#مهدویت
امام معصوم، شاهد اعمال
امام، مظهر اسم حي الهي است و چون حيات مبدأ علم و قدرت است و علم خداوند شهودي است او نيز شاهد اعمال امّت و به همه كارهاي آنان آگاه است. امام، چونان احاطه جان بر بدن، به تمام شئون انسان ها احاطه دارد، زيرا وي جان جانان است و اطلاع و وقوف حضرتش به اعمال ما منحصر در روزهاي مشخص و دفعات محدود نيست.
عَرْضه اعمال به پيشگاه امام گاه عرضه اي عمومي است كه روزهاي دوشنبه و پنج شنبه اعمال امّت به حضورشان برده مي شود چنان كه ظاهر برخي روايات عرض اعمال همين است و گاه عرضه دائمي و اشراف هميشگي است كه با عبارات كل يوم و ليلة[1]، كل صباح[2]
در روايات معصومان آمده است و ناظر به دوام وقوف امام(عليهالسلام) بر اعمال امّت است. همان طور كه جان ما از جسم ما باخبر است و مي داند كه بر او چه مي گذرد، امام به واقع از جان ما باخبر است؛ گويي درون جان ماست. اين نكته فاخر را كه امام جان جانان است مي توان از تعبير (اَلنَّبِي اَولي بِالمُؤمِنينَ مِن اَنفُسِهِم)[3]
استفاده كرد، زيرا اگر انسان كامل معصوم مانند حضرت رسول اعظم صلي الله عليه و آله و سلم از جان آنان سزاوارتر است حتماً به مناسبت تفوق وجودي نسبت به ارواح است به طوري كه ارواح امت به منزله بدن براي روح نبوي اند و چون حقيقت امامت جز خلافت خدا و رسول نيست قال الرضا(عليهالسلام): انّ الإمامة هي منزلة الأنبياء وإرث الأوصياء، انّ الإمامة خلافة الله وخلافة الرسول ومقام أميرالمؤمنين(عليهالسلام)[4]
هر كمال مشتركي را كه ميان مقام نبوّت و ولايت متصور باشد واجد خواهد بود. بنابراين مقام اولويتي كه در آيه مذكور به واسطه تفوّق وجودي براي پيامبر بالاصاله ثابت است براي امام معصوم كه خليفه رسول الله است بالتبع ثابت خواهد بود.
===========
[1]ـ الكافي، ج 1، ص 219.
[2]ـ همان.
[3]ـ سوره احزاب، آيه 6.
[4]ـ الكافي، ج1، ص200.
جوادی آملی، امام مهدی (عج) موجود موعود صص 75 و 76
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#دانستنی
#أهمّیّت_دعا (2)
دوم. توحيد در دعا، موجب اصل دعا و ضرورت آن از يك سو، و نفي هر مدعوّ و دعاي آن از سوي ديگر، و حصر مدعوّ در خدا و انحصار دعاي آن ذات ربوبي از سوي سوم است: (فلا تدعوا مع اللّه أحداً) [2]
، بنابراين «لا مدعوّ إلاّ اللّه و لا دعاء إلاّ إيّاه»، و مضطر را جز او اجابت نمي كند.
اخلاص در توحيد [دعا] اقتضا دارد كه از غير خدا چيزي طلب نشود و از خداوند نيز غير از خود او، چيزي خواسته نگردد؛ البته در اين حال، همه چيز حاصل است: «ما الذي فقد من وجدك».[3]
چنين داعي موحّدي، هرگز هراسناكي از دوزخ يا فرحناكي به بهشت، انگيزه نيايش وي نخواهد بود، بلكه شوق شهود و حبّ لقا، او را به دعا دعوت مي نمايد.
دعا همانند فكر و ذكر، گاهي در قلمرو نعمت و نقمت است و زماني
===========
[1]ـ ديوان حكيم سنائي، ص 587، مدرس رضوي.
[2]ـ سوره جنّ، آيه 18.
[3]ـ الاقبال بالاعمال، ص 661، دعاي عرفه سيد الشهداء(عليهالسلام).
در اوج ذات منعم و منتقم، و همان طور كه ذكر نعمت در كريمه (اذكروا نعمتي التي أنعمت عليكم) [1]
، غير از ذكر منعم در كريمه (فاذكروني اذكركم) [2]
است، دعا براي كشف سوء يا جذب رفاه، غير از دعا براي كمال انقطاع و خرق حجابهاي نوري و تعلّق روح داعي به عزّ قدس ربوبي است.[3]
البته توحيد ناب داعيان مقرّب در اين است كه دعا و داعي را نبينند، فقط مدعوّ مشهودشان باشد: «من آثر الدّعاء للدّعاء فقد قال بالثاني»:
زندگي بي دوست جان فرسودن است
مرگ حاضر غائب از حق بودن است
از خدا غير خدا را خواستن
ظنّ افزوني است كلّي كاستن[4]
===========
[1]ـ سوره بقره، آيه 40.
[2]ـ سوره بقره، آيه 152.
[3]ـ مناجات شعبانيه.
[4]ـ مثنوي معنوي، دفتر پنجم، ابيات 770 ـ 773.
جوادی آملی، سروش هدايت، 35/3
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
♻️ بی شرمانه زیستن
🔻روزی، در مجلس ختمی، مرد متین و موقری که در کنارم نشسته بود و قطره اشکی هم در چشم داشت، آهسته به من گفت آیا آن مرحوم را از نزدیک می شناختید؟
🔻گفتم: خیر قربان! خویشِ دور بنده بوده و به اصرار خانواده آمده ام، تا متقابلا در روز ختم من، خویشان خویش، به اصرار خانواده بیایند. حرفم را نشنید، چرا که می خواست حرفش را بزند.
🔻پس گفت: بله... خدا رحمتش کند! چه خوب آمد و چه خوب رفت. آزارش به یک #مورچه هم نرسید. #زخمی هم به هیچکس نزد. حرف تندی هم به هیچکس نگفت. اسباب رنجش خاطر هیچکس را فراهم نیاورد. هیچکس از او هیچ #گله و #شکایتی نداشت. دوست و دشمن از او راضی بودند و به او احترام می گذاشتند… حقیقتا چه خوب آمد و چه خوب رفت…
🔻گفتم: این، به راستی که #بیشرمانه زیستن است و بیشرمانه مردن. با این صفات خالی از صفت که جنابعالی برای ایشان بر شمردید، نمی آمد و نمی رفت خیلی آسوده تر بود!
🔻آخر آدمی که در طول هفتاد سال عمر، آزارش به یک والا مقام دزد منحرف، به آدم بدکار هرزه، به یک چاقو کش باج بگیر هم نرسیده، چه جور جانوری است؟ آدمی که در طول هفتاد سال، حتی یک شکنجه گر را از خود نرنجانده و توی گوش یک خبرچین خودفروش نزده است، با چنگ و دندان به جنگ یک رباخوار کلاه بردار نرفته، پسِ گردن یک آدم فروش متقلب نزده، و تُفی بزرگ به صورت یک سیاستمدار خودباخته وابسته به اجنبی نینداخته، با کدام تعریفِ آدمیت و انسانیت تطبیق می کندو به چه درد این دنیا می خورد؟!
🔻آقای محترم! ما نیامده ایم که بود و نبودمان هیچ تاثیری بر #جامعه بر #تاریخ، بر زندگی و بر آینده نداشته باشد. ما آمده ایم که با #دشمنان_آزادی دشمنی کنیم و برنجانیم شان، و همدوش مردان با ایمان تفنگ برداریم و سنگر بسازیم، و همپای آدمهای عاشق، به خاطر اصالت و صداقت عشق بجنگیم. ما آمده ایم که با حضورمان، جهان را #دگرگون کنیم.
🔻نیامده ایم تا پس از مرگمان بگویند: از کرم خاکی هم بی آزارتر بود و از گاو مظلومتر! ما باید وجودمان و نفس کشیدنمان، و راه رفتنمان، و نگاه کردنمان، و لبخند زدنمان هم مانند تیغ به چشم و گلوی #بدکاران و #ستمگران برود…
🔻ما نیامده ایم فقط به خاطر آنکه همچون گوسفندی زندگی کرده باشیم که پس از مرگمان، #گرگ و #چوپان و
#سگ_گله، هر سه ستایشمان کنند!
📚نادر ابراهيمی، کتاب ابوالمشاغل
#بیشرمانه_زیستن
#زیست_مومنانه
@serajandishan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلمات مهم هستند و رسانهها این را میدانند!
🔴 @fasle_bidari | فصل بیداری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهمترین حرف حضرت امام به آیتالله خامنهای قبل از رحلتشان چه بود؟
🇮🇷🇵🇸🇱🇧🇮🇶🇾🇪🇸🇾
#امام_خمینی #امام_خامنه_ای
مرجع بیانات امام خمینی (ره) در پیام رسان ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/280887296Cfedaa076f1
از بزرگوارانی که برایم نماهنگ میفرستند، متشکرم اما اگر آن نماهنگ عنوانی ندارد لطفا یک عنوان کوتاه و گويا برایش بنویسید.
کاش در زیر نویس نماهنگها به جای عبارتهای مثلاً «بسیار زیبا»، «نبینید، ضرر کردید»، «هم ببینید هم نشرش دهید» و... یک عنوان کوتاه و گويا نوشته میشد.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
مخاطبان محترم! اگر دیدید عبارتی بیگانه به کاربردم که معادل فارسی دارد، حتما به من یاد دهید یا یادآوری کنید. چون ممکن است جاهل یا غافل باشم.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
33.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
تحلیل حمید رسایی از وضعیت پرونده انتقام شهید اسماعیل هنیه و شهید سید حسن نصرالله
🔹مسأله این است که جمهوری اسلامی بر اساس رفتار برخی مدیران، برای نظام سلطه قابل پیشبینی شده است. این وضعیت باید به حالت غیرقابل پیشبینی تغییر کند.
✍خدا رسایی رو حفظ کنه حرف دل مردم رو بالاخره از صحن مجلس شنیدیم!
باور کنید فرق میکنه به چه کسی رای بدیم...
@kaehaneNews
May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
إذ تقول للمؤمنين ألن يكفيكم أن يمدّكم ربّكم بثلاثة آلاف من الملائكة منزلين (124)
در جنگ بدر مؤمنان آمادگي رويارويي نداشتند و هرگز گمان نمي كردند به پيروزي برسند، بلكه خود را محكوم به شكست مي پنداشتند؛ اما خداوند سبحان آنان را به نصرت غيبي خود اميدوار كرد و چون افزايش نيروي دشمن، كاهش نيروي مؤمنان و هراس روزافزون صحنه پيكار، نيازمند ترغيب قوي، تحريص شديد و اميدبخشي فراوان بود، با نفي مؤكد فرمود: (ألَن يَكفِيَكُم). اين پرسش، همراه پاسخ و بدين معناست كه خداوند شما را با امدادهاي غيبي بر عده و عُده دشمن پيروز خواهد كرد.
فرشتگان از سوي خداوند براي امداد مؤمنان نازل شدند. كيفيت امداد فرشتگان، به لحاظ تسبيب يا مباشرت، روشن نيست. نصر خداوند گاهي با القاي رعب در دل هاي معاندان بود.
در قرآن كريم شمار فرشتگان امدادرسان در جنگ بدر، هزار، سه هزار و پنج هزار آمده است؛ شايد بدين لحاظ كه آن هزار فرشته مُردف بودند (همراه داشتند) و به شرط صبر و تقواي مؤمنان افزايش مي يافت؛ يا اينكه در سه مرحله و در مجموع نُه هزار فرشته نازل شده اند؛ يا اينكه آن سه، وعده هاي جداگانه و رو به افزايش خداوند به لحاظ هراس مؤمنان و براي تثبيت قلوب آن ها و به شرط صبر و تقواپيشه كردن آنان بوده است. به هر روي، رقم فرشتگان نازل شده در جنگ بدر به يقين بيش از هزار نفر است.
تسنيم ج 15 صص 487 و 488
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#تجوید
اخفای میم ساکن
اگر بعد از میم ساکن حرف با (باء) آمده باشد، آن میم را اخفا میکنیم يعني نباید لبها کاملا به هم برسند. بلکه باید مقدار کمی فاصله داشته باشند به طوری هوای کمی از بین آنها خارج گردد.
آن میم، ممکن است از اول میم باشد و ممکن است اول نون ساکن باشد که قلب به میم شده است:
عبارتهای «فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ»، «بِذَنْبِهِمْ» و «سمیعٌ بصير» را طبق این قاعده بخوانید.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#مطهریشناسی
#دانستنی
نجوم ریاضی، معتبر است.
نجوم احکامی، نامعتبر است.
این حدیث در وسائل است: عبد الملک بن اعْین میآید خدمت امام صادق علیه السلام. عبد الملک برادر زُراره است و خودش هم از راویان بزرگ و مرد عالمی است. او نجوم خوانده بود و به همین جهت به این چیزها عمل میکرد. کم کم احساس کرد برای خودش مصیبت درست کرده؛ مثلاً از خانه بیرون میآید، یک وقت میبیند که امروز قمر در عقرب است، اگر بروم چنین خواهد شد، یک روز میبیند فلان ستاره از جلویش درآمد. کم کم خود بیچارهاش احساس کرد که دست و پایش به کلی بسته شده است. روزی آمد خدمت امام صادق علیه السلام و عرض کرد: یاابن رسول الله! من به نجوم احکامی مبتلا شدهام [1]. من کتابهایی در این زمینه دارم و کم کم احساس میکنم که مبتلا شدهام، اصلاً گرفتار شدهام و تا به این کتابها مراجعه نکنم در هیچ کاری نمیتوانم تصمیم بگیرم. تکلیف من چیست؟ امام صادق با تعجب فرمود: تو از اصحاب ما، تو راوی روایات ما به این چیزها عمل میکنی؟! بله یا ابن رسول الله. فرمود: الآن بلند شو برو منزل؛ به محض رسیدن، تمام این کتابها را آتش بزن، و دیگر نبینم که حتی به یک کلمه از این حرفها عمل کردهای.
علی رغم یک سلسله روایات که در این زمینه هست، ما یک سلسله روایات دیگر داریم که در تفسیرالمیزان در ذیل یکی از آیات سوره فصّلت (فی ایامٍ نَحِساتٍ) [2] ذکر شده است. از مجموع روایاتی که از اهل
1- البته نجوم ریاضی غیر از نجوم احکامی است. اشتباه نشود، دو نجوم داریم. نجوم ریاضی یعنی حساب خسوف و کسوف و امثال اینها، و جزء ریاضیات است. نجوم احکامی است که بیاعتبار است.
2- فصلت/ 16.
بیت اطهار رسیده است این مطلب استنباط میشود که این امور یا اساساً اثر ندارد و یا اگر هم اثر دارد توکل به خدا و توکل به پیغمبر و اهل بیت پیغمبر اثر اینها را از بین میبرد. بنابراین یک مسلمان، شیعه واقعی، در عمل به این امور اعتنا نمیکند؛ اگر میخواهد به مسافرت برود، صدقه بدهد، به خدا توکل کند، به اولیای خدا توسل بجوید و به هیچ یک از این امور اعتنا نکند. از همه بالاتر این است که شما ببینید در تاریخ پیغمبر و ائمه اطهار آیا یک دفعه هم اتفاق افتاده که خود آنها به این مسائل عمل کنند؟! «سیره» یعنی چنین چیزها. آیا آنها در منطق عملی خودشان از اینجور امور استفاده کردهاند یا نه؟.
استاد مطهری، سیری در سیره نبوی، صص 74 و 75
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
♨️بیانیه حماس در مورد شهادت شهید یحیی السنوار
بسم الله الرحمن الرحیم ترین
{مِنَ المُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا}.
جنبش مقاومت اسلامی حماس با تمام معانی اشراف، سربلندی، سربلندی و عزت، عزادار مردم فلسطین، همه ملت ما و آزادگان جهان است، یکی از نجیب ترین و شجاع ترین مردان، مردی که جان خود را وقف کرد. فلسطین، و در راه رهایی آن، روح خود را در راه خدا داد، پس خداوند او را باور کرد و او را در میان برادران شهیدش برگزید.
ما در سوگ رهبر بزرگ ملی هستیم
برادر مجاهد شهید یحیی الصنور (ابو ابراهیم)*
رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و فرمانده نبرد طوفان الاقصی
او به عنوان یک قهرمان به عنوان یک شهید قیام کرد، بدون عقب نشینی پیشروی کرد، سلاح خود را کشید، درگیری و مقابله با ارتش اشغالگر در جلوی صفوف، حرکت در بین تمام مواضع رزمی، استوار و استوار در سرزمین پرافتخار غزه، دفاع کرد. سرزمین فلسطین و مقدسات آن و برانگیختن روحیه پایداری، صبر، متانت و مقاومت فرزندان مردم بزرگ ما، ملت عربی و اسلامی ما، آزادگان جهان.
جنبش مقاومت اسلامی - حماس
جمعه: 15 ربیع الاخر 1446 ق
مربوط به: 18 اکتبر 2024 میلادی
📌 #خبر_فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
19.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
♨️ زنان آمریکایی کفنپوش به خیابانها آمدند!
زنان آمریکایی با کفنهای آغشته به خون:
🔹«ما اینجا هستیم تا فمینیستهای غربی را هم به چالش بکشیم، آنها مدعی طرفداری از ارزشهای فمینیستی هستند، اما در عمل هیچ کاری برای زنان و کودکان فلسطینی نمیکنند که دارند کشته میشوند!»
📌 #خبر_فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♨️ برشی از زندگینامه فرمانده یحیی سنوار.
📌 #خبر_فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو یمن دارندبا موتورسیکلت موشک جابجامیکنند.😂
بعد آمریکا و اسراییل میخوان با اینا بجنگن؟ اینارو ناامید و تسلیم کنن؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♨️ خروش مردم يمن برای حمايت از مقاومت فلسطين و لبنان و ادامه راه شهيد يحيى سنوار
📌 #خبر_فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
نگاه خسته و پُرغرورِ مردی در آستانهٔ پیرسالی...
دستی تکیده و لهیده از زخمِ بیداد...
یارانی که یکایک در کنارت بر خاک افتادهاند...
دشمنانی که جُز بوی خون، چیزی مَستیِ شومشان را فرو نمینشانَد...
فریادهای کریهی که جهانِ بدونِ تو را امنتر ترسیم میکنند...
همزبانان و همنژادانی که سالهاست تو را و مردمت را در هجومِ کفتارها و کرکسها تنها گذاشتهاند...
چشمانِ معصوم و مغمومی که چشمانتظارِ حماسههای تو هستند...
نسلهایی که هنوز نیامدهاند، امّا از تو خواهند آموخت...
سرودهایی که نامِ تو را بلندآوازه خواهند کرد...
دلهایی که سرفرازیت را میستایند...
اینها همه وصف توست، ای فرمانده مجاهدِ کبیر: یحیی إبراهیم حسن السِنوار
دیروز، اسطورهای ابدی، زاده شد؛ از امروز نامِ تمام فرزندانِ فلسطین، یحییست...
✍ غلامرضا باطنی
📚✒️ eitaa.com/bateni_iran_ma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌👌یوسف یاسین، آمریکایی عربتبار در یک حرکت خلاقانه با الگوگیری از اذان اعتراض خود را نسبت به سکوت اعراب اینگونه سرود:
شهادت میدهم علما امت اسلامی همه ساکتند و......
شهادت میدهم یارانِ علی علیهالسلام وفادارانِ مخلص هستند و....
√ @Roshangari_ir | روشنگری
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
بلي إن تصبروا و تتّقوا و يأتوكم من فورهم هذا يمددكم ربّكم بخمسة آلاف من الملائكة مسوّمين (125)
نصرت، كفايت و امداد الهي، به نصرت و صبر و تقواي مؤمنان مشروط است. خداوند سبحان به مؤمنان وعده داده كه اگر اهل صبر و تقوا باشند، آنان را با فرشتگان نشان دار ياري خواهد كرد[1]
، هرچند كافران با شتاب و جوش و خروش هجوم آورند.
تطبيق اين آيه (وعده مشروط) بر جنگ احد نيز بدون محذور است؛ هرچند امداد غيبي و نزول ملائكه در جنگ بدر حاصل شد نه اُحُد.
تسنيم ج 15 ص 495
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#نهج_البلاغه
حکمت 32 - جایگاه نیت در عمل
وَ قَالَ عليهالسلام فَاعِلُ اَلْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ اَلشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ
و درود خدا بر او، فرمود: نيكوكار، از كار نيك بهتر و بدكار از كار بد بدتر است.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#دانستنی
#أهمّیّت_دعا (3)
سوم. عقل در شكوفايي دفائن خود وامدار نقل است: «ويثيروا لهم دفائن العقول» [5]
، چه اينكه تعامل عقل و نقل در اين است كه بسياري از دفائن نقل به بركت عقل اثاره مي شود؛ يعني خداي سبحان گنجينه هاي فراواني را كه در درون جان انسان نهادينه فرمود، به وسيله رهبران الهي در طي متون مقدّس ديني شكوفا مي كند، چه اينكه دفينه هاي بي شماري را در باطن آيات و روايات مستور داشت كه به وسيله عقول برهاني استنباط مي گردد، بنابراين اصل اثاره كردن دفينه ها تعاملي است كه خداوند دو بال عقل و نقل
===========
[5]ـ نهج البلاغه، خطبه 1.
را در آن فضاي باز و آزاد، به پرواز در مي آورد.
يكي از آن موارد جريان دعاست، زيرا با طرح جريان نيايش كه در چهره تابلوي متون نقلي مي تابد، عقل حكيمان به جست وجو پرداخت كه آيا دعا با نظام علّي و معلولي جهان هستي كه مورد پذيرش عقل و نقل است، مخالف است يا نه. حكمت الهي عهده دار اصل طرح و حلّ نهايي آن شده است و ثابت نمود كه:
1. نظام علّي و معلولي حقّ است.
2. دعا و نيايش حقّ است.
3. هماهنگي دعا با نظام علت و معلول قابل توجيه است.
4. نه كسي كه معتقد به نظام علّي و معلولي است، مجاز است كه از فيض دعا محروم شود و نه مؤمن به دعا و نيايش، مجاز است نظام علّت و معلول را باور نكند....
نموداري از گسترش فلسفه الهي در پرتو مبادي ديني را مي توان در نوشتار ابن سيناِ يافت. وي در اين باره چنين مي نويسد:
«سبب اجابت دعا، موافات و هماهنگي دعا با ساير اسباب تحقّق چيزي است كه خواسته داعي است؛ يعني وقتي نيايش داعي با ساير اجزاي علل موافق باشد، آن چيز يافت مي شود و اگر با آنها هماهنگ نباشد، آن چيز يافت نمي شود، زيرا در تحقّق معلول لازم است تمام اجزاي علّت تام حاصل شود، به طوري كه موادّ لازم از يك سو و كيفيت تركيب آنها از سوي ديگر، همراه با پيدايش همه شرايط و رفع همه موانع باشد و چون دعا يكي از اجزاي علل است، نه بدون آن مقصود حاصل مي شود و نه به صرف آن بدون تحقّق ساير اجزاي علل، همانند تأثير بعضي از اجزاي داروي تركيبي كه سهم تعيين كننده اي در درمان بيماري دارد كه اگر همه مواد لازم پديد نيايد و تركيب علمي و فنّي آن صورت نپذيرد، اثر درمان حاصل نخواهد شد؛ يعني بدون آن جزء معين علاج حاصل نمي شود، چه اينكه به صرف وجود آن جزء، بدون تحقّق ساير اجزا درمان پديد نمي آيد.
همان طور كه تأثير جزء مهمّ داروي تركيبي برابر نظام علّي و معلولي است و طبق نظم تكويني مسبّب الاسباب صورت مي پذيرد، تأثير دعا و سهم تعيين كننده آن(در مجموعِ اموري كه مورد آزمون گردد) نيز از اين قبيل است. البته گاهي ارتباط دعا با خواسته اي كه انجام مي شود، از سنخ علّت و معلول نيست، بلكه از قبيل معلولهاي علّت واحداند كه معيّت معلولي دارند و هر دو از يك علت حاصل مي شوند.
پس دعا لازم و توقع اجابت نيز مناسب خواهد بود و اگر گاهي اجابت نشد، معلوم مي شود هماهنگي تامّ بين اجزاي علل حاصل نشد و موافات نيز با در نظر گرفتن مصلحتِ مجموع نظام هستي است، نه خصوص مصلحت دعا كننده، هرچند مفسده ديگران را به همراه داشته باشد، همان طور كه روح در بدن مؤثر بوده و بدن از نفس متأثر، نفس تزكيه شده هنگام دعا، مشمول فيض ويژه مي شود كه مي تواند با آن در عنصري از عناصر طبيعت، يا در بدني از ابدان انساني، بلكه در نفسي از نفوس جامعه بشري اثر بگذارد. چنين تأثيري براي دعا، نه با هندسه علّي و معلولي ناهماهنگ است و نه مستلزم تأثير موجود داني در موجود عالي است، و نه موجب انفعال مبدأ اعلي از دعاست، زيرا علم ازلي هماره متبوع است نه تابع و اراده سرمدی همواره فعّال است نه منفعل، و اشياي منطقه اسكان هميشه تابع اند نه متبوع، و نفوس بندگان همانند ديگر موجودهاي امكاني منفصل اند نه فعّال، هرچند نسبت به حوزه اختيارات خود فعّال اند نه منفصل، و مختارند نه مجبور و نه مفوض».[1]
حكيمان متأخّر نيز با عنايت به نوشته هاي حكماي متقدّم؛ نظير ابن سينإِ، به تأثير دعا و ورود آن در قلمرو نظام علّي و معلولي از يك سو، و منطقه قضا و قدر از سوي ديگر پرداخته و چنين مرقوم داشتند:
«...دعا و طلب از جمله اسباب پيدايش و وجوداند. شكّي كه در اين باره مطرح مي شود كه اگر چيزي كه مورد دعا و خواستن است، قلم قضا بر آن جاري نشده باشد كه دعا سودي ندارد و اگر مورد مزبور متعلّق جريان قلم قضاي الهي باشد، تكلّف دعا براي چيست، قابل دفع است، زيرا طلب نيز از قضا و دعا از قدر است و اين دو از شرايط تحقّق مطلوب اند؛
ادامه دارد 👇
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
يعني قضا و قدر الهي چنين تنظيم شده است كه فلان مطلوب توسّط دعا و طلب حاصل شود».[2]
===========
[1]ـ تعليقات ابن سينا، ص 51 و 155 و 180 و 181 (با تحرير و تلخيص).
[2]ـ قبسات، ص 444 ـ 445 و 449 ـ 450 (با تحرير و تلخيص).
جوادی آملی، سروش هدايت، 35/3 تا 38
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🔴 بدون تعارف با پزشکی که برای خدمت به مجروحان زیر بمباران اسرائیل رفت
🎴به کانال #اخبار2020 بپیوندید 👇
@bisto20_irib @bisto20_irib
@bisto20_irib @bisto20_irib
شکوه به معنای حقیقی کلمه
هیچ مرگی از شهادت زیباتر نیست
مخصوصا شهادتی که قبلش بدنت اینقدر جراحت بردارد که وقتی مچ دستت قطع شد، سیم به آرنجت ببندی تا شدت خونریزی را کم کنی
و انگشت اشاره دست چپت هم قطع شده باشد اما با همان دست مجروح، سنگ و چوب و آهن به طرف کوادکوپتر دشمن پرتاب کنی
تا لحظه آخر، پوشش روی صورتت را برنداری تا شناسایی نشوی و دشمن طمع نکند که تو را به هر قیمتی که هست، زنده دستگیر کند
هر چه از شرح روضه لحظات آخر یحیی بنویسم، از شکوهش کم میشود
قلم ما کجا و شرح عاشقانگی این مردان کجا؟
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
گفتن سنوار توی تونلها پنهان شده و نفوذیه، ولی تو خط مقدم مثل یه سرباز شهید شد
گفتن سید حسن فرار کرده ایران ، ولی وسط لبنان شهید شد
گفتن هنیه بچههاش رو فرستاده قطر ، ولی همه بچه و نوههاش وسط غزه شهید شدن
قهرمانهای واقعی این جهان رو قبل از ترور فیزیکی، ترور شخصیتی کردن...
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
.
♨️ متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است؛
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
ملّتهای مسلمان! جوانان غیور منطقه!
مجاهد قهرمان، فرمانده یحیی السّنوار، به یاران شهیدش پیوست.
او چهرهی درخشان مقاومت و مجاهدت بود؛ با عزم پولادین در برابر دشمن ظالم و متجاوز ایستاد؛ با تدبیر و شجاعت به او سیلی زد؛ ضربهی جبرانناپذیر هفتم اکتبر را در تاریخ این منطقه به یادگار گذاشت؛ و آنگاه با عزّت و سربلندی به معراج شهیدان پرواز کرد..
کسی چون او که عمری را به مبارزه با دشمن غاصب و ظالم گذرانده است، سرانجامی جز شهادت شایستهی او نیست. فقدان او برای جبههی مقاومت البتّه دردناک است، ولی این جبهه با شهادت برجستگانی چون شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیّه از پیشروی باز نماند، و با شهادت سنوار هم کمترین توقّفی نخواهد داشت؛ باذن اللّه. حماس زنده است و زنده خواهد ماند.
ما چون همیشه، در کنار مجاهدان و مبارزان بااخلاص خواهیم ماند؛ بتوفیق من اللّه و عونه.
اینجانب شهادت برادرمان یحیی السّنوار را به خاندانش، به همرزمانش، و به همهی دلبستگان جهاد فیسبیلاللّه تبریک، و فقدانش را تسلیت میگویم.
والسّلام علی عباد اللّه الصّالحین
سیّدعلی خامنهای
۲۸ مهر ۱۴۰۳
📌 #خبر_فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari