eitaa logo
دورهمی آسمانی
82 دنبال‌کننده
645 عکس
244 ویدیو
20 فایل
دور همی آسمانی
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️توضیح کوتاه: 🔵فتنه به حوادثی گفته می‌شود که باطل با لباس حق ظاهر می شود و موجب فریب توده ی مردم میگردد.(برای فهم بهتر از چگونگی شکل گیری فتنه به خطبه ۵۰ مراجعه شود) در چنین شرایطی به بالا دست خود نباید سواری داد و زیر دست نباید انسان را بدوشد. 📣توجه: انسانی که « ولیّ شناس » باشد خود را با او تنظیم می کند لذا برای وی هیچگاه فتنه ای نخواهد بود مانند عمّار................أینَ عَمّار؟! 🆔@DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
755.2K
🔰معارف نهج البلاغه ✳️جلسه اول ۵ 🎤 استاد ♦️شرح حکمت اول ♦️ انواع فتنه و وظیفه در هر یک 💥 فتنه حق و باطل 🔥 فتنه باطل و باطل ♦️خواص بی بصیرت: حکمت های ۱۵ و ۱۸ و ۲۶۲ ♦️معرفی فتنه: خطبه ۵۰ 🆔@DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
✅سئوالات خود را در مورد بحث نهج البلاغه با استاد در میان بگذارید. 👇👇👇👇👇👇 @hadiramezani 🆔@DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 ✍ عَن الحُسینِ بْنِ علیٍّ (علیهما السَّلامُ) : « مِنْ دَلاَئِلِ عَلاَمَاتِ اَلْقَبُولِ اَلْجُلُوسُ إِلَى أَهْلِ اَلْعُقُولِ وَ مِنْه عَلاَمَاتِ أَسْبَابِ اَلْجَهْلِ اَلْمُمَارَاةُ لِغَيْرِ أَهْلِ اَلْفكُرِ وَ مِنْ دَلاَئِلِ اَلْعَالِمِ اِنْتِقَادُهُ لِحَدِيثِهِ وَ عِلْمُهُ بِحَقَائِقِ فُنُونِ اَلنَّظَرِ». ❁ امام حسین(علیه السلام) میفرمایند: ✪از نشانه هاي دليل مقبوليت و نيكنامي، همنشيني با خردمندان است ، ✪ و از نشانه هاي اسباب ناداني، كشمكش با غير اهل اندیشه است ، ✪ و از نشانه هاي دانا، نقادي از سخن خويش و آگاهي از حقايق فنون راي و نظر است. 📚 تحف العقول ، ج 2، ص 247 🆔@DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
📣برنامه های کانال 💐 ♦️جمعه ها : (وظایف منتظران ) ✨✨✨✨✨✨✨ ♦️شنبه ها : (معارف قرآن) ✨✨✨✨✨✨✨ ♦️ یکشنبه ها: (معارف نهج البلاغه) ✨✨✨✨✨✨✨ ♦️ دوشنبه ها: (معارف صحیفه سجادیه ) ✨✨✨✨✨✨✨ ♦️ سه شنبه ها: ✨✨✨✨✨✨✨ ♦️چهارشنبه ها : ✨✨✨✨✨✨✨ ♦️پنجشنبه ها: (بیان احکام) ✨✨✨✨✨✨✨ ♦️همه روزه : (احادیث اهل بیت علیهم السلام ) ✨✨✨✨✨✨✨ ♦️روزهای فرد: (نکاتی از قرآن) 💠 از مزایای کم نظیر این کانال، این است که تولید محتوا توسط اساتید مجرب صورت می گیرد و مطالب تکراری نیستند شما هم همراه شوید. 👇👇👇👇👇👇 🆔@DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
💠 نیایش یکم صحیفه سجادیه این دعا دارای ۳۰ فراز و موضوع اصلی آن حمد و ستایش خداوند است به گونه‌ای که کلمه حمد ۲۵ بار در آن تکرار شده است. 🆔@DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
⚜ آموزه‌های نیایش یکم 🦋 دیده‌ها از دیدن خداوند قاصر و فهم‌ها از توصیفش ناتوان‌اند. 🦋 خداوند برای هر کسی رزق مشخصی قرار داده که کسی نمی‌تواند آن‌ را کم یا زیاد کند. 🦋 هر کس عمری دارد که با اجل مشخصی به پایان می‌رسد. 🦋 شناخت حمد و ستایش خدا از هدایای الهی است. اگر انسان حمد را نمی‌شناخت و خدا را ستایش نمی‌کرد از انسانیت خارج می‌شد و به مرز حیوانیت می‌رسید. 🦋 خداوند در هیچ‌یک از کارهایش مورد پرسش قرار نمی‌گیرد؛ اما همه در معرض پرسش اویند. 🦋 در روز قیامت به کسی ستم نمی‌شود و هر کس جزای عمل خویش را می‌بیند. 🦋 حمد الهی موجب نورانیت چهره در روز قیامت، رهایی از آتش، همنشینی با فرشتگان مقرب و پیامبران مرسل است. 🦋 خداوند خلقت انسان را نیکو و روزی‌اش را پاک قرار داده است. 🦋 به قدرت خداوند، هر آفریده‌ای فرمانبردار انسان است. 🦋 خداوند به ما دستور داد تا فرمانبرداری‌مان را بسنجد و از انجام مُحَرّمات نهی فرمود تا شکر ما را بیازماید. 🦋 خداوند با ما مدارا می‌کند و در عقوبت ما شتاب نمی‌کند برخلاف امت‌های گذشته. 🦋 خداوند ما را در حد توانمان مکلف کرده و بر ما آسان گرفته است؛ پس هیچ عذر و بهانه‌ای نیست. 🦋 دانش خداوند بر همه اشیا احاطه دارد. 🆔@DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
⚜ آثار حمد و ستایش خداوند برداشتی از فراز پایانی نیایش یکم 🌹راه پرستش و بخشش خداوند 🌹وسیله جلب رضای الهی 🌹راه رسیدن به بهشت 🌹پناهگاهی برای دوری از انتقام الهی 🌹دورکننده خشم خداوند 🌹پشتیبان اطاعت از خدا 🌹یاریگر ادای حق خداوند و عمل به وظایف دینی 🌹عامل سعادت انسان 🌷راه پیوستن به خیل شهدا 🆔@DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
☀️ معنا و حقیقت "حمد" وَ الْحَمْدُ لِلّهِ الّذِی لَوْ حَبَسَ عَنْ عِبَادِهِ مَعْرِفَةَ حَمْدِهِ عَلَى مَا أَبْلَاهُمْ مِنْ مِنَنِهِ الْمُتَتَابِعَةِ، وَ أَسْبَغَ عَلَیْهِمْ مِنْ نِعَمِهِ الْمُتَظَاهِرَةِ، لَتَصَرّفُوا فِی مِنَنِهِ فَلَمْ یَحْمَدُوهُ ✍ با توجه با فراز بالا از نیایش یکم معنای اصلی و حقیقت "حمد" شناخت نعمت های بی شمار ظاهری و باطنی و نسبت دادن آنها و همه خوبی ها به خداوند است. 👌 حمد حقیقی، جهان بینی الهی داشتن و خیر دانستن همه هستی و انتساب همه خوبی ها به مبدأ متعال است. 👆 معنای فوق در احادیث و کلمات بسیاری از بزرگان آمده است. 🆔@DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 ✍ قٰالَ الإمامُ زينُ العابدينَ (عليه السلام) : «وَ أَمَّا حَقُّ السَّمْعِ فَتَنْزِیهُهُ عَنْ أَنْ تَجْعَلَهُ طَرِیقاً اِلَى قَلْبِکَ اِلاَّ لِفُوَّهَه کَرِیمَه تُحْدِثُ فِی قَلْبِکَ خَیْراً أَوْ تَکْسِبُ خُلُقاً کَرِیماً فَاِنَّهُ بَابُ الْکَلاَمِ اِلَى الْقَلْبِ یُؤَدِّی اِلَیْهِ ضُرُوبُ الْمَعَانِی عَلَى مَا فِیهَا مِنْ خَیْر أَوْ شَر». ❅ امام سجاد (عليه السلام ) فرمودند : 【حق گوش آن است که نگذارى چیزى را به درون تو برساند مگر سخن خوبى باشد، که در دل تو فکر خوبى یا خوى پسندیده اى پدید آورد، زیرا گوش دروازه دل است، اندیشه هاى خوب و بد را به درون انسان مى رساند.】 📚 بحارالأنوار ، ج ۷۱ ، ص ۱۱ 🆔@DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱_ 💡 "من کیستم"   انسان همواره در جستجوی پاسخ برای این پرسش می باشد.... 🔸هر کسی برای جواب دادن به این گونه سوالات نیازمند داشتن آگاهی و دانشی از خود می باشد. به عبارت دیگر خودآگاهی، توانایی شناخت و آگاهی از خصوصیات، نقاط ضعف و قدرت، خواسته ها، ترس ها و بیزاری هاست.  ✅کانال دورهمی آسمانی 🆔@DorehamiAsemani
سلام علیکم ✅ان شاالله سه شنبه ها با مبحث جذاب و کاربردی مهارتهای زندگی با شما اعضای محترم همراه هستیم ♥️ :👇🏻 🔹توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه‌ای که فرد بتواند با چالشها و روزمره ی خود کنار بیاید. ✅کانال دورهمی آسمانی 🆔@DorehamiAsemani
‍      🔰پیش از تمرین مهارت خوداگاهی ابتدا اندکی راجع به سؤالات زیر بیندیشید: 🔹-دوستانتان چه توصیفی از شما دارند؟ آیا با توصیفات آنها راجع به خودتان موافقید؟ 🔸-چه توانمندی ها و نقاط قوتی در خودتان سراغ دارید؟ 🔹-نقاط ضعف و کمبودهای شما کدامند؟ چه چیزهایی را در خودتان دوست ندارید؟ 🔸-در چه موقعیت هایی بیشتر احساس آرامش می کنید؟ این احساس آرامش بیشتر به خاطر وجود کدام عناصر بیرونی یا درونی است؟ 🔹-در دوران کودکی از انجام چه کارهایی بیشتر لذت می بردید؟ الان چطور؟ 🔸-چه چیزی به شما انگیزه می دهد؟ چرا؟ 🔹-اهداف و رویاهایتان برای آینده کدامند؟چه برنامه ای برای رسیدن به این اهداف دارید؟ 🔸-در زندگی از چه چیزی بیشتر هراس دارید؟ چرا؟ 🔹-نگرانی های شما در زندگی کدامند؟ پاسخ شما در مقابل این فشارها و نگرانی ها چیست؟ 🔸-از مشاهده چه خصوصیاتی در دیگران بیشتر لذت می برید؟ چرا؟ 🔹-زمانی که با نظر فردی مخالف باشید، چه کار می کنید؟ ((ان شاالله)) ادامه ی این مطلب در هفته آینده.... ✅با کانال دورهمی آسمانی همراه باشید 🆔@DorehamiAsemani
‍ برای اکثر ما توصیف ویژگیهای اخلاقی و رفتاری خود برای دیگران کار سخت و دشواری ست. اغلب ما فقط به واسطه یک سری ویژگیهای کلی و عمومی از جمله سن، جنس، نام خانوادگی، تحصیلات، وضعیت شغلی و خانوادگی و ... که هنگام معرفی خود به دیگران ارائه می کنیم، خودمان را می شناسیم و از ویژگیهای شخصیتی و رفتاری خود اطلاع کافی و مناسبی نداریم. به عنوان مثال نمی دانیم که چه کارهایی را خوب می توانیم انجام دهیم؟! در چه کارها و زمینه هایی استعداد کافی نداریم؟! چه ویژگیهای اخلاقی خوب و مثبتی داریم؟! ویژگیهای اخلاقی بد ما کدامند؟! در زندگی چه اهداف کوتاه مدت و یا بلند مدتی برای خود داریم؟! علائق و اولویت های زندگی ما چیستند؟! باورها و ارزش های ما کدامند؟! 🔰با کانال دورهمی آسمانی همراه باشید 🆔@DorehamiAsemani
۲ 🔶 آیه: الم، ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَیْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ، الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ. 📖سوره بقره آیه ۱ - ۳ 🔷 ترجمه: الف لام ميم، اين است كتابى كه در (حقانيت) آن هيچ ترديدى نيست، هدايتی برای تقوا پيشگان است، آنان كه به غيب ايمان می آورند و نماز را بر پا می دارند و از آن چه به ايشان روزى داده‏ ايم انفاق می كنند. 🔰 نکات آیه: 1⃣ کتاب، "امیرالمومنین" است! 👌 - امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: كتاب، علی علیه السلام است، كه هیچ شكی در او نیست و «هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ» در وصف شیعیان ماست. 📚 تفسیر قمی، ج ۱، ص ۴۳ 2⃣ منظور از ایمان به غیب چیست؟! ⁉️ (دو روایت) ⚀ از امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده است كه ایشان در باره‌ كلام خداوند عز و جل: «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» فرمود: كسی كه ایمان داشته باشد قیام قائم آل محمد علیه السلام، حق است (به قیام ایشان اقرار کند). 📚 كمال الدین و تمام النعمة، ص ۲۹. ⚁ حضرت امام حسن عسگری علیه السلام فرمودند: «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» یعنی، اموری كه در معرض حواس «پنج گانه» آنها قرار نمی‌گیرد؛ اما ایمان به آنها برایشان واجب شده است، همچون رستاخیز، حساب، بهشت، جهنم، یگانگی خداوند و امور دیگری كه از راه دیدن شناخته نمی‌شوند؛ بلكه با دلایلی كه خداوند عزّ و جل بر آنها قرار داده مورد شناخت واقع می‌شوند، همچون آدم و حوا و ادریس و نوح و ابراهیم و دیگر پیامبرانی كه ایمان به آنها با استناد به حجّت‌ های خداوند متعال برایشان واجب است هر چند آنها را به چشم خود ندیده باشند و به غیب ایمان می‌آورند. 📚 تفسیر منسوب به امام حسن عسكری علیه السلام، ص ۶۷، ح ۳۴ 🆔 @DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
🔰 ✍ قالَ الإمامُ الکاظِمُ (عليه السلام) : « إنّ لِكلِّ شيءٍ دَليلاً و دَليلُ العَقلِ التَّفَكُّرُ ، و دَليلُ التَّفَكُّرِ الصَّمتُ ، و لِكُلِّ شيءٍ مَطِيَّةٌ و مَطِيَّةُ العَقلِ التَّواضُعُ ، و كَفى بكَ جَهلاً أن تَركَبَ ما نُهِيتَ عَنهُ». ❁ امام كاظم عليه السلام میفرمایند :  【هر چيزى را نشانه ای است و نشانه ی عقل، انديشيدن است و نشانه ی انديشيدن، خاموشى است، و براى هر چيزى مَركبى است و مركب خِرد، فروتنى است، و در نادانى تو همين بس كه بر مرکبی سوار شوى كه تو را از آن بازداشته اند.】 📚 کافی ، ج ۱ ، ص ۳۴ 🆔@DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
🔰اهمیت امام شناسی ✅در دين مقدس اسلام و در ميان مسائل مختلف اسلامى، بحث «» از اهميت فوق العاده اى برخوردار است. ✅در قرآن كريم آيات فراوانى به مسأله اختصاص دارد و روايات وارد در اين زمينه خارج از حد شمارش است. در این بحث، برای درک اهمیت به برخی از این آیات و روایات پرداخته می شود. 🆔 @DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
⚜جایگاه امامت در قرآن⚜ ❇️ در قرآن کریم واژه امام و مشتقات آن ۱۲ مرتبه آمده است که برخی از این آیات پرده از جایگاه امامت بر می دارد. 🔴برتری امامت بر نبوت خداوند حضرت ابراهيم علیه السلام را كه داراي مقام نبوت و رسالت بود مورد آزمون هاي ويژه اي قرار داد و پس از آنكه او به درستي از عهده برآمد مقام امامت بر بشر را به او عطا كرد. 📖(وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ) سوره بقره-۱۲۴ ♦️هنگامی که خداوند، ابراهیم(علیه السلام) را با وسایل گوناگونی آزمود [و او به خوبی از عهده آزمون برآمد]؛ خداوند به او فرمود: من تو را امام مردم قرار دادم. ابراهیم(علیه السلام) گفت: از فرزندان من] نیز [امامانی قرار بده]. خداوند فرمود: پیمان من به ستمکاران نمی‌رسد. 🔸برای اثبات برتری امامت از نبوت با توجه به این آیه‌ی شریفه، لازم است اثبات شود که امامت در این آیه، غیر از نبوتی است که خداوند متعال به حضرت ابراهیم علیه السلام داده است. ✅برای اثبات این مطلب باید گفت : 1⃣درخواست مقام امامت برای ذریه توسط حضرت ابراهیم علیه السلام : باید توجه داشت که حضرت ابراهیم علیه السلام امامت را برای ذریه خود تقاضا نمودند و این در حالی است که فرزند یا فرزندانی داشته و یا لا اقل به فرزند دار شدن امیدوار بوده‌اند و این زمان، در اواخر عمر ایشان است که قطعا مقام نبوت را دارا بودند؛چرا که وقتی جبرئیل به او بشارت فرزند دادند ایشان با تعجّب اینگونه پاسخ دادند : (قالَ أَ بَشَّرْتُمُونِي عَلى‏ أَنْ مَسَّنِيَ الْكِبَرُ فَبِمَ تُبَشِّرُون‏) بنا بر این حضرت ابراهیم علیه السلام در زمان این در خواست قطعا پیامبر بوده اند چراکه طبق تصریح قرآن کریم خداوند متعال در سن پیری به ایشان فرزند روزی نمودند. 2⃣ ابتلاءات ابراهیم علیه السلام در زمان پیامبری ایشان : از آنجا كه اين آزمونها مانند درگيري با نمرود و مأموريت ذبح فرزند که قرآن کریم از آن به بلاء مبین تعبیر فرموده و ... در دوران پيامبري ايشان رخ داده پس يقينا مقام امامت در اين آيه نبايد همان مقام نبوت و پيامبري باشد. 💠بنا براین اين آيه دو مطلب را مي فهماند: • مقصود از امامت غير نبوت است • مقام امامت از مقام نبوت و رسالت برتر است. 🆔 @DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
  🔰 ✍ قٰالَ ابُومُحمَّدِ العَسکَریِّ (علیْهِ السَّلامُ) :«لَيسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصيّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر في أمر اللهِ». ❁ امام حسن عسکری(علیه السلام) فرمودند: عبادت کردن [منحصر در ] زيادي روزه و نماز نيست، بلکه عبادتِ [ کامل ] ، بسیار انديشيدن در کار خداوند است. 📚 تحف العقول، ص448 🆔@DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
آيا جلسه استراحت در نماز لازم است ؟ [ نشستن بعد از سجده دوم ، در ركعت اول و سوم درنماز چهار ركعتي] پاسخ : اگر نمازگزار جلسه استراحت را رعايت نكند نمازش صحيح است ولي بنابر احتياط واجب بايد بعد از سجده دوم قدري بي حركت بنشيند و بعد بر خيزد [امام خميني] احتياط واجب آن است كه جلسه استراحت را در نماز مراعات كند [آيات عظام : صافي و سيستاني ] رعايت جلسه استراحت مستحب است [آيات عظام : خويي – زنجاني – بهجت – فاضل – مكارم – تبريزي] توضيح المسائل مراجع مساله 1075 🆔 @DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
۳ 🔶 آیه: «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ‌ ام لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ.» 📖 سوره بقره آیه ۶ 🔷 ترجمه: در حقيقت كسانى كه كفر ورزيدند چه بيمشان دهى، چه بيمشان ندهى برايشان يكسان است؛ (آنها) ایمان نمی آورند. ⛔️ انواع کفر در روایت امام صادق علیه السلام 🖊 از ابو عمرو زبیری، روایت شده است كه وی گفت: به حضرت امام جعفر صادق علیه السلام عرض كردم: مرا از گونه‌های كفر در كتاب خداوند عزّوجل آگاه ساز؟ ⁉️ ایشان فرمود: كفر در كتاب خدا پنج گونه است: 1⃣2⃣ یكی كفر جحود كه خود دو گونه است، 3⃣ و یكی كفر با ترك دستورات خداوند 4⃣ و یكی كفر برائت 5⃣ و دیگری كفر نعمت. (👇 بیان تفصیلی انواع کفر در ادامه روایت 👇) 1⃣ اما كفر جحود، یكی "جحود و انكار ربوبیت خداست." 🔑 و این سخن كسی است كه می‌گوید: نه پروردگاری هست و نه بهشتی و نه جهنمی و این سخن دو دسته از زنادقه است كه به آنها "دهریه" هم گویند. 👈 آنانند كه قرآن سخنشان را روایت كرده: «وَمَا یُهْلِكُنَا إِلَّا الدَّهْرُ.» (و ما را جز طبیعت هلاك نمی‌كند) «۱» و این دینی است كه آنان برای خود نیك پنداشته‌اند و ساخته‌اند، بدون این كه آن را ثابت كنند یا آن چه كه می‌گویند حقیقتی داشته باشد. 👈 خداوند عزّوجل فرمود: «إِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّونَ.» (حال آن که فقط در مسیر گمان و خیال واهی قدم برمی دارند) «۲» این همان چیزی است كه می‌گویند؛ 👈 و فرمود: «إِنَّ الَّذِینَ كَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ‌ام لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ یُؤْمِنُونَ.» یعنی "به یگانگی خداوند"، و این یكی از گونه‌های كفر است. 2⃣ و اما گونه‌ دیگر جحود، "جحود و انكار شناخت" است. 🔑 و آن این است كه كسی با این كه حق را شناخته و برایش ثابت شده آن را انكار كند. 👈 خداوند عزّوجل فرموده: «وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا.» (و با آن كه دلهایشان بدان یقین داشت از روی ظلم و تكبر آن را انكار كردند) «۳» 👈 و نیز فرمود:‌ «وَ كَانُواْ مِن قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَی الَّذِینَ كَفَرُواْ فَلَمَّا جَاءهُم مَّا عَرَفُواْ كَفَرُواْ بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّه عَلَی الْكَافِرِینَ.» (و از دیرباز (در انتظارش) بر كسانی كه كافر شده بودند پیروزی می‌جستند؛ ولی همین كه آن چه (كه اوصافش) را می‌شناختند برایشان آمد، انكارش كردند. پس لعنت ‌خدا بر كافران باد) «۴» و این تفسیر دو گونه‌ كفر جحود بود. 3⃣ گونه‌ سوم كفر، "كفر نعمت" است. 👈 كه خدای متعال درباره‌ آن از حضرت سلیمان علیه السلام حكایت كرده كه فرمود: «هَذَا مِن فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی أَأَشْكُرُ‌ ام أَكْفُرُ وَمَن شَكَرَ فَإِنَّمَا یَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ كَرِیمٌ» (این از فضل پروردگار من است تا مرا بیازماید كه آیا سپاسگزارم یا ناسپاسی می‌كنم و هر كس سپاس گزارد، تنها به سود خویش سپاس می‌گزارد؛ و هر كس ناسپاسی كند، بی‌گمان پروردگارم بی‌نیاز و كریم است.) «۵» 👈 و نیز خداوند عزّوجل فرموده: «لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِیدَنَّكُمْ وَ لَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ» (اگر واقعاً سپاسگزاری كنید، (نعمت) شما را افزون خواهم كرد؛ و اگر ناسپاسی نمایید، قطعاً عذاب من سخت‌خواهد بود.) «۶» 👈 و فرمود: «فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِی وَ لاَ تَكْفُرُونِ» (پس مرا یاد كنید (تا) شما را یاد كنم و شكرانه‌ام را به جای آرید و با من ناسپاسی نكنید.) «۷»
4⃣ و گونه‌ چهارم كفر، "ترك دستورات خدای عزّوجل" است. 👈 که در این باره فرمود: «وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَكُمْ لاَ تَسْفِكُونَ دِمَاءكُمْ وَلاَ تُخْرِجُونَ أَنفُسَكُم مِّن دِیَارِكُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنتُمْ تَشْهَدُونَ ثُمَّ أَنتُمْ هَؤُلاء تَقْتُلُونَ أَنفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِیقًا مِّنكُم مِّن دِیَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَیْهِم بِالإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِن یَأتُوكُمْ أُسَارَی تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَیْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ» (و چون از شما پیمان محكم گرفتیم كه خون همدیگر را مریزید و یكدیگر را از سرزمین خود بیرون نكنید، سپس (به این پیمان) اقرار كردید و خود گواهید (ولی) باز همین شما هستید كه یكدیگر را می‌كشید و گروهی از خودتان را از دیارشان بیرون می‌رانید و به گناه و تجاوز بر ضد آنان به یكدیگر كمك می‌كنید و اگر به اسارت پیش شما آیند به (دادن) فدیه آنان را آزاد می‌كنید با آن كه (نه تنها كشتن بلكه) بیرون كردن آنان بر شما حرام شده است. آیا شما به پاره‌ای از كتاب (تورات) ایمان می‌آورید و به پاره‌ای كفر می‌ورزید؟) «۸» 🔑 پس آنها را به خاطر ترك دستورات خداوند عزّوجل كافر دانسته و به آنها نسبت ایمان هم داده است هر چند كه این ایمان را از آنها نپذیرفته و به حالشان سودمند ندانسته است. 👈 و فرمود: «فَمَا جَزَاء مَن یَفْعَلُ ذَلِكَ مِنكُمْ إِلاَّ خِزْیٌ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ یُرَدُّونَ إِلَی أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» (پس جزای هر كس از شما كه چنین كند، جز خواری در زندگی دنیا چیزی نخواهد بود و روز رستاخیز ایشان را به سخت‌ ترین عذابها باز برند و خداوند از آن چه می‌كنید غافل نیست) «۹» 5⃣ و گونه‌ پنجم كفر، "كفر برائت" است؛ 👈 كه خداوند عزّوجل در باره‌اش از حضرت ابراهیم علیه السلام حكایت كرده است: «كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَیْنَنَا وَبَیْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاء أَبَدًا حَتَّی تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ» (به شما كفر می‌ورزیم و میان ما و شما دشمنی و كینه همیشگی پدیدار شده تا وقتی كه فقط به خدا ایمان آورید) «۱۰» یعنی از شما برائت جستیم و بیزار شدیم. 👈 و نیز از قول شیطان حكایت میكند كه او از دوستان انسان خود، در روز قیامت برائت و بیزاری می‌جوید و می‌گوید: «إِنِّی كَفَرْتُ بِمَآ أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ» (من به آن چه پیش از این مرا (در كار خدا) شریك می‌دانستید كافرم) «۱۱» 👈 و نیز خداوند متعال فرموده: «إِنَّمَا اتَّخَذْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ أَوْثَانًا مَّوَدَّةَ بَیْنِكُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا ثُمَّ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یَكْفُرُ بَعْضُكُم بِبَعْضٍ وَ یَلْعَنُ بَعْضُكُم بَعْضًا» (از خدا فقط بت هایی را اختیار كرده‌اید كه آن هم برای دوستی میان شما در زندگی دنیاست؛ آن گاه روز قیامت بعضی از شما بعضی دیگر را انكار و برخی از شما برخی دیگر را لعنت می‌كنند) «۱۲» یعنی از یكدیگر بیزاری می‌جویند. «۱۳» 📚 منابع: ۱- سوره جاثیه آیه ۲۴. ۲- سوره جاثیه آیه ۲۴. ۳- سوره نمل آیه ۱۴. ۴- سوره بقره آیه ۸۹. ۵- سوره نمل آیه ۴۰. ۶- سوره ابراهیم آیه ۷. ۷- سوره بقره آیه ۱۵۲. ۸- سوره بقره آیه ۸۴ و ۸۵. ۹- سوره بقره آیه ۸۴ و ۸۵. ۱۰- سوره ممتحنه آیه ۴. ۱۱- سوره ابراهیم آیه ۲۲. ۱۲- سوره عنكبوت آیه ۲۵. ۱۳- كافی، ج ۲، ص ۳۸۹ باب وجوه الكفر، ش ۱. 🆔 @DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
🔰 ✍ قٰالَ الإمامُ زينُ العابدينَ (عليه السلام) : « إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَیْبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَی ذِکْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِی ذَلِکَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِینَ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّیْفِ أُولَئِکَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِیعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَی دِینِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً ». ❅ امام سجاد (عليه السلام ) فرمودند : 《 مردمانی که در زمان غیبت حضرت مهدی ( عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) به سر میبرند و معتقد به امامت وى مي باشند و منتظر ظهور او هستند، از مردم تمام زمانها بهترند، زيرا خداوند عقل و فهمى به آنها ارزانی داشته است که غيبت امام در نزد آنها مانند حضور امام است! خداوند آنها را در آن زمان مثل كسانى مي داند كه با شمشير در پيش روى پيغمبر -عليه دشمنان دين- پيكار كرده ‏اند، آنها مخلصان حقيقى و شيعيان راستگوى ما هستند كه مردم را به طور آشكار و نهان به دين خدا دعوت میکنند.》 📚 بحار الأنوار ج 52 ص122 🆔@DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
🔰وظایف منتظران با سلام خدمت اعضای محترم گروه بحث در مورد وظایف ما نسبت به امام زمان علیه السلام بود . اولین و مهم ترین وظیفه ای که بیان شد وظیفه ی اعتقادی بود به مناسبت همین بحث مطالب اعتقادی در مورد مهدویت خدمتتان تقدیم می شود. 🆔@DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
✅در مورد مهدویت باید گفت همانگونه که تمامی مباحث اعتقادی از یک اصول و قواعد برخوردار است، مهدویت نیز دارای اصول ثابتی است که اگر این اصول به خوبی تبیین شود تمامی مطالب واضح می شود و قدرت پاسخ گویی به شبهات نیز فراهم می شود . از این رو پرداختن به این اصول بسیار اهمیت دارد . 🔰اصول مهدویت مهدویت دارای هشت اصل است که با هر یک از آنها پرداخته می شود : 1⃣اصل اول : اصل امکان مهدویت یعنی عقل نباید بگوید که این امکان پذیر نیست . اولین بررسی که باید در مورد یک مسئله انجام شود، آن است که عقل این مطلب را بپذیرد. وقتی که با دلیل عقلی ثابت شد که مطلبی از قبیل تناقضات و اجتماع نقیضین نیست و به این نتیجه رسیدیم و عقل امکان آن را رد نکرد حتی اگر امکانش محسوس ما نبود ، اثباتش امکان پذیر خواهد بود . اصالت مهدویت از حیث معقول بودن مشکلی ندارد و هیچ انسان متفکری نمی تواند آن را انکار کند چون هیچ یک از آنها نیست و مثل بسیاری از مسائل دینی اگر نزدیک نباشد دور نیست . 🆔@DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
2⃣اصل دوم در مهدویت:مهدویت مبتنی بر یک سری مبانی و قواعد معقول می باشد. مثلا مواردی هست که امکانش هست ولی بحث در مورد وقوع آن در خارج است.مثل انفجار خورشید. همه ی ادیان معقول و کلیت عقلاء این نظر را دارد که انسان باید به یک مرحله عقلی برسد که ظلم را کنار بگزارد مانند ادیان یهودی ها و مسیحی ها و حتی بودائی ها . 🆔@DorehamiAsemani ●➼‌┅═❧═┅┅───┄