eitaa logo
ما اهل کوفه‌ ایم
141 دنبال‌کننده
123 عکس
145 ویدیو
13 فایل
❣️ سیاست و مهدویت 💥 این سنت الهی است که اگر شما در برابر ظالم خضوع کنید، او بیشتر فشار می‌آورد.
مشاهده در ایتا
دانلود
۰۰۵۲ ❣️ مهدی شناسی در پاسخ باید گفت كه مسأله‌ی ولایت، از همه‌ی این امور نیز بالاتر و جدّى‌تر است. از دیدگاه قرآنى و روایى، این مطلب قطعى است كه سخنان اهل بیت(علیهم السلام) براى ما حجیّت دارد و باید بدان عمل كنیم؛ امّا مسأله ولایت و موالات در بردارنده‌ی حقایقى بس والاتر است. در عصر ما، به دلیل اهمیّت یافتن مسائل سیاسى اسلام كه بخش مهمّى از معارف اسلامى را تشكیل مى‌دهد، بُعد خاصّى از مفهوم ولایت بیش‌تر مورد تأكید واقع شده است كه همان مسأله سیاست و امامت امت و به تعبیر دیگر، بُعد سیاسى اجتماعى مفهوم ولایت است. در روایتى از امام محمّد باقر(علیه السلام) آمده است: بُنِىَ الإسلامُ عَلى خَمس: الولایَةُ والصَّلاةُ و الزَّكاةُ و الصَّومُ والحجُّ وَ لَم یُنادِ بِشىء مَا نُودىَ بالولایةِ یَوم الغَدیرِ. بناى اسلام بر پنج پایه استوار شده است: ولایت و نماز و زكات و روزه و حج، و به چیزى با فضیلت‌تر از ولایت در روز غدیر دعوت نشده است. ولایتى كه در این روایت مطرح شده، نه فقط به معناى دوست داشتن كه به معناى پذیرفتن حقّ حاكمیت و حكومت الاهى است؛ حقّى كه پس از خداوند براى پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) و اهل بیت(علیهم السلام) و نایبان و والیان ایشان، به اذن خداوند ثابت است. پذیرش ولایت در این جا بدین معنا است كه عقیده داشته باشیم اهل بیت(علیهم السلام) از سوى خداوند، بر امّت اسلامى حقّ ریاست و حاكمیت داشته اند و دارند و از همین روى در جهت برقرارى حكومت اسلامى همواره كوشیده اند. ما نیز وظیفه داریم راه ایشان را ادامه داده، زمینه را براى حكومتِ امام معصوم یا جانشین و نایب او، یعنى ولىّ فقیه جامع شرایط فراهم سازیم و در راه پابرجایى نظام ولایت فقیه كه استمرار ولایت معصومان(علیهم السلام) است بكوشیم؛ امّا حقیقت ولایت از این هم فراتر و گسترده‌تر است. با بررسى روایات مربوط به ولایت در مى‌یابیم كه بُعد سیاسى اجتماعى ولایت فقط یكى از ابعاد مفهومِ گسترده ولایت است؛ مفهومى ژرف كه همچنان جا دارد موضوع پژوهش‌هایى گسترده و كاربردى قرار گیرد.  ادامه دارد .
حقایق پنهان در کلام الله سوره‌ی فجر 👇👇👇 https://eitaa.com/MaKofian/778
✡ مغضوبین ارض [۴] 💥 «عزیزان همراه»! 1⃣ متأسفانه در یک مبارزهٔ نرم، بسیاری از را ناخواسته پذیرفته‌ایم. بدون این‌که بر زبان آوریم نگرش‌مان به داده‌های قرآن مجید، نگرشی محدود شده است. قرآن عظیم را در صحرای حجاز و در زمان رسول خدا (ص) محبوس ساخته‌ایم. 2⃣ مبادا از ادبیات کوچه بازاریِ جمعی که تا آیه‌ای از آیات الهی را می‌شنوند، منفعلانه و بدون تأمّل و تفکّر می‌گویند: «این حرف‌ها به درد زمان رسول خدا (ص) و به درد مکّه و مدینه می‌خورد»! و یا این‌که: «این حرف‌ها دیگر قدیمی شده، زمان، زمانِ فن‌آوری و عصر، عصرِ ماهواره و این قبیل چیزهاست»! استفاده کنیم. 3⃣ همهٔ آیات قرآن روح‌بخش است، و آیاتی که ما به لطف الهی در صدد شرح آن هستیم، به‌نوعی روح‌بخش‌تر. آیاتی کاربردی که درک آن علاوه بر لذّت معنوی، شما را در مواجهه با ، صاحبِ سلاحی بُرّنده و چند بُعدی می‌سازد. 💥 «قابل توجّه بعض خواص» 4⃣ از همین‌رو می‌گوییم که اگر «الدرّ المنثور» می‌گوید: 👈 علت این‌که خداوند فرموده است: «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ»، این است که: «عبدالله بن عُمَر» و «زید بن حارث» با مردانی از دوستی داشتند. خداوند این آیه را نازل فرمود که: ای مؤمنان! با قومی که مورد خشم خدا قرار گرفته‌اند مودّت و رفاقت نداشته باشید [ج٨، ص١۴۴]. 5⃣ شما این نهی را در همین دو نفر خلاصه نکنید، نهی الهی مقیّد به عبدالله بن عمر و زید بن حارث نشده است، بلکه همهٔ مؤمنان به‌ویژه خواصِ از مؤمنان در طول زمان مشمول این نهی الهی هستند. 💥 «قابل توجه آحاد مسلمان» 6⃣ و اگر «تقریب القرآن» روایت نقل می‌کند که: 👈 «أنها نزلت فی بعض فقراء المسلمین»، این آیه و این نهی از ، در مورد تعدادی از دراویش مسلمان نازل شده که «کانوا یواصلون الیهود لیصیبوا من ثمارهم»، با یهود مرتبط بودند تا نصیبی از آن‌ها برند [ج۵، ص۴٠٠]. 7⃣ شما فقرای مسلمان را تا آخرین فرد از افراد مسلمان در نظر بگیرید. هیچ فردی از افراد موجود در دایرهٔ ایمان و در طول زمان، حق ندارد به‌خاطر بهره‌ای ناچیز، همانند فقرای صدر اسلام و یا بهره‌ای قابل توجه، پا روی نهی «لا تَتَوَلَّوْا» بگذارد و ذلّت و خواری مؤمن در مقابل یهود را به تماشا درآورد. 💥 «قابل توجه اصحاب رسانه» 8⃣ و اگر «الجدید فی تفسیر القرآن المجید» علت نهی از مواصلت و ارتباط با یهود را وجود فقرای مسلمانی می‌داند که: 👈 «کانوا ینقلون اخبار المسلمین لهم و یستفیدون منهم»، یعنی در نقش ، جاسوسیِ مسلمانان می‌کردند و اخبار مسلمانان را به گوش یهودیان می‌رساندند و البته شکمی از عزا نیز درمی‌آوردند و احتمالاً به آلاف و اُلوفی هم می‌رسیدند [ج٧، ص١۴٧]؛ 9⃣ شما ننگ‌آور بودن صفت را محدود به معدود نفرات صدر اسلام نکنید. نهی خدا را به گوش همهٔ مرتبطان با - به معنای وسیع آن - برسانید که: «لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ». 🇮🇷👉 @MaKofian .
💥 تلاوت قرآن‌مان در طول این هفته هدیه به ارواح مطهر چهارده معصوم، انبیاء، اولیاء، صلحا، شهدا، درگذشتگان و همچنین شهید: محسن آژوی متولد: ۱۳۳۲ شهادت: شلمچه ۱۳۶۱ ✍ اگر با اهل بیت علیهم السلام و شهدا معامله کنید، ضرر نمیکنید آنها بدهکار ما نمیمونند پس اعتماد کنید
‌قرآن کریم صفحه‌ ⇔۰۵۳ .
4_5807767791125661053.mp3
1.01M
🔸ترتیل صفحه ۰۵۳ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده 🔸مقام‌ : نهاوند 🛑 فایل بدون ترجمه .
4_5807767791125661054.mp3
2M
🔸ترتیل صفحه ۰۵۳ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
قرآن ترجمه المیزان سوره 3 سوره مبارکه آل‏عمران صفحه 53 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُدْعَوْنَ إِلَىٰ كِتَابِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّىٰ فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَهُمْ مُعْرِضُونَ (23) آيا نظر نکرده اى به کسانى که نصيبى از کتاب [آسمانى ]به آنان داده شده است و به کتاب خدا دعوت مى شوند تا ميانشان حکم کند سپس گروهى از آنان با حالت اعراض پشت مى کنند؟ (23) ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ ۖ وَغَرَّهُمْ فِي دِينِهِمْ مَا كَانُوا يَفْتَرُونَ (24) اين بدان سبب است که آنان گفتند: آتش جز روزهائى معدود به ما نخواهد رسيد. و دروغى که مى ساختند آنان را در کار دينشان مغرور کرده است. (24) فَكَيْفَ إِذَا جَمَعْنَاهُمْ لِيَوْمٍ لَا رَيْبَ فِيهِ وَوُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ (25) پس چگونه خواهد بود [حالشان ]هنگامى که آنان را براى روزى که شکّى در آن نيست جمع مى کنيم و به هر کسى آنچه کسب کرده است به طور کامل داده مى شود و آنان ستم نمى بينند؟ (25) قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (26) بگو: خداوندا اى مالک فرمانروائى! به هر که بخواهى فرمانروائى مى دهى و از هر که بخواهى فرمانروائى را مى ستانى، و هر که را بخواهى عزيز مى کنى، و هر که را بخواهى خوار مى سازى. خوبى ها فقط به دست تو است. همانا تو بر هر چيزى توانائى. (26) تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ ۖ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ ۖ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ (27) شب را در روز فرو مى برى، و روز را در شب فرو مى برى، و زنده را از مرده بيرون مى آورى و مرده را از زنده بيرون مى آورى، و به هر که بخواهى بى حساب عطا مى دهى. (27) لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً ۗ وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ۗ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ (28) مؤمنان نبايد کافران را به جاى مؤمنان اولياى خود بگيرند، و هر کس چنين کند به هيچ وجه از [حزب ]خدا نخواهد بود، مگر اينکه به نوعى از آنان تقيّه کنيد. و خدا شما را از [نافرمانى ]خودش برحذر مى دارد. و بازگشت، فقط به سوى او است. (28) قُلْ إِنْ تُخْفُوا مَا فِي صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ ۗ وَيَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (29) بگو: اگر آنچه را در سينه هايتان داريد پنهان کنيد يا آن را آشکار سازيد خدا آن را مى داند. و آنچه را در آسمان هاست و آنچه را در زمين است مى داند. و خدا بر هر چيزى تواناست. (29) .
🌺نکته تفسیری صفحه ۵۳🌺 همه خوبي­ها فقط به دست توست: به قدرت رسيدن پادشاهان و زوال حكومتشان، به دست آوردن پست و مقام­های حكومتی و از دست دادن آنها، به ثروت رسيدن افراد و ورشكسته شدن آنان؛ داستان­های شيرين و تلخی است كه صفحات تاريخ زندگی انسان­ها از آن پر ‏می‌باشد. اگر با دقّت در اين سرگذشت­ ها نگاه كنيم متوجّه ‏می شويم كه رسيدن به قدرت و ثروت و شهرت به خاطر استفاده از ابزارهايی بوده و از دست­ دادن آنها نيز علّت­ های مشخّصی داشته است. جلب اعتماد مردم، بهره­ بردن از نادانی آنان ، فهميدن نيازهايشان و... هر كدام ‏می تواند در كسب قدرت و ثروت مؤثّر باشند. در مقابل، ظلم و ستم، دروغ و كلاهبرداری، تنبلی و خستگی و...می تواند علّت از دست­ دادن قدرت و ثروت شود. رسیدن به خوبی­ ها یا از دست­ دادن آنها همگی در گرو توجّه یا عدم توجّه به قوانینی است که در این جهان وجود دارد، امّا چه كسی اين قوانين را وضع كرده و به آنها اثر بخشيده است؟ اين آيات مهم و نورانی به ما يادآوری ‏می كند كه همه‌ی قوانين جهان آفرينش، توسط خدای بزرگ وضع شده و بر آن قوانين نظارت ‏می كند. تمام فرمانروايان ـ خوب يا بد ـ به خاطر بهره­ بردن از قوانين او به قدرت رسيده­ اند و به خاطر بی توجّهی به آنها، سقوط كرده­ اند. هركس كه به عزّت و سربلندی رسيده، به خاطر پايبندی‌اش به سنت­ها و قوانين الهی بوده است و علت خواری و ذلّت هر كسی، پشت­ كردن به قوانين خداست. خدايی كه بر هر كاری تواناست؛ خدايی كه با قدرت بی پايانش، ز‏مين را در مدار خود به گونه­ ای حركت ‏می دهد كه فصول مختلف ايجاد شود و دائماً ساعات روز و شب تغيير كند و كم و يا زياد گردد. خدايی كه موجودات زنده را از مواد بی جان به وجود ‏می آورد و پس از مدتی، جان آنها را ‏می ستاند و دوباره به مواد بی جان تبديل ‏می كند. خدايی كه همه‌ی موجودات را روزی ‏می بخشد و به هر كس كه بخواهد، بدون حساب و بی پايان لطف و عنايت ‏می كند. آری؛ توجه به اين واقعيّت كه همه‌ی خوبی­ها به دست خداوند است، نگاه انسان را به جهان تغيير ‏می دهد. در اين صورت انسان اگر­چه تلاش و كوشش ‏می كند و از اسباب و وسايل موفقيت بهره ‏می گيرد، ولی دائماً به نيرويی توجه دارد كه آن اسباب و وسايل را فراهم كرده است و از آن قدرت بي­‌پايان تقاضا ‏می كند كه او را در مسير زندگی‌اش موفّق كند. مطالعه‌ی پيشوايان دين به روشنی نشان ‏مي­دهد كه آن مردان قوی دل، خدا را تنها عامل عزّت و سربلندی ‏می‌شمردند و در راه مقدس خود، ذره‌ای از دشمنان خدا هراس نداشتند. همين اعتقاد موجب شد كه پيامبر بزرگ ما درباره‌ی پيشنهادهای فريبنده‌ی مشركان فرمود: «اگر خورشيد را در دست راست من و ماه را در دست چپ من بگذارند، پيشنهاد آنان را قبول نمی‌كنم» [1]. بر اساس همين اعتقاد بود كه پيشوای نخست ما فرمود: «به خدا سوگند اگر تمام عرب بر عليه من با هم متّحد شوند، من به آنان پشت نكرده، فرار نمی‌كنم» [2]. [1] بحارالانوار، ج18، ص182 [2] نهج البلاغه، نامه 45 .