#نشست_با_مجمع_دانشجویان_بینالمللی_روانشناسی_اسلامی
🔹صبح امروز(سه شنبه 17 اسفند 1400)به دعوت آقای سید جمالالدین میری؛ مسئول مجمع دانشجویان بین المللی روانشناسی اسلامی جلسه آنلاین داشتم.
🔸سید جمال در حال تحصیل در دانشگاه سوئد است در روانشناسی بالینی؛ او یک ایرانیزاده سوئدی است.
حدود 5 سال است که فعالیت گسترده مجازی بینالمللی در عرصه روانشناسی اسلامی را آغاز کرده است.
هم اکنون با همکاری دانشجویانی از آمریکا و اندونزی در پیام رسان واتساپ گروههای مختلفی را با عنوان ISIP تشکیل داده که دانشجویان و اساتید مختلف از سراسر جهان در آن عضو هستند؛ به گفته خودش الان تعداد این افراد به 8 هزار نفر رسیده!
🔸سید جمال از فضای روانشناسی در اروپا گفت. دو ویژگی اصلی که تجربه او از روانشناسی در اروپا نشان میدهد؛ اینهاست:
1. تقلیلگرایی: Reductionism
2. غیرحساس به فرهنگ: Non Culturally sensitive
او روانشناسی در اروپا را زندگی کرده؛ و عدم اتصال آن به خداوند را اصلیترین محدودیت آن میداند؛ او مشتاق به ترویج روانشناسی اسلامی در دنیا شده؛ و هم اکنون با اساتید و پژوهشگران مختلفی از دنیا در ارتباط است... .
آنچه در تصویر بالا میبینید ارزشهای اصلی این جنبش علمی است.
همانطور که در پستهای قبلی نوشته بودم؛ به نظرم دهه آینده؛ دهه گسترش روانشناسی اسلامی در دنیا خواهد بود؛ و البته دنیا مشتاق شنیدن و آموختن از ایران اسلامی #هم خواهد بود؛
به نظرتان دانشگاههای ما چقدر این موضوع را جدی گرفتهاند؟
https://www.isip.foundation/
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#ما_و_الگوی_کودکان
💥کارهایی که ما الگوی کودکان میشویم؛ چه هشیار باشیم و چه نباشیم!
#تأثیر_رفتار
#آموزش
#الگوگیری
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#دهه_چهارم_حس_مولد_بودن_و_قرن_جدید
مراجعان مختلفی داشتهام که نَه در دهه دوم، نه سوم، که در دهه چهارم زندگی خود از احساس رکود، و عدم توانایی در یک تولید و ایفای یک نقشِ موثر خانوادگی یا اجتماعی در رنج بودهاند.
تا حدودی تحقق نظریه اریکسون در دو بحران زندگی، یعنی بحران هویتِ نوجوانی و بحران مولّد بودنِ چهل سالگی را در افراد یافتهام... .
⚡️⚡️دهه چهارم زندگی! و تو چه میدانی دهه چهارم چیست؟
دهه چهارم زندگی یک فرد!
دهه چهارم تولد یک ملّت!
دهه تولید،
دهه حس مولّد بودن،
دهه احساس نقش داشتن،
احساس حرکت رو به جلو
در جا نزدن، عقب گرد نکردن، حس زایایی، حس مفید بودن... .
اریکسون میگوید:
چالشهای مراحلی که با موفقیت طی نشدهاند، ممکن است به شکل مشکل در آینده بازگردند. گرچه، چیرگی بر یک مرحله لازمه رفتن به مرحله بعدی نیست.
🔺البته که این حس، صفر و صدی نیست، هر مقدار که در خود یا در ملت خود یافتهای آنرا باید روشن کنی، بازگو کنی، #تبیین کنی!
تو برای این منظور دو دهه فرصت داری، اگر با موفقیت طی کنی وارد سن #خردمندی خواهی شد و شخصیت تو به انسجام خواهد رسید.
💥در آستانه قرن جدید به چه میاندیشی؟
#رشد_روانی_اجتماعی
#روانشناسی_جامعهنگر
#انسجام_شخصیت_ملّی
#قرن_پانزدهم_خورشیدی
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#روزه_داری_و_دو_الگوی_سلامتی
پژوهشگران عرصه سلامت پس از سالها مطالعه و پژوهشهای تجربی به دو استراتژی کلی در سلامت جسم و طول عمر دست یافتهاند:
1. محدودیت کالری
CR : Calorie Restriction
2. خودداری غذایی متناوب
IF: Intermittent Fasting
الگوی اول: CR معمولاً بهعنوان کاهش 10 تا 40٪ در کل کالری دریافتی روزانه تعریف میشود، و IF معمولاً به تغذیه یک روز در میان اشاره دارد.
🔸طبق پژوهشها این دو الگوی تغذیهای طول عمر و سلامت را افزایش میدهند.
🔹پیروی از رژیمهای CR و IF همچنین یادگیری و حافظه را در مدلهای مختلف بهبود میبخشد.
البته در بخشی از پژوهشها راهبرد IF در واقع بهعنوان شکل خاصی از CR شناخته شده و راهبرد مستقلی تلقی نشده است.
🔺یکی از مطالعات اخیر در سال 2021 نشان داد که IF در برخی گونهها باعث تقویت حافظه طولانی مدت، نوروژنز (رشد و توسعه بافت عصبی) هیپوکامپ بزرگسالان و بروز ژن طول عمر کلوتو (Koloto Gen) میشود.
https://www.nature.com/articles/s41380-021-01102-4
🌱🌱🌱
به هر حال، هرچند نمیتوان #عمل_عبادی_روزهداری را صرفاً یک الگوی محدودیت کالری یا گرسنگی متناوب 12 ساعت یکبار دانست
و نیز هرچند در سلسله سند روایت «صُومُوا تَصِحّوا: روزه بگیرید تا سالم شوید/سالم باشید» ابهام وجود دارد؛
اما طبق بخش دیگری از پژوهشها؛ میانگین سلامت جسمی و طول عمر دینمداران به خصوص مسلمانان بیش از غیردینمداران برآورد شده است.
❇️ از این رو شاید یک وجه تبیینی در سلامت جسم و جان مسلمانان را باید در ساختار، محتوا، و سبک تغذیهای آنها جستجو نمود.
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
مُحیی: زندگیبخش
#روانشناسیاسلامی_در_فضای_بینالملل 🔸مرکز الدعوة الاسلامی هوستون آمریکا با همکاری موسسه روانشناسی
لینک سخنرانیهای روانشناسان در زمینه #روانشناسی_اسلامی
در مرکز الدعوه الاسلامی آمریکا
https://m.youtube.com/watch?v=HkndU2jXKYI&list=PLtvG9jcMJSdcOUQeSEwlqdS71MwEMzw2U&index=3
https://m.youtube.com/watch?v=hnhDw2aHLbo&list=PLtvG9jcMJSdcOUQeSEwlqdS71MwEMzw2U&index=2
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
💥#معرفی_کتاب
#روانشناسی_اسلامی_مثبتگرا: مدل متعالی برای دستیابی به آرامش، شادکامی، و موفقیت در قرن 21
📝این کتاب اثر جانکینز؛ روانشناس آمریکایی و عبدالعزیز عظیمالله؛ روانشناس مالزیایی است که در سال 2016 در 600 صفحه منتشر شده است.
طبق مقدمه این کتاب، مدل روانشناسی اسلامی مثبتگرا بر چهار اصل ذیل استوار شده است:
اصل اول: شناخت خالق و جهان آفریده شده.
اصل دوم: ماهیت متعالی کلنگر خویشتن آدمی.
اصل سوم : جانشین خدا بودن انسان روی زمین.
اصل چهارم : اصول کلنگر رفتار و یادگیری انسانی.
https://khalifahstore.my/product/positive-islamic-psychology-a-transcendent-model-to-achieve-peace-happiness-and-success-in-21st-century/
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
Positive Islamic Psychology -Summery Book-Muhammad Al-Mahdi Jenkins.pdf
561.8K
خلاصه کتاب روانشناسی اسلامی مثبتگرا
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
مُحیی: زندگیبخش
💥#معرفی_کتاب #روانشناسی_اسلامی_مثبتگرا: مدل متعالی برای دستیابی به آرامش، شادکامی، و موفقیت در ق
#روانشناسی_که_مسلمان_شد
🔸دکتر جانکینز نویسنده اصلی کتاب #روانشناسی_اسلامی_مثبتگرا؛ تا سن 35 سالگی یک آتئیست بوده، او در آمریکا بهعنوان یک روانشناس بالینی کودک شناخته میشده؛ و مدیر دفتر تحقیقات رشد کودکان ایالات متحده و مسئول برنامه فدرال رشد کودک در ایالات متحده به نام Head Start بوده؛ اما با این حال، مطالعاتی نیز در فیزیک هستهای داشته است.
🔹او بر اساس حقایق پذیرفته شده جهانی فیزیک مدرن، معتقد میشود که وجود خداوند قابل اثبات علمی است و به دین اسلام گرویده میشود.
🔸جانکینز سپس به مالزی مهاجرت میکند و در آنجا یک مرکز آموزش اسلامی دایر میکند و برنامههای فرزندپروری اسلامی مثبتگرا را بنا میکند.
🔹 محمدالمهدی جانکینز در 2003 میلادی درگذشته است.
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
✍️#عبادت_بلوغیافتگی_و_ترس
در روانشناسی انگیزش گفته میشود که خاستگاه انگیزهها از سه ناحیه نیازها، شناختها، و هیجانها هستند.
اینکه مثلا من انگیزه تحصیل دارم ریشه در نوعی نیاز، هیجان، یا شناخت دارد. شاید نیاز به دانستن، نیاز به شهرت، موقعیت، ثروت، و جایگاه است که در من انگیزه تحصیل ایجاد کرده یا آن را تداوم میدهد.
❓حال یک سوال.
ما چرا رفتارهای دینمدارانه انجام میدهیم؟
انگیزه عبادتهای ما چیست؟ و ریشه در چه دارد؟
مثلا همین شبهای مبارک قدر (که در یک نظرسنجی جالب توسط مرکز ایسپا دیدم که حدود ۸۳ درصد نمونه مطالعاتی آنها گفته بودند که امسال در مراسم #شبهای_قدر شرکت خواهند کرد)، انگیزه افراد برای شرکت در این مراسمها چیست؟
آیا همه دینمداران با انگیزه و خاستگاه واحدی به دین پایبند میشوند یا ما با تنوعی از انگیزهها مواجهیم؟
❇️ پاسخ روشن است، انگیزهها واحد نیست و قرار هم نیست واحد باشد.
🔺البته طبق تحقیقات، نیاز به پرستش از جمله نیازهای اصیل انسانهاست، اما همین نیاز میتواند منشا انگیزههای متنوع باشد.
🔹زیاد شما را معطل نمیکنم، این تنوع را امام اول مسلمین در حکمت 237 نهج البلاغه تبیین نمودهاند:
إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ، وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ، وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الاَْحْرَارِ.
«گروهى خدا را از روى رغبت و ميل (به بهشت) پرستش كردند، اين عبادت تاجران است و عدّهاى از روى ترس او را پرستيدند و اين عبادت بردگان است و جمعى ديگر خدا را براى شكر نعمتها (حتی اگر بهشت و جهنم در کار نباشد) پرستيدند. اين عبادت آزادگان است».
🔸 و در جای دیگر، حضرت جهتگیری انتخابیِ خودشان را هم اعلام فرمودهاند:
الهی ما عَبَدتُک خوفاً من نارِک و لا طمَعاً فی جنّتِک بل وَجَدتُک اهلاً للعباده فَعَبَدتُک
🔺در این سخنان میبینیم که رفتار عبادی در سه هیجان(یا شناخت_هیجان، یا نیاز_هیجان) ذیل ریشه دارد:
1️⃣ میل و طمع
2️⃣ ترس و رهبت
3️⃣ شکر و کشف شایستگی
💥و گو اینکه مبنای انگیزشی سوم، بلوغ یافتهتر، متعالیتر، و بادوامتر است.
⚡️جالب است که در تحقیقات روانشناسی معاصر دین نیز به این موضوع به تفصیل پرداخته شده است.
یکی از مفصلترین پژوهشها مربوط است به گردون آلپورت و راس.
آنها در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که افراد با دو انگیزه کلان یا دو جهتگیری به سمت دینمداری حرکت میکنند:
#دینداری_بیرونی یا برونسو
و
#دینداری_درونی یا درونسو
👈 افراد با یک جهتگیری دینداری بیرونی، دارای باورهای دینیای هستند که فقط اهدافی ابزاری دارند.
با چنین انگیزهای، دین ابزار ارضای نیازهای اولیه فرد خواهد بود.
یعنی دیندار «بیرونی» به سمت خداوند میرود بدون آنکه خود را فراموش کند.
👈 اما در جهتگیری درونی، دین کنشوری خودمختار و مستقلی مییابد و انگیزه برتر میشود.
برای اشخاصی که دارای دیندار درونی هستند، نیازهای غیردینی هرچقدر هم که مهم باشد، اهمیت غایی کمتری دارند.
این افراد سعی میکنند تا آنجا که ممکن است، این نیازها را با باورها و تکالیف دینی خود هماهنگ سازند.
معتقد بودن به یک آیین، فرد را برای درونیساختن و پیروی کامل از آن برمیانگیزد.
افراد با چنین انگیزهای از دینشان استفاده نمیکنند، بلکه با آن زندگی میکنند.
🔸از نظر آلپورت و راس جهتگیری اول #نابالغانه و نوع دوم #بالغانه است
و طبق دیگر تحقیقات، دینداری ابزارگرایانه چندان مایه امنیت روانیِ دائمی نمیشود
اما دینداری بلوغیافته به آرامش، سلامت و امنیت روانی با تداوم منجر میشود.
❇️ پ.ن:
۱. افراد در گرایشات و امیال، و انگیزههای دینی خود آزادند اما مبلغان دینی، رسانهها، مراکز، و هیئات مذهبی میتوانند افراد را به انتخابهای بلوغیافتهتر سوق داده یا در ابزارگراییِ دینی تدوامشان دهند.
۲. شبهای بالغساز قدر را به آوردگاه ترس مردم تبدیل نکنیم!
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
📣📣#دورههای_رایگان_آنلاین_روانشناسی
🔺از دانشگاههای مطرح جهان
🗂📚 در شاخههای:
روانشناسی فیزیولوژیک
نوروسایکالوژی
روانشناسی تحولی
روانشناسی بالینی
روانشناسی سلامت
روانشناسی مثبتگرا
روانشناسی فرهنگی
روانشناسی و دین
و... .
https://www.openculture.com/psychology_free_courses
❗️توجه: به دلیل فیلترینگ، برخی از فایلها نیازمند وی پی اِن، یا نصب نرمافزار مناسب است.
🆔 #مُحیی کانالی برای زندگی
eitaa.com/Mohyiee
#مقایسه_اجتماعی_رو_به_بالا_و_نارضایتی_ما
🔸در آزمایشی روانشناسان دریافتند افرادی که جمله «خوشحالم که....نیستم» را به کار میبرند؛به پنج روش مختلف نسبت به کسانی که جمله «کاش....من بودم» را استفاده میکنند
کمتر احساس افسردگی کرده، و رضایت بیشتری از زندگی دارند.
این روانشناسان در توضیح این آزمایش به یک ضرب المثل ایرانی اشاره میکنند:
«چون کفش نداشتم گریه میکردم تا اینکه فردی را دیدم که پا نداشت!»
آنها نتیجه گرفتهاند: مقایسه اجتماعی رو به پایین رضایت را تسهیل میکند(مایرز، 2022).
💥در این زمینه ببینید:👈
- کتاب رضایت از زندگی (عباس پسندیده، دارالحدیث، 1391)
- مقاله خیال مهارنایافته(حمید رفیعی هنر، مجله علوم حدیث، ش 74، 1393)
-نقش آرزوها در رضایت از زندگی(رفیعی هنر، پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، ش1، 1394)
#رضایت_از_زندگی
#مقایسه_رو_به_بالا
#مقایسه_رو_به_پایین
#روانشناسی_و_اسلام
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
#روانشناسی_درباره_چیست_ذهن_مغز_یا_شخص؟
بعد از سالها تدریس کتب مرسوم روانشناسی؛ در تعریف این دانش چیزی جز این نیافتهام: علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی.
در واقع روانشناسیِ موجود که با رویکرد آمریکایی پیش میرود معمولا حول یکی از دو مفهوم ذیل بنا شده است: #ذهن یا #مغز.
🔸برای کسانی که بر اساس اولی کار میکنند (که ممکن است «ذهنگرا» نامیده شوند mindists )، ذهن معمولاً بهعنوان نوعی فضا در نظر گرفته میشود که به اصطلاح بازنماییهای ذهنی را در خود جای داده است.
🔹اما برای کسانی که به رویکرد علوم اعصاب گرایش دارند (که ممکن است "مغزگرا" نامیده شوند brainists )، مغز بهعنوان جایگاه عملکرد روانی در نظر گرفته میشود.
👈 سون بریکمن(یک روانشناس اروپایی) امّا استدلال میکند که هر دو نگاه مذکور در بسیاری از موارد نسخههای نادرست دکارتی هستند، یعنی دیدگاه ذهن از منظر فلسفه رنه دکارت، که پدیدههای روانی را موجودات درونی در ذهن، مغز، یا ذهن/مغز تلقی میکند.
🔹بریکمن ادعا میکند که روانشناسی باید بر اساس مفهوم #شخص («شخصگرایی» personism ) بنا شود.
از نظر وی، شخص هم یک مفهوم اخلاقی است و هم مفهوم حقوقی که به عامل زندهای اشاره دارد که میتواند در قبال اعمال خود مسئول و پاسخگو باشد.
🔸شخص علاوه بر فضای فیزیکی علیت، در فضای اخلاقی ِدلایل نیز حرکت میکند. این بدان معناست که اشخاص را نمیتوان بهعنوان موجوداتی تلقی کرد که صرفاً بهطور علّی تحت تأثیر امور مختلف قرار میگیرند و منجر به پدیدههای ذهنی مختلفی میشوند.
🔹در واقع پدیدههایی که توسط روانشناسی مورد مطالعه قرار میگیرد، نباید تصور کرد که صرفاً «اتفاق میافتند happen» - مانند افتادن سیبها از درختان به دلیل تأثیر گرانش -
بلکه باید آنها را بهعنوان اموری که توسط افراد فعال و آیندهنگر و با قصد و نیت «انجام done » میشوند؛ ملاحظه کرد.
آنوقت هنگامیکه پدیدهها «انجام میشوند being done »، آنها را کنش مینامیم و به این ترتیب، میتوان آنها را کم و بیش #خوب انجام داد و آنها را به صفت خوب یا بد متصف کرد.
❇️ بریکمن میگوید بنابراین، علم روانشناسی باید یک دانش هنجاری تلقی شود و نه صرفا یک دانش توصیفی، و ویژگیهای موضوع خود را با استفاده از آنچه رام هاره (2002) «گرامر شخص person grammar » نامیده است، توصیف کند؛ یعنی دستور واژگانی مناسب برای توصیف افراد و اعمال آنها .
https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781003036517-3/minds-brains-persons-psychology-svend-brinkmann
#اراده
#شخص
#عمل_خوب_و_بد
#مسئولیتپذیری_اعمال
#روانشناسی_جهتمند_یا_بیتفاوت
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
#مدلهای_ارتباطی_روانشناسی_و_دین
روانشناسی و دین بسان دو کشوری هستند که شش نوع رابطه برای آنها متصور است:
1️⃣ دشمنی
2️⃣ جاسوسی
3️⃣ استعماری
4️⃣ بازسازی
5️⃣ بیطرف
6️⃣ اتحاد
این روابط میتواند در سه سطح:
- جهانبینی،
-تئوریک،
- یا کاربردی باشد.
🔹در طول تاریخِ روانشناسی، هر کدام از مدلهای مذکور طرفدارانی داشته است
و البته روانشناسان در مراکز علمی نیز عملا یکی از مدلهای مذکور (بیشتر مدل 1 و 5) را اتخاذ کرده؛ و طیفی از دانشجویان را همراه خود کردهاند.
❇️ امّا دیوید ایتوایزل، نویسنده کتاب حاضر ظاهرا در تلاش است نشان دهد مدل #اتحاد مطرحترین مدل دهههای حاضر است؛
با این حال، از آثار دیگر روانشناسان معاصر دین (همچون اسپیلکا، هود، و نلسون) بر میآید مقبولترین مدل چیزی غیر از مدلهای ششگانه مذکور است؛ و آن مدل #گفتگوی_سازنده است.
💥به هر حال، آنچه نیاز به بررسی و پژوهش بیشتر دارد پاسخ به این #پرسش است که:
روانشناسی و اسلام؛اتحاد یا گفتگوی سازنده؟
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
🎙 #بشنو | درآمدی بر تاریخچه روانشناسی اسلامی
👤 حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر
🔸یکی از موانع عدم گسترش روان شناسی اسلامی در دانشگاهها این تلقی است که گمان میکنند روان شناسی اسلامی در دوران پس از انقلاب اسلامی به وجود آمده است. سوگیریها در برنامه آموزشی کشور موجب شده است، جریاناتی خاص از علم روان شناسی در نظر دانشجو برجسته شده و جریاناتی دیگر کاملا بایکوت شوند!
🔹کتابهای تاریخچه روانشناسی آکادمیک آغاز علم روانشناسی را قرن نوزدهم میدانند و اثری شایسته از اندیشمندان مسلمان در گسترش آن ذکر نمیکنند، اما با بررسیهای دقیقتر و در لا به لای کتب تاریخچه روانشناسی معتبر دیگری که آنها را نیز غربیها نگاشتهاند، حقایق دیگری بر ملا میشود.
🔸حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر، با بررسی تاریخچه روان شناسی به بیان اقدامات و تاثیرات شگرف اندیشمندان مسلمان در پیشبرد علم روانشناسی میپردازند و تاریخچهای واقعی و بدون سانسور از روانشناسی اسلامی ارائه میدهند.
📥 لینک دریافت صوت همایش👇🏻
🌐 fatehan.net/post/161
🆔 @fatehan_net
🔰 رونمایی و معرفی کتابِ
Islamic Psychology
around the globle
(روان شناسی اسلامی در سراسر جهان)
با حضور:
👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی (استاد تمام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
👤 دبیر جلسه: حجت الاسلام دکتر مهدی فصیحی
(نویسنده و پژوهشگر)
⏰ زمان:
سه شنبه ۲۴ خرداد ماه - ساعت ۹
💠لینک ورود به جلسه:
🌐 http://dte.bz/ethicsconf
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
صوت دکتر رفیعی هنر.mp3
20.2M
🎙 #بشنوید | جلسه رونمایی و معرفی کتابِ
Islamic Psychology around the Globle
👤 بخش۱: حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی هنر
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
@isca_ethics
صوت دکتر آذربایجانی.mp3
15.64M
🎙 #بشنوید | جلسه رونمایی و معرفی کتابِ
Islamic Psychology around the Globle
👤 بخش۲: حجت الاسلام و المسلمین دکتر آذربایجانی
استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
@isca_ethics
📣📣 شیوههای مقابله با استرس
📻 برنامه زنده راه زندگی- رادیو معارف
🗓 روزهای چهارم، پنجم، و ششم تیرماه 1401
⏰ساعت 10 صبح
👨💻کارشناس: حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر
لینک آرشیو برنامه
http://www.maarefnews.ir/ProgramArchive/?m=040114
#تنش
#تنیدگی
#استرس
#مقابله_معنوی
#آرامش_روانی
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
#فرهنگ_ما_و_روانشناسی_در_دنیا
1️⃣ استاد مطهری (ره) در یکی از کتابهایشان مینویسند: «براى اثبات اصالت يك فرهنگ و يك تمدن، ضرورتى ندارد كه آن فرهنگ از فرهنگها و تمدنهاى ديگر بهره نگرفته باشد. هيچ فرهنگى در جهان نداريم كه از فرهنگها و تمدنهاى ديگر بهره نگرفته باشد، ولى سخن در كيفيت بهرهگيرى و استفاده است.
يك نوع بهرهگيرى آن است كه فرهنگ و تمدن ديگر را بدون هيچ تصرفى در قلمرو خودش قرار دهد.
اما نوع ديگر اين است كه از فرهنگ و تمدن ديگر تغذّى كند؛ يعنى مانند يك موجود زنده آنها را در خود جذب و هضم كند و موجودى تازه به وجود آورد.
فرهنگ اسلامى از نوع دوم است، مانند يك سلّول زنده رشد كرد و فرهنگهاى ديگر را از يونانى و هندى و ايرانى و غيره در خود جذب كرد و به صورت موجودى جديد با چهره و سيمايى مخصوص به خود ظهور و بروز كرد و به اعتراف محققان تاريخ فرهنگ و تمدن، تمدن اسلامى در رديف بزرگترين فرهنگها و تمدنهاى بشرى است» ( شهید مطهری، مجموعه آثار؛ ج5 ؛ ص38).
2️⃣ مائیم و نوع تعامل با روانشناسی در دنیا!
آیا قرار است روانشناسیِ جریان اصلی در فرهنگ غنی کشور ما هضم شده، و به یک موجود پویا و فعال ِنوساخته تبدیل شود، یا قرار است ما در آن هضم شویم، و رفته رفته فرهنگمان به موجودی نحیف، بیارزش، و دورانداختنی تبدیل شود؟!
کدام یک از این دو راهبرد از عِرق ملّی و دینی ما بر میخیزد؟ و در حال ترویج کدام دیدگاه در میان دانشجویان، مشتاقان، و عموم مردم خودمان هستیم؟
3️⃣ دیروز در جلسهای با برخی مسئولان وزارت بهداشت؛ گفتم «سهل بلخی؛ پزشک و اندیشمند شیعیِ ایرانی در آمریکا شناختهشدهتر از ایران است»؛ وقتی سوال شد که «آیا ما در آثار اندیشمندان خود، چیزی از ایدههای روانشناختیِ امروزی داریم؟!».
❇️ پ.ن. ما خودمان مسئول ارتقای میراث فکری و فرهنگ ایرانی-اسلامی خودمان هستیم.
#روانشناسی_فرهنگ_اسلامی
#فرهنگ_بهرهوری_از_روانشناسی
#تمدن_ایرانی_اسلامی
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
📚#گزارشی_از_کتاب_روانشناسی_به_مثابه_اخلاق
🔰یونگ از طریق کار بالینی و تعامل گسترده با چهرههای اصلی سنت فلسفی، یک مدل روانی-اخلاقی مبتنی بر همکاری هشیار با ضمیر ناهشیار را ایجاد کرده است.
🔰 گیووانی کولاسیچی(فیلسوف ایتالیایی، محقق علوم انسانی، و نویسنده کتاب حاضر) با استناد به آثار یونگ، یک تحلیل فلسفی در ارتباط اخلاق با روانشناسیِ تحلیلی را ارائه میکند.
🔰نویسنده استدلال میکند که یونگ «هشیاری نسبت به وظیفه» کانت را به «وظیفه هشیار بودن» تبدیل میکند و در عین حال پروژه نیچه درباره اخلاق فردی فراتر از اخلاق جمعی را تأیید میکند.
🔰 کولاسیچی نشان میدهد که یونگ، مانند ارسطو، نگران نیاز انسان برای بهدست آوردن تعادل بین عقل و احساسات است
و یونگ با برداشت خود از مفهوم «سایه» (یکی از کهن الگوها)، یک روانشناسی اخلاق از مفهوم مسیحی «شرارت» را مطرح میکند.
🔰 بنابراین، پارادایم روانی-اخلاقی یونگ قادر به ادغام نظریههای اخلاقی است که اغلب متقابل تلقی میشوند.
🔰این کتاب برای محققان فلسفه ناهشیار و درمانگران متمایل به ترکیب فعالیتهای روانپویشی در بافت فلسفی، مفید خواهد بود.
🔰 فصول کتاب، مشتمل بر عناوین ذیل است:
1 اخلاق، آزادی و ایگو (من)
2 اخلاق، سلامت و سلف (خود)
3 منش، فضیلت و تیپهای روانی-اخلاقی
4 فروتنی، شر و سایه: تفکر مسیحی
5 پسا یونگیها در مورد اخلاق یونگ
#اخلاق
#روانشناسی
#دین
#فلسفه
#مدل_درمانی_اخلاقی_روانی
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
#هنر_همدلی_با_کودکان
🔹قالَ الصَّادِقُ(علیه السلام) : أَحِبُّوا الصِّبْيَانَ وَ ارْحَمُوهُمْ وَ إِذَا وَعَدْتُمُوهُمْ شَيْئاً فَفُوا لَهُم: فرزندانتان را دوست بدارید و به آنان محبت کنید و هر وقت به آنان وعده دادید، به آن عمل کنید
کافی، ج۶، ص49
🔸قالَ الصَّادِقُ(علیه السلام) : أَکثِرُوا مِنْ قُبْلَةِ أَوْلَادِکمْ فَإِنَّ لَکمْ بِکلِّ قُبْلَةٍ دَرَجَةً فِی الْجَنَّةِ
فرزندان خود را زیاد ببوسید، به درستی که برای هر بوسه ای درجه ای برای شما در بهشت خواهد بود
وسائل الشیعة، ج1، ص 485
#نیازهایی_برای_شنیدن
#راهی_برای_یافتن_مسائل_کودکان
#ارتباط_موثر_با_فرزندان
#دلبستگی_ایمن
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
📚#روانشناسی_اسلامی_در_دنیا
🔰 انجمن بین المللی روانشناسی اسلامی، انگلیس
https://islamicpsychology.org/education
🔰 آزمایشگاه روانشناسی اسلامی دانشگاه استنفورد
https://med.stanford.edu/mmhip.html
🔰کالج مسلمانان کمبریج، انگلیس: دیپلم روانشناسی اسلامی
cambridgemuslimcollege.ac.uk/programmes/islamicpsychology
🔰مدرسه اسلامی خلیل، آمریکا: مدرسه روانشناسی اسلامی
https://khalilcenter.com/school-of-ip
🔰 انجمن روانشناسی استرالیا: روانشناسی از منظر اسلامی
https://groups.psychology.org.au/ipig/
🔰 موسسه الکرم، آمریکا: برنامه آموزشی روانشناسی اسلامی
https://alkaraminstitute.org/programs
🔰 دانشگاه اسلامی اندونزی: دوره بینالمللی روانشناسی اسلامی
https://fpscs.uii.ac.id/psychology/2021/09/23/the-3rd-international-intensive-course-on-islamic-psychology-iicip
🔰دانشگاه چارلز استورت استرالیا: لیسانس روانشناسی اسلامی
https://study.csu.edu.au/courses/islamic-and-arabic-studies/graduate-certificate-islamic-psychology
🔰 انجمن اسلامی تخصصهای اجتماعی آلمان: گروه تحقیقاتی اسلام و روانشناسی
https://iase-ev.de/islam-und-psychologie/
🔰 انجمن بین المللی روانشناسان مسلمان، اندونزی
https://iamphome.org/
🔰مجمع یادگیری روانشناسی اسلامی، مالزی
https://iplf.psikologi.ugm.ac.id/ipc/
🔰مجمع دانشجویان بینالمللی روانشناسی اسلامی، سوئد
https://www.isip.foundation
🔰روانشناسی اسلامی اسرا: لیسانس روانشناسی اسلامی
https://www.isra.org.au/grad-cert-in-islamic-psychology
🔰 آکادمی البلاغ: مشاوره و روانشناسی اسلامی
https://www.albalaghacademy.org/course/islamic-psychology-and-counselling
🔰مدرسه روانشناسی اسلامی آکادمی ابنسینا
https://avicenna-academy.com/
🔰دانشگاه آزاد بینالمللی: برنامه آموزشی روانشناسی اسلامی
https://iou.edu.gm/streams/?area_of_interest=25
🔰 کالج امید : روانشناسی اسلامی و روششناسی
https://www.aspirecollege.co/home/course/psychology/38
🔰 بنیاد LIPC اسپرینگ: دیپلم گفتمان روانشناسی اسلامی و مشاوره
https://spring-foundation.com/product/the-islamic-psychology-and-counselling-programme
🔰 المغرب: تأملات اسلامی در وجود آدمی
https://www.almaghrib.online/insideout
🔰انجمن هندی دیدگاه اسلامی در روانشناسی
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
#دین_و_روان_چالش_یا_تعامل
🔸🔹گزارشی از کرسی آزاداندیشی«فعالیت ناهماهنگ حوزههای روانشناسی و مشاوره غربی و اسلامی:علل و موانع»
#دانشگاه_تهران
#دکتر_رفیعی_هنر
۱۰ مرداد ۱۴۰۱
https://www.irna.ir/news/84841287/
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
#تناقضها_آزار_دهنده_است
این روزها خبرطرح مجلس( که قضاوت درباره درستی آن، نیاز به بررسی همه جانبه دارد) راجع به ارائه مجوز مشاوره به حوزههای علمیه، بحثهایی را در میان مخالفان و موافقان ایجاد کرده است.
اخیرا دو عکس_نوشتِ هوشمندانه و البته تخریبگرانه علیه حوزههای علمیه که توسط شبکه اینترنشنال طراحی شده، در پیج استاد #فرهیخته جناب آقای دکتر حمزه گنجی منعکس شده!
و در پی آن، چندصد یادداشت(کامنت) در راستای اهداف همان عکس_نوشت؛ بر علیه حوزه علمیه و فعالیت روحانیت!
بگذریم.
هیچگاه لزوم داشتن #تخصص در امر خطیر مشاوره را رد نکردهام و به لحاظ #شرعی هم ورودِ بدون تخصص در این عرصه را ممنوع میدانم و البته به داشتن #فرهنگ_مشاوره در کنار #مشاوره_فرهنگی اعتقاد دارم،
اما آنچه رنجم میدهد، تناقضهاست!
تناقض در بینش و کنش.
طبق آنچه در زندگینامه خودنگاشت جناب آقای دکتر گنجی آمده، به #روانشناس بودن نزدیکان خویش، بیآنکه درس خوانده باشند افتخار میکنند، و به آموزش سبک زندگیِ درست عزیزانشان به دیگران میبالند، بیانکه آموزشی در این زمینه دیده باشند.
بله #حکمت و #تجربهی فرهنگ اصیل ایرانی، درسهای ماندگاری به ما میآموزد، لزومی ندارد همه چیز را در کتابهای آمریکایی بیابیم!
با اینکه ایشان، تنها #یک_مقطع (دکتری)، روانشناسی خواندهاند (و البته ارشد علوم تربیتی)، اما دانشجویان روانشناسی همواره از آثار #ترجمهای ایشان بهره میبرند.
زندگینامه ایشان که همواره در مسیر تحصیل با شکستهای مکرر مواجه شده؛ امّا خسته نشدهاند، خواندنی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#یوم_الحسین_علیه_السلام
✳️ قالَ علی بن الحسین(ع) ازْدَلَفَ عَلَيْهِ ثَلَاثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ كُلٌّ يَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِدَمِهِ
امام زین العابدین(علیهالسلام) فرمود: سی هزار نفر علیه ایشان(امام حسین علیهالسلام) جمع شدند در حالیکه گمان میکردند از این امتاند؛ و همگی میخواستند با ریختن خون او به خدا نزدیک شوند(امالی شیخ صدوق، ص۴۶۲)
#تفکر_انحرافی
#تقرب_به_خدا
#بصیرت
#انسان_کامل
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee