اقوال مفسرین پیرامون آیه.pdf
373K
✳️ #رؤیت_هلال(۲۹)
✔️ اقوال برخی مفسرین پیرامون آیه
شریفه : "يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ"
🔸 اما آیت الله #سیستانی و آیت الله #شبیری_زنجانی (حفظهما الله) آیه را جور دیگری تبیین کرده اند که در شماره 2 و 26 از پست های رؤیت هلال گذشت.
✅ باید گفت : حتی اگر این مراجع بزرگوار اقوال مفسرین و شان نزول آیه را نپذیرند، باز هم باید معتقد باشند که آنچه فرموده اند صرفاً یک احتمال است و این اقوال مفسرین هم احتمالی دیگر. و اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال.
لذا نمی توانند به این آیه شریفه استناد نمایند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۳۰)
☑️ استدلال به آیه "يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ" و بررسی آن(۲)
🔸 گذشت که آیت عظام #سیستانی و #شبیری_زنجانی معتقد شده بودند که: "للناس" در آیه شریفه به این معناست که این هلال ها یک راه عمومی برای تشخیص ماه جدید است و از طریق آن عموم مردم بودن می توانند ماه قمری بعدی را شناسایی کنند.
🔸 راه عمومی بودن، منافاتی با این ندارد که عده ای از متخصصین، پس از مشاهده هلال، آن را به عموم مردم گزارش بدهند.
🔹 در صورتِ فوق هم "للناس" است ؛ گاهی "للناس" به صورت مستقیم و گاهی به صورت غیر مستقیم.
گاهی با چشم مسلح گاهی با چشم غیر مسلح.
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطلاق (۱)
1⃣ تعریف طلاق:
و هو اِزالةُ قیدِ النِّکاحِ بغیرِ عوضٍ بصیغةِ «طالق».
2⃣ صیغه طلاق: اَنتِ طالق یا زوجتی طالق.
3⃣ طلاق ایقاع هست و نیاز به قبول از طرف زن ندارد.
#فقه
#طلاق
@Nardebane_feghahat
✳️ متسالم عليها است که #علم_اجمالی در تنجّز مثل #علم_تفصيلی است ، البته در اين ميان ده نفر مخالف وجود دارد که #ميرزای_قمی در قوانين الاصول و محقق #نراقی در #مستند_الشيعة از جمله مخالفين هستند و در تقريرات منسوب به #ميرزای_شيرازی نيز همين مطلب آمده است.
#اصول
@Nardebane_feghahat
بسمه تعالی.
در کانال (نردبان فقاهت) در صدد هستیم دروس خارج فقها، و مسائل حوزوی از قبیل ادبیات، فقه، اصول، رجال و... را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم.
دوستانِ طلبه خود را به این کانال دعوت نمایید.
ایتا :
@Nardebane_feghahat
تلگرام :
t.me/Nardebane_feghahat
✍ رضاحسينی
20 اردیبهشت 1399
✳️ جهت صدور
جهت صدورِ روایت ، #انگیزه معصوم ـ عليهالسلام ـ از سخن، رفتار و تقریری است که در قالب خبر ، روایت شده است .
گاه انگیزه ، بیان حکم واقعی، گاه تقیه ـ به خاطر حفظ جان خود و یا شیعیان ـ و گاه غیر آنها است.
✳️جهت صدور در باب #تعارض
فقیه هنگام استنباط باید علاوه بر دقت در درستی صدور روایت از #معصوم عليهالسلام ، به انگیزه صدور آن نیز توجه کند. از جاهایی که به انگیزه #صدور روایت استناد میشود، مبحث #تعارض روایات است؛
برای مثال :
اگر دو روایت تعارض کنند و انگیزه صدور یکی از آنها #تقیه و انگیزه صدور دیگری #بیان حکم واقعی باشد، روایتی که به منظور بیان حکم واقعی صادر شده ، #ترجیح داده میشود.
@Nardebane_feghahat
✳️ روزه روز عاشورا
✔️ عن زید النرسی قال: سمعت عبید بن زراره یسأل أبا عبد الله (علیه السلام) عن صوم یوم عاشورا فقال: من صامه کان حظه من صیام ذلک الیوم حظ ابن مرجانه وآل زیاد. قال: قلت: وما کان حظهم من ذلک الیوم؟ قال: النار أعاذنا الله من النار ومن عمل یقرب من النار.
🔹 #زید_نرسی میگوید: از عبید بن زراره شنیدم که از امام صادق (علیه السلام) در مورد روزه #عاشورا پرسید. فرمودند : کسی که این روز را روزه بگیرد حظّ و نصیبش از این روز همان خواهد بود که #ابن_مرجانه و آل زیاد از این روز بردند. راوی میگوید: گفتم حظّ و نصیب آنان در این روز چه بود؟ فرمود: آتش جهنم! و به خدا پناه میبریم از عملی که نتیجه آن آتش باشد!....
📚 الکافی ج۴ ص۱۴۷
🔸 اما #ابن_عربی(صوفی سنّی مذهب) در کتب خود بارها به استحباب روزه این روز تاکید کرده است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله:
🔸 #عراق ارضِ خراجی بوده است...
مجوسی ها و ایرانیها در آنجا زیاد بودند، یهودی زیاد نبوده، ولی مجوسی و مسیحی در آن زیاد بودند...
@Nardebane_feghahat
#محقق_حلی در سال 676 ه. ق، در حلّه از دنیا رفت.
محقق حلی ، دایی و استاد #علامه_حلی می باشد که در فقه نظرات او بسیار مطرح گشته است.
آیت الله #مددی از مرحوم آیت الله آسید حسن بجنوردی (صاحب «القواعد الفقهیّة») (ره) نقل میکنند که مرحوم محقق را افقه فقهای شیعه در عصر غیبت میدانستند.
تقسیم ابواب فقه به 4 قسم از ابداعات ایشان است که در هیچیک از مذاهب اسلامی (اهل سنت، زیدیه، اسماعیلیه و...) سابقه ندارد.
@Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله:
🔸 دعای #ابوحمزه_ثمالی را قاعدتاً ابوحمزه از امام(علیه السلام) شنیده و ثبت کرده است. حتی من بر اساس سیاق مختلف این دعا ـ که سند صحیحی هم دارد ـ احتمال میدهم که این دعا را ابوحمزه در بیش از یک شب یا حتی در اوقات مختلف و جاهای مختلف ـ مثلاً بخشی از آن را در مسجد کوفه ـ شنیده و بعداً این فقرات به هم متصل شده است، چون عبارت «وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامنا هذا و فی کل عام و زیاره قبر نبیّک»، قاعدتاً با این که امام در مدینه بوده باشند ـ با آن فاصله اندک میان کوچه بنیهاشم و مسجد و مزار پیامبر(صلی الله علیه و آله) ـ سازگار نیست.
@Nardebane_feghahat
تدریس بحار الانوار - کتاب الصلاه
باب ششم : ۱۱ جلسه
رضا حسینی
با بیان نکات فقهی، اصولی، رجالی، و ادبیاتی
@Nardebane_Feghahat