لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصلاً من غذا نمی خوام
به خدا تلخه روزگارم...
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا سَیِّدَتَنـا رُقَیَّةَ، عَلَیْکِ التَّحِیَّةُ وَاَلسَّلامُ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ
#پیشنهاد_تماشا
#روضه
@Ghalamzaniii
🏴در کربلا چه گذشت...
▪️چهارم محرم الحرام | فتوای شریح قاضی به قتل امام حسین علیه السلام
▪️در این روز ابن زیاد با استناد به فتوائی که از شریح قاضی گرفته بود، در مسجد کوفه خطبه خواند و مردم را به کشتن امام حسین علیه السّلام حریص کرد.
#محرم_الحرام
#لبیک_الحسین
@Ghalamzaniii
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«وَتَنَقَّبَتْ»
اسب به عنوان یک حیوان بسیار باهوش، تواناییهایی مانند یادگیری، حافظه، تشخیص افراد و صداهای مختلف، هماهنگی با سایر اسبها و انسانها، توانایی حل مسائل پیچیده و ارتباط برقرار کردن با انسانها را دارا است؛ در واقع ویژگیهایی مانند شجاعت، خودباوری، قدرت، سرعت، ظرافت و هوشیاری اسب باعث شده، تا از آن به عنوان یک حیوان نجیب یاد شود.
در واقعه ی کربلا این حیوان نجیب، نقش قابل توجه ای داشته است و در این باره نقل قول هایی وجود دارد؛ اما در پایان صحنه ی عاشورا، بر طبق نقل مقتل الحسین علیه السلام، اسب ها بر بدن های مطهر شهدا سلام الله تاختند و این سوال، گاه مطرح می شود؛ که چرا اسبان با وجود فراست و هوش بالایی که از آنها انتظار می رود، بر پیکر انسان قدم نهادند و چنین رفتاری از خود صادر کرده اند!
بنا بر پژوهش جالب آقای عباس موزون، پاسخ این مطلب در زیارت عاشورا آمده است؛ «و لَعَنَ الله اُمّةً اسْرَجَتْ وَ اَلْجَمَتْ وَتَنَقَّبَتْ لِقِتالِکَ»
این فراز از زیارت اشاره به کسانی دارد که
اسبان خویش را اسرجت؛ یعنی زین کردند، الجمت؛ یعنی لگام کردند و تنقبت؛ یعنی نقاب زدند؛ تا اسب چشمانش نبیند که بر کجا لگد می نهد!
صلی الله علیک یا ابا عبدالله…
✍🏻فاطمه شکیب رخ
#روز_چهارم_محرم_الحرام
#لبیک_یا_حسین
@Ghalamzaniii
《واقعه ای بسترساز》
واقعه گوهرشاد، یک حادثه مهم با دو کارکرد متفاوت بود، چراکه در نگاه اول این واقعه رامی توان نشان دهنده ی ظرفیت بالای همراهی مردم با علما تا سرحد جان، در دفاع از مقدسات دانست و در نگاه دوم سرکوب قیام توسط دولت پهلوی اول را می شود یک مقدمه چینش شده برای تثبیت آزادی در حجاب برداشت نمود که این اقدام دو اثر مهم در جامعه برجای نهاد؛ اول اینکه پیام حاکمیت در جدیت از حمایت حجاب اختیاری به مردم مذهبی و مدافعان حجاب همگانی منتقل شد، دوم اینکه با ایجاد رعب و وحشت در بین اقشار مذهبی، بساط امر به معروف و مبارزه با بی حجابی حداقل در ملا عام، جمع گردید!
در حالی که کارکرد اول این قیام به دلیل بالا بودن اثرات جنایت در اذهان مردم، به صورت مقطعی جای خود را به کارکرد دوم آن یعنی محدویت مطالبات مذهبی جامعه سپرد و تا مدت ها خاطره ی این جنایت هولناک در بین مردم با تلخی یاد می شد، با گذشت زمان، این تجربه ی تلخ، آغازی برای مخالفت های جمعی به رهبری علماء، و مقابله با سیاست گذاری های سلطنت پهلوی قرار گرفت. از این منظر، واقعه گوهر شاد را می توان حادثه ای بسترساز در وقوع انقلاب اسلامی دانست.
فاطمه شکیب رخ
#روز_عفاف_و_حجاب
@Ghalamzaniii
فرمود اگرچه نبودم تا با آنانکه با تو جنگیدند بجنگم و با کسانی که با تو دشمنى کردند خصومت نمایم، پس بجای آن صبح و شام بر تو مویِه می کنم و به جاى اشک، برایت خون می گریم، تا در حسرت و تأسّف و افسوس مصائب تان از فرط اندوهِ مصیبت و شدّتِ حزن، جان سپارم…
مولای غریبم آجرک الله، روحی و اروحناه فداک💔
و از این اندوه بی پایان شما است که در این سال ها قلوب محبانتان، از مصیبت عاشورا، سوخته است؛ گاهی بر خدا، اشک هایت را کوتاه کن، که شیعیان شما به اندوه جان شما نیز مبتلایتد…
#روز_ششم_محرم_الحرام
#لبیک_یا_حسین
#فاطمه_شکیبرخ
@Ghalamzaniii
گفته اند که تو بی کفن، نه حتی بی کهنه پیراهن، بر ریگ های داغ زمین کربلا، رها شده ای… خاک بر دهانم... که شنیده ام؛ تو را به جای کفن، به نیزه های شکسته و سنگ های بی شمار، کفن کردند!
حسین جانم💔
#لبیک_یا_حسین
#فاطمه_شکیبرخ
@Ghalamzaniii
«قیام امر به خوبی ها»
قیام ماندگار عاشورا را می توان بزرگترین وجهه شکست اراده ی باطل دانست، خواستند حسین (ع) نباشد، او و یارانش را از زمین محو کنند، اما چه شد؟! آیا تفکر و راه حسین (ع) با حذف جسمانی او نابود گردید؟!
در دوران معاصر نیز چه عزم ها کرده اند که راه حسین به فراموشی سپرده شود، مکتب حسین (ع) به تنگنا مبتلا شود، پیروان و عاشقان حسین (ع) دلسرد شوند! اما نشد!
راستی نکند در این ایام، هدف قیام عاشورا به فراموشی سپرده شود و امر به معروف و نهی از منکر به حاشیه رود؛ عزادار سر برهنه، شرب خمر کرده و تمام موارد دیگر که در نهایت به فسق شرعی منتهی می شوند، شاید که در زمره عزاداران حسین (ع) شمرده شوند، اما نمایش فسق در محفل بال ملائک، سبب بطلان مدعی ابتلاء به عزای حسین (ع) است؛ زیرا که هم مسیری و پیروی از مسیر و مکتب حسین (ع) با زنگار میسر نیست و یاران سید الشهداء نیز پس از تطهیر و جبران فسق به خدمت و جان فشانی مفتخر گشتند!
یادمان نرود که گناه آشکار، به مراتب از گناه پنهان سنگین تر است؛ هرچند که در نزد عموم دخالت در امور دیگران فرض شود!
فاطمه شکیب رخ
#جهاد_تبیین
#محرم
@Ghalamzaniii
هدایت شده از دانشکده تاریخ
▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹
مُحرمنامه (بروزرسانی شده)
۱) جایگاه ابومخنف در مقتلنگاری
🎙آیتالله یوسفی غروی
۲) معرفی مقتل ابومخنف
🎞 دکتر سعید طاووسی
۳) اعتبارسنجی کتابهای عاشورایی معاصر
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر محسن رنجبر
۴) معرفی مقتل لهوف
🎞 دکتر سعید طاووسی
۵)جایگاه لهوف در مقاتل عاشورایی
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر مصطفی صادقی
۶)نامههای کوفیان؛ آمار و محتوا
🎙دکتر حسین قاضیخانی
۷) گونهشناسی یاران امام حسین(ع)
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر علیاکبر ذاکری
۸)کربلا، فرهنگ یا تاریخ
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر یدالله مقدسی
۹)عقلانیت رفتاری در سیرهی امام حسین(ع)
🎙دکتر سید حسین فلاح زاده
۱٠) عاشورا به روایت زیدیه
🎞 دکتر سعید طاووسی
۱۱) لیست مقالات معرفی شده با محوریت امام حسین(ع)
🌐 لینک معرفی
۱۲) پیام تسلیت دکتر سید محمد حسینی به مناسبت فرار رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی
🌐 لینک پیام
۱۳) یادداشت علمی: عاشورا گفتمانی شیعی یا رخدادی تاریخی؟
✍🏻 دکتر سید محمد حسینی
۱۴) سوگواری اهلبیت(ع) بر امام حسین(ع)
🎙حجتالاسلام دکتر حمیدرضا مطهری
۱۵) تبلیغات و تغییر هویت با تأکید بر کوفه
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا هدایت پناه
۱۶) نقش عوامل سیاسیاجتماعی در پیدایش قرائتهای مختلف از واقعهی عاشورا
🎙 حجتالاسلام و المسلمین دکتر محسن رنجبر
۱۷) ماجرای کتاب شهید جاوید
🎙دکتر محمد اسفندیاری
۱۸) بهرههای این زمانی عاشورا
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر حبیبالله بابایی
۱۹) تحلیل حوادث شب عاشورا
دکتر نعمتالله صفری فروشانی
🎙قسمت اول
📝فایل ضمیمه
🎙قسمت دوم
📝فایل ضمیمه
۲٠) بررسی نظریهی شهادتطلبی امام حسین(ع) در کتاب لهوف
🎙دکتر مصطفی صادقی
۲۱) حلقههای مفقودهی ماجرای مسلم بن عقیل
🎙دکتر محمدرضا هدایتپناه
۲۲)طیفبندی نقشها و فرانقشهای زنان در غدیر و عاشورا
🎙دکتر ناهید طیبی
۲۳)دلایل تأخیر حرکت امام حسین(ع) از مکه به کوفه پس از رسیدن نامهی مسلم
🎙دکتر رسول قلیچ
۲۴)عقلانیت حسینی
🎙دکتر محمد اسفندیاری
۲۵)زمینههای سیاسی قیام عاشورا و پیامدهای آن
🎙دکتر محمدجواد یاوری
۲۶)عزتطلبی در نهضت امام حسین(ع)
📝دکتر نعمتالله صفری فروشانی
۲۷)کتاب حماسهی امام سجاد(ع)
📙مقام معظم رهبری
۲۸) رازگشایی ناهمراهی امام سجاد(ع) با مردم مدینه در واقعه حره
📝دکتر سید علیرضا واسعی
۲۹)وقایع زمان حضور امام حسین(ع) در مکه
🎙استاد دکتر سعید طاووسی
۳٠)ویژگیهای اصحاب شهید حضرت سیدالشهداء
🎙آیتالله محمد عندلیب همدانی
۳۱)سیر اعتبار شناسی مقاتل از ابتدا تاکنون
🎙آیتالله یوسفی غروی
۳۲)صوت جلسۀ بررسی و نقد کتاب مقتل پیوسته
🎙سید محمود طباطبایینژاد و محمد اسفندیاری
۳۳)تحول گفتمان در گزارش واقعه کربلا
📙دکتر رقیه میر ابوالقاسمی
۳۴)نام و یادکرد حضرت رقیّه(س) در آثار و منابع کهن تا پایان قرن هفتم
✍🏻مقاله: دکتر محمد رنجبرحسینی
۳۵)بازخوانی چند گزارش عاشورایی بر اساس بسترشناسی حوادث قیام
✍🏻مقاله: ابراهیم گودرزی_دکتر نعمتالله صفری فروشانی_سید محمدحسین مقدس نیان
۳۶)اربعین نماد تفکر شیعی و نجاتبخش بشر
📝دکتر سید محمد حسینی
۳۷)گونهشناسی مطالعات عاشورا در يكصد سال اخير در حوزهی علميهی قم
✍🏻 مقاله: دکتر سید محمد حسینی_فاطمه شکیبرخ
۳۸)سنخ شناسی قرائت،ها و رویکردهای عاشورایی در عصر مشروطه و پهلوی
✍🏻مقاله: دکتر سیدمحسن طباطبایی_دکتر محسن رنجبر_دکتر سیدمحمد حسینی
۳۹)معیارهای آسیب شناسی اخبار عاشورا در مقاتل عصر قاجار
✍🏻مقاله: دکتر محمدرضا فلاحگر_دکتر سیدمحمد حسینی_دکتر علی آقانوری
۴٠)دگراندیشی و تأثیر آن بر مطالعات عاشورا در دورهی معاصر(1305-1357) در ایران
✍🏻مقاله: دکتر سیدمحمد حسینی
#محرم
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
اگر می بینید که رضا دوست ها، از شور عزاداری در ایران اسلامی درد بی درمان گرفته اند تعجب نکنید اربابشون هم شمشیر دشمنی اش به روی امام حسین (ع) بالا بود👇👇
رضاخان تا پایان حکومت خود عزاداری
برای سیدالشهدا(ع) را ممنوع کرد.
براساس بخشنامه محرمانه وزارت داخله در ۲۸ اسفند ۱۳۱۴ در ایام سوگواری محرم و صفر راه انداختن دستهها ممنوع شد. حتی روضههای خانگی، مراسمات حوزههای علمیه و از همه عجیبتر، ذکر مصایب در مجالس ترحیم هم ممنوع شد.
#محرم
@Ghalamzaniii
«برای قلب حسین علیه السلام»
اشک های ما جاری می شود، وقتی که علیِ اکبر بودن تو را بیاد می آوریم، آن هنگام که اشبه الناس به پیغمبر بودنت را می شنویم…
دل پدر را آب کردی پسر، چهره ات کافی نبود؟ خلق و خویت چرا اینگونه به آن ماه بی همتا کشید؟! اصلا خداوند متعال تو را آفریده بود، تا محمد و علی (علیهم السلام) در یک قاب، در برابر چشمان حسین (ع) نقش بندد، تا دل سوختگانی که بی قرارِ نبودنِ خُلقِ عظیمِ رسول الله می شوند، با دیدن تو آرام گیرند، تا آنانی که حسرت دیدار پیمبر (ص) را به اعماق جان نشانده اند، با نظر بر چهره ات سیراب شوند!
جان حسین (ع)، از بس که دیدار رخت، بر کنج محبت قلب بابا نشسته بود؛ میدان جنگ، باب شهادت را به روی تو نمی گشود!
تا آنکه لب های خشکیده از عطش ات بر کام بابا باز شد و آن اجازه ای که در دیدار رسول خدا (ص) می خواستی، مهیا گردید!
✍🏻 فاطمه شکیب رخ
#محرم
@Ghalamzanii
السَّلَامُ عَلَی الْعَبَّاسِ بْنِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ، الْمِوَاسِی أَخَاهُ بِنَفْسِهِ، الْآخِذِ لِغَدِهِ مِنْ أَمْسِهِ، الْفَادِی لَهُ الْوَاقِی، السَّاعِی إِلَیهِ بِمَائِهِ الْمَقْطُوعَهِ یدَاهُ
سلام بر عباس بن امیرالمؤمنین، كه با جان خویش برادرش را یاری میكرد و به خاطر او از خود میگذشت، برای فردای قیامتش از دنیایش بهره گرفت، خودش را فدای برادرش کرد و برای او نگهبان و سرباز فداكاری بود، با وجودی كه خود تشنه بود تلاش كرد آبی را كه داشت به حسین(ع) برساند، باآنكه دو دستش بریده شد.
سید ابن طاووس، اقبال الاعمال، ۱۴۰۹ق، ج۲، ص۵۷۴.
@Ghalamzaniii
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«مُهَجَهُمْ»
در هنگام قرائت زیارت عاشورا؛ آنگاه که سر بر سجده می نهیم، به جمله ای می رسیم که عمیق است!
"الَّذِینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَیْنِ"
«آنان (یاوران امام) کسانی بودند که آخرین قطره خون قلب شان را به حسین «علیه السلام» بذل کردند و قبل از او شهید شدند.»
بذل يعنی بخششی که بازگشت ندارد و مهج آن قسمت درونی قلب است که با مرگ، خون آن خارج نمی شود؛ در واقع این فراز، کنایه به وفاداری یاران امام دارد که تا بذل خون مهج در راه او ایستادهاند!
خداوندا ما را با یاران حسین (ع) استوار کن که اینچنین در راه او ایستادگی کردند…
✍🏻 فاطمه شکیب رخ
#محرم
#تاسوعا
@Ghalamzaniii