✳️ آیت الله سید احمد #مددی:
🔸 جالب است واقعا! #شیخ_انصاری (رحمه الله) ظاهرا چون خیلی زاهدانه زندگی میکرده اند، کتاب نمی خریدند و جالب است به نظرم ایشان در "کتاب صوم" فرموده اند که از #کتب_اربعه فقط #استبصار نزد من است.
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد #مددی:
🔸 مزامیر داود ( علی نبینا و آله و علیه السلام) هم ظاهراً لفظ مزامیر، عربی نیست و عبری است و ایشان چون صدایشان خوب بوده است و دعاهایشان صوت خوشی داشته است، این لفظ استفاده شده و ربطی به مزمار ما ندارد مثلا در مورد حضرت سجاد (سلام الله علیه) داریم که آن قدر خوش صدا و تأثیر گذار قرآن میخواندند که یک عده که رد میشدند، غش میکرده اند از صوت مبارک حضرت (صلوات الله علیه).
@Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله:
🔸 یکی از مشکلات مهم در زمان ما این است که کتب لغت بعد از اختلافات فقهی و کلامی بین مذاهب تدوین شده است و این یک مشکل بزرگ است زیرا آقایان اقوال فقهی و کلامی خودشان را دخالت میدهند.
همین ابن هشام در آیه شریفه: (إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَ لَهُمُ الْجَنَّة) "باء" را به معنای غیر مقابله میگیرد ولی ما باشیم و ظاهر آیه انصافا واضح است که برای مقابله است اما ابن #ابن_هشام مکتب فکری اش را که #اشاعره باشد و پاداش را در مقابل عمل نمیداند در آیه داخل میکند.
و کذا او در یکی از ابواب #مغنی از آنجا که مذهب او شافعی است و #شافعی تصریح دارد که حیوان مذبوح بدون تسمیه خوردنش جائز است، در آیه شریفه (وَ لا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ) واو را به معنای حالیةمیگیرد! یکجوری ترجمه میکند که با حرف شافعی جور در بیاید ولی ما باشیم وظاهر آیه انصافاً "واو" ظاهر در عطف است یا... و کذا و کذا از موارد مشابه.
#لغت
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✅ آیا نماز آیات بر #حائض یا #نفساء پس از پاک شدن واجب هست؟ (۱)
🔸 آیت الله #فاضل_لنکرانی(ره):
اگر در حال حيض يا نفاس زن، آفتاب يا ماه بگيرد و تا آخر مدتي كه خورشيد يا ماه باز مي شوند در حال حيض يا نفاس باشد نماز آيات بر او واجب نيست ولی بنابراحتياط واجب پس از پاك شدن قضا نمايد.
🔹 آیت الله #وحید_خراسانی:
اگر در حال حیض یا #نفاس، خورشید یا ماه بگیرد نماز آیات بر او واجب نیست و قضا هم ندارد و در غیر موقّت مانند #زلزله و رعد وبرق بنابراحتیاط واجب بعد از پاک شدن، نماز را بدون نیت ادا و قضا بجا آورد.
#نماز_آیات
#حیض
#فقه
@Nardebane_feghahat
✅ آیا نماز آیات بر #حائض یا #نفساء پس از پاک شدن واجب هست؟ (۲)
🔸 آیت الله #سيستانی:
اگر در حال حيض يا نفاس زن، آفتاب يا ماه بگيرد يا زلزله اتفاق بيفتد، نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد.
🔹 آیت الله #صافی_گلپايگانی:
در حال حيض يا نفاس واجب نيست ولي بعد از پاك شدن بنابراحتياط مستحب آن را بجا آورد و در گرفتن ماه و خورشيد بنابراحتياط نيت ادا و قضا نكند ولي در غير اين دو نيت ادا كند.
#نماز_آیات
#حیض
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله:
🔸 "ابن العربی" از علمای فقیه معروف عامه و "ابن عربی" بدون الف و لام اون به اصطلاح عارف معروف است.
✅ پ.ن: توجه شود که #ابن_عربی یک سنّی صوفی مسلک است.
@Nardebane_feghahat
اقسام تواتر.mp3
4.24M
🔸 اقسام تواتر (لفظی، معنوی، اجمالی)
🔹 مدت : 1دقیقه و 45ثانیه
🎧 #استاد_عرفانیان (حفظه الله)
@Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی:
🔹 ما در منطق دو حمل بیشتر نداریم، شما میگوئید الانسان انسانٌ، میگوئیم هذا حملٌ اولیٌ، الانسان حیوانٌ ناطق، هذا حمل اولیٌ. اما تا مسئلهی وجوب پایش به میدان آمد از عالم مفهوم آمدیم به عالم وجود، میشود حمل شایع.
🔸#حمل_شایع هم در خارج میتواند باشد و هم در ذهن میتواند باشد، در خارج #وجود_خارجی است و در ذهن #وجود_ذهنی است.
#منطق
@Nardebane_feghahat
✅ هر قضیه موجبه ، مانند «کلُ انسانٍ ضاحکٌ» مشتمل بر سه چیز است:
1⃣ ذات موضوع: عبارت است از افراد و مصادیق آن، مانند زید و عمرو در مثال بالا.
2⃣ عقد الوضع : عبارت است از اتصاف آن افراد به وصف و عنوان موضوع، مانند اتصاف افراد انسان به انسانیت در مثال مذکور.
3⃣ عقد الحمل: عبارت است از اتصاف افراد به وصف محمول، مانند اتصاف به ضاحکیت در مثال مذکور.
#منطق
@Nardebane_feghahat
تعارض یا اختلاف حدیث؟ .mp3
1.12M
🔹 تعارض الحدیث یا اختلاف الحدیث؟!
🎧 #استاد_عرفانیان (حفظه الله)
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الإرث (۳)
✔️ اولیای دم چه کسانی هستند؟
🔸 اولیای دم همان ورثه متوفی و به ترتیب طبقات سه گانه ارث درماده ۸۲۶ قانون مدنی هستند.
بنابراین با وجود طبقه اول از وراث نوبت به طبقه بعد نمی رسد.
🔹 برابر ماده ۳۵۱ قانون مجازات اسلامی، زوج یا زوجه ی مقتول ولی دم محسوب نمی شوند و حق #قصاص ندارند،اما این امر مانع آن نیست که زوج یا زوجه نتوانند اعلام جرم و تقاضای رسیدگی نمایند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #نکات_ادبی (۲)
🔹 امروز نگاهی به شرح کمال بر شافيه #ابن_حاجب انداختم و متوجه شدم که "قالَب" صحيح است نه "قالِب".
البته به کتب #لغت مراجعه نکردم که ببینم آیا به کسر هم وجود دارد یا نه، ولی گویا «قالِب» غلط مشهور باشد. (باز هم باید مراجعه کرد).
🔸 گفته شده که گاهی #اسم_آلت بر وزن «فاعَل» می آید مانند :
خاتم: ما یُختَم به
عالم: ما یُعلَم به الصانع
قالب: ما یُقلَب به
✍ رضا حسینی
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
🔸 نشانه «ام منقطعه» این است که می توان به جای آن، «بل اضراب» قرار داد، ولی در «ام متصله» بین دو طرف تسویه برقرار است.
🔹 در ام منقطعه، حذف جمله بعد از «ام» ضرری به کلام قبل نمی زند بر خلاف متصله.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✳️ #نکات_ادبی (۳)
🔸 مشغول خواندن آیه ۸ سوره توبه «کَیْفَ وَإِنْ یَظْهَرُوا عَلَیْکُمْ لَا یَرْقُبُوا فِیکُمْ إِلًّا وَلَا ذِمَّةً یُرْضُونَکُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ وَتَأْبَى قُلُوبُهُمْ...» بودم که کلمه «إِلًّا» توجه مرا جلب کرد.
🔹 إللٌ، بر وزن فِعلٌ است، طبق قاعده ادغام در یکدیگر ادغام می شوند، چون اولی ساکن و دومی متحرک. لذا می شود «إلٌّ» .
علت این که در آیه «إلاًّ» (یعنی به صورت منصوبی آمده) مفعول بودن آن است.
✍ رضا حسینی
#ادبیات
@Nardebane_feghahat