پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۷۹ #مذاق_شارع ۸ #موارد_اعمال ۲ 🖋مذاق شارع گاهی برای توسعه حکم و گاهی برای تضییق حکم و گاه
#اصول_فقه ۸۰
#مذاق_شارع ۹
#موارد_اعمال ۳
🖋مذاق شارع گاهی برای توسعه حکم و گاهی برای تضییق حکم و گاهی برای اموری دیگر (غیر از توسعه و تضییق) به کار می رود. در ادامه، برخی از این موارد ذکر خواهد شد.
💠 مورد ۳: ترجیح یکی از دو امر متزاحم در باب تزاحم.
✅ مثال ۱: مثال معروف در باب اجتماع امر و نهی، تزاحم بین نماز و غصب است.
محقق عراقی، در این مساله با استناد به مذاق شریعت، ترجیح را با غصب دانسته است و معتقد است که شارع حکیم، به دلایلی مانند اهمیت حق الناس، اهتمام فراوانی به مفسده غصب دارد.
✅ مثال ۲: یکی از مسائلی که در مورد مصحف شریف (قرآن کریم) مطرح است این است که آیا نقل ملکیت آن به کافر، صحیح است یا خیر؟
برخی به دلیل این که کافر جنس است و ممکن است صفحات و آیات شریفه را لمس نموده و آن را نجس نماید، فتوای به عدم جواز داده اند.
برخی نیز مانند امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) با استناد به مذاق شریعت، فتوای به جواز داده است، زیرا معتقد است که مصلحت تبلیغ اسلام و ترویج احکام و هدایت کفار، با مفسده احتمالی لمس مذکور، تزاحم دارد و ترجیح با هدایت کفار است؛ زیرا از مذاق شارع می توان اثبات کرد که به هدایت انسان ها بسیار اهمیت می دهد.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۷) #فصل_سوم (ساحل دجله) #علاقه_به_زبان_عربی(بخش اول) مادرم در محیط عربی پ
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۸)
#فصل_سوم (ساحل دجله)
#علاقه_به_زبان_عربی(بخش دوم)
عراقی ها در قالب هیئت هایی برای زیارت به شهر مشهد می آمدند. آنها در صحن حرم امام رضا(علیه السلام) تجمع میکردند، شعر ها و قصایدی میخواندند. من ساعتهای طولانی می ایستادم و دل به آنها میسپردم؛ با دقت فراوان به کلمات آنها گوش میدادم و به سخنانشان توجه میکردم.
وقتی به زبان عربی گوش میسپارم، احساس ویژه ای به من دست میدهد.
با شنیدن این زبان، ار اعماق وجود خود تحت تاثیر قرار میگیرم. در واقع عموم ایرانیان_بویژه متدینین آنان_ زبان عربی را دوست دارند. روابط برادرانه ای که در طول تاریخ اسلام میان ایرانیان و همسایگان عرب آنها برقرار بوده، از جهت گستردگی، عمق و فراگیری، در میان هیچ یک از ملل جهان نظیر ندارد.
از همینجاست که درمیابیم موضع گیری برخی اعراب تحت عنوان عربیت، در دفاع از تجاوز ظالمانه علیه نظام اسلامی ایران، چه خسارت سنگین و چه جنایتی بزرگی بوده است؛ حال آنان که از روح تجاوزگرانه ی متجاوز آگاهی داشتند و میدانستند موضع گیری شان چه اندازه موجب ازبین رفتن این احساسات انسانی بی نظیر خواهد شد.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مباهله؛ صحنه تمایز حق و باطل
💠رهبر انقلاب: روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه میآورد.
نکتهی مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نسانا و نساکم»در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجهای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد.
🔹هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است.
یعنی نشان دهندهی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشهکن بشود با عذاب الهی.
١٣٨٨/٠٩/٢٢
💻 @khamenei_maaref
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۸) #فصل_سوم (ساحل دجله) #علاقه_به_زبان_عربی(بخش دوم) عراقی ها در قالب هیئ
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۹)
#فصل_سوم (ساحل دجله)
#بیان_فصیح_وعامیانه
در سفر به عراق میکوشیدم فقط به عربی حرف بزنم، ولی گاه با مشکل تفاوت میان زبان فصیح و عامیانه مواجه میشدم.
از جمله اینکه مادرم مرا فرستاد که از بقال محله برنج بخرم. در بقالی زنی فروشنده بود. به عربی به او گفتم: شما برنج دارید؟ (برنج به عربی فصیح:رُزْ، و در گویش محلی عراق: تِمّن گفته میشود)با تعجب گفت: رُزّ؟ رز چیست؟ شروع کردم با ایما و اشاره معنای "رُزّ" را برایش توضیح دهم ولی نفهمید. و برای آنکه خود را راحت کن، گفت ما رز نداریم!
به نزد مادرم آمدم و جریان را برای او گفتم. ایشان خندید و گفت: باید بگویی "تِمّن" نه "رُزّ". سپس ایشان خودش رفت و تمن خرید.
به خاطر علاقه به زبان عربی، در سفر به عراق به دنبال منطقه ای میگشتم که به فارسی حرف نزنند و از آنجا که ساکنان شهر های مقدس غالبا فارسی را خوب میدانند، از کاظمین به بغداد میرفتم تا فقط عربی حرف بزنم.
یک روز در ساحل دجله قدم میزدم. به یک قهوه خانه رسیدم و داخل شدم و نشستم. روزنامه ای برداشتم، سیگاری آتش زدم و سفارش چای دادم. قهوه خانه شلوغ نبود، تعداد اندکی مشتری داشت. دیدم کارگر قهوه خانه درحالی که چای میریزد، باتعجب به من نگاه میکند و با رفیقش حرف میزند.
بعد چای دیگری سفارش دادم. وقتی خواستم بیرون بروم و پول پرداخت کنم، تصویری که درقهوه خانه آویخته بودند و نشان میداد صاحب قهوه خانه مسیحی است، نظرم را جلب کرد.
آنگاه علت تعجب کارگر قهوه خانه را _که دیده بود یک مرد معمم در قهوه خانه اش نشسته_ دریافتم. یک بار هم در خیابان های بغداد میگشتم و راه را گم کردم.
از رهگذری سراغ شارع الرشید (خیابان الرشید) را گرفتم. چون اگر به آنجا میرسیدم، دیگر میدانستم چگونه به کاظمین برگردم. از لحجه ام فهمید ایرانی ام. به فارسی گفت: شارع الرشید را میخواهی؟!
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔴 دیوارکشی، جایگزین استراتژی از نیل تا فرات
#ماجرای_مقاومت - 1
#بین_الملل
🔹وقتی اعراب در کمتر از شش روز در ژوئن 1967، شکست مفتضحانه ای از اسرائیل خوردند و اسرائیل توانست در 6 روز، با چند اقدام ضربتی، فرودگاه ها و نقاط استراتژیکِ سه دولت «مصر، سوریه و اردن» را مورد هدف قرار دهد و صحرای سینا، کرانه باختری رود اردن، نوار غزه، ارتفاعات جولان و شهر قنیطره را به اشغال درآورد، اقتدار خود را در منطقه تثبیت کرد و به دنیا نشان داد که نباید اسرائیل را دست بگیرند.
🔸این شکست باعث شد تا جمال عبدالناصر کسی که ملل عرب او را یکی از قهرمانان ناسیونالیست خود می دانستند، از ریاست جمهوری استعفا کند و ننگ تاریخی را برای جهان عرب ثبت کند. او مجدداً به قدرت بازگشت و سه سال بعد از دنیا رفت و انور سادات بجای او رئیس جمهور مصر شد.
🔹اسرائیل که تا پیش از جنگ 6 روزه فقط 20 سال از تاریخ تأسیسش می گذشت با فتح ممالک اسلامی عربی، خود را در بین جهانیان به عنوان یک قدرت منطقه ای جا زد.
🔸شش سال بعد از جنگ 6 روزه، در سال 1973 باز هم مصر و سوریه با پشتیبانی سایر دولت ملت های عربی به اسرائیل حمله کردند تا شاید مناطق اشغال شده را از چنگ آن ها در بیاورند اما باز بدون هیچ دستاوردی با خسارت های بزرگی صحنه جنگ را ترک کردند و تنها 5 سال بعد بود در سال 1978 که انور سادات رئیس جمهور مصر با بیگن نخست وزیر اسرائیل به همراه آمریکایی ها در کمپ دیوید مذاکرات صلح را امضا کردند!
🔹اسرائیل در 6 ژوئن 1982 با هدف اخراج مبارزان فلسطینی از لبنان، به لبنان حمله کرد و تا پشت دروازه های بیروت رسید. اما نه ارتش لبنان توانست کاری کند نه مبارزان فلسطینی با صهیونیست ها درگیر شدند و نه جنبش امل اقدامی کرد. همه بجز بیانیه ها و اطلاعیه های کلی و محکوم کردن این حمله، اقدام دیگری انجام ندادند. اسرائیلی ها طی سه روز تا پشت دروازه های #بیروت رسیدند اما تنها یک گروه کوچک در جنوب بیروت 42 روز مقابل آن ها مقاومت کرد. گروه کوچکی که خود را شیعه معرفی می کردند با شعارهای الله اکبر مقابل صهیونیست ها ایستادند و تانک و نفربرهای ارتش کلاسیک اسرائیل را از دست آن ها در می آورده و در خیابان های بیروت به نمایش می گذاشتند.
🔸تلفات انسانی ارتش اسرائیل بالا گرفت و تقریباً 500 کشته دادند. افزایش تلفات و عدم توان برای اشغال بیروت کار را برای صهیونیست ها و آمریکایی ها سخت کرد. بدین ترتیب مذاکرات «فیلیپ حبیب» سیاستمدار آمریکایی(نماینده ریگان) با رهبران دولت لبنان صورت گرفت و دولت لبنان پذیرفت مبارزان فلسطینی را از لبنان اخراج کند!
🔹یکی از اهداف اصلی اسرائیل از جنگ 1982 و اشغال جنوب لبنان روی کارآمدن دولتی مسیحی و همسوی با خود در لبنان بود. بدین ترتیب در سال های اشغال لبنان، ارتشی به نام ارتش جنوب لبنان متشکل از مسیحیان مارونی، دروزی ها و تعدادی از مسلمانان بوجود آمد تا منافع اسرائیلی ها را تأمین کند.
🔸مقاومت گروه کوچک جوانان مذهبی که بعدها پایه گذار حزب الله شدند 18 سال به طول انجامید و سرانجام باعث شد اسرائیل در سال 2000 از جنوب لبنان خارج شود و این اولین و مهم ترین پیروزی بود. عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان در سال 2000، باعث شد تا ارتش جنوب لبنان نیز متلاشی شود و سرآغازی بود برای اتمام اشغالگری اسرائیل. استراتژی از نیل تا فرات توسط این گروه کوچک مضحکه شد و پیامدهای ناگواری برای آنان بدنبال داشت.
🔹هرچند صهیونیست ها در سال 2006 می خواستند بار دیگر با حمله به لبنان، حزب الله را از بین برده تا خیالشان راحت شود اما این بار #حزب_الله_لبنان خیلی قوی تر به مبارزه با آن ها پرداخت و در یک نبرد جانانه 33 روز مقاومت کرد و بدین ترتیب استراتژی افسانه ای از نیل تا فرات اسرائیل به استراتژی دیوارکشی بدور خودشان مبدل شد و از ترس در امان ماندن از حزب الله لبنان و نیروهای مقاومت در فلسطین و سوریه طرح دیوارکشی را به راه انداختند.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۹) #فصل_سوم (ساحل دجله) #بیان_فصیح_وعامیانه در سفر به عراق میکوشیدم فقط ب
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۰)
#فصل_سوم (ساحل دجله)
#ترجمه_از_عربی
در سال 1338 یا 1339 هنگام اقامت در قم، برای مطالعه ی کتابهای عربی معاصر به خانه آقا شیخ محمد کرمی که از علمای خوزستان است، رفت و آمد داشتم.
ما برخی از کتابهای جبران خلیل جبران را میخواندیم. در آن زمان کتاب اشک و لبخند جبران را ترجمه کردم، و هنوز آن ترجمه را که از نخستین کار من در زمینه ترجمه از عربی به فارسی است، دارم.
پس از آن، نوشته هایی از محمد قطب و سید قطب را ترجمه کردم که بیشتر آن ترجمه ها در داخل سلول زندان صورت گرفت.
بیشتر کتاب شبهات حول الاسلام (شبه هایی پیرامون اسلام) نوشته محمد قطب را ترجمه کردم؛ بعدا مطلع شدم این کتاب را پیش از من دو بار ترجمه کردند؛ لذا آنرا رها کردم.
کتاب المستقبل لهذا الدین (آینده در قلمرو اسلام) نوشته ی سید قطب را هم ترجمه کردم. این کتاب در ذهن من مطالب بسیاری را برای اندیشه و تحقیق برانگیخت که آنها را به کتاب افزودم. این افزوده ها ساواک را بیشتر تحریک کرد.
کتاب الاسلام و مشکلات الحضاره (اسلام و مشکلات تمدن) نوشته ی سید قطب را نیز با مقدمه ای مهم ترجمه کردم.
از جمله ترجمه های دیگرم از عربی به فارسی، بخش نخست تفسیر فی ظلال القرآن (در سایه سار قرآن) _چاپ ششم_ بود.
احمد آرام تمام چاپ اول کتاب را ترجمه کرده بود، ولی مرحوم سید قطب در چاپ ششم مطالب زیادی به کتاب افزوده بود.
یکی از آقایان به من پیشنهاد کرد که این کتاب را در ازای دریافت 2500 تومان ترجمه کنم. وضع مالی من هم در دهه50 سخت بود؛ لذا این پیشنهاد را پذیرفتم. من به شدت تحت تاثیر این کتاب بودم و آن را با تمام احساسات و عواطف خود ترجمه کردم.
همچنین، در جهت ارایه ی نظریه ی امامت به جامعه در چهار چوب اصیل اسلامی آن، کتاب صلح امام حسن تالیف شیخ راضی آل یاسین را ترجمه کردم. کما اینکه کتابهای دیگری را نیز ترجمه نمودم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
آیت الله جاودان :
روز مباهله از نظر عظمت، اگر بگوییم از روز غدیر بیشتر است، باکی نیست. در غدیر، امیرالمؤمنین حضرت علی (علیه السلام) به عنوان ولی امر و جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) معرفی شد، اما در روز مباهله پیغمبر فرمودند که امیرالمؤمنین علی، خودِ پیامبر است!
امیرالمؤمنین مثل پیغمبر است. پیامبر در عمل به دستور «خودتان را بخوانید»، دست امیرالمؤمنین را گرفتهاست. «خودتان را بخوانید» یعنی چه؟
ایشان حضرت علی را خواندهاست؛ او خود من است.
.
.
www.javedan.ir
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۰) #فصل_سوم (ساحل دجله) #ترجمه_از_عربی در سال 1338 یا 1339 هنگام اقامت در
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۱)
#فصل_سوم (ساحل دجله)
#فراگیری_ادبیات_عرب
پیش تر گفتم که ادبیات عرب را در بالاترین سطوح آموختم. من شیفتهی این علوم بودم و از آن لذت میبردم؛ بویژه بیشتر شیفته ی کتاب مغنی در نحو و مطول در بلاغت بودم.
بخش بدیع در مطول از شیرین ترین درسهای من بود. من باموضوعات این بخش، زندگی میکردم و روحم از آن مالامال میشد.
بسیاری از شواهد شعری آن را از بر کردم. علم بیان هم به همین گونه بود.
تا الان هم گاهی برخی از آن ابیات را باخود زمزمه میکنم؛ مانند این نمونه:
و کأَنَّ مُحمَرّ الشقیـ/ قِ إذا تصوّب أو تصعّد
أعلام یاقوتٍ نُشـــر/ نَ علی رماحٍ من زَبَرجَد
یا:
و کأَنّ النجوم بین دجاها/ سنن لاح بینهنّ ابتداع
که از شاهکار های تشبیه است.
و از دیگرشاهکار های تشبیه در بلاغت نیز این گفته ی شاعر است:
کانّ مثار النقع فوق رئوسنا/ و اسیافنا لیل تهاوی کواکبه
شگفت آوراینکه چنین تشبیه جالب و دقیقی، کار یک فرد نابینا است که نه جنگ را میتواند ببیند، و نه گرد و خاک آن را، و نه شمشیر های آن را!
همچنین از شاهد مثالهای بسیار جالب در بدیع، سخن ابو تمّام است که میگوید:
یقول فی«قومس»قومی و قد اخذت/ منا السَّری و خطی المهریه القودِ/ امطـــلع الشمس تبغی ان تــــؤمّ بنـــا/ فقلت کــلّا، ولــکن مطــلع الجودِ
هیچ شاعری _حتی منبتی_ به پای ابو تمّام نرسیدت، بلکه منبتی از ابوتمّام خیلی اخذ کرده است.
من تمام کتاب اغانی را خوانده ام. از جمله عواملی که مرا به ادامه ی خواندن این کتاب تشویق میکرد، لذتی بود که از اشعار میبردم.
چند جزوه دارم که حاوی مطالبی است که از اغانی گلچین کرده ام. البته از خواندن این کتاب هدف دیگری هم داشتم که به جای خود گفته شده است.
دانشنامه های بزرگ عربی را در زمینه های تاریخی و تاریخ ادبیات خوانده ام و حاشیه ها و ملاحظات خود را پشت جلد هرکتاب نوشته ام.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #ببینید | «رَوضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الجَنَّة»
✅ بازدید آیت الله مصباح یزدی از نمایشگاه ملیتا در جنوب #لبنان
۱۳۹۶/۱/۲۶
❗انتشار برای اولین بار
🔺به مناسبت سالروز پیروزی #حزب_الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه
📽جهت مشاهده با کیفیت بالا تر:
https://www.aparat.com/v/EVqrW
🌐 @mesbahyazdi_ir
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۱) #فصل_سوم (ساحل دجله) #فراگیری_ادبیات_عرب پیش تر گفتم که ادبیات عرب را
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۲)
#فصل_سوم (ساحل دجله ۶)
#ابوذیه
در سال 1342 در زندان قزل قلعه به گروهی از زندانیان عرب خوزستانی برخوردم. تفصیل ارتباطم با آن برادران را هنگام صحبت از بازداشتهایم خواهم گفت.
فعلا به همین مقدار بسنده میکنم که درباره شدت علاقه ام به پیشترفت در مکالمه عربی هنگام دیدار باآن زندانیان عرب سخن بگویم.
همه ی آنها چون ایرانی بودند، فارسی میدانستند؛ اما من بخاطر علاقه ی ویژه ای که به زبان عربی دارم، با آنها به این زبان صحبت می کردم. در میان آنها مردی علاقه مند به ادبیات بود، با شعر آشنایی داشت و اشعاربسیاری را حفظ بود؛ که من ابیات بسیاری از اشعاری را که از او شنیدم، به خاطر سپردم.
او عاشق شعر"السید الحبوبی" بود و دائما شعر اورا تکرار میکرد. این مرد "سید باقر نزاری" نام داشت. او این بیت را خیلی بر زبان جاری میکرد:
اتت و حیاض الموت بینی و بینها/ و جادت بوصل حین لا ینفع الوصل
ونیز این بیت:
ساصبر حتّی یعلم الصّبر انَّنی/ صبرت علی شیء امرّ من الصّبر
همچنین برادران عرب در زندان، گونه ای شعر عامیانه را _که ابوذیه مینامند_ میخواندند. از جمله ی این نوع شعرها که در حافظه ام مانده، یکی هم این است:
البدر شعّ بجبینک و الله لِیلِه/ و البَرَد بشفاک یا ادعج و الله لیله
مضیت لیله بوصالک و الله لیله/ عثربیها الدهرو حواک لیَّ
در میانشان جوانی روشن فکر و با سواد، با لقب «آل ناصر الکعبی» بود. من با او خیلی به عربی صحبت میکردم. به او مقداری قواعد عربی می آموختم؛ زیرا با آنکه عرب بود، قواعد زبان را نمیدانست. همچنین از من خواست تا زبان ترکی به او بیاموزم. من هم از او قدری زبان انگلیسی آموختم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔰 لوح | در سایه تحریف
🔻به موازات تحریم یک جریان تحریف هم هست. هدف ضربه به روحیه مردم و آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم است. اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد. زیرا عرصه جنگ ارادهها است. ۹۹/۵/۱۰
💻 @khamenei_ir
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۲) #فصل_سوم (ساحل دجله ۶) #ابوذیه در سال 1342 در زندان قزل قلعه به گروهی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۳)
#فصل_سوم (ساحل دجله ۷)
#جواهری_شاعر (بخش اول)
ادبیات معاصر عرب در مجموع نتوانسته علاقه ام را جلب کند؛ چون در قسمتهایی از آن چیزهایی یافته ام که منافی ذائقه ی عربی و زبان عربی است. بویژه باید از سبک متاثر از سبک و محتوای ادبیات اروپایی یاد کنم، که نه ادبیات عربی است و نه ادبیات اروپایی بلکه چهره ی مسخ شده ای است که هر طبع سالم و ذوق سلیمی آن را پس میزند.
لذا در جست جوی آن ابیاتی برآمدم که با زبان عربی لذتبخشی که با آن خو گرفته ام، سازگار بوده و از زبان و سبک آن، از اصالت برخوردار باشد.
من آثار نویسندگان و شعرای بزرگ معاصر مصری، شامی و عراقی را خوانده ام؛ اما گمشده ی خود را _از جمله_ در سروده های محمد مهدی جواهری، شاعر عراقی، یافتم.
جواهری به دلیل پرورش ادبی و دینی اصیل خود در خانواده ی معروف جواهری و محیط دینی و ادبی نجف، زبان و بیان عربی اصیلی دارد؛ کمااینکه توجه به رنج ها و ارزوهای مردم و تاثیرپذیری آن، از ویژگی های برجسته ی شعر او است.
ویژگی دیگرش، مواضع شجاعانه ی او در مقابله با حاکمان ستمگر است، که بخاطر آن بارها بازداشت و زندانی شد.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#خاطرات
همیشه با دو سه نفر می رفت گلزار شهدا
قدم به قدم که می رفت جلو،
دلتنگ تر از قبل می شد،
دلتنگ شهادت،🕊
دلتنگ رفقای شهیدش...💔
کنار قبور می ایستاد و رازهای مگویش را به یارانش می گفت. جنس نجواهای فرمانده را نشنیده هم می شد فهمید.😢
نجواهایی از جنس دلتنگی، جاماندگی و دلواپسی .حاجی بین قبر ها راه می رفت می نشست و خلوت می کرد بعد رو می کرد به ما و می گفت:《قرآن همراهتون هست؟》😊
اگر بود که سوره حشر را می خواند و اگر هم نبود از توی موبایل📱 برایش می آوردیم این عادت حاجی بود باید سوره حشر را سر مزار شهدا حتما می خواند...🌹
@soleymani_ir
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۳) #فصل_سوم (ساحل دجله ۷) #جواهری_شاعر (بخش اول) ادبیات معاصر عرب در مجمو
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۴)
#فصل_سوم (ساحل دجله ۸)
#جواهری_شاعر(بخش دوم)
وقتی دوست لبنانی ادیب و فاضلم، مرحوم سید جواد فضل الله از انقلابیگری و مواضع باصلابت جواهری برایم گفت، به این شاعر بیشتر علاقه مند شدم.
او همچنین از قصیده ای که جواهری در برابر مرحوم محمد حسین کاشف الغطا انشاد کرده بود، برایم گفت؛ که این قصیده کاشف الغطا را عمیقا تکان داد و از بس از آن خوشش آمد، زمام اختیار از دست داد و فریاد کشید: بخدا قسم تو متنبی این عصری!
و جواهری بلافاصله جواب داد: شیخنا! متنبی شاعر سیف الدوله بود و من شاعر سیف الاسلام! مقصودش از سیف الاسلام(شمشیر اسلام) همان خود کاشف الغطا بود.
از شما چه پنهان، من هنگامی که برخی قصاید جواهری را خواندم، گریسستم. قصیده«لالایی گرسنگان» (تنویمه الجیاع) از آن جمله است:
نامی جیاع الشعب نامی/ حرستک آلهه الطعام
نامی، فان لم تشبعی/ من یقظه فمن المنام
اما وقتی در این قصیده ابیاتی را خواندم که حاکی از برداشت نادرست از دین و وظیفه ی علمای دین است، متاثر شدم. وی میگوید:
نامی علی تلک العظات / الغر من ذاک الامام
یوصیک ان تَدَعی المباهج/ واللذایذ للیام
و تعوضی عن کل ذلک/ بالسجود و بالقیام
من در همان وقت در حاشیه ی صفحه ی کتاب ملاحظه ام را نوشتم و از اینکه حقیقت رسالت انقلابی اسلام از فکر شاعر دور مانده، تعجب خود را ابراز داشتم. ولی به راستی آیا این سخن شاعر درباره ی وعاظ السلاطین است که ماموریت تخدیر مردمان را به نام دین دارند؟!
اگر مقصود او این واعظان بوده، شایسته میبود که آنها را در سخن خود مشخص میکرد.
همچنین از جمله قصاید جواهری که مرا عمیقا تکان داد، "روز شهید" (یوم الشهید) است که در آن میگوید:
تبّاً لدوله عاجزین توهّموا/ انّ «الحکومه» بالسیاط تُدامُ
و اذا تفجّرت الصدور بغیظها/ حَنَقاً، کما تتفجّر الالغامُ
فاذا بهم عصفا اکیلاً یرتمی/ و اذا بما رکنوا الیه رکامُ
خواندن ابیات قصیده ی «ای سیاهی! همه جارا فراگیر!» (اطبق دُجی)
در من طوفانی به پا کرد:
اطبق دجی، اطبق ضباب/ اطبق جهامّا یا سحاب
اطبق علی متلبدیـ/ نَ شکا خمولهم الذباب
اطبق علی المعزی یُرا/ دُ بها علی الجوع احتلاب
اطبق علی هذی الکرو/ شِ یمطّها شحم مذاب
اطبق: فانت لهذه السوءات/ _عاریه_ حجاب
کن سترها لاینبلج صبــ/ ــحٌ و لایخفق شهاب
هرگاه شوق ادبیات معاصر عرب در دلم می افتد، دیوان جواهری را میگشایم و خود به تنهایی، یا به همراه کسانی که علاقه به ادبیات عرب در آنها سراغ دارم، به خواندن اشعار او می پردازم.
شاعر و غربت او را به یاد می آورم و آرزو میکنم تا به میهن خود بازگردد و ببیند _چنان که خواسته است_ سیاهی شب دراز دامن از میهن رخت بربسته است.
در سال ۱۳۷۱ کتابی از جواهری به دستم رسید با عنوان ذکریاتی (خاطرات من) که آن را با شوق بسیار خواندم و با وجود تراکم کار ها و اشتغالات، آن را ظرف چند روز تموم کردم.
بسیاری از صفحات آن را حاشیه نویسی کردم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۴) #فصل_سوم (ساحل دجله ۸) #جواهری_شاعر(بخش دوم) وقتی دوست لبنانی ادیب و ف
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۵)
#فصل_سوم (ساحل دجله ۹)
#جواهری_شاعر(بخش سوم)
گاه که میدیدم به رخدادی اشاره دارد، به دیوان مراجعه میکردم تا ببینم آن رخداد را در شعر خود چگونه بیان کرده است.
بعدا شنیدم علاقه مند است به اتفاق همسرش به زیارت امام رضا (علیه السلام) مشرف شود.
من از دوستان خواستم تسهیلات لازم را برای زیارت آنها فراهم کنند. اما همسرش پیش از آنکه به آرزوی خود برای زیارت ثامن الائمه برسد، درگذشت.
البته دستور دادم به احترام خاندان جواهری و شاعر این خانواده، مجلس فاتحه ای برای آن مرحومه در حرم رضوی برگزار شود. سپش فردی از دفترم برای تسلیت گویی به جواهری، و دعوت از او برای سفر به ایران اعزام شد.
وی بلافاصله دعوت را پذیرفت و رهسپار ایران شد. ما دوست داشتیم شاعر، روزهایی را در سایه اسلام و انقلاب اسلامی به سر برد تا وجود امتی سربلند و باعزت و عصیانگر علیه ستم و ستمگران و تلاش برای تحقق پیروزی در عرصه های مختلف سازندگی را _که آرزوی قلبی اش بوده_ به چشم ببیندد؛ دوست داشتیم او اسلام را _همچنان که آرزو میکرد_زنده، پویا، انقلابی و پر تحرک ببیند، تا خاطرش بدان بیاساید و دلش در کنار آن آرام گیرد؛ و بدین سان، مسیر طولانی زندگی خود را با خوشی به پایان برساند.
اما روح متلاطم و نا آرام و ملتهب شاعر _که بیش از هشتاد سال با یک زندگی پر خروش سرشار از کشاکش و دگیری و دشمنی و خصومت خو گرفته_ کجا میتواند آرام و قرار یابد و چگونه میتواند به آرامش برسد؟
او مدتی اینجا ماند، با من دیدار کرد، و نسبت به من و جمهوری اسلامی ایران احساسات خوبی را ابراز داشت.
نسخه ای از کتاب ذکریاتی را نیز به من هدیه کرد، به همراه ابیاتی با مطلع زیر:
سیدی ایها الاعزل الاجل/ انت ذو منه و انت المدل
سپس در روز عید غدیر قصیده ای برایم فرستاد با مطلع زیر:
ابا الحسین تحیات معطره/ فی یوم عید(غدیر) رُحت ترعاء
کان الاولی (امیرالمومنین)به/ والیوم انت"ولی الامر" مولاه
همچنین قصیده دیگری فرستاد با این مطلع:
ایران، عاد الصبح من افراح/ حذر الفوات فاذنی بصباح
در این قصیده، در جواب برخی از برادران که ظاهرا اورا بخاطر سکوتش سرزنش کرده اند، میگوید:
قالوا سکت و انت افظع ملهب/ وعی الجموع لزندها لقداح
اما او سکوت کرده، چون دیده یارانش سکوت کرده اند:
لکن وجدت سلاحهم فی عطله/ فرمیت فی قعر الجحیم سلاحی
مقصودم از یادآوری کوتاه از جواهری این بود که گوشه ای از عشق و علاقه ام را نسبت به نوع خوب شعر معاصرعربی بیان کنم.
امیدوارم این نوع شعر، مسئولیت خود را در بیان صادقانه ی آرمانهای توده های امت در جهت زندگی بهتر ادا کند.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
شخصیت شناسی رهبر معظم انقلاب حجت الاسلام گرامی پور.mp3
25.88M
#بصیرت
💠 شخصیت شناسی رهبر معظم انقلاب
✅ حجت الاسلام و المسلمین گرامی پور ۹۹/۵/۲۵
(دورهی تربیت مدرّس کتاب طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن)
🔆 دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظّم انقلاب (دفتر قم)
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۵) #فصل_سوم (ساحل دجله ۹) #جواهری_شاعر(بخش سوم) گاه که میدیدم به رخدادی ا
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۶)
#فصل_چهارم (شراره نخستین ۱)
#پیشاهنگ_جهاد
از خردسالی، یکی از دورانهای مهم بیداری اسلامی را شاهد بوده ام، که از آغاز حرکت نواب صفوی (رحمته الله علیه) تا نهضت امام خمینی(قدس سره) و انقلاب اسلامی و برپایی نظام مبارک اسلامی امتداد داشت.
مرحوم شهید نواب صفوی نخستین جرقه ای بود که راه اسلام را به معنای فراگیری انقلابی و پویای آن در برابرم روشن ساخت.
این مرد در جامعه ی ایرانی آنچنان جنبشی برانگیخت که وجدان مسلمانان را از خواب غفلت بیدار کرد، عزم ها را جزم کرد و در دلها غیرت و حمیتی نسبت به اسلام و مقدسات اسلامی ایجاد نمود.
اثرگزاری او محدود به ایران نبود، بلکه به برخی نقاط جهان عرب سفر کرد و آتش شور و حماسه را در دل مجاهدان برافروخت.
به برخی زمامداران عرب نیز نصیحت میکرد که در دام فریب استعمارگران نیفتند.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۸۰ #مذاق_شارع ۹ #موارد_اعمال ۳ 🖋مذاق شارع گاهی برای توسعه حکم و گاهی برای تضییق حکم و گاه
#اصول_فقه ۸۱
#مذاق_شارع ۱۰
#مفاهیم_همسو
🖋 اگر چه تعداد مفاهیم همسو با مذاق شریعت بسیار است، ولی تفاوت آن ها با توجه به تعاریف مذکور برای هر کدام، روشن است.
البته دو مفهوم وجود دارد که به دلیل وجود مقارنه شدید، لازم است توضیح داده شود، که عبارت است از:
✅ ۱. تفاوت مذاق شریعت با الغاء خصوصیت:
در مذاق شریعت حکم با ملاحظه مذاق شارع، به فرع سرایت داده می شود، بدون اینکه نه در اصل و نه در فرع، موضوع تغییر یابد.
ولی در الغاء خصوصیت، موضوع حکم تغییر می یابد، و ثابت می شود که در واقع و نفس الامر، موضوع، یا از آن چه که در لسان دلیل آمده است، اعم است و یا منحصر در آن نیست، بلکه غیر آن نیز موضوع حکم می باشد.
✅ ۲. تفاوت مذاق شریعت با مقاصد شریعت: این بحث در ضمن مباحث آتی، به صورت تفصیلی خواهد آمد.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۶) #فصل_چهارم (شراره نخستین ۱) #پیشاهنگ_جهاد از خردسالی، یکی از دورانهای
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۷)
#فصل_چهارم(شراره ی نخستین ۲)
#شوق_دیدار_نواب
نواب در سال ۱۳۳۲ به مشهد سفر کرد و در محلی به نام «مهدیه» _شبهه مدرسه ای با هدف یاد حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه)، که موسس آن «حاجی عابد زاده» توجه وافری به برگزاری مراسم جشن نیمه ی شعبان داشت -اقامت گزید. نواب به خانه هیچ کس نرفت بلکه مرکز مهم دینی را انتخاب کرد.
من آن زمان جزو طلاب مدرسه ی سلیمان خان بودم و چهارده سال داشتم. با وجود اشتیاق شدیدم به دیدن نواب نتوانستم به مهدیه بروم زیرا پدرم اجازه نمیداد.
در یکی از روز ها نواب تصمیم گرفت برای بازدید آن عده ایی از طلاب مدرسه ی سلیمان خان که به دیدنش رفته بودند از آن مدرسه دیدن کند.
من از شنیدن این خبر خیلی خوشحال شدم. نواب در چشم ما نماد قهرمانی و مقاومت اسلامی بود. وقتی خبر کشته شدن رزم آرا به دست خلیل طهماسبی یکی از فدائیان اسلام منتشر شد و میشنیدیم که آقای کاشانی این اقدام قهرمانانه را به طهماسبی تبریک گفته احساس عزت و افتخار میکردیم.
ما میدانستیم که نواب برای خود یاران و تشکیلاتی دارد که دژخیمان و گردنکشان حکومت را به وحشت انداخته است.
در مدرسه حجره ی بزرگی بود که به آن مدرس میگفتید آن را رفت و روی و مرتب کردیم و برای آمدن این میهمان و همراهانش آماده ساختیم و در انتظار ساعت موعود ماندیم.
در ورودی مدرسه باز شد و عده ایی میهمان وارد شدند. چشم من در میان آنان در جست و جوی نواب بود که در ذهن خود از او تصویر مردی تنومند و بلند قامت داشتم اما به جای چنان مردی که در تخیلم بود مردی لاغر و کوتاه قد رادیدم که عمامه ایی سیاه بر سر داشت و چهره اش بشاش بود و هرکه را میدید با گشاده روسی برخورد میکرد و به او سلام میداد.
اگر هم به یک نفر سید برمیخورد میگفت: پسر عمو سلام علیکم.
باخود گفتم عجب! نواب صفوی که رژیم شاه را گیج و حیران کرده این است؟! در واقع از وقتی چشمم به این مرد افتاد دیدم با تمام احساس مجذوب اویم و از ژرفای قلبم او را دوست میدارم.
در این سفر، گروهی از فدائیان اسلام نواب را همراهی میکردند که بیشترشان جوان بودند و کلاه پوستی های خاصی به سر داشتنتد و در میانشان سه نفر هم معلم بودند.
مدرس پر از جمعیت شد، نواب آنجا ایستاد و سخنرانی کرد؛ درباره ی اهدافش صحبت کرد و مردم را به شهادت طلبی در راه یاری اسلام و اعتلاء آن ترغیب نمود.
سخنانش در روحم موج میزد و احساساتم را شعله ور میساخت و مرا به سوی چشم انداز های قدرت و عزت اسلام میکشاند.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#تزکیه
💠 علم حضرت میثم تمار علیه السلام
در هر حركت ريز و درشتى که در اطراف ما اتفاق می افتد، حتى در حرکت يک مارى كه دارد مى پيچد و به سمت خانه اش میرود؛ كلى اطلاعات است.
همه اين ها روى حساب و كتاب است. در قیامت حساب و كتاب هايش برای انسان مشخص می شود. تمامش هم قواعد علمى براى زندگى است منتهى ما جاهل هستيم. اگر كسى بداند؛ پر از زواياى علمی است. حتی هوايى كه می وزد.
در کتب روایی نقل شده که ميثم تمّار با برخی از دوستان و اصحاب اميرالمؤمنين عليه السلام در كشتى نشسته بودند و در رودخانه داشتند مى رفتند. يک دفعه باد گرفت و طوفان شد. میثم سرش را بيرون كرد و گفت كه معاويه الان مرد. بعضى از افرادی که آنجا بودند روز و ساعت این حرف را نوشتند بعد از یک هفته خبر مرگ معاویه آمد و معلوم شد همان ساعت معاويه مرده است.
(رجال الكشی، ص80)
این بزرگوارن علم منايا و بلايا داشتند.
@nasery_ir
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۷) #فصل_چهارم(شراره ی نخستین ۲) #شوق_دیدار_نواب نواب در سال ۱۳۳۲ به مشهد
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۸)
#فصل_چهارم(شراره ی نخستین۳)
#شعلهی_فروزان(بخش اول)
دوروز بعد شنیدم نواب میخواهد به مدرسه ی نواب برود. با آنکه من در کسب اجازه از پدرم محدودیت داشتم، اما به آن مدرسه رفتم. دیدم مردم منتظر اویند. مدرس و ایوان این مدرسه را برای استقبال از او مفروش کرده بودند.
من هم همراه با آنان مدتی در انتظار ماندم اما دیدم از فرط شوق قدرت ماندن و انتظار کشیدن ندارم لذا به استقبالش شتافتم. بیرون آمدم و مسیر منتهی به مهدیه را در پیش گرفتم. دیدم نواب می آید و مردم از پس او روانند.
او در حین راه رفتن به چپ و راست رو میکرد و به مردم سلام میداد و با آنها به گرمی فراوان حرف میزد.
رهگذران را مخاطب قرار میداد گاه عزمشان را جزم میکرد و گاه نصیحتشان میکرد. هنگام سخن گفتن همه ی جسمش حرکت داشت و وقتی میخواست سخنی را برساند وجودش میلرزید.
من خود به چشم دیدم وقتی نواب در مذمت تشیع به لباس غریبان سخن میگفت مردی چنان تحت تاثیر قرار گرفت که کلاه شاپوی خود را از سر برداشت در دست مچاله کرد و در جیب گذاشت!
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از KHAMENEI.IR
خلاصه_کتاب_طرح_اندیشه_اسلامی_در_قرآن.pdf
2.05M
🔸خلاصه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» | پایههای فکری نظام اسلامی
📝 حضرت آیتالله خامنهای در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد جلساتی با عنوان «طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن» داشتهاند. ایشان با اشاره به اهمیت این مباحث گفتهاند: «این جلسات، پایههای فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی است.» ۱۳۸۱/۰۴/۰۴
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR خلاصه جلسات «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» که حضرت آیتالله خامنهای از آن تحت عنوان «پایههای فکری نظام اسلامی» یاد کردهاند را در قالب یک کتابچه تولید کرده است. ساختار این محصول در هر جلسه شامل مواردی چون: «مقدمهی توضیحی»، «نشانی و ترجمهی آیات»، «واژگان کلیدی»، «نکات کلیدی» و «بُرشی کوتاه از متن» است.
➕ این محصول با «دستهبندی و خلاصهسازی» محتوای کتاب میتواند خوانندگان را در «مطالعهی سریع» و «فهمِ نکات اصلی و رئوس مباحث حضرت آیتالله خامنهای» یاری دهد.
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۸) #فصل_چهارم(شراره ی نخستین۳) #شعلهی_فروزان(بخش اول) دوروز بعد شنیدم نو
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۹)
#فصل_چهارم (شراره ی نخستین ۴)
#شعلهی_فروزان (بخش دوم)
با عجله خود را به نخستین صف کسانی رساندم که در مدرسه، برابر نواب نشسته بودند. اکنون آن صحنه با تمام جزئیاتش در نظرم مجسم میشود. نواب در جایی ایستاده که بر ایوان و حیاط مدرسه اشراف داشت.
من در برابر او و جلوی پایش نشسته بودم و مجذوب یکایک حرکات و کلمات او شده بودم. به یاد دارم طلاب را وعظ میکرد و از آنها میخواست به ورع و تقوا پایبند باشد.
هنوز این صدایش در گوشم طنین انداز است که میخواند:
(یا ابن آدم! اکثر مـــن الزاد فـــان الطریق بعید بعید، و جدد السفینة فان البحر عمیق عمیق.)
درواقع نواب به صورت شعله ی فروزان در آمد که همواره اهتمام به امر اسلام و جامعه و اندیشیدن به آینده ی اسلام را در اعماق وجودم بر می انگیخت. شایان ذکر است که در زمان آیت الله کاشانی و یک سال پیش از آمدن نواب یعنی سال ۱۳۳۱برخی از سخنرانهای آگاه به مشهد آمدند و من بسیار مشتاق بودم مجالس آنها را دریابم و از آن روحیه ی حماسی که القا میکردند لبریز شوم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
کودتای 28 مرداد 32 چرا شکل گرفت؟.pdf
192.9K
🔴 کودتای 28 مرداد 1332 چرا شکل گرفت؟ #مصدق چرا و چگونه سقوط کرد؟
۱. جناب #مصدق نه آخوند بود، نه دنبال حکومت دینی بود،نه موشک بالستیک داشت،نه انرژی هستهای داشت، نه ازحزبالله لبنان و فلسطین حمایت میکرد نه حضور نظامی درمنطقه داشت، تازه به شدت به آمریکاییها اعتماد هم داشت،اما باز انگلیس وآمریکا با #طرح_آژاکس، مشترکاً علیه او کودتا کردند! چرا؟
🔻کمی مفصل است اما حتماً مطالعه بفرمائید...
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3