شیخ غلامعلي بدرلو
🏷 پیامبر و سنّت او، یک معیارِ معرّفیشده توسّط خدا بود، تا شاخصی باشد برای رفع تحیّر: 🔸يا أَيُّهَا
🟤 ما أَفاءَ اللَّهُ عَلى رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرى فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكينِ وَ ابْنِ السَّبيلِ كَيْ لا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِياءِ مِنْكُمْ وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقاب. (سورة الحشر، آیة 7)
🔘 وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيما * فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليما. (سورة النّساء، آیة 64 و 65)
♦️مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفيظا. (سورة النّساء، آیة 80)
🔔شروع کردند به صورت گسترده مطالبی را از جانب افرادی موجّه در جامعه پخش کردند تا وجاهت پیامبر کاهش پیدا کند. تقدّسزدایی کردند. شخصیت پیامبر را تحریف کردند و ذهنیتها را تغییر دادند. نسبت به پیامبر در ذهن مردم تردید ایجاد کردند.
🗂 وقتی کار به اینجا کشید، به خود اجازه دادند مقابل سنّت پیامبر، سنّتهایی تأسیس کنند. در این فضا دیگر مقابله با سنن نبوی، خون مردم را به جوش نمیآورد. چون مردم حسّاسیت خود را نسبت به شخصیّت پیامبر و منش ایشان از دست داده بودند. لذا افرادی به خود اجازه میدهند با ایشان مخالفت کنند.
🔮حالا دیگران میتوانند در عرض سنّت پیامبر، سنّتسازی کنند و جامعه آنها را عرض پیامبر بپذیرد. پیامبر باید پایین کشیده میشد تا دیگران بتوانند در کنار او عرض اندام کنند. این اتّفاق افتاد.
🛡لذا مردم به خاطر مخالفت أمیرالمؤمنین (علیه السّلام) با یکی از بدعتهای عمر، فریاد «واعمراه» سر دادند:
⚜ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ، سَأَلْتُهُ عَنِ الصَّلَاةِ فِي رَمَضَانَ فِي الْمَسَاجِدِ قَالَ:
♨️ لَمَّا قَدِمَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ (علیه السّلام) الْكُوفَةَ، أَمَرَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ (علیه السّلام) أَنْ يُنَادِيَ فِي النَّاسِ لَا صَلَاةَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فِي الْمَسَاجِدِ جَمَاعَةً، فَنَادَى فِي النَّاسِ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ (علیه السّلام) بِمَا أَمَرَهُ بِهِ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ (علیه السّلام)، فَلَمَّا سَمِعَ النَّاسُ مَقَالَةَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ صَاحُوا وَا عُمَرَاهْ وَا عُمَرَاهْ، فَلَمَّا رَجَعَ الْحَسَنُ إِلَى أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ (علیه السّلام) قَالَ لَهُ مَا هَذَا الصَّوْتُ؟ فَقَالَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ النَّاسُ يَصِيحُونَ وَا عُمَرَاهْ وَا عُمَرَاهْ، فَقَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ (علیه السّلام) قُلْ لَهُمْ صَلُّوا. (تهذيب الأحكام، ج3، ص 70)
⭕️ ادامه دارد...
#سخن
#خلاصه_منبر
#سخنرانی
#منافقین
#نفاق
#تحریف_دین
#دشمن_شناسی
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
شیخ غلامعلي بدرلو
🟤 ما أَفاءَ اللَّهُ عَلى رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرى فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى
🔰معیار دیگر خود قرآن است. أمّا کتاب خدا برای اینکه کارآمدی تام داشته و قابل استفاده باشد، نیاز به مفسّر دارد.
⚜لذا خطاب به امام حسین (علیه السّلام) عرض میکنیم، با کنار زدن شما، قرآن مهجور شد:
🔹وَ أَصْبَحَ كِتَابُ اللَّهِ بِفَقْدِكَ مَهْجُورا. (المزار، ص 174)
🔻پیامبر، تبیین کننده قرآن است:
🔸بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون. (سورة النّحل، آیة 44)
🔻مفسّر قرآن، حضرات آل اللّه (علیهم السّلام) هستند:
💠 وَ عَنْ زَيْدِ بْنِ ثَابِتٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ هُوَ أَفْضَلُ لَكُمْ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ لِأَنَّهُ يُتَرْجِمُ لَكُمْ كِتَابَ اللَّهِ. (إرشاد القلوب إلى الصواب، ج2، ص 378)
⚠️قرآن متشابهاتی دارد که میتواند دستآویز برداشتهای متنوّع بیماردلان شود. قرآن اگر کنار معلّم خود نباشد، توسّط دیگران مصادره به مطلوب خواهد شد:
♨️ هُوَ الَّذي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْباب. (سورة آلعمران، آیة 7)
🏷 لذا حضرت أمیر (علیه السّلام) به ابن عبّاس فرمود با قرآن بر علیه خوارج احتجاج نکن، چون قرآن ذو وجوه است و آنها قرآن را بر مقصود خود حمل میکنند:
🔖 لَا تُخَاصِمْهُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوهٍ تَقُولُ وَ يَقُولُونَ...وَ لَكِنْ حَاجِجْهُمْ بِالسُّنَّةِ فَإِنَّهُمْ لَنْ يَجِدُوا عَنْهَا مَحِيصا. (نهج البلاغة، ص 465)
📌پیامبر اکرم (صلّی اللّه علیه و آله) قرآن را در حدیث ثقلین، کنار عترت، عامل هدایت معرّفی کرده است. تمسّک قرآن و عترت با هم مانع گمراهی است، و لا غیر:
🛎 قَالَ إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، كِتَابَ اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ) وَ أَهْلَ بَيْتِي عِتْرَتِي. (الكافي، ج1، ص 294)
🔮 لذا همین قرآن برای کسانی که ظالم هستند، عامل خسران است و مضرّ خواهد بود:
🛡وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَسارا. (سورة الإسراء، آیة 82)
⭕️ ادامه دارد...
#سخن
#خلاصه_منبر
#سخنرانی
#منافقین
#نفاق
#تحریف_دین
#دشمن_شناسی
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🥇نفر اوّل
📌خانواده آقای محمّد بخشی
🎉مسابقه غدیر🎉
#مسابقه_غدیر
#عید_غدیر
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🥉نفر سوّم
📌آقای سیّد محمّدجواد موسوی
🎉مسابقه غدیر🎉
#مسابقه_غدیر
#عید_غدیر
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
برای هرچه دلتنگی، چنان «إنّا فتحنایی»
گره در کار اگر باشد «لک فتحاً مبینایی»
تو جانآرامی از بس که، یقین داریم هرکس که
نمکگیر نگاهت شد، نخواهد رفت هرجایی
حقیقت مثل رودی از علی سر چشمه میگیرد
دوامی نیست رودی را که پشتش نیست دریایی
سخاوت را تویی آموزگار از اوّل خلقت
دو زانو مینشیند پای درست حاتم طایی
به شوق «هرکه میمیرد تو را آن لحظه میبیند»
نمانده در دلم تابی، نمانده در تنم نایی
گنهکارِ بنامیام، بزن تو پای خامیام
علی جان من جزامیام، به دیدارم نمیآیی؟
«حسن معارف وند»
#شعر
#مدح
#مناجات
#امام_علی
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🗳 أرکان أربعة یک عالم، که اگر در او جمع شوند صلاحیت مرجعیّت دارد، در میرزا وجود داشته. علمیّتش درجه اوّل، تقوایش درجه اوّل، اخلاقش درجه اوّل، عقلش هم درجه اوّل بوده.
📊 این چهار چیز در میرزا در حدّ أعلا بوده و هیچ نباید کسی شکّ در علمیّت میرزا بکند و اگر هیچ شاهدی نبود جز همین شاگردها، همین که هرچه ملّای متفکّر میبینیم تربیت شدهی اویند، کافی بود.
🏷 مثل وحید بهبهانی که شاگردانی همانند بحرالعلوم، صاحب ریاض، کاشف الغطاء، میرزا مهدی شهرستانی، سیّد محسن أعرجی و ملّا مهدی نراقی نشان دهنده موقعیت علمی ممتاز اوست.
👳♂دو نفر ملّا هست در تاریخ شیعه که شاگردهای آنها مهمترین شاگردهای أعصارند؛ یکی وحید بهبهانی است و دیگری میرزای شیرازی.
آیت اللّه سیّد موسی شبیری زنجانی (حفظه اللّه)
📘جرعهای از دریا، ج۱، ص ۱۱۳
#کتاب
#جرعهای_از_دریا
#آیت_الله_شبیری_زنجانی
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
⛓ در کنار پیامبر و قرآن، معیار دیگری وجود دارد. أهلبیت (علیهم السّلام). پیامبر این معیار را در سخنان متعدّدی از جمله در حدیث ثقلین به عنوان عامل هدایت به مردم عرضه کردند.
🧿 أمّا یک سئوال جدّی وجود دارد.
🛡چرا اقدام علنی بر علیه سعد بن عبادة برای حکومت نوپای سقیفه هزینه اجتماعی دارد؟ لذا مراعات او را میکنند. سعد با هیچ کدام از خلیفه اوّل و خلیفه دوّم بیعت نکرد. ولی کسی به زور از او بیعت نمیگیرد. با اینکه او رئیس خزرج بود و عدّهای پیرو او بودند.
⚪️ ولی اقدام علنی بر علیه علیّ بن أبی طالب (علیه السّلام) هزینه اجتماعی ندارد و غاصبان خلافت به خود اجازه میدهند، اینچنین با حضرت برخورد کنند؟ با اینکه هنوز حکومت آنها استقرار لازم را پیدا نکرده است.
🏷 أنّ أبابكر بعث إلى سعد بن عبادة أن أقْبِلْ فبايِعْ فقد بايع الناس و بايع قومك، فقال: لا واللّه لا أبايع حتّى أُراميكم بما في كِنَانتى و أُقاتلكم بمن تبعنى من قومى و عشيرتى. فلمّا جاء الخبر إلى أبىبكر قال بشير بن سعد: يا خليفة رسول الله، إنّه قد أبَى و لَجّ و ليس بمبايعكم أو يُقْتَلَ، و لن يُقتَلَ حتى يُقْتَلَ معه ولده و عشيرته، و لن يُقْتَلوا حتى تُقْتَلَ الخزرج، ولن تُقْتَلَ الخزرج حتّى تُقْتَلَ الأوس، فلا تُحَرّكوه، فقد استقام لكم الأمر فإنّه ليس بضارِّكم إنّما هو رجل وَحْدَهُ ما تُرِك. فقبل أبوبكر نصيحة بشير فترك سعدًا (الطبقات الكبير، ج3، ص 569)
⭕️ ادامه دارد...
#سخن
#خلاصه_منبر
#سخنرانی
#منافقین
#نفاق
#تحریف_دین
#دشمن_شناسی
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
شیخ غلامعلي بدرلو
⛓ در کنار پیامبر و قرآن، معیار دیگری وجود دارد. أهلبیت (علیهم السّلام). پیامبر این معیار را در سخنان
🔰منافقین به همراه عدّهای از مردم که دل خوشی از أمیر (علیه السّلام) نداشتند، قبل از شهادت پیامبر، کمر بستند تا وجاهت مولا را خدشهدار کنند. برنامهریزی کردند. تقدّسزدایی کردند. قبح مخالفت با حضرت را شکستند. روی مردم را به این خانواده باز کردند. آنها را از مقامی که داشتند در ذهن مردم پایین آوردند. عادیسازی کردند. ایجاد تردید کردند. شایعه پراکنی کردند. آنها را قابل مقایسه با دیگران کردند.
🔻محصّل المراد أنّ الدّهر أضحكنى من فرط التعجّب بعد ما أحزنني لأنّه أنزلني ثمّ أنزلني حتّى قيل معاوية و على. (منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج10، ص 9)
📜 یک نمونه آن جریان مشربة أمّ ابراهیم است که امام صادق (علیه السّلام) فرمود مردم همان طور که این روز را فراموش کردند، غدیر را هم فراموش کردند.
💎عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْقُطْبِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) يَقُولُ النَّاسُ غَفَلُوا قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) فِي عَلِيٍّ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ كَمَا غَفَلُوا يَوْمَ مَشْرَبَةِ أُمِّ إِبْرَاهِيمَ. أَتَاهُ النَّاسُ يَعُودُونَهُ فَجَاءَ عَلِيٌّ (علیه السّلام) لِيَدْنُوَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) فَلَمْ يَجِدْ مَكَاناً، فَلَمَّا رَأَى رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) أَنَّهُمْ لَا يُوَسِّعُونَ لِعَلِيٍّ (علیه السّلام) نَادَى يَا مَعْشَرَ النَّاسِ فَرِّجُوا لِعَلِيٍّ، ثُمَّ أَخَذَ بِيَدِهِ فقعده [فَقَعَدَ] مَعَهُ عَلَى فِرَاشِهِ، ثُمَّ قَالَ يَا مَعْشَرَ النَّاسِ هَؤُلَاءِ أَهْلُ بَيْتِي تَسْتَخِفُّونَ بِهِمْ وَ أَنَا حَيٌّ بَيْنَ ظَهْرَانَيْكُمْ أَمَّا وَ اللَّهِ لَئِنْ غِبْتُ عَنْكُمْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يَغِيبُ عَنْكُمْ، إِنَّ الرَّوْحَ وَ الرَّاحَةَ وَ الرِّضْوَانَ وَ الْبِشْرَ وَ الْبِشَارَةَ وَ الْحُبَّ وَ الْمَحَبَّةَ لِمَنِ ائْتَمَّ بِعَلِيٍّ وَ وَلَايَتِهِ وَ سَلَّمَ لَهُ وَ لِلْأَوْصِيَاءِ مِنْ بَعْدِهِ حَقّاً لَأُدْخِلَنَّهُمْ فِي شَفَاعَتِي لِأَنَّهُمْ أَتْبَاعِي وَ مَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي... (بصائر الدرجات، ج1، ص 53)
⭕️ ادامه دارد...
#سخن
#خلاصه_منبر
#سخنرانی
#منافقین
#نفاق
#تحریف_دین
#دشمن_شناسی
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam