eitaa logo
پژوهش های اصولی
299 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
732 ویدیو
119 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
Clip-Panahian-CheraBayadDarEidGhadirEtaamDad-64k.mp3
1.24M
🎵چرا باید در عید غدیر اطعام داد؟ 🔻چرا به ما سفارش کرده‎اند در جشن حکومت امیرالمومنین(ع) غذا توزیع کنیم؟ @Panahian_ir
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۱۵) #‌فصل_اول (آن روز ها) #لباس_روحانیت در ایران معمولا کسانی که به امور د
(خون دلی که لعل شد ۱۶) (آن روز ها) ؟! تمسخر عمامه و علمای دین در ایران به شیوه های مختلف رایج بود و به صورت یک روحیه عمومی جمعی در آمده بود و همه بخشهای جامعه را در برمی گرفت و حتی من هم از این روحیه عمومی در سلامت نماندم. در محله ما شخص معممی به نام شیخ فائقی بود. او مردی فاضل بود که در مجالس،‌ روضه میخواند. عمامه بزرگی بر سر می گذاشت و محاسنی کم پشت بر چهره داشت و الاغی کوچک و تند و تیز سوار می شد. خانه اش در کوچه مجاور کوچه ما بود. او هر روزه سوار بر الاغش از جلوی خانه ما می گذشت و در کوچه ها با سرعت حرکت می کرد. یک روز با دوستانم مشغول بازی والیبال بودم. من به این ورزش بیش از سایر ورزش ها پرداخته ام،‌ هنگام بازی عمامه را برمیداشتم و به پوشیدن همان قبا _که آنهم جزو لباس روحانیون است_ اکتفا می کردم. در حین بازی متوجه شدیم که آقای فائقی سوال بر الاغ از دور با سرعت می آید. بچه ها با هم قرار گذاشتند او را مسخره کنند. وقتی نزدیک شد، همگی _از جمله خود من! _ فریاد زندند :«آشیخ... آشیخ» این کلمه به تنهایی حرف زشتی نیست، چون مخفف «آقا شیخ» است؛ اما وقتی دسته جمعی و با خنده فریاد می شد، نشانه تمسخر داشت. وقتی به ما نزدیک شد، الاغ را سمت ما برگرداند و با عصبانیت به سمت ما آمد. بچه ها گریختند و من برجای ایستادم. از الاغ پیاده شد و نزدیک من آمد. هم مرا و هم پدرم را می شناخت، و هم می دانست که من معمم هستم؛ لذا با لبخندی آمیخته به تعجب و گلایه و با نرمی و مهربانی گفت: شما دیگر چرا سید عزیز؟! 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۱۶) #‌فصل_اول (آن روز ها) #شما_‌دیگر_‌چرا_‌سید؟! تمسخر عمامه و علمای دین
(خون دلی که لعل شد ۱۷) (آن روز ها) (‌قسمت اول) این جو، نتیجه ی نقشه ی حساب شده ای برای جداسازی روحانیون از جامعه و زندگی مردم بود، و برای این منظور، از شایعات بهره می جستند. هنوز هم به یاد دارم که این شایعه میان مردم رواج داشت که گروهی از روحانیون اطراف مشهد، مجلس شبانه ای بر پا کردند، و در سماور عرق ریخته اند، و در قوری، مشروب و مشغول مستی و عربده کشی بوده اند! بسیاری از مردم می گفتند ما این صحنه را با چشم خود دیده ایم! برخی می گفتند ما از کسانی شنیدیم که با چشم خود دیده است! ساختگی بودن این داستان پیدا است. خب، چرا شراب و عرق را به این صورت گذاشته بودند؟! چه دلیلی داشت در فضا و در انظار مردم، در چنین جلسه ای بنشینند؟! سر تا ته داستان، حکایت از دروغ بودن آن دارد. با این همه، من آن را از خیلی ها شنیدم و همه می گفتند: دیده ایم! یا از کسی که دیده شنیده ایم! 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🚩 ولایت؛ برترین حکم الهی 🔍 تحلیل حدیثی درباره ولایت در بیانات رهبرانقلاب؛ 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان (۱۳۹۹/۰۵/۱۰) به دهه‌ی دوم ذی‌حجه، دهه‌ی ولایت، اشاره کردند و روایتی از امام باقر(علیه‌السّلام) قرائت کردند با این مضمون که در اسلام به هیچ چیزی مانند ولایت تأکید نشده است. بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENE.IR در این یادداشت به بررسی مفهوم این حدیث براساس اندیشه امام خمینی و رهبرانقلاب می‌پردازد. ▫️این روایت از طریق شیعه و سنی نقل شده و به صحت آن بیشتر بزرگان اعتماد دارند. امام باقر(علیه‌السّلام): «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّکاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ» اسلام بر پنج چیز استوار و بنا شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت» در برخی منابع افزوده‌هایی در تأکید بر ولایت آمده است؛ از جمله: «... وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْ‌ءٍ کمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَةِ؛ آن‌گونه که به ولایت ندا شده، به چیزی ندا داده نشده است... 🔗 مطالعه متن کامل یادداشت: https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=46204 💻 @khamenei_maaref
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۱۷) #‌فصل_اول (آن روز ها) #جنگ_شایعه_ها (‌قسمت اول) این جو، نتیجه ی نقشه
(خون دلی که لعل شد ۱۸) (آن روز ها) (بخش دوم) روحانیون مسئولیت دفاع از اسلام را در برابر هرگونه انحراف در جامعه دارند، وظیفه خود میدانند که علیه سلطه ی هر ستمگر یا بیگانه ای بر جامعه ی اسلامی مبارزه کنند. آنان بر مبنای این مسئولیت، در تاریخ معاصر ایران مواضع سر سختانه ای در برابر اشغالگران و طاغوتها و خودکامگان داشته اند. در عصر جدید، موضع میرزای قمی در قبال روس ها، از این جمله است. او در زمان عباس میرزا پسر فتحعلی شاه که با روس ها میجنگید، فتوای مشهور خود را در رساله اش به نام رساله عباسیه صادر کرد. عباس میرزا نسبتا فرد صادق و درستی بود و خائم به میهن نبود. همچنین موضع مرجعیت دینی در واقعه تنباکو و یا موضع علمای دینی در «جنبش مشروطه» همچنین برای نمونه، موضع مرحوم مدرس را در نظر بگیرید. مدرس در دومین دوره ی مجلس شورای ملی با معرفی مراجع نجف، به عنوان یکی از پنج فقیهی که حق ممانعت از تصویب قوانین مخالفت شریعت اسلام را دارا بودند وارد مجلس شد. در دوره سوم مجلس نیز مدرس از شهر تهران نامزد نمایندگی شد و بیشترین تعداد آراء انتخاب کنندگان را بدست آورد، و به همین ترتیب در انتخابات دوره چهارم، پنجم و... که در دوره ی پنجم، حکومت و قدرت از قاجاریه به پهلوی منتقل شد. مدرس با این امر وهمچنین بعدا با عملکرد رضا خان پهلوی نیز مخالفت کرد. درانتخابات دوره ی هفتم، مدرس خود را نامزد میکند؛ ولی نتیجه آراء که بیرون می آید، یک رأی هم برای مدرس دیده نمیشود! مدرس صدای خود را بلند میکند و میگوید: من خودم به خودم که رأی دادم،‌ پس ‌همان یک رأی خودم چه شد؟! 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
1.46M
✅ روایات اخلاقی درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۱۸) #‌فصل_اول (آن روز ها) #جنگ_‌شایعه_‌ها (بخش دوم) روحانیون مسئولیت دفاع
(خون دلی که لعل شد ۱۹) (آن روز ها) (بخش سوم) از این نمونه در میابیم که روحانیون از نفوذ گسترده ای برخوردار بودند و موضع گیری هایشان بر اساس اصولی بوده که امت اسلامی به آن اعتقاد داشت و مقدس میشمرد و در راه آنها از جان دریغ نمی ورزیدند این اصول ستم و غارت و چپاول و تسلیم در برابر بیگانه را مردود میشمارد. از این روی طاغوتیان برای منزوی کردن روحانیت در جامعه و جدا کردن آنها از همه ی عرصه های زندگی -از جمله زندگی سیاسی- نقشه میکشیدند. آنها برای رسیدن به این هدف، به هر راهی، حتی کشتن و زندانی و تبعید کردم علما متوسل شدند. در سال ۱۳۱۴ فاجعه‌ی مسجد گوهرشاد رخ داد، که طی آن بسیاری از مردم را کشتند و شمار بسیاری از علما نیز دستگیر شدند که افزار زیر از جمله آن بودند: سید هاشم میر دامادی (پدر بزرگ مادری من )، سید علی اکبر خوئی (پدر آقای خوئی، که تقریبا بیست سالی از پدر من مسن تر بود و با پدرم و خطبه ی عقد ازدواج پدرم و خود من را ایشان خوانده بود و از شاگردان آخوند بود)، سید عبدالله شیرازی شیخ صاحب‌الزمانی ارومیه ایی، حاج محقق (پدر دکتر مهدی محقق )، شیخ اسماعیل تائب (صاحب رسائل عرفانیه). حاج آقا حسین قمی هم که برای نصیحت رضا شاه به تهران رفته بود دستگیر شد و به خارج از ایران تبعید گردید. ضمنا پدرم در حال رفتن به مسجد بوده که در راه به یکی از دوستانش برخورد می‌کند و او با آگاه ساختن ایشان از اتفاقاتی که در مسجد گوهر شاد رخ داده بود، ایشان را از رفتن منصرف کردند. بله نزدیک بیست عالم را در حادثه گوهر شاد دستگیر کردند. من پس از انقلاب گفتم پرونده هایشان را برایم بیاورند ببینم. دیدم زیر تصاویر عبارت «جرم سیاسی» نوشته بودند، یعنی دخالت در سیاست ! رژیم پهلوی بر محور جدایی میان دین و جامعه بنا شده بود. «یادداشتهای فردوست» این مطلب را به خوبی روشن میسازد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حکایت 10 - ببین اسم علی علیه اسلام چه میکند-مجازی.pdf
3.58M
📝 فایل PDF قسمت دهم مجموعه‌ی «ببین اسم علی چه می‌کند» ✅حکایتی درباره عنایت امیر‌المومنین علی علیه السلام در بیان آیت‌الله‌مصباح‌یزدی و به نقل از آیت‌الله‌بهجت رحمه الله @mesbahyazdi_ir 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۱۹) #‌فصل_اول (آن روز ها) #جنگ_شایعه_‌ها (بخش سوم) از این نمونه در میابیم
(خون دلی که لعل شد ‌۲۰) (در محضر اساتید) (بخش اول) من و برادر بزرگترم پس از دوره ی دبستان، به تحصیل در حوزه ی علمیه پرداختیم؛ چون پدرم نگذاشت در مدارس رسمی تحصیل کنیم تا مبادا از لباس روحانیت بیرون بیاییم. هر طلبه علوم دینی، تحصیلات خود را با خواندن ادبیات عرب، یعنی صرف و نحو و معانی و بیان و بدیع، شروع میکند. من وقتی در دبستان بودم، مقداری از کتاب جامع المقدمات را تا پایان اُنموذَج خوانده بودم. کتاب امثله را با پدرم شروع کردم، اما ادامه نیافت؛ لذا با استاد دیگری ادامه دادم. صرف میر را نزد پدرم خواندم. بعد عوامل منظومه را هم نزد یک استاد خواندم. مشغول انموذح بودم که درس دبستان را به پایان رساندم. در مدرسه ی سلیمان خان(سلیمانیه) که زیر نظر شیخ حسین بجستانی بود، دروس مقدمات و سطوح را ادامه دادم. شیخ حسین بجستانی از علمای فاضل و دوست پدرم بود. ریاست مدرسه با شیخ احمد کفائی، فرزند آخوند خراسانی بود. آقای بجستانی شخصی به نام آقای علوی را به عنوان استاد من تعیین کرد و من صمدیه را نزد وی خواندم. وی بعداً درس پزشکی خواند و پزشک شد. سپس آقای بجستانی استاد دیگری به نام آقای مسعودی برایم تعیین کرد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۷۷ #مذاق_شارع ۶ #طرق_کشف ۳ 🖋 8. جهان بینی، انسان شناسی و جامعه شناسی : جهان بینی الهی، آم
۷۸ ۷ ۱ 🖋مذاق شارع گاهی برای توسعه حکم و گاهی برای تضییق حکم و گاهی برای اموری دیگر (غیر از توسعه و تضییق) به کار می رود. در ادامه، برخی از این موارد ذکر خواهد شد. 💠 مورد ۱: اثبات حکم در مواردی که هیچ دلیلی بر آن وجود ندارد. این مورد، کاربرد غالبی مذاق شرع است و به دو صورت انجام می گردد. ✅ ۱. سرایت حکم از مورد دلیل به غیر آن. مثال: در بحث تجهیز جزء جدا شده میت، طبق ادله، شارع مقدس، دفن و کفن و غسل آن را واجب نمی داند، و لذا از طریق مذاق شارع می توان اثبات کرد که خواندن نماز میت بر آن جزء نیز واجب نیست؛ اگر چه دلیلی در مورد عدم وجوب نماز میت بر آن وجود ندارد. ✅ ۲. استنباط حکمی که هیچ دلیلی بر آن وجود ندارد، ولی بدون این که سرایت آن حکم از موردی به مورد دیگر صورت گیرد. مثال: در باب اجتهاد و تقلید، مساله ای وجود دارد که اگر مقلد، مرجع تقلید خود را تغییر دهد و مرجع جدید او، فتوایی داشته باشد که طبق آن ، برخی از اعمال قبلی او باطل باشد، آیا در اینجا اعمال قبلی او صحیح است؟ یا باید اعاده نماید؟ فقها در این جا حکم به صحت اعمال قبلی او می دهند و دلیل این حکم نیز مذاق شارع است چرا که شارع حکیم، شریعت را سهل و آسان گرفته است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945