eitaa logo
کانون اندیشه جوان
323 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
593 ویدیو
5 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷چالمرز جانسون، استاد بازنشسته روابط بین الملل در دانشگاه کالیفرنیا در کتاب آخرین روزهای جمهوری آمریکایی معتقد است: افول قدرت و پرستیژ آمریکا در سالهای اخیر، نتیجه عملیات ظالمانه و سلطه گرایانه امپریالیسم ایالات متحده بوده است. آمریکا ضعیف شده است و به دنبال تناقض های داخلی و خارجی از هم فرو خواهد پاشید. 🔶جانسون می گوید: ژولیوس سزار قیصر روم، این امپراتوری را بدون آنکه توانایی بیشتری داشته باشد، به سرزمین های دور دست بیشتری توسعه داد. خزانه و منابع مادی امپراتوری روم و قدرت معنوی و سیاسی آن، توانایی انسجام و وحدت نظام را نداشت و سرانجام، رفاه و اختیارات شهروندان روم از هم پاشید و امپراتوری روم به عنوان ابر قدرت روی زمین پایان یافت. 💢امروز نیز وابستگی آمریکا به سیستم و شبکه نظامی - اقتصادی و نیز کنترل افکار عمومی و آزادی های مدنی که به بهانه حفظ امنیت داخلی و خارجی و مبارزه با تروریسم، گسترش بیشتری پیدا کرده است، چنان فشار و تناقضی در خود نظام ایجاد کرده است که آمریکا مانند امپراتوری روم یک مسیر سراشیبی را طی می کند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔶رمان اجتماعی در دنیا وقتی مطرح شد که مفهوم اجتماع و تعریف آن وارد زندگی شد و این امر در پی تحولی بود که در اندیشه و درک بشری پس از رنسانس اتفاق افتاد. رمان اجتماعی در نیمه دوم قرن نوزدهم به وجود آمد و شخصیتهای آن بیشتر کارگران و قاعده کشاورزان یعنی هرم اجتماع را تشکیل می دادند. 🔷از نیمه دوم قرن نوزدهم به بعد، رمان اجتماعی قصد نشان دادن تغییر و تحول جامعه جدید را داشت. البته عده ای با نگارش در این زمینه، سعی داشتند محیط اطراف خود و مناسبات را بهتر بشناسند و با نوشتن، تلاش میکردند رابطه ها و تغییر و تحولهای جدید را درک کنند. بعضی، پا از این فراتر می نهند و رابطه رمان را با زندگی اجتماعی، رابطه ای دیالکتیک(متقابل و مؤثر) می دانند. 💢به گفته گلدمن: نویسنده رمان می خواهد با رفتارش(نوشتن داستان)، جهان پیرامون را چنان دگرگون کند که پاسخی معنادار برای مسئله خود بیابد. در بین قالب های ادبی، رمان اجتماعی بیشتر از بقیه در این زمینه موفق بوده است. رمان های اجتماعی موفقی که جریانی در جامعه به وجود آورده اند، شاهد این مدعا هستند. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
🔶سکولاریزم که بر نظریه جدایی دین از سیاست اصرار داشته و تاکید می کند نباید دین را با دیگر وجوه زندگی درهم آمیخت، محصول دورانی است که اروپاییان تلاش داشتند خود را از زیر سلطه کلیسا رها کنند و جنگ با مسلمانان آنها را به سوی این دین جذب کرد و نویسندگان اروپایی را وادار ساخت تا چهره ای غیرواقعی و زشت از مسلمانان در آثار خود ارائه دهند تا نسبت به این گرایش ناگهانی، مصونیت ایجاد کرده باشند. 🔷سکولاریزم در جامعه کمونیسم پا به عرصه وجود نهاده و پس از شکست در این وادی نیز خود را در لباس دموکراسی و آزادی بیان و اندیشه، پنهان ساخت. هدف این اندیشه وارداتی را نیز دین زدایی و منزوی ساختن دین از دیگر وجوه جامعه برشمرده اند که در این دفتر مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. 📖کتاب نوشته ی و ترجمه توسط نشر کانون اندیشه جوان و متشکل از پنج فصل و یک مقدمه به چاپ رسیده است. در این کتاب، ابتدا مبحث برخوردهای اروپا با دین مطرح شده، سپس ویژگی‌های "دین حق" بازگو گردیده و پس از آن مطالبی درباره "رابطه اسلام با دموکراسی" گرد آمده است. 📌@canoon_org
27.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰درباره ناآرامی های دانشگاه! 🔷آیا کنش دانشجویان در ناآرامی های اخیر، "اعتراض" بود؟ سطح مطالبات و کنش گری دانشجویان در اعتراضات و ناآرامی های اخیر چه ریشه هایی دارد؟ 💢معرکه چهارم بستر یک گفتگوی چالشی پیرامون اعتراضات بوده است. 📌@canoon_org
🔶بیشتر آرای موجود در زمینه اخلاق هنجاری، استقلال اخلاق از دین را مفروض می گیرد و تلاش می کند مستقل از خدا و دین، نظامی اخلاقی بنیاد نهد. این آرا در واقع نوعی اخلاق سکولار را عرضه می کند. نظریه های اخلاق هنجاری به نظریه های غایت انگارانه غایت و نظریه های وظیفه گرایانه تقسیم می گردد و خیر برای خود و دیگران، به همراه وظیفه گروی عمل نگر و قاعده نگر، از مهمترین شاخه های آن می باشد. 🔷اخلاق هنجاری دارای دو بخش است: بخش نخست از معیارهای کلی اخلاقی (Issues of moral theory) سخن می گوید. خوب ها و بدهای کلی، معیار کار درست، رابطه خوبی و درستی و معیار خوبی و بدی کارها از مباحث این بخش است. بخش دوم از خوبی و بدی، درستی و نادرستی، اخلاقی یا غیر اخلاقی بودن افعال خاص (issues substative moral) سخن می گوید. 💢به عبارت دیگر، بخش نخست، از معیار کلی خوبی و بدی و درستی و نادرستی کارها بحث می کند و بخش دوم، مصداق های آن معیار کلی را تشخیص می دهد. پس بخش نخست تقدم منطقی بر بخش دوم دارد و اساس بخش دوم را شکل می دهد زیرا مبادی تصدیقی آن را فراهم می سازد. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست دانشگاه و اعتراضات 🔷کانون اندیشه جوان در چهارمین نشست از سری جدید نشست های کرسی آزاد اندیشی ت
🔰چالش بر سر سطح اعتراضات در دانشگاه 🔷 نشست چهارم معرکه با موضوع «دانشگاه و اعتراضات» با حضور مهدی جمشیدی و صادق زیباکلام، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در صفحه آپارات کانون اندیشه جوان برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
29.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰بازاری شدن دانش 🔷اقتصاد دانش بنیان در مواجهه با نظام سرمایه، با چه بحران هایی دست و پنجه نرم می کند؟ تبعات بازاری شدن دانش چیست و منطق بازار، چگونه بر عرصه دانش غلبه پیدا می کند؟ آیا منطق سرمایه، راه حل مطلوبی برای رفع مسائل و نیازهای اساسی انسان ارائه می کند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و شش برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست دانشگاه و اعتراضات 🔷کانون اندیشه جوان در چهارمین نشست از سری جدید نشست های کرسی آزاد اندیشی ت
🔰دانشگاه و اعتراضات 🎞فیلم کامل چهارمین نشست معرکه با موضوع «دانشگاه و اعتراضات» 🔷این نشست با حضور مهدی جمشیدی «عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» و صادق زیبا کلام «عضو هیئت علمی دانشگاه تهران» برگزار شد. 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون بخش اول _ بخش دوم ببینید. 📌@canoon_org
🔷فلسفه بر پایه روش عقلی و برهانی استوار شده است و روش فهم عرفی و عقل تجربی در آن جایی ندارد. درباره رابطه ایدئولوژی و فلسفه می توان گفت یافتن ایدئولوژی صحیح در گروی داشتن جهان بینی صحیح است و تا پایه های جهان بینی استوار نگردد و مسائل بنیادی آن به صورت صحیح حل نشود، نمی توان به یافتن ایدئولوژی مطلوب و کارساز امید بست. 🔶مراد از مسائل و جهان بینی، همان پرسش های سه گانه مربوط به آغاز جهان، انجام جهان و نیز راه و راهنماست و حل صحیح و قطعی این مسائل بنیادی تنها از طریق فلسفه میسر است. با این توضیح نسبت دقیق فلسفه با ایدئولوژی آشکار می شود؛ فلسفه دانشی است که به پرسش های مربوط به جهان بینی پاسخ می دهد و اصول جهان بینی نیز مبانی ایدئولوژی را تأمین می کند. 💢تفاوت اساسی فلسفه و ایدئولوژی در این است که فلسفه در جست و جوی حقیقت است نه مصلحت. از این رو نمی توان مدعی شد که فلسفه علت تامه و شرط کافی برای داشتن ایدئولوژی صحیح و رفتار عملی بر طبق آن است بلکه دستیابی به فلسفه صحیح شرط لازم برای فراچنگ آوردن ایدئولوژی درست است. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
44.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مدرس علیه جمهوری! 🔶مخالفت آیت الله مدرس با مسئله جمهوریت، اذهان بسیاری را به این سوال واداشته که به‌راستی علت مخالفت او با مسئله‌ای به این مهمی که باعث ایجاد تحولی بزرگ در کشور می‌شد، چه بود؟ 📌@canoon_org