❇️ شیوه حکمرانی اسلام در تربیت اجتماعی
🌱 یکی از نکات مهمی که اسلام در #تربیت_اجتماعی بر آن تاکید میکند آن است که دین و شریعت برای همه مردم است اما همه دین برای همه مردم نیست.
این نکته خیلی #عمیق و مهم است چرا که میخواهد ما را به اختلاف #سطوح_انسان_ها در تربیت و هدایت توجه بدهد.
🌱 مرحوم #شیخ_صدوق در خصال ج2 ص 354 روایتی از امام صادق(ع) نقل میکند که بخشی از آن تقریبا بین عوام هم مشهور شده است.
همان ماجرای مسلمانی که همسایه و رفیقی #مسیحی داشت و بعد از مدتی او را مسلمان کرد
اما با #افراط خود در اینکه او را شبانه روز به عبادت بست، او نیز مجدد مسیحی شده و از اسلام برگشت.
🌱 اما این روایت قبل و بعدی دارد که کمتر به آن توجه شده است. راوی از امام صادق(ع) میپرسد در میان ما برخی مردم قائل به ولایت امیرالمومنین(ع) هستند و او را بر دیگر مردم مقدم میدارند
اما آنچنان که ما فضیلت شما را توصیف میکنیم، اینگونه نیستند. آیا آنها را #دوست بداریم؟
🌱 حضرت میفرماید: اجمالا آرى. بعد حضرت میفرمایند خداوند اسلام را بر هفت بخش قرار داده: 1. #صبر 2. #راستگويى 3. #يقين 4. #راضى_بودن 5. #وفا 6. #علم 7. #حلم
🌱 سپس این موارد را ميان مردم تقسيم كرده و كسى كه همه اين هفت بخش را داشته باشد، او داراى #ايمان_كامل است.
اما برخى از مردم دارای يك بخش از آنها بوده، برخی دو بخش، برخی سه بخش و...
🌱 سپس حضرت تاکید میکنند: شما به كسى كه دارای يك بخش است، دو بخش را #تحميل نكنيد و از او چنین توقع زیادتری از وسعش را نداشته باشید. و به كسى كه دو بخش دارد، سه بخش را تحميل نكنيد و...
🌱 بعد میفرمایند اگر شما توقع زیاد از وسع هر شخص از او داشته باشید، در اين صورت بار آنان را سنگين کرده و آنها را دچار #نفرت میسازيد
اما توصیه من به شما این است که با آنان با مهربانى رفتار كنيد و بر آنان كار را آسان بگيريد.
🌱 اینجاست که حضرت همان ماجرای معروف را از باب مثال ذکر میکنند و در انتها نیز اشاره به #مناط، ملاک و اصلی مهم در #شیوه_حکمرانی خود میکنند و میگویند:
پس شما با آنان سخت نگيريد و بیش از وسع هر شخص بر او تحمیل نکنید.
🌱 در ادامه نیز میفرمایند: آيا نمیدانى كه حكومت #بنى_اميه با شمشير، خشونت، جور و #اجبار کارش را پیش میبرد اما حكومت ما با مهربانى، دلجويى، وقار، تقيّه، خوش برخوردى، پرهيزگارى و كوشش اهداف خود را دنبال میکند؟
پس شما نیز مردم را به دين خود و راهى كه در آن هستيد، راغب سازيد اما با همین شیوه ای که گفته شد.
🌱 البته که این روایت به دنبال تقریر #اسلام_رحمانی نیست بلکه همین دین به جای خود و هرجا لازم باشد با خاطیان، آن روحیه جلالی و خشن خود را نیز ظهور میبخشد که البته همین برخورد تند نیز از سر رحمت و نگاه تربیتی اوست.
🌱 ای کاش ما انقلابیون نیز در مواضع اجتماعی خود، همین قاعده و اصل را رعایت کرده و آن را ستون #تربیت_اجتماعی خود قرار میدادیم.
➕کلیدواژه: «إِمَارَةَ بَنِي أُمَيَّةَ كَانَتْ بِالسَّيْف»
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
❇️ مدل تشریع احکام در صدر اسلام
☘️ یکی از مباحثی که نیاز به تحقیق ویژه دارد #چگونگی_تشریع_احکام اسلام در مدت 23 سال توسط #پیغمبر میباشد. دقت در این مسئله میتواند کمک شایانی به #وضع_قانون در امروز #جمهوری_اسلامی بکند.
☘️ شیوه ای که حضرت در #مکه پیش گرفتند متفاوت از شیوه ای بود که در #مدینه دنبال کردند، چرا که در مکه، اسلام ذیل #حکومت_طاغوت پیش میرفت اما در مدینه اسلام خود متولی حکومت بود لذا شیوه در این دو فضا نیز متفاوت بود.
☘️ در مکه عمده تمرکز بروی #اصول و احکام به نحو کلی بود، به خلاف مدینه که احکام به مرور تفصیل داده میشد. در واقع اینگونه نبود که پیامبر احکام را حتی در مدینه از همان ابتدا به صورت کامل و جامع پیاده کرده باشند بلکه با توجه به شرایط زمانی و مکانی و به #تدریج احکام الهی صادر شده و بعد پیاده میشدند.
☘️ این شیوه را میتوانید در مورد مسائلی مانند #شرب_خمر، #ارث و #ربا دنبال کنید که حضرت با چه #عقلانیتی آن را تحقق بخشیدند. اساسا عده ای مسئله #نسخ و #تشریع_احکام موقت -که برخی را به دشواری انداخته- را در همین بستر تحلیلی تبیین کرده اند.
☘️ #امیرالمومنین(ع) در روایتی که #علامه_مجلسی در بحارالانوار ج90، ص6 آورده اند به همین مسئله اشاره کرده و نکات دقیقی را تذکر داده اند: «فَكَانَ مِنْ رَأْفَتِهِ وَ رَحْمَتِهِ أَنَّهُ لَمْ يَنْقُلْ قَوْمَهُ فِي أَوَّلِ نُبُوَّتِهِ عَنْ عَادَتِهِمْ حَتَّى اسْتَحْكَمَ الْإِسْلَامُ فِي قُلُوبِهِمْ وَ حَلَّتِ الشَّرِيعَةُ فِي صُدُورِهِم»
☘️ ایشان میفرمایند از دلسوزى و رحمت پیامبر اين بود كه مردم را در همان آغاز نبوّتش، به یکباره از عاداتشان باز نداشت بلکه ابتدا با انجام اموری تلاش کرد اسلام در دل های آنها ریشه دوانده و مستحکم بشود، آنگاه وقتی شیرینی اسلام را چشیدند شروع به تغییر عادات غلطشان میکردند.
☘️ در ادامه همین حدیث، حضرت موارد متعددی از تدریجی بودن احکام مانند #جهاد، #صلح، #قصاص، #ارث، #تغییر_قبله و... را ذکر میکنند.
☘️ توجه به این اصل مهم در وضع قانون بسیار مهم و اساسی است، اما مسئله ای که اجرای این نکته را (علاوه بر کوتاهی و بی سلیقه گی های دور از عقلانیت برخی مسئولین) بغرنج و صعب کرده، #هجمه_فوق_سنگین_دشمن استکباری است.
☘️ در واقع #فشار_رسانه ای دشمن کار را بسیار سخت تر کرده لذا در این سمت نیز نیاز به عقلانیتی بیشتر برای تدوین قانون و اجرای آن داریم. برای عبور از این شرایط بغرنج نیاز به همفکری و تأملات بیشتر و شنیدن از سلایق مختلف هستیم.
☘️ البته اهمیت این نکته نباید بهانه ای بشود برای سو استفاده امروز که پس فعلا مسئله حجاب را شل کنیم تا ببینیم کی فضا محیا میشود چون موضوع آن مقداری متفاوت است.
☘️ در واقع مسئله امروز دارای ابعاد بسیار پیچیده ای است که عدم توجه و ملاحظه هر بُعد و مولفه آن میتواند ما را به یک تصمیم اشتباه برساند لذا در عین اعتقاد راسخ به نکته ای که عرض شد و اینکه باید امروز نیز شدیدا به آن توجه داشت، معتقدم مسئله امروز به دلیل هجمه عجیب دشمن صورت دیگری پیدا کرده است.
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
☘️حکمرانی به سبک رسول الله☘️
🔹ماجرای #سَمُرَة_بن_جُنْدَب و نخلش، ماجرایی است که تقریبا همه اصولیون در کتبشان به آن پرداخته و به استناد آن و دیگر روایات مشابه، قاعده ای فقهی تحت عنوان «لاضرر و لاضرار» استنباط کرده اند. روایت دارای سندی محکم بوده که جناب #کلینی در کافی، ج5، ص294 نیز ذکر کرده است. علمای زیادی به تحلیل این قاعده پرداخته اند اما تحلیل #حضرت_امام متفاوت از دیگران است.
🔸ایشان از زاویه #شأن_حکومتی_پیامبر به این ماجرا نگاه کرده و به تحلیل آن با دغدغه فقهی اصولی پرداخته و میگویند پیامبر در این ماجرا #حکم_حکومتی صادر کرده است. اگر با همین زاویه نگاه ولی با دغدغه #حکمرانی_اسلامی به روایت بنگریم، برداشت های دیگری نیز میتوان داشت. در ادامه اجمالا به شرح این ماجرا میپردازیم:
🔹جناب سمره درخت خرمايى داشت كه محصول داده بود و مسیر رفتن نزد آن درخت نيز از داخل منزل شخصی مىگذشت. سمره دائم پيش درختش مىرفت بدون اين كه از آن شخص اجازه بگيرد. آن شخص به سمره گفت: هميشه به طور ناگهانى به خانه ما مىآيى و ما به نحوی هستیم كه دوست نداريم تو ناگهانی وارد خانه ما شوى، پس از این به بعد هنگام ورود از ما اجازه بگير.
🔸سمره گفت: براى رفتن نزد درختم تنها همین مسیر وجود دارد و برای آن اجازه نخواهم گرفت چرا که زمین تو در مسیر درخت من است. آن شخص نزد پیامبر میرود و از او شکایت کرده و ماجرا را گزارش میدهد و پیامبر نیز او را میخواهد و به او میگوید: فلانی از تو شکایت کرده و میگوید که تو برای رسیدن به درختت، بدون اذن بر او و خانواده اش وارد میشوی و این کار درستی نیست و از این به بعد باید از او اجازه ورود بخواهی اما سمره قبول نمیکند.
🔸حضرت به او میگویند اصلا این درخت را رها کن، در فلان مکان درخت دیگری به تو میدهم اما او نمیپذیرد. حضرت میفرمایند دو تا میدهم اما باز قبول نمیکند. حضرت تا ده درخت پیشنهاد میدهند اما باز قبول نمیکند. پیامبر میفرمایند ده درخت در مکان بهتری و به اصطلاح امروزی در بالاشهر به تو میدهم اما او باز نمیپذیرد. حضرت پیشنهاد میدهد که این درخت را ول کن، به جایش یک درخت در بهشت به تو میدهم اما باز هم راضی نمیشود.
🔹پیامبر به عنوان حاکم شهر، بعد از طی این همه مراحل جهت راضی کردن سمره و نپذیرفتن او، اینجاست که میگوید: تو شخص ضرر زننده و به اصطلاح امروزی انسانی مریض هستی در حالی که نمیتوان به مومن زیان زد. آنگاه حضرت با توجه به #شأن_حاکمیتی خود دستور میدهند آن درخت را از ریشه کنده و جلوی سمره بیاندازند و به او میفرمایند: این درختت را بردار و هرجا خواستی بنشان.
📌 پ.ن: مراد از ذکر این روایت، نشان دادن مدل و #سبک_تعامل_حکومت_اسلامی با مردم بود. دیدن روش برخورد پیامبر با شخصی که حقیقتا دارای مرض بود، تا آنجا که جا داشت حضرت با او همراهی کردند اما چه شده که امروزه بعضی با کوچکترین اتفاق مسئله را امنیتی کرده و روشی جز روش تو گونی کردن بلد نیستند.
مثلا جمعی از مردم برای دغدغه ای حق تجمعی کرده اند اما روش آنها لزوما برخورد خشن و دور از حق است یا فلان شخص در فلان کانال نقدی کرده و حرفی زده، اما آنها تنها راهکار را شکایت و بگیر و ببند میدانند. البته اتفاقی که در #فتنه_88 افتاد چیز دیگری بود، مردم خود را از صف فتنه گران جدا کرده بودند که آن داستان دیگری دارد.
حقیقتا رویکرد جمهوری اسلامی با رهبری #امامین_انقلاب چنین رویکردی نبوده و نیست اما بعضی به دلیل دور بودن از #گفتمان_انقلاب و #مکتب_امام سعی در بروز دادن چنین رویکردهایی بوده و هستند که باید مقابل آنها ایستاد و روش صحیح را نشان داد.
اساسا مسئولین در حکومت اسلامی باید چنین برخوردی داشته باشند که لازمه اش داشتن #سعه_صدر بالاست. امروزه در جمهوری اسلامی مسئولینی را میبینیم که چون قدرتی به دستشان رسیده خود را خدای مردم میدانند، در حالی که باید حقیقتا در مقابل مردم خاضع و فروتن باشند.
البته این رویکرد بعضا در ما مردم هم دیده میشود، فلان آقا با فلان سلیقه سیاسی حرفی میزند اما من تحمل شنیدن حرفش را ندارم و سریع طوماری از انگ ها برای او ردیف میکنم، البته او نیز چنین میکند یعنی این وصف صرفا برای بچه #انقلابیها یا #اصلاح_طلبها یا #اصول_گراها نیست بلکه وصفی است که خیلی از ما دچار آنیم و تا این حال ماست، گفتگویی بین مان شکل نمیگیرد و کار همیشه #قبیله_ای و #تعصبی پیش خواهد رفت.
وقتی به سیره عملی #امامین_انقلاب رجوع میکنیم، این معنا را به معنای حقیقی کلمه میابیم اما بروز این وصف در شخص اول مملکتی کافی نیست، بلکه همه ارکان حکومتی و مسئولین دولتی باید واجد چنین وصف راهبردی ای باشند که البته این ویژگی تا حد زیادی در شخص دوم کشور یعنی رئیس جمهور محترم آقای #رئیسی هم دیده میشود و امیدداریم ان شاالله به معنای حقیقی کلمه در کل دولت نیز جریان داشته باشد.
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
❇️ اگر تقدیر زندگی در اختیار خودم بود...
🌱 حقیقتا جناب #کلینی در کتاب شریف #کافی درّهای فراوانی را در کنار هم به زیبایی به نظم در آورده که حیف است از آنها بی بهره بمانیم. ایشان در روایتی به نقل از #سَدیر چنین نقل میکند:
🌱 از #امام_صادق(ع) شنیدم که میفرمود: #بنی_اسرائیل نزد #حضرت_موسی(ع) رفتند و از او خواستند که از خداوند بخواهد که هرگاه ما اراده کردیم باران ببارد و هرگاه ما خواستیم باران نبارد یعنی عملا #تقدیر_امور مادی و کاریمان به عهده خودمان باشد چرا که شغل آنها عمده #کشاورزی بود.
🌱 حضرت نیز همین مسئله را از خداوند طلب میکند و خداوند نیز اجابت کرده و تقدیر امور را به دست #بنی_اسرائیل میدهند. بنی اسرائیل بعد از اینکه مطلع شدند خداوند این قدرت را به آنها داده شروع به کشاورزی کرده و هرگاه نیاز به آب داشتند اراده باران میکردند و باران میبارید و هرگاه نیاز نداشتند اراده کرده و باران قطع میشد.
🌱 این امر موجب شد مزارع آنها همانند کوه ها و جنگل های پر درخت بزرگ بشود اما وقتی زمان درو و برداشت رسید چیزی نیافتند، انگار ظاهر مزارع پُربار نشان میداد اما در باطن محصولی نداده بود یا محصول خراب شده بود یا... . در هر صورت تلاش آنها بی نتیجه مانده بود.
🌱 آنها به حضرت #موسی(ع) شکایت کردند که خداوند این قدرت را به ما داد اما چرا چنین شد که کار ما بی محصول ماند و خدا به ما ضرر رسانید؟ حضرت نیز این مسئله را به خداوند عرضه داشت. خداوند نیز در پاسخ به موسی(ع) فرمود:
🌱 اینها از چه چیزی شکایت میکنند؟ من به اندازه ای خاص برای آنها باران مشخص و تقدیر نمودم ولی آنها راضی به تقدیر من نشدند و خواستند که خودشان تقدیر امورشان را به دست بگیرند و من نیز به خواست آنها عمل کردم و به خودشان واگذار کردم و اینگونه شد که میبینی لذا این چیزی که رخ داده نتیجه تقدیر خود آنهاست، نه من.
📚فروع کافی، ج5، ص262
📌پ.ن: راضی به تقدیر الهی بودن یکی از مهمترین مسائل اخلاقی و ملاکات دینی است که میتواند #معیار_سنجش_افراد و مرتبه آنها نزد خداوند قرار گیرد.
اساسا خداوند بنده اش را دچار امتحاناتی میکند تا ببینید که او چه مقدار #تسلیم تقدیرات اوست لذا لازم است همیشه از این زاویه به زندگی و عالم نگاه کنیم که خداوند طراح و پشت پرده اتفاقات زندگی ماست.
اگر این شد آنگاه در نهایت رنج ها و مشکلات نیز به #آرامش خواهیم رسید چون او میبیند و او چنین طراحی کرده است؛ همانگونه که #سید_الشهدا نیز در گودال قتلگاه فرمود خدایا راضی به قضای تو هستم.
البته این تذکر لازم است که باید مفاهیم دینی را #منظومه_وار دید لذا این نگاه نباید منجر به عدم تلاش و #بی_تدبیری و #عدم_عقلانیت و... بشود چرا که یکی از تقدیرات خداوند، اعطای #اختیار به انسان ها بوده است. به همین دلیل است که نباید نتیجه کم کاری ها و بی تدبیری ها و خطاهای خود را به پای تقدیر الهی نوشت.
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
✳️ راهبر اجتماعی باید در همه حوادث حاضر باشد
🔸#آیت_الله_خامنه_ای ذیل آیه شریفه(مجادله:1) به نکته مهمی توجه داده و میگویند:
«#رهبرى_اسلامى در هر مسئلهاى و پديدهاى از پديدههاى مردم، #حاضر و ناظر است؛ معناى رهبرى اين است...
پيغمبر از قضيهى خانوادگى هم پايش را كنار نميكشد؛ اگر قرار است كه يك جامعهاى داشته باشيم، يك امّتى داشته باشيم كه در رأس اين امّت يك امامى است،
اين امام همهى مشكلات مردم را آنجايى كه به او ارجاع ميشود و او بايد حل كند، بايد حل كند و همه جا #حاضر باشد.»
🔸پیامبر همه جا در صحنه حاضر و پاسخگوی مشکلات است، چه اینکه در آیه شریفه نیز حلال مشکل آن زن میشود.
🔸نکته مهم آن است که نکته اشاره شده مخصوص #رهبر_جامعه نیست بلکه در مقیاس کوچکتر، هر شخص دیگری نیز که بخواهد در فضای اجتماعی نقش #راهبری داشته باشد، او نیز باید در همه حوادث اجتماعی #نقش_آفرینی کند،
از کمترینش که یک #موضع_گیری است تا #حل_مسئله که غایت است.
🔸اینکه گفته میشود مگر شما #علامه_دهر اید که در مورد همه اتفاقات نظر میدهید، هم حرف درستی است و هم حرف غلطی.
حرف درستی است، به این معنا که انسان نباید در حیطه هایی که علم و شناخت ندارد، بیخود حرفی بزند.
حرف غلطی است، به این معنا که #لازمه_راهبری_اجتماعی این است که باید در حوادث، #راهبر_مردم بود و نمیشود خود را کنار کشید چون جامعه اکنون درگیر آن مسئله است و منتظر پاسخ.
🔸لذا حتما باید در زمینه های مختلف تا حد معقولش، کسب علم کرد، تا بتوان به نحو صحیح کنشگر بود.
البته برای این مسئله لازم نیست در همه زمینه ها متخصص بود.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 مراتب جهاد و مسئله انتخابات
🔹حضرت امیر میفرمایند در راه خدا جهاد کنید، اولا #جهاد_عملی (به کنایه جهاد با دست ها گفته شده)، اگر نشد ثانیا #جهاد_زبانی و اگر این هم نشد، ثالثا #جهاد_قلبی.
🔹در حکمت 375 نهج البلاغه نیز میفرمایند: اوّل چيزي كه از آن مغلوب شده و شكست مى خوريد، #جهاد_عملی است، اینکه اهل جهاد با کفار و مشرکین نبوده و به بهانه های مختلف از آن کنار میکشید.
🔹البته #جهاد_نظامی، یک مصداق جهاد عملی است، این نوع جهاد، مصادیق متعدد دیگری هم دارد مثل #جهاد_علمی، #جهاد_اقتصادی، #جهاد_فرهنگی و... خلاصه اولین شکست مومنین، عقب نشینی از چنین جهادی است.
🔹پس از آن، #جهاد_زبانی است، معاصی و زشتی ها را میبینید اما خود را به ندیدن میزنید. همان چیزی که امروز از آن تعبیر به #جهاد_تبیین میشود.
اهل نشان دادن زیبایی ها و #روایت_خوبی_ها و نشان دادن کراهت زشتی ها و روایت آن نیستید. این دومین شکست شماست.
🔹پس از آن، #جهاد_قلبی است، اینکه حتی در دل هاتان هم میل به زشتی ها و کراهت از خوبی ها دارید. اینجا دیگر كار دين، تمام است چون اگر جهاد عملی و زبانی ممكن نشد، همه توانایی جهاد قلبی را دارند، هر چند توان آشکار کردنش نباشد.
🔹پس هر گاه شخصی جهاد قلبی را هم از دست داد، این نشانه تبدّل اخلاق و #گمراهى و بدبختى او در دنيا و آخرت است.
چنین شخصی حقیقتا #وارونه گشته و دیگر در دنيا #آرامش نداشته و سرگردان خواهد شد و در آخرت نیز گرفتار کیفر الهی.
➕#کلید_واژه: «فإنْ لَم تَقْدِروا فجاهِدوا بألسِنَتِكُم»
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
📌وظيفه علما به هنگام پديد آمدن بدعتها
🔹قال رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إذا ظَهَرتِ البِدعُ في اُمّتي فلْيُظهِرِ العالِمُ علمَهُ ، فمَن لَم يَفعلْ فعَلَيهِ لَعنةُ اللّهِ . (الكافي : ۱ / ۵۴ / ۲)
هرگاه بدعتها در ميان امّتم پديدار شوند بر عالِم است كه علم خود را آشكار سازد. هر كس چنين نكند، لعنت خدا بر او باد.
🔸عنه صلى الله عليه و آله :إذا ظَهَرتِ البِدعُ و لَعَنَ آخِرُ هذهِ الاُمّةِ أوّلَها ، فمَن كانَ عندَهُ عِلمٌ فَلْيَنْشُرْهُ ، فإنَّ كاتِمَ العِلمِ يَومَئذٍ كَكاتِمِ ما أنْزلَ اللّهُ على محمّدٍ . (كنز العمّال : ۹۰۳)
هر گاه بدعتها پديدار شوند و پسينيان اين امت، پيشينيان آن را لعن و نفرين كنند، هر كس دانشى دارد، بايد آن را منتشر سازد، كه هر كس در آن روز دانش خود را پنهان دارد، همچون كسى است كه آنچه را خدا بر محمّد نازل كرده، كتمان كرده باشد.
🔹وسائل الشيعة عن يُونسَ بنِ عبدِ الرّحمنِ :رَوَينا عنِ الصّادقِينَ عليهم السلام أ نّهُم قالوا : إذا ظَهَرتِ البِدعُ فعلَى العالِمِ أن يُظهِرَ عِلمَهُ ، فإنْ لَم يَفعلْ سُلِبَ نورَ الإيمانِ .(وسائل الشيعة : ۱۱ / ۵۱۱ / ۹)
به نقل از يونس بن عبد الرحمان ـ: از امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام براى ما روايت شده است كه فرموده اند: هرگاه بدعتها سر بردارند، عالِم بايد علم و دانش خود را آشكار سازد و اگر چنين نكند، نور ايمان از او سلب مى شود.
#غزه
#رفح
#صهیونیسم
°•°•🌺🍀•°•°🌷🌱•°•°
❇️#از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی
https://eitaa.com/usul121/1132
💠 رفق و مدارا؛ شاخصی مهم در تعاملات اجتماعی
🔸حضرت میفرمایند: دو نفر كه با يكديگر همراه ميشوند، اجر آن كسى پيش خدا بيشتر و پيش خدا محبوبتر است كه به رفيق خود #اَرفق باشد، يعنى رفق او، رفاقت او، #همزيستى او، #همراهى او بيشتر باشد.
🔸رفتار بعضى، چه در رفتارهاى خانوادگى، چه در محيط كار، چه با زيردست، با بالادست، با مردم كوچه و بازار، رفقآميز است، با ملايمت رفتار ميكنند
🔸نه اينكه از حقّ خودشان كوتاه مىآيند يا اينكه بر روى #گناه چشم ميپوشند يا #نهىازمنكر و #امربهمعروف نميكنند؛ نه،
همه اين كارهاى واجب را انجام ميدهند، منتها با رفق، با مدارا، با #نرمى، #بدون_خشونت، بدون دست زدن به رفتارهاى نامناسب.
🔸بعضى بعكسِ اين هستند؛ چه در رفتارهاى خانوادگى، چه در بيرون و محل کار، بنايشان بر #ناسازگارى است؛
#ايرادگيرى، #عيبجويى، #بداخلاقى؛ اينها همه انواع ناسازگارى است.
بهانهگيرىهاى بيخود در محيط اجتماعى دارند، در #مبادرات_سياسى ناسازگارند، بناى بر همراهى و رفق و مدارا و مانند اينها ندارند
اين #مبغوض است عند الله تعالی و آن اوّلى #مطلوب و محبوب
🔸حالا در اين روايت دو نفر را مثال زده و بيان فرموده است امّا اين فقط مثال است؛ در مجموعهى رفتارهاى اجتماعى، اين معنا وجود دارد.
🔰#آیت_الله_خامنه_ای ، 10/9/83؛با کمی تلخیص
➕#کلید_واژه: «أحَبُّهُما إلى اللّٰهِ عز و جل أرفَقَهُما بصاحِبِه»
📌پ.ن: آیا این شاخص برای مسئولیت مهمی چون #ریاست_جمهوری، لازم و ضروری است؟
چگونه میتوان در تشخیص این شاخص، مرز آن را با عدم همراهی با باندهای قدرت و ثروت مشخص نمود؟
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 رفق و مدارا؛ شاخصی مهم در تعاملات اجتماعی 🔸حضرت میفرمایند: دو نفر كه با يكديگر همراه ميشوند، اجر
✳️ برای اینکه معنای #رفق و مدارا در #حیطه_سیاسی و بین قوا خوب معنا بشه، تامل در این عبارات کمک کننده است:
🔹«توصیه من #همافزائى با قوهى مجريه است. نبايستى كار را جورى تنظيم كرد، جورى پيش برد كه معنايش #دعوا و #اختلاف باشد؛ اين در بيرون، روى مردم، خيلى تأثيراتش بد است.
گاهى ديده مىشود كه مثلاً در مجلس، در يك نطقى، در يك اظهار نظرى، يك حرفى زده مىشود. اگر خداى نكرده حرفى باشد كه كسى را يا جمعى را متهم كند، جبرانش بهآسانى ممكن نيست؛ مردم را نااميد مىكند.
🔹نگوئيد فلان ضعف و فلان ضعف وجود دارد. بنده به ضعفها آگاهم. با وجود اين ضعفها، آن چيزى كه امروز در قوهى مجريه وجود دارد، يك #شاكلهى_خوب و مطلوب است.
در كشور دارد كار انجام مىگيرد. خب، بايستى #همكارى كرد، بايد كمك كرد؛ هم مجلس كمك كند به دولت، هم دولت كمك كند به مجلس؛ هم قانون فصل الخطاب است براى عمل دولت، هم گرايشهاى دولت و تشخيصهاى دولت يك اشاره است به قانونگذار براى كيفيت قانونگذارى.
🔹اين مسئله با #استقلال_مجلس منافات ندارد. من نمايندهى مجلس هم بودم، رئيس دولت هم بودم؛ من هر دو جا را تجربه كردم. در طول اين سالهاى متمادى هم، هم مجالس را ديدم، هم دولتها را ديدم. هيچ اشكالى ندارد كه يك مجلسى قانون صحيح و درست و قوى و منطقى را جورى تنظيم كند كه براى دولت، رفتار طبق آن قانون، عملى باشد، ممكن باشد، آسان باشد.
🔹انسان نگاه كند ببيند دولت چه جورى مىتواند عمل كند، چه جورى بهتر مىتواند عمل كند، چه جورى آسانتر مىتواند عمل كند، قانون را تنظيم كند و در اين مجرا بيندازد؛ اين ممكن است، هيچ اشكالى هم ندارد.
از آن طرف هم وقتى قانون تهيه شد، منجّز شد، دولت موظف است با همهى وجود، با همهى قوا، بدون بهانهگيرى، طبق آن قانون عمل كند. دو طرف قضيه، اينجورى است؛ يعنى هر دو مىتوانند به هم كمك كنند، همافزائى كنند؛
🔹اگر چنانچه از هر دو طرف يك بهانههائى اتفاق افتاد؛ اينطرف گفت نه، اين قانون را چون دولت اينجورى مىخواهد، ما نمىكنيم؛ آن طرف هم گفت چون اين قانون، اين گوشهاش كج است، ما هم زير بار نمىرويم؛ خب، اينكه نمىشود؛ اوضاع مملكت نمىچرخد.
🔹#رفق، خوب است؛ رفق، همسازى، #هميارى، مدارا. در باب رفق رواياتى داريم. رفق يعنى سازگارى؛ انسان #سازگارى نشان بدهد. آن كه آدم نبايد با او سازش كند، دشمن است؛ آدم با دوست بايد سازگارى نشان دهد. بالاخره بايد #تحمل كنند؛ يك چيزى را اين از آن تحمل كند، يك چيزى را آن از اين تحمل كند.
🔰#آیت_الله_خامنه_ای ،8/3/90، با کمی تصرف
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 عقلانیت دینی، تعاملی چند بُعدی و پیچیده
🔸در تفسیر منسوب به #امام_حسن_عسکری(ع) ص586 روایتی بسیار مهم نقل شده که #امام_سجاد(ع) فرمودند: دو نفر از اصحاب #اميرالمؤمنين(ع) که يكى از آنها را #مار گزیده بود و دیگری را نیز #عقرب نیش زده بود، درحالی که هر دو از درد و ناراحتی گریه میکردند، محضر حضرت آمدند که مثلا حضرت کاری برایشان بکند.
🔸حضرت فرمود: این بلا هنوز تمام نشده و ادامه دارد. لذا آن دو را به منزلشان بردند و هر دو تا دو ماه همچنان درگیر این مریضی و ناراحتی بودند.
پس از دو ماه، حضرت امیر به دنبال آنها فرستاد. در مسیر که آن دو را می آوردند، اینگونه گمان میشد که اینها از شدت درد و ناراحتی حتما خواهند مرد، از بس درد داشتند.
🔸حضرت به آنها فرمود: حال شما چطور است؟ گفتند: بسيار درد شدیدی داریم. حضرت فرمود: #استغفار كنيد از گناهى كه موجب اين ناراحتى و درد براى شما شد و به خدا پناه ببريد از آنچه موجب از بين رفتن اجرتان و شدت #گناه برايتان گرديد و اين ناراحتى فقط بواسطه گناهى بود كه مرتكب شديد.
🔸به حضرت گفتند ماجرا چیست؟ حضرت به یکی از آنها رو کرد و فرمود:
فلانی يادت مىآيد فلان روز كه فلان كس به #سلمان_فارسی، چون ما را #دوست ميداشت، زخم زبان و طعنه زد ولى تو هیچ به او نگفتی و از سلمان دفاع نکردی، درحالیکه آن روز #تکلیف و وظیفه تو دفاع از سلمان بود چون اگر دفاع میکردی، آن شخص و آن افرادی که آنجا بودند، نه میتوانستند به خودت آسیب و ضرری بزنند و نه به خانواده و فرزندانت، و نه به مالت.
اما تو بيشتر ملاحظه آن شخص را کردی و به خاطر #رودربایستی ای که داشتی هیچ به او نگفتی و همین باعث شد گرفتار این درد شوی.
🔸بعد حضرت ادامه میدهند که اگر ميخواهى خداوند ناراحتى و درد تو را از بين ببرد، تصميم بگير که از این به بعد هر شخصی، دوستى از ما را مورد طعنه قرار داد، در صورتى كه بتوانى او را كمك كنى، كمك نمایى و کوتاهی نکنی، مگر اینکه بترسی بر خود و خانواده و فرزند و مالت آسیبی برسد.
🔸حضرت به شخص دیگری نیز رو کرد و فرمود: تو ميدانى چرا دچار چنين درد و ناراحتى شدى؟ گفت: خیر. حضرت به او گفت:
يادت هست وقتى #قنبر خادم من آمد و تو پيش فلان ستمگر ايستاده بودى و تو برای احترام به قنبر از جاى خود بلند شدی و این حرکت تو به خاطر احترام به ما بود اما آن شخص ستمگر به تو اعتراض كرد كه چرا پيش من برای قنبر بلند شدی و تو به او گفتی چرا بلند نشوم براى كسى كه ملائكه پر و بال خود را زير پايش ميگسترانند.
اين حرف تو باعث شد که آن شخص ستمگر بلند شود و قنبر را بزند و #دشنام بدهد و او را #اذیت و آزار بدهد و مرا نیز #تهدید و مجبور بکند که بر این اتفاق صبر کنم. لذا این کار تو باعث شد گرفتار این درد و ناراحتی بشوی.
🔸بعد حضرت به او میگویند: اگر میخواهی خدا به تو #عافيت بخشد، تصميم بگير از امروز نسبت به ما و هر يك از دوستان ما، كارى در مقابل دشمنانمان انجام ندهى كه موجب اذيت و آزار آنها با ما شود.
🔸بعد حضرت به عنوان نمونه اشاره به #سیره_پیامبر اکرم میکنند و میفرمایند: پيامبر اكرم با اينكه مرا بر همه مقدم ميداشت اما وقتی من در مجلسی وارد میشدم، آنگونه که جلوی پای دیگران بلند میشد، جلوی پای من بلند نمیشد، درحالی که آنها قابل مقايسه با من نبودند، چرا که پيامبر اكرم ميدانست اين كار، دشمنان را وادار ميكند عكس العملى انجام دهند كه موجب غم و ناراحتى او و من و مؤمنين شود.
📎#کلیدواژه: «يَوْمَ غَمَزَ عَلَى سَلْمَانَ الْفَارِسِيِّ فُلَانٌ وَ طَعَنَ عَلَيْهِ لِمُوَالاتِه»
📌پ.ن: این روایت اشاره به #پیچیدگی های تعاملات اجتماعی سیاسی دارد. همانطور که دفاع نکردن از مؤمن در جایی که ضرر به انسان نمیرسد، گناه است، تعریف بی موقع از مؤمن که موجب اذیت او میشود، هم گناه است. #تکلیف و وظیفه دینی، یک امر بسیط و یک خطی نیست بلکه نسبت به موقعیت های مختلف، متفاوت میشود.
تشخیص صحیح این مسئله، #نکته_اساسی است.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
May 11
💠 شاخص، حق است، نه اشخاص
🔸حضرت میفرماید: حرف حق را بپذیر ولو اینکه آن شخص خود عامل به آن نباشد.
چون ملاک #حق است، نه #اشخاص.
گاهی از دوست یا شخصی، حرف درستی میشنویم و اراده میکنیم عمل کنیم اما وقتی میبینیم او خود هم عمل نمیکند، ما هم سست شده و رها میکنیم.
🔸حضرت اینجا به ما یاد میدهد اینگونه نباشید، وقتی حرف حقی شنیدی، اخذ کن و کاری نداشته باش خودش عمل میکند یا نه، هرچند عمل آن شخص اثر گذار است اما نباید برای ما این #ملاک باشد.
🔸 #راستگویی خوب است ولو گوینده خودش راستگو نباشد.
#قناعت خوب است ولو اینکه گوینده خودش قانع نباشد.
#ساده_زیستی خوب است ولو آنکه شخص دعوت کننده به آن خود ساده زیست نباشد.
🔸حرف خوب از هر که شنیدیم، بگیریم و بکار بندیم، هر چند که گوینده خود به آن عمل نکند.
🔸پس اگر #پیشوایان و #مسئولین و #حاکمان، آنگونه که میگویند، نبودند، قرار نیست ما هم زیر میز زده و از آنها تبعیت کنیم.
➕#کلید_واژه: «خُذُوا الكَلِمَةَ الطَّيِّبَةَ مِمَّن قالَها و إن لَم يَعمَل بِها»
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 به نظرتان علت و ریشه این اختلاف که شیعه، شیعه را تکفیر میکند چیست؟
در روایات دیگری هم داریم که در آخرالزمان بین شیعیان درگیری و تنش شدید خواهد شد، به نحوی که یکدیگر را تکفیر میکنند، خب علت چیست؟
سر فرصت کمی بیشتر به این سوال خواهیم پرداخت
➕#کلید_واژه: «يَتفِلَ بَعضُكُم في وُجوهِ بَعض»
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آه از جنایت النصیرات ...
آه از تکه نانی که بعد از روزها فرصت نشد تا قدری از گرسنگی اش بکاهد ...
آه از ظلم ظالم و از اشک مظلوم ...
آه از روزمره گی و فراموش کاری ما ...
چرا دعا نمی کنیم ...
چرا استغاثه نمیکنیم ...
چرا با سیل صلوات و توسل بنیان دشمن را نمی کنیم ...
آقای مظلومان عالم به مظلومیت مادرت مظلوم غزه را دریاب ...
#النصیرات
#غزه
💠راهبر اجتماعی باید دلسوز مردمش باشد، حتی نسبت به معاندین و مخالفین
🔸در این آیه شریفه(کهف:6)، شاهد #دلسوزی عجیب پیامبر حتی نسبت به #کافران، #گمراهان و #معاندین هستیم، به حدی که خود خدا نیز از این حد دلسوزی دیگر کُفری شده و میگوید: پیامبر من، نکند میخواهی به خاطر اینکه اینها به حرف تو ایمان نمی آورند، از شدت اندوه خودت رو #هلاک کنی!
🔸از این نکته باید آموخت، رهبر و #راهبر_اجتماعی، باید #دلسوز_ایمان_مردم باشد.
این شیوه، شیوه ای است که امروز نیز باید جلوی چشم ما باشد و امروز چقدر محتاج این نگاهیم.
🔸به خصوص اینکه خیلی از مردم ما حقیقتا معاند هم نیستند، درحالی که پیامبر همین شیوه را حتی نسبت به معاندین هم داشت.
البته خداوند وقتی دید پیامبرش در این مشی آنقدر پیشتاز است که دیگر دارد به خودش آسیب میزند لذا تاکید میکند که اینقدرش دیگر جا ندارد و لازم نیست و اصلا بر عهده تو نیست.
🔸این آیه پاسخی است به کسانی که دین اسلام را #دین_خشونت، و پیامبر را شخصی #خون_ریز میدانند، که البته آنها هدفی ندارند الا #اسلام_هراسی و #تحریف چهره واقعی اسلام.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
هدایت شده از آیات و روایات اجتماعی
#عرفه
مرحوم #کشی در رجالش ص586 گزارشی خاصتا برای امروز دارد. #یونس_بن_عبدالرحمن میگوید #عبدالله_بن_جندب را در عرفه دیدم درحالی که زیاد درحال راز و نیاز بود. به او گفتم خداوند تلاش امروزت را دید.
عبدالله گفت: به خدا قسم در اینجا حتی یک دعا برای خود نکردم و تماما دعایم برای دیگر مومنین بود چرا که از امام کاظم(ع) شنیدم که میفرمود:
هر کس براى برادران مؤمن خود پشت سرشان دعا کند، از عرش ندا مى رسد که صدهزار برابر آن براى خود تو خواهد بود،
و من نخواستم از صد هزار برابر دعاى فرشتگان [که یقیناً مستجاب است] دست بردارم! و براى خودم دعا کنم که نمى دانم مستجاب خواهد شد یا خیر!
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
💠 اصل رشد در خانواده
🔸با اینکه روایت در منابع اهل سنت آمده اما محتوای آن ما را به نکته مهمی توجه میدهد که در منابع شیعه(1) نیز به آن تاکید شده و آن این است که در بستر #خانواده باید #رشد_متوازن تحقق یابد، نه #رشد_کاریکاتوری.
🔸قرار نیست #همسر همه بسترها را فراهم کند تا فقط و فقط #شوهر رشد کند، بلکه مرد نیز باید علاوه بر اینکه خود رشد میکند، بستر را برای رشد همسر نیز فراهم کند. نسبت به #فرزندان نیز همین مسئله صادق است.
🔸این نکته یکی از آسیب های شایع خصوصا در خانواده های مذهبی است. عموما برنامه و طرحی برای رشد همسر وجود ندارد و این خود را در ادامه زندگی و خصوصا در بزنگاه ها نشان خواهد داد و همین تبدیل به مانعی مهم و جدی بر سر حرکت و رشد شوهر خواهد شد.
🔸لذا پیامبر اکرم در اینجا تاکید میکنند:
➕خداونـد بیامــرزد مـردى را کـه نیمه شـب برمى خیزد و #نماز_شـب مى خوانَــد و همســرش را بیــدار مى کنــد و اگــر زنــش برنمى خیــزد، مــرد بــه صورتــش مهربانانــه آب مى پاشــد؛
➕پــروردگار بیامـرزد زنـى را کــه شــب برمى خیــزد و نمــاز شـب مى خوانــد و شـوهرش را بیــدار مى کنــد. و اگــر شـوهرش برنمى خیـزد، بــه صورتــش مهربانانــه آب میپاشـد.
➕#کلید_واژه: «فإن أبىٰ نَضَحَت في وَجهِهِ الماء»
📌پ.ن: آیا ما نیز به فکر تعالی همسر خود هستیم؟ برای رشد همسر خود چه طرح و برنامه ای داریم؟ شاید لازم باشد کمی بیشتر به این مسئله بپردازیم.
.......
(1) مثلا در مجمع البیان ج8 ص561 شبیه این گزارش آمده که اگر مرد برای نماز شب، همسرش را بیدار کند چقدر اجر خواهند برد.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 سه مولفه بنیادین در سیره اجتماعیِ مومنِ واقعی
🔸حضرت در این روایت، برای #کنشگری در عرصه اجتماعی، به سه مولفه اساسی اشاره میکنند که انصافا چقدر برای امروز ما لازم و ضروری است:
1️⃣اولا #غضب و ناراحتی هایمان، ما را به برخوردهای غلط و خروج از حق نکشاند
2️⃣ثانیا خوشی ها و #دوست_داشتنی_هایمان، ما را در امر باطلی نیندازد
3️⃣ثالثا در هنگام #قدرت و توانایی، به حق خود قانع باشیم و به بیش از آن دست اندازی نکنیم.
➕#کلید_واژه: «إِذا رَضيَ لَم يُدخِلهُ رِضاهُ في باطِل»
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 سه مولفه بنیادین در سیره اجتماعیِ مومنِ واقعی 🔸حضرت در این روایت، برای #کنشگری در عرصه اجتماعی، ب
🔺مورد اول من رو یاد فرهنگ #قبیله_گرایی میندازه، چیزی که محورش #عصبیت بود، اینکه کاری نداری حق با کیه، مهم اینه که از هم گروهیت، از رفیقت، از هم طایفه ای خودت دفاع کنی، هرچند حق با او نباشه.
➕من رو یاد ماجرای عدم رای #شهید_آیت به #میرحسین_موسوی در قضیه وزارت خارجه او میندازه که قبیله گرا برخورد نکرد؛ درحالی که همه اعضای #حزب_جمهوری موافقش بودن اما آیت شروع به تبیین #افکار_انحرافی او کرد.
➕من رو یاد پرت کردن میکروفن توسط #آخوندی انداخت، همین چند سال پیش.
➕من رو یاد پرت کردن میکروفن توسط #فاضلی انداخت، همین چند روز پیش.
🔺مورد دوم من رو یاد آقای #محمدی_گیلانی(رئیس دادگاه های انقلاب) میندازه، وقتی بهش خبر دادن یه عده از #منافقین رو تو یه خونه تیمی محاصره کردیم و بچه های شما هم تو اون خونه هستن و اینکه الان چی کار کنیم؟ گفت هر کاری با بقیه کردید با اون هم بکنید.
➖البته که موارد مثبت و منفی دیگری هم خاطرم می آید:
➕موضع آیت الله #خزعلی درباره پسرش مهدی و اعلام برائت از او
➕موضع آیت الله #جنتی درباره پسرش محمدحسین که نذر کرده بود اگر دستگیر شود، 40 روز روزه بگیرد
➕موضع #امام_خمینی درباره نوه اش سیدحسین که اگر اسلحه کشید، بزنیدش
➕ماجرای سیلی زدن #عنابستانی، نماینده مجلس به سرباز ساده به خاطر راه ندادن او در مسیر ویژه
➕ماجرای #صیاد_شیرازی و بازدید شبانه از پاسگاهی که سرباز نگهبان، آنها را که راه نمیدهد هیچ، بلکه به سمت آنها نارنجک هم پرتاب میکند و صیاد زخمی میشود اما از او تمجید میکند چون احتمال میداده کلکی در کار باشد
🔺مورد سوم من رو یاد #شهدای خودمون میندازه، که هیچ وقت از #امکانات_دولتی برای استفاده شخصی استفاده نمیکردن، حتی وقتی که کارشون گیر میکرد، مثل صیاد که ماجراش معروفه.
اما در مقابل چقدر از حتی به ظاهر مذهبی ها و یقه بسته ها دیدیم که #بیت_المال رو حسابی خوردن و یک آب هم روش.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 تک خوری ممنوع
🔸در این حدیث قدسی دارد که #حضرت_داوود به تنهایی به صحرا میرفت. خداوند به او وحی کرد که چرا به تنهایی به سمت ما می آیی؟
🔸داوود گفت: اشتیاق من به دیدار تو زیاد شده و این خلق و #مردم، مانع رسیدن من به تو هستند، اینها بین ما فاصله انداخته اند لذا آنها را رها کرده ام و به تنهایی به سراغ تو آمده ام.
🔸خدای متعال به او وحی کرد: داوود! به سوی #مردم خود بازگرد، اگر بتوانی دست یک بنده ای که از من فراری است را در دست من بگذاری، اگر بتوانی یک گنهکار را با من آشتی بدهی، این چیزی است که تو را ماندگار خواهد کرد، این چیزی است که من از تو میخواهم.
➕#کلید_واژه: «فَإِنَّكَ إن تَأتِني بِعَبدٍ آبِقٍ اثبِتكَ فِي اللَّوحِ جَميلا»
📌خیلی وقت ها خواستیم خودمون تنهایی تک خوری کنیم اما از اینها مهمتر اینه که چقدر تونستیم یکی رو به خدا و اهل بیت وصل کنیم؟
حاضریم سختی این کار رو بجون بخریم؟ حاضریم کمی کمتر به اعمال خودمون برسیم ولی بیشتر برای بقیه وقت بگذاریم؟
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 اهالی تپه ندبه در کربلا
🔸 #تاريخ_طبري عن سعد بن عبيدة: إنَّ أشياخا مِن أهلِ الكوفَةِ لَوُقوفٌ عَلَى التَّلِّ يَبكونَ، و يَقولونَ: اللّهُمَّ أنزِل نَصرَكَ. قالَ: قُلتُ: يا أعداءَ اللّهِ! ألا تَنزِلونَ فَتَنصُرونَهُ.
🔹 این گزارش تاریخ، گزارشی است عجیب و بس #عبرت_انگیز در ماجرای کربلا!
براساس این دسته گزارشات، در کربلا دو دسته حاضر نبودند، بلکه سه دسته حاضر بودند:
1️⃣ یک دسته سپاهیان عمر بن سعد
2️⃣ یک دسته کاروانیان سیدالشهدا ع
3️⃣ یک دسته #اهالی_تپه_ندبه،
🔸 تاریخ طبری در معرفی دسته سوم میگوید: در کربلا، برخى بزرگان كوفه، بر تپّهاى ايستاده بودند و برای سیدالشهدا ع مىگريستند و مىگفتند: خدايا! خودت حسین را #نصرت بده و کمکش کن.
گفتم: اى دشمنان خدا! خب چرا پايين نمىآييد و حسین ع را يارى نمىدهيد؟!
🔹 شاید اینگونه تصور شود که صرفا این دسته، برخی از مردم و بزرگان کوفه بودند اما نکته مهم آن است که این رفتار، یک #پدیده_اجتماعی است که درون هرکدام از ما همین امروز هم وجود دارد،
لذا تحلیل این دسته، برای امروز ما بسیار لازم و ضروری است.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 سخن امام با اصحابش در روز عاشورا
🔸 معانى الأخبار از امام زين العابدين عليه السلام: چون كار نبرد بر حسين عليه السلام سخت شد، همراهانش به او نگريستند و او حالى متفاوت داشت.
همراهانش هر چه كار سختتر مىشد، رنگشان دگرگون مىشد و مضطرب مىشدند و دلهايشان به تپش مىافتاد، اما امام و برخى ياران ويژهاش رنگشان، گلگون مىشد و اندامشان آرامش مىيافت و جانهايشان، قرار مىگرفت.
🔸 برخى به برخى ديگر گفتند: بنگريد كه او باكى از مرگ ندارد! حسين عليه السلام به آنان فرمود:
➖ «اى بزرگزادگان! شكيبا باشيد. #مرگ، جز پلى نيست كه شما را از سختى و ناخوشى، به سوى بهشتِ پُرگستره و نعمتِ جاويدان، عبور مىدهد.
كدامتان خوش ندارد كه از #زندان به #قصر منتقل شود؟! و آن براى دشمنانتان، مانند انتقال از قصر به زندان و شكنجه شدن است.
➖ پدرم از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله برايم نقل كرد: «إنَّ الدُّنيا سِجنُ المُؤمِنِ و جَنَّةُ الكافِرِ، وَ المَوتُ جِسرُ هؤُلاءِ إلى جَنّاتِهِم، و جِسرُ هؤُلاءِ إلى جَحيمِهِم»
«#دنيا، زندانِ مؤمن و بوستانِ كافر است و #مرگ، پل مؤمنان به سوى بهشتهايشان و پل كافران به دوزخشان است».
نه دروغ مىگويم و نه به من، دروغ گفته شده است».
#آرامش_در_متن_فجیع_ترین_سختی_ها
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 سخن امام با اصحاب در روز عاشورا
🔸. #تاريخ_دمشق به نقل از بشر بن طانحه، از مردى از قبيله هَمْدان: حسين بن على عليه السلام، صبحِ روزى كه به شهادت رسيد، برايمان سخنرانى كرد و پس از حمد و ثناى الهى فرمود:
➖ «بندگان خدا! از خدا، پروا كنيد و از دنيا، بر حذر باشيد كه اگر #دنيا براى كسى مىمانْد و كسى در آن مىمانْد، #پيامبران، سزاوارترين افراد به ماندن[فَإِنَّ الدُّنيا لَو بَقِيَت لِأَحَدٍ و بَقِيَ عَلَيها أحَدٌ كانَتِ الأَنبِياءُ أحَقَّ بِالبَقاء] و سزامندتر به خشنود شدن از #قضاى_الهى و خشنودتر به آن بودند؛
➖ امّا خداى متعال، #دنيا را براى #آزمايش، و اهلش را براى #نابودى آفريده است.[أنَّ اللّهَ تَعالى خَلَقَ الدُّنيا لِلبَلاءِ، و خَلَقَ أهلَها لِلفَناء]
نوى آن، كهنه و نعمتش زايل و شادىاش تلخ مىشود.
➖ سراى آن، فقط براى رسيدن و خانهاش براى #دل_كَنْدن است.[وَ الدّارُ قُلعَةٌ]
#توشه برگيريد كه بهترين توشه، #پرهيزگارى است، و پروا كنيد، شايد كه رستگار شويد».
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍