eitaa logo
نردبان فقاهت
4.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
44 ویدیو
91 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
باب ششم - ج 5.pdf
966K
فایل pdf جلسه پنجم
باب ششم - ج 6.pdf
629K
فایل pdf جلسه ششم
باب ششم - ج 7.pdf
462.1K
فایل pdf جلسه هفتم
باب ششم - ج 8.pdf
669.5K
فایل pdf جلسه هشتم
باب ششم - ج 9.pdf
701K
فایل pdf جلسه نهم
باب ششم - ج 10..pdf
575.6K
فایل pdf جلسه دهم
✳️ آیت الله سید احمد : 🔸 جالب است واقعا! (رحمه الله) ظاهرا چون خیلی زاهدانه زندگی میکرده اند، کتاب نمی خریدند و جالب است به نظرم ایشان در "کتاب صوم" فرموده اند که از فقط نزد من است. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد : 🔸 مزامیر داود ( علی نبینا و آله و علیه السلام) هم ظاهراً لفظ مزامیر، عربی نیست و عبری است و ایشان چون صدایشان خوب بوده است و دعاهایشان صوت خوشی داشته است، این لفظ استفاده شده و ربطی به مزمار ما ندارد مثلا در مورد حضرت سجاد (سلام الله علیه) داریم که آن قدر خوش صدا و تأثیر گذار قرآن میخواندند که یک عده که رد میشدند، غش میکرده اند از صوت مبارک حضرت (صلوات الله علیه). @Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد حفظه الله: 🔸 یکی از مشکلات مهم در زمان ما این است که کتب لغت بعد از اختلافات فقهی و کلامی بین مذاهب تدوین شده است و این یک مشکل بزرگ است زیرا آقایان اقوال فقهی و کلامی خودشان را دخالت میدهند. همین ابن هشام در آیه شریفه: (إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَ‏ لَهُمُ‏ الْجَنَّة) "باء" را به معنای غیر مقابله میگیرد ولی ما باشیم و ظاهر آیه انصافا واضح است که برای مقابله است اما ابن مکتب فکری اش را که باشد و پاداش را در مقابل عمل نمیداند در آیه داخل میکند. و کذا او در یکی از ابواب از آنجا که مذهب او شافعی است و تصریح دارد که حیوان مذبوح بدون تسمیه خوردنش جائز است، در آیه شریفه (وَ لا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ) واو را به معنای حالیةمیگیرد! یکجوری ترجمه میکند که با حرف شافعی جور در بیاید ولی ما باشیم وظاهر آیه انصافاً "واو" ظاهر در عطف است یا... و کذا و کذا از موارد مشابه.  @Nardebane_feghahat
✅ آیا نماز آیات بر یا پس از پاک شدن واجب هست؟ (۱) 🔸 آیت الله (ره): اگر در حال حيض يا نفاس زن، آفتاب يا ماه بگيرد و تا آخر مدتي كه خورشيد يا ماه باز مي شوند در حال حيض يا نفاس باشد نماز آيات بر او واجب نيست ولی بنابراحتياط واجب پس از پاك شدن قضا نمايد. 🔹 آیت الله : اگر در حال حیض یا ، خورشید یا ماه بگیرد نماز آیات بر او واجب نیست و قضا هم ندارد و در غیر موقّت مانند و رعد وبرق بنابراحتیاط واجب بعد از پاک شدن، نماز را بدون نیت ادا و قضا بجا آورد. @Nardebane_feghahat
✅ آیا نماز آیات بر یا پس از پاک شدن واجب هست؟ (۲) 🔸 آیت الله : اگر در حال حيض يا نفاس زن، آفتاب يا ماه بگيرد يا زلزله اتفاق بيفتد، نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد. 🔹 آیت الله :  در حال حيض يا نفاس واجب نيست ولي بعد از پاك شدن بنابراحتياط مستحب آن را بجا آورد و در گرفتن ماه و خورشيد بنابراحتياط نيت ادا و قضا نكند ولي در غير اين دو نيت ادا كند. @Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد حفظه الله: 🔸 "ابن العربی" از علمای فقیه معروف عامه و "ابن عربی" بدون الف و لام اون به اصطلاح عارف معروف است. ✅ پ.ن: توجه شود که یک سنّی صوفی مسلک است. @Nardebane_feghahat
اقسام تواتر.mp3
4.24M
🔸 اقسام تواتر (لفظی، معنوی، اجمالی) 🔹 مدت : 1دقیقه و 45ثانیه 🎧 (حفظه الله) @Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله محمد جواد : 🔹 ما در منطق دو حمل بیشتر نداریم، شما می‌گوئید الانسان انسانٌ، می‌گوئیم هذا حملٌ اولیٌ، الانسان حیوانٌ ناطق، هذا حمل اولیٌ. اما تا مسئله‌ی وجوب پایش به میدان آمد از عالم مفهوم آمدیم به عالم وجود، می‌شود حمل شایع. 🔸 هم در خارج می‌تواند باشد و هم در ذهن می‌تواند باشد، در خارج است و در ذهن است. @Nardebane_feghahat
✅ هر قضیه موجبه ، مانند «کلُ انسانٍ ضاحکٌ» مشتمل بر سه چیز است: 1⃣ ذات موضوع: عبارت است از افراد و مصادیق آن، مانند زید و عمرو در مثال بالا. 2⃣ عقد الوضع : عبارت است از اتصاف آن افراد به وصف و عنوان موضوع، مانند اتصاف افراد انسان به انسانیت در مثال مذکور. 3⃣ عقد الحمل: عبارت است از اتصاف افراد به وصف محمول، مانند اتصاف به ضاحکیت در مثال مذکور. @Nardebane_feghahat
تعارض یا اختلاف حدیث؟ .mp3
1.12M
🔹 تعارض الحدیث یا اختلاف الحدیث؟! 🎧 (حفظه الله) @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) ✔️ اولیای دم چه کسانی هستند؟ 🔸 اولیای دم همان ورثه متوفی و به ترتیب طبقات سه گانه ارث درماده ۸۲۶ قانون مدنی هستند. بنابراین با وجود طبقه اول از وراث نوبت به طبقه بعد نمی رسد. 🔹 برابر ماده ۳۵۱ قانون مجازات اسلامی، زوج یا زوجه ی مقتول ولی دم محسوب نمی شوند و حق ندارند،اما این امر مانع آن نیست که زوج یا زوجه نتوانند اعلام جرم و تقاضای رسیدگی نمایند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲) 🔹 امروز نگاهی به شرح کمال بر شافيه انداختم و متوجه شدم که "قالَب" صحيح است نه "قالِب". البته به کتب مراجعه نکردم که ببینم آیا به کسر هم وجود دارد یا نه، ولی گویا «قالِب» غلط مشهور باشد. (باز هم باید مراجعه کرد). 🔸 گفته شده که گاهی بر وزن «فاعَل» می آید مانند : خاتم: ما یُختَم به عالم: ما یُعلَم به الصانع قالب: ما یُقلَب به ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
🔸 نشانه «ام منقطعه» این است که می توان به جای آن، «بل اضراب» قرار داد، ولی در «ام متصله» بین دو طرف تسویه برقرار است. 🔹 در ام منقطعه، حذف جمله بعد از «ام» ضرری به کلام قبل نمی زند بر خلاف متصله. @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) 🔸 مشغول خواندن آیه ۸ سوره توبه «کَیْفَ وَإِنْ یَظْهَرُوا عَلَیْکُمْ لَا یَرْقُبُوا فِیکُمْ إِلًّا وَلَا ذِمَّةً یُرْضُونَکُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ وَتَأْبَى قُلُوبُهُمْ...» بودم که کلمه «إِلًّا» توجه مرا جلب کرد. 🔹 إللٌ، بر وزن فِعلٌ است، طبق قاعده ادغام در یکدیگر ادغام می شوند، چون اولی ساکن و دومی متحرک. لذا می شود «إلٌّ» . علت این که در آیه «إلاًّ» (یعنی به صورت منصوبی آمده) مفعول بودن آن است. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat