دو صحابی شهید کربلا
📅 با توجه به اینکه حادثه #کربلا ۶۰ سال پس از هجرت #پیامبر رخ داد، تعداد شهدایی که آنحضرت را درک کرده و اصطلاح صحابی درباره آنان به کار میرود، زیاد نیست.
🏴 خود #سیدالشهدا از صحابه کمسنّ است و کسانی چون #جابر هم حضور نداشتند.
🕌 اگرچه برخی #شهدای_کربلا سنّ بالایی داشتند ولی اینکه به #مدینه آمده و پیامبر را درک کرده باشند، مستندات قطعی نداریم.
👨💼 از افراد دیگری به عنوان صحابی در روز #عاشورا یاد میشود که نمیتوان همراهی آنان با #رسولخدا را پذیرفت.
⏸ در این میان دو نفر هستند که همراه امام به شهادت رسیدند.
@Mostabin
1️⃣ نخست #انس_بن_حارث کاهلی است که صحابهنگاران نام او را ثبت کرده و حدیث او از #رسولالله را در پیشگویی شهادت #حسین(ع) نقل میکنند.
🖌 بنا به روایت بلاذری؛ اَنس گفتگوی امام با #عبیدالله_بن_حر جعفی را شنید و ممانعت او از همراهی با امام را دید. آنگاه خدمت رسید و عرض کرد من هم مثل عبیدالله فکر میکردم و نمیخواستم با شما همراه شوم ولی خداوند یاری شما را به دلم انداخت و دل مرا بر همراهی با شما استوار کرد.
🤲 #امام_حسین(ع) از او استقبال و برایش دعا کرد.
👈 ادامه دارد.
#شهیدان_کربلا
#تاریخ_امام_حسین(ع)
#مستبین
برگرفته از آیه: آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبين
دعوت به ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
دعوت به تلگرام
https://t.me/AlMostabin
زعفر جنی
👹 در روزها بلکه سالهای اخیر تصاویری از تعزیه جنیان در برخی شهرها منتشر و اعتراض و انتقادهایی را در پی داشته است.
🔍 داستان زعفر پادشاه اجنه منحصر به کتاب نامعتبر روضة الشهداست و او از کتاب نورالائمه نقل میکند که اثری ناشناخته است.
👿 بر اساس این داستان، گروهی از #جنیان نزد امام #حسین(ع) آمده و برای یاریاش اعلام آمادگی کردند ولی امام فرمود چون دشمن، شما را نمیبیند جنگ عادلانه نخواهد بود. پس یاری آنان را نپذیرفت.
💡 محدث نوری و شهید مطهری و بسیاری از عالمان، اینگونه داستانها را نقد کردهاند؛ اما چرا همچنان در میان مردم رواج دارد؟
👈 به نظر میرسد علت اصلی این ماندگاری، جایگاه و نفوذِ پشت صحنه کتاب #روضة_الشهدا در میان ماست.
🖇 با آنکه شاید توجه و مراجعه به این کتاب در میان عموم، اندک باشد و خیلی آن را ندیده و نشناسند؛ اما غیر مستقیم تأثیر خود را گذاشته و در روضهخوانیهای ما حضور جدّی دارد.
❌ نقل چنین مطالبی یک بحث است اما مهمتر هزینههایی است که راهانداری کاروانی از اجنه با آن شکل و شمایل و امکانات در بر دارد.
💵 به امید روزی که اموال خود را در راه صحیح حرکت #سیدالشهدا هزینه کنیم.
#تاریخ_امام_حسین(ع)
#نقد_کژیها
به مستبین بپیوندید👇
https://eitaa.com/Mostabin
.
📚 معرفی آثار ۴۹
استاد دکتر احمد پاکتچی
💡 دانشمند ذیفنون و چهره ماندگار علمی کشور
🖊 نویسنده ۲۰۰ مقاله در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و مدیر گروههای: علوم قرآن و حدیث، فقه و اصول
📂 استاد پیشین دانشگاه امام صادق(ع)
🙏 به پاسداشت خدمات علمی و آثار عالمانه
🤔 به بهانه پایان مأموریت ناگهانی سفیر و نماینده دائم ج.ا.ایران در یونسکو
🤲 و به امید بهرهمندی بیشتر از دانش ایشان پس از بازگشت به کشور
👈 برای اطلاع از زندگینامه و بخشی از تألیفات وی به پیوند شماره ۴۱ مستبین مراجعه کنید.
باز هم مقتل ابومخنف
آیتالله شبیری زنجانی:
1️⃣ در میان کتابهای مقتل، مقتل ابیمخنف قابل اعتناست.
2️⃣ اصلاً خیلی از روضهها در این #مقتل است.
3️⃣ ابومخنف شاگرد حضرت امام #صادق(ع) بود.
4️⃣ در تاریخ #طبری در قسمت تاریخ #کربلا عمده مطالب از این مقتل نقل شده است.
👈 جرعهای از دریا ۲۴۷/۳
@Mostabin
استاد جعفریان:
💎 ابومخنف یک گوهر به تمام معنا در تاریخنگاری اسلامی است. 👆
🔦 پیشتر در اینجا و اینجا توجه داده شد که ابومخنف دروغین هم وجود دارد و باید مراقب مطالب آن بود.
#آثار_عاشورائی
#مقتل_ابومخنف
#ابومخنف_منسوب(جعلی)
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
اسرار الشهاده
📚 مرحوم آقا بزرگ کتابشناس خُبره درباره کتاب #اكسير_العبادات فی اسرار الشهادات مینویسد:
📆 ملا آقا دربندی این کتاب را که #اسرار_الشهاده هم گفته میشود در سال ۱۲۷۲ق [۱۲۳۵ش] تدوین کرد و خود او ترجمهای فارسی برای آن در دوره ناصرالدینشاه قاجار نوشت.
💦 آقابزرگ مینویسد: #دربندی از روی صفای نفس و خلوصش در این کتاب مطالبی نقل کرده که در #منابع_معتبر یافت نمیشود.
وی این مطالب را از کتب ناشناخته گرفته و به قاعده تسامح در ادله سنن* اعتماد کرده است.
با آنکه به صرف پیدا کردن یک نوشته مجهولی نمیتوان به این قاعده رسید.
استاد ما [محدث #نوری] در کتاب #لؤلؤ و مرجان به این نقدها اشاره کرده است.
📋 الذریعه ۲۷۹/۲
@Mostabin
📌 * تسامح در ادله سنن قاعدهای اصولی است که برخی فقها آن را پذیرفته و عملی را به استناد روایتی ضعیف مرجّح دانستهاند.
❌ اما این قاعده در صورت پذیرش مربوط به دانش اصول و فقه است و در دانش #تاریخ اعتبار و کاربرد ندارد.
به #مستبین بپیوندید:
https://eitaa.com/Mostabin
امام سجاد و مرد شامی
🎤 ازرقی (مورخ درگذشته ۲۵۰ق) در کتابش اخبار مکه از امام #باقر(ع) روایت میکند:
🕋 پشت سر پدرم در حال طواف بودم که مردی بلندقد دستش را بر پشت پدرم گذاشت و گفت: السلام عليك يابن بنت رسولالله! چند سوال دارم.
✋ امام جواب سلامش را داد و بعد از طوف و نماز با او نشست و پرسید درباره چه سؤال داری؟
❓ گفت از طواف این خانه که از چه زمانى و براى چه و چگونه بوده است؟
🏠 امام #سجاد(ع) پیش از پاسخ دادن، با او احوالپرسی کرد و از وطنش پرسید. مرد گفت اهل #شام هستم. پرسید در کجا ساکنی؟ گفت در بیت المقدس. پرسید آیا تورات و انجیل خواندهای؟ گفت آری.
🤝 فرمود: ای برادر شامی! آنچه میگویم حفظ کن و مطالب را درست روایت کن.
💡 آنگاه توضیح داد که طواف کعبه از کی و چگونه بوده است.
📂 اخبار مکه ۳۳/۱
@Mostabin
🔭 اگر خبر دقیق نقل شده باشد نکات جالبی در بر دارد:
۱ـ گفتگوی فردی از شام با یکی از اهلبیت و سلام خاص او
۲ـ خطاب برادر از سوی امام
۳ـ احوالپرسی و آشنایی قبل از گفتگو
۴ـ سؤال از خواندن تورات و انجیل
۵ـ و مهمتر از همه اینکه سخن مرا درست انتقال بده.
#مستبین
تاریخ و معارف
https://eitaa.com/Mostabin
وضعیت اسیران
📜 کاشفی نویسنده روضة الشهدا که مطالب داستانی فراوانی به حادثه کربلا افزوده است در جایی گزارش وضعیت اسیران را نقد کرده و مینویسد:
🐫 نساء و جوارى امام #حسين(ع) را در محملها نشانده مىبردند. [اما] آنكه در بعضى كتب نوشتهاند كه سر و پاى برهنه بر شتران بىجهاز نشانده مىبردند؛ قولى ضعيف است و به صحّت نرسيده.
😔 ولى بر اين وجه كه مىبردند آن نيز نسبت به #اهلبيت اهانت بود چه ايشان پردگيان حرم عصمت و سترداران حريم عفّت بودند.
☀️آفتاب جهانتاب بر فرق مبارک ايشان سايه نينداخته بود و باد عالم گرد حجره پاكيزه ايشان نتاخته.
📌 بر خلاف نقد #کاشفی، به نظر میرسد گزارشی از سبط بن جوزی و سید ابن طاووس در این باره قابل اعتنا باشد.
✍️ سبط مینویسد: امام #سجاد(ع) به #یزید فرمود اگر رسولخدا ما را در این وضعیت در بند و بدون پوشش بر پشت شتران ببیند چه خواهد گفت؟! با این سخن همه گریستند.
↩️ تذکرة الخواص، ص۲۳۶
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قصه بجای تاریخ
🎤 سخنی از استاد مورخ و محقق رسول #جعفریان:
🧶 ما از یک جایی به بعد [به جای تاریخنگاری] #داستان داریم.
🔖 اشکال این است که داستانها، صورت تاریخی به خود گرفته.
📌 نمونهای از عصر حاضر و پردازش داستانی درباره نوفللوشاتو.
😳 سالها بعد، حتی ناشر از نویسنده نمیپذیرد که #قصهپردازی بوده است
🖤 تیپ کار عاطفی اینطور است.
#تاریخ_امام_حسین(ع)
#نقد_کژیها
#دروغ
#مستبین را به دوستان خود معرفی کنید
https://eitaa.com/Mostabin
تحریف حدیث عمار در صحیح بخاری.pdf
1.04M
حدیث شهادت عمار
🏴 از شهیدان سرشناس در جنگ صفین جناب عمار بن یاسر #صحابی بزرگ #رسولخدا و یار #امیرمؤمنان بود.
📅 این حادثه بنا به مشهور در ماه صفر اتفاق افتاده و در تقویم کشور ما این روز به عنوان یادمان این شخصیت بزرگ انتخاب شده است.
📌 مهمترین حدیثی که درباره او بیان شده، این سخن پیامبر است که به او فرمود: تو را گروهی طغیانگر خواهند کشت / تقتلک الفئة الباغیه (یا خطاب به دیگران فرمود: تقتله...)
🗡 این پیشگویی نقش مهمی در جنگ #صفین داشت و عدهای را که درباره این نبرد و حقانیت #علی(ع) تردید داشتند متحول کرد.
🗞 مقاله پیوست درباره #تحریف این حدیث در کتاب بخاری گفتگو میکند.
#عمار_بن_یاسر
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
با تشکر از همراهانی که مطالب مستبین را دنبال میکنند؛
طبعاً و حتماً عزیزانی که در انتقال مطالب فجازی فعالند، به اخلاق رسانهای پایبند هستند و هنگام نقل مطالب دیگران به صورت باز ارسال (فوروارد) اقدام میکنند.
یا دستکم آدرسی از پیوند مورد نظر در بازنشر آنان درج خواهد بود.
صحابی دوم کربلا
🔍 از میان افرادی که به عنوان #صحابه رسولخدا در حادثه #کربلا نام برده میشوند درباره دو نفر میتوان با اطمینان سخن گفت زیرا #منابع_معتبر آنان را صحابی دانستهاند.
☝️از انس بن حارث در متن شماره ۴۲ مستبین سخن گفته شد.
2️⃣ نفر دوم عبدالرحمان بن عبد رب انصاری خزرجی است،
🔴 او از راویان حدیث #غدیر به شمار میرود.
📖 فُضیل رسّان گوید: او نزد #امیرمؤمنان تربیت شده و #قرآن آموخته بود.
@Mostabin
🔷 صحابهنگاران نام او را ثبت کرده و گفتهاند وقتی #علی(ع) در #کوفه از مردم درباره #حدیث_غدیر پرسید،
بیش از ده نفر از جمله عبدالرحمن بن عبد رب بلند شدند و گفتند شنیدیم #پیامبر فرمود:
📣 ألا إن اللَّه عز و جل وليّى و أنا ولىّ المؤمنين، ألا فمن كنت مولاه فعلى مولاه، اللَّهمّ وال من والاه و عاد من عاداه، و أحب من أحبه و أبغض من أبغضه و أعن من أعانه.
👈 این همان کسی است که در صبح عاشورا بریر با او مزاح میکرد.
✍️ #ابومخنف از غلام این عبدالرحمن گزارش میکند که آقایم به بُریر گفت چه وقت شوخی است؟! بریر گفت من به آنچه در انتظارمان است شادمانم.
📚 اسد الغابه ۳۶۶/۳
تاریخ الطبری ۴۲۳/۵
#گزیده_مطالب
#شهیدان_کربلا
#عبدالرحمن_بن_عبد_رب
#مستبین (تاریخ و معارف)
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار 50
ثارالله در بیان آلالله
نویسنده: محسن رفعت
ناشر: دانشگاه حضرت معصومه
چاپ اول ۱۴۰۳ ـ ۴۸۶ص
🎤 این کتاب مقتل روایی امام حسین(ع) و گزارش تحلیلی روایات عاشورایی از زبان معصومان است.
🔍 برخی عناوین فصول ۱۳ گانه کتاب عبارتند از:
روایات عاشورایی معصومان از سوگواری پیامبران بر شهادت امام #حسین(ع)؛ روایات ولادت و کودکی او؛ روایات مربوط به حضور امام در مدینه و مکه؛ روایات از شب و روز عاشورا؛ روایات مربوط به حوادث طبیعی و روایاتی از معصومان درباره حرکت اسیران از کربلا تا مدینه.
👈 این اثر با گردآوری جامع روایات #معصومان و تحلیل برخی از این روایات، به ژرفنگری مخاطب در مقتلخوانی معصومان در خصوص شهادت امام حسین(ع) تعمیق میبخشد و هدف ایشان را در تبیین باورهای عاشورایی بازخوانی و بازنمایی میکند.
🖇 برای اطلاع از چگونگی تهیه کتاب به پیوند شماره ۴۳ مستبین مراجعه کنید.
#آثار_عاشورائی
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
درود بر آزادگان
ایامی از ماه صفر که اسیران کربلا در راه بازگشت از شام به حجاز هستند، با روزهائی از مرداد که آزادگان سرافراز به آغوش وطن بازگشتند، مصادف شده است.
یاد این مجاهدان را گرامی میداریم و صبر و مقاومتشان را میستائیم.
سفر امام چهارم به عراق
💡 حضور امام #صادق(ع) در #نجف و #کربلا و زیارت آنجا همراه برخی یارانش مشهور است؛
📍 اما درباره سفر امام #سجاد(ع) از مدینه به #عراق کمتر سخن گفته میشود.
@Mostabin
🖇 بنا به گزارشهای متعددی، امام چهارم شیعیان از مدینه به عراق سفر کرده و قبر پدرش #سیدالشهدا و جدش #امیرالمؤمنین را #زیارت کرده است.
🐪 از آنجا که این سفر به صورت پنهانی و غیر رسمی انجام شده، جزئیات آن از جمله زمانش برای ما روشن نیست.
1️⃣ ابوحمزه #ثمالی برای اولین بار آن حضرت را در کوفه دیده و از خوشحالی خواسته است خود را روی پاهای امام بیندازد که با ممانعت ایشان روبرو شده است.
برای ارسال پیامها به دیگران از گزینه باز ارسال (Forward) استفاده کنید.
#مستبین در ایتا 👈
https://eitaa.com/Mostabin
گریه بر سیدالشهدا به چه قیمت؟
✂️ برشی از گفتگوی آیت الله علیدوست با ایکنا (بخش اول)
✅ عاشورا هم پدیده تاریخی و هم دینی است، قطعاً رنگ دینی عاشورا بسیار پر رنگتر است؛ باید رویکرد جامع داشته باشیم.
😥 اشک گرفتن ارزش است ولی لازم نیست اشک را از روایات و گزارشهای ضعیف بگیریم؛
🔵 هنر مداح و واعظ این است که در همین تراث موجود به هدف خود برسد.
⛔️ رویکرد ما ماکیاولیستی نیست که بگوییم «هدف، وسیله را توجیه میکند و اگر #دروغ هم بگوییم اشکالی ندارد زیرا برای امام حسین(ع) است و برای گرفتن اشک»؛ دروغ بد است به خصوص اینکه برای عزاداری امام #حسین(ع) به کار برود.
💧بچه خردسال در گرمای ظهر روز عاشورا روی دستان پدر قرار گرفته است بدون اینکه شیری خورده باشد و تشنگی به او فشار میآورد و رنگ در صورت ندارد؛ همین مقدار میتواند انسان را محزون کند و اشک را درآورد.
🔗 ولی اینکه بخواهیم چیزهای دیگری به آن اضافه کنیم مانند اینکه عمر سعد به حرمله گفت مگر سرخی گلوی علی اصغر را نمیبینی و #حرمله هم بگوید چرا، پس بزن و یا اینکه امام فرموده باشند اگر فکر میکنید من آب برای خودم میخواهم این بچه را بگیرید و سیراب کنید… این موارد در حادثه وجود ندارد زیرا وقتی امام، #علی_اصغر(ع) را از مادر گرفت همانجا تیر به بدن ایشان خورد. حالا آیا ضرورت دارد ما این مسائل را افزوده کنیم.
#نقد_کژیها
با #مستبین همراه شوید:
https://eitaa.com/Mostabin
زمان عزاداریها مدیریت شود
برشی از گفتگوی آیتالله علیدوست با ایکنا (بخش دوم)
💥 ما به اندازه کافی میتوانیم از عاشورا #مناسک بگیریم و به واسطه حقایق از مردم گریه بگیریم لذا نیازی نیست که چیزی بر آن بیافزاییم زیرا باعث لوث و سست شدن پیام #عاشورا خواهد شد.
🎯 هر چیزی باید روی مرز #اعتدال باشد؛ #پیامبر فرمودند: خیر الامور اوسطها؛ نباید مجالس آنقدر زیاد شود که لطافت و نفیسبودن آن از بین برود؛ مثلا در محلی اگر دو ماه محرم و صفر صبح و ظهر و شب مراسم باشد زیاد است
➖ یا اینکه دائما ایام عزا را توسعه بدهیم درست نیست ولی نباید این بهانهای برای کمرنگشدن و بیرونقی مجالس عزا باشد مثلا محرم و صفر با غیر محرم و صفر فرقی نکند؛ اینجا نوعی مدیریت لازم است که خود هیئات و مردم باید آن را لحاظ کنند.
🔴 اگر بخواهیم مجالس عزای امام حسین(ع) را سیاسی کنیم و مراد از سیاسی هم جناحی است، این به شدت خطر است؛ اسمش سیاسی است ولی واقعیت آن #جناحی است.
🏴 مجلس امام #حسین(ع) باید محترم بماند و جایگاه خودش را حفظ کند ولی اگر تطبیقاتی باشد مثلا اینکه غیرت دینی #امام_خمینی(ره) سبب شد تا انقلاب رخ دهد و ما هم امروز باید غیرت دینی داشته باشیم، این خوب است و نباید به بهانه سیاسی بودن به آن بتازیم.
📌 مجالس #عزاداری باید مجلس معرفتافزایی باشد و حتی مسائل #شرعی گفته شود.
🎤 گفتگوی کامل استاد را در پیوند شماره ۴۴ مستبین ببینید.
#نقد_کژیها
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋
نمازت را خواندهای؟
👏 درود بر شاعران متعهدی که مضامین پرمحتوا میسرایند
🎧 پیشنهاد میکنم این اجرای باسم را یکبار با دور کُند بشنوید و به ترجمه زیرنویس دقت کنید
🚶آی پیادهای که برای حسین(ع) میروی
به او چه خواهی گفت؟ جواب بده
🤝 بر عهد خود (با حسین) باقی باش
چشمانت را از نگاه به غیر حسین(ع) پاک کن
و از غیبت دیگران!
گذشت، چشمپوشی، بخشش
🚶♂️ای که برای #حسین(ع) پیاده میروی
صفات و #اخلاق او را هم بیاموز
در شرایط سخت، نمازش را رها نکرد
👈 از زندگی پر برکتش عبرت بگیر
شیطان را رها کن و قرآن را بگیر
هوی و هوس را فراموش کن
بگذار تو را حسینی بخوانند
#ارزشهای_اخلاقی
#نوحه
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
جابر زائر بینا
📆 مهمترین رویداد تاریخی اربعین سال ۶۱ زیارت #جابر_بن_عبدالله انصاری صحابی مشهور رسولخدا و دوست امام #حسین(ع) از قبر مطهر آن حضرت است.
2️⃣ هر چند برخی از #اربعین دوم یعنی سال ۶۲ هم سخن میگویند ولی هر اتفاقی رخ داده باشد همان سال اول است و بحث از سال دوم معنا ندارد.
🗓 گزارش زیارت جابر را شیخ الطائفه #طوسی در کتاب دعایی عبادی و تقویمی خود مصباح المتهجد و سلاح المتعبد آورده و مینویسد:
🌞 در این روز حرم #سیدالشهدا به مدینه بازگشت و جابر به #کربلا آمد.
↩️ آنگاه #زیارت_اربعین را از امام #صادق(ع) روایت میکند.
➕ بعدها #ابنطاووس ذریه شیخ از دیدار #جابر و اهلبیت سخن میگوید.
🕶 آنچه شهرت یافته این است که جابر در این سفر نابینا بود،
👁 اما دکتر ستار در بررسی کوتاهی به این نتیجه رسیده که نابینایی جابر در اواخر عمر او رخ داد و بنا به شواهدی، هنگام زیارت اربعین بینا بوده است.
👈 این یادداشت را در پیوند شماره ۴۵ مستبین مطالعه کنید.
#گزیده_مطالب
#تاریخ_امام_حسین(ع)
کانال #مستبین را به دوستان خود معرفی کنید
https://eitaa.com/Mostabin/568
هدایت شده از حامد کاشانی
اهانت، تحریک و ایجاد سر و صدا به اسم حزب اللهی گری آن هم در کشور برادر و همسایه، قطعاً خلاف نظر اهل بیت علیهم السلام و همچنین مغایر با نظر مسئولان نظام اسلامی است.
یقینا توهین آن افراد به گروهی از شیعیان که در حال خدمت به زوار سیدالشهداء علیه السلام بودند، از نفهمی و سبکسری و به احتمال زیاد به قیادت عامل نفوذی بیگانه بوده.
باید یاد بگیریم با مخالف خود آن هم با شیعهی امیرالمومنین علیه السلام درست رفتار کنیم.
این رفتار ها میتواند جاهلانی را برای مقابله به مثل و به هم زدن شکوه خدمت مواکب و عظمت اربعین تحریک کند.
اللهم إلیک نشکو فقد نبینا و غیبة ولینا
وعجل لولیک الفرج
پیامبر و حسنین
✂️ برشی از مقاله پیامبر در دانشنامه اهلبیت؛
👆 اینکه امام #حسن و امام #حسین علیهماالسلام فرمودند پیامبر نوهای جز ما ندارد 👆
👈 با اینکه زینب دختر #پیامبر هم دو فرزند (علی و امامه) داشته است، چگونه سازگار است؟
پاسخ:
@Mostabin
🗡 علی فرزند ابوالعاص و نوه رسولخدا در کودکی از دنیا رفت و یا به نقلی در جنگ یرموک (سال ۱۵) شهید شد.
❗️ از امامه هم پس از ازدواج با #امیرمؤمنان و شهادت آن حضرت اطلاعی در دست نیست و گویا چندان حیات نداشته است.
🕐 آنچه منبع مطمئنتری دارد سخن امام حسین(ع) است که مربوط به حادثه کربلاست (سال ۶۱) و در مقابل کوفیان چنین فرمود.
🔶 به علاوه از این چند خبر برداشت میشود که منظور این دو امام از نوه پیامبر، اشاره به وراثت از او در مسئله #امامت است.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
بارگاه امام دوم
✍️ ابن اثیر ذیل حوادث سال ۴۹۵ مینویسد: در این سال منظور بن عماره حسینی فرماندار #مدینه از دنیا رفت. او کسی بود که معمار اعزامی از #قم برای ساختن گنبدی بر قبر حسن بن علی[ع] و عباس عموی پیامبر را کشت.
🏗 این معمار قمی از سوی مجدالملک #براوستانی فرستاده شده بود.
توضیحات @Mostabin:
۱ـ مجد الملک وزیر شیعی دولت #سلجوقی در سده پنجم است.
🤝 این وزیر عالم که خدمات بسیاری مانند تقریب بین #شیعه و سنی انجام داد؛ به بهانهها و اتهاماتی در سال ۴۹۲ق به شهادت رسید.
۲ـ #براوستان از محلات قدیمی قم است (براسون) که آن را واقع در مسیر #جمکران و امامزاده غریب کنونی یا در محل شهرک ولایت امروزی میدانند.
۳ـ با توجه به اینکه مجد الملک را بانی بقاع و گنبد حرم ائمه #بقیع میدانند، به نظر میرسد شهادت آن معمار پس از اتمام بنا بوده است.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin