eitaa logo
پژوهش های اصولی
303 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
848 ویدیو
121 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا فوتبال زیباست؟! (قسمت 5️⃣)🔸 ⚽️ فوتبال برای ما یک آیه است، یک شاهد است، یک بیّنه است. می‌دانی به ما چه چیزی تعلیم می‌دهد؟ می‌گوید اگر یک خطایی را داور نگرفت، این خطا در جامعه. داور با گرفتن یک به همه بازیکن‌های دو طرف تذکر می‌دهد. «فَجَعَلْنَاهَا نَكَالًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَمَا خَلْفَهَا وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ» حکومت الهی وقتی می‌گوید است یعنی این. می‌بینی چه جوری سریع الحساب است این داور؟ برای هر چیزی یک جزایی گذاشته؛ برای هر تخلّفی یک مجازاتی گذاشته. حتی این که این توپ را بزنند از بازی برود بیرون تا به گل نرود، به عنوان یک کُرنر می‌گیرد و به او می‌گوید بزن و دوباره بیاورش در بازی. ⚽️ این فوتبال در طی دهها سال بررسی شده و حاصلش به دست آمده. این دارد با ما به عنوان یک آیه حرف می‌زند. می‌گوید شما خیلی گم‌شده‌هایتان را می‌توانید در این پیدا کنید. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا فوتبال زیباست؟! (قسمت 6️⃣)🔸 ⚽️ این فوتبال، یک است که مجرم دارد، قاضی دارد، زندان دارد، اخراج دارد. همه این چیزهایی که در جامعه هست در فوتبال هست. منتها یک جامعه کوچک است، یک دنیای کوچک است، قوانینتان را بر مبنای این وضع کنید. ⚽️ ببینید، قوانین فوتبال هر جریمه‌اش، به شدت است. مثلاً در منطقه جریمه وقتی که یک کسی یک خلافی را می‌کند، یا با دستش توپ را می‌گیرد، این موجب پنالتی است. بازی فوتبال است، بنا بوده که با پا بازی کنید. حالا که دستت را آوردی در کار، جریمه‌اش پنالتی است. ما می‌بینیم که کارشناسانه عمل شده در فوتبال. قوه مقننه و قوه مجریه و قوه قضاییه‌اش هماهنگ کار می‌کنند که این جامعۀ زیبا را بوجود آورده اند. ⚽️ در فوتبال، دادنش هم زیبا است. دادن هم زیبا است. طرف را هم که اخراج می‌کنند، زیبا است. مردم می‌برند، نه اینکه ناراحت بشوند. معنایش این است که در احکام جامعه هم اگر اعدامش، به موقع باشد، زیبا است. نباید از حکم اعدام ترسید. ببینید چه کار کرد؟ وقتی کارت قرمز داد یعنی از بازی برو بیرون؛ اعدام هم یعنی از بازی برو بیرون. ⚽️ کارت زرد و قرمز، . کسی که را بداند، می‌فهمد که دست دزد را قطع کردن، بسیار قشنگ است. صد در صد قشنگ است. صد در صد زیبا است. چرا؟ یک دست قطع کن، ! یک دست قطع کن، یک عالَم نفس بکشد! راحت بشود! چقدر روی دیوار خانه‌ها سیخ برای امنیت آویزان کرده‌اند، قفل روی قفل، قفل روی قفل! چه فایده دارد؟ این زندگی است؟! این زندگی است که زن امنیت نداشته باشد بخواهد بیاید در کوچه؟ کار این آقا که مزاحم ناموس مردم می‌شود، زشت است، اما دار زدن او قشنگ است. ⚽️ عالَم نمی‌فهمد، می‌گویند اعدام کردن، خشونت است. بیچاره ها! شما اینهمه سال که زندان درست کردید در اروپا، چندتا دزد را از دزدی بازداشتید؟ شما که دیگر مشکل بیکاری ندارید، پس این چیست؟ شما راهی ندارید غیر از همان کاری که در فوتبال می‌کنید! همان را عمل کنید. کارت زرد لازم است. زندان، کارت زرد است. اعدام، کارت سرخ است. به او می‌گوییم اگر نمی‌توانی در این بازی شرکت کنی، لایقش نیستی، از بازی بیرون برو. ⚽️ اگر داور این کار را نمی‌کرد، هر کس که بود، پهلوان‌تر بود، توپِ او می‌رفت در گل. چینی‌ها ریز و کوچک هستند، کره‌ای‌ها ریز و کوچک هستند، آفریقایی‌هایی هیکل‌دار و درشت‌اند. این‌ها وقتی با هم مسابقه می‌دهند، چینی‌ها برنده می‌شوند. حالا اگر واقعاً به زور و هیکل بود، محال بود چینی‌ها یک گل به آنها بزنند! یک هُلی به آنها می‌دادند و پرتشان می‌کردند آن طرف. اما الآن این چینی، از لای دست و پای این‌ها رد می‌شود، گل می‌کند، اما آنها دست به او بزنند! عالَم همین است. بروید هرچه در فوتبال پیدا کردید از جامعه و حکومت مطالبه کنید. @haerishirazi
آیت الله جاودانسخنرانی آیت الله جاودان پنج شنبه 17 آذر 1401.mp3
زمان: حجم: 18.98M
فایل صوتی 📚 :جلسه درس اخلاق پنج شنبه| ۱۷ آذر ۱۴۰۱ 🕌 : مسجد امام خمینی (ره) بازار تهران 🌐 www.javedan.ir
حجت الاسلام ناصریسخنرانی حجت الاسلام ناصری 1401.9.14.mp3
زمان: حجم: 6.93M
🎧 اهمیت و برکات ورود به حوزه و طلبگی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۱/۹/۱۴ ⏱ زمان: ۲۸ دقیقه 📍در جمع والدین طلاب مدرسه علمیه دارالهدی - قم المقدسه 🎞 فیلم جلسه در آپارات: aparat.com/v/XgkxV 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
حجت الاسلام ناصری14،9,1401 سخنرانی حجت الاسلام ناصری.mp3
زمان: حجم: 7.73M
🎧 بررسی سیره علمای گذشته 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۱/۹/۱۴ ⏱ زمان: ۳۶ دقیقه 📍مدرسه عالی فقه دارالهدی - قم المقدسه 🎞 فیلم جلسه در آپارات: aparat.com/v/dt0nz 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
💠 علامه جوادی آملی حفظه الله تعالی: ✔️ اينكه اهل بیت (علیهم السلام) گفتند: «دُم علي الطهارة يوسّع عليك رزقك» یعنی دائماً با وضو باشيد،روزی شما زياد می‌شود. 👈 روزی، تنها به معنای نان و آب و اين‌ها نيست. علم روزی است، اخلاق روزی است، عقل روزی است، فضيلت ها روزی است، روزی های ظاهری هم روزی است. 👈 فرمود: «دُم علی الطهارة» دائماً با وضو باشيد. اين خيلی اثر دارد. از همين راه‌ها شروع می شود.
🔶تسبیح حضرت فاطمه س ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻کانال رسمی آیت الله ناصری 🔷@naseri_ir
هدایت شده از هیئت حجت بن الحسن
15.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد الهی 🔹 چند عمل را روزانه انجام دهید... @ostadelahi
🔻 در جنگ صفین یکی از افرادی که در لشکر کوفه بود، شامی‌ها با شمشیر زدند و دست او از آرنج قطع شد. در مورد کرامات آقا امیرالمؤمنین چیزهایی شنیده بود؛ منتها یک فردی با ساختار فکری خاص بود. 🔸 آرنج خود را برداشت و خدمت آقا امیرالمومنین(علیه السلام) آورد و عرض کرد: آقا دست مرا قطع کردند، خواهش می‌کنم این را به هم بچسبانید. حضرت انکار کردند ولی او اصرار کرد. حضرت قبول کردند و عبای خود را روی دست او انداختند و چیزی زیر لب خواندند و این دست قطع شده را به هم چسباندند و چسبید. 🔹 فضولی‌ این شخص گُل کرد و دخالت بیجا کرد و گفت آقا چه چیزی خواندید؟ حضرت فرمودند: سوره حمد. با حالت انکار و تعجب گفت: سوره‌ی حمد؟! حضرت ناراحت شدند و فرمودند: تنقیص سوره‌ی حمد می‌کنی؟ برو، دست او جدا شد و دیگر هر کاری کرد، درست نشد. 🔸 همین حالا هم گاهی این نوع نگاه خفیف در بین ما ها هم می‌باشد. این نوع نگاه در مورد سوره‌ی حمد یا در مورد بسم الله هم‌ هست با وجودی که روایاتِ فضیلت بسم الله‌ کم نیست، اما یک مَلاحت یا حلاوت و حیاتی می‌خواهد که انسان با حالی دیگر و نگاهی دیگر این‌ها را بخواند و ببیند واقعاً اثر می کند، چون آنچه را که اهل بیت می‌فرمایند، حق و صدق است. 🔹 پس ما چه سوره حمدی می‌خوانیم که همیشه دست‌ ما جدا است و به هم نمی‌چسبد، و همه‌ی اعضای وجود‌ی ما متفرق است؟ چرا نگاه‌های ما کم است؟ همان تحجّری که در جان‌ ما و در نگاه ما است حتی به بسم الله یا سوره حمد ما هم سرایت می‌کند. 🔸 ما می‌خواهیم همه عوالم را به هم بزنیم تا یک بسم الله‌ با نگاه متحجرانه و مادّی ما، در همه عوالم تأثیر کند، این کار نخواهد شد، ما باید خود را وفق بدهیم. این اتفاق سنت خدا نیست که زبانی که دور از حیات و دلی که دور از حیات است اثر کند، چون آن اثری که می‌گذارد از بالا می‌گذارد، آن اثر از حیات می‌آید، از آسمان می‌آید. 🔹 ما می‌خواهیم همینطور که سنگ هستیم باشیم، ولی بسم اللهِ سنگیِ ما مانند حضرت عیسی در گِل، روح بدمد و این گِل پرنده بشود و برود، اینطور هم نمی‌شود. باید اول به فکر نوع نگرش و حیات دل بود. کد 8412‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 برای هر آیه‌ی داستان حضرت موسی و خضر علیهماالسلام به اندازه‌ی چند کتاب مطلب وجود دارد؛ 🔸 مثلاً در رابطه با چگونگی نحوه‌ی برخورد این دو شخصیت، چگونگی جایگاه متعلم و عالم و مباحث دیگر مطلب زیاد دارد. 🔹 متعلم، شخصیتی است که آخرین مرتبه‌ی علمی جهان را دارد و نبی اولوالعزم است. صاحب کتاب، کلیم‌الله و سلطان بنی‌اسرائیل است؛ ولی آن طرف، فردی ناشناس است؛ «فَوَجَدَا عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا» (تا اين كه [خضر] بنده‏اى از بندگان ما را يافتند. (کهف، ۶۵)) 🔸 حضرت موسی با تمام امتیازاتی که دارد خودش را تسلیم چه کسی می‌کند؟ تسلیم «عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا»؛ این یک اشاره‌ی باطنی است. 🔹 «قالَ لَهُ مُوسى‏ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا» (آيا از پى تو بيايم تا از حكمتى كه تعليم شده‏اى به من بياموزى؟ (کهف، ۶۶)) این درخواست خیلی عجیب است! مثلاً اگر مسئول یک مملکت یک سؤال از شما بکند، چه طور با کمال تواضع جواب می‌دهید؟ این نبی با این همه امتیازات آمده است و به یک فرد گمنام می‌گوید: «هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا» و آن فرد گمنام بگوید: «إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْرًا» (تو هرگز نمى‏توانى همراه من شكيبايى كنى. (کهف، ۶۷))؛ 🔸 یعنی مگر این رقم حرف زدن، شوخی است! دوباره آن نبی اصرار می‌کند که «سَتَجِدُنِي إِن شَاءَ اللَّـهُ صَابِرًا وَلَا أَعْصِي لَكَ أَمْرًا» (اگر خدا خواهد شكيبا خواهى يافت و در هيچ كارى تو را نافرمانى نخواهم كرد. (کهف، ۶۹)) 🔹 فرد گمنام می‌گوید: «فَإِنِ اتَّبَعْتَنِي فَلَا تَسْأَلْنِي عَن شَيْءٍ حَتَّى أُحْدِثَ لَكَ مِنْهُ ذِكْرًا (پس اگر از پى من آمدى، از چيزى سؤال مكن تا خود از آن با تو سخن آغاز كنم. (کهف، ۷۰)) 🔸 یعنی اینجا با حوزه فرق می‌کند، نمی‌شود که بخواهی خیلی سؤال بکنی. در حوزه، سوال و جواب بسیار، یک صفت ارزشمند است؛ اما اینجا این حرف‌ها نیست. اینجا فضایش غیر از فضای مراحل عادی علمی است. جدل و بحث، در اینجا نیست. قرآن خیلی زیبا حد و حدود علوم را جدا کرده است. کد 832‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌