#کلمات_قصار
ساحران در پاسخ به تهدیدهای فرعون گفتند ما به سوی پروردگار خویش منقلب و متحوّل میشویم قالوا إِنَّا إِلَى رَبِّنا مُنقَلِبون [أعراف 125]. بار معنوی این تعبیر از پیام کلمه استرجاع انا لله و إنا إليه إليه راجعون [بقره 156] عمیق تر است زیرا محور آیه استرجاع بازگشت به سوی خداست؛ اما در آیه مورد بحث سخن از انقلاب و تحوّل به سوی خداست.
تسنيم 679/29
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
يا أيّها الذين آمنوا لا تأكلوا الرّبوا أضعافاً مضاعفة و اتّقوا الله لعلّكم تفلحون (130) و اتّقوا النّار الّتي اعدّت للكافرين (131)
برخي رباخواران براي اينكه رباي بيشتر (اضعاف مضاعفه) بگيرند، چنانچه مديون در زمان مقرر دَين خود را نپرداخت، مدت اصل مال و سود آن را جمعاً به عنوان دين تمديد مي كنند. آيه شريفه از اين كار نهي مي كند. البته نهي از ربا به اصل طبيعت آن برمي گردد نه به خصوص مقيّد.
وسيله رستگاري و رهايي از دشمن دروني و دام شُحّ نفس و بخل و قبض و امساك يا رباي مضاعف، تقواست، پس حرمت خدا را نگه داريد و از خدا بترسيد و رباخواري نكنيد: (واتَّقوا اللهَ لَعَلَّكُم تُفلِحون). تعبير «لعلّ» در اين جمله، كه ناظر به مقام فعل است نه راجع به علم ذاتي خداوند، به اهل تقوا مي فهماند كه همواره بايد بين خوف و رجا بوده و نبايد به رستگار شدن خود جزم داشته باشند، زيرا از آينده خويش بي خبرند.
آيه دوم مي فرمايد: اگر حرمت خدا را نگه نمي داريد، دست كم از آتشي بپرهيزيد كه براي كافران مهيا شده است، پس رباخواري نكنيد.
آماده سازي اين كيفر تلخ، با لحاظي به خداوند سبحان و به لحاظي ديگر به انسان تبهكار مستند است. بر اساس اين آيه: 1.بين تقوا از خدا و تقوا از دوزخ فرق است. 2.دوزخ هم اكنون موجود است. 3.آتش جهنم در اصل براي كافران آماده شده است، همان گونه كه خلود در آن به كافران اعتقادي اختصاص دارد.
گفتني است رباخواري، كه نهي از آن با وعيد همراه شده، كفر عملي، از گناهان بزرگ، ظلم و اكل مال به باطل است، زيرا از نياز محتاجان سوءاستفاده بردن و در قبال گرفتن مقدار زايد، چيزي به آنان ندادن، مايه تكاثر زراندوزان و تساقط نيازمندان است.
حكم حرمت ربا، همان گونه كه از تفاوت مضمون آيات مربوط به آن برمي آيد، متدرّجاً در چند نوبت نازل شد و ادله تحريم، همه اقسام آن را دربرمي گيرد. عقود اسلامي، مانند مزارعه، مضاربه، مساقات و...، طريق يُسر و راه حل تجارت با رضايت در اين مُعضِل مهم اقتصادي است.
تسنيم ج 15 صص 523 و 524
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#قانون_اساسی
اصل دهم
از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است همه قوانین و مقررات و برنامه ریزیهای مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#دانستنی
ذکر خاص بعد از عام
گاهی برای بیان اهمیت یک موضوع ممکن است بعد از عام، خاص هم ذکر شود با اینکه عام شامل خاص هم میشود. مثلا:
از عمر انسان سؤال میشود و از جوانیاش. (روایت)
محافظت کنید از نمازها و نماز وُسطا (بقره/238).
با توجه به اين دو مثال، میفهمیم جوانی و نماز وسطا (شاید مراد نماز ظهر باشد) بسیار مهماند.
محمدرضا کرامتی
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
از اعضای فعال محترم کانال میخواهم اگر متوجه شدند که مطلبی را تکراری گذاشتهام، لطفاً به من خبر دهند. این خواهش مخصوص الآن و مطالب امروز نیست.
#مناسبتها
سالروز شهادت عالم مجاهد شهید مصطفی خمینی رضوان الله علیه
تفسیرُ القرآنِ الکَریم، از تفسیرهای شیعیِ قرآن در قرن ۱۴ شمسی بوده که مشتمل بر تفسیر سوره حمد و ۴۵ آیۀ ابتدایی سوره بقره است. این تفسیر توسط سید مصطفی خمینی، به زبان عربی و با روش اجتهادی نوشته شده است. شیوۀ نگارش این تفسیر، ترتیبی بوده و گفته شده از لحاظ محتوایی، جزو تفسیرهای «عرفانی-فلسفی-کلامی» است. این تفسیر نخستین بار در سال ۱۳۶۲ش توسط وزارت ارشاد اسلامی، در چهار جلد منتشر شد.
کرامتی: ما در درس تفسیر مقطع دکتری، بخشهایی از تفسیر این عالم شهید را خواندیم و آنجا بود که کاملا فهمیدم مقام علمی بس والایی داشتهاند. أعلی الله مقامه.
🔆 چیزی در مورد یحیی سنوار که مرا رها نمیکند... که مرا در درون به یک ورشکستگی کامل کشانده است.
این روزها پس از آن تصاویر تاریخ ساز از شهادت قهرمانانهاش به یک چیز فکر میکنم؛ او میتوانست فقط با باز کردن چفیه از سر و صورتش، زنده بماند. فقط کافی بود کمی چفیه را پایین بیاورد. همانقدر که دوربینهای ترسو چهره او را ببینند و هوش مصنوعی روی میز افسران ارشد اطلاعاتی جیغ بکشند که "نزنید... نزنید... او یحیی سنوار است... اورا زنده میخواهیم."
یحیی میدانست زندهی او چه اندازه برای اسرائیل ارزشمند است. او را میبردند و در بهترین بیمارستان تلآویو زیر نظر متخصصان، درمان میکردند. او میتوانست بزرگترین شکار تاریخ تشکیل رژیم صهیونیستی باشد. آنقدر مهم که نتانیاهو اعلام کند جنگ را بُرده و غزه را به زانو درآورده و حالا گروگانها و دهها امتیاز دیگر را در ازای یحیی معامله میکند.
یحیی همه اینها را میدانست ولی چفیه را تا زیر چشمهایش بالا کشید. من به آن لحظهی لاهوتی میاندیشم که یک انسان چگونه میتواند مرگ را به خود دعوت کند. یحیی حتی اگر بدون چفیه دستگیر میشد باز هم در قهرمانی او شعرها میسرودند. او نه در تونلهای زیر زمینی که در نقطهی صفر تماس در جنگ رو در رو تا آخر مبارزه کرده بود و با یک دست قطع شده و دهها جراحت دیگر به اسارت رفته بود. اما یحیی چفیه را تا زیر چشمها بالا کشید و فقط با چشمهایی شبیه همهی چشمهای به خون نشسته فلسطینی به شیطان معلق در سنگرش زل زد. تا او را نشناسند. تا با او همان کنند که با هر مبارز ناشناس دیگری...
➕️ @yaminpour
🔺یکم آبان، روز ملّی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی و ادیب برجسته غرب خراسان، گرامی باد.
🔹با نام تو از شکوه مالامالیم
🔹هرچند که در بیان وصفت لالیم
🔹شیراز اگر به حافظش می نازد
🔹ما نیز به نثر بیهقی می بالیم
🔸شعر: حسین شکیب نیا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰بزرگترین مجموعه خبری غرب خراسان
@asrsabzevar
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
و أطيعوا الله و الرّسول لعلّكم ترحمون (132)
سرپيچي مسلمانان از فرمان پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم در جنگ اُحُد، مخالفت با خدا و رسول او بود، از اين رو در اين آيه، اطاعت از خدا و رسول خدا در كنار يكديگر ذكر شده و البته در اينجا با محوريت مسائل اقتصادي است، بنابراين اطاعت از رسول خدا در پيامي كه از سوي خدا آورده، همان اطاعت خداست و رباخواراني كه ربا را ترك نكنند به جنگ خدا و رسول او آمده اند.
با توجه به در كمين بودن نفس مسوّله و اماره و دشواري تحصيل تقوا و مبهم و پوشيده و پيچيده بودن آينده و بصير بودن ناقد، خداوند سبحان مي فرمايد: (لَعَلَّكُم تُرحَمون). البته نسبت به احاطه علمي خداوند، فتواي جزمي در اين گونه موارد نيز سهل و آسان است.
تسنيم ج 15 ص 540
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#عقاید_امامیه
عقیده ما (شیعیان إثنا عشری) در مورد امامت
امامت، اصلی از اصول دین است که ایمان تمام نیست مگر با اعتقاد به آن.
و معتقدیم که آن (امامت) مانند نبوت، لطفی از خداست.
میگوییم امامت فقط از طریق نص از سوی خداست با زبان پیامدار یا زبان امام قبل.
بنا بر این، روا نیست که هیچ عصری از امام واجب الإطاعهی منصوب از خدا خالی باشد چه مردم إبا کنند چه نکنند و چه یاریاش کنند و چه نکنند چه اطاعتش کنند و چه نکنند و حاضر و غايب بودنش از چشم مردم مساوی است.
کتاب عقائد الإمامية صص 65 و 66
تلخیص متن عربی و ترجمه، توسط کرامتی.
قاعدهی لطف: فراهم ساختن آنچه موجب نزدیکی بندگان، به طاعت و دوری آنان، از معصيت میشود.
مرحوم آية الله محمدهادی معرفت، تفسیر و مفسرون، ج 1 ص 104
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#دانستنی
سر عدم ذکر نام کتاب نوح در قرآن
کتاب در اصطلاح قرآن، مجموعه قوانین تشریعی است که یک شریعت بدان نیازمند است؛ مانند عقاید، اخلاق، اعمال، عقود و ايقاعات، حدود و تعزیرات و.... سر عدم ذكر نام کتاب حضرت نوح در قرآن آن است که چیزی از آن کتاب نمانده و ذکر نام به تنهایی نمیتواند دلیلی بر اثبات آن باشد؛ برخلاف تورات و انجیل که به جهت وجود خارجی آن دو، قرآن کریم از آنها به صراحت نام میبرد.
تسنيم 248/29 پانوشت 1
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
کرامتی: یکی از اعضای محترم فرستادند👇
چطور شیب تند ترور در زمان شهیدان رئیسی و عبدالهیان نبود؟نتانیاهو گفته بود برای اقدام علیه لبنان منتظر نتیجه انتخابات ایران است.دقیق از زمان تحلیف پزشکیان، هنیه و نصرالله و نیلفروشان و سنوار و... حذف شدند و پیجر و... را شاهد بودیم.تا سر جریان نفوذ در ایران قطع نشود، همین روال و بدتر را داریم.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحسین رهبر عزیز انقلاب اسلامی ایران، امام خامنهای حَفَظَهُ اللهُ به خاطر نماز جمعهی نصر 13 مهر 1403 تهران، توسط صاحب تفسیر بسیار ارزشمند «تسنیم» علامه عبد الله جوادی طبری آملی
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
193.6K
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه 125
تسنيم ج 15 ص 495
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
659.7K
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه 128 و 129
تسنيم ج 15 صص 510 و 511
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
درخواست ابطال حکم انتصاب غیرقانونی آقای ظریف
https://asle8.24on.ir/n/108
دوستان این پست رو در تمامی کانال ها و گروه هاتون بفرستید
و انتشار دهید
🗳 جهش ایران |
@jahesheiran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♨️ رهبر انقلاب: اگر امثال شهید سنوار پیدا نمیشدند که تا لحظهی آخر بجنگند، سرنوشت منطقه یک جور بود، حالا که پیدا شدند یک جور دیگر است
🔹اگر بزرگانی مثل شهید سیدحسن نصرالله پیدا نمیشدند که جهاد و عقل و شجاعت و فداکاری و از خودگذشتگی را باهم مخلوط کنند و به میدان بیاورند، حرکت یک جور بود، حالا که پیدا شدند، حرکت یک جور دیگر است.
📌 #خبر_فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
.
♨️ بیانیه رسمی حزبالله درباره شهادت هاشم صفیالدین
🔹حزبالله در بیانیهای رسمی، شهادت سید هاشم صفی الدین رهبر بزرگ و شهید عظیم در راه قدس، رئیس شورای اجرایی حزبالله را در حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اعلام کرد.
📌 #خبر_فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در باغ شهادت باز، باز است.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
و سارعوا إلي مغفرة من ربّكم و جنّة عرضها السّماوات و الأرض اُعدّت للمتّقين (133)
بهشت، ويژه اهل تقواست و انسان ناپاك بدان راه نمي يابد، از اين رو بايد به سوي مغفرت الهي مسارعه جسته و در سرعتْ شتاب بگيرد. پس از امتثال اوامر و اجتناب از نواهي و تحصيل تقواي ناب الهي، بهشتِ ويژه اهل تقوا در انتظار اوست. بهشتي كه وسعت و فُسحت آن جهاني و به اندازه مساحت آسمان ها و زمين است و نه در خود آن و نه در مسير آن هيچ محدوديت، تزاحم و تعارضي نيست و سمت و سوي آن براي همگان باز است.
هريك از بهشتيان در چنين وسعتي است.
بهشت جسماني، نه در اين جهان و در نظام كيهاني كنوني و در آسمان طبيعت، بلكه در بُعدي خارج از اين آسمان و زمين و در جايي است كه آنجا به اندازه آسمان ها و زمين است. در آستانه قيامت بساط اين نظام دگرگون و درهم پيچيده و برچيده خواهد شد و نظام آخرت با نظام دنيا سنجش پذير نيست.
تسنيم ج 15 ص 543
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#شُبُهات
[7] اگر تشكيل حكومت و اجراي دين وظيفهي انبياء الهي باشد، حسّ مسؤوليت مردم از بين مي رود.
پاسخ: در صورتي كه انبياء الهي به تنهايي بتوانند چنين وظيفه اي را انجام دهند و مردم نقش اساسي در اين امر نداشته باشند، چنين سخني درست است؛ ولي اگر حكومت ديني، حكومتِ امام و امت است و اولين شرط تحقق آن، حضور مردم و نقش آفريني آنان است، رهبري و حاكميت انبياء (عليهم السلام) در رأس نظام ديني، نه تنها حسّ مسؤوليت مردم را تضعيف نمي كند، بلكه سبب تقويت آن نيز مي گردد. آياتي از قرآن كريم مانندِ (فاستقم كما امرت ومن تاب معك)[1]
و (محمد رسول الله والذين معه أشداء علي الكفار رحماء بينهم)[2]
، به خوبي نشانگر نقش مردم در كنار رهبر و وظيفهي آنان در اجراي دين الهي است و حضور مسؤولانه و پر نشاط مردم در نظام جمهوري اسلامي ايران به رهبري حضرت امام خميني (رض)، بهترين شاهد بر تحقق احساس مسؤوليت مردم مي باشد.
جوادی آملی، ولايت فقيه ص 336
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#دانستنی
#أهمّیّت_دعا 5
پنجم. نظام علّي و معلولي رايج در حكمت و كلام، نردباني براي صعود به نظام توحيد افعالي دارج در عرفان است. هرگز اين دو منظر معرفتي مباين هم نبوده و مخالف يكديگر نيستند، بلكه فقط مختلف اند؛ چه اينكه اختلاف طولي، لازم اين گونه تشكيكهاي معرفت شناختي است.
نگاه به اسباب متوسط و توسّل به آنها براي توصل به هدف برين، مخالف انقطاع به مسبّب اسباب و توسل به خود او براي وصول به خود وي نخواهد بود، زيرا سالك واصل كه در مشهد ربوبي به سر برد تا دستور توسل به علل مياني را نيابد، به صرف اطلاق يا عموم دليل نقلي و به محض نظام علّي و معلولي عقلي بسنده نمي كند، چون هويّت مطلق ازلي همان طور كه سبب ساز است، سبب سوز نيز هست؛ ليكن در هر دو حال، اصل سببيّت محفوظ بوده و او همچنان مُسبّب اسباب بوده و خواهد بود؛ يعني آنگاه كه مثلاً آتش را سبب سوزاندن قرار داد، با آن زماني كه سوزندگي او را سوزانيد و با فرمانِ (يا نار كوني برداً و سلاماً علي إبراهيم) [1]
، احراق آتش را طعمه حريق كرد و حرارت او را به برودت تبديل نمود و خطر سوختن را به خير سلامت تعويض كرد، در هر دو حال اصل نظام علّي و معلولي حاكم بود و در هر دو وضع، خداوند مسبب الاسباب بود و در هر دو صورت، تسبيب او حرف اول را مي زد و چون عليّتِ اسباب متوسط، همانند اصل هستي آنها محدود است؛ با تغيير ملزوم(سبب)، لازم (مُسبّب) نيز دگرگون مي شود و چيزي كه سرمدي نيست، شايسته اتكا نخواهد بود، مگر به دستور مستقيم همان مبدأ وحيد و مصدر احد.
===========
[1]ـ سوره انبياء، آيه 69.
از آنچه قبلاً بازگو شد، به انضمام آنچه هم اكنون مطرح شد، تفاوت تشكيكي دعاي حكيمانه و متكلمانه داعيان و مناديان، با دعاي عارفانه و محرمانه مناجيان معلوم مي گردد. نمونه آن جريان حضرت ابراهيم خليل(عليهالسلام) است كه برخي از ادعيه آن حضرت مياني و بعضي از نيايشهاي وي نهايي است، لذا تفاوت تشكيكي (نه تبايني) (والّذي هو يُطعمني و يسقين و إذا مرضتُ فهو يشفين... ) [1]
با «حسبي من سؤالي علمه بحالي» [2]
محفوظ خواهد بود، زيرا احوال آنان يكسان نيست، بلكه به اقتضاي مظهريّت خداوندي كه «دانٍ في علوّه» [3]
و «عالٍ في دنوّك» [4]
، گاهي دعاي عالي دارند و زماني نيايش داني كه چون اين داني رقيقه آن عالي و آن عالي حقيقت اين داني است، تفاوت درجات صدور يا اختلاف مراتب ظهور متحفظ است.
در اين مطلبِ سامي، بين حيات و ممات و مظهر احيا و اماته و مجلاي مهر و قهر الهي فرق نيست، بنابراين اگر ابراهيم خليل(عليهالسلام) در هنگام ارتحال، به آساني جان به عزرائيل(عليهالسلام) نمي داد، نه براي شوق ماندن يا خوف از رفتن بود، بلكه منتظر دستور (ارجعي الي ربّك... ) [5]
، به طور مستقيم و بدون واسطه بود، چون سالك واصلي مانند حضرت خليل(عليهالسلام) كه در مراسمِ (حرّقوه و انصروا ءالهتكم) [6]
، نه تنها از فرشتگان مقرّب نصرت نخواست،
===========
[1]ـ سوره شعراء، آيات 79 ـ 80.
[2]ـ بحار الانوار، ج 68، ص 155.
[3]ـ مصباح الكفعمي، ص 353.
[4]ـ مصباح المتهجّد، ص 425؛ بحار الانوار، ج 87، ص 196.
[5]ـ سوره فجر، آيه 28.
[6]ـ سوره انبياء، آيه 68.
بلكه كمك معروضِ آنان را نپذيرفت و حاضر نشد، پيك وحي خدا چونان جبرئيل(عليهالسلام) حاجب گردد، رضايت نمي دهد كه در عيد لقا و موسم وصال، پيك اماته الهي همچون عزرائيل(عليهالسلام) رابط شود، لذا چنين پرده رقيقي را هم برنتابيد، چه اينكه آن حجاب ظريف را هم تحمل نكرد:
چون خليل الله در نزع اوفتاد
جان به عزرائيل آسان مينداد
گفت چون من گويم اينك ترك جان
پاي عزرائيل آمد در ميان
بر سر آتش درآمد جبرئيل
گفت از من حاجتي خواه اي خليل
من نكردم سوي او آن دم نگاه
زانكه بندِ راهم آمد جز اِله
چون بپيچيدم سر از جبريل من
كي دهم جان را به عزرائيل من
زان نيارم كرد جان خوش خوش نثار
تا از او آيد به گوشم جان بيار
چون به جان دادن رسد فرمان مرا
نيم جو ارزد جهاني جان مرا
در دور عالم كي دهم من جان به كس
تا كه او گويد، سخن اين است و بس[1]
===========
[1]ـ منطق الطير عطار، ص 193 ـ 194 ، ابيات 3464 ـ 3476.
راز اصلي ترك دعا براي اوحدي از اهل فنا اين است كه اگر نيايش، زبان قال بعضي، و لسان حال برخي و براي عده اي حال و براي گروهي ملكه است، براي مقرّبان ويژه به مثابه فصل مقوّم است، به طوري كه اتحاد دعا و داعي در آنها عصاره هويّت آنان را فقر، ربط و نيايش قرار داد؛ يعني اگر خداوند عين غناست؛ نه «ذاتٌ ثبت له الغني»، اينان عين فقراند؛ نه «ذوات ثبت لهم الفقر». گرچه ديگران نيز جز فقر نيستند؛ ليكن برخي كه مدعي (انا ربّكم الأعلي) [1]
اند، خود را عين غنا مي پندارند و بعضي كه داعيه دارِ (إنّما أوتيته علي علمٍ عندي) [2]
اند، خويش را غني مي يابند و گروهي كه در سير و سلوك الهي اند، خود را فقير مي دانند؛ نه فقر،
ادامه دارد 👇
و اگر مطالب حكمت متعاليه را باور داشته باشند، خويشتن را عين فقر و ربط مي فهمند و آن را تعقّل مي نمايند؛ ليكن پرواز از مفهوم به مصداق و صعود از معقول به مشهود و جهش از حصول به حضور و نزاهت از تثليث و تثنيه به توحيد ناب، وقف اوحدي از موحدان نابي است كه خود متن دعاي مروَّح و نيايش مجرّداند:
نه اشارت مي پذيرد ني بيان
ني كسي زو علم دارد ني نشان
تو مباش اصلاً كمال اين است و بس
تو ز تو لا شو، وصال اين است و بس[3]
===========
[1]ـ سوره نازعات، آيه 24.
[2]ـ سوره قصص، آيه 78.
[3]ـ منطق الطير، ص 11، بيت 194 ـ 195.
البته مصداق كامل اين گونه ذوات قدسي كه متن دعاي مروَّح[1]
اند،همانا اهل بيت عصمت و طهارت(عليهمالسلام)اند كه حضرت امام سجاد(عليهالسلام) كه صاحب زبور آل محمدصلي الله عليه و آله و سلم و انجيل اهل وحي مي باشد، سخنگوي آنان در اين صحيفه است و آنچه درباره حضرت ختمي نبوّت صلي الله عليه و آله و سلم گفته شد، به استثناي مقام والاي نبوّت و رسالت، شامل آنها خواهد شد:
آنچه اول شد پديد از جَيْبِ غيب
بود نور پاك او بي هيچ ريب[2]
===========
[1]ـ شادمان و نشاطآور (لغت نامه دهخدا).
[2]ـ منطق الطير، ص 16، بيت 282.
جوادی آملی، سروش هدايت، ج 3 صص 42 تا 46
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
علم حقیقی راهی به سوی طهارت و فرشتگی / حوزه و دانشگاه برای این است که انسان طاهر و عالم ربانی شود
🔹
پایگاه اطلاعرسانی اسراء:جلسه هفتگی درس اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی امروز (چهارشنبه) در مسجد اعظم قم بهصورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد. در این جلسه، آیتالله العظمی جوادی آملی به ادامه شرح حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه پرداختند. مولا امیرالمومنین در این حکمت می فرماید: «يَا كُمَيْلَ بْنَ زِيَادٍ إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا فَاحْفَظْ عَنِّي مَا أَقُولُ لَكَ النَّاسُ ثَلَاثَةٌ: فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ». 🔹 #علم_حقیقی، قلب را مشروح تر و وسیع تر می کند و لذا هیچ عالمی با عالم دیگر درگیر نیست، همان طور که هیچ قلبی با قلب دیگری درگیر نیست، این امر، اولین نشانه آب زندگانی است، اینکه فرموده اند ما آمده ایم به شما #آب_حیات بدهیم، آب زندگانی یعنی علمی که به ما حیات می بخشد. 🔹 حقیقت علم، #شرح_صدر به همراه دارد، علم حقیقی نباید با جهل آمیخته شود، زیرا در این صورت هم جای علم را تنگ می کند، هم انسان کم ظرفیت می شود. قلب وسیع، آسیب پذیر نیست، اگر قلب انسان سالم باشد، گنجایش بیشتری برای دریافت علم دارد و هیچ گاه جای کسی را تنگ نمی کند. اما اگر علم با جهل آمیخته شود یا قلب بیمار باشد، به فساد کشیده می شود. 🔹 دل انسان می تواند او را فرشته کند، باید تلاش کنیم #عالم_ربانی شویم، ائمه اطهار، هم علمشان خالص محض است هم قلبشان خالص محض! این دین می خواهد که ما شاگرد آنها باشیم یعنی نه تنها فقط دستورات دینی را برای بهشت رفتن یا نرفتن به جهنم انجام دهیم، بلکه به مقامی برسیم که فرشته شویم و پاک گردیم... . اگر کسی گفت من می خواهم پاک بشوم، یعنی سلسله پیشوایانی دارم که مطهر هستند و من شاگرد آنها هستم و اراده کرده ام که من نیز مطهر شوم. 🔹 ما عزیزانی داشتیم که در زمستان سرد کردستان، برای حفظ سنگرهای خود آنقدر #مقاومت کردند و ماندند تا از سرما یخ زدند و به این شکل به شهادت رسیدند! این جوانی که اینگونه برای دفاع از #دین_و_وطن به شهادت می رسد، اینها عالم ربانی نیستند؟! پس می شود کسی در حوزه نباشد ولی عالم ربانی باشد اینها هستند که فرشته ها به سراغ آنها می آیند و سلام عرض می کنند. 👈 مسجد و حوزه و دانشگاه برای این است که انسان طاهر و عالم ربانی شود، طیب و طاهر شود و این خیلی #بالاتر_از_عدالت است. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/4894597 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #درس_اخلاق 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/08/02 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra