eitaa logo
| معماری هجری |
435 دنبال‌کننده
194 عکس
91 ویدیو
3 فایل
معماری یعنی تحقق ظرف حیات انسان؛ انسانی که غایتش عبد بودن است ارتباط @AG_094
مشاهده در ایتا
دانلود
| معماری هجری |
‍ در معماری و شهرسازی و طراحی کالبد یک جامعه، نشانه و نماد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که با استفاده از آن‌ها می‌توان بسیاری از مفاهیم اعتقادی، فرهنگی، تاریخی و... را در انظار مردم قرار داد؛ برای رسیدن به مقاصد مختلفی مانند ایجاد هویت یا تداعی یک پیروزی تاریخی یا انتقال یک حس معنوی و یا ایجاد یک حس نوستالژیک؛ حتی گاه ممکن است همه اینها در یک نشانه یا نماد جمع شود. اغلب چنین است که یک نشانه یا علامت به عنوان یک نماد تهیه نمی‌شود اما بعدها با گذشت زمان ارزش نمادین به دست می‌آورد. مانند برج ایفل که شاید در ابتدای ایجاد آن صرفاً یک نشانه بود برای شهر پاریس اما با گذشت زمان و به دلیل ویژگی‌های ساخت و فرم آن تبدیل به نماد پاریس و حتی کشور فرانسه در کل جهان شد. البته ممکن است این ایده از ابتدا در ذهن سازندگان آن بوده باشد که این بنا به نمادی برای پاریس تبدیل شود. در معماری و شهرسازی تفاوت نماد با نشانه در این است که نماد حیث تاریخی می‌یابد و در یک دوره زمانی به دلیل فرم و محتوای آن به نماد تبدیل می‌شود. البته این‌گونه نیست که نشانه و نماد حتماً باید یک سازه یا بنا باشد. قرآن به نشانه و تکلم خداوند با بندگان از طریق آن‌ها تاکید زیاد دارد، همانطور که در بسیاری از آیات می‌بینم خداوند در ابتدا یا انتهای آیه به درک نشانی تاکید می‌کند. ( و من آیاته...، ان فی ذلک لایه و...) آیه در قرآن به معنی نشانه است، یعنی هر خلقتی نشانه‌ای از چیزی دارد. انسان حکیم به دنبال نشانه‌هاست همان‌گونه که سعدی از برگ درختان سبز، معرفت به کردگار را می‌گیرد. بنظر می‌رسد یکی از رسالت‌های معمار شناسایی آیات یا نشانه‌های الهی و باز طراحی آنها در اثر خود است. تاثیر نشانه بر مخاطب، تذکر است. شهر باید مدام به مخاطب، انسانیت، اخلاق، حق‌پذیری، مبارزه با ظالم، عدالت و همه‌ی فضائل را متذکر شود. این چنین شهری چه فرهنگی تولید می‌کند؟ دیواره‌نگار میدان ولیعصر چند وقتی است که سعی دارد به عنوان نمادی برای یادآوری رویدادهای انقلاب و اسلام، توجه مردم را به خود جلب کند که بنظر می‌رسد با استفاده از طرح‌های زیبا و ملی در این کار موفق بوده است. این دیواره‌نگار رویدادهای تلخ و شیرین انقلاب و اتحاد و همدلی را به ما متذکر می‌شود. تأثیر نمای شهر و دیوارها و بناهایی که دائما در مقابل چشم مردم‌اند در فرهنگ جامعه و رفتار مردم چیزی فوق تصور بسیاری از مسئولان و مردمی است که می‌سازند و هیچ توجهی به آن ندارند. 🏙 رهایی از معماری وحشی | @memarivahshi |
✔️دعای مخصوص روز اول ماه محرم #فرصتی_عالی ✨ امام رضا سلام الله علیه فرمودند اگر کسی شهادت میخواهد، #نسل_پاک و #فرزند_میخواهد واینکه در #مسیر_سیدالشهدا (ع) باشد، میخواهد امکانات و مالش در مسیر حضرت باشد، حضرت فرمودند راهش این است که روز اول محرم را #روزه بگیرید و همین #دعا را بکنید که دعای شما مستجاب می شود. ✨ اگر کسی میخواهد توفیق خدمتگذاری به ساحت مقدس امام حسین (ع) و تاسی به ایشان را در برنامه هایش داشته باشد، راهش این است. ✨ هر دعایی وقتی دارد و بهار این دعا در روز اول محرم است؛ فرصت اول محرم یک باب خاصی به شهادت سیدالشهدا(ع) باز می شود... ایت الله میرباقری #اللّهُمَّ_عَجِّل_لِولیِّکَ_الفَرَج مسجد مجازی حضرت عمار ‹ره› 🕋🧎@masjed_ammar
🔰خانواده‌، در ورطه خانه‌گریزی 🔹معماری یکی از مصادیق بارز تجلی مبانی سبک زندگی است. معماری اسلامی با محوریت ملکوت و دین، ساختن منازلی با نمادهای گنبدی شکل و رو به آسمان، رو به قبله، حیامحور، جداکننده حریم خانوادگی از محل پذیرایی عمومی (اندرونی و بیرونی)، دارای باغچه و طبیعت، آرام برای انس کودکان با خانواده، وسیع برای صله رحم و ... را می‌پسندد. 🔻از سوی دیگر معماری مدرن که بیشتر در قالب برج و آپارتمان است، تمایزی میان حریم خصوصی و عمومی نمی‌گذارد و با پنجره‌های بلند و قابل‌رؤیت، حیا را تضعیف و عریان‌گری را ترویج می‌کند. آپارتمان افراد را به سمت فردی‌شدن و بی‌اعتنایی به همسایه و کم‌شدن روابط خانوادگی سوق می‌دهد. ▫️فضای کوچک و نوع طراحی به گونه‌ای است که امکان رفت‌و‌آمد و صله رحم به حداقل می‌رسد. کودکان این محیط را محیطی آرام برای بازی و انس با خانواده نمی‌بینند و ناچار با خانه‌‌گریزی، هویت خویش را بیرون از خانواده در خیابان، رستوران، شهربازی، کافی‌شاپ و ... رقم می‌زنند و در یک کلمه خانه به خوابگاهی تبدیل می‌شود که افراد فقط برای خوابیدن در آن حضور دارند. 🔸آشپزخانه اوپن برای ساخت غذای سبک و سریع (فست فود) مناسب‌تر است تا محیطی که زن کدبانو، آشپزی برای افراد خانواده را هنری لذت‌بخش بداند؛ زیرا در الگوی زندگی جدید زنان نیز مانند مردان، اشتغال را کمال خود می‌دانند و حضور ایشان در خانه حداقلی است. 📖کتاب سبک زندگی؛ مبانی اسلامی و غربی، به کوشش عبدالله محمدی @canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️فریادهای استاد پناهیان بر سر شورای شهر تهران ⛔️ خیابان‌های شهر را به نام چه کسانی می‌کنند؟! 🏙 رهایی از معماری وحشی ◀️ تلگرام | ایتا
محتوای معماری_01.mp3
1.79M
💎 تفکر و اندیشه در معماری و شهرسازی 💠 امام خامنه‌ای 🏙 رهایی از معماری وحشی ◀️ تلگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حجاب و معماری ❓چگونه معماری انسان‌ها را به سمت بی‌حجابی و بی‌عفتی سوق می‌دهد؟ ❓چه میزان از بی‌حجابی و بی‌عفتی موجود در جامعه از معماری و شهرسازی ناشی می‌شود؟ 📽 جلسه ۲۸۴ کلبه کرامت با عنوان ”زنای ذهنی ۶” - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶ 🔗 لینک جلسه 🏙 رهایی از معماری وحشی ◀️ تلگرام | ایتا
| معماری هجری |
📑 معرفی کتاب «معماری و شهرسازی مطابق با سبک زندگی اسلامی» / بخش یکم 📝 این کتاب نوشته محمدمنان رئیسی عضو هئیت علمی دانشگاه قم است که با تکیه بر آیات قرآن و احادیث معصومین نوشته شده است. 1⃣ فصل اول: پارادایم تحقیق از منظر اسلامی نفی پارادایم‌های عینی و نسبی در تحقیقات معماری و شهرسازی و تبیین پارادایم مد نظر اسلام برای ورود به پژوهش 2⃣ فصل دوم: ماهیت شهر اسلامی استنباط نگارنده در این فصل از آیات قرآن این است که شهر در ادبیات قرآنی با مفهوم ایمان تعریف می‌شود، در قرآن آنجایی که از لفظ مدینه استفاده می‌شود جایی است که افراد مؤمن در آن حضور دارند حتی اگر یک نفر و جایی که از قریه استفاده می‌کند به جایی اشاره دارد که هیچ فرد باایمانی در آن سکونتگاه نیست. در بررسی شواهد معارض نیز نگارنده آیاتی را مطرح می‌کند که در آن‌ها لفظ مدینه به جایی که کفار و غیرمؤمنین ساکن هستند اطلاق می‌شود و قریه به جایی که مؤمنین در آن حضور دارند گفته می‌شود. در توضیح این تعارض نگارنده می‌گوید که به کار بردن لفظ مدینه و قریه در این آیات از زبان خداوند نیست بلکه آیه در حال نقل قول از دیگران است. در این فصل کتاب نگارنده معتقد است که شهر از منظر قرآن، نه با جمعیت و اندازه شهر و تقسیم کار و... بلکه با مفهوم ایمان تعریف می‌شود. 3⃣ فصل سوم: اندازه افقی شهر مطابق با سبک زندگی اسلامی در این فصل نگارنده با استفاده از چند حدیث استنباط می‌کند که مسجد جامع کانون اصلی و رکن کالبدی شهر اسلامی است که در هر شهر واحد است و باید در مرکز هندسی شهر قرار بگیرد. سپس با تحلیلی دیگر از روایات استباط نگارنده این است که مطلوب‌ترین شکل هندسی برای شهر، (فارغ از محدودیت‌های جغرافیایی، اجتماعی و...) شکل دایره است. سپس با استفاده از حدیثی از امام باقر (ع) که می‌فرمایند فاصله بین دو نماز جمعه بایستی حداقل سه میل (معادل تقریبا ۵٫۵ کیلومتر) باشد و از آنجایی که در هر شهر بایستی صرفاً یک نماز جمعه برگزار شود و آن هم در مسجد جامع باشد نتیجه می‌گیرد که حداقل فاصله دو مسجد جامع از یکدیگر ۳ میل است یعنی حداقل قطر شهر ۳ میل یا ۵٫۵ کیلومتر است. (در صورت مماس بودن دو شهر بر یکدیگر، در غیر اینصورت حداقل اندازه موضوعیت ندارد) هم‌چنین با استناد به حدیثی دیگر از امام باقر (ع) که می‌فرمایند نماز جمعه بر کسی که تا دو فرسخی (تقریباً ۱۱ کیلومتر) آن باشد واجب است و سپس با تکیه بر آیات و روایاتی دیگر که نماز جمعه را برای عموم مردم توصیه می‌کند و استنباط نگارنده بر اینکه نباید اندازه شعاع شهر بیش از دو فرسخ باشد که کسی از حضور در نماز جمعه (محل مسجد جامع یعنی مرکز شهر) معاف شود نتیجه می‌گیرد که حداکثر اندازه قطر مطلوب شهر معادل چهار فرسخ (تقریباً ۲۲ کیلومتر) است. در انتهای این فصل نگارنده با استفاده از قاعده فقهی «تلقی رکبان» و حدیثی از امام صادق (ع) در این‌باره نتیجه می‌گیرد که اندازه حومه شهر نیز تا چهار فرسخ (۲۲ کیلومتر) می‌باشد. 🏙 رهایی از معماری وحشی | @memarivahshi |
✅ شالیزارهای پلکانی شهرستان بابل 🏕 جاذبه‌های طبیعت ایران استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دهکده زراس؛ شمال دریاچه کارون 🔺 خوزستان، روستای زراس 🏕 جاذبه‌های طبیعت ایران استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
| معماری هجری |
📑 معرفی کتاب «معماری و شهرسازی مطابق با سبک زندگی اسلامی» / بخش یکم 📝 این کتاب نوشته محمدمنان رئیسی
معرفی کتاب «معماری و شهرسازی مطابق با سبک زندگی اسلامی» / بخش دوم 4⃣ فصل چهارم: حدود عمودی شهر مطابق با سبک زندگی اسلامی در این فصل نگارنده معتقد است که توسعه عمودی شهر و بلندمرتبه‌سازی در اسلام مطلوب نیست و برای این مدعا به دو دسته دلیل استناد می‌کند؛ ادله‌ صریح و ادله غیرصریح. در ادله صریح به احادیثی اشاره می‌کند که مستقیماً با این موضوع مرتبط‌اند. احادیثی که به نفی ارتفاع زیاد ساختمان، نفی اشراف به همسایه از طریق بلند ساختن بنا و جلوگیری نکردن از تهویه مطلوب برای همسایه اشاره دارد. در ادله غیرصریح نگارنده از آیات و احادیثی که مستقیماً به بلندمرتبه‌سازی اشاره نکرده‌اند اما از آن‌ها نفی ارتفاع زیاد ساختمان استنباط می‌شود اشاره می‌کند: - احادیثی در نفی مرتفع ساختن مسجد؛ که نگارنده معتقد است وقتی مساجد که کانون کالبدی شهر هستند از بلند ساختن نفی شده‌اند، سایر ابنیه شهر نیز به طریق اولی شامل این قاعده می‌شوند. - تقابل توسعه عمودی با تامین آسایش و آرامش ساکنین ابنیه مسکونی: نویسنده کتاب در اینجا با ارائه تحلیل‌هایی معتقد است که بلندمرتبه‌سازی مانعی برای آرامش و آسایش انسان است و آن را مختل می‌کند. - تقابل توسعه عمودی با انجام برخی تکالیف اجتماعی مانند انجام تکالیف نسبت به همسایه - تقابل توسعه عمودی با برخی از سنن معصومین (ع) مانند سنت مشاهده آسمان و ستارگان در سحرگاهان و سنت استهلال در شب اول ماه هم‌چنین نگارنده در ادامه با استفاده از یکی از این دلایل یعنی سنت مشاهده آسمان و ستارگان با محاسباتی به ارتفاعی حدودی برای یک ساختمان می‌رسد. در پایان این فصل نگارنده به تطبیق سخنان خود با یافته‌های علمی معاصر می‌پردازد و با اشاره به نظریات و تحلیل‌هایی از متفکرین عرصه معماری و شهرسازی در نقد توسعه عمودی، مهر تاییدی بر نظریات ارائه شده خویش می‌زند. 🏙 رهایی از معماری وحشی | @memarivahshi |
| معماری هجری |
معرفی کتاب «معماری و شهرسازی مطابق با سبک زندگی اسلامی» / بخش دوم 4⃣ فصل چهارم: حدود عمودی شهر مطاب
معرفی کتاب «معماری و شهرسازی مطابق با سبک زندگی اسلامی» / بخش سوم 5⃣ فصل پنجم: ساختار کالبدی و شاخصه‌های عددی شهر مطابق با سبک زندگی اسلامی در این فصل نگارنده ابتدا به چندین ساختار ارائه شده توسط اندیشمندان مختلف برای شهر اسلامی اشاره می‌کند و آن‌ها را در واقع ساختارهای شهر مسلمانان که در گذشته وجود داشته می‌داند و نه شهری که باید باشد و شهر اسلامی را شهری می‌داند که برگرفته از مبانی اسلامی باشد. نگارنده عوامل موثر بر شهر اسلامی را به دوسته فرامادی (ثابت) و مادی (متغیر) تقسیم‌بندی می‌کند. عوامل مادی عواملی مانند آب‌وهوا، اقیلم و... است که در هر شهر ممکن است تغییر کند. اما عوامل فرامادی در واقع باورها و اعتقادات و ارزش‌ها هستند که بر اساس آنها کالبد شکل می‌گیرد با این نکته که در عین ثابت بودن و مشترک بودن این عوامل، می‌توان با توجه به شرایط محیطی مختلف مصادیق متفاوتی در کالبد طراحی نمود. نگارنده در ادامه عوامل فرامادی (مبانی و باورها) را از سنخ حکمت نظری (با محوریت هست‌ها و نیست‌ها) و عوامل مادی (اعتباریات زمانی و مکانی) را از سنخ حکمت عملی (با محوریت بایدها و نبایدها) می‌داند که اصل حاکم بر وجه اول (بایدها و نبایدها) اصل حقیقت‌مداری و اصل حاکم بر وجه دوم (هست‌ها و نیست‌ها) اصل عدالت‌مداری می‌باشد. در واقع اصل حاکم بر حوزه کنشی ما اصل عدالت‌مداری است و چون شهرسازی و سبک زندگی از سنخ باید‌ها و نبایدها هستند باید با توجه به اصل عدالت‌مداری طرح شوند. نگارنده در ادامه به اهمیت جایگاه عدل در شهر می‌پردازد و دو تعریف کلی از عدل را مطرح می‌کند: «وضع الشیء فی موضعه» و «اعطاء کل ذی حق حقه» و می‌نویسد که در ساختار کالبدی شهر آنگاه مفهوم عدالت تجلی حداکثری می‌یابد که اولاً بر مبنای «اعطاء کل ذی حق حقه» کاربری‌های شهری به تمام نیازهای مشروع انسان‌ها پاسخ دهند و به هر نیاز پاسخ به حقی اعطاء شود؛ ثانیاً برمبنای «وضع الشیء فی موضعه» هر کاربری در جای مناسب خود مکان‌یابی شود. بر این اساس نیازهای انسان و چگونگی پاسخ نظام کالبدی شهری به این نیازها ملاک اصلی برای سنجش تحقق یا عدم تحقق عدالت در این نظام است. در ادامه نگارنده با رد هرم نیازهای مازلو از منظر اسلام به روایتی از امام علی (ع) اشاره میکند که برای انسان چهار نفس نباتی و حیوانی (نیازهای مادی) و نفس عقلانی و الهی (نیازهای فرامادی) تعریف می‌کند. سپس وظیفه ساختار کالبدی شهر را پاسخ عادلانه به نیاز‌های این چهار نفس معرفی می‌کند. در ادامه برای تبیین ساختار کالبدی شهر اسلامی به صورت یک سیر منطقی بندهای زیر را مطرح می‌کند: ۱. شهر باید به همه نیازهای انسان پاسخ بدهد، به نحوی که بخشی از شهر متناسب با نیازهای مادی انسان و بخشی دیگر متناسب با نیازهای معنوی انسان باشد. ۲. مطابق با معارف اسلامی نیازهای معنوی بر نیازهای مادی اولویت دارند. ۳. بر اساس اولویت نیازهای معنوی بر مادی نتیجه میگیریم که کاربری‌های مذهبی نیز بر سایر کاربری‌ها اولویت دارند. برای مثال همانگونه که قبلاً ذکر شد مسجد باید در سلسه‌مراتب بالاتری نسبت به سایر کاربری‌ها قرار گیرد. ۴. اولویت مسجد بر سایر کاربری‌ها ۵. اصل مسجدمحوری در کلیت شهر و محلات آن؛ در مرکز هر محله مسجد محله و در مرکز چند محله مسجد منطقه و در مرکز چند منطقه مسجد جامع قرار می گیرد. ۶. اولویت سایر کاربری‌های عمومی بر کاربری‌های خصوصی ۷. حدود کالبدی محله: در این جا نگارنده با استناد به دو حدیث از پیامبر صلوات‌الله علیه (برای همسایه مسجد نماز قبول نمی شود مگر در مسجد) و امام علی علیه‌السلام (همسایه مسجد چهل خانه از چهار طرف است) استنباط می‌کند که حدود کالبدی محله باید به اندازه چهل خانه از چهار طرف آن باشد زیرا در صورت بیشتر بودن، آن، خانه‌هایی وجود خواهد داشت که همسایه مسجد محسوب نمی‌شوند و نیاز نیست نماز خود را در مسجد لزوماً بگذارند که این با احادیثی که مسلمانان را اکیدا به شرکت در نماز جماعت توصیه نموده مغایرت دارد. ۸. حداکثر اندازه شعاع محله: در ادامه نگارنده با فرض قبل و اینکه عرض پلاک مسکونی بین ۱۵ تا ۲۰ متر باشد حداکثر اندازه شعاع محله را در دو حالت به صورت تقریبی محاسبه می‌کند و نهایتاً شعاع حدود ۷۵۰ متر را مطلوب می‌داند ۹. حداکثر مساحت و جمعیت محله: در این بخش با توجه به بندهای قبل و محاسبات عددی و استدلالات شهرسازانه و فقهی، نهایتاً مساحت میانگین خانه را حدود ۳۱۲ متر محاسبه می‌کند. هم‌چنین حداکثر مساحت هر محله ۱۷۶ هکتار و حداکثر جمعیت هر محله ۱۱,۳۰۰ نفر ارائه می‌شود. ۱۰. در بند آخر نیز نگارنده با جمع‌بندی مطالب قبل حداکثر جمعیت شهر را حدود ۱,۷۰۰,۰۰۰ نفر محاسبه می‌کند که تراکم ناخالص مسکونی چنین شهری برابر است با ۴۵ نفر در هکتار. هم‌چنین حداکثر ۱۵۰ محله می‌تواند در یک شهر وجود داشته باشد. 🏙 رهایی از معماری وحشی | @memarivahshi |
حجت‌الاسلام علی کشوری: در روایات و آیات، باب مهمی است که چگونه باید یک ساختمان را خرید؟ چگونه باید یک ساختمان را فروخت؟ با پول خرید و فروش ساختمان چه باید کرد؟ آیا اجازه داریم تا خرید و فروش ساختمان را در اذهان و عینیت جامعه به مانند خرید و فروش سایر کالاها تبدیل کنیم؟ در روایات این کار نهی شده است. اگر مجموعه روایات خرید و فروش ساختمان به انضمام خرید و فروش زمین را کسی بررسی کند، متوجه می‌شود که در نظام ارزشی اسلام، خرید و فروش مسکن و زمین، جزو مکروه‌ترین مشاغل محسوب می‌شوند و اساساً اجازه نداریم تا چنین مشاغلی را در جامعه برجسته کنیم. 🏙 رهایی از معماری وحشی ◀️ تلگرام | ایتا
🔹در معماری و شهرسازی و طراحی کالبد یک جامعه، نشانه و نماد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که با استفاده از آن‌ها می‌توان بسیاری از مفاهیم اعتقادی، فرهنگی، تاریخی و… را در انظار مردم قرار داد؛ برای رسیدن به مقاصد مختلفی مانند ایجاد هویت یا تداعی یک پیروزی تاریخی یا انتقال یک حس معنوی و یا ایجاد یک حس نوستالژیک؛ حتی گاه ممکن است همه اینها در یک نشانه یا نماد جمع شود. #معماری_طراز #حکمت_معماری 📃 متن کامل مقاله را در سایت بخوانید: memarihejri.ir/1 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
🔹استقلال اقتصادی مهم است، [امّا] اوّل در زمینه‌ی فرهنگی عرض بکنم؛ استقلال فرهنگی به اعتقاد بنده از همه‌ی اینها مهم‌تر است. استقلال فرهنگی در این است که سبک زندگی را، سبک زندگی اسلامی - ایرانی انتخاب بکنیم. بنده در باب سبک زندگی دو سه سال قبل از این مفصّل صحبت کردم؛ سبک زندگی از معماری، از زندگی شهری، از زیستِ انسانی، از پیوندهای اجتماعی تا همه‌ی مسائل گوناگون را شامل می‌شود. 🔹تقلید از غرب و از بیگانه در سبک زندگی، درست نقطه‌ی مقابل استقلال فرهنگی است. امروز نظام سلطه بر روی این مسئله دارد کار می‌کند. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
🔷قدیم‌ترها پیش از آنکه دانشگاه‌ها و مدارس معماری در ایران پدید بیایند، معماری شغلی بود که همچون خیاطی و نانوایی و درودگری، شاگردانش به دست اساتید خبره در محیط کارگاهی تربیت می‌شدند. سالیان سال شاگردی می‌کردند و در نهایت که عمری را به کارگری و یادگیری علوم و فنون و حکمت سپری نمودند، خود به درجه استادی می‌رسیدند و سپس می‌توانستند ساختمانی را به صورت مستقل بسازند. 🔹استاد معمار می‌توانست همه چیز بنا را خود طراحی و محاسبه کند و سپس بسازد. شهرها هم کوچک بود و مردم یکدیگر را می‌شناختند. ضمنا پارادایم‌های خاصی که فرهنگ را شکل داده بود اجازه تخطی از قوانین اجتماعی را به کسی نمی‌داد. 📂متن کامل مقاله را در سایت بخوانید: memarihejri.ir/355 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 نمادگرایی در تمدن غرب خصوصا در معماری جایگاه ویژه‌ای دارد و هم‌چنین در معماری اسلامی نیز از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. ❓نمادها در جنگ نرم چگونه مورد تهاجم دشمن قرار می‌گیرند؟! 🔺ابلیسک به عنوان نمادی ثابت که همواره در معماری مغرب زمین از اهمیت خاصی برخوردار بوده است؛ شاید بتوان این سازه شرک‌آلود را جزو معدود نمادهایی دانست که تا بدین حد در میادین و اماکن مختلف جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
| معماری هجری |
💢 نمادگرایی در تمدن غرب خصوصا در معماری جایگاه ویژه‌ای دارد و هم‌چنین در معماری اسلامی نیز از اهمیت
🔻ادای احترام جو بایدن و کاملا هریس به نماد شیطان (ابلیسک) به بهانه یادمان قربانیان کرونا 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
📝 معماری مجلس ما برای حس‌ ریاست، خود برتر بینی، تنش و جنجال طراحی شده است 🔸همیشه و این مدت بیشتر که کنگره آمریکا محل توجه بود فارغ از سایر مسایل توجه به تفاوت معماری داخلی دو مجلس ایران و آمریکا و بقیه ملل برایم جالب بود. مساله تاثیر معماری بر ارتباط و روحیات و نفس افراد. 🔹وقتی فاصله های افقی و عمودی، نزدیک است ، آرام تر صحبت می‌کنید، میتوانید گفتگو کنید و فضا مشارکتی است ، فاصله عمودی کم تر، حس ریاست و استبداد و بالانشینی را کم تر تقویت می‌کند. 🔸ولی وقتی فاصله ها افقی و عمودی دور طراحی میشود احساس می کنید از هم و از مخاطبان دور هستید و نیاز به فریاد است تا صحبت آرام گفتگو کم تر و خطابه بیشتر و با فریاد است. 🔹فاصله زیاد هیئت رئیسه و بویژه رییس مجلس حس ریاست و برتری و بالا به پایین را بیشتر تقویت می کند. 🔸سیره پیامبر گردنشینی با اصحاب ، بدون بالانشینی و برجستگی بود. معماری اسلامی یعنی تزريق اندیشه برابری و نزدیکی در معماری. 🔹خلاصه آنکه بنظرم معماری مجلس ایران القاگر و مولد نابرابری، استبداد، تنش و فرياد بجای گفتگو است. 📝 مجتبی جهان تیغ 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir