eitaa logo
شیخ غلامعلي بدرلو
1.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
253 فایل
یاهو زَكَاةُ الْعِلْمِ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّهِ وَ إِجْهَادُ النَّفْسِ فِي الْعَمَلِ بِهِ تصنیف غررالحکم، حدیث ۱۳۲ http://eitaa.com/Arshiv_Gholam ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Sheikh_Gholamali
مشاهده در ایتا
دانلود
💡باید در کنار تربیت انسانی که از لحاظ شخصی صالح است او را از حیث تکلیفی هم فردی صالح بار آورد. به این صورت که او نسبت به نقش تکلیفی‌اش و روابطش با امّت اسلامی آگاه گردد و در این باره آموزش داده شود... 📿 چقدر بسیارند مردمان پاک و خوب و شب‌زنده‌داری که این تهجّد و شب‌زنده‌داری‌شان و این مرتبه از خوبی‌های وجود شخصی‌شان در وجود تکلیفی‌شان منعکس نمی‌شود، چون خود این وجود تکلیفی نیازمند نوعی تمرین و تکمیل است و روشنگری و تکمیل وجود تکلیفی به طور خودکار، خود به خود با تکمیل و پرورش و آموزش وجود شخصی محقّق نمی‌شود. استاد شهید، آیت اللّه سیّد محمّد باقر صدر (رحمه اللّه) 📖 حوزه و بایسته‌ها، ص ۶۲ و ۶۳ https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.15M
🎙ترجمه روایتی از الغیبة مرحوم نعمانی ♨️ شیعیان چگونه پاکسازی می‌شوند؟ 👁 مثل پاکسازی سرمه از چشم... 📎 متن روایت 👇👇👇 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
شیخ غلامعلي بدرلو
🎙ترجمه روایتی از الغیبة مرحوم نعمانی ♨️ شیعیان چگونه پاکسازی می‌شوند؟ 👁 مثل پاکسازی سرمه از چشم...
🔰وَ أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ قَالَ أَخْبَرَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى الْعَلَوِيُّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِسْمَاعِيلَ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُمَرَ الْيَمَانِيِّ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السّلام) أَنَّهُ قَالَ: 🔻لَتُمَحَّصُنَّ يَا شِيعَةَ آلِ مُحَمَّدٍ تَمْحِيصَ الْكُحْلِ فِي الْعَيْنِ، وَ إِنَّ صَاحِبَ الْعَيْنِ يَدْرِي مَتَى يَقَعَ الْكُحْلُ فِي عَيْنِهِ وَ لَا يَعْلَمُ مَتَى يَخْرُجُ‏ مِنْهَا وَ كَذَلِكَ يُصْبِحُ الرَّجُلُ عَلَى شَرِيعَةٍ مِنْ أَمْرِنَا وَ يُمْسِي وَ قَدْ خَرَجَ مِنْهَا وَ يُمْسِي عَلَى شَرِيعَةٍ مِنْ أَمْرِنَا وَ يُصْبِحُ وَ قَدْ خَرَجَ مِنْهَا. 📜الغيبة للنعماني، ص 206 و 207 📎 التَّمْحِيْصُ: الاختبار و الابتلاء (‏لسان اللسان، ج۲، ص۵۳۹) التَّطْهِيْرُ من الذُّنوبِ (المحیط في اللغة، ج۲، ص۴۷۱) محّص فلانا: ابتلاه و اختبره. و محصه الشيء كمنعه: خلّصه من عيوبه. (الإفصاح في فقه اللغة، ج۲، ص۱۳۷۶) https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
133.4K
🔰سئوال⁉️ سلام آیا توبه کاری می‌کند که از محلّی که نعوذ باللّه گناه کردیم حتّی نعوذ باللّه معاصی ۲ نفره، شیاطین برود؟ یا باید خانه و... را عوض کنیم؟ سئوال دیگرم اینکه چه کنیم وقتی از کنار آدم‌های گناهکار و محل گناهشان ردّ میشیم تاریک نشیم؟ ✅ جواب حضرت استاد فقیهی (حفظه اللّه)... @faghihiseyyedahmad https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
📚عشق میرزا هم به مسائل علمی در حدّی بوده که هفت ساعت مباحثه می‌کرده‌. 🏷 از مرحوم آقای حائری شنیدم که به نظرم از مرحوم حاج شیخ نقل می‌کرد که ایشان می‌فرموده، یک موقع که ارتباط بین ایران و عراق یکی دو سال قطع شد، مسافر کم می‌آمد و میرزا فراغت داشت، مباحثه‌های هفت ساعتی می‌کرده است. 💡همین‌طور چون فکر جوّالی داشته و آن شاگردها هم افراد متفکری بودند، به آن‌ها اختیار می‌داده که فکر بکنند و نظر شاگردان را می‌پرسیده و درس جنبه مباحثه داشته و خودش محاکمه می‌کرده و ترجیح می‌داده است. آیت اللّه سیّد موسی شبیری زنجانی (حفظه اللّه) 📘جرعه‌ای از دریا، ج۱، ص ۱۱۲ https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🧲 باید اوّلین مرحله اقدام، یافتن مفهومی باشد که رسالت حوزه در امّت را مشخص می‌کند، سپس در پرتو این مفهوم، نظام اداری و سیاست مالی و برنامه آموزشی حوزه را وضع کنیم. 💠 همه این‌ها تنها در پرتو مفهوم تکلیفی حوزه معین می‌شود. استاد شهید، آیت اللّه سیّد محمّد باقر صدر (رحمه اللّه) 📖 حوزه و بایسته‌ها، ص ۶۶ https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
2.04M
🎙ترجمه روایتی از الإحتجاج مرحوم طبرسی 📣 وظیفه علماء و آگاهان چیست؟ 🟩 این اقدام چه فایده‌ای دارد؟ 📎 متن روایت 👇👇👇 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
شیخ غلامعلي بدرلو
🎙ترجمه روایتی از الإحتجاج مرحوم طبرسی 📣 وظیفه علماء و آگاهان چیست؟ 🟩 این اقدام چه فایده‌ای دارد؟
🔰و قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ (علیه السّلام) قَالَ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا (علیه السّلام)‏: 🔻أَفْضَلُ‏ مَا يُقَدِّمُهُ‏ الْعَالِمُ مِنْ مُحِبِّينَا وَ مَوَالِينَا أَمَامَهُ لِيَوْمِ فَقْرِهِ وَ فَاقَتِهِ وَ ذُلِّهِ وَ مَسْكَنَتِهِ أَنْ يُغِيثَ فِي الدُّنْيَا مِسْكِيناً مِنْ مُحِبِّينَا مِنْ يَدِ نَاصِبٍ عَدُوٍّ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ يَقُومُ مِنْ قَبْرِهِ وَ الْمَلَائِكَةُ صُفُوفٌ مِنْ شَفِيرِ قَبْرِهِ إِلَى مَوْضِعِ مَحَلِّهِ مِنْ جِنَانِ اللَّهِ فَيَحْمِلُونَهُ عَلَى أَجْنِحَتِهِمْ يَقُولُونَ لَهُ مَرْحَباً طُوبَاكَ‏ يَا دَافِعَ الْكِلَابِ عَنِ الْأَبْرَارِ وَ يَا أَيُّهَا الْمُتَعَصِّبُ لِلْأَئِمَّةِ الْأَخْيَارِ. 📜الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج‏1، ص 19 📎 الشَّفِيرُ: حدُّ مَشْفَر العَيْنِ. و شَفِيرُ الوادِى و شُفْرُه: ناحِيَتُه من أعلاه‏ (المحكم و المحيط الأعظم، ج‏8، ص 47) 📎الإغاثة: أغاثه: أي أنقذه. (شمس العلوم، ج-8، ص 5032) http://eitaa.com/Arshiv_Gholam
شیخ غلامعلي بدرلو
🙋‍♂️ سلام علیکم 🙋‍♂️ 🌹دهه‌ی امامت و ولایت را به همه حقیقت‌جویان‌ جهان، خصوصاً شیعیان و محبّین أمیرا
سئوالات غدیر.pdf
171.8K
📑 فایل کتاب، زیر ۵۰ صفحه است، لذا وقت بذارید. خیلی طول نمیکشه...😅 🔰سئوالات رو به صورت "کتاب‌باز" پاسخ بدید و همراه صوتی که عرض شد برای حقیر بفرستید. 💥احتمال افزایش جوایز هست...☺️ http://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🏷 پیامبر و سنّت او، یک معیارِ معرّفی‌شده توسّط خدا بود، تا شاخصی باشد برای رفع تحیّر: 🔸يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في‏ شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلا. (سورة النّساء، آیة 59) 🔖 گزارش‌هایی از خدشه‌دار کردن چهره پیامبر به صورت سازمان‌یافته، از منابع عامّه خدمت عزیزان ارائه شد. 💠 أمّا پیامبر در قرآن چگونه معرّفی شده است؟ 🟠 لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيم‏. (سورة التّوبة، آیة 128) 🟡 وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيم‏. (سورة القلم، آیة 4) 🟢 وَ ما صاحِبُكُمْ بِمَجْنُون‏. (سورة التّكوير، آیة 22) 🔵 سَنُقْرِئُكَ فَلا تَنْسى‏. (سورة الأعلى، آیة 6) 🟣 وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏ * إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحى‏. (سورة النّجم، آیة 3 و 4) ⚫️ وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبينا. (سورة الأحزاب، آیة 36) ⚪️ لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضاً...(سورة النّور، آیة 63) ⭕️ ادامه دارد... https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
شیخ غلامعلي بدرلو
🏷 پیامبر و سنّت او، یک معیارِ معرّفی‌شده توسّط خدا بود، تا شاخصی باشد برای رفع تحیّر: 🔸يا أَيُّهَا
🟤 ما أَفاءَ اللَّهُ عَلى‏ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرى‏ فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينِ وَ ابْنِ السَّبيلِ كَيْ لا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِياءِ مِنْكُمْ وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقاب‏. (سورة الحشر، آیة 7) 🔘 وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيما * فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في‏ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليما. (سورة النّساء، آیة 64 و 65) ♦️مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفيظا. (سورة النّساء، آیة 80) 🔔شروع کردند به صورت گسترده مطالبی را از جانب افرادی موجّه در جامعه پخش کردند تا وجاهت پیامبر کاهش پیدا کند. تقدّس‌زدایی کردند. شخصیت پیامبر را تحریف کردند و ذهنیت‌ها را تغییر دادند. نسبت به پیامبر در ذهن مردم تردید ایجاد کردند. 🗂 وقتی کار به اینجا کشید، به خود اجازه دادند مقابل سنّت پیامبر، سنّت‌هایی تأسیس کنند. در این فضا دیگر مقابله با سنن نبوی، خون مردم را به جوش نمی‌آورد. چون مردم حسّاسیت خود را نسبت به شخصیّت پیامبر و منش ایشان از دست داده بودند. لذا افرادی به خود اجازه می‌دهند با ایشان مخالفت کنند. 🔮حالا دیگران می‌توانند در عرض سنّت پیامبر، سنّت‌سازی کنند و جامعه آن‌ها را عرض پیامبر بپذیرد. پیامبر باید پایین کشیده میشد تا دیگران بتوانند در کنار او عرض اندام کنند. این اتّفاق افتاد. 🛡لذا مردم به خاطر مخالفت أمیرالمؤمنین (علیه السّلام) با یکی از بدعت‌های عمر، فریاد «واعمراه» سر دادند: ⚜ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ، سَأَلْتُهُ عَنِ الصَّلَاةِ فِي رَمَضَانَ فِي الْمَسَاجِدِ قَالَ: ♨️ لَمَّا قَدِمَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ (علیه السّلام) الْكُوفَةَ، أَمَرَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ (علیه السّلام) أَنْ يُنَادِيَ فِي النَّاسِ لَا صَلَاةَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فِي الْمَسَاجِدِ جَمَاعَةً، فَنَادَى فِي النَّاسِ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ (علیه السّلام) بِمَا أَمَرَهُ بِهِ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ (علیه السّلام)، فَلَمَّا سَمِعَ النَّاسُ مَقَالَةَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ صَاحُوا وَا عُمَرَاهْ وَا عُمَرَاهْ، فَلَمَّا رَجَعَ الْحَسَنُ إِلَى أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ (علیه السّلام) قَالَ لَهُ مَا هَذَا الصَّوْتُ؟ فَقَالَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ النَّاسُ يَصِيحُونَ وَا عُمَرَاهْ وَا عُمَرَاهْ، فَقَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ (علیه السّلام) قُلْ لَهُمْ صَلُّوا. (تهذيب الأحكام، ج‏3، ص 70) ⭕️ ادامه دارد... https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
شیخ غلامعلي بدرلو
🟤 ما أَفاءَ اللَّهُ عَلى‏ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرى‏ فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى
🔰معیار دیگر خود قرآن است. أمّا کتاب خدا برای اینکه کارآمدی تام داشته و قابل استفاده باشد، نیاز به مفسّر دارد. ⚜لذا خطاب به امام حسین (علیه السّلام) عرض می‌کنیم، با کنار زدن شما، قرآن مهجور شد: 🔹وَ أَصْبَحَ كِتَابُ اللَّهِ بِفَقْدِكَ مَهْجُورا. (المزار، ص 174) 🔻پیامبر، تبیین کننده قرآن است: 🔸بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون‏. (سورة النّحل، آیة 44) 🔻مفسّر قرآن، حضرات آل اللّه (علیهم السّلام) هستند: 💠 وَ عَنْ زَيْدِ بْنِ ثَابِتٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ هُوَ أَفْضَلُ لَكُمْ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ لِأَنَّهُ يُتَرْجِمُ لَكُمْ كِتَابَ اللَّهِ. (إرشاد القلوب إلى الصواب، ج‏2، ص 378) ⚠️قرآن متشابهاتی دارد که می‌تواند دست‌آویز برداشت‌های متنوّع بیماردلان شود. قرآن اگر کنار معلّم خود نباشد، توسّط دیگران مصادره به مطلوب خواهد شد: ♨️ هُوَ الَّذي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْباب‏. (سورة آل‏عمران، آیة 7) 🏷 لذا حضرت أمیر (علیه السّلام) به ابن عبّاس فرمود با قرآن بر علیه خوارج احتجاج نکن، چون قرآن ذو وجوه است و آن‌ها قرآن را بر مقصود خود حمل می‌کنند: 🔖 لَا تُخَاصِمْهُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوهٍ تَقُولُ وَ يَقُولُونَ...وَ لَكِنْ حَاجِجْهُمْ بِالسُّنَّةِ فَإِنَّهُمْ لَنْ يَجِدُوا عَنْهَا مَحِيصا. (نهج البلاغة، ص 465) 📌پیامبر اکرم (صلّی اللّه علیه و آله) قرآن را در حدیث ثقلین، کنار عترت، عامل هدایت معرّفی کرده است. تمسّک قرآن و عترت با هم مانع گمراهی است، و لا غیر: 🛎 قَالَ إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، كِتَابَ اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ) وَ أَهْلَ بَيْتِي عِتْرَتِي‏. (الكافي، ج‏1، ص 294) 🔮 لذا همین قرآن برای کسانی که ظالم هستند، عامل خسران است و مضرّ خواهد بود: 🛡وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَسارا. (سورة الإسراء، آیة 82) ⭕️ ادامه دارد... https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥇نفر اوّل 📌خانواده آقای محمّد بخشی 🎉مسابقه غدیر🎉 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🥈نفر دوّم 📌آقای علی محمّدی 🎉مسابقه غدیر🎉 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🥉نفر سوّم 📌آقای سیّد محمّدجواد موسوی 🎉مسابقه غدیر🎉 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برای هرچه دلتنگی، چنان «إنّا فتحنایی» گره در کار اگر باشد «لک فتحاً مبینایی» تو جان‌آرامی از بس که، یقین داریم هرکس که نمک‌گیر نگاهت ‌شد، نخواهد رفت هرجایی حقیقت مثل رودی از علی سر چشمه می‌گیرد دوامی نیست رودی را که پشتش نیست دریایی سخاوت را تویی آموزگار از اوّل خلقت دو زانو می‌نشیند پای درست حاتم طایی به شوق «هرکه می‌میرد تو را آن لحظه می‌بیند» نمانده در دلم تابی، نمانده در تنم نایی گنهکارِ بنامی‌ام، بزن تو پای خامی‌ام علی جان من جزامی‌ام، به دیدارم نمی‌آیی؟ «حسن معارف وند» https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🗳 أرکان أربعة یک عالم، که اگر در او جمع شوند صلاحیت مرجعیّت دارد، در میرزا وجود داشته. علمیّتش درجه اوّل، تقوایش درجه اوّل، اخلاقش درجه اوّل، عقلش هم درجه اوّل بوده. 📊 این چهار چیز در میرزا در حدّ أعلا بوده و هیچ نباید کسی شکّ در علمیّت میرزا بکند و اگر هیچ شاهدی نبود جز همین شاگردها، همین که هرچه ملّای متفکّر می‌بینیم تربیت شده‌ی اویند، کافی بود. 🏷 مثل وحید بهبهانی که شاگردانی همانند بحرالعلوم، صاحب ریاض، کاشف الغطاء، میرزا مهدی شهرستانی، سیّد محسن أعرجی و ملّا مهدی نراقی نشان دهنده موقعیت علمی ممتاز اوست. 👳‍♂دو نفر ملّا هست در تاریخ شیعه که شاگردهای آن‌ها مهم‌ترین شاگردهای أعصارند؛ یکی وحید بهبهانی است و دیگری میرزای شیرازی. آیت اللّه سیّد موسی شبیری زنجانی (حفظه اللّه) 📘جرعه‌ای از دریا، ج۱، ص ۱۱۳ https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
⛓ در کنار پیامبر و قرآن، معیار دیگری وجود دارد. أهلبیت (علیهم السّلام). پیامبر این معیار را در سخنان متعدّدی از جمله در حدیث ثقلین به عنوان عامل هدایت به مردم عرضه کردند. 🧿 أمّا یک سئوال جدّی وجود دارد. 🛡چرا اقدام علنی بر علیه سعد بن عبادة برای حکومت نوپای سقیفه هزینه اجتماعی دارد؟ لذا مراعات او را می‌کنند. سعد با هیچ کدام از خلیفه اوّل و خلیفه دوّم بیعت نکرد. ولی کسی به زور از او بیعت نمی‌گیرد. با اینکه او رئیس خزرج بود و عدّه‌ای پیرو او بودند. ⚪️ ولی اقدام علنی بر علیه علیّ بن أبی‌ طالب (علیه السّلام) هزینه اجتماعی ندارد و غاصبان خلافت به خود اجازه می‌دهند، اینچنین با حضرت برخورد کنند؟ با اینکه هنوز حکومت آن‌ها استقرار لازم را پیدا نکرده است. 🏷 أنّ أبابكر بعث إلى ‌سعد بن عبادة أن أقْبِلْ فبايِعْ فقد بايع الناس و بايع قومك، فقال: لا واللّه لا أبايع حتّى أُراميكم بما في كِنَانتى و أُقاتلكم بمن تبعنى من قومى و عشيرتى. فلمّا جاء الخبر إلى أبى‌بكر قال بشير بن ‌سعد: يا خليفة رسول الله، إنّه قد أبَى و لَجّ و ليس بمبايعكم أو يُقْتَلَ، و لن يُقتَلَ حتى يُقْتَلَ معه ولده و عشيرته، و لن يُقْتَلوا حتى تُقْتَلَ ‌الخزرج، ولن تُقْتَلَ ‌الخزرج حتّى تُقْتَلَ ‌الأوس، فلا تُحَرّكوه، فقد استقام لكم الأمر فإنّه ليس بضارِّكم إنّما هو رجل وَحْدَهُ ما تُرِك. فقبل أبوبكر نصيحة بشير فترك سعدًا (الطبقات الكبير، ج3، ص 569) ⭕️ ادامه دارد... https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
شیخ غلامعلي بدرلو
⛓ در کنار پیامبر و قرآن، معیار دیگری وجود دارد. أهلبیت (علیهم السّلام). پیامبر این معیار را در سخنان
🔰منافقین به همراه عدّه‌ای از مردم که دل خوشی از أمیر (علیه السّلام) نداشتند، قبل از شهادت پیامبر، کمر بستند تا وجاهت مولا را خدشه‌دار کنند. برنامه‌ریزی کردند. تقدّس‌زدایی کردند. قبح مخالفت با حضرت را شکستند. روی مردم را به این خانواده باز کردند. آن‌ها را از مقامی که داشتند در ذهن مردم پایین آوردند. عادی‌سازی کردند. ایجاد تردید کردند. شایعه پراکنی کردند. آن‌ها را قابل مقایسه با دیگران کردند. 🔻محصّل المراد أنّ الدّهر أضحكنى من فرط التعجّب بعد ما أحزنني لأنّه أنزلني ثمّ أنزلني حتّى قيل معاوية و على‏. (منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج‏10، ص 9) 📜 یک نمونه آن جریان مشربة أمّ ابراهیم است که امام صادق (علیه السّلام) فرمود مردم همان طور که این روز را فراموش کردند، غدیر را هم فراموش کردند. 💎عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْقُطْبِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) يَقُولُ النَّاسُ غَفَلُوا قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) فِي عَلِيٍّ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ كَمَا غَفَلُوا يَوْمَ مَشْرَبَةِ أُمِّ إِبْرَاهِيمَ. أَتَاهُ النَّاسُ يَعُودُونَهُ فَجَاءَ عَلِيٌّ (علیه السّلام) لِيَدْنُوَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) فَلَمْ يَجِدْ مَكَاناً، فَلَمَّا رَأَى رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) أَنَّهُمْ لَا يُوَسِّعُونَ لِعَلِيٍّ (علیه السّلام) نَادَى يَا مَعْشَرَ النَّاسِ فَرِّجُوا لِعَلِيٍّ، ثُمَّ أَخَذَ بِيَدِهِ فقعده [فَقَعَدَ] مَعَهُ عَلَى فِرَاشِهِ، ثُمَّ قَالَ يَا مَعْشَرَ النَّاسِ هَؤُلَاءِ أَهْلُ بَيْتِي تَسْتَخِفُّونَ بِهِمْ وَ أَنَا حَيٌّ بَيْنَ ظَهْرَانَيْكُمْ أَمَّا وَ اللَّهِ لَئِنْ غِبْتُ عَنْكُمْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يَغِيبُ عَنْكُمْ، إِنَّ الرَّوْحَ وَ الرَّاحَةَ وَ الرِّضْوَانَ وَ الْبِشْرَ وَ الْبِشَارَةَ وَ الْحُبَّ وَ الْمَحَبَّةَ لِمَنِ ائْتَمَّ بِعَلِيٍّ وَ وَلَايَتِهِ وَ سَلَّمَ لَهُ وَ لِلْأَوْصِيَاءِ مِنْ بَعْدِهِ حَقّاً لَأُدْخِلَنَّهُمْ فِي شَفَاعَتِي لِأَنَّهُمْ أَتْبَاعِي وَ مَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي‏... (بصائر الدرجات، ج‏1، ص 53) ⭕️ ادامه دارد... https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💡آقای حاج سیّد مهدی روحانی نقل کرد از عموی خودش مرحوم حاج آقا احمد، ایشان هم از مرحوم آسیّد عبدالهادی، و ایشان از مرحوم آمیرزا علی آقای شیرازی که پسر میرزا و مرجع تقلید هم بوده. 🔻آمیرزا علی آقا می‌فرموده اواخر کسالت میرزا وضع میرزا طوری شد که مورد تردید بود میرزا وفات کرده و یا زنده است. قرار شد امتحان کنند ببینند زنده است یا وفات کرده. یکی رفت گفت از طرف دولت عثمانی آمده‌اند برای زیارت شما. اثر حیات در میرزا ظاهر نشد. دیگری گفت سفیر ایران آمده می‌خواهد خدمت شما سلامی عرض کند. اثری پیدا نشد. 💎آمیرزا علی آقا می گوید من می‌دانم چطور باید پدرم را امتحان کرد؟ به گوش میرزا می‌گویند نان سوخته چه حکمی دارد؟ میرزا می‌جنبد و می‌فرماید از چه بابت حکمش را تعیین کنیم؟ از این جهت که أکل خبائث است بگوییم حرام است یا از باب اینکه مضرّ است بگوییم حرام است و یا بگوییم اگر بخواهیم تحریم کنیم چون نان غیر سوخته‌ هم با سوخته هاست و دور ریخته می‌شود لازمه این تحریم تحریم دیگری است و تزاحم است، از این جهت بگوییم حرمت أکل، فعلیت ندارد. 🪔 میرزا این شقوق را در آن حال بیان می کند. آیت اللّه سیّد موسی شبیری زنجانی (حفظه اللّه) 📘جرعه‌ای از دریا، ج۱، ص ۱۱۳ و ۱۱۴ https://eitaa.com/Arshiv_Gholam