روش شناسی اجتهاد-استاد واعظی.pdf
1.06M
#روش_شناسی_اجتهاد
✅ #روش_شناسی_اجتهاد، استاد سید محمدرضا #واعظی
🔹در این پژوهش، مطالب ارزشمندی پیرامون فرایند کلان اجتهاد و خرده فرایندهای آن بیان شده است
منبع: کانال یادداشت های طلبگی
https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi/377
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
@Hoseinmehrali
#روش_شناسی_اجتهاد
✅ استاد #مبلغی: بدون روش شناسی اجتهاد، ورود به رشته های تخصصی فقهی بی ثمر است
🔹روش شناسی اجتهاد تنها مسیری است که با پیمودن آن فضایی فراهم می شود که امکان پرداختن واقعی و کارآمد، و نه صوری و ظاهری، به #رشته_های_تخصصی فقهی فراهم می آید، در غیر این صورت ورود به رشته های تخصصی، یک حرکت #عقیم_و_بی_ثمر است و این حركتي است که حوزه علمیه قم دیر یا زود باید به آن بپردازد، با این تفاوت که اگر دیر بپردازد خسارت های بسیاری متوجه شما خواهد شد.
🔹اگر حوزه علمیه بخواهد، تحولات مثبت و سازنده ای را بر پاشنه اجتهاد سنتی خود ایجاد کند، باید به روش شناسی اجتهاد به دو صورت عام و خاص، یعنی معطوف به رشتههای تخصصی فقهی، به انجام برساند.
🔹#ضرورت_روش_شناسی آنقدر #جدی_و_اساسی است که رفتن حوزه علمیه به سمت پاسخگویی جامع و شامل و کارآمد به #مسائل_معاصر، متوقف بر پرداختن به روش و به سامان آوردن روش شناسی اجتهادی است.
🔹باید میان #روش و #روششناسی #تفاوت قائل شد، آنچه که امروزه در حوزه وجود دارد روش های عمیق فقهی است ولی آنچه که وجود ندارد شناخت تفصیلی این روش ها و تبدیل آن به یک دانش است تا حوزههای علمیه در سایه این دانش امکان قدرت مانور اجتهادی بیشتر و توسعه فراورده های اجتهادی بیشتر را پیدا کنند.
🔹همانگونه که ما #دانش_اصول داریم، #دانش_روش_شناسی هم باید داشته باشیم، دانش روش شناسی، اجتهاد را منضبط تر و پرابتکارتر خواهد کرد.
🔹روش شناسی اجتهاد و استوار کردن دانش آن در حوزه های علمیه می تواند تحولی بزرگ را در زمینه استحصال ظرفیت های دست ناخورده فقه ایجاد کند.
▫️متن کامل:
http://www.hawzahnews.com/news/496771
▫️یادداشت مرتبط:
تفاوت روش شناسی اجتهاد و اصول فقه
https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/25
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
@Hoseinmehrali
emam-ba-haeri-mojtahed-v-ba-boroojerdi-saheb-mabna-shod+3nehle-feghhi-baad-az-sheikh@almorsalat.mp3
775.7K
#روش_شناسی_اجتهاد
🔊🔊 #بشنوید
💠 امام خمینی (ره) با شاگردی مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری(ره) مجتهد شد و با شاگردی مرحوم آیت الله بروجردی(ره) صاحب مبنا شد. امام خمینی در روش و مبانی فقهی بسیار متاثر از آقای بروجردی (ره) است.
💠 بعد از شیخ انصاری (ره) سه نحله فقهی ایجاد شد. یک نحله همانند آخوند(ره) و آقای خویی (ره)، نحله دیگر همانند میرزای شیرازی(ره) و تابعین ایشان و نحله سوم فقیهانی همچون آقا رضا همدانی(ره) هستند.
🔰 استاد علی فرحانی
#فقه
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalat
@Hoseinmehrali
💠 امام خمینی (ره) با شاگردی مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری(ره) مجتهد شد و با شاگردی مرحوم آیت الله بروجردی(ره) صاحب مبنا شد. امام خمینی در روش و مبانی فقهی بسیار متاثر از آقای بروجردی (ره) است.
💠 بعد از شیخ انصاری (ره) سه نحله فقهی ایجاد شد. یک نحله همانند آخوند(ره) و آقای خویی (ره)، نحله دیگر همانند میرزای شیرازی(ره) و تابعین ایشان و نحله سوم فقیهانی همچون آقا رضا همدانی(ره) هستند.
🔰 استاد علی فرحانی
#فقه
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalat
📌 #بشنوید 👇
haghighat-v-maratebe-etebar@almorsalat.mp3
4.17M
🔊🔊 #بشنوید
💠 حقیقت و مراتب اعتبار / بررسی اعتبارات انسان کامل /اشاره به اختلاف نظرات آیات عظام امام خمینی، علامه طباطبایی، مطهری، مصباح، جوادی در مسئله اعتبار
🔰 استاد علی فرحانی
📌 بخشی از جلسات تدریس کتاب مناهج الوصول
♻️ جهت تحقیق بیشتر در بحث حقیقت اعتبار، به مجموعه جلسات نظام عقلا و اعتبار مراجعه فرمایید.
👇👇
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5370
#اعتبار
#اصول
#اندیشه_مطهر
#پای_درس_استاد
#در_محضر_علامه
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#غدیر_خم
#قسمت_اول
🔰روایت علامه عسکری از جریان غدیر خم
✅مطالب درباره علامه عسکری🔰
http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
💠اکثار روایت اجلاء
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
✳️عقیده آقای خوئی این است که روایت اجلاء را برای اعتبار کافی نمیداند ولی ما عقیدمان این است که کفایت میکند. بخاطر اینکه خود نقل از ضعاف برای اشخاص نقطه ضعف حدیثی است.
🔰مکرر عرض کردیم اینکه درباره عده معدودی میگویند: «ثقه فی نفسه الا انه یروی عن الضعفاء» یک استثناء است. یعنی بر خلاف متعارفات ثقه است؛ خودش یک آدم حسابی است منتهی یروی عن الضعفا.
👈این تعبیر را بخاطر این میکردند که آنگونه که از کلام شیخ هم استفاده میشود در قدیم روایت با فتوی یکی بوده است. یعنی چیزهایی را نقل حدیث میکردند که روی آن فتوی بدهند و خیلی سلیقه آنها نبوده که مطالب غیر معتبر را نشر بدهند.
🔹سید مرتضی عقیدهاش این است که روات احادیث کثیری که قمی بودند اعتقاد به جبر داشتند. شیخ طوسی در عده راجع در پاسخ میفرمایند سید مرتضی روی این حساب که نقل را مساوق با عمل میدانسته و اینها راوی روایات جبر بودند برای عقیده آنها به جبر تمسک میکند. شیخ میفرمایند که عدهای از محدثین از «اصحاب الجمع» هستند که گاهی روایات را نقل میکنند و صرفاً منظور آنها جمع حدیث است. این که از این دسته به «اصحاب الجمع» تعبیر میکند پیداست که این افراد استثنا هستند و لذا سید مرتضی توجه به این مطلب نداشته است. والا معمول محدثین روایاتی را نقل نمیکنند که خودشان قبول نداشته باشند و خلاف متعارف است.
👈لذا به نظر میرسد که اگر اجلاء از کسی نقل حدیث کردند این نقل حدیث علامت اعتبار است.
✅البته در بعضی از موارد صرف نقل حدیث دلیل بر اعتبار نیست و این باید روشن بشود.
#قواعد_رجالی
▪️کتاب اجاره، جلسه ۷
___
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
🌟نکات و اشارات🌟
🔰اختلاف نسخه؛ «خلفها» یا «خلقها»؟
🔆عَنْ أَبِي عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ السَّرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الرَّجُلُ يُرِيدُ أَنْ يَتَزَوَّجَ الْمَرْأَةَ- يَتَأَمَّلُهَا وَ يَنْظُرُ إِلَى خَلْقِهَا وَ إِلَى وَجْهِهَا- قَالَ نَعَمْ لَا بَأْسَ أَنْ يَنْظُرَ الرَّجُلُ إِلَى الْمَرْأَةِ- إِذَا أَرَادَ أَنْ يَتَزَوَّجَهَا يَنْظُرُ إِلَى خَلْقِهَا وَ إِلَى وَجْهِهَا.
وسائل الشیعة (آل البیت)، ج۲۰، ص: ۸۸
👈در روایت حسن بن سری در چاپ اسلامیه وسائل، نسخه چاپی کافی و جامع الاحادیث این کلمه با «فاء» به کار رفته(خلفها)، ولی در چاپ آل البیت از وسائل که با نسخ معتبر همچون نسخه اصل وسائل به خط مصنف مقابله شده است، این کلمه هم در سؤال و هم در جواب با «قاف» و به صورت «خلقها» آمده است.
✳️ همچنین در بهترین نسخهای که ما از کافی دیدهایم عبارت در هر دو جا با «قاف» آمده است، این نسخه نسخهای است که شهید ثانی آن را تصحیح کرده است.
✨در عبارت «خلقها» دو معنا ممکن است وجود داشته باشد:
1️⃣معنای اول: خلقها (به ضم خاء) به معنای اخلاق زن است، یعنی به اخلاق زن نگاه کند. باید دانست که در مورد «نظر» حتماً لازم نیست که منظور از اموری باشد که با حواسّ ظاهره قابل ادراک باشد، در تعابیری چون «لاتنظر الی من قال، انظروا الی ما قال»، «رجل ... نظر فی حلالنا و حرامنا»، «فیه نظر» (أی فیه تأمل)، نظر به معنای تأمل کردن و مطالعه کردن در یک امر غیر محسوس (به حواس پنج گانه) به کار رفته است.
2️⃣معنای دوم: خَلقها (به فتح خاء) به معنای خلقت زن، و نظر به خَلق زن یعنی نگاه به اندام زن میباشد، که البته چنان چه پیش تر اشاره کردیم، این نگاه در اعضایی که در حالات عادی پوشیده نیست همچون صورت و مو و گردن و ... بدون پوشش، و در اعضایی که در حال عادی مستور است، با پوشش و از روی لباس خواهد بود. بنابر این از روایت درباره نگاه به پشت زن چیزی نمیتوان استفاده کرد.
▪️کتاب النکاح، آیتالله العظمی شبیری زنجانی، جلسه ۱۷
___
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
❇️توثیق روایات علی بن حمزه بطائنی
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔹علی بن ابیحمزه با اینکه جزء ائمهی ضلال است و اصلا وقف را او تأسیس کرده است، ولی ظن متاخم بالعلم است که تا قبل از اینکه مسائل مالی برایش پیش بیاید جزء موثقین و مورد قبول اشخاص بوده و وکیل حضرت و مورد اعتماد عموم بوده است و بعدا مسائل مالی سبب انحرافش شد. ولی قبل از وقف مورد قبول بوده و علی بن حکم روایات را یا از خود او در موقع استقامتش و یا از کتابش که مسلّم الانتساب بوده و در حال استقامت نوشته بوده است، اخذ کرده است.
🔸لذا به نظر من روایاتی که علی بن ابی حمزه در آنها واقع شده، به ظنّ قوی در ایام استقامت از او اخذ شده است و باید اینها را صحیحه تعبیر کرد و اینکه روایات علی بن ابی حمزه و امثال این اشخاص را موثّقه تعبیر میکنند، صحیح نیست. چون اعتبار روایت را باید بر اساس ایام اخذ حساب کرد که آیا آن وقت منحرف بودهاند یا نه و اگر ثابت شد که بعد از انحرافش اخذ شده است، اگر قائل به وثاقتش شدیم، روایت موثقه میشود.
🔹حاجی نوری میگوید ممکن است بعد از انحراف، از او اخذ کرده باشند و حداقل نسبت به نقل برخی از رواة از او مدعی چنین مطلبی است. ولی برای ما این مطلب ثابت نیست و به احتمال بسیار قوی همه اینها قبل از انحراف از او اخذ کردهاند؛ چون فاصلهی بین واقفیه و امامیه به قدری شدید بوده است که امکان نداشته است که امامیه پیش چنین افرادی بروند و شاگردی کنند.
🔸نتیجه اینکه اظهر این است که این روایت را صحیحه بدانیم و لذا اگر کسی ایمان را جزء شرائط اخذ حدیث بداند، همانطور که بعضیها معتبر دانستهاند، میتواند به این احادیث اخذ کند؛ همچنین اگر کسی در مقام تعارض، مابین روایت امامی و غیرامامی قول امامی را مقدم بداند، همانطور که شیخ گفته است، روایت علی بن ابی حمزه جزء روایتهای امامی محسوب میشود، چون زمان اخذ حدیث از او را باید حساب کرد.
🔹دلیل وثاقت علی بن حمزه نیز وکالت مالی از جانب حضرت نیست. آن وکالت مربوط به امین بودن از جهت مالی است و وثاقت در احادیث و امثال آن برای وکیل لازم نیست؛ بلکه کافی است که راجع به مسائل مالی مورد اطمینان باشد. دلیل توثیق او این است که شیعه او را قبول کرده بوده و خیلی مورد اعتبار بوده است. اینکه عده کثیری او راقبول کردند نشانه وثاقت اوست. او با مسئله وقف خطر عظیمی ایجاد کرد و چنین خطر عظیمی را یک آدم معمولی متعارف دروغگو که مردم به وثاقت نمیشناسند احداث نمیکند؛ بزنطی و امثال او، همگی جزء واقفیة شدند و حضرت رضا بعدا آنها را قانع کرد و عدهای که واقفیه شده بودند برگشتند.
▪️ آیتالله شبیری زنجانی، کتاب الحج، ص ۳۳۶
#رجال
#واقفیه
___
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
✅ استاد #علیدوست: باید روش شناسی اجتهاد را در حوزه به عرف تبدیل کنیم
🔹روش شناسی برگردان همان #متدولوژی است و در عربی به #علم_المنهج تعبیر می کنند.
🔹#روش_شناسی دانشی است که نحوه اجرای عملیات پژوهش را بررسی می کند؛ در روش شناسی دنبال منطق حاکم بر کار و روش استنباط هستیم و روش افراد را در استنباط به دست می آوریم.
🔹باید روش شناسی اجتهاد را در حوزه به #عرف و هنجار تبدیل کنیم. کم فقیهانی نداریم که در روش شناسی روش ثابتی ندارند و در برخی مواقع روش اخباریون را دنبال می کنند و در برخی مواقع خود را اصولی نشان می دهد . در جایی تاریخ را مورد بررسی قرار دهد و در جای دیگر از تاریخ سراغی نگیرد.
#کلام_اساتید
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
💢ویژگی فقه تمدن ساز؛ استوار بر پایههای اصیل و آماده برای پذیرش تحولات
📌آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور در نشست «الزامات بیانیه گام دوم در پرتو فقه تمدن ساز» که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد برگزار شد، اظهار کرد:
🔹فقهی که میخواهد تمدن اسلامی را بسازد و پاسخگوی نیازهای دنیای معاصر باشد ضمن اینکه باید بر همان پایههای اصیل و عمیق خودش استوار شود، در عین حال باید آمادگی لازم برای پذیرش تحولات و تغییرات را داشته باشد.
🔹فقه نیاز به تقویت رویکرد تمدنی دارد و در این رویکرد باید آن را جامع نگریست و در محدوده ابواب موجود حرکت نکرد، بلکه به آفاق دیگری هم اندیشید.
🔹تئوری انقلاب اسلامی این است که ما اجتهاد اصیل جواهری پویا و علوم اسلامی اصیلِ دقیقِ مبتنی بر پایههای خود داریم ولی در عین حال قابل تکامل، پیشرفت، تحول و جوشش است. جمع بین این دو هم کار هر کسی نیست و شخصیتهایی مثل امام(ره) و شهید صدر(ره) میخواهد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🌟نکات و اشارات🌟
🔰علت اعتماد مرحوم شیخ انصاری به قول لغوی در تعریف بیع
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔹در خیلی از جاها شیخ ادلهای که قوم به آن استدلال کردهاند را مخدوش میداند و به مشهورات و ادعاهای اجماع اشکال کرده و همه را ردّ مینماید. مثلاً در بیع الصبی ایشان اعتبار بلوغ برای صحت عقد صبی را رد میکند، ولی بعد میفرماید که مسئله همین است که بلوغ معتبر است. ما از ایشان سؤال میکنیم که شما از کجا میگویید که مسئله همین است، در حالی که خودتان ادله مسئله را رد نمودهاید؟
🔸حلش این است که ایشان در بحث رسائل، حجیت شهرت و اجماع منقول را به عنوان ظن خاص انکار کرده است، ولی بر خلاف آقایان کفایه و بعد از ایشان که قائل به انسداد نبودهاند، عقیده بنده این است که شیخ انسدادی بوده است. ولی به این جهت که قائلین به انسداد مانند میرزای قمی و امثال ایشان کم بودهاند و اکثر علماء قائل به انسداد نبودهاند، مرحوم شیخ نخواسته است که وارد این دعواها بشود. اگر کسی در کلمات شیخ دقت بکند، میتواند بفهمد که شیخ انسدادی بوده است.
🔹قسمت انسداد کتاب رسائل از مباحث مفصل و مشکل اصولی است و معمولاً هم آقایان نمیخوانند، ولی خیلی طولانی است و مطالب علمی مهمی دارد. ایشان میگوید که انسداد مقدماتی دارد؛ مقدمه اول این است که بگوییم به وسیله ادله حجیت خبر واحد، آنقدر حجت به دست ما نمیآید که اگر به مقطوعاتمان ضمیمه کنیم، مشکل فقه ما حل بشود. ایشان این مطلب را میفرمایند و خیلی هم به آن اهتمام قائل شدهاند. ایشان میفرماید که عمده بحث انسداد همینجاست و همه دقتها باید اینجا باشد. حتی بعضیها گفتهاند که (تنها دلیل انسداد) همین یک دانه است. (البته این سؤال مطرح است که) چطور باید به همین یک مسئله اهتمام ورزید؟ خود شیخ در اینجا بحث نمیکند! این اصول مفصلی که ایشان بحث کرده است، آیا این مقدار در اینجا کافی است؟!
🔸اینکه شیخ هیچ چیز نمیگوید به این جهت است که خود ایشان در شرط حجیت خبر واحد با دیگران متفاوت است، زیرا ایشان صرف عادل بودن راوی خبر را کافی نمیداند و قائل به این است که از نظر ادله شرعیه و بنای عقلاء و جهات دیگر، خبری حجت است که اطمینان آور باشد. آقایان دیگر اطمینان را شرط ندانستهاند و گفتهاند که خبر واحد به صرف عادل بودن راوی حجت است و انسدادی در کار نیست؛ بر خلاف مرحوم شیخ که به نحو اشعار میتوان فهمید که مختار ایشان با توجه به شرط اطمینان در حجیت خبر، انسداد است.
🔹ایشان به صراحت به این نظر اشاره نکرده است، اما در اواسط بحث انسداد به یک جایی میرسد که میفرماید بودن شرط حصول اطمینان در خبرهای واحد در زمان ما در غایت ندرت است؛ «فی زماننا هذا فی غایة الندرة». خوب یک چیزی که در غایت ندرت است و وجداناً هم همینجور است، چطور ایشان حکم بکند که این خبرهای واحد جوابگوی فقه است؟!
🔸پس ایشان در این عبارت قائل به یک چیز وسیعی شدهاند، منتهی نخواستهاند به آن تصریح کنند. بر همین اساس میگوییم که شیخ انسدادی است و آن کسی که در اصول، حجیت شهرت، قول لغوی و اجماع منقول را به عنوان ظنون خاصه انکار کرده است، به عنوان ظن مطلق آنها را حجت میداند. در صورتی که قول لغوی قدری معتبر باشد، ایشان میپذیرد و به عنوان ظن مطلق از باب انسداد آن را معتبر میداند.
#نکات_اشارات
#انسداد
▪️ آیتالله شبیری زنجانی، کتاب البیع، جلسه ۳
___
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #مهندسی_استنباط
✍تقریرات درس استاد #حیدری_فسایی
🔸تعداد جلسات :9
🔹سال تدریس: 95
#روش_شناسی_اجتهاد
📖منبع: کانال محاضرات
1_86615138.pdf
170.1K
#فرایند_اجتهاد استاد #اعرافی
کانال روش شناسی اجتهاد
http://eitaa.ir/ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روش_شناسی_اجتهاد، استاد سید محمدرضا #واعظی
#الگوریتم_اجتهاد
کانال یادداشت های طلبگی
eitaa.com/yaddashhayetalabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 "هدف خداوند از آفرینش انسان" در بیان حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆تاریخ: 1398/05/19 | حرم مطهر امام رضا علیه السلام
#پندهای_سعادت
🔗 @Pand_Saadat
🌟نکات و اشارات🌟
🔰رابطه هدف بیان و معنا
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔹در روايات معصومين عليهم السلام و همچنين كلمات غير معصومين بايد ملاحظه نمود كه هدف و محور بيان كلام، چه چيزى است؟ مثلا در كلماتى كه در پاسخ سؤال وارد شده، بايد ملاحظه نمود كه هدف سؤال چه بوده و اين كلام در پاسخ آن سؤال، چه چيزى را- خواه به صورت اثبات و خواه به صورت نفى- مىرساند؟
🔸براى مثال گاهى سؤال مىشود كه فلان عمل آيا لازم است يا لازم نيست؟ حال اگر در جواب به صورت خبرى، اثبات آن را بگويند اين كلام رساننده معناى لزوم آن عمل مىباشد و اگر به صورت سلبى جواب دهند رساننده معناى نفى اللزوم است. مثلا شخصی نماز را بدون بعضى از شرايط آن خواند و بعد از نماز سؤال نمود كه نماز را بدين صورت خوانده است آيا اعاده لازم است؟ اگر در جواب گفته شد «يعيد» معناى آن لزوم الاعاده است و اگر گفته شد «لا تعاد الصلاة الامن خمس» معناى آن عدم وجوب اعاده مىشود؛ البته این بیان، مخالفتی با استحباب اعاده ندارد.
🔹اما گاهى جواز و عدم جواز، هدف سؤال سائل است كه اثبات در جواب، رساننده اثبات الجواز و نفى آن، رساننده تحريم مىباشد. مثلا اگر به صورت خبرى گفت از احرام كه بيرون آمد صيد مىكند، رساننده آن است كه «يجوز الصيد بعد الخروج عن الاحرام»؛ ولى اگر گفته شده بود «لا يصيد»، مىرساند كه صيد در چنين حالتى حرام است.
▪️كتاب نكاح (نرم افزار نور)، ج۲۰، ص ۶۵۴۳
#نکات_اشارات
#معنای_کلام
___
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
013_98-05-27.mp3
17.74M
📢 صوت درس خارج اصول
حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله»
📁 موضوع: اسباب تسری حکم از موضوعی به موضوع دیگر
جلسه : 13
تاریخ : یک شنبه - 98/05/27
زمان : 00:59:08
حجم فایل : 16.9 mb
فرمت : mp3
#صوت_اصول
🔗 @Feghahat_ir
012_980526.mp3
13.05M
📢 صوت درس خارج اصول
حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله»
📁 موضوع: اسباب تسری حکم از موضوعی به موضوع دیگر
جلسه : 12
تاریخ : شنبه - 98/05/26
زمان : 00:43:30
حجم فایل : 12.4 mb
فرمت : mp3
#صوت_اصول
🔗 @Feghahat_ir
014_98-05-28.mp3
18.37M
📢 صوت درس خارج اصول
حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله»
📁 موضوع: اسباب تسری حکم از موضوعی به موضوع دیگر
جلسه : 14
تاریخ : دو شنبه - 98/05/28
زمان : 01:01:13
حجم فایل : 17.5 mb
فرمت : mp3
#صوت_اصول
🔗 @Feghahat_ir
#معرفی_کتاب
#درس_خارج_و_گام_های_اجتهاد
🔹کتاب درس خارج و گام های اجتهاد، از معدود کتاب هایی است که در حوزه #روش_شناسی_اجتهاد تالیف شده است و در تیرماه سال جاری رونمایی شد.
🔹این اثر ارزشمند، تقریر دروس روشی حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد #مبلغی است که با همت حجت الاسلام هلالیان به نگارش درآمده است.
▫️پی نوشت:
قیمت این کتاب در چاپ جدید صد هزار تومان است.
سایت ناشر: http://eshraghehekmat.ir/?page_id=203
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
🔰 یادداشت محقق
🔆رابطه وجوب دفع مال با رفع حجر - بخش اول
✳️ حضرت امام خمینی از تناسب حکم و موضوع و خصوصاً اقتران فراز «وَ ابْتَلُوا الْيَتَامَى حَتَّى...» به «وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ» چنین استظهار کرده است که وجوب دفع اموال به یتامی، نفسی نیست تا اطلاق آیه إقتضا کند که دفع مال به بالغ رشید مطلقا لازم است، حتی اگر به بقاء مال در دست ولیّ إذن بدهد. بلکه وجوب دفع در آیه، معلول رفع حجر یتیم است، مانند وجوب إکرام در خطاب «أکرم زیداً لأنه عالم» که وجوب إکرام معلول عالم بودن است؛ چرا که متعارف مردم در صورت عدم حجر راضی به بقاء مالشان در دست دیگری نیستند و خودشان خواهان استفاده از آن هستند و کسی نمی تواند بدون رضایت آنان در مالشان تصرف کند، حال اگر در چنین محیطی، عرف با خطاب «اموال یتیم را بعد از رفع حجر به وی تسلیم کنید» مواجه شود، وجوب دفع مال را بر صورت متعارف بین خودشان تنزیل می کنند که این شخص از الآن برای گرفتن اموالش مانعی ندارد و مستقل است.
🔸البته چنانچه قائل به وجوب نفسی وجوب دفع شویم به جهت وقوع أمر «دفع» عقیب الحظر، «ادفعوا» بر بیش از ترخیص دلالت ندارد و باید وجوب دفع را از جای دیگر استفاده کنیم، در حالیکه بر اساس استظهار علیت رفع حجر برای وجوب دفع، «إدفعوا» ظهور در وجوب دارد؛ زیرا با حصول دو شرط بلوغ و رشد معلوم میشود که شخص دیگر محجور نیست و کسی حق ندارد که مال دیگری را بدون اجازهی او نگه دارد و قهراً دفع مال به مالک واجب و لازم میشود.
🔹صاحب جواهر هم رابطه بین وجوب دفع و رفع حجر را لازم و ملزومی دانسته است، بدین بیان که وجوب دفع کنایه از رفع حجر است، یعنی شارع درصدد بیان این است که بالغ رشید محجور نیست.
✳️مناقشه در این نظریه
به نظر میرسد کلام حضرت امام خمینی نسبت به غیر رشید تمام باشد، ولی نسبت به رشید غیربالغ تمام نباشد. توضیح اینکه مدلول مطابقی آیه شریفه این نیست که در صورت انتفای بلوغ یا رشد حجر ثابت است، بلکه مدلول مطابقی آن، دفع و عدم دفع مال به یتیم است، لذا باید دید با تناسب حکم و موضوع و قرائن دیگر می توان حجر را در صورت انتفای بلوغ یا رشد اثبات کرد یا خیر؟
🔹به نظر میرسد متفاهم عرفی از وجه اعتبار رشد برای دفع مال به صبی این است که چون صبی غیر رشید، نفع و ضرر خود را درک نمیکند شارع برای حفظ مال وی، معاملاتش را نافذ نکرده است، و به جهت این علت مشترک به صورتی که اموال در دست ولیّ است تعدّی و از جمود بیجا پرهیز میشود.
🔸این مطلب از «وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ» هم قابل استفاده است که سفیه چون درکی از مصلحت خود در معاملات ندارد. شارع معاملاتش را مطلقا تنفیذ نکرده است تا اموالش از بین نرود.
🔹اما وجه اعتبار بلوغ در دفع مال به صبی رشید طبق فهم متعارف سه وجه میتواند باشد:
🔸وجه اول: تعمیم حکمت جعل حکم سفیه نسبت به غیر بالغ
🔹وجه دوم: ضعف اراده غیر بالغ
🔸وجه سوم: عجز صبی از دفع مزاحم
👈 تفصیل این وجوه را اینجا بخوانید:
https://bit.ly/30vPnZO
#فقه
#یادداشت_محقق
___
🌐کانال مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@mfeqhi
✅ روش شناسی اجتهاد چیست؟
#اختصاصی
روش شناسی اجتهاد به دنبال رسیدن به موارد ذیل است:
•┈••✾••┈•
1️⃣ #فرایند_کلان_اجتهاد (الگوی اجتهاد، الگوریتم اجتهاد، مراحل استنباط):
🔹یعنی ابتدا و انتهای فرایند استنباط چیست؟ مثلا در چه مرحله ای به اقوال مراجعه می شود؟ سیره کجاست؟ مقاصد شریعت؟ اجماع؟ و ...
🔹در این زمینه، بین مجتهدان تفاوت نظر وجود دارد؛ به عنوان نمونه، آیت الله #سبحانی معتقدند که جایگاه مراجعه به اجماع، پس از بررسی روایات متواتر و قبل از بررسی خبر واحد است و یا جایگاه مراجعه به اقوال، پیش از بررسی ادله قرآنی و روایی است.
🔹فراتر از این، تفاوت بسیار مهم مجتهدان در فرایند اجتهاد، در مرحله ختم فرایند استنباط، آشکار می شود؛ #مکتب_تجمیعی (مکتب قم، مکتب تحلیلی) معتقد است که از تجمیع ظنون (ادله اجتهادی غیرقطعی)، نتیجه حاصل می شود؛ اما #مکتب_تطبیقی (مکتب نجف) که به ضرورت تطبیق قاعده ملتزم است، آن را نمی پذیرد و به ادله فقاهتی (اصول عملیه) مراجعه می کند؛ لذا مثلا آیت الله #بروجردی (که تابع مکتب تجمیعی هستند)، بسیار کم به اصول عملیه مراجعه می کنند.
•┈••✾••┈•
2️⃣ #خرده_فرایندهای_اجتهاد (خرده الگوهای اجتهاد، خرده الگوریتم های اجتهاد)
🔹مثلا در مرحله مراجعه به روایات، فرایند «بررسی دلالی» و فرایند «بررسی سندی» یک روایت، از کجا شروع و به کجا ختم می شود و اگر تفاوتی بین مجتهدان وجود دارد، چیست؟
🔹مثلا در روش بررسی دلالی آیت الله #بروجردی و #امام خمینی(ره)، «شناخت فضای صدور متن» بسیار مهم است؛ امری که در روش بسیاری از مجتهدان مانند #آخوند_خراسانی چندان قابل مشاهده نیست.
•┈••✾••┈•
3️⃣ #مبانی_و_پیش_فرض_ها
🔹هر مجتهدی مبانی و پیش فرض های #اصولی، #حدیثی، #رجالی، #کلامی و ... دارد که در فرایند اجتهاد او اثرگذار است.
🔹برخی پیش فرض ها مانند نظرات رجالی تاثیرمحدودتر و برخی مانند نظرات اصولی و حدیثی تاثیر متوسط و برخی مانند نظرات کلامی (مثل قلمرو سنت) تاثیر کلان تری دارند و کلیت فرایند اجتهاد یک مجتهد را تحت تاثیر قرار می دهند؛ به گونه ای که حتی فهم یک مجتهد را از آیات و روایات نیز تغییر می دهد.
•┈••✾••┈•
▫️یادداشت مرتبط:
استاد #مبلغی: نیاز به تاسیس علم روش شناسی اجتهاد داریم
https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/21
استاد #علیدوست: باید روش شناسی اجتهاد را در حوزه به عرف تبدیل کنیم
https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/34
تفاوت روش شناسی اجتهاد و اصول فقه
https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/25
•┈••✾••┈•
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604