eitaa logo
کانون اندیشه جوان
303 دنبال‌کننده
882 عکس
497 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷نگاه به مذهب باید جامع و با روش علمی باشد. به صورت ضمنی سخن از مفاهیم دینی مانند: آخرت، روح، ثواب، شب اول قبر، منازل آخرت و مطالب علمی و دقیق فلسفی و نیز مسائل فقهی و کلامی دین را مذمت کرده تنها سلوک مبارزاتی ابوذرگونه را می پسندد؛ در حالی که اسلام شیعی، ابتدا مكتب ،علم، معرفت و آگاهی بخشی و سپس مکتب مبارزه است. این روش در زندگی پیامبر و ائمه نیز جاری بوده است. پیشوایان معصوم دین، از آگاهی بخشی و هدایت علمی آغاز کردند و تا ضرورت حیاتی ایجاب نکرد به مبارزه و قبضه شمشیر دست نبردند. 🔶به عبارت دیگر شریعتی از شیعه تنها جنبۀ مبارزه و انقلاب آن را برگزیده است. او شیعه را تنها به مکتب «نه» و «مبارزه توصیف کرده است؛ در حالی که تشیع حقیقی هم، «نه» است و هم «آری»؛ هم انقلاب اسـت هـم اصلاحات؛ هم فرهنگ است و هم ایدئولوژی؛ هم نهضت است و هم نظام؛ هم علم است هم عمل عمار در صحنه جنگ نیز به روشنگری و تبیین حقایق می پرداخت و حر با آگاهی یافتن به حقایق توسط امام، «حر» شد. 💢هیچ مبارزه ای بدون مبانی علمی و آگاهی ثبات و دوام نمی یابد و نمی توان آن را مبارزه دانست هیچ شیعۀ علوی از آگاهی و معرفت بی نیاز نیست و تنها انتقاد و مبارزه کافی نیست. 📖کتاب ، دین و جامعه: نقد و ارزیابی دیدگاه های دین شناختی دکتر علی شریعتی به کوشش و 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️امام جواد علیه السلام : ◾️چنانچه افراد جاهل، ساكت باشند، مردم دچار اختلافات نمی شوند. 📜كشف الغمّه، ج ۲ ، ص ۳۴۹ 🏴شهادت امام جواد علیه السلام تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پیامبر اکرم صلی علی علیه و آله: 🔶 اگر علی (ع)نبود هرگز همتایی برای فاطمه (س) وجود نمی‌داشت. 📖 بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۵۸. 🌸سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه (س) خجسته باد🌸 📌@canoon_org
🔷 همواره یکی از راه‌های در نظر خداباوران فطرت آدمی بوده است. در واقع ریشه‌های خداخواهی و خداجویی و خداشناسی را می‌توان در فطرت ادمی جستجو کرد. اما اینکه فطرت چیست؟ غریزه چیست؟ طبیعت یا سرشت آدمی چیست؟ تفاوت اینها کدام است؟ آیا فطرت یک معنا دارد؟ یک نوع است؟ و پرسش‌های دیگری از این دست، مباحث اصلی کتاب حاضر را تشکیل داده و پاسخ ‌هایی به تمامی پرسش‌های مطرح شده ارائه می‌دهد. 📖 کتاب به قلم به تقریر های ، دیدگاه ، برهان فطرت در بیان ، بیان استاد ، دیدگاه استاد و … می‌پردازد. این اثر که به همت به چاپ رسیده، در شش فصل گردآوری شده است: ♨️ در فصل اول این کتاب مفهوم فطرت و تعریف لغوی و اصطلاحی آن ارائه می شود. غریزه، تفاوت ها، حرکات انعکاسی و عادی، برهان فطرت و براهین اخلاقی از دیگر مفاهیمی است که در این فصل تعریف می شود. 💢 پنج فصل دیگر این کتاب به بررسی این مفهوم و تقریرها و برداشت های پنج تن از صاحبان اندیشه در حکمت الاهی از برهان فطرت می پردازد. 📌 @canoon_org
🔶 فرد از راه پیروی از مد خود را متفاوت و تازه حس می‌کند و هم سعی می‌کند مورد تأیید آنان و ایمنی ظاهری قرار گیرد و هم سعی می‌کند مهر تأیید اکثر افراد را، که مانند او رفتار می‌کنند، داشته باشد. 🔷 به گفته «مد گرايش به همسان‌شدن و منفردشدن، يعنی انگيزش تقليد و برتری بر ديگران را همزمان ابراز و بر آن تأكيد می‌كند. مد از يكسو عرصه تقليد عمومی، شنا در عريض‌ترين جريان اجتماعی و برداشتن بار مسئوليت در انتخاب ذائقه و رفتار از دوش افراد است و از ديگر سو متمايزشدن، تأكيد و آرایش فردی شخصيت است. برای هر دسته از انسان‌ها، البته احتمالاً برای هر فرد، رابطه كيفی معينی بين گرايش به فردی شدن و گرايش به زيرسطح رفتن و گم‌شدن ميان جمع وجود دارد؛ به‌طوری كه وقتی در عرصه معينی از زندگی، تحقق يكی از گرايش‌ها منع می‌شود، آن گرايش در جست‌وجوی عرصه ديگری به تكاپو می‌افتد كه در آن، به اندازه مورد نياز، خود را محقق می‌كند». 💢 بنابراین مد نهاد اجتماعی مهمی است که بین میل به هم‌رنگی با دیگران و تأیید آن‌ها و ایمنی از یک‌سو و ممتاز بودن و خاص بودن از سوی دیگر تعادل نیکویی در درون فرد به بار می‌آورد و به اصطلاح حادثه بی‌خطری را فراهم می‌سازد. با وجود این تجزیه و تحلیل، مشاهدات گذشته مد را دیدگاهی می‌پندارد که مطالعه آن اساساً کار فردی است، درحالی‌که بررسی این پدیده به‌عنوان پدیدارهای اجتماعی با محتویات و آهنگ انتشار آن نشان می‌دهد که این پدیده در حوزه قرار دارد. 📖ماهنامه ، شماره ۶۲ 📌 @canoon_org
43.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰چالش های پیوند آسان 💢 دانشجویان بازوان سازندگی و پیشرفت کشور محسوب می شوند؛ از همین رو تحکیم روابط زناشویی آنان بسیار اهمیت دارد. ازدواج دانشجویی از اقداماتی است که عموما در جهت آسان‌سازی و بهبود ازدواج جوانان رقم می خورد؛ ازدواجی که این روز ها با چالش ها و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به نهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
💢 میان و قانون تفاوت های اساسی وجود دارد که به خوبی این دو عنوان را از هم متمایز می سازد این تفاوت ها به شرح زیر است: 🔶 برای آن که قاعده ای عرفی بوجود آید استمرار یک روش در طول سالیان دراز ضروری است و نسخ قاعده عرفی به وسیله عرف دیگر، مستلزم دوره ای طولانی است در حالی که قانون با تشریفات مقرر در مدت کوتاهی به وجود می آید و نسخ آن به وسیلۀ قانون جدید با فوریت و سرعت انجام می شود. 🔷 قاعده عرفی از نحوه گفتار یا طرز رفتار مردم منبعث می شود بنابراین مستقیماً از ارتکازات فطری یا ارادۀ مردم ناشی میشود در حالی که به طور غیر مستقیم به وسیلهٔ نمایندگان انتخابی، مردم و قانون الهی از سوی خداوند متعال که عالم به مصالح و مفاسد و نیازهای حقیقی انسان است، وضع شده است. ⭕️ قواعد عرفی نسبت به قوانین دارای موارد ابهام بیشتری هستند و حال آن که جوانب مختلف قوانین معمولاً روشن و آشکار است. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
💢 پیشگیری اولین لایه محافظ در برابر ساخت شایعات است. معنای پیشگیری در زمینه شایعه این است که کاری کنیم که به طور کلی شرایط برای ایجاد و گسترش شایعات از بین برود. هرچند در برخی از موارد عمل پیشگیری ممکن است به طور کامل در حیطه اختیارات فرد نباشد، اما به هر حال اجرای آن به هر میزان میتواند از بار عملیاتی دولایه محافظ دیگر به شدت کم کند. 🔷 اطلاع رسانی اصولی : شایعه در بستر موضوعات مهم و مبهم جامعه صورت میگیرد. حال اگر یکی از دو عنصر یعنی مبهم بودن را با اطلاع رسانی صحیح و به موقع برطرف کنیم دیگر فضایی برای ایجاد شایعات ایجاد نمی شود. این اطلاع رسانی تنها به رسانه های خبری معطوف نمی شود؛ هرکسی می تواند با داشتن یک صفحه رسمی در شبکه های مجازی اخبار مربوط به خود را به صورت منظم منتشر نماید. البته باید در نظر داشت که این عامل صفحه رسمی در شبکه های اجتماعی اگر به درستی مدیریت نشود میتواند خود زمینه ساز ایجاد یک شایعه باشد. 🔶 دانش افزایی : هرچند اطلاع رسانی صحیح می تواند درصد مهمی از شایعات را قبل از به وجود آمدن خنثی کند اما حقیقت آن است که نمیتوان هیچ وقت از این موضوع اطمینان داشت که اطلاع رسانی در زمینه تمامی جوانب به طور کامل انجام شده است و هیچ ابهامی دیگر قابل مطرح کردن نیست. قطعاً ذهن خلاق انسان ها می تواند از زوایای متعددی به موضوعات و حوادث نگاه کند در اکثر این موارد میتوان با افزایش دانش عمومی در جامعه و تغییر در سطح نگاه آنها از شکل گیری و گسترش بسیاری از شایعات جلوگیری کرد. 🔻 وحدت خبری: ابهام مربوط به بسیاری از شایعات به دلیل انتشار اخبار ضد و نقیض از منابع مختلف شکل می گیرد. گاهی تنها انتشار یک خبر واحد با دو بیان مختلف میتواند موجب ایجاد ابهامات و در نتیجه شایعات متعدد در جامعه گردد به همین دلیل است که اکثر سازمان های رسمی در تمامی دنیا دارای یک سخنگو هستند، هرچند یک سخنگو طبیعتاً زبده ترین فرد یک سازمان در تمامی زمینه ها نیست اما به نظر می رسد انتشار اخبار و اطلاعات تنها از یک مجرای رسمی آن قدر دارای اهمیت است که میتوان از سایر نواقص مربوطه صرف نظر کرد. 🔺ایجاد ثبات: بسیاری از شایعات اضطراب و نگرانی های عمومی جامعه است. فرض کنید در جامعه ای طی چند ماه به صورت مداوم یک حادثه نامطلوب تکرار شده است. این جامعه به صورت ناخودآگاه نسبت به وقوع مجدد حوادثی مشابه در اضطراب خواهد بود. به نظر می رسد پیشگیری از شایعاتی از این دست تنها با برنامه ریزی های درست در زمینه افزایش آرامش و ثبات جامعه میسر خواهد بود. ◻️ ارجاع معتبر: یکی از مهم ترین راهکار های پیشگیری این است که در جامعه توجه به منابع پررنگ تر گردد. وقتی افراد جامعه نسبت به منابعی با درجه صحت و یا ارزش پایین تر کم توجه گردند، کم کم و خود به خود راههای انتشار شایعات در جامعه بسته می شود. پس یکی از مهم ترین قدم ها در زمینه جلوگیری و پیگیری از شایعات ایجاد فرهنگ ارجاع به منبع معتبر است. 📖کتاب اثر 📌@canoon_org
46.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 دغدغه های یک ازدواج 💢 ازدواج در ابتدای جوانی فواید بسیاری دارد؛ فوایدی که سبب بهبود سلامت روانی و پیشگیری از ناهنجار های اجتماعی می شود. ازدواج در دوران دانشجویی از مهم ترین شیوه های تشکیل خانواده در سنین جوانی است. ازدواجی که ماهیتا مبتنی بر پرهیز از تجمل گرایی و ساده زیستی استوار است. اما در این بین مشکلات و چالش های فراوانی نهفته است؛ که بسیاری از آنها نگاهی جامع و مدون را طلب می کند... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به نهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶 با شروع یا در سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹) از تونس و گسترش آن به کشورهای ،مصر ،بحرین، یمن، عربستان و.... همپای شاعران این سرزمین ها شاعران ایران نیز به توصیف بیداری و خیزش اسلامی پرداختند. پیش از این نیز ستایش انتفاضه و مبارزه مردمی و اسلامی فلسطین به عنوان مقدمه بیداری اسلامی میان شاعران انقلاب اسلامی رواج یافت سروده های شاعران بیداری جهانی در ایران سرشار از نمادها و اصطلاحات قرآنی و روایی ،تاریخی نمادها و مظاهر سرزمین های برخاسته است در این سروده ها محاکمه جهان بیدادگر، تخطئه سكوت جهانی، تحقیر بیدادگران، ستایش مبارزان و شهدا آزادی خواهی، امید به پیروزی دعوت به وحدت و ملهم بودن نهضت و بیداری جهانی از انقلاب اسلامی طرح می شود. شاعران شعر بیداری در ایران عمدتاً جوان و قالب غالب سروده ها سپید است. 🔷 این شعر از شاخه های شعر انقلاب اسلامی است که با ویژگی ها و شاخصه های خود از دیگر شاخه ها و گونه ها ممتاز و در میان نسل جوان امروز شاعر، اقبال و استقبال فراوانی برانگیخته است. برای باروری و رشد این شاخه شعری، نقد جدی سروده ها، ترجمه آثار موفق شعری به زبان های دیگر، تعامل با شاعران و نویسندگان ملت های برخاسته، درنگ شاعرانه و مطالعه عمیق تر این نهضت ها بایسته است. شناسایی و شناساندن این گونه شعری، در فضای دانشگاهی و نقد همه جانبه آن راه شکوفایی و بالندگی این شعر را هموارتر می کند. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔶 باور اصلی این بود که برای دستیابی به توسعه مطلوب، مداخله دولت باید کاهش یابد و کارفرمایان و سرمایه‌داران باید از کنترل دولت رها باشند تا توان خود را برای راهبرد های رشد اقتصادی به کار گیرند. بسیاری از دولت‌‌‌ها در کشورهای در حال توسعه، بر اثر فشار دولت‌‌‌های غربی و نهادهای مالی بین‌‌المللی، به‌ویژه بانک جهانی، به شدت ترغیب و تشویق شدند تا سیاست‌‌‌های نولیبرال را اجرا کنند و گسترش دهند. اما نتایجی که به دست آمد ناامیدکننده بود؛ زیرا نتوانسته مسئلۀ نابرابری‌‌‌ها را در بخش توسعه حل و فصل کند. 🔷 اوج قدرت ایدئولوژیکی نولیبرالیسم در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱م بود؛ یعنی زمانی که پایان یافت و بلوک کمونیستی اروپای شرقی به گونۀ شگفت‌‌‌انگیزی از بین رفت. به نظر می‌‌‌رسید که فروپاشی سریع نظام‌‌‌های کمونیستی اروپا نه تنها قدرت برتر و را بر کمونیسم نشان می‌‌‌دهد، بلکه همچنین به نیروهای مدافع بازار قدرت و قوت ایدئولوژیکی فزاینده‌ای می‌بخشد. 💢 در پایان قرن بیستم و پس از گذشت نیم قرن از برنامه‌‌‌ها و سیاست‌گذاری‌‌‌های توسعه، و همچنین ۲۵ سال از سیاست‌‌‌های اقتصادی نولیبرال، بیش از یک میلیارد نفر در کشورهای در حال توسعه با درآمدی کمتر از یک دلار در روز به زندگی خود ادامه می‌‌‌دهند. 📖 ماهنامه ، شماره ۸ 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️ امام باقر علیه السّلام فرمودند: ◾️سخن نیک را از هر كسی، هر چند به آن عمل نكند، فرا گیرید. ▪️بحارالانوار، ج ۷۵ ، ص ۱۷۰ 🏴شهادت امام باقر علیه السّلام تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
🔷 و چه نسبتی با هم دارند؟ دیرینه هنر در مکاتب و سرزمین‌های اسلامی به چه تاریخی و کدام متفکران می‌رسد؟ اسلام درباره چه قضاوتی داشته است؟ و... 🔶 اینها مهم‌ترین پرسش‌هایی هستند که صاحب نظران درباره آن گفتگو کرده و شاکله اصلی کتاب را تشکیل داده است. این کتاب به کوشش و توسط نشر به چاپ رسیده، در هفت فصل تلاش می کند مسائل پیش گفته را تحلیل و بررسی کند. 💢 فصل اول کتاب در گفتگو با به مقایسه اجمالی تفکر زیباشناسی اسلام و غرب می پردازد، فصل دوم به گفتگو با و مبحث معنا و مفهوم خیال در پرداخته است، موضوع فصل سوم، معنا و مفهوم در گفتگو با می باشد، فصل چهارم کتاب به نسبت اسلام و هنر در گفتگو با و اختصاص دارد. نویسنده فصل پنجم را به بحث هنر دینی در گفتگو با پرداخته، در فصل ششم پس از گفتگو با ، دیدگاه اسلام درباره هنرهای تجسمی را بررسی کرده و در فصل هفتم، تاریخ هنر اسلامی را در گفتگو با شرح داده است. 📌@canoon_org
48.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 چالش های انتخابات استانی مجلس 💢 برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابی استانی می تواند از یک سو با مزایایی مانند پرداختن بهتر نمایندگان به وظایف ملی، تقویت نقش شوراهای محلی و گسترش فرهنگ و اندیشه حزبی را به همراه داشته ؛ و از دیگر سو با چالش هایی مانند کاهش مشارکت مردم در انتخابات، افزایش شکاف و تنش های اجتماعی و بی پاسخ ماندن خواسته های مردم را به دنبال داشته باشد... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به هشتمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸عید قربان، عید فداکاری، ایثار، اخلاص، عشق و بندگی مبارک باد🌸 📌@canoon_org
🔶 هر گونه زندگی جمعی مستلزم وجود باورها، گرایش ها و رفتار مشترک است تا حداقل میزان همبستگی میان افراد انسانی را تأمین کند. با این حال صرف زندگی جمعی افراد انسانی دارای باورها و گرایش های مشترک را نمی توان تمدن نام نهاد. 🔷 مفهوم ناظر به سیر و تحول زندگی اجتماعی انسان، در بستر تاریخ است و همین عنصر «» متمایز کننده مفهوم تمدن از مفهوم «» می شود. البته با توجه به تغییر و تحولاتی که یک جامعه در بستر تاریخ می تواند به خود ببیند لازم است که نکته دیگری نیز در بازشناسی تمدن در نظر گرفته شود؛ این نکته عبارت است از اینکه افراد انسانی در بستر تاریخی با برخی از مسائل مواجه می شوند که در صدد حل آن مسائل بر اساس باورها و گرایش های مشترک بر می آیند. 💢 در یک جمع بندی باید گفت که تمدن عبارت است از: ۱. زندگی همراه با تعاون؛ ۲. چند نسل از افراد انسانی؛ ۳. برا اساس باورها، گرایش ها و رفتار مشترک؛ ۴ که با مسائل مشترکی مواجه شده باشند؛ ۵. و ظرف چند نسل در صدد حل آن مسائل برآمده باشند؛ ۶. و نتایج حل مسئله در باورها گرایش ها و رفتار افراد متبلور شده باشد. ⭕️ با این توضیح، تمدن در قالب شش شرط لازم و کافی صورت بندی می شود. در تحلیل این تعریف میتوان این نکته را نیز افزود که عناصر مشترک میان افراد جامعه، خود از ترتیب منطقی پیروی می کنند. توضیح آنکه هرگونه رفتاری برخاسته از گرایش هاست و گرایش ها نیز به نوبه خود بر پایه باورها شکل می گیرند. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔷 با فروپاشی اتحاد جماهیر و به دنبال آن پایان و از بین رفتن ساختار دو قطبی نظام بین الملل در اوایل دهه ۱۹۹۰ زمینه بسیار مناسبی برای ابرقدرت دیگر یعنی آمریکا به وجود آمد تا سلطه بدون رقیب خود را بر کل جهان بسط و گسترش دهد. 🔶 از این برهه زمانی تا به امروز به عنوان کشور مرکزی با بهره گیری از سیاست های استعماری ، سعی کرده است کشورهای دیگر را زیر سلطه خود درآورد. باید توجه کرد ایالات متحده سیاست های استعمار فرانو را در بستر هایی همچون جهانی شدن و ابزارهای رسانه ای و با ظاهری مشروع و با شعارهای حقوق بشر، ایجاد صلح و امنیت استقرار دموکراسی و آزادی پیش برده است. 🔻در این راستا، نظریه پردازان غربی و آمریکایی نیز سعی کرده اند با تئوری سازی، ارزش های لیبرال - دموکراسی را ارزش های بی بدیل تلقی و به سلطه بی چون و چرای آن در عرصه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کمک کنند. طرح دکترین ها و نظریاتی مانند دکترین ، نظریه و نظریه مبنی بر معرفی به عنوان بهترین نظام اندیشگی و به مثابه برترین و مطلوب ترین نظام سیاسی همگی در چارچوب این هدف قرار دارند. 💢 یکی از ویژگی های مهم نظام سلطه به رهبری آمریکا ادعای داشتن یک ایدئولوژی و فرهنگ جهانی است. در حال حاضر، فراگیر کردن فرهنگ آمریکایی به معنای عام شامل شیوه زندگی آمریکایی، لیبرالیسم سیاسی-اقتصادی، نظام اقتصادی ، لیبرال دموکراسی، آزادی و حقوق بشر مهمترین رسالتی است که آمریکا به عنوان سردمدار استعمار فرانو بر دوش خود احساس می کند. ناگفته نماند از دید آمریکایی ها ایالات متحده به عنوان شهری بر فراز تپه در بالاترین سطوح اخلاقی و ارزشی در مقایسه با کشورهای دیگر قرار دارد؛ از این رو وظیفه ترویج شیوه تفکر آمریکایی، ارزش ها و سیستم سیاسی اش را به بقیه جهان بر عهده دارد. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽مستند جستجوگر 🔶نقد و بررسی آرا و اندیشه های دکتر شریعتی 🔷دارای لوح افتخار بخش مستند حافظه ملی در جشنواره عمار 💢برای مشاهده کلیک کنید. 🌐 https://telewebion.com/episode/0x1bbd246 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
⭕️ شریعتی اهتمام بالایی به حقانیت شیعه و ضرورت جریان آن در زوایای جامعه دارد؛ اما در بیان مطالب و ارائه نظریه ها دچار آسیب هایی است که مانع پذیرش کامل دیدگاه های او می شود. 💢 نگاه گزینشی به تشیع: شریعتی شیعه را تنها به مکتب «نه» و «مبارزه» توصیف کرده است؛ در حالی «آری»؛ هم که تشیع حقیقی هم «نه» است و هم انقلاب اسـت هـم اصلاحات؛ هم فرهنگ است و هم ایدئولوژی؛ هم نهضت است و هم نظام؛ هم علم است هم عمل. 🔻 فروکاستن شیعه به یک حزب سیاسی: تبيين عناصر شیعه به عنوان یک حزب نشانگر اشتغال ذهنی شریعتی برای حضور فعال شیعه در صحنه جامعه است؛ اما هرگز نمیتوان تشیع را در قالب تشکل سیاسی گنجاند. حزب یعنی یک تشکل سیاسی که با تکیه بر مردم به حکومت میرسد؛ حال آنکه تشیع فرهنگی الاهی و برنامه جامع زندگی حق پرستانه، رو به کمال و بیانگر راه و رسم تحصیل سعادت دنیوی و اخروی انسان است. 🔺 نقد یک جانبه فقه شیعه: شریعتی عنصر مصلحت را نابود کننده شیعه میداند؛ در حالی مصلحت در فرهنگ شیعه ،اولاً معنایی خاص داشته و غیر از مصلحت اندیشی است؛ و ثانياً، ائمه معصومین اهتمام بالایی به تأمین مصالح امت داشته اند و تدبيرها و تاکتیک های ایشان برای تأمین همین هدف بوده است. 🔷 نفی همه جانبه صفویه: شریعتی در مقایسه تشیع علوی با تشیع صفوی، آنچه نماد بی مسئولیتی خمود دین گریزی نفاق و معامله شیطانی با دین و تشیع است را به صفویه نسبت داده است؛ اما باید پرسید آیا صفویه در هیچ زمینه ای توفیق و اثر ارزشمندی نداشته است؟ این سخن به معنای تصویب قاطع صفویه نیست. صفویه دارای مشکلات مهمی در عرصه فرهنگ و سیاست بوده است؛ آلودگی های دربار و تردد افراد ناصالح و تفویض اختیار به ناشایستگان و حاکمیت ریا و خدعه در مقاطعی از این دوره قابل انکار نیست؛ اما می توان امتیازاتی نیز برای آن برشمرد. 🔶 نقصان در گزارش تاریخی: شریعتی در گزارش تاریخ تشیع تنها قیام های مسلحانه مانند قیام سربداران را ارزشمند شمرده است؛ حال آنکه بزرگانی همچون شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی بودند که با پیروی از پیشوایان معصوم، به جای قیام مسلحانه به قیام فکری و علمی دست زدند. 🔷 نبود مدرک در برخی سخنان: شریعتی در کتاب «زن» معروفی را ذکر میکند که «الطرق الي الله بعدد نفوس الخلائق»؛ و مقصودش را با استناد به این جمله به اسلام نسبت میدهد؛ حال آنکه این جمله نه روایت است و نه آیه؛ بلکه جمله ای مشهور میان عرفاست و با منابع روایی و دینی شیعه ارتباطی ندارد. 📖 کتاب به کوشش و 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 آنها یک گروه زیرزمینی «مثال» در سیاتل بودند؛ چیزی که آنها را گرد هم جمع کرده بود علاقه شان به یک موضوع مشترک بود: اینکه هیچ کدام شان زندگی بدون چرم را دوست نداشتند. همه شان با متال زندگی می کردند و اعتقاد داشتند که ، نه فقط یک سبک موسیقی، کـه یـک فرهنگ زندگی است. موسیقی آنان، «» بود. جایی که در رگ های شب، نوای زخم دار متال جاری می شود و روشنایی را بـه کـام خــود فرو می برد. 🔷 تا اینکه یک شب ایده ای به ذهن یکی از آنها رسید. اینکه در یک شب، به صحرا و بیابانی بروند و آنقدر بنوازند تا شیطان خودش را به آنها نشان بدهد، آنگاه خونشان را نزد شیطان بریزند و با او بنوازند. این بود که وسایلشان را جمع کردند و به یکی از بیابان های دورافتاده رفتند. اما فکر می کنید چه اتفاقی افتاد؟ حتی فکرش را هم نمیتوانید بکنید. از گروه چهار نفره آنان دو نفر در بیمارستان روانی بستری شدند. ⭕️ هیچ کدام شان نمی توانستند چیزی بگویند. فقط در حالی که از شدت ترس و وحشت می لرزیدند، یکصدا نام شیطان را صدا می زدند. جنازه تکه تکه شده نفر سوم در صحرا پیدا شد که البته اعضای داخلی بدنش را برداشته بودند. اما نفر چهارم هیچ وقت پیدا نشد. همه جست وجوها برای یافتن او، نافرجام باقی ماند. 💢 هیچ کس نمی داند سازی که شیطان برایشان نواخت، با آنها چه کرد. امـا این رؤیای همه «هدینگرها» ست که بتوانند حتی برای یک بار این فضا را تجربه کنند؛ بنابراین گروه های زیرزمینی، متال هر چند سال به همان بیابان می روند و تا صبح می نوازند؛ عده ای از آنها ادعا میکنند که صدای سازی از دوردست ها شنیده می شود که آنها را وسوسه می.کند. اما احتمالاً این چیزی است که برای جلب توجه دیگران می گویند. واقعیت این است که دیگر کسی آن صدا را نشنیده است و نمی شنود؛ مگر در دوزخ که با شعله های آتش به رقص درخواهند آمد. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔶یکی از ویژگی هایی که سهروردی به آن توجه داشته، حیات و علم خدای تعالی است. وی در حکمت خود به این نتیجه می رسد: موجودی که برای خود آشکار باشد، نور و روشنایی است. اگر موجودی تنها به خودش وابسته باشد نه به موجود دیگری، در اوج علم و آگاهی قرار دارد. بنابراین، موجود آگاه، در درجه اول باید وجود داشته باشد تا علم و آگاهی یابد. این دو ویژگی بیرون از وجود او نبوده بلکه با او متحد هستند. 🔷سهروردی علم الهی را به دو نوع تقسیم می کند که شامل علم خداوند به ذات خود و علم خداوند به غیر از خود می شود و عدم غیبت خداوند را امر سلبی دانسته و مبنای علم خدای تعالی به ذات خود را نور مجرد بودن می داند که مساوی با ظهور و آشکار بودن برای خودش است. 💢شیخ اشراق می گوید: علم حق تعالی به موجودات به معنای عدم وجود حجاب میان وی و مخلوقات است نه به معنای صورت های ذهنی. مبنای علم خدای تعالی به مخلوقات، حضور همه آنها نزد خداوند است. او این نوع علم را به علم نفس انسان به صورت های ادراکی تشبیه می کند که نفس بر آنها احاطه داشته و علم حضوری پیدا می کند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org