eitaa logo
باران عترت
379 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
608 ویدیو
42 فایل
موسسه فرهنگی هنری آسمان مهر منجی احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام به ویژه امام زمان روحی‌فداه انتشارات شبنم باران معرفی آثار #ابوالفضل_سبزی آیدی مدیر موسسه: @abolfazl_sabzi
مشاهده در ایتا
دانلود
کد سوال : ۱۴۰ موضوع : عقاید، احکام ، ماه صفر پاسخ گو : کارشناس دینی ابوالفضل سبزی 📝سوال شما سلام از پیامتون در رابطه با ماه صفر ممنونم، ببخشید پس این که می گویند ماه صفر ماه سنگینی است مفهومی ندارد؟! 📝پاسخ ما سلام علیکم، البته این معنا در روایات نیست بلکه شاید از این جهت نسبت سنگینی به این ماه داده اند که در این ماه اتفاقات دردناکی همچون شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله و اسارت خاندان عصمت علیهم السلام روی داده است که به یقین این مصائب سنگین است. اما گذشته از این مصیبت ها کسی که بنده ی خدا باشد هیچ روز و ماهی برایش سنگین نیست و کسی که خودش نحس نباشد و عمل نحسی نداشته باشد هیچ روزی برایش نحس نخواهد بود و بلکه طبق فرموده آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام کل یوم لایعصی الله فیه فهو عید، هر روزی که در آن گناه نشود عید است، یعنی مبارک و گرامی است. پس این خود ما هستیم که لحظه هایمان را می سازیم، یا زیبا می سازیم یا زشت، به همین جهت امام هادی علیه السلام فرمودند: به روزگار بد نگویید که گرداننده روزگار خداست، آنچه بدگویی دارد عمل بد خود شماست. به هر حال ما حتی یک روایت نداریم که گفته باشد ماه صفر نحس است، و این دعایی را هم که در گروه ها پخش می کنند که برای رفع نحوست صفر بخوانید ساختگی است و سندی ندارد. مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه نیز در کتاب زادالمعاد به صراحت نوشته است : "من در احادیث امامیه چیزی که دلالت بر نحوست این ماه داشته باشد نیافته ام." بنابراین این که می گویند این ماه نحس است یا خرافاتی همچون تخم مرغ شکستن و این حرفها را مطرح می کنند از صراط مستقیم خارج است. 📙توضیح بیشتر در کتاب فرار از خرافات، نوشته ابوالفضل سبزی مرکز پاسخ به سوالات موسسه آسمان مهر منجی 🖼موسسه آسمان مهر منجی↙️ 🆔 @Baranetrat ┄┅┅❅♥️❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷یار امام زمانت باش تا عزیزش گردی روزی در مکه هشام بن حکم خدمت امام صادق علیه السلام شرفیاب شد در حالی که فضلا و دانشمندان به نام شیعه از قبیل حمران اعین شیبانی و محمد بن نعمان و هشام بن سالم و قیس ماصر در مجلس شرف حضور داشتند. با اینکه همگان از نظر سن از او بزرگتر بودند حضرت او را مقدم بر همه فرموده و در صدر مجلس و بالاتر از همه نشانید. اصحاب از این احترام نمودن، متعجب شدند وقتی امام چهره حاضران را دید فرمود: «هذا ناصرنا بقلبه و لسانه و یده» این جوان با دل و زبان و دست یعنی با تمام وجود ما را یاری می کند. 📗 یاران امام زمان علیه السلام نوشته ابوالفضل سبزی 🖼موسسه آسمان مهر منجی↙️ 🆔 @Baranetrat ┄┅┅❅♥️❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ کد سوال : ۱۸۲ موضوع: ، ، پاسخ گو: ابوالفضل سبزی 📙سوال شما سلام و درود، ببخشید ما همیشه شنیده ایم که دین ما ما را به تحقیق و تفکر و تدبر در امر دین فراخوانده با این حال مقصود روایت زیر که در کتاب نهج الفصاحه آمده چیست؟ پیامبرصلی الله علیه و آله فرمود: «إيّاكم و التّعمق في الدّين فإنّ اللَّه تعالى قد جعله سهلا، فخذوا منه ما تطيقون فإنّ اللَّه يحبّ ما دام من عمل صالح و إن كان يسيرا.» از فرو رفتن در امر دين بپرهيزيد زيرا خداوند دين را آسان قرار داده است، بنابراين از مسائل دين آنچه را طاقت داريد فرا گيريد زيرا خداوند كار نيک بادوام را دوست دارد اگر چه اندک باشد.» ممنون از پاسخگویی شما. 📗پاسخ ما سلام علیکم شرح این روایت مفصل است اما به صورت اختصار باید بگویم اسلام با تحقیق و تدبر و شناخت و معرفت افزایی مخالف نیست بلکه ما را در این جهت تشویق نموده است، اما آنچه در این روایت بیان شده منظور تدبر و تحقیق نیست بلکه پیشی گرفتن از آموزه های اهل بیت علیهم السلام در بعد عقاید و احکام دین است؛ در واقع در بحث عقاید اهل بیت علیهم‌السلام همواره از ما خواسته‌اند که از مسیر قرآن و عترت خارج نشویم و تنها به همان چیزی بسنده کنیم که اهل بیت علیهم‌السلام بیان نموده‌اند. مثلاً در باب توحید از ما خواسته‌اند که در ذات خدا فکر نکنیم که از مصادیق بارز «من ما لا تطیقون» است یا در برخی مباحثی که امثال فلاسفه و عرفای اصطلاحی، جدای از مکتب اهل بیت مطرح می‌کنند وارد نشویم و به همان معارفی اکتفا کنیم که اهل بیت علیهم‌السلام بیان فرموده‌اند. در روایت دیگری وجود نازنین پیامبر مهربان ما فرمود: «ان‌ِّ قوماً یَتَعَمِّقُون‌َ فی‌ الدین‌ یمرقُون‌ منه‌ کما یَمرق‌ُ السِّهم‌ من‌ الرمیة»؛ «برخی از مردم بیش از حدی که لازم است در دین‌ فرو رفته و تعمّق‌ می‌کنند؛ آنان‌ از دین‌ خارج‌ می‌شوند همان‌ گونه‌ که‌ تیر از چله‌کمان‌ خارج‌ می‌شود.» همچنین امیرمؤمنان صلوات الله علیه در این زمینه می‌فرمایند: «غایة کل‌ّ متعمّق‌ فی‌ معرفة الخالق‌ سبحانه‌ الاعتراف‌ بالقصور عن‌ ادراکها»؛ «سرانجامِ تلاش‌ هر کس‌ که‌ در معرفت‌ خداوند سبحان تعمّق‌ ورزد، این است که به‌ ناتوانی‌ خود نسبت به ادراک‌ معرفت‌ خدا اعتراف می‌کند.» و در روایت دیگر امام سجاد سلام الله علیه تصریح می‌فرمایند : «فمن‌ رام‌ وراء هنالك فقد هلك»، کسی که بخواهد بیش از آنچه بیان شده بداند خود را به هلاکت می افکند. یعنی در باب توحید و عقاید، آیات قرآن و کلام معصومان علیهم السلام برای هدایت کافیست و بیش از آن گمراهی است. همچنین در وادی احکام، منظور از این روایت، این است که هرچه را خدا برای ما سخت نگرفته ما هم بر خود سخت نگیریم و به عبارت دیگر گرفتار وسواسی یا ریزه کاری هایی که ضرورتی ندارد نشویم و دین سهل و آسان را بر خود سخت نسازیم. به عنوان مثال حضرت موسى بن جعفر سلام الله عليه فرمودند: «لاتعمّق فى الوضوء»؛ در وضو خیلی تعمق نکن، یعنی اینقدر حساس نباش و نیاز نیست با ذره بین ببینی که مبادا جایی خشک نمانده باشد. یا مثلا برخی از کسانی که دنبال سیر و سلوک هستند در بحث اعمال و اذکار و اوراد افراط می کنند یا به اعمالی رو می آورند که مأثور از اهل بیت علیهم‌السلام نیست این هم یک نمونه از فرو رفتن در وادی سرگردانی است، حضرت می‌فرمایند: اگر همان اعمال واجب و مستحب یقینی را به صورت کم اما مداوم انجام دهی بهتر است از کارهایی که به ظاهر زیاد یا چشمگیر باشند ولی مورد تایید نباشند. بنابراین این روایت ما را دعوت به اعتدال و صراط مستقیم می‌نماید و ما را از ورود در افکار و اعمالی که از ناحیه معصومان علیهم السلام صادر نشده باز می دارد. پرتوفیق و سلامت باشید. 🖼مركز پاسخ به سوالات موسسه آسمان مهر منجی 🆔 @Baranetrat ┄┅┅❅♥️❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻تصمیم درست با عصبانیت ممکن نیست امیرمؤمنان امام على عليه السلام فرمودند: 🔸أقدَرُ الناسِ علَى الصَّوابِ مَن لَم يَغضَبْ🔸 🔹تواناترين مردم در تصمیم درست، كسى است كه خشمگين نشود.🔹 📗غررالحكم حدیث ۳۰۴۷. 🖼موسسه آسمان مهر منجی↙️ 🆔 @Baranetrat ┄┅┅❅♥️❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ کد سوال : ۱۸۳ موضوع: پاسخ گو: ابوالفضل سبزی 📙سوال شما سلام، وقتتون به خیر، حاجی نظرت در رابطه با کلیپی که فرستادم چیه؟ واقعا تا این حد ما اجازه داریم لفظ امام و امام زمان را برای غیرمعصومین به کار ببریم، من که دیوونه شدم از این همه خودشیرینی و بازی با دین.... (محتوای کلیپ سخنرانی شخصی است که در تلویزیون، مقام معظم رهبری مدظله را امام زمان می خواند!) 📗پاسخ ما سلام علیکم ، کلیپ سخنرانی را دیدم، به عقیده من، اینگونه سخن گفتن، نوعی افراط و خروج از صراط مستقیم است. ما وظیفه داریم هر شخصیتی را به اندازه جایگاهش مدح و ستایش نماییم و هیچ کس را از حد و اندازه ای که دارد بالاتر نبریم. بنابراین استفاده از واژه هایی همچون «امام زمان»، «حسین زمان»، یا «علی زمان» و امثال این واژه ها فقط برای حضرت ولی عصر روحی فداه معنا دارد و در غیر آن جایز نیست. اما در مورد لفظ «امام» باید بگویم این واژه از نظر لغوی به معنای رهبر و پیشوا می باشد تا جایی که هم برای رهبران کفر و هم برای رهبران هدایت استفاده می شود و لذا در قرآن واژه «ائمة‌الكفر» استعمال شده است همان طور که در آیه «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا» برای «امامان هدایت» استعمال شده است. حتی این واژه برای امام جماعت نیز کاربرد دارد و به طور کلی یک واژه عام است به معنای پیشوا و قرآن به این معنا تصریح دارد و می فرماید: «يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ»؛ «روز قیامت ما هر گروهی را با امامشان فرا می‎خوانيم.» بنابراین استعمال لفظ امام به عنوان رهبر و پیشوا برای غیرمعصومین مانعی ندارد و در جوامع عربی متبادر به ذهن همان معنای پیشوا و رهبر است نه معنای امامت خاص که مخصوص معصومان علیهم‌السلام است، اما با توجه به این که در جامعه‌ی ما فارسی زبانان لفظ امام به عنوان یک واژه مقدس بیشتر انصراف به دوازده امام علیهم السلام دارد و به نوعی علَم برای دوازده امام شده است لذا بهتر است این واژه را برای غیر معصومین به کار نبریم مگر با اضافه‌ی مناسب که معنا را تکمیل کند مثلاً در «امام جماعت» یا «امام جمعه» وقتی «امام» به کلمه «جماعت» و «جمعه» اضافه می‌شود دیگر آن انصراف ذهنی از بین می رود. البته از فحوای سخن این سخنران، ما حمل بر صحت می کنیم که منظور ایشان همان «رهبر» و «پیشوا»ست والا اگر کسی واقعا اعتقاد داشته باشد که غیر امام عصر روحی فداه کسی امام است قطعا منحرف است، روایات فراوانی در این زمینه نقل شده است از جمله: امام صـادق علیه‌ السلام فرمودند: ۱-«هر کس همراه با امامی که امامت او از جانب خداست، کسی را شریک کند که امامتش از جانب خدا نیست، مشرک به خداست.» و فرمود: ۲-«اگر خدا اسمی بهتر از امـام ، سراغ داشت ما را به آن می‌نامیـد.» و امام رضـا علیه السلام فرمودند: ۳-«ما اهل بیت در دنیا و آخرت از کسی که برای غیر امامان معصوم علیهم السلام، امامـت قائـل شـود و ایشان را امـام بخواند بیزاریم.» به هر حال در مجموع چه خوب است ما هر شخص و شخصیتی را در حدی بستاییم که مناسب آن شخص باشد و برای احترام افراد از واژه هایی استفاده کنیم که با شأن و جایگاهشان مناسبت دارد و از هر گونه افراط و تفریط خودداری نماییم. ۱- کافی ج ۱ ص ۳۷۳. ۲-تفسیر العیاشی ج ۱ ص ۵۸ و بحارالانوار ج ۲۵ ص ۱۰۴. ۳-عیون اخبار الرضا ج ۲ ص ۲۰۰. 🖼مركز پاسخ به سوالات موسسه آسمان مهر منجی 🆔 @Baranetrat ┄┅┅❅♥️❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ کد سوال : ۱۸۴ موضوع: پاسخ گو: ابوالفضل سبزی 📙سوال شما با سلام، ببخشید با توجه به مشکلاتی که در بورس پیش آمد و یک عده زیادی بیچاره شدند آیا شرکت در بورس از نظر شرعی کار درستی است؟ 📗پاسخ ما سلام علیکم اصل خرید و فروش سهام شرکت ها اگر به صورت واقعی باشد و معاملات آنها حرام نباشد اشکالی ندارد و نوعی شریک شدن در سهام شرکت ها می باشد. بنابراین در صورتی که عقود و معاملات صوری نباشند و مطابق با احکام شرع باشند شرکت در بورس اشکال ندارد. حال اگر می بینید که بورس فعلی به تعهداتش عمل نمی کند یا اعتمادش سلب شده یا برنامه هایش مبهم است یا قیمت ها بی حساب و بدون پشتوانه‌ی واقعی بالا و پایین می شود در چنین فضایی سرمایه گذاری نکنید، زیرا اساس معاملات صحیح در اسلام، این است که ثمن و مثمن در آن روشن و معلوم باشند. 🖼مركز پاسخ به سوالات موسسه آسمان مهر منجی 🆔 @Baranetrat ┄┅┅❅♥️❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا