eitaa logo
شیخ غلامعلي بدرلو
1.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
253 فایل
یاهو زَكَاةُ الْعِلْمِ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّهِ وَ إِجْهَادُ النَّفْسِ فِي الْعَمَلِ بِهِ تصنیف غررالحکم، حدیث ۱۳۲ http://eitaa.com/Arshiv_Gholam ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Sheikh_Gholamali
مشاهده در ایتا
دانلود
از نگاه پسرت سمتِ سرت ریخت دلم دست تو سرد شد و چشم ترت ریخت دلم از سخن های طبیبی که تو را کرد جواب از نگاه همه در دور و برت ریخت دلم مادرم فاطمه را در نظرت می بینم ریخت از فرق تو خونِ جگرت ریخت دلم دست عباس سپردی همۀ ما را بعد از نگاه تو به دست قمرت ریخت دلم نفس من به نفس های تو بند است پدر از نفس های کم و مختصرت ریخت دلم سمتِ کوچه نظرم جلب شد و آن جا، با دیدنِ جمعیتِ پشت درت ریخت دلم رخ مهتابیِ تو روز مرا چون شب کرد خون فرق سر تو خون به دل زینب کرد این غم آن است که یک روزه مرا پیر کند کیست تا حال منِ غم زده تفسیر کند بس که این زخم عمیق است و ز تو خون رفته شیر هم سخت، بعید است که تأثیر کند کاش می مُردم و این گونه نمی دیدم که رنگ رخسار تو هر ثانیه تغییر کند پشت در گفت یتیمی که مگر سابقه داشت بی غذا باشم و خرمای علی دیر کند رحمت حق به دو چشمی که به قصد قربت گریه بر غربت این زخمیِ شمشیر کند کاش پیک أجل این بار کند صرف نظر لاأقل کاش کمی هم شده تأخیر کند کاش فکری تو به حال دل و آهم بکنی چشم خود باز کنی باز نگاهم بکنی ظاهراً زخم، عمیق است و شفا نیست که نیست سرِ مُنشق شده را هیچ دوا نیست که نیست می روی بعدِ تو شاید که بفهمد کوفه هیچ کس مرد تر از شیر خدا نیست که نیست کیسۀ نان و رطب هم به تو می ریزد اشک که گرسنه است یتیمیّ و غذا نیست که نیست کوفه نشناخت تو را بعدِ نبودِ تو چه سود پشت در جمع شده مَردُم و جا نیست که نیست داغ تو داغ بزرگیست که تا آخر عمر مرهمی بر جگر خستۀ ما نیست که نیست با اشاره به من و تشنه لبت فهماندی هیچ داغی چو غم کرب و بلا نیست که نیست چشم تو ماتِ ابالفضل شد و ماتِ حسین روضه خواندی دمِ رفتن به مصیباتِ حسین وای اگر کرب و بلا ختم به گودال شود سیلی شمر و سنان قسمت اطفال شود وای اگر کار به غارت بکشد وای اگر باز از پای زنان زینت و خلخال شود وای اگر سیّد و سالار شهیدان روی خاک آنقَدَر خون ز تنش رفته و بی حال شود وای اگر پیکر بی جان تمام شهداء زیر پا داخل گودال لگد مال شود وای اگر باز شود پای عدو سمت حرم یک دقیقه ز غمش بیشتر از سال شود وای اگر نیزه و شمشیر خورَد از چپ و راست تا پرستوی حرم بی پر و بی بال شود وای اگر اینکه جدا از بدنش سر گردد با نوک چکمۀ ملعون بدنش بر گردد "مهدي مقيمي" @Arshiv_Gholam
اگر انسان با همه ی وجود، خدا را عالم بداند، این اعتقاد به علم مطلق پروردگار، که خود این اعتقاد در حرکت صحیح و معتدل انسان در خطّ عبودیت خدا به شدّت مؤثّر است، موجب خواهد شد که در مقابل آن چیزی که از سوی پروردگار عالم به عنوان قانون زندگی به انسان عرضه شده، خاضع و تسلیم باشد. نائب المهدی امام خامنه ای تفسیر سوره تغابن، ص 46 @Arshiv_Gholam
به چه چیز هایی محتاج است انسان؟ یک...سرمنزل سعادت را بشناسد...بداند به سوی این هدف، از کدام راه باید رفت...دو...پرده های جهل و غرور و پندار و هر آن چیزی که گوهر بینش و خرد او را در حجابی ظلمانی می پیچد و نیروی دیدن و فهمیدن را از او می گیرد، زائل گردد...سه...از دغدغه ها و وسوسه های درونی...که توان فرساتر از عامل های بازدارنده برونی است، برهد...چهار...تلاش خود را ثمربخش بداند...پنج...لغزش ها و خطاهایش قابل جبران و مورد بخشایش باشد...شش...از دستاویز تکیه گاهی مورد اطمینان برخوردار باشد...هفت...در مواجهه با دشمن ها و دشمنی ها از نصرت و مدد خدا برخوردار گردد...هشتم...بر جبهه ها و صف های مخالف برتری و رجحان داشته باشد...نهم...بر دشمنان راه و هدفش که مانع و خنثی کننده تلاش اویند، پیروز گردد...دهم...عاقبت، از همه سختی ها...رسته و به مقصود و منظور خود نائل گردد...یازدهم...در همه حال...از ذخیره هایی که برای آدمی در این جهان مهیّا گشته، بهره مند و برخوردار گردد...و بالأخره بعد از تمام این ها...بعد هم که مُرد...تازه رشته استفاده اش خاتمه نپذیرد، اوّل استراحتش باشد...این ها شرایط سعادت است. نائب المهدی امام خامنه ای طرح کلی اندیشه اسلامی، ص 146 تا 151 @Arshiv_Gholam
الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ حَمْزَةَ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْمُخْتَارِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السّلام): خَالِطُوهُمْ بِالْبَرَّانِيَّةِ وَ خَالِفُوهُمْ بِالْجَوَّانِيَّةِ إِذَا كَانَتِ الْإِمْرَةُ صِبْيَانِيَّةً. الكافي، ج‏2، ص 220 @Arshiv_Gholam
اگر بخواهد تهذيب كند جامعه را، اوّل از خودش بايد شروع كند، و بعداً تكليف دارد كه جامعه خودش را تهذيب كند. اگر خودش تهذيب نشود نمى‏تواند جامعه را تهذيب كند. كسى كه خودش فاسد است، نمى‏تواند كلامش را يك طورى اداء كند كه مردم صحيح بشوند، تأثير ندارد. آن وقتى كلام تأثير دارد كه از قلب مهذّب و پاك بيرون بيايد، اگر چنانچه از قلب ناپاك بيرون بيايد و از قلب شيطانى بيرون بيايد، به زبان شيطانى گفته بشود، اين تأثير نمى‏تواند بكند در قلب اشخاص. و اگر چنانچه قلب، قلب رحمانى شد، الهى شد، توجّه به خدا كرد، از خدا همه چيز را خواست، همه چيز را به دست او دانست، او مى‏تواند كه مردم را تهذيب كند. امام خمینی (رحمه اللّه) صحيفه امام، ج‏19، ص 135 @Arshiv_Gholam
بر طبق دستورات اوّلیه اسلام، لازم نیست این دو منصب (مرجعیّت و ولایت أمر) در یک فرد جمع شود، بلکه اساساً لازم نیست ولیّ فقیه، مرجع تقلید بوده و مقلّدینی داشته باشد. آنچه در ولیّ فقیه لازم است، چنانچه در درس دوازدهم گذشت، ویژگی فقاهت و تخصّص در شناخت احکام اسلامی است. چون شرایط هر کدام از دیگری متفاوت است. استاد محمد نجفی حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد، ص 331 و 332 @Arshiv_Gholam
دور شمع پیکرت، گردیده ام خاکسترت ای به قربان تو و این رنگ زرد پیکرت از نفس های بلندت میل رفتن می چکد حق بده امشب بمیرم در کنار بسترت تا نگیرد خون تازه گوشه ی تابوت را مهلتی تا که ببندم دستمالی برسرت حیف شد، از آن ­همه دلواپسی کودکان کاسه های شیر­ مانده روی دست دخترت کاش می ­مُردم نمی­ دیدم به خاک افتاده است هیبت طوفانی دلدل سوار خیبرت خلوت شب های سوت و کور نخلستان شکست با صدای وا علی و وای حیدر حیدرت شهر کوفه تا نگیرد انتقام بدر را دست خود را بر نمی دارد پدر جان از سرت با شمایی که امیر کوفه اید اینگونه کرد الأمان از کاروان دختر بی معجرت می روی أمّا برای صد هزاران سال بعد میل احسان می نماید غیرت انگشترت "علی اکبر لطیفیان" @Arshiv_Gholam
دختراتو به‌ رفتنت‌ مُجاب ‌کرد همون‌طبیبی‌که ‌تو رو جواب‌ کرد بشکنه‌ دست‌ نحس‌ اِبن‌ملجم که دنیا رو، رو سرِ ما خراب ‌کرد حال دل أمّ البنین وَخیمه تو بی قراریای من سهیمه پاشو بریم یه لحظه تا دم در پشت دره خونه پُر از یتیمه رفتن تو بابا به نفع ما نیست غُصّه‌ی دخترت یکی ‌دو تا نیست پلک‌ حسین ‌زخمی شده با گریه حال حسن دو روزه رو بِه راه نیست چه جوری هِق‌هِق نکنه اباالفضل خدا کنه دِق نکنه اباالفضل مگه میشه این روزا رو ببینه هی یاده سابق نکنه اباالفضل مثل‌چشات‌ داشتی‌ هوای مارو نشنیده‌ همسایه‌م صدای‌ مارو آتیشه‌ تو دلم رو شعله ور کرد گفتی حدیث کربلای مارو گفتی‌که ‌این مردم وفا ندارن داغ حسین و به دلم میزارن گفتی ‌یه ‌روز میاد که توی کوفه ما رو به هیبت اسیر میارن "محمّد قاسمی" @Arshiv_Gholam
🏴روضه روز شهادت أمیرالمؤمنین (علیه السّلام)🏴 ⏳ سه شنبه 14 اردیبهشت 1400 ساعت 17 🌐 حرم مطهّر حضرت معصومه (سلام اللّه علیها)، حیاط مسجد أعظم @Arshiv_Gholam
(الحاقی ۱۳۶۸/۰۵/۰۶) به منظور تأمین منافع ملّی و پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملّی "شورای عالی امنیت ملی" به ریاست رئیس‌جمهور، با وظایف زیر تشکیل می‌گرد. 1⃣ تعیین سیاست های دفاعی - امنیتی کشور در محدوده سیاست های کلّی تعیین شده از طرف مقام رهبری. 2⃣ هماهنگ نمودن فعالیت‌های سیاسی، اطّلاعاتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در ارتباط با تدابیر کلّی دفاعی - امنیتی. 3⃣ بهره‌گیری از امکانات مادّی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی. 💠 اعضای شورا عبارتند از: 🔸 روسای قوای سه‌گانه 🔸 رئیس ستاد فرماندهی کلّ نیروهای مسلح 🔸 مسئول امور برنامه و بودجه 🔸 دو نماینده به انتخاب مقام رهبری 🔸 وزرای امور خارجه، کشور، اطّلاعات 🔸 حسب مورد وزیر مربوط و عالیترین مقام ارتش و سپاه 4⃣ شورای عالی امنیت ملّی به تناسب وظایف خود، شوراهای فرعی از قبیل شورای دفاع و شورای امنیت کشور تشکیل می‌دهد. ریاست هر یک از شوراهای فرعی با رئیس‌جمهور یا یکی از اعضای شورای عالی است که از طرف رئیس‌جمهور تعیین می‌شود. حدود اختیارات و وظایف شوراهای فرعی را قانونی معیّن می‌کند و تشکیلات آن ها به تصویب شورای عالی می‌رسد. 5⃣ مصوّبات شورای عالی امنیت ملّی پس از تأیید مقام رهبری قابل اجراست. قانون اساسی فصل سیزدهم (شورای عالی امنیت ملی) اصل یکصد و هفتاد و ششم @Arshiv_Gholam
که دیده بی کفنی را کفن کند بدنی را؟ که دیده دست حسینی مدد کند حسنی را؟ حسین آب بریزد حسن به اشک بشوید که دیده غسل نهانی به نعش بت شکنی را؟ شده خموش چه آسان زبان ناطق قرآن حسن حنوط ببندد عجب لب و دهنی را سرِ شکسته و خون آب زیر تابشِ مهتاب که دیده در همه عمرش به خود چنین محنی را فدای غربت مردی که خود ز غصّه و دردی شبانه غسل و کفن کرد جسم خسته تنی را قسم به سینه شکسته قسم به فرقِ شکسته وصالِ حیدر و زهرا سرود، خوش سخنی را که نیست فاصله باقی میان کوثر و ساقی خدا نداده از اوّل به عشق، ما و منی را فدای دست شکسته که با تن و دل خسته برای بی کفنِ خود گذاشت پیرهنی را و آن امام اسیری که در میان حصیری گذاشت با تن بی سر غریبِ بی کفنی را به گریه از رگِ پاره گرفت بوسه دوباره شبیه عمّه فنا کرد، کاخ خصمِ دنی را دعا ز جود و کرم کرد روی خود به حرم کرد که از قتیلِ قلیلت قبول کن بدنی را "محمود ژولیده" @Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مصلح تر از أمیرالمؤمنین (علیه السّلام) نبود🎥 "سیّدالشّهدای مقاومت سپهبد حاج قاسم سلیمانی (رحمه اللّه)" @Arshiv_Gholam
وقت آن است بگیری قمرش گردانی پسرت را به فدای پدرش گردانی ایستاده به روی پای خودش از امروز مرد گشته، ببرش مرد تَرَش گردانی بی گناهی تو اثبات شود می ارزد پس ببر تا سند معتبرش گردانی تو فقط نیزه نخور صد علی اصغر به فدات دادمش بلکه بگیری سپرش گردانی گلویش تازه گل انداخته من می ترسم صبرکن تا صدقه دور سرش گردانی جان من قول بده پیش کسی رو نزنی جان من قول بده زود برش گردانی طفل من تا بغل توست خیالم جمع است نکند حرمله را با خبرش گردانی "علی اکبر لطیفیان" @Arshiv_Gholam
اگر بخواهد كسى تهذيب بشود، با علم تهذيب نمى‏شود؛ علم انسان را تهذيب نمى‏كند. گاهى علم، انسان را به جهنّم مى‏فرستد؛ گاهى علم توحيد انسان را به جهنّم مى‏فرستد؛ گاهى علمِ عرفان انسان را به جهنّم مى‏رساند؛ گاهى علم فقه انسان را به جهنّم مى‏فرستد؛ گاهى علم اخلاق انسان را به جهنّم مى‏فرستد. با علم درست نمى‏شود. تزكيه مى‏خواهد "يُزَكِّيهِمْ". تزكيه مقدّم است بر همه چيز. طلبه ‏اى كه در مدرسه درس مى‏خواند، همدوش با درس، هم قدم با درس تزكيه لازم دارد. امام خمینی (رحمه اللّه) صحيفه امام، ج‏19، ص 134 @Arshiv_Gholam
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ زَكَرِيَّا الْمُؤْمِنِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَسَدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَطَاءٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ (علیه السّلام) رَجُلَانِ مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ أُخِذَا، فَقِيلَ لَهُمَا ابْرَأَا مِنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، فَبَرِئَ وَاحِدٌ مِنْهُمَا وَ أَبَى الْآخَرُ فَخُلِّيَ سَبِيلُ الَّذِي بَرِئَ وَ قُتِلَ الْآخَرُ؛ فَقَالَ أَمَّا الَّذِي بَرِئَ فَرَجُلٌ فَقِيهٌ فِي دِينِهِ وَ أَمَّا الَّذِي لَمْ يَبْرَأْ فَرَجُلٌ تَعَجَّلَ إِلَى الْجَنَّةِ. الكافي، ج‏2، ص 221 @Arshiv_Gholam
بسیاری از تصمیمات نادرست و اختلاف نظر علماء با ولیّ فقیه، به دلیل نداشتن اطّلاعات کافی از موضوع مورد اختلاف، می باشد؛ آری! اکر علمایی که در یک موضوع با ولیّ فقیه اختلاف نظر دارند، اطّلاعات ولیّ فقیه را داشتند، ای بسا به همان نتیجه ای می رسیدند که ولیّ فقیه به آن رسیده است...می بینیم در بیشتر موارد علماء، یک دهم ولیّ فقیه نیز اطّلاعات لازم را ندارند...رهبر که نمی تواند در هر مسأله، علماء را جمع کند و اطّلاعات ریز و درشت خود را در اختیار آن ها قرار دهد و آن ها را نسبت به تصمیم خود قانع کند...ما در امر حکومت داری نمی توانیم سخن همه فقهاء را اطاعت کنیم...البته باید توجّه داشت که نقش علماء در جلوگیری از انحرافات نظام اسلامی نقشی بسیار کلیدی است. بر نظام اسلامی لازم است زمینه نظارت عمومی علماء را فراهم کند. بسیاری از اوقات ولیّ فقیه اشکالی را در نظام می بیند که صلاح نیست شخصاً ورود پیدا کند و نیاز به کمک علمای ربّانی دارد. استاد محمد نجفی حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد ، ص 336 تا 338 @Arshiv_Gholam
وقتی خدای متعال یک کلید علم و معرفتی را به انسان می دهد، سپاس گزاری این نعمت آن است که انسان این معرفت را بپذیرد، آن را بفهمد، بر طبق آن عمل بکند. نائب المهدی امام خامنه ای تفسیر سوره تغابن، ص 47 @Arshiv_Gholam
"و یَهدِیهم إلَیه صِراطاً مُستقِیماً"...این هدایت مخصوص مؤمنین است. اگر ایمان نداشته باشید؛ اگر ایمان داشته باشید، اعتصام نداشته باشید، تعهّدات خودتان را در مقابل خدا عمل نکنید؛ به سوی خدا راه نمی بابید، آن روشنایی هدایت در دل شما فروغ نمی افکند، این مخصوص مؤمنین است..."و الّذینَ جَاهَدوا فینا لَنَهدِیَنّهُم سُبُلَنا" در همه رشته ها این جور است...هرکسی وارد هدف های الهی شد، قدم گذاشت، هر قدمی که پیش رفت، قدم بعدی برایش روشن است. نائب المهدی امام خامنه ای طرح کلی اندیشه اسلامی، ص 153 و 154 @Arshiv_Gholam