35.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ذهن های جنگ زده
🔷حجم خبر جنگ اکراین با حجم خبر سوریه و یمن در این سالها چه پیامی دارد؟
🔶هزاران کودک یمنی در وضعیت سو تغذیه قرار دارند و چندین سال است زیر بمباران به سر می برند اما چرا برای بسیاری از مردم جهان حتی برخی نخبگان سیاسی ما هنوز خون مردم اروپا رنگین تر است؟پاسخ جنگ شناختی است!
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به هشتادمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
📱در اینستاگرام کانون ببینید.
#ناتو
#کالک
#برجام
#روسیه
#اوکراین
#دیپلماسی
#محمد_جلیلی
#سیاست_خارجی
#محمد_محمدی_ثانی
#تشکل_های_دانشجویی
#گفتگو_های_تشکل_های_دانشجویی
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست مجازی انقلاب پارادایمی
🔶در این برهه از زمان توسعه دیجیتالی از یک طبقه اجتماعی یا یک حوزه جغرافیایی فراتر رفته و به یکی از اجزا جداناپذیر از زندگی بشر تبدیل شده است. در حال حاضر بر مبنای فناوری، تحولات بنیادین در حال رخداد است که بر اساس آن همه امور جامعه تغییر میکنند، در نتیجه این تغییرات فناوری در عمل؛ حکمرانی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کنترل برامور کمتر میشود. به عبارت دیگر عرصه حکمرانی در حال تغییر است و امور فناورانه وارد این عرصه شده است.
🔷در راستای همین تغییرات فناوری مفاهیم نیز معنای جدیدی میگیرند، برای نمونه مفهوم مالکیت، استقلال و اقتصاد دگرگون میشود. هوش مصنوعی نیز قدرت خاصی دارد که در تمام ابعاد حکمرانی، جنگها و ارتباطات جمعی نقش آفرینی میکند، در این بستر مفاهیم اخلاقی و فقهی نیز تغییر میکنند و در عمل محیط متاورسی ایجاد میشود.
💢حال باید به این نکته توجه کرد که در چنین محیطی، فقه و اخلاق چه جایگاهی پیدا خواهد کرد. هوش مصنوعی همه ابعاد بشری را تحت تاثیر قرار داده و حتی دیپلماسی خاصی برای دوره دیجیتال شکل گرفته است در واقع هوش مصنوعی باعث شده که تغییرات زیادی در جامعه ایجاد بشود تا جایی که باعث میشود در معنای بسیاری از مفاهیم تامل کنیم که در حال حاضر آیا دارای معنای قبلی هستند یا با توجه به تغییرات دارای معنا و مفهوم متفاوتی شده اند، این مساله در مورد مفاهیم فقهی و اخلاقی نیز جاری است بدین معنا که مفاهیم اخلاقی و فقهی در عصر دیجیتال چه معنایی دارند و در واقع چه کارکردی را میتوان برای آنها تعریف کرد تا بدین طریق به شناخت درستی از این مفاهیم در عصر دیجیتال برسیم.
🗓در همین راستا کانون در اندیشه جوان قصد داریم تا در روز دوشنبه ۲۶دی ماه ساعت ۲۰ با حضور حسین رمضانی در نشستی مجازی با عنوان «عصر دیجیتال؛ ماهیت و ویژگی ها » در بستر اسکایپ به نشانی https://join.skype.com/JteZA3xcq0nX به گفتگو بپردازیم.
#فناوری
#دیجیتال
#متاورس
#گفتگوی_زنده
#عصر_دیجیتال
#نشست_علمی
#نشست_مجازی
#حسین_رمضانی
#هوش_مصنوعی
📌@canoon_org
🔶جهانی شدن فرهنگی، جنبه هایی از جهانی شدن است که ارتباط مستقیمی با اندیشه و حس ملی گرایی، همفکری فرهنگی، همبستگی و وفاق سیاسی، وحدت ملی و هویت ملی دارند. این جنبه ی مناقشه آمیز جهانی شدن که از دهه های پایانی قرن بیستم، اهمیت روزافزونی یافته، کمتر از امور اقتصادی و سیاسی، ملموس و آشکار است.
🔷پیدایی مفاهیمی همچون مرگ جغرافیا، فشردگی زمان-مکان، جامعة اطلاعات محور، جامعه شبکه ای، تجدد رفلکسيو، مرحله عالی تجدد و تشدید آگاهی جهانی در نظریه های فرهنگی، از تغییراتی ژرف و بنیانی در پویش ها و مناسبات فرهنگی در عصر جهانی شدن خبر می دهد که سیاستگذاران و برنامه ریزان را، به ویژه در کشورهای غیرغربی، به چاره اندیشی درباره مشکلات پیش روی موضوع های فرهنگی، مانند هویت ملی، فرهنگ بومی، دینداری فردی و اجتماعی واداشته است.
💢در کل، جهانی شدن فرهنگی، بعدی از فرآیند کلی جهانی شدن و دربرگیرنده ی هرگونه تحول و رویدادی است که حد و مرزهای گوناگون موجود در جهان را نفوذپذیرتر و مردم دنیا را در فضای اجتماعی واحد جهانی، ادغام می کند.
📖ماهنامه زمانه، شماره 4 و 5 ، ص 35
#فرهنگ
#گلوبالیسم
#جهانی_سازی
#آموزش_مفاهیم
📌@canoon_org
24.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰درباره شریعت
🔶شریعت چیست و آیا با فقه تفاوتی دارد؟
🔷نسبت فقیه با این دو چیست و آیا وی در راستای به کار گیری فقه، جعل حکم می کند؟
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و نهم برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
📱در اینستاگرام کانون ببینید.
#فقه
#کالک
#فقیه
#قانون
#احکام
#مجلس
#قوه_مقننه
#شورای_نگهبان
#سید_حسن_حیدری
#محمد_مهدی_همتی
#تشکل_های_دانشجویی
#گفتگو_های_تشکل_های_دانشجویی
📌@canoon_org
🔶پس از شهریور ۱۳۲۰ که با توصیه #فروغی و موافقت آمریکا و انگلیس، #محمدرضا_پهلوی به جای پدرش بر اریکه سلطنت تکیه داد، شعارهایی از سوی او درباره باز کردن فضای سیاسی و اقتصادی و... سرداده شد که بعدا ثابت شد او با این شعارها می خواست امروز را فردا کند، چو فردا آید، فکر آن کند!
🔷شاه که از همان ابتدا می خواست قدرت تنها از آن خودش باشد، با #کودتا_۲۸_مرداد روی کار آمد و در حوزه سیاسی، قدرت خود را به صورت عریان نشان داد اما فکر می کرد که با توسعه از بالا و ایجاد فضای فرهنگی ولنگار و باز، خواهد توانست خلا به وجود آمده در عرصه سیاسی را پر کند و مردم را به جلوه های مدرن قانع سازد.
💢اما ناهماهنگی میان ادعا و واقعیت، فساد بیش از حد و پایین آمدن قیمت نفت پس از چند سال بریز و بپاش، جامعه ای را که روحیه سختکوشی را از دست داده بود، به آشوب واداشت. در این میان، گرایش های دینی، مردم را در مسیر #امام_خمینی (ره) و انقلاب اسلامی قرار داد تا ضمن حرکت به سوی استقلال و آزادی، بتوانند هویت ملی و اسلامی را نیز به ساحل امن برسانند.
📖ماهنامه زمانه، سال سیزدهم، شماره ۱۲۸ و ۱۲۹، ص ۴۴
#پهلوی
#پهلوی_دوم
#انقلاب_اسلامی
📌@canoon_org
41.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جنگ دیجیتالیسم
🔶تصور یک روز بدون ابزارهای هوشمند و رسانه های اجتماعی بسیار سخت است اما این نیاز در انسان امروز را بیشتر باید تحت تاثیر نتیجه نوعی سلطه دیجیتالیسم دانست.سلطه ای که تنها زندگی افراد را تحت تاثیر خود قرار نداده، بلکه جریان های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و نهادهای قدرت و اقتصاد را نیز به چالش کشیده است.
⁉️اما برای گذر از بحران ها و چالش های دیجیتالیسم چه باید کرد و به راستی در جنگ دیجیتالیسم، پیروزی از آن کیست؟
#شابک
#اقتصاد
#مالکیت
#دیجیتال
#تکنولوژی
#ارز_دیجیتال
#دیجیتالیسم
#معرفی_کتاب
#عصر_دیجیتال
#مقاله_تصویری
#هوش_مصنوعی
#احسان_کیان_خواه
#تاملی_نظری_در_ماهیت_فضای_سایبر
📌@canoon_org
جنگ دیجیتالیسم.mp3
5.97M
🎧 صوت کلیپ «جنگ دیجیتالیسم» را بشنوید.
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶از دیدگاه قرآن و حکمای اسلامی، ثابت شده که هیچ گونه منافاتی میان قضای عام الهی از یک طرف و اختیار و آزادی انسان از طرف دیگر نیست. اما امروز در دوران معاصر، برخی متفکران اروپایی مانند ژان پل سارتر در این مسئله گرفتارند و چون در فلسفه خود به انتخاب و اختیار و آزادی تکیه کرده اند، نمی خواهند خدا را قبول کنند. سارتر می گوید: چون به آزادی، ایمان و اعتقاد دارم، نمی توانم به خدا، ایمان و اعتقاد داشته باشم؛ زیرا اگر خدا را بپذیرم، ناچارم قضا و قدر را بپذیرم
🔷و اگر قضا و قدر را بپذیرم، آزادی فرد را نمی توانم بپذیرم و چون نمی خواهم آزادی را نپذیرم و به آزادی علاقه و ایمان دارم، پس به خدا ایمان ندارم. از نظر اسلام، اعتقاد و ایمان به خدا مساوی است با اینکه انسان آزاد و مختار باشد. آزادی به معنای واقعی گوهر انسان است. قرآن کریم خدا را بسیار بزرگ و اراده و مشیتش را عام معرفی می کند، ولی از آزادی نیز سخت دفاع می کند. منطق قرآن هیچ منافاتی میان قضای عام الهی و حریت و اختیار انسان نمی بیند. از نظر برهانی و فلسفی نیز در جای خود ثابت شده که میان این دو منافاتی نیست.
💢برخی فیلسوفان، تصور کرده اند که تنها اگر خدا را نپذیرند آزادند؛ آن هم بدین معنا که در این صورت می توانند رابطه اراده خود را با گذشته و حاضر، یعنی با تاریخ و محیط، قطع کنند و با چنین اراده قطع شده از تاریخ و محیط، آینده را انتخاب کنند و بسازند؛ حال آنکه مسئله جبر و اختیار به قبول و نفی خدا مربوط نیست. با قبول خدا می توان برای اراده انسان نقش فعال و آزاد قائل شد، چنانکه با نفی خدا نیز طبق قانون علیت عامه، می توان به فرضیه آزادی انسان ایراد گرفت. لذا اعتقاد به خدا سبب نمی شود منکر آزادی بشویم.
🗓کتاب #ایمان، دفتر بیست و یکم از مجموعه کتاب های چلچراغ حکمت، به قلم #سیدمحمدعلی_داعی_نژاد
#ایمان
#آزادی
#مسئله
#قضا_و_قدر
#جبر_و_اختیار
#پرسش_و_پاسخ
📌@canoon_org
23.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نگهبان قانون
🔶شورای نگهبان نهادی است که در سالیان اخیر در افکار عمومی بسیار مورد سوال واقع شده است اما به واقع جایگاه شورای نگهبان چیست؟ آیا فرصتی برای قانونگذاری و اجرای آن است یا تهدید؟
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و نهم برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
📱در اینستاگرام کانون ببینید.
#فقه
#کالک
#فقیه
#قانون
#احکام
#مجلس
#قوه_مقننه
#شورای_نگهبان
#سید_حسن_حیدری
#محمد_مهدی_همتی
#تشکل_های_دانشجویی
#گفتگو_های_تشکل_های_دانشجویی
📌@canoon_org
🔶اقتصاددانان درباره دانش اقتصاد و نظام و یا مکتب اقتصادی به سبک واحدی سخن نگفته اند. برخی #مکتب_اقتصادی را نیز از مقوله دانش اقتصاد دانسته و گروهی آنها را تفکیک کرده اند. علم اقتصاد، علم به قوانین طبیعت است آنچنان که هست، و مکتب اقتصادی بیان روابط اقتصادی است آنچنان که باید باشد.
🔷در نگاه اول، اقتصاد، یک علم نظری است و اختلاف نظر در آن از قبیل اختلاف نظر در #علوم_تجربی است و البته کمتر مورد اختلاف خواهد بود. در حالیکه از نگاه دوم، اقتصاد یک مکتب و نظام بوده و از این نظر است که مسئله های عدالت و ظلم و خوب و بد و شایسته و ناشایسته در آن، راه پیدا می کند.
💢برخی اقتصاددانان چون #جورج_ساول، قلمرو علم اقتصاد را توسعه داده و مکتب را هم از مقوله های علم اقتصاد برشمرده اند. ساول می گوید: علم اقتصاد توصیف واقعی و بدون منظور قضایای اقتصادی نیست زیرا کلیه عقاید اقتصادی برای منظورهای خاصی غیر از تجزیه و تحلیل واقعی قضایا از قبیل منظور اخلاقی و منظور مدنی یا دفاع از نظام گذشته یا موجود و یا حتی برای آینده، بیان و ساخته شده است.
📖کتاب #اقتصاد_اسلامی به کوشش #سعید_فراهانی_فرد
#علم
#نظام
#مکتب
#اقتصاد
📌@canoon_org