن معرفی میشود، مقام وصی هست که دون نبی است. حضرت زهرا سلامالله علیها واسطهای است در عالم ظاهر، به اعتبار اینکه اگریک زن نباشد که حلقه وصل بین نبوت و وصایت باشد، ولایت شکل نمیگیرد. باید یک زن جمع کننده بین دو نور باشد؛ کسی که نور نبوت و نور وصایت را در خودش جمع کند. نور ولایت از جمع این دو نور شکل میگیرد؛ حضرت زهرا(س) جمع بین دو نور نبوت و وصایت هستند.
👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
منبر و روضه فاطمیه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/VMGxp
شرح خطبه بیستویکم نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Z71Yu
شرح خطبه بیستویکم نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/V0kAq
شرح خطبه بیستویکم نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/LMKxS
شرح خطبه بیستویکم نهج البلاغه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/P5FGS
اقسام مردم در یک نگاه به روایت نهج البلاغه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/xW2hz
شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/n9VxF
شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/taxH8
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/6XgT1
سرود بندگی | گزیده ای از تفسیر سوره حمد | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/y1wDV
توصیه های اخلاقی و احادیث ناب | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/tLV2O
.
بار امانت.mp3
2.93M
🔶 شکارِ حقیقتِ هستی!
«إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا»(احزاب-۷۲)
این آیه از معجزات قرآن است.
📂 بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
⁉ نقلی هست از مرحوم آقای بهجت(ره) که متن «حدیث کساء» معجزهی لفظی است؛ این معجزه چیست؟
💡یکی از عبارتهایی که خود ایشان مکرر نقل میکردند، عبارتی است که حضرت زهرا سلامالله علیها در حدیث کساء آن را مستقیم به خدا نسبت میدهد: «فَقالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ یا مَلائِکَتی وَیا سُکَّانَ سَمواتی، اِنّی ما خَلَقْتُ سَمآءً مَبْنِیةً، وَلا اَرْضاً مَدْحِیةً، وَلا قَمَراً مُنیراً، وَلا شَمْساً مُضِیئَةً، وَلا فَلَکاً یدُورُ، وَلا بَحْراً یجْری، وَلا فُلْکاً یسْری، اِلاَّ فی مَحَبَّةِ هؤُلاءِ الْخَمْسَةِ الَّذینَ هُمْ تَحْتَ الْکِسآءِ ...»؛ عبارتهایی که در این حدیث آمده را حضرت زهرا مستقیم به خدای تبارک و تعالی نسبت میدهند.
این همان چیزی است که معصوم علیهالسلام فرمودند که من عبارت «إیّاکَ نَعْبُدُ و إیّاکَ نَسْتَعِین» را آنقدر تکرار کردم: «لازَال اُکَرِّرُها حتّی سَمِعتُ مِن قَآئِلُها» که از گویندهاش شنیدم! البته در هر حال خدای متعال ناطق هست، و هر نطقی نطقِ خداست؛ اما اینکه چه مرتبهای از مراتبِ شهود و مشاهده هست، ما نمیدانیم! این مرتبه عالی تجرد است که استاد(مرحوم سعادتپرور) میفرمودند سختترین مرحله سیر، تفکیکِ ذات از اسم است. مرتبهای که میبینی چی اسم است، و چی ذات! نه با چشم، مشاهده با آن شهود معرفتی، که باید انسان تضرعهای ماهیانه و سالیانه داشته باشد تا به درکِ این بینونت(تباین) برسد. تمایزی که ظهور نورِ ذات از نورِ اسم را درک کند، روزیِ هر کسی نیست! اینجا امام سلامالله علیه میفرماید که من از خودش شنیدم!
و عبارتهایی که در شأن حضرت زهرا سلامالله علیها وارد شده، نظیر «اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ.» که فاطمه را محور قرار دادند.
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حمد مخصوص اوست
«أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ ۗ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ»(اعراف-۵۴)
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن #سورهحمد #فاتحةالکتاب
دیماه نود و چهار
برای مشاهده مشروح این جلسهی تفسیر از لینک زیر استفاده نمایید:
🔗 https://www.aparat.com/v/2OizU
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
شرح خطبه بیستوسوم نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Kq954
شرح خطبه بیستوسوم نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/olwsF
شرح خطبه بیستوسوم نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Cb3nu
شرح خطبه بیستوسوم نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/M6WyY
شرح خطبه بیستوسوم نهج البلاغه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/abExk
شرح خطبه بیستوسوم نهج البلاغه | جلسه ششم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/HFYPL
شرح خطبه های ۶۳ و ۶۴ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/qB2W5
شرح خطبه های ۶۳ و ۶۴ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/kpbNa
شرح خطبه های ۶۳ و ۶۴ نهج البلاغه | جلسه سوم| استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/dAtVB
شرح خطبه های ۶۳ و ۶۴ نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/6Qdlk
شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/YAsBP
شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/0M19q
شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/FfrZy
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/5nrVE
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Zxk1p
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/ti5Xc
صله رحم و آثار شگفت آن در دنیا و آخرت | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/rMqa3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عنصرِ هستی
در روایت داریم «قَالَ اَلشَّجَرَةُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَسَبُهُ ثَابِتٌ فِي بَنِي هَاشِمٍ وَ فَرْعُ اَلشَّجَرَةِ عَلِيٌّ وَ عُنْصُرُ اَلشَّجَرَةِ فَاطِمَةُ وَ أَغْصَانُهَا اَلْأَئِمَّةُ وَ وَرَقُهَا اَلشِّيعَةُ...» (امام باقر-ع- جلد۲۴، صفحه۱۳۹)
«عنصر» را معنا کردند به وصلکننده همه اجزا؛ مثل اینکه مفصلها قسمت پایین و بالای دست و پا را به هم وصل میکنند. کأنّه پیغمبر اکرم به منزلهی ریشه، امیرالمؤمنین به منزله تنهی درخت ولایت، و اهلبیت به منزله شاخهها هستند، و شیعیان به منزلهی برگهایی هستند که میآیند و میروند، و عوض میشوند؛ ولی پیکره درخت سالم میماند.
حضرت زهرا(س) «عنصر» یعنی آن حلقه اتصالِ همه اینها به همدیگر است... کسی که نور نبوت و نور وصایت را در خودش جمع کند. نور ولایت از جمع این دو نور شکل میگیرد؛ حضرت زهرا(س) جمع بین دو نور نبوت و وصایت هستند.
♣️ شهادت صدیقه طاهره، حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها را تسلیت میگوییم. ♣️
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
روضه فاطمیه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/a4TJA
شرح خطبه ۲۵ نهج البلاغه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Uj3p1
شرح خطبه ۲۹ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/p6YbO
شرح خطبه ۲۹ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/DQTyS
شرح خطبه ۳۹ نهج البلاغه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/iytv9
شرح خطبه ۶۹ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/mEdf1
شرح خطبه ۶۹ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/54GTF
شرح خطبه ۶۹ نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/fRkDw
شرح خطبه ۷۱ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/uGjDr
شرح خطبه ۷۱ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/SJVIn
شرح دعای ۱۵ صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/lJ2fo
شرح دعای ۱۵ صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/FCar7
شرح دعای ۱۵ صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/QfqC0
شرح دعای ۱۵ صحیفه سجادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/TNe41
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/IndXo
شکر نعمت های خداوند | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/7qJXI
شکر نعمت های خداوند | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/28BiD
شکر نعمت های خداوند | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/JWef3
شکر نعمت های خداوند | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/S7PhB
توصیه های اخلاقی به طلاب علوم دینی | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/nfJGh
.
.