تدریس بحار الانوار - کتاب الصلاه
باب ششم : ۱۱ جلسه
رضا حسینی
با بیان نکات فقهی، اصولی، رجالی، و ادبیاتی
@Nardebane_Feghahat
✳️ آیت الله سید احمد #مددی:
🔸 جالب است واقعا! #شیخ_انصاری (رحمه الله) ظاهرا چون خیلی زاهدانه زندگی میکرده اند، کتاب نمی خریدند و جالب است به نظرم ایشان در "کتاب صوم" فرموده اند که از #کتب_اربعه فقط #استبصار نزد من است.
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد #مددی:
🔸 مزامیر داود ( علی نبینا و آله و علیه السلام) هم ظاهراً لفظ مزامیر، عربی نیست و عبری است و ایشان چون صدایشان خوب بوده است و دعاهایشان صوت خوشی داشته است، این لفظ استفاده شده و ربطی به مزمار ما ندارد مثلا در مورد حضرت سجاد (سلام الله علیه) داریم که آن قدر خوش صدا و تأثیر گذار قرآن میخواندند که یک عده که رد میشدند، غش میکرده اند از صوت مبارک حضرت (صلوات الله علیه).
@Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله:
🔸 یکی از مشکلات مهم در زمان ما این است که کتب لغت بعد از اختلافات فقهی و کلامی بین مذاهب تدوین شده است و این یک مشکل بزرگ است زیرا آقایان اقوال فقهی و کلامی خودشان را دخالت میدهند.
همین ابن هشام در آیه شریفه: (إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَ لَهُمُ الْجَنَّة) "باء" را به معنای غیر مقابله میگیرد ولی ما باشیم و ظاهر آیه انصافا واضح است که برای مقابله است اما ابن #ابن_هشام مکتب فکری اش را که #اشاعره باشد و پاداش را در مقابل عمل نمیداند در آیه داخل میکند.
و کذا او در یکی از ابواب #مغنی از آنجا که مذهب او شافعی است و #شافعی تصریح دارد که حیوان مذبوح بدون تسمیه خوردنش جائز است، در آیه شریفه (وَ لا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ) واو را به معنای حالیةمیگیرد! یکجوری ترجمه میکند که با حرف شافعی جور در بیاید ولی ما باشیم وظاهر آیه انصافاً "واو" ظاهر در عطف است یا... و کذا و کذا از موارد مشابه.
#لغت
#ادبیات
@Nardebane_feghahat