🌺نکته تفسیری صفحه ۵۲🌺
دوستان خدا، دوست داران مردم:
حتماً همهی شما تصاوير كاريكاتوريی را ديده ايد.
در تصاوير كاريكاتوری، اعضای بدن افراد از اندازه طبيعی بزرگتر يا كوچكتر می شود و شكل افراد از تعادل خارج می گردد. ولی در تصاوير واقعی، هر عضو به اندازهی مناسب خودش است و به صورت طبيعی ديده می شود. همانطور كه ظاهر غيرمتناسب انسانها عجيب و خنده دار است، اخلاق و صفات غيرمتناسب انسانها نيز تعجّب آور مي باشد. فرض كنيد كه تمام وقت كسی به كسب و كار بگذرد و يا شخصی هميشه در حال تفريح و استراحت باشد. حتماً مردم از كسی كه دائماً مشغول عبادت و نماز است و كار ديگری انجام نمی دهد، تعجّب می كنند. دين اسلام برخلاف بسياری از اديان ديگر به تمام جنبه های زندگی انسان اهميّت می دهد.
قرآن به انسانها توصيه می كند كه هم نسبت به وظيفهی خود در برابر خدا اهميّت بدهند و هم نسبت به بندگان خدا احساس مسئوليّت نمايند.
يكبار ديگر در معنای اين آيه و آيهی قبل دقّت می كنيم.
از نظر خداوند، بندگان خوب او دارای اين ويژگی ها هستند:
1. ايمان دارند.
2. از كارهای بدشان پشيمان اند و از خدا می خواهند كه آنها را ببخشد.
3. به زندگی پس از مرگ توجه دارند و از گرفتار شدن در آتش جهنم می ترسند.
4. در برابر مشكلات زندگی صبر می كنند و در انجام دستورات خدا، استقامت می ورزند.
5. هميشه راستگو و درستكارند.
6 . نسبت به مردم بينوا احساس مسئوليت كرده، به امور آنان رسيدگی می نمايند و از مال خود به آنها انفاق می كنند.
7. در سحرگاهان كه ديگران در خواب به سر می برند، با خدای خود راز و نياز میكنند و از او می خواهند كه از اشتباهات آنان چشم پوشی كند.
آری؛ بندگان خوب خدا، به او عشق می ورزند و بندگانش را دوست دارند. از رنج آنها درد می كشند و با خشنوديشان خوشحال می شوند.
به راستی پيشوای بزرگ ما اميرمؤمنان علي(ع) نمونهی كامل چنين افرادیست.
عبادت او زبانزد دوست و دشمن بوده است. گفته اند كه روزی معاويه بن ابی سفيان ـ دشمن بزرگ امام علی(ع) ـ از شخصی به نام«ضِرار» كه امام را به خوبی ميشناخت درخواست كرد كه ويژگيهای آن حضرت را برای او توصيف كند.
ضِرار شروع به توصيف امام كرد و از اخلاق نيكوی او و عبادت و راز و نياز بی مانندش به درگاه خدا سخن گفت. او آنقدر عبادت امام را توصيف كرد كه معاويهی سنگدل به گريه افتاد و از او خواست كه سخنش را تمام كند.[1]
اما همين انسان عبادتكار، بزرگترين ياور فقيران و بينوايان بود. در تاريخ نقل شده است كه پس از شهادت امیرمؤمنان علی(ع) و در هنگام غسل او، حاضران مشاهده کردند که بر پیشانی و شانهی آن حضرت جای زخم و پینه وجود دارد. همه می دانستند که پینهی پیشانیاش به خاطر سجدههای طولانی امام است؛ برخی از زخم شانهی آن حضرت تعجّب کردند و از علّت آن جویا شدند. محمّد حنفیّه ـ یکی از فرزندان امام(ع) ـ توضیح داد که امام(ع) در هر روز حداقل یک بینوا و اگر میتوانست افراد بیشتری را سیر می کرد. هنگامیکه شب می شد، اضافهی غذای خانواده اش را در کیسه ای می گذاشت و در زمانیکه مردم خواب بودند، به نزد فقرای آبرومند می برد و به طور ناشناس، آن غذاها را بینشان تقسیم می کرد و زخم شانههایش به خاطر کشیدن آن بار شبانه است.
[1] بحارالانوار، ج41، ص14
#تفسیر
.
۰۰۵۲
❣️ مهدی شناسی
در پاسخ باید گفت كه مسألهی ولایت، از همهی این امور نیز بالاتر و جدّىتر است. از دیدگاه قرآنى و روایى، این مطلب قطعى است كه سخنان اهل بیت(علیهم السلام) براى ما حجیّت دارد و باید بدان عمل كنیم؛ امّا مسأله ولایت و موالات در بردارندهی حقایقى بس والاتر است.
در عصر ما، به دلیل اهمیّت یافتن مسائل سیاسى اسلام كه بخش مهمّى از معارف اسلامى را تشكیل مىدهد، بُعد خاصّى از مفهوم ولایت بیشتر مورد تأكید واقع شده است كه همان مسأله سیاست و امامت امت و به تعبیر دیگر، بُعد سیاسى اجتماعى مفهوم ولایت است.
در روایتى از امام محمّد باقر(علیه السلام) آمده است:
بُنِىَ الإسلامُ عَلى خَمس: الولایَةُ والصَّلاةُ و الزَّكاةُ و الصَّومُ والحجُّ وَ لَم یُنادِ بِشىء مَا نُودىَ بالولایةِ یَوم الغَدیرِ.
بناى اسلام بر پنج پایه استوار شده است: ولایت و نماز و زكات و روزه و حج، و به چیزى با فضیلتتر از ولایت در روز غدیر دعوت نشده است.
ولایتى كه در این روایت مطرح شده، نه فقط به معناى دوست داشتن كه به معناى پذیرفتن حقّ حاكمیت و حكومت الاهى است؛ حقّى كه پس از خداوند براى پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) و اهل بیت(علیهم السلام) و نایبان و والیان ایشان، به اذن خداوند ثابت است.
پذیرش ولایت در این جا بدین معنا است كه عقیده داشته باشیم اهل بیت(علیهم السلام) از سوى خداوند، بر امّت اسلامى حقّ ریاست و حاكمیت داشته اند و دارند و از همین روى در جهت برقرارى حكومت اسلامى همواره كوشیده اند. ما نیز وظیفه داریم راه ایشان را ادامه داده، زمینه را براى حكومتِ امام معصوم یا جانشین و نایب او، یعنى ولىّ فقیه جامع شرایط فراهم سازیم و در راه پابرجایى نظام ولایت فقیه كه استمرار ولایت معصومان(علیهم السلام) است بكوشیم؛ امّا حقیقت ولایت از این هم فراتر و گستردهتر است. با بررسى روایات مربوط به ولایت در مىیابیم كه بُعد سیاسى اجتماعى ولایت فقط یكى از ابعاد مفهومِ گسترده ولایت است؛ مفهومى ژرف كه همچنان جا دارد موضوع پژوهشهایى گسترده و كاربردى قرار گیرد.
ادامه دارد
#ولایت
.
حقایق پنهان در کلام الله
سورهی فجر
👇👇👇
https://eitaa.com/MaKofian/778
#یکیبودیکینبود
✡ مغضوبین ارض [۴]
💥 «عزیزان همراه»!
1⃣ متأسفانه در یک مبارزهٔ نرم، بسیاری از #القائات_یهود را ناخواسته پذیرفتهایم. بدون اینکه بر زبان آوریم نگرشمان به دادههای قرآن مجید، نگرشی محدود شده است. قرآن عظیم را در صحرای حجاز و در زمان رسول خدا (ص) محبوس ساختهایم.
2⃣ مبادا از ادبیات کوچه بازاریِ جمعی که تا آیهای از آیات الهی را میشنوند، منفعلانه و بدون تأمّل و تفکّر میگویند: «این حرفها به درد زمان رسول خدا (ص) و به درد مکّه و مدینه میخورد»! و یا اینکه: «این حرفها دیگر قدیمی شده، زمان، زمانِ فنآوری و عصر، عصرِ ماهواره و این قبیل چیزهاست»! استفاده کنیم.
3⃣ همهٔ آیات قرآن روحبخش است، و آیاتی که ما به لطف الهی در صدد شرح آن هستیم، بهنوعی روحبخشتر. آیاتی کاربردی که درک آن علاوه بر لذّت معنوی، شما را در مواجهه با #دشمن_یهودی، صاحبِ سلاحی بُرّنده و چند بُعدی میسازد.
💥 «قابل توجّه بعض خواص»
4⃣ از همینرو میگوییم که اگر «الدرّ المنثور» میگوید:
👈 علت اینکه خداوند فرموده است: «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ»، این است که: «عبدالله بن عُمَر» و «زید بن حارث» با مردانی از #یهود دوستی داشتند. خداوند این آیه را نازل فرمود که: ای مؤمنان! با قومی که مورد خشم خدا قرار گرفتهاند مودّت و رفاقت نداشته باشید [ج٨، ص١۴۴].
5⃣ شما این نهی را در همین دو نفر خلاصه نکنید، نهی الهی مقیّد به عبدالله بن عمر و زید بن حارث نشده است، بلکه همهٔ مؤمنان بهویژه خواصِ از مؤمنان در طول زمان مشمول این نهی الهی هستند.
💥 «قابل توجه آحاد مسلمان»
6⃣ و اگر «تقریب القرآن» روایت نقل میکند که:
👈 «أنها نزلت فی بعض فقراء المسلمین»، این آیه و این نهی از #دوستی_با_یهود، در مورد تعدادی از دراویش مسلمان نازل شده که «کانوا یواصلون الیهود لیصیبوا من ثمارهم»، با یهود مرتبط بودند تا نصیبی از آنها برند [ج۵، ص۴٠٠].
7⃣ شما فقرای مسلمان را تا آخرین فرد از افراد مسلمان در نظر بگیرید. هیچ فردی از افراد موجود در دایرهٔ ایمان و در طول زمان، حق ندارد بهخاطر بهرهای ناچیز، همانند فقرای صدر اسلام و یا بهرهای قابل توجه، پا روی نهی «لا تَتَوَلَّوْا» بگذارد و ذلّت و خواری مؤمن در مقابل یهود را به تماشا درآورد.
💥 «قابل توجه اصحاب رسانه»
8⃣ و اگر «الجدید فی تفسیر القرآن المجید» علت نهی از مواصلت و ارتباط با یهود را وجود فقرای مسلمانی میداند که:
👈 «کانوا ینقلون اخبار المسلمین لهم و یستفیدون منهم»، یعنی در نقش #اصحاب_رسانه، جاسوسیِ مسلمانان میکردند و اخبار مسلمانان را به گوش یهودیان میرساندند و البته شکمی از عزا نیز درمیآوردند و احتمالاً به آلاف و اُلوفی هم میرسیدند [ج٧، ص١۴٧]؛
9⃣ شما ننگآور بودن صفت #جاسوسی را محدود به معدود نفرات صدر اسلام نکنید. نهی خدا را به گوش همهٔ مرتبطان با #رسانه - به معنای وسیع آن - برسانید که: «لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ».
🇮🇷👉 @MaKofian
#مغضوبین
.
💥 تلاوت قرآنمان در طول این هفته
هدیه به ارواح مطهر چهارده معصوم، انبیاء، اولیاء، صلحا، شهدا، درگذشتگان و همچنین
شهید: محسن آژوی
متولد: ۱۳۳۲
شهادت: شلمچه ۱۳۶۱
✍ اگر با اهل بیت علیهم السلام و شهدا معامله کنید، ضرر نمیکنید
آنها بدهکار ما نمیمونند
پس اعتماد کنید
#تلاوت
#شهیدانزندهاند
4_5807767791125661053.mp3
1.01M
🔸ترتیل صفحه ۰۵۳ قرآن کریم
با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : نهاوند
🛑 فایل بدون ترجمه
#تلاوت
.
4_5807767791125661054.mp3
2M
🔸ترتیل صفحه ۰۵۳ قرآن کریم
با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوت
قرآن ترجمه المیزان
سوره 3
سوره مبارکه آلعمران
صفحه 53
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُدْعَوْنَ إِلَىٰ كِتَابِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّىٰ فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَهُمْ مُعْرِضُونَ (23)
آيا نظر نکرده اى به کسانى که نصيبى از کتاب [آسمانى ]به آنان داده شده است و به کتاب خدا دعوت مى شوند تا ميانشان حکم کند سپس گروهى از آنان با حالت اعراض پشت مى کنند؟ (23)
ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ ۖ وَغَرَّهُمْ فِي دِينِهِمْ مَا كَانُوا يَفْتَرُونَ (24)
اين بدان سبب است که آنان گفتند: آتش جز روزهائى معدود به ما نخواهد رسيد. و دروغى که مى ساختند آنان را در کار دينشان مغرور کرده است. (24)
فَكَيْفَ إِذَا جَمَعْنَاهُمْ لِيَوْمٍ لَا رَيْبَ فِيهِ وَوُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ (25)
پس چگونه خواهد بود [حالشان ]هنگامى که آنان را براى روزى که شکّى در آن نيست جمع مى کنيم و به هر کسى آنچه کسب کرده است به طور کامل داده مى شود و آنان ستم نمى بينند؟ (25)
قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (26)
بگو: خداوندا اى مالک فرمانروائى! به هر که بخواهى فرمانروائى مى دهى و از هر که بخواهى فرمانروائى را مى ستانى، و هر که را بخواهى عزيز مى کنى، و هر که را بخواهى خوار مى سازى. خوبى ها فقط به دست تو است. همانا تو بر هر چيزى توانائى. (26)
تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ ۖ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ ۖ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ (27)
شب را در روز فرو مى برى، و روز را در شب فرو مى برى، و زنده را از مرده بيرون مى آورى و مرده را از زنده بيرون مى آورى، و به هر که بخواهى بى حساب عطا مى دهى. (27)
لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً ۗ وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ۗ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ (28)
مؤمنان نبايد کافران را به جاى مؤمنان اولياى خود بگيرند، و هر کس چنين کند به هيچ وجه از [حزب ]خدا نخواهد بود، مگر اينکه به نوعى از آنان تقيّه کنيد. و خدا شما را از [نافرمانى ]خودش برحذر مى دارد. و بازگشت، فقط به سوى او است. (28)
قُلْ إِنْ تُخْفُوا مَا فِي صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ ۗ وَيَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (29)
بگو: اگر آنچه را در سينه هايتان داريد پنهان کنيد يا آن را آشکار سازيد خدا آن را مى داند. و آنچه را در آسمان هاست و آنچه را در زمين است مى داند. و خدا بر هر چيزى تواناست. (29)
#ترجمه
.