eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.3هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ یاد گرفتن واجب است لازم نیست مسح سر با دست راست باشد یا از بالا به پایین مسح کند .  احتیاط آن است که مسح سر با دست راست کشیده شود ، ولی کشیدن مسح از بالا به پایین لازم نیست . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ در غسل ترتیبی باید به نیّت غسل ، اوّل سر و گردن ، بعد طرف راست ، بعد طرف چپ بدن را بشوید .  غسل را به دو گونه می شود انجام داد : اوّل اینکه با ترتیب مخصوصی بدن را بشوید ، بدین ترتیب که ابتدا سر و گردن را بشوید ، و بعد بقیّه‌ بدن را و احتیاط واجب آن است  که پس از سر و گردن ، ابتدا تمام نیمه‌ ‌راست بدن و سپس تمام نیمه‌ چپ بدن را بشوید . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ ظاهر این است که غسل ارتماسی با فرو رفتن تدریجی در آب حاصل ‎می‌شود و احتیاط واجب آن است که تمام بدن در یک لحظه زیر آب باشد .  غسل ارتماسی آن است که با نیّت غسل تمام بدن را یکباره در آب فرو ببرد به طوری که آب به همه جای بدن برسد . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ یاد گرفتن واجب است ✅ حکم قرائت قرآن زنان در حضور مردان 📝 پرسش : قرائت قرآن زن در برابر مرد چه حکمی دارد ؟ 📖 پاسخ : چنانچه به صورت ساده یا به شکل ترتیل بخوانند اشکال ندارد ؛ امّا با صوت جایز نیست . ✅ فرق جایز نیست و حرام است 📝 پرسش : فرق بین جایز نبودن و حرام چیست ؟ 📖 پاسخ : در مقام عمل تفاوتی بین آن دو نیست . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ صید تفریحی 📝 پرسش : آیا صید براى سرگرمى و خوشگذرانى جایز است ؟ 📖 پاسخ : در صورتي که شکار براي نياز زندگي يا براي کسب و کار باشد و طبق ضوابط صورت گيرد شرعا جايز است . ولي شکار کردن به عنوان تفريح و خوشگذراني هر چند گوشت آن را مصرف کنند شرعا حرام است ، و لذا ، در چنان سفري به عنوان سفر حرام نماز و روزه تمام خواهد بود. البته خوردن گوشت شکاري که احکام شکار در آن رعايت شده اشکالي ندارد . اما صيد ماهي به قصد تفريح مانعي ندارد و شامل اين حکم نمي شود. ✅ صید تفریحی ماهی 📝 پرسش : صید و شکار تفریحی ماهی چه حکمی دارد؟ 📖 پاسخ : اشکالی ندارد و مانند شکار تفریحی نیست. ✅ شرایط اسلحه ای که با آن شکار می کنند 📝 پرسش : شکار با چه ابزاری صحیح است و موجب حلیت حیوان می شود؟ 📖 پاسخ : آن كه با اسلحه برنده ‏اى مانند شمشير و كارد و خنجر يا تفنگ و مانند آن باشد خواه گلوله آن تيز باشد يا نه ، ولى طورى باشد كه بدن حيوان را پاره كند و از آن خون جارى گردد، ولى اگر به وسيله دام يا چوب و سنگ و مانند آن حيوانى را شكار كنند حرام است ، مگر اين‏كه موقعى به حيوان برسند كه هنوز زنده باشد و آن را مطابق آداب شرع سر ببرند. ✅ لزوم بردن نام خدا در شکار 📝 پرسش : آیا شکارچی در هنگام شکار باید نام خدا را ببرد؟ 📖 پاسخ : هنگام به كار بردن اسلحه نام خدا را ببرد ولى اگر فراموش كند اشكالى ندارد. صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ شکار با تفنگ شکاری ساچمه ای 📝 سوال : لطفا در خصوص حلیت و حکم شکار با تفنگ شکاری که ساچمه های گرد و ریز دارد به طور کامل ارشاد فرمایید. 📖 جواب : هرگاه بدن حیوان را سوراخ کند و خون از آن بیاید حلال است ولی اگر موقعی به شکار برسند که نمرده باید آن را سر ببرند. ✅ طریقه حلیت حیوان شکار شده 📝 سوال : در چه صورت حیوانى که بر اثر شکار از بین مى رود حلال است؟ 📖 جواب : در صورتى که وقت براى رسیدن و سر بریدن کافى نباشد و گلوله بدن او را مجروح کرده، و خونى از آن آمده باشد، حلال است. مشروط بر این که سایر شرایط مانند بردن نام خدا به هنگام شکار کردن و مسلمان بودن شکارکننده نیز در آن جمع باشد، و در صورتى که وقت براى سر بریدن دارد و در ذبح آن کوتاهى کند حرام است. ✅ شکار با سلاح غصبی 📝 سوال : اگر با سلاح غصبی حیوانی را شکار نمایند گوشت حیوان چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : هرگاه با اسلحه يا سگ غصبى ، حيوانى را شكار كند، شكار حلال است و مال او مى‏شود ، ولى گذشته از اين‏كه گناه كرده بايد اجرت اسلحه يا سگ را به صاحبش بدهد. ✅ حکم شکار چند حیوان با یک تیر 📝 سوال : وقتی به قصد شکار، با تفنگ بسمت تعدادی پرنده (گنجشک) شلیک شود و چندتا همزمان زخمی شوند، طول می‌کشد که شکارچی آنها را پیدا کند و سر ببرد. اگر یکی از آنهایی که زخمی شده، قبل از رسیدن شکارچی بمیرد، یا قبل از اینکه سرش را ببرد بمیرد، آیا مردار محسوب می‌شود و خوردن آن حرام است؟ 📖 جواب : اگر زخمی شده اند و خون خارج شده، حلال است. 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ حاضر شدن شکارچی بالای سر شکار 📝 سوال : آیا بعد از شکار ، لازم است تا قبل از مردن حیوان شکارچی خود را به حیوان برساند و ذبحش کند ؟ 📖 جواب : اگر وقتى به حيوان برسد كه جان داده باشد ، يا اگر زنده است به اندازه سر بريدن آن وقت نباشد گوشت آن حلال است ، ولى اگر به اندازه سر بريدن وقت داشته باشد و در ذبح حيوان كوتاهى كند تا بميرد حرام است . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ سفر برای شکار اگر برای تهیه خوراک و سایر نیازهای زندگی فرد و خانوده اش باشد ، سفر مباح است و نماز در آن قصر می باشد . اگر سفر برای شکاری است که وسیله تجارت و کاسبی می باشد ، مثلاً حیوان را شکار می کند تا با گوشت ، پوست ، دندان و بقیه اجزای حیوان معامله کند ، یعنی به منظور تجارت و کسب ثروت و درآمد هنگفت صید می کند ۱ در این صورت بنابر احتیاط واجب باید بین قصر و اتمام جمع کند ، ولی روزه را باید افطار کند . اگر سفر برای شکار ، لهوی باشد ۲ (نه برای خوردن و تهیه مایحتاج زندگی یا تجارت) نماز در آن تمام و روزه واجب است . سفر تفریحی برای شکاری که گوشت آن را می خورند ، حکم سفر لهوی را ندارد . ۱. یعنی اگر فروش حیوان صید شده برای تأمین نیازهای زندگی­ باشد،در این صورت نماز در سفری که برای صید می­ رود ؛ قصر است . اما اگر برای تهیه مایحتاج زندگی صید نمی کند ، بلکه برای به ­دست آوردن ثروت‌ های هنگفت است ؛ مثلاً حیوانات کمیاب ، مانند خز ، سنجاب یا فیل را برای فروش عاج یا پوست یا سایر اجزای حیوان شکار می‌ کند ، تا بتواند ثروتش را بیشتر کند ، در این صورت نماز در سفری که برای صید می­ رود قصر نیست . ۲ . یعنی برای خوش ­گذرانی حیوان را شکار می­ کنند و کاری ندارند که گوشتش قابل خوردن هست یا نه . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ کن تا که کنند 💎 حضرت رضا 'علیه آلاف التحیة و الثناء' می فرماید : " در آن که همه چیز در اختیار بود ، هر چه داشتند ، به فروختند . درهم و دینار دادند گرفتند ، خانه هایشان را دادند و گرفتند ، مزارعشان را دادند و گرفتند ، جواهراتشان را دادند و گرفتند ، گاو و گوسفند هایشان را دادند و گرفتند ، سال آخر دیگر که بدهند ، خودشان را به عنوان و به یوسف فروختند و گرفتند ". 💎 حضرت رضا 'علیه آلاف التحیة و الثناء' در ادامه می فرمایند : " تمام مردم مصر را و یوسف کرد ، چون یوسف را کرده بود . لذا اگر می خواهی باشی نکن ". ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
﷽؛ ✅ جایگاه ویژه شهدای { شهیدی که در زمان عدم وجود پیامبر و امامان و غیبت امام معصوم به شهادت رسیده باشد شهید اکبر بوده و جهاد او نیز جهاد اکبر است چون در زمان غیبت امام معصوم از روی آیات و روایات و با حکم پا در میدان جنگ می‌گذارد و به شهادت می رسد ... } . @Javanmardi_langarudi صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
﷽؛ ، عَنِ إِخْتِيَارِ اَلسَّيِّدِ اِبْنِ اَلْبَاقِي رُوِيَ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ : { إِذَا فَرَغَ اَلْعَبْدُ مِنَ اَلصَّلاَةِ وَ لَمْ يَسْأَلِ اللهَ تَعَالَى حَاجَةً يَقُولُ اللهُ تَعَالَى لِمَلاَئِكَتِهِ اُنْظُرُوا إِلَى عَبْدِي فَقَدْ أَدَّى فَرِيضَتِي وَ لَمْ يَسْأَلْ حَاجَتَهُ مِنِّي كَأَنَّهُ قَدِ اِسْتَغْنَى عَنِّي خُذُوا صَلاَتَهُ فَاضْرِبُوا بِهَا وَجْهَهُ کسی که نماز بخواند و از خدا حاجتی درخواست نکند ، خدای متعال به فرشتگانش می‌فرماید : به این بندهٔ من بنگرید فریضه واجب مرا انجام داد ، ولی چیزی از من نخواست ، گویا از من بی‌نیاز گشته است ، نماز او را بگیرید و بر صورتش بزنید }. 25 و ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ علیه‌السلام { قُمْ عَنْ مَجْلِسِكَ لِأَبِيكَ وَ مُعَلِّمِكَ وَ إِنْ كُنْتَ أَمِيراً برای پدر و آموزگارت از جای خود برخیز ، هرچند فرمانروا باشی } . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
1_43270062.mp3
4.14M
﷽؛ 👈 دو عمل و چهره زیبا در برزخ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
1_42379131.mp3
3.33M
﷽؛ 👈 حاج آقا شیخ محسن کافی @Javanmardi_langarudi 🌐کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ یاد گرفتن واجب است ✅ روبه‌قبله نشستن یا نشانیدن بچه هنگام تخلی 📝 سوال : آیا نشاندن بچه هنگام تخلی به‌طرف قبله ، توسط بزرگ‌ترهای او اشکالی دارد ؟ و اگر بچه چنین کاری کرد واجب است او را منع کرد ؟ 📖 جواب : احتياط واجب آن است كه بزرگ‌ترها بچه‌ها را در موقع تخلّى روبه‌قبله يا پشت به قبله ننشانند امّا اگر خود بچه بنشيند جلوگيرى او واجب نيست هرچند بهتر است . ✅ تقسیم ارث بین نوه‌های میت 📝 سوال : نوه‌‌ها چه موقع ارث می‌برند و نحوه تقسیم ارث نوه‌ها چگونه است ؟ 📖 جواب : هرگاه ميّت اولاد نداشته باشد نوه پسرى او (هرچند دختر باشد) سهم پسر ميّت را مى‏‌برد و نوه دخترى او (هر چند پسر باشد) سهم دختر ميّت را مى‌برد . ✅ مسئله : 👈 در چند محل تخلّى كردن حرام است خواه بول يا غائط : در كوچه‏ها و جادّه‏هايى كه مسير مردم است . در جايى كه براى عدّه خاصى وقف شده ، مانند مدرسه‏هايى كه مخصوص طلّاب است يا مساجدى كه آبريز آن فقط براى نمازگزاران مى‏باشد . روى قبر مؤمن يا هر محلّ ديگرى كه موجب بى‏احترامى نسبت به مؤمن يا يكى از مقدّسات شود . ✅ اماکنی که توالت آن رو یا پشت به قبله ساخته شده { در منزلهايى‏كه مستراح آن رو به قبله يا پشت به قبله ساخته شده (خواه از روى عمد باشد ، يا اشتباه ، يا ندانستن مسأله) بايد طورى بنشينند كه رو به قبله يا پشت به قبله نباشد و الّا حرام است } . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ وطن‌ کجاست ، جایی است كه انسان آن را براى اقامت و زندگى خود انتخاب كرده ، خواه در آنجا بدنیا آمده يا نه و خواه وطن پدر و مادرش باشد يا خودش آنجا را انتخاب كرده‏ است . پس بدنیا آمدن در جایی یا وطن والدین یا همسر بودن ، دلیل بر وطن شدن آن جا نیست. ✅ ماندن هفته‌ای چند روز چنانچه هفته‌اى حداقل سه روز در جایی بماند و این کار حداقل دو سال طول بکشد ، آنجا در حكم وطن است و نيازى به قصد ده روز ندارد و نماز در آن محل کامل و در بین راه شکسته است . ولی اگر کمتر از دو سال باشد حکم کثیر السفر را دارد و نماز و روزه در بین راه و در آن محل کامل است. ✅ رفت و آمد هفته‌ای چند روز در یکی از این چهار حالت ، کثیر السفر می‌شود و نماز و روزه‌اش در بین راه و مقصد کامل است : 1⃣ در مدت زمان یک ماه ، هر روز (هرچند بدون جمعه ها) رفت و آمد کند . 2⃣ در مدت زمان 45 روز ، 5 روز در هفته رفت و آمد کند . 3⃣ در مدت زمان دو ماه و بیشتر ، حداقل سه روز در هفته (یا 12 روز در ماه) رفت و آمد کند . 4⃣ در مدت حداقل دو ماه و کمتر از دو سال ، حداقل سه روز در هفته در جایی بماند. ✅ تا چند وطن ممكن است كسى در دو محل زندگى كند ، مثلا شش ماه در شهرى و شش ماه در شهر ديگر که هر دو وطنش هستند و حتى ممكن است انسان داراى سه وطن باشد مشروط به اینکه در هر کدام چهار ماه از سال هرچند بصورت پراکنده بماند. صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ پایان تحصیل تا اتمام کار ، آن محل در حکم وطن اوست ( مانند دانشجو تا اتمام تسویه حساب ) مگر این که رفت و آمد بسیار کم شود ( مثلا هر ماه یک بار) که در این صورت اعراض حاصل شده است و نماز و روزه در آن جا شکسته است . ✅ نماز زن در وطن سابق چنانچه زن قصد تبعیت از شوهر را در محل سکونت داشته باشد و زوج قصد رفتن به وطن زوجه را جهت سکونت مستمر نداشته باشد ، نماز زوجه در وطن سابقش شکسته است ؛ مگر اینکه پس از ازدواج بطور متوسط سالانه 3 یا 4 ماه در آنجا سکونت داشته باشد . ✅ سرباز هرگاه قصد اقامت ده روز در آن محل کرده نماز و روزه او تمام است و هرگاه لااقل هفته ای سه روز و حداقل برای مدت دو ماه رفت و آمد می‌کند نیز نماز و روزه او تمام است و اگر در محلی یک سال یا بیشتر بماند در آن محل نیز نماز و روزه تمام است . ✅ ماندن یک ماه اگر مسافر در محلى توقف كند ولى نداند مدت توقف او چند روز است بايد نماز را شكسته بخواند ، اما بعد از گذشتن 30 روز بايد نماز را تمام بخواند ، هرچند مقدار كمى بعد از آن در آنجا بماند . ✅ مواردی که وصیت کردن واجب است 📝 سوال : نوشتن وصیت و وصیت کردن در چه مواردی واجب است ؟ 📖 جواب : 1⃣ اگر خمس و زكات و مظالم بدهكار است 2⃣ اگر نماز و روزه قضا دارد بنا بر احتياط واجب بايد وصيّت كند 3⃣ مالى نزد كسى دارد يا در جايى پنهان كرده كه ورثه نمى‏دانند که اگر به واسطه ندانستن ، و وصیت نکردن به آن ، حقّشان از بين برود . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ ماندن ده روز و مسافرت به اطراف 1⃣ فاصله دو محل ، 3 الي 4 کيلومتر باشد : نماز و روزه در هر دو محل ، تمام است . 2⃣ فاصله دو محل ، بين 4 تا کمتر از 21.5 کيلومتر است : الف) اگر روزي يکي دو ساعت برود و برگردد نماز و روزه تمام است ، حتي اگر از ابتدا ، اين گونه قصد کند. ب) اگر بيشتر از يکي دو ساعت برود : چنانچه از ابتدا چنين تصميمي داشته ، نماز شکسته است و روزه نيز نمي تواند بگيرد ولي اگر از ابتدا چنين تصميمي نداشت و بعد از گذشتن ده روز يا بعد از خواندن يک نماز چهار رکعتي قصد کرد به اين فاصله برود و به محل اقامه خود بازگردد ، نماز و روزه تمام است. 3⃣ فاصله بيشتر از 21.5 کيلومتر است : قصد ده روز به هم می خورد. ✅ ملاک محاسبه روزها از ساعت ورود روز اول تا روز بعد در همان ساعت ، یک روز محسوب می­‌شود (ایام تلفیقی) و باید با قصد اقامت تا همان ساعت ، در روز یازدهم بماند و حتی یک ساعت کمتر هم کافی نیست. و چنانچه مردد در ماندن باشد مسافر است تا 30 روز ولی بعد از آن نمازهایش کامل است. 📝 سوال : نماز با انگشتر غصبي چه حکمي دارد؟ 📖 جواب : مرتکب کار حرامي شده اما نمازش باطل نيست. 📝 سوال : نگهداری صلیب و نماز خواندن با صلیب یا لباسی که آرم صلیب روی آن حک شده است چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : نگهداری صلیب جایز نیست و نماز خواندن با صلیب یا با لباسی که آرم صلیب دارد اشکال دارد. صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ رعایت ترتیب در غسل { رعایت ترتیب در غسل به این صورت که بعد از نیت ، نخست سر و گردن ، سپس نیمه راست و پس از آن نیمه چپ را بشوید مستحب است . بنابراین اگر همه بدن به هر صورتی شسته شود غسل صحیح است ؛ هر چند توصیه ما این است که در حد توان این ترتیب را رعایت نمایند }. ✅ اندازه مانع { اگر مانع بسیار کوچک باشد مثلا در حد دو سه میلیمتر ، وضو و غسل صحیح است }. ✅ کرم و جوهر خودکار { چنانچه کرم ، مانع رسيدن آب نباشد ، اشكالى ندارد و كرم‌هاى معمولى مانع نيست . همچنین جوهر خودكارهاى معمولى مانع رسيدن آب نيست }. ✅ کاشت ناخن مصنوعی { در صورتي که ضرورتي براي اين کار نباشد آن را ترک کنند ، و چنانچه ضرورتي وجود داشته باشد و امکان جداسازي آن ، به هنگام غسل و وضو نباشد ، به صورت عادی ، وضو یا غسل را انجام می دهد }. ✅ عوامل جنابت { انسان با دو چيز جُنُب مى شود : اوّل جماع (از پشت یا جلو) دوم بيرون آمدن منى (در خواب باشد يا بيدارى) . و در صورت جنب شدن به واسطه هر کدام از این دو باید برای نماز و کارهائی که طهارت در آن شرط است غسل کند }. ✅ تاتو { اين كار در صورتى كه آرايش تند محسوب نشود و منشأ فسادى نگردد جايز است ؛ و در هر حال براى وضو و غسل اشكالى ندارد ، زيرا چيزى نيست كه روى پوست را بپوشاند . و اگر روی پوست باشد ، باید در صورت امکان به هنگام غسل و وضو برطرف گردد }. صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ یاد گرفتن واجب است ✅ خالکوبی { خالکوبی اگر همراه با تصاویر مبتذل و انحرافی نباشد و برای بدن ضرر قابل توجهی نداشته باشد حرام نیست و در هر حال وضو و غسل با آن اشکالی ندارد اما سزاوار است از این کار پرهیز شود }. ✅ غسلهای جانشین وضو { تمام غسلهاى واجب و همچنين غسلهاى مستحبى كه با دليل معتبر ثابت شده مثل غسل جمعه ، غسل احرام ، غسل شبهاى قدر و مانند آن كفايت از وضو مى كند و وضو بعد از غسل جنابت بدعت و حرام است }. ✅ طریقه تیمم کردن { بايد اول نيت كند، بعد تمام دو كف دست را با هم بر چيزى كه تيمم بر آن صحيح است بزند، سپس هر دو دست را بنابر احتياط واجب به تمام پيشانى و دو طرف آن از جايى كه موى سر مى‏رويد تا ابروها و بالاى بينى بكشد و روى ابروها را نيز مسح كند سپس كف دست چپ را بر تمام پشت دست راست مى‏كشد و بعد از آن ، كف دست راست را بر تمام پشت دست چپ }. ✅ تفاوت تیمم بدل از غسل و وضو { تيمّم بدل از وضو و بدل از غسل فرقى باهم ندارند ولى احتياط مستحب آن است كه در تيمّم بدل از غسل يك بار ديگر دستها را بر زمين زند و مجدداً با آن پشت دست راست و سپس پشت دست چپ را مسح كند }. ✅ لاک { در غسل باید تمام موانع برطرف شود و در وضو انگشتان دست باید از لاک پاک شود ولی در انگشتان پا اگر یک انگشت خالی از لاک باشد غیر از انگشت کوچک و بر روی آن مسح بکشند صحیح است }. صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ اللهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود : { هر كس را در هنگام خواب قرائت كند ، خدا او را و خانه‌اش و خانه‌همسایگانش را ، ایمن خواهد كرد } . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi ستاد ملی ترویج احکام دین 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 👈 در کتاب داستانی توجه مرا جلب کرد که (که از علمای بزرگ زمان خودش بوده است) نقل می‌فرمود : { یک شب در قبرستان بودم . دیدم چهار نفر بطرف قبرستان می‌آیند و یک جنازه‌ای روی دوششان است . من جلو رفته و از آوردن جنازه در آن وقت شب اعتراض کردم و گفتم این عمل شما به من اینطور می‌رساند که شما انسانی را کشته‌اید و نیمه شب قصد دفن آن جنازه را دارید که کسی از راز و اسرارتان سر در نیاورد . گفتند : ای مرد خیال بد نکن زیرا مادرش با ماست . دیدم پیرزنی جلو آمد . من گفتم ای مادر چرا نیمه شب جوانت را به قبرستان آورده‌ای ؟ گفت : چون جوان من معصیت‌کار بوده خودش چند وصیت کرده ، چون من از دنیا رفتم طنابی بگردنم بینداز و مرا از در خانه بکش و بگو خدایا این همان بنده گریز پا و معصیت‌کاری است که بدست سلطان اجل گرفتار شده او را بسته و نزد تو آوردم به او رحم کن . جنازه‌ام را شبانه دفن کن که کسی بدن مرا نبیند و از جنایات من یاد کند و معذب شوم . بدنم را خودت دفن کن و لحد بگذار که خداوند موهای سفید تو را ببیند و به من عنایتی فرماید و مرا بیامرزد ، درست است که من توبه کرده‌ام و از کرده‌هایم پشیمانم ولی تو این وصیت‌های مرا انجام بده . وقتی که جوانم از دنیا رفت ریسمانی به گردنش بستم و او را کشیدم ناگهان صدائی بلند شد و گفت : « اَلا اِنَّ اَوْلِیاء اللَّه هُمُ الْفائِزُون » با بنده گنه‌کار ما اینطور رفتار نکن ما خود می‌دانیم با او چه کنیم . خوشحال شدم (که توبه او پذیرفته شده) و او را بطرف قبرستان آوردم . من از پیرزن خواهش کردم که دفن پسرش را به من واگذار کند . او هم اجازه داد بدن را در قبر گذاشتم همینکه خواستم لحد را بچینم آیه‌ای را شنیدم که بگوشم رسید « الا ان اولیاء اللّه هم الفائزون » از این داستان اینطور نتیجه می‌گیریم که توبه شخص گنه‌کار مورد قبول واقع شده و خدا دوست ندارد بنده گنهکارش که توبه کرده مورد اهانت قرار گیرد } . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 🚨 حکم قسم خوردن حکم قسم خوردن (سوگند) در اسلام چیست ؟ قَسَم یاد کردن از نظر اسلام کار خوبى نیست ، مگر اینکه به خاطر هدف‌هاى مهم تربیتى و اجتماعى و اصلاحى انجام گیرد که در اینجا ممکن است واجب یا مستحب گردد . برخی از سوگندها از نظر اسلام به کلى بى اعتبار است . مانند سوگند به غیر نام خدا و سوگند براى انجام کار حرام یا مکروه ، یا ترک واجب و مستحب . ولی قَسَم‌هائى که به نام خدا باشد ، و موضوع آن کار خوب یا لااقل کار مباحى است ، وفا کردن به آن واجب است و کفاره مخالفت با آن اطعام یا لباس پوشاندن بر ده نفر نیازمند و یا آزاد کردن یک برده است . قَسَم یاد کردن از نظر اسلام کار خوبى نیست ، ولى در عین حال حرام نمى‌باشد ، و اگر به خاطر هدف‌هاى مهم تربیتى و اجتماعى و اصلاحى انجام گیرد ممکن است واجب یا مستحب گردد ، اما با این حال یک سلسله از سوگندهاست که از نظر اسلام به کلى بى اعتبار است ، از جمله : 1⃣ سوگندهایى که به غیر نام خدا باشد ، حتى قسم خوردن به نام پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله و ائمه هدى علیهم‌السلام واجب العمل نیست ، یعنى اگر کسى به غیر نام خداقَسَم یاد کند ملزم به انجام آن نمى‌باشد و مخالفت آن کفاره ندارد . 2⃣ سوگندهایى که براى انجام کار حرام یا مکروه ، یا ترک واجب و مستحب باشد آن هم اعتبارى ندارد ، مثل این که کسى سوگند یاد کند دَین خود را نپردازد یا با بستگان خویش ترک رابطه کند ، یا از اصلاح «ذاتُ البَیْن» خوددارى نماید همان گونه که کراراً دیده شده ، بعضى از اشخاص به سبب خاطره بدى که از یک اصلاح ذات البین پیدا مى‌کنند ، قَسَم یاد مى‌کنند که هرگز سراغ چنین کارى نروند ، به این گونه سوگندها نباید اعتنا کرد ، هر چند با نام خدا باشد و یکى از تفسیرهاى «لا یُواخِذُکُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فی اَیْمانِکُم» ، (1) همین است ، ولى قَسَم هایى که به نام خدا باشد ، و موضوع آن کار خوب یا لااقل کار مباحى است ، وفا کردن به آن واجب است ، و اگر کسى با آن مخالفت کند کفاره دارد . (2) کفاره آن اطعام ده مسکین یا لباس پوشاندن بر ده نفر نیازمند و یا آزاد کردن یک برده است (این معنى در آیه89 سوره«مائده» آمده است) و اکنون که برده وجود ندارد باید یکى از دو کار اول را انجام داد . (3) (1). سوره بقره، آیه 225. (2). رساله توضیح المسائل، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مساله 2302ـ هرگاه عمداً با قسم خود مخالفت کند باید کفّاره دهد، ده فقیر را سیر کند، یا بر آنها لباس بپوشاند، یا یک بنده را آزاد نماید (و در زمان ما که بنده آزاد کردن موضوعیّت ندارد میان دو چیز دیگر مخیّر است) و اگر توانایى بر اینها نداشته باشد باید سه روز روزه بگیرد. (3). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهل و هفتم، ج 2، ص 179. @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 📝 سوال : در چه مواردی استخاره کردن جایز است ؟    📖 جواب : استخاره به معناي طلب خير و مشورت كردن با خدا مي‌باشد و در اصل براي اموري تجويز شده است كه انسان مؤمن در حالت تحيّر و دو دلي مي‌باشد بعنوان مثال شخصي تصميم به انجام معامله و يا رفتن به سفر و يا ازدواج با فردي را مي‌گيرد ولي از عاقبت كار مطلع نيست و به خوبي نمي‌داند آيا اين كار او نتيجه مثبت و خوبي خواهد داشت يا نه؟ در چنين موردي ابتدا بايد با عقل و فكر خودش مسئله را كاملاً بررسي كند و نتايج آن را حساب كند و در مرحله بعد بايد با صاحبان عقل و تجربه كه انسانهاي متدين نيز هستند مشورت شود و اگر باز هم به حالت دو دلي باقي ماند در اينجا امامان معصوم ما در روايات متعددي ما را تشويق به انجام دادن استخاره نموده‌اند كه البته استخاره هم راههاي مختلفي دارد و بهترين آن استخاره با قرآن مجيد است. بنابراين شرعيت استخاره از زمان امامان معصوم ما مي‌باشد و بسياري از انسانهاي مؤمن و معتقد تاكنون نتيجه‌‌هاي بسيار خوبي از عمل به استخاره گرفته‌اند . استخاره براى رفع حيرت و ترديد در انجام كارهاى مباح  وجایز و حلال است ، اعم از اينكه ترديد در اصل عمل باشد يا در چگونگى آن، بنابراين در كارهاى خير كه سرگردانى و تحير در آنها وجود ندارد ، استخاره لازم نيست و شايسته است انسان در امورى كه مى خواهد راجع به آنها تصميم بگيرد ، ابتدا فکر و دقت كند و يا با افراد با تجربه و مورد اطمينان مشورت نمايد و در صورتى كه ترديد او برطرف نشد ، مى تواند استخاره كند . استخاره گرفتن با قرآن كار هر كسي نيست و نيازمند آمادگي روحي و علمي مي‌باشد . @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ یاد گرفتن واجب است ✅ برگرداندن در قنوت 📝 پرسش : آیا برگرداندن در قنوت مستحب است ؟ 📖 پاسخ : چرخاندن در قنوت دلیلی ندارد . و چنین چیزی در دستورات شرع وارده نشده است ولی نماز را باطل نمی‌کند ، بهتر است آن را ترک کنید . 📝 پرسش : آیا چرخاندن و نگاه به در حال قنوت استحباب دارد ؟ 📖 پاسخ : به دست كردن برای نماز و نیز نگاه كردن به كف دست در قنوت استحباب دارد ؛ ولی برای استحباب چرخانیدن و به آن دلیلی نیافتیم . 📝 سوال : آیا در حال قنوت ، چرخاندن و رو به صورت کردن آن مستحب است ؟ 📖 جواب : مستحب نیست ؛ بلکه وجاهت (نیکو بودن ) چنین عملی از نظر شرعی ثابت نیست . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #وظیفه کسانی که تاکنون #مرجع‌تقلید نداشته اند . " وظیفه آنان این است که اکنون مطابق آنچه در ابت
﷽؛ یاد گرفتن واجب است 📝 پرسش : شخصی چند سال از سنّ تکلیف او گذشته ولی ندارد ، آیا همه‌ی اعمال گذشته‌ی او باطل است ؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 👈 سبک زندگی { حضرت عبدالعظیم علیه آلاف التحیة و الثناء پیش امام هادی علیه آلاف التحیة و الثناء آمد و گفت : من دینم ، مذهبم ، روشم و فکرم را به شما ارائه بدهم ، شما ببینید درست است یا غلط . امام فرمودند : ارائه بده ! امام هادی از ابتدای حرف‌زدن حضرت عبدالعظیم تا انتهای سخنش ساکت بود ، تمام که شد ، گفت : این سبک من بود ، این روش من بود ، این دین من بود ، این اعتقاد من بود ، این اندیشهٔ من بود ، این فکر من بود ؛ حالا شما چه می‌فرمایید ؟ امام هادی فرمودند : آنچه برای من گفتی ، روش من و تمام پدرانم تا زمان پیغمبر است }. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi