eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
75 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 جریان شناسی 💢 استاد بخاطر تاثیر گذار بودن در بدنه اجتماعی و فرهنگی به جریانشناسی این گروه می پردازد . لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 چرا #دکتر_علی_شریعتی برای جریان علمی انقلاب اسلامی مهم است؟ 💢 علی مَزینانی مشهور به علی شَریعَتی
📌چرا برای گفتمان علوم انسانی اسلامی در ایران جریان شریعتی مهم است؟! 💢 نسبت جریان علمی انقلاب اسلامی با جناب آقای شریعتی همان حالتی را دارد که در جناب فردید تصویر شد. ⭕️ ایشان ذیل پروژه اصلی خود یعنی بازگشت به خویشتن سعی دارند تمام ظرفیت های اسلام را فعال کنند ولی منفعلانه!! لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌چرا برای گفتمان علوم انسانی اسلامی در ایران جریان شریعتی مهم است؟! 💢 نسبت جریان علمی انقلاب اسلامی
💢 نسبت جریان علمی انقلاب اسلامی با جناب آقای شریعتی همان حالتی را دارد که در جناب فردید تصویر شد. ⭕️ ایشان ذیل پروژه اصلی خود یعنی بازگشت به خویشتن سعی دارند تمام ظرفیت های اسلام را فعال کنند ولی منفعلانه!! ⭕️ دکتر شریعتی در تصویر سازی از پروژه اصلی خویش مطرح می نماید که ما چندین خویشتن داریم حال باید به کدام بازگشت داشته باشیم؟ 🔻آیا به همین خویشتن مسخ شده ای که به ما نشان داده اند باز گردیم که در این صورت بازگشت معنایی ندارد!! یا آنکه به سنت پرستی و کهنه پرستی و ارتجاع جدید رجوع کنیم!! 🔻در دیدگاه ایشان اومانیسمی که امروز در غرب مطرح شده یک دروغی است که می خواهد شخصیت فرهنگی و وجودی همه ما را نفی کند تا در یک بشریت موهوم دروغینی که وجود ندارد حل شویم! 🔻دکتر شریعتی می گوید از نظر غربی ها باید بقیه ملیت ها همه افتخارات و ارزش های خود را نفی کنند و به صورتی در بیایند که از خودشان تخلیه بشوند. از نظر ایشان تخلیه از خویش یک اصطلاح اگزیستانسیالیستی است ولی نه اگزیستانسیالیسم سارتر بلکه هایدگر. ⭕️ دکتر شریعتی در ادامه بیان می کند ما باید به خویشتن بالفعل و فرهنگ اسلامی خود بازگردیم. اما مسئله این است که کدام اسلام . آیا به اسلامی که در متن جامعه به صورت تکراری و ناخودآگاه وجود دارد؟ بازگشت به آنکه تحصیل حاصل است و الان مردم بر اساس آن زندگی می کنند و ایمان دارند و هیچ فایده ای هم ندارد و بلکه همان یکی از عوامل رکودشان است و یکی از عوامل سنت پرستی و جهل پرستی و گذشته پرستی و شخص پرستی و تکرار مکرات است! ⭕️ و در ادامه اسلام مورد تایید خود را اسلام آگاهی بخش مترقی معترض و به عنوان یک ایدئولوژی آگاهی دهنده و روشنگر مطرح می کند و این آگاهی را بر پایه عمیقترین واقعیت معنوی و شخصیت حقیقی انسانی که موجود در متن جامعه اسلامی است تصویر می نماید. ⭕️ ولی در تحلیل چنین اسلامی مبارزاتی شدیداً متاثر از دیالکتیک هگلی و مارکسی بوده همانگونه که در تقریر هستی شناختی خودبیگانگی متاثر بودن خود از هایدگر را آشکار می کند که هر دوی این تاثر ها دوباره بین اسلام و فهم ایشان از اسلام فاصله می اندازد چرا که ایشان غرق در مولفه های مدرن به ابژه خود یعنی دین اسلام نظاره گر هستند. ⭕️ تاثر از سایر اندیشمندان مدرن غرب نیز بدون بازخوانی در سنت اسلامی و به کار گیری آنها در فهم دین نیز می تواند نشانگر التقاط باشد. ⭕️ این جریان با این پشتوانه فکری توانسته نقش بسیاری در فهم اجتماعی از سنت به معنای عام خود و قرآن داشته باشد که این باعث نزدیکی عنوان جریان اسلام اجتماعی امام خمینی با جریان اسلام اجتماعی دکتر شریعتی می شود ولی با معنون متفاوت! ⭕️ و از سوی هم نوع نگاه دکتر شریعتی به اسلام اجتماعی خود نفی کننده نظام های اجتماعی مبتنی بر اسلام می باشد چرا که ایشان در ادبیات خود تاکید بسیاری بر اسلام اجتماعی نهضتی دارد و نهضت را در مقابل نظام حاکم قرار می دهد! ⭕️ بخاطر همین جریان علمی علوم انسانی اسلامی باید با فهم و نقد صحیح این رویکرد اسلامی اجتماعی به طرح ایجابی اجتماعی از اسلام برسد که ریشه در سنت معرفتی و فرهنگی ما دارد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 https://eitaa.com/olum_ensani_eslami
📌 نسبت سایر علوم اسلامی با علوم انسانی اسلامی 💢 جلسه گذشته درباره منطق و فلسفه سخن گفته شد و این جلسه ورودی خواهیم داشت به علوم دیگر. ⭕️ اشکال) مصطفی ملکیان معتقد است که ملاک آزمون پذیر بودن علم در عرصه علوم انسانی اسلامی نمی تواند محقق شود لذا نمی توان چنین علومی را ممکن دانست! لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 نسبت سایر علوم اسلامی با علوم انسانی اسلامی 💢 جلسه گذشته درباره منطق و فلسفه سخن گفته شد و این جل
💢 جلسه گذشته درباره منطق و فلسفه سخن گفته شد و این جلسه ورودی خواهیم داشت به علوم دیگر. ⭕️ اشکال) مصطفی ملکیان معتقد است که ملاک آزمون پذیر بودن علم در عرصه علوم انسانی اسلامی نمی تواند محقق شود لذا نمی توان چنین علومی را ممکن دانست! 🔻 در جواب چنین اشکالی باید گفت که در عرصه علم مدرن غربی نیز تمام امور آزمون پذیر نیستند. 🔻 در ضمن از حیث هستی شناختی امور غیر تجربه پذیری را نسبت به انسان اثبات می کنیم که قابلیت آزمون را ندارد. 🔻سوما اسلام در بعضی از امور با حفظ ملاک معرفت شناختی خود دعوت به آزمون پذیری نیز می کند. ⭕️ چرا در تولید علوم انسانی اسلامی باید به ظرفیت شناسی علوم اسلامی بپردازیم؟ 🔻 امروز دین در قالب سنت و آیات مکتوب در اختیار ماست و از سوی هم معتقدیم این متون برای فرد و اجتماع برنامه ی جامعی ارائه کرده است. 🔻در میان علومی که عهده دار فهم متون می باشد نام علم دیگری تحت عنوان نیز به چشم می خورد که علامه طباطبایی در مقدمه المیزان می فرمایند در تفسیر به معارف غیر فقهی قرآن ناظر هستیم اگر چه در اصطلاح قرآنی ، فقه شامل فهم سایر معارف نیز می باشد. در نگاه قرآنی باید جهان جدیدی غیر از جهان مدرن به تصویر بکشیم که در این حوزه علامه طباطبایی می فرمایند : قرآن برای جامعه هدفی جز توحید ترسیم نمی کند و برای سلوک به توحید نیز سه لایه ای اعتقادی ، اخلاقی و تقنینی فردی و اجتماعی در نظر گرفته است و این مشخص می کند که نیاز به فهم قرآن برای تاسیس نظام معنایی جدیدی وجود دارد که برای انسان تصویری از مبدا ، مسیر و مقصد نمایان سازد که این باعث نفی انسان شناسی های این جهانی می گردد. 🔻در حوزه متون با چالش های اساسی دیگری نیز در حیطه ی سندی ، دلالتی و تطبیقی مواجه هستیم لذا نیاز به علمی پیدا می کنیم که این چالش ها را منتفی سازد که این علم همان می باشد. در عرصه این علم باید به فکر گسترش حیطه منابع باشیم و چالش دیگری که وجود دارد فهم دلالی مسئله در قید زمان و مکان می باشد لذا باید گزاره های دینی را از زندان های زمانی و مکانی خارجی کنیم که به قانون کلی و جاوید تبدیل نماییم. ⚠️ نکته : باید با نگاه جدیدی به منابع روایی نظاره کنیم و تبویب جدیدی نیز به ارمغان بیاوریم غیر از تبویب کتب روایی امروز. 🔻 مرحله تجویز می باشد اگر چه می توانیم برای این علم معنای عامی در نظر بگیریم. فقه دارای تطورات مختلفی در طول تاریخ بوده است که در این تاریخ تطور فقها خیلی با مسئله حکومت مواجهه نداشته اند ولی در دوران صفویه با این مسئله تا حدودی مواجه شدند. این مواجهه دوباره بعد از صفویه افول می کند تا اینکه با مدرنیته یکی از چالش اصلی جدید مواجه می شوند و این چالش بر عمق این افول می افزاید و در مشروطه فقها سعی دارند با ظرفیت فقه به مصاف این مسئله نائل گردند که این مواجهه تا انقلاب اسلامی و امروز ادامه دارد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 https://eitaa.com/olum_ensani_eslami
44.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 آیا برای آماده هستیم؟ 💢 جرج هربرت واکر بوش در روز ۲۶ دی ۶۹ گفت:‌ «این یک لحظه تاریخی است. ما در سالی که گذشت، پیشرفت بزرگی در اتمام دوره طولانی درگیری و داشته‌ایم. ما این فرصت را پیش رو داریم که برای خود و برای نسل‌های آینده ایجاد کنیم.» ⭕️ برای اینکه بتوانیم مشخص کنیم ، آیا آماده هستیم یا نه باید به سوالات زیر جواب دهیم: 🔻آیا فقط در ساحت امر سیاسی و قدرت جهانی تقلیل پیدا می کند ؟ 🔻آیا سایر ساختار های اجتماعی هم در این نظم نقش آفرین هستند؟ 🔻بنیاد های هستی شناختی و معرفت شناختی ریشه در چه مبانی دارند؟ 🔻 نسبت با چگونه بوده است؟ 🔻برای چه نقشی باید ایفا کند؟ 🔻 آیا بدون پرداختن به پژوهش های زیر بنایی و رو بنایی می توان به نظم جدیدِ جهانی رسید؟ 🔻آیا برای رسیدن به نیاز به نقد مبانی و تولید نظریه ایجابی در ساحت پژوهش های بنیادی ، میانه و مسئله محور وجود ندارد؟ ⭕️ آیا می توان قدرت برآمده از مبانی هستی شناختی و معرفت شناختی را که مخالف این نظم نیز می باشد را به عنوان قطب مخالف به رسمیت شناخت؟ ⚠️ به عنوان یک اصطلاح در علوم اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد که غیر از معنای لغوی اراده شده از است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
18.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 آیا برای نظم جدید جهانی آماده هستیم؟ 💢 : ببینید من در یکی دو سخنرانی قبلی گفتم که علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا میکند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد. ⭕️ نقش ما ایرانی‌ها، جایگاه ما ایرانی‌ها در این نظم جدید چیست؟ این یک سؤال مهم است. حالا این نظم جدیدی که بنده عرض میکنم که نظم کنونی به نظم جدید تغییر پیدا خواهد [کرد]، چیست؟ نمیشود دقیق گفت، نمیشود بدقّت گفت که نظمِ این‌ چنینی است امّا میشود یک خطوطی را ترسیم کرد. یک خطوط اساسی‌ای هست که مطمئنّاً این خطوط اساسی در این نظم جدید هست. خطّ اساسی اوّل عبارت است از انزوای آمریکا؛ آمریکا در نظم جدید جهانی منزوی خواهد بود. برخلاف آنچه ده بیست سال پیش بوش پدر گفت که امروز تنها قدرت مسلّط دنیا آمریکا است؛ بعد از قضیّه‌ی حمله‌ی عراق به کویت و ورود آمریکایی‌ها و متلاشی کردن حمله‌ی عراقی‌ها، [بوش پدر] با غرور تمام ــ به این مضمون ــ گفت که امروز همه‌کاره‌ی دنیا آمریکا است؛ در این نظم جدیدی که من میگویم نه، آمریکا دیگر جایگاه مهمّی ندارد و منزوی است. ⭕️ ۱۴۰۱/۰۸/۱۱ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 آیا برای نظم جدید جهانی آماده هستیم؟ 💢 #امام_خامنه_ای : ببینید من در یکی دو سخنرانی قبلی گفتم که
📌 آیا برای نظم جدید جهانی آماده هستیم؟ 💢 امام خامنه‌ای در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۱۱ درباره نظم جدید جهانی چنین تحلیلی را ارائه می دهند: ⭕️ «علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا میکند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد. نقش ما ایرانی‌ها، جایگاه ما ایرانی‌ها در این نظم جدید چیست؟ این یک سؤال مهم است. حالا این نظم جدیدی که بنده عرض میکنم که نظم کنونی به نظم جدید تغییر پیدا خواهد [کرد]، چیست؟ نمیشود دقیق گفت، نمیشود بدقّت گفت که نظمِ این‌ چنینی است امّا می شود یک خطوطی را ترسیم کرد.» ⭕️ برای اینکه دقیق تر بتوانیم مسئله را تحلیل کنیم و نسبت علوم انسانی را با نظم جدید و قدیم مشخص کنیم باید به تعریف مفاهیم و تصویر نسبت ها بپردازیم. ⭕️نظم نوین جهانی به هر مرحله از تاریخ که با تحول اساسی در نظریه های اجتماعی و سیاسی_ریشه در تغییر بنیاد ها دارد_و توازن قوا در جهان همراه باشد ، اطلاق می‌گردد که هدف آن عبور از مرز های کشور ها و ارائه راهکاری برای فهم و حل مسائل از دریچه بنیاد های آن سیستم می باشد.اگر چه جعل این اصطلاح به چند دهه گذشته بازگشت دارد ولی معنای آن از زمان استعمار کهنه بین اذهان حاکم بوده است! ⭕️ پس از عصر روشنگری ادبیات جدیدی در تمام حوزه های اجتماعی پا به عرصه ی علم نهاد و کم کم این معرفت جهان را در نوردید و نظم یک نواختی را حاکم نمود تا اینکه جنگ ها و بحران های جهانی ظهور کردند و جریان های در مقابل این نظم حاکم قد علم نمودند برای تغییر!
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 آیا برای نظم جدید جهانی آماده هستیم؟ #یادداشت 💢 امام خامنه‌ای در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۱۱ درباره نظم جدی
⭕️ گروه های از قبیل مارکسیسم ها ، هایدگریسم ها و مکتب فرانکفورت ووو علیه این نظم برآمده از معرفت روشنگری شوریدند که در نهایت در شوروی و آلمان توانستند جریان قوی علیه تنها قطب دنیا_جریان روشنگری_فراهم آورند و در فاصله‌ی کمی هم بر قسمت‌های عظیمی از دنیا مسلّط شدند. در پی این اتفاق جنگ سرد شروع شد. پس از تقابل ، سیاستمداران در دنیا مسائل را تنازل می‌دادند به دعوای بین دو قطب شرق و غرب و همه مسائل را از این دریچه فهم می‌کردند و این دوقطب را نظم مطلقی می‌دانستند که همه باید خود را ذیل آن تعریف کنند!! ⭕️ و بعد از فروپاشی شوروی و جریان روشنفکری ، فوکویاما در کتاب عاقبت تاریخ مدعی می شود که دیگر کار تمام است و بشر به تکامل اصلی‌اش رسیده، لیبرال_سکولاریسم تمام دنیا را خواهد گرفت! ⭕️ هانتینگتون در کتاب جنگ تمدن‌ها ، تئوری‌های جنگ‌ها و مناقشات امروز را به حوزه‌ی فرهنگ می کشاند و مدعی می شود که همه‌ی این‌ها در مقابل لیبرال_سکولار شکست می‌خوردند. ⭕️ نظریه «نه شرقی نه غربی» امام خمینی اولین نظریه ای بود که این نحوه‌ی تحلیل مسائل را زیر سؤال برد در این دیدگاه برای حل و فصل مسائل دیگر نیاز نبود به دو قطب دنیا مراجعه کرد. امام چالش جدی و بزرگی را برای دوقطب آن دوران و بعدا برای تک قطب امروز به وجود آورد. ⭕️ در واقع انقلاب اسلامی ایران از سال ۱۳۵۷ تا کنون به عنوان قطبی در سطح جهان مطرح شده و ظرفیت‌های بسیار بالایی برای تغییر معادلات منطقه‌ای و جهانی دارد و دارای ظرفیت‌های انسانی، علمی، دینی، اجتماعی و فرهنگی بالایی است که می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های جهان در عرصه‌های سیاسی حضور بیابد.
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
⭕️ گروه های از قبیل مارکسیسم ها ، هایدگریسم ها و مکتب فرانکفورت ووو علیه این نظم برآمده از معرفت روش
⭕️ علوم انسانی به عنوان هنجار های تمدن ساز نقش زیادی در نظم نوین جهانی دارد لذا غرب و علی الخصوص آمریکا در حوزه علوم انسانی سرمایه گذاری بیشتری حتی در مقایسه با علوم پایه و تکنولوژی می کند و این در سطح جهانی است یعنی آنها می کوشند از طریق پمپاژ افکار خود بر حوزه های علوم انسانی که زیربنای افکار و اندیشه یک جامعه است به قوام این نظم جهانی کمک نمایند و در کل علوم انسانی به قول جناب داوری اردکانی شبیه به علم کلام است که می خواهد اندیشه ها و زیر بنا های فرهنگی و اجتماعی عصر مدرن را پاسداری نماید! ⭕️ از این رو، باید مسئله پایش علوم انسانی مورد توجه نخبگان باشد چرا که این علوم به عنوان زیربنای فکری جامعه ، سرباز های نرم قطب غربی شده است و این قطب سعی می‌کند از رهگذر علوم انسانی به سیستم فکری و عملی جریان مخالف نظم جهانی نفوذ نموده و آنها را هضم یا حذف نماید. ⭕️ از مطالب فوق مشخص شد که زمانی می توانیم از نظم جدید جهانی سخن بگوییم که بتوانیم نظریه اجتماعی غیر از شرق و غرب ارائه دهیم و اگر عمیق تر هم نظاره کنیم متوجه خواهیم شد که اگر چه لیبرالیسم و مارکسیسم و لوازم این دو مکتب از حیث روبنا در تضاد باهم شکل می گیرند ولی از حیث زیر بنا هر دو بر پایگاه روشنگری ایستاده اند.