eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
882 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰گفتگوی دوم برنامه همقدم 🔶موضوع: ظرفیت های فرهنگی اربعین برای تشکیل امت واحده اسلام 👤با حضور یعقوب توکلی 🗓یکشنبه، دوازدهم شهریور ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه چهار سیما به صورت زنده از کربلای معلی 📌@canoon_org
🔶تحریف معنوی از تحریف لفظی بسیار خطرناک‌تر و اثر سوء آن از تحریف‌های لفظی بیشتر است. در یک جمله ممکن است ما از لفظ،نه کم کنیم و نه زیاد،ولی وقتی که می‌خواهیم آن را توجیه و تفسیر کنیم طوری توجیه و تفسیر کنیم که درست برخلاف و ضد معنای واقعی آن جمله باشد. 🔷حسین در نهضت خود انگیزه‌ای داشت،اما چیز دیگری برای آن تراشیدند.حسین من یک هدف داشت، اما یک هدف و منظور دیگری برای او تراشیدند. یک جا گفتند حسین بن علی قیام کرد تا کشته شود، برای اینکه کفاره گناهان امت باشد! کشته شد برای اینکه گناهان بخشیده شود! 💢ملت مسلمان دانسته خیلی چیزها را از دنیای مسیحیت بر ضد اسلام گرفته است.یکی از اصول معتقدات مسیحیت مسئله به صلیب کشیدن مسیح است.از نظر مسیحیت این جزء متن مسیحیت است که عیسی به دار رفت تا کفاره گناهان امت باشد. یعنی گناهان خودشان را به حساب عیسی می‌گذارند.گفتند حسین یک شرکت بیمه تأسیس کرد، بیمه گناه! گفت شما را از نظر گناه بیمه کردم تا در عوض اشک بگیرم!شما برای من اشک بریزید، من در عوض،گناهان شما را جبران می‌کنم. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔰گفتگوی سوم برنامه همقدم 🔶موضوع: غرب و اربعین،مسلمان ها و دولت ها 👤با حضور سید‌ سعید‌رضا عاملی 🗓دوشنبه، سیزدهم شهریور ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه چهار سیما به صورت زنده از کربلای معلی 📌@canoon_org
🔹مجلس عزای حسین (ع) را برای اولین بار زینب (س) ساخت، ولی در عین حال از وظایف خودش غافل نیست. پرستاری زین العابدین (ع) به عهده او است، این زن باشخصیت که در عین حال زن باقی ماند و گران‌بها، خطابه‌ای می‌خواند. راویان چنین نقل کرده‌اند که در یک موقع خاصی، زینب (س) موقعیت را تشخیص داد و یک اشاره کرد. 🔸راوی گفت:«ولم ار والله خفره قط أنطق منها»؛ «خفره» یعنی زن باحيا. این زن، نیامد مثل یک زن بی‌حیا حرف بزند، زینب (س) آن خطابه را در نهایت عظمت القا کرد. در عین حال دشمن می‌گوید: آن حیای زنانگی از او پیدا بود. شجاعت علی (ع) با حیای زنانگی در هم آمیخته بود. در کوفه که بیست سال پیش علی خلیفه بود و در حدود پنج سال خلافت خود خطابه‌های زیادی خوانده بود، هنوز در میان مردم خطبه خواندن على (ع) ضرب المثل بود. 🔻 راوی گفت: گویی که علی (ع) زنده شده و سخن او از دهان زینب (س) می‌ریزد. وقتی حرف‌های زینب که مفصل هم نیست، تمام شد، می‌گوید مردم را دیدم که همه، انگشتانشان را به دهان گرفته و می‌گزیدند. این است نقش زن به شکلی که اسلام می خواهد. 📖 کتاب ، نوشته 📌@canoon_org
49.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰وحدت پویا 🔶از دغدغه های اصلی امام(ره) وحدت دو نهاد حوزه و دانشگاه بود، آیا دانشگاه و حوزه توانسته اند در کنار هم پاسخگوی نیازهای کشور باشند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و نهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔰گفتگوی چهارم برنامه همقدم 🔶موضوع: اربعین و علوم اجتماعی 👤با حضور حمید پارسانیا 🗓سه شنبه، چهاردهم شهریور ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه چهار سیما به صورت زنده از کربلای معلی 📌@canoon_org
💢«...وقتی واقعه‌ای مانند عاشورا که در ذات تکوینی خود خدا محوری، آرمانخواهی، دردمندی و اعتراض را با عالی‌ترین شکل عاطفه و احساس، درهم آمیخته و عمیق‌ترین جراحت‌ها را به عاطفه‌ی تاریخی انسان وارد آورده و دایره شمولی ازلی ابدی دارد، با پدیده‌ای مانند شعر که در شکل متعالی خود دقیقا از همین ابزارهای عاطفی و حماسی برای تکلم با وجدان جامعه، انسان و تاريخ بهره می‌گیرد، به هم می‌رسند، نفخ صوری عظیم در جهان تکلم اتفاق می‌افتد و شعر و عاشورا، منظومه‌ایی را تشکیل خواهند داد که هر روز نورانی‌تر و عظیم تر از پیش خواهد درخشید.» 📖 فرازی از كتاب اثر انتشارات 🔺 @canoon_org
34.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰الی الله 💢سفر اربعین، فرصتی است محترم، تا هر که بر مقام انسانیت، الوهیت و آزادی انسان عشق می‌ورزد گامی برداشته و سیر و سفری را آغاز کند. فرصتی است تا فرد بکوشد و سیری در آفاق و احوال مردم دیگر دیار کند، و این سیر، گام نهادن در مسیر پیاده روی و همراه شدن با موج زائران مقدمه ای است تا فرد را آماده تامل بر احوالات درون خود و تعالی روحی می کند. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴اربعین سید و سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام) برشما تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
🔰گفتگوی پنجم برنامه همقدم 🔶موضوع: اربعین و هم گرایی مکاتب فکری 👤 با حضور حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی 🗓چهار شنبه، پانزدهم شهریور ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه چهار سیما به صورت زنده از کربلای معلی 📌@canoon_org
43.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دانشگاه ارزش محور 🔷راه حل تحقق دانشگاه اسلامی، هم راستا با منظومه فکری انقلاب چیست ؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و نهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷 در حماسه حسینی، آن کسی که بیش از همه پرتو حسینی بر روح مقدس او تابید، خواهر بزرگوارش زینب(س) بود. در عین حال زینب بعد از کربلا، با زینب قبل از کربلا متفاوت است؛ یعنی زینب(س) بعد از کربلا یک شخصیت و عظمت بیشتری دارد. از عصر عاشورا زینب تجلی می‌کند؛ رئیس غافله اوست. 🔶مجلس عزای امام حسین(ع) را برای اولین بار زینب(س) ساخت ولی در عین حال از وظایف خودش غافل نیست. پرستاری زین العابدین(ع) به عهده اوست. این زن با شخصیت که در عین حال زن باقی ماند و گرانبها، خطابه ای می خواند. راویان چنین نقل کرده اند که در یک موقع خاصی، زینب(س) موقعیت را تشخیص داد و خطبه ای خواند. زینب(س) آن خطابه را در نهایت عظمت القا کرد. 🔷در عین حال دشمن می‌گوید: آن حیای زنانگی از او پیدا بود. شجاعت علی(ع) با حیای زنانگی در هم آمیخته بود. گویی سخن علی(ع) از دهان زینب(س) می ریزد. وقتی حرف های زینب(س) که مفصل هم نیست تمام شد، مردم را دیدم که همه انگشتانشان را به دهان گرفته و می گزیدند. این است نقش زن به شکلی که اسلام می‌خواهد. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔶 آیت الله خامنه‌ای در اواسط دهه عدالت و پیشرفت، از «اقتصاد مقاومتی» به عنوان الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی سخن به میان آوردند. یکی از نکات مهم درباره اقتصاد مقاومتی، تبیین هویت اسلامی این الگو و همچنین تبیین رابطه آن با مفاهیم هم طراز آن همچون اقتصاد تاب آوری، اقتصاد اسلامی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. 🔷 آیت الله خامنه‌ای اقتصاد مقاومتی را اقتصادی می‌داند که از استحکام درونی برخوردار است و به رغم تحریم‌های اقتصادی پیش رو، روند رو به رشد خود را با قدرت ادامه می‌دهد.در نگاه ایشان، اقتصاد مقاومتی، اقتصادی دارای استحکام، مقاوم، انعطاف‌پذیر، غیر شکننده، مستحکم، تاثیر ناپذیر از سوی دشمن می‌باشد که آسیب‌پذیری‌های آن کاهش یافته است این نگاه اقتصاد مقاومتی را می‌توان در چارچوب رویکرد اسلامی به نظام اقتصادی مطلوب تبیین کرد . 💢در نظام اقتصادی اسلام، در کنار توجه به اهمیت رشد اقتصادی و عدالت به هدف محوری استحکام و امنیت اقتصادی نیز توجه شده است. 📖برگرفته از کتاب نوشته 📌@canoon_org
🔶به راستی جهانی شدن یا به زعم مخالفان سلبی آن ،جهانی سازی به چه معنا است؟ آیا جهانی شدن فرآیندی خود به خود است یا پروژه های سازماندهی شده؟ اساساً چگونه می توان در چارچوب تعریف این پدیده جریان های متضاد سیاسی - اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در دو سطح خرد و کلان، توصیف و تبیین کرد و به چیستی، چرایی و چگونگی این تحولات دست یافت؟ 🔷از این روی تدقیق مفهوم جهانی شدن با وجود حجم وسیع تحولات متضادی که در این فرایند به وقوع می پیوندد، دشوار به نظر می رسد. همچنین روابط متغیری که این پدیده در سطوح متفاوت با حوزه های گوناگون، برقرار می سازد، تعیّن دینامیسم جهانی شدن را اندکی سخت میکند. 💢با این حال به نظر می رسد ترسیم افق کلی این پارادایم و بازسازی نظری ابعاد و چارچوب هایش، بر شناخت بنیادین نظام سرمایه داری و تسلسل تاریخی آن از یک سوی و آگاهی یافتن از روح فلسفی حاکم بر این پدیده پیچیده از سوی دیگر، استوار است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔰 مطالعات اسلام پژوهی در غرب 🎞 ویدئو نشست «مطالعات اسلام پژوهی در غرب» 👤با حضور سعید طاووسی مسرور 🔶ویدئو این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶در فلسفه سیاسی، پرسش ها و مسائل علمی مطرحند که با روش فلسفی به آنها پاسخ داده می شود. پرسش از ضرورت حکومت بهترین نوع حکومت، شایستگی حاکم و شرایط لازم برای آن وظایف مردم در قبال حکومت، سؤالاتی اند که تقریباً همه جوامع به نوعی با آنها مواجهند و برای آنها پاسخی دارند. 🔷 حال اگر از روش تبیین فلسفی برای پاسخ به این پرسشها استفاده شود با نوعی فلسفۀ سیاسی سروکار داریم برخی از پدیده ها و نظریه های سیاسی بــر دسته ای از اصول و معیارها مبتنی شدهاند که تنها با بررسی عقلی قابل نفی یا اثباتند. این گونه مسایل با ابزار تجربه ،حس قابل تحلیل و تجربه می باشند. این نوع تحلیلها را «فلسفه سیاسی» می نامیم. 💢بنابراین فلسفه سیاسی مشتمل بر مجموعه هماهنگی است که از شناخت هستی انسان و... ناشی و به جزئیات مسائل سیاسی منتهی می شود. همان گونه که فارابی در آثار خود، از هستی و خداشناسی آغاز و با انسان و سعادت او در جامعه بحث خود را تمام کرد. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
28.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 دانشگاه زنگ زده 🔶طرح های ایدیولوژیک برای دانشگاه ها و بحث مرجعیت علمی با نگاه به چه دورانی است؟ 🔷آیا این طرح های مطرح شده برای دانشگاه ها پاسخگوی نیاز های امروزی است؟ 💢نمایندگان تشکل های دانشجویی در اینباره چه می گویند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و هشتمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶افرادی موافق انتخاب های نوبل هستند، آنها بر این باورند که این انتخاب ها مبتنی بر نظر بسیاری از ناشران، نویسندگان و منتقدان است؛ اما معترضان به این جایزه می گویند که چرا نامزدهای دریافت جایزه در هر سال اعلام نمی شوند و صرف و صرفاً نام برنده اصلی گفته می شود؟ دیگر اینکه بسیاری از بزرگان ادبیات در زمان حیاتشان نوبل نگرفته اند؛ در حالی که اعطای جایزه نوبل به آنها می توانست سطح این جایزه را فراتر از آنچه امروز هست ببرد. 🔷خرده گیران این جایزه، گزینش های نوبل را زد و بندهای سیاسی می دانند و از برگزیده نشدن چهره های مهمی مانند جیمز جویس، مارسل پروست نیکوس کازانتزاکیس آنتوان چخوف ، لئو تولستوی و.... گلایه دارند. 💢جرج برنارد شاو در این باره گفت: «این پول از فروش مواد منفجره به دست می آید که در کارخانه های مهندس نوبل تولید میشود بیشتر این مواد در کشتار مردم به کار میرود و یک انسان چنین پولی را برای ادامه حیات خود دریافت نمیکند!» 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
💢روحانیون را میتوان به سه دسته سنتی ،حداکثری سنتی نواندیش و نواندیش حداکثری تقسیم کرد. 🔶ویژگی اصلی جریان سنتی حداکثری که آن را از دو جریان دیگر متمایز می کند نداشتن اهتمام به پاسخگویی به پرسش های مدرنیته است. این مجموعه از روحانیون که تعداد زیادی را نیز پوشش می دهند، اغلب شناخت تخصصی از مدرنیته نداشته و بر حفظ میراث گذشته و جلوگیری از تحول در آن اصرار فراوانی دارند در این دسته اندیشمندان بزرگی آیت الله العظمی خوئی مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی همانند و... وجود دارند. 🔷جریان دیگری نیز در میان روحانیون وجود دارد که بسیار متأثر از جریان های روشنفکری به ویژه جریان تجدد پذیر است. این جریان نقطه مقابل جریان قبلی بوده و بر این باور است که چاره ای جز پذیرش زندگی بر اساس عقل مدرن نیست. این جریان در تلاش است تا با بازسازی تفسیر دین بسیاری از آموزه های سنتی را تغییر ماهوی دهد. البته این جریان هم از نظر تعداد و هم از نظر اندیشمند نسبت به دو جریان دیگر بسیار ضعیف تر بوده و با آنها قابل مقایسه نیست، ولی بـه هـر حـال وجود دارد. ویژگی اصلی این جریان را میتوان در گیر شدن با پرسش های مدرنیتـه بـا تکیه بر عقل زمانه دانست. 🔶جریان سنت گرای نواندیش آن دسته ای از روحانیون را پوشش می دهد که با پرسشهای بشر ،مدرن کم و بیش درگیر می شوند، ولی در ایــن درگیری از فرایند اجتهاد رایج و تکیه بر متون قرآنی و به ویژه حدیثی فاصله نمی گیرند. سنت گرایان نواندیش همانند شهید آیت الله مطهری، شهید آیت الله محمدباقر صدر و .... از چنین افرادی هستند 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست اربعین و ظرفیت روایت سفر 🔶روایت‌های حکایت‌نامه‌ای، اندرزنامه‌ای، داستانی، سبک رمان، قصه‌گویی و امثال آن گونه‌ها و سبک‌های مختلفِ پرداختِ به امور از خِلالِ اتفاقات برای مخاطبان می‌باشد. انواع و اقسام شیوه‌های روایت برای انتقال ادبیِ آنچه رخ داده و درگیر کردن مخاطب با رویدادهایی که الزاما خود به نحو مستقیم در آن‌ها حاضر نبوده وجود دارد. شیوه‌های روایت و لحن و سبکی که هر نوع روایتی به خود می‌پذیرد در نسبت با مقتضایِ بستری است که روایت از خِلال آن ظاهر می‌شود. به عبارت دیگر، هر رویداد و بستری که آن واقعه در حول آن محمل یافته و ممکن می‌شود، زبانِ خاص خود را ظاهر می‌کند و اگر جز این باشد، تشخّصِ حادثه و واقعه بلاوجه شده و روایت، حالتی فرمال، صوری و بی‌جان به خود می‌پذیرد. 🔷حال در این مجال پزسش ما این است که پدیده اربعین چگونه می‌تواند امکان‌ها و ظرفیت‌هایی برای «روایت‌پردازی» ایجاد کند؟ این امکان‌ها در کدام ابعاد و ظرفیت‌های اربعین است؟چگونه یک پدیده دینی یا یک امر قدسی در قالب یک روایت ادبی یا توصیفی تشخص و تعین می‌یابد؟ روایت امر قدسی از چه جنس روایتی است؟ اگر قائل باشیم که هر رویداد و رخدادی، زبان ویژه و منحصربفرد خود را برای روایت نیازد دارد، در این صورت روایتِ مناسکی مانند اربعین نیاز به چگونه زبانی دارند؟ 🗓در همین راستا قصد داریم تا در چهارشنبه ۲۲ شهریور ماه ساعت ۱۶ عصر با حضور محمدرضا وحیدزاده نشستی در محل حوزه هنری ،پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، سرای شهید آوینی تحت عنوان « اربعین و ظرفیت روایت سفر » برگزار نماییم. همچنین این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
32.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰پدر طالقانی 🔶"سید محمود" ، "آیت الله"، "پدر طالقانی"، "ابوذر انقلاب" مهمتر از اینکه سید محمود طالقانی را چه بنامیم مهم این است اندیشه او را به درستی بشناسیم تا اینکه نام ها نتوانند مرام و مسلک وی را مصادره کنند. 💢گروه های مختلف همواره سعی داشتند اندیشه وی را مصادره کنند اما به راستی طالقانی که بود؟ 📌@canoon_org