eitaa logo
کانون اندیشه جوان
311 دنبال‌کننده
925 عکس
539 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 با شروع یا در سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹) از تونس و گسترش آن به کشورهای ،مصر ،بحرین، یمن، عربستان و.... همپای شاعران این سرزمین ها شاعران ایران نیز به توصیف بیداری و خیزش اسلامی پرداختند. پیش از این نیز ستایش انتفاضه و مبارزه مردمی و اسلامی فلسطین به عنوان مقدمه بیداری اسلامی میان شاعران انقلاب اسلامی رواج یافت سروده های شاعران بیداری جهانی در ایران سرشار از نمادها و اصطلاحات قرآنی و روایی ،تاریخی نمادها و مظاهر سرزمین های برخاسته است در این سروده ها محاکمه جهان بیدادگر، تخطئه سكوت جهانی، تحقیر بیدادگران، ستایش مبارزان و شهدا آزادی خواهی، امید به پیروزی دعوت به وحدت و ملهم بودن نهضت و بیداری جهانی از انقلاب اسلامی طرح می شود. شاعران شعر بیداری در ایران عمدتاً جوان و قالب غالب سروده ها سپید است. 🔷 این شعر از شاخه های شعر انقلاب اسلامی است که با ویژگی ها و شاخصه های خود از دیگر شاخه ها و گونه ها ممتاز و در میان نسل جوان امروز شاعر، اقبال و استقبال فراوانی برانگیخته است. برای باروری و رشد این شاخه شعری، نقد جدی سروده ها، ترجمه آثار موفق شعری به زبان های دیگر، تعامل با شاعران و نویسندگان ملت های برخاسته، درنگ شاعرانه و مطالعه عمیق تر این نهضت ها بایسته است. شناسایی و شناساندن این گونه شعری، در فضای دانشگاهی و نقد همه جانبه آن راه شکوفایی و بالندگی این شعر را هموارتر می کند. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔶 باور اصلی این بود که برای دستیابی به توسعه مطلوب، مداخله دولت باید کاهش یابد و کارفرمایان و سرمایه‌داران باید از کنترل دولت رها باشند تا توان خود را برای راهبرد های رشد اقتصادی به کار گیرند. بسیاری از دولت‌‌‌ها در کشورهای در حال توسعه، بر اثر فشار دولت‌‌‌های غربی و نهادهای مالی بین‌‌المللی، به‌ویژه بانک جهانی، به شدت ترغیب و تشویق شدند تا سیاست‌‌‌های نولیبرال را اجرا کنند و گسترش دهند. اما نتایجی که به دست آمد ناامیدکننده بود؛ زیرا نتوانسته مسئلۀ نابرابری‌‌‌ها را در بخش توسعه حل و فصل کند. 🔷 اوج قدرت ایدئولوژیکی نولیبرالیسم در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱م بود؛ یعنی زمانی که پایان یافت و بلوک کمونیستی اروپای شرقی به گونۀ شگفت‌‌‌انگیزی از بین رفت. به نظر می‌‌‌رسید که فروپاشی سریع نظام‌‌‌های کمونیستی اروپا نه تنها قدرت برتر و را بر کمونیسم نشان می‌‌‌دهد، بلکه همچنین به نیروهای مدافع بازار قدرت و قوت ایدئولوژیکی فزاینده‌ای می‌بخشد. 💢 در پایان قرن بیستم و پس از گذشت نیم قرن از برنامه‌‌‌ها و سیاست‌گذاری‌‌‌های توسعه، و همچنین ۲۵ سال از سیاست‌‌‌های اقتصادی نولیبرال، بیش از یک میلیارد نفر در کشورهای در حال توسعه با درآمدی کمتر از یک دلار در روز به زندگی خود ادامه می‌‌‌دهند. 📖 ماهنامه ، شماره ۸ 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️ امام باقر علیه السّلام فرمودند: ◾️سخن نیک را از هر كسی، هر چند به آن عمل نكند، فرا گیرید. ▪️بحارالانوار، ج ۷۵ ، ص ۱۷۰ 🏴شهادت امام باقر علیه السّلام تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
🔷 و چه نسبتی با هم دارند؟ دیرینه هنر در مکاتب و سرزمین‌های اسلامی به چه تاریخی و کدام متفکران می‌رسد؟ اسلام درباره چه قضاوتی داشته است؟ و... 🔶 اینها مهم‌ترین پرسش‌هایی هستند که صاحب نظران درباره آن گفتگو کرده و شاکله اصلی کتاب را تشکیل داده است. این کتاب به کوشش و توسط نشر به چاپ رسیده، در هفت فصل تلاش می کند مسائل پیش گفته را تحلیل و بررسی کند. 💢 فصل اول کتاب در گفتگو با به مقایسه اجمالی تفکر زیباشناسی اسلام و غرب می پردازد، فصل دوم به گفتگو با و مبحث معنا و مفهوم خیال در پرداخته است، موضوع فصل سوم، معنا و مفهوم در گفتگو با می باشد، فصل چهارم کتاب به نسبت اسلام و هنر در گفتگو با و اختصاص دارد. نویسنده فصل پنجم را به بحث هنر دینی در گفتگو با پرداخته، در فصل ششم پس از گفتگو با ، دیدگاه اسلام درباره هنرهای تجسمی را بررسی کرده و در فصل هفتم، تاریخ هنر اسلامی را در گفتگو با شرح داده است. 📌@canoon_org
48.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 چالش های انتخابات استانی مجلس 💢 برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابی استانی می تواند از یک سو با مزایایی مانند پرداختن بهتر نمایندگان به وظایف ملی، تقویت نقش شوراهای محلی و گسترش فرهنگ و اندیشه حزبی را به همراه داشته ؛ و از دیگر سو با چالش هایی مانند کاهش مشارکت مردم در انتخابات، افزایش شکاف و تنش های اجتماعی و بی پاسخ ماندن خواسته های مردم را به دنبال داشته باشد... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به هشتمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸عید قربان، عید فداکاری، ایثار، اخلاص، عشق و بندگی مبارک باد🌸 📌@canoon_org
🔶 هر گونه زندگی جمعی مستلزم وجود باورها، گرایش ها و رفتار مشترک است تا حداقل میزان همبستگی میان افراد انسانی را تأمین کند. با این حال صرف زندگی جمعی افراد انسانی دارای باورها و گرایش های مشترک را نمی توان تمدن نام نهاد. 🔷 مفهوم ناظر به سیر و تحول زندگی اجتماعی انسان، در بستر تاریخ است و همین عنصر «» متمایز کننده مفهوم تمدن از مفهوم «» می شود. البته با توجه به تغییر و تحولاتی که یک جامعه در بستر تاریخ می تواند به خود ببیند لازم است که نکته دیگری نیز در بازشناسی تمدن در نظر گرفته شود؛ این نکته عبارت است از اینکه افراد انسانی در بستر تاریخی با برخی از مسائل مواجه می شوند که در صدد حل آن مسائل بر اساس باورها و گرایش های مشترک بر می آیند. 💢 در یک جمع بندی باید گفت که تمدن عبارت است از: ۱. زندگی همراه با تعاون؛ ۲. چند نسل از افراد انسانی؛ ۳. برا اساس باورها، گرایش ها و رفتار مشترک؛ ۴ که با مسائل مشترکی مواجه شده باشند؛ ۵. و ظرف چند نسل در صدد حل آن مسائل برآمده باشند؛ ۶. و نتایج حل مسئله در باورها گرایش ها و رفتار افراد متبلور شده باشد. ⭕️ با این توضیح، تمدن در قالب شش شرط لازم و کافی صورت بندی می شود. در تحلیل این تعریف میتوان این نکته را نیز افزود که عناصر مشترک میان افراد جامعه، خود از ترتیب منطقی پیروی می کنند. توضیح آنکه هرگونه رفتاری برخاسته از گرایش هاست و گرایش ها نیز به نوبه خود بر پایه باورها شکل می گیرند. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔷 با فروپاشی اتحاد جماهیر و به دنبال آن پایان و از بین رفتن ساختار دو قطبی نظام بین الملل در اوایل دهه ۱۹۹۰ زمینه بسیار مناسبی برای ابرقدرت دیگر یعنی آمریکا به وجود آمد تا سلطه بدون رقیب خود را بر کل جهان بسط و گسترش دهد. 🔶 از این برهه زمانی تا به امروز به عنوان کشور مرکزی با بهره گیری از سیاست های استعماری ، سعی کرده است کشورهای دیگر را زیر سلطه خود درآورد. باید توجه کرد ایالات متحده سیاست های استعمار فرانو را در بستر هایی همچون جهانی شدن و ابزارهای رسانه ای و با ظاهری مشروع و با شعارهای حقوق بشر، ایجاد صلح و امنیت استقرار دموکراسی و آزادی پیش برده است. 🔻در این راستا، نظریه پردازان غربی و آمریکایی نیز سعی کرده اند با تئوری سازی، ارزش های لیبرال - دموکراسی را ارزش های بی بدیل تلقی و به سلطه بی چون و چرای آن در عرصه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کمک کنند. طرح دکترین ها و نظریاتی مانند دکترین ، نظریه و نظریه مبنی بر معرفی به عنوان بهترین نظام اندیشگی و به مثابه برترین و مطلوب ترین نظام سیاسی همگی در چارچوب این هدف قرار دارند. 💢 یکی از ویژگی های مهم نظام سلطه به رهبری آمریکا ادعای داشتن یک ایدئولوژی و فرهنگ جهانی است. در حال حاضر، فراگیر کردن فرهنگ آمریکایی به معنای عام شامل شیوه زندگی آمریکایی، لیبرالیسم سیاسی-اقتصادی، نظام اقتصادی ، لیبرال دموکراسی، آزادی و حقوق بشر مهمترین رسالتی است که آمریکا به عنوان سردمدار استعمار فرانو بر دوش خود احساس می کند. ناگفته نماند از دید آمریکایی ها ایالات متحده به عنوان شهری بر فراز تپه در بالاترین سطوح اخلاقی و ارزشی در مقایسه با کشورهای دیگر قرار دارد؛ از این رو وظیفه ترویج شیوه تفکر آمریکایی، ارزش ها و سیستم سیاسی اش را به بقیه جهان بر عهده دارد. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
10.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽مستند جستجوگر 🔶نقد و بررسی آرا و اندیشه های دکتر شریعتی 🔷دارای لوح افتخار بخش مستند حافظه ملی در جشنواره عمار 💢برای مشاهده کلیک کنید. 🌐 https://telewebion.com/episode/0x1bbd246 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
⭕️ شریعتی اهتمام بالایی به حقانیت شیعه و ضرورت جریان آن در زوایای جامعه دارد؛ اما در بیان مطالب و ارائه نظریه ها دچار آسیب هایی است که مانع پذیرش کامل دیدگاه های او می شود. 💢 نگاه گزینشی به تشیع: شریعتی شیعه را تنها به مکتب «نه» و «مبارزه» توصیف کرده است؛ در حالی «آری»؛ هم که تشیع حقیقی هم «نه» است و هم انقلاب اسـت هـم اصلاحات؛ هم فرهنگ است و هم ایدئولوژی؛ هم نهضت است و هم نظام؛ هم علم است هم عمل. 🔻 فروکاستن شیعه به یک حزب سیاسی: تبيين عناصر شیعه به عنوان یک حزب نشانگر اشتغال ذهنی شریعتی برای حضور فعال شیعه در صحنه جامعه است؛ اما هرگز نمیتوان تشیع را در قالب تشکل سیاسی گنجاند. حزب یعنی یک تشکل سیاسی که با تکیه بر مردم به حکومت میرسد؛ حال آنکه تشیع فرهنگی الاهی و برنامه جامع زندگی حق پرستانه، رو به کمال و بیانگر راه و رسم تحصیل سعادت دنیوی و اخروی انسان است. 🔺 نقد یک جانبه فقه شیعه: شریعتی عنصر مصلحت را نابود کننده شیعه میداند؛ در حالی مصلحت در فرهنگ شیعه ،اولاً معنایی خاص داشته و غیر از مصلحت اندیشی است؛ و ثانياً، ائمه معصومین اهتمام بالایی به تأمین مصالح امت داشته اند و تدبيرها و تاکتیک های ایشان برای تأمین همین هدف بوده است. 🔷 نفی همه جانبه صفویه: شریعتی در مقایسه تشیع علوی با تشیع صفوی، آنچه نماد بی مسئولیتی خمود دین گریزی نفاق و معامله شیطانی با دین و تشیع است را به صفویه نسبت داده است؛ اما باید پرسید آیا صفویه در هیچ زمینه ای توفیق و اثر ارزشمندی نداشته است؟ این سخن به معنای تصویب قاطع صفویه نیست. صفویه دارای مشکلات مهمی در عرصه فرهنگ و سیاست بوده است؛ آلودگی های دربار و تردد افراد ناصالح و تفویض اختیار به ناشایستگان و حاکمیت ریا و خدعه در مقاطعی از این دوره قابل انکار نیست؛ اما می توان امتیازاتی نیز برای آن برشمرد. 🔶 نقصان در گزارش تاریخی: شریعتی در گزارش تاریخ تشیع تنها قیام های مسلحانه مانند قیام سربداران را ارزشمند شمرده است؛ حال آنکه بزرگانی همچون شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی بودند که با پیروی از پیشوایان معصوم، به جای قیام مسلحانه به قیام فکری و علمی دست زدند. 🔷 نبود مدرک در برخی سخنان: شریعتی در کتاب «زن» معروفی را ذکر میکند که «الطرق الي الله بعدد نفوس الخلائق»؛ و مقصودش را با استناد به این جمله به اسلام نسبت میدهد؛ حال آنکه این جمله نه روایت است و نه آیه؛ بلکه جمله ای مشهور میان عرفاست و با منابع روایی و دینی شیعه ارتباطی ندارد. 📖 کتاب به کوشش و 📌@canoon_org