🔷در عربی، واژه شیعه دو معنای نزدیک به هم دارد: «الشیعه» به شکل مفرد «بدون اضافه به واژه دیگر» به معنای گروه و دسته ای که بر سر امری یگانه گرد هم آیند. شیعه الرجل (شیعه آن مرد) به شکل «مضاف» به معنای «پیروان» و یاران آن مرد. در قرآن کریم واژه «شیعه» در مجموع چهار بار (یک بار به شکل مفرد و سه بار به شکل مضاف) به کار رفته است که در آیه اول به معنای «گروه» و در سه مورد دیگر به معنای «پیرو» است.
🔶شیعه در کاربردی اصطلاحی به یاران و حامیان امام علی(ع) گفته می شود. پژوهشگران در اینکه این اصطلاح با گذشت زمان بر سایر کاربردهای لغوی آن غالب شد و نام عمومی پیروان و شیعیان امام علی(ع) قرار گرفت اختلاف چندانی ندارند. به طور عام، اصطلاح «شیعه علی» به معنای یاران و دوستداران علی(ع) و فرزندان ایشان است.
💢عام بودن معنای فوق بدان علت است که اعتقاد به امامت منصوص و بلافصل علی(ع) و فرزندان ایشان، معیار نیست بلکه اصطلاحی فراگیر می باشد و بر کسانی تطبیق می یابد که در حوادث صدر اسلام به ویژه پس از قتل خلیفه سوم، هوادار و طرفدار خلافت علی شدند.
📖کتاب #تشیع_در_ایران نوشته ی #رضا_صفری
#تشیع
#شیعه
#آموزش_مفاهیم
📌@canoon_org
42.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰درباره دانش بنیان های واقعی!
🔻آیا می دانستید شرکت های دانش بنیان مونتاژی هم وجود دارند؟
🔺اما یک شرکت دانش بنیان دقیقا باید چه ویژگی داشته باشد که دانش بنیان بشود؟
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و پنج برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
📱در اینستاگرام کانون ببینید.
#تولید
#دانش
#توسعه
#فناوری
#دانش_بنیان
#سبک_زندگی
#ارزش_افزوده
#کمیل_یزدانی
#جمال_نظامی_پور
#تشکل_های_دانشجویی
#گفتگو_های_تشکل_های_دانشجویی
📌@canoon_org
12.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سلسله نشست های درباره علم دینی
💢کانون اندیشه جوان سومین محصول از گنجینه آرشیو خود را منتشر کرد.
🔷بحث علم دینی بحث نسبتا جدیدی است که نه در دوره تاریخ تمدن اسلامی صحبتی از آن بوده و نه در شروع علم جدید در غرب. مدرنيته دارای روح است و اين روح در تمام اجزای آن جريان دارد و تنها علومی دينی هستند كه منشا وحيانی دارند اما آیا اسلام با كليت مدرنيته مشكل دارد؟ آيا امور ديگر در علم تأثير گذارند؟ جايگاه ارزش ها و بايدها و نبايدها در مقابل علم چيست؟ آيا بايدها و نبايدها مقدم برعلم اند؟
🔶سلسله نشست های درباره علم دینی در خرداد ۱۳۹۱ در ۵ جلسه با ارائه مهدی گلشنی، مهدی نصیری، سعید زیبا کلام، حسین سوزنچی و علیرضا پیروزمند برگزار شده و به نقد و بررسی موضوعات چیستی علم و فهم علم دینی، نسبت علم و دین، اسلام و تجدد، پیوند علم دینی با انقلاب اسلامی و علوم اجتماعی دینی اختصاص دارد.
💠 برای تهیه و خرید این دوره به لینک زیر مراجعه کنید.
🌐https://canoon.org
#همدرس
#علم_دینی
#دوره_آموزشی
#نشست_علمی
#مهدی_گلشنی
#مهدی_نصیری
#سعید_زیبا_کلام
#حسین_سوزنچی
#علیرضا_پیروزمند
📌@canoon_org
🔷از قرن نوزدهم تا نیمه دوم قرن بیستم، برخی نحله ها و مکاتب همچون مارکسیسم و ماتریالیسم سر برآوردند اما از پایان قرن بیست، بازگشت مجدد به سوی دیانت هم در جهان غرب و هم خارج از جهان غرب به وقوع پیوست. در این قرن، عرصه های گوناگون جهان مدرن مانند عرصه علمی و عرصه هنری به صورت رسمی سکولار شده بود.
🔶پیتر برگر می گوید: ما جامعه شناسان فکر می کردیم که آخرین سنگر دین، فرهنگ عمومی است و این عرصه هم تا آخر قرن بیستم از دست دین می رود! تصور این بود که اگر جایی برای دین باشد، در عرصه خصوصی است که این هم در حال از بین رفتن است، اما خیزش مجدد به سوی دیانت خودش را نشان داد و این مسئله تأملاتی را ایجاد کرد که دین چه کار می کند.
💢فردی مانند برگر که یک پدیدارشناس کارکرد گراست، نظام معنایی دین و مفاهیم دینی را در ایجاد انسجام اجتماعی بی بدیل دانست. هر چند این توجه را داشت که نیاز به دین به لحاظ نظام معرفتی و علمی جهان مدرن قابل دفاع نیست؛ بنابراین به تعبیر او باید دین را ترویج کرد و اگر دین نباشد، همین جهان سکولار هم فروخواهد ریخت.
📖کتاب #تربیت_سکولار به کوشش #سیدنقی_موسوی
#دین
#سکولار
#پیتر_برگر
#سکولاریسم
📌@canoon_org
42.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اعدام مشروطه مشروعه!
🔻علل مخالفت شیخ فضل الله نوری با مشروطه چیست؟
🔺ریشه های اختلاف نظر وی با علامه نائینی چه بود؟
💢و چرا سرانجام شیخ به اعدام رسید؟
#آزادی
#شابک
#قاجار
#قانون
#مشروطه
#سکولاریسم
#علامه_نایینی
#قانون_اساسی
#مقاله_تصویری
#دیده_بان_بیدار
#علی_ابوالحسنی
#مجلس_شورای_ملی
#شیخ_فضل_الله_نوری
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰اعدام مشروطه مشروعه! 🔻علل مخالفت شیخ فضل الله نوری با مشروطه چیست؟ 🔺ریشه های اختلاف نظر وی با علام
اعدام مشروطه مشروعه.mp3
4.72M
🎧 صوت کلیپ «اعدام مشروطه مشروعه!» را بشنوید.
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات 🔶کانون اندیشه جوان در پنجمین نشست از سری جدید نشست های کرسی آز
🔰 نقش فضای مجازی در اعتراضات اخیر
🔷 نشست پنجم معرکه با موضوع «حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات» با حضور محمدحسین سیاح طاهری و محمد کشوری، جامعه شناس و کارشناس حوزه فضای مجازی و مدیر اندیشکده طیف، در صفحه آپارات و روبیکا کانون اندیشه جوان برگزار شد.
🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید.
🌐 https://www.canoon.org
📌@canoon_org
💢عوامل متعددی در پیدایش و ایجاد رویکردهای پوپولیستی در یک جامعه تاثیر دارند که مهمترین شان عبارتند از:
۱. آشفتگی ساختار اقتصادی: تضادهای فقیر و غنی، شهری و روستایی، کشاورزی و صنعتی، حاشیه نشین و متن نشین، استقلال اقتصادی دولت از جامعه، نابرابری و احساس تبعیض، فقر و فساد اقتصادی که همگی شاخصه های ساختار و نهاد معیوب اقتصادی است، در ایجاد رویکردهای پوپولیستی در جامعه تاثیر فراوانی دارد.
۲. بحران مشروعیت: رشد و قوت بوروکراسی و فربه شدن دولت، ضعف بدنه اجتماعی، فاصله دولت و ملت و... نوعی سوءظن به قدرت پدید می آورد که سرانجام به ایجاد بحران مشروعیت منجر می شود. با اختلاف میان انگیزش های اعلام شده از سوی دولت، نظام آموزشی و شغلی از یک سو و انگیزش های فراهم شده توسط نظام اجتماعی و فرهنگی، جامعه به سمت این بحران حرکت می کند و سرانجام، پوپولیسم را به ارمغان می آورد.
۳. ضعف جامعه مدنی: ضعف نهادهای مدنی، فعالیت جدی نداشتن احزاب، مطبوعات و انجمن های غیر دولتی، تحقیر فرد و به حاشیه رانده شدن او، رشد نکردن مفهوم شهروندی، نبود مشارکت سیاسی واقعی، ضعف همبستگی ارگانیکی و وجود نوعی جمع گرایی قبیله ای در عین خودخواهی فردگرایانه از دیگر مشکلات جوامع در حال گذار است که امکان دارد آنها را به مشکل پوپولیسم دچار کند.
📖ماهنامه زمانه، سال هفتم، شماره 71، ص 62
#جامعه
#مشاوره
#پوپولیسم
📌@canoon_org
22.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰چرا به دانش بنیان نیاز داریم؟
🔶در وضعیتی که کشور تحریم است و با مشکلات اقتصادی دسته و پنجه نرم می کند، چرا ما به دانش بنیان نیاز داریم؟
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و پنج برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
📱در اینستاگرام کانون ببینید.
#تولید
#دانش
#توسعه
#فناوری
#دانش_بنیان
#سبک_زندگی
#ارزش_افزوده
#کمیل_یزدانی
#جمال_نظامی_پور
#تشکل_های_دانشجویی
#گفتگو_های_تشکل_های_دانشجویی
📌@canoon_org
🔹روز دانشجو
🔸روز تأکید بر اهمیت علم آموزی و لزوم حقیقت جویی،
🔹روز تأکید بر لزوم افزایش بصیرت سیاسی و معرفت دینی
🌺بر تمامی دانشجویان، دانشگاهیان و اهالی علم مبارک باد🌺
📌@canoon_org
🔷در سال ۱۳۳۲ یکی از رویدادهای مهمی که نماد حرکت دانشجویی شد، حادثه ۱۶ آذر در دانشگاه تهران بود؛ زیرا حرکت های بعدی دانشجویان، با این خیزش تاریخی، پیوندی ناگسستنی یافته بود؛ در واقع حادثه ۱۶ آذر بر این حرکتها به گونه ای بسیار آشکار تأثیر گذاشته و به آنها مفهومی جدید بخشیده بود.
🔶جنبش های دانشجویی کنونی در ایران، هویت خود را در چنین روزی جستجو می کنند. ۱۶ آذر روزی شد که جنبش دانشجویی ایران هویت خود را بدان گره زد و با آن شناخته شد. این جنبش، همواره حرکت های مهم و در خور توجهی داشته است اما می توان گفت ۱۶ آذر ۱۳۳۲ نقطه آغاز فعالیت سامان یافته برای جنبش دانشجویی است.
💢پیش از این تاریخ، #جنبش_دانشجویی ، کمتر تشکیلاتی و نهاد یافته بود و بیشتر حرکتهای آن خودجوش و برنامه ریزی نشده بود، اما بعدها ۱۶ آذر سرمنشاء سازمان یافتن اقدامات و خروج تدریجی از حرکتهای صنفی به سوی حرکتهای دیگر گردید به گونه ای که پس از آن، دانشجویان دانشگاه های گوناگون حرکتی هماهنگ و یکسان داشتند که در سطح جامعه نیز انعکاس بسیار گسترده ای داشت.
📖ماهنامه زمانه، شماره 7، صفحه 6
#دانشجو
#دانشگاه
#شانزده_آذر
#دانشگاه_تهران
📌@canoon_org
◼️ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها :
◾️ همانا حقیقت و واقعیّت تمام سعادت ها و رستگاری ها در دوستی علیّ علیه السلام در زمان حیات و پس از رحلتش خواهدبود.
📖 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید:ج 2، ص449.
🏴شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد🏴
📌@canoon_org