eitaa logo
کانون اندیشه جوان
309 دنبال‌کننده
926 عکس
540 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶موضوع خاورمیانه جزو شاخص هایی است که امکان ایجاد هماهنگی کشورهای با آن در کوتاه مدت، کار دشواری خواهد بود. ساختار سیاسی کشورهای خاورمیانه بر اساس شاخص های مختلفی پیدا کرده اند. هر یک از کشورهای منطقه می کوشند مطلوبیت ساختار سیاسی خود نسبت به واحدهای همجوار را مورد تأکید قرار دهند. 🔷بر اساس تمایزهای ساختاری کشورهای ، نوع نگرش آنان در ارتباط با موضوعات منطقه ای متفاوت شده است. با توجه به چنین شاخصهایی است که دلایل بنیادی رویکرد متفاوت کشورهای مختلف خاورمیانه نسبت به حساس ترین موضوعات امنیت منطقه ای درک می شود. 💢به طور کلی، هویت سیاسی در خاورمیانه، زیربنای تفکری محسوب می شود که بر ضرورت در برابر بیگانگان تأکید می کند. یعنی اینکه نباید در برابر سلطه غیر مسلمانان بر به خصوص اشغال سرزمین های اسلامی در خاورمیانه مانند آنچه در و وجود دارد، بی تفاوت ماند. این رویکرد، زیربنای هویت سیاسی مقاومت در خاورمیانه را شکل داده است. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔶با ابتنا بر اینکه علم تجربی از مبادی غیر تجربی خود، مستقل نیست و آن مبادی غیر تجربی - که همان گزاره های کلان نسبت به آدم و عالم است - علم است و آن گزاره های کلان، نگاهی به عالم داشته باشند (یعنی متافیزیک قدسی داشته باشیم) در این صورت این علم، دینی است؛ چرا که علوم جزئی و علوم انسانی و از جمله علوم تربیتی از بی نیاز نیستند. 🔷حال اگر این علوم از متافیزیک قدسی بهرمند شدند، ساختار درونی علم هم به لحاظ آن متافیزیک تغییر می کند و مصداق می شوند. البته باید توجه داشت که این سخن به این معنا نیست که این علم، دین است؛ همان طور که علم به خدا دین نیست. برخی گمان میکنند قائلان به «علم دینی» آن را جزء دین می دانند که صحیح نیست. 💢در واقع، دین کاری است که باید انسان انجام دهد؛ یعنی کار است؛ بنابراین شناخت دین، دین نیست؛ یعنی این طور نیست که چون دین را خوب شناختم، پس متدین هستم؛ اتفاقاً بدترین کافران به این دلیل بدترین هستند که دین را شناختند؛ زیرا اگر نشناخته باشند که حجت بر آنها تمام نیست و معذورند. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔷ادبیات و هنر، آینه فرهنگ هر ملت و کشوری است که نویسندگان و هنرمندان، تصور و تصویر ذهنی شان از آن جامعه را در آثارشان به نمایش می گذارند. در آمریکا مانند بسیاری از کشورها، نویسندگان برای نشان دادن اعتراض‌ها و مخالفت‌هایشان به فرم‌های ادبی نظیر داستان کوتاه، رمان، شعر و نمایشنامه روی آورده و می‌آورند. 🔶اگرچه در جامعه آمریکایی تقریبا همیشه نویسندگان مخالف وضعیت، وجود داشته است اما گاهی مخالفت‌ها شکل جریان به خود گرفته و آثاری را با درون‌مایه‌های اعتراضی به‌وجود آورده است. 📖در کتاب ، جریان‌های مخالف و اعتراضی در آمریکا به همراه معرفی برخی از آثار در این جریان‌ها، بررسی می‌شود. این کتاب که به کوشش و محصول نشر کانون اندیشه جوان است، دارای هشت فصل می باشد و عناوین آن به این شرح است: 🔹فصل اول: ادبیات ضد برده داری 🔸فصل دوم: ادبیات سوسیالیستی 🔹فصل سوم: نسل گمشده 🔸فصل چهارم: رنسانس هارلم 🔹فصل پنجم: ادبیات ضد جنگ جهانی دوم 🔸فصل ششم: اعتراض های اجتماعی دهه شصت 🔹فصل هفتم: مکتب زیباشناسی و جنبش هنری سیاه پوستان 🔸فصل هشتم: ادبیات ضد جنگ ویتنام 📌@canoon_org
🔷هویت سیاسی، انعکاس پیشینه تاریخی کشورهای مختلف است. به عبارت دیگر، می توان بر این امر تأکید کرد که هر گروه اجتماعی دارای شکل خاصی از هویت سیاسی محسوب می شود. به طور کلی، زمانی که هویت سیاسی در کشورهای منطقه شکل می گیرد، دردهای مشترک، الگوهای مشترک، نظم سیاسی و روش مشترک زندگی اجتماعی را منعکس می سازند. 🔶این به مفهوم آن است که هویت سیاسی تا حد زیادی در ساختارهای عمومی کشورهای یک منطقه ته نشین شده و یا به موضوعات پایدار و ریشه دار تبدیل می شوند. از سوی دیگر می توان بسیاری از مؤلفه های همکاری، مشارکت و تعارض کشورهای منطقه ای را در چارچوب هویت سیاسی تحلیل کرد. چنین الگویی قبلاً در کشورهای اروپایی عامل اصلی تعارض محسوب می شد. 💢آنچه به عنوان تئوری همگرایی منطقه ای بعد از جنگ جهانی دوم مورد توجه نظریه پردازان کارکردگرا قرار گرفت، زمینه ایجاد هم بستگی در کشورهای اروپایی در قالب هویت سیاسی همگون را فراهم آورد. می توان به چنین شاخصی در ارتباط با کشورهای خاورمیانه نیز توجه کرد. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
27.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰عدالت طلبی 🔶عدالت خواهی چه نسبتی با امر به معروف و نهی از مدرک دارد و مطالبه عدالت چگونه است؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت و شش برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶در عصر جدید و در شرایط اصالت و اعتبار انسان (اومانیسم) و فردیت، بی تردید، نیاز انسان به عقلانیت، یک نیاز اساسی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. اما در کنار اصول عقلانی، فروع جامع و زندگی ساز اسلام نیاز است. لذا باید در سراسر جهان ندا دهیم که ما نه موافق دیکتاتوری هستیم و نه ليبرال – دموکراسی؛ 🔷زیرا در نظام استبدادی، شخصیت و اعتبار انسان آسیب می بیند و در نظام لیبرال - دموکراسی غرب، قدرت، بازیچه سرمایه داران و نیرنگ بازانی می گردد که رسانه ها و منابع تولید را در دست دارند. نظام لیبرال - دموکراسی غرب، قدرت را از آسمان به زمین آورده و آن را ابزاری برای تأمین منافع کانون های زور و زر و تزویر ساخته است. 💢تأکید اسلام همواره بر این است که پیامبر اسلام (ص) و همه پیامبران عیناً مانند مردم دیگر، انسان اند و همه انسانها برابر و یکسان. و نیز اعلام این اصل اساسی و سازنده که قدرت در انحصار قلمروی است بیرون از دسترس انسان، یعنی خدا. پس باید همه جهانیان یک خدا را بپرستند و هیچ کس بر دیگری جز در تقوا و دانش برتری نداشته باشد. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
38.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰افسانه استبدادپذیری 🔷وقتی صحبت از ایران و ایرانی می‌شود، عده ای هستند که استبدادزدگی را تکرار می کنند؛ آنها می گویند استبداد، انتخاب جامعه ایرانی است که قرن ها شاهد حاکمیت نظام های استبدادی و خودکامه در ایران بوده ایم! 🔶اما آیا واقعاً آن‌گونه که می گویند، خاک ایران استبدادخیز است و تاریخ ایران با استبداد گره خورده؟ 💢آیا ایرانیان افرادی استبدادمدار، اقتدارگرا، خودمدار و در یک کلام، استبدادزده‌ اند؟ «استبداد ایرانی» یک «افسانه» است یا یک حقیقت انکارنشدنی؟! 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶اسلام برای زن و مرد در همه موارد، حقوق واحد یا وظیفه و حکم واحدی قائل نشده است، بلکه بین این دو جنس، تفاوتهایی قائل شده که به دلیل مراعات تفاوت های جسمی و روانی مهمی است که بین زن و مرد وجود دارد و لازمه نظام احسن آفرینش می باشد. هرچند اشتراک زن و مرد در انسانیت و برابری در داشتن نوا و اميال بشری، برابری دینی آنها را در احکام و اصل فعالیت اجتماعی و اقتصادی در پی داشته اما از سوی دیگر، دوگانگی در ویژگی های جنسی مرد و زن و تفاوت در نیروی بدنی، انفعال و تأثیر پذیری و نیز قدرت تدبیر و کنترل عواطف ـ که همه برای حفظ نسل بشر ضروری است ـ حقوق و تکالیف دوگانه ای را به بار می آورد. 🔷اختلاف در وظایف خانوادگی، مهریه، نفقه، مدیریت خانه و جامعه، دیه و قصاص، سهم الارث، حجاب، قضاوت و شهادت، مرجعیت و امامت، همه در اختلافات طبیعی و جنسی زن و مرد ریشه دارند. آنچه امروزه از سوی طرفداران حقوق بشر و برخی روشنفکران پی گرفته می شود، تشابه و تماثل مرد و زن در همه حقوق و تکالیف است. اما تا زمانی که زن، زن است و مرد، مرد و اشتراکات و اختلافات تکوینی متعدد آنها پذیرفته شده است، سخن گفتن از تشابه كامل حقوق، مبنای صحیح عقلی، فلسفی و دینی ندارد. 💢برای رسیدن به سعادت جامعه و افراد، همان طور که نمی توان اصل انسانیت و اشتراکات زن و مرد را نادیده گرفت، اختلافات فراوان بدنی و روانی آن دو را نیز نباید فراموش کرد. از نگاه اسلام، زن و مرد آنجا که در ویژگی هایشان برابرند، هیچ تفاوت حقوقی و اجتماعی ندارند و آنجا که ویژگی های مختلفی دارند، قهراً احكام متفاوتی هم شامل هر کدام از آنها می شود. به عبارت دیگر تفاوت های قانونی به انسانیت زن و مرد برنمی گردد، بلکه به جنسیت آنها مربوط می شود. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
10.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰عامل جدی انحراف 🔶عدالت خواهی چگونه به انحراف کشیده می شود؟ با یک جمله از شهید شریف واقفی در این‌باره بیاندیشیم. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت و شش برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org