eitaa logo
نردبان فقاهت
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5915624650540323260.mp3
6.29M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 73 🔹 در چه مواردی تیمّم جایز است؟ 🔸 معدوم الثمن مانند معدوم الماء است 🔹 «خوف» از مسوّغات تیمّم است @Nardebane_feghahat
4_5915624650540323262.mp3
6.05M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 74 🔹 تیمّم بر چه چیزهایی صحیح است؟ بر چه چیزهایی جایز نیست؟ 🔸 تیمّم بر «مطلق وجه الأرض» یا بر «تراب فقط»؟ 🔹 سید مرتضی، ابوالصلاح حلبی و ابن‌زهره معتقدند که فقط تیمم بر تراب صحیح است 🔸 تیمّم بر معدن، خاکستر، سنگ آهک، سنگ گچ چه حکمی دارد؟ 🔹 آیا می‌توان بر خاکی که روی قبور است، تیمّم کرد؟ 🔸 آیا تیمّم بر خاکی که قبلاً برای تیمّم استفاده شده صحیح است؟ نظر عامّه در این مورد چیست؟ + قیاس این مسأله با وضو 🔹 شارع از غصب نهی نموده و نهی در عبادات مفسد است، لذا با ترابِ مغصوب نمی‌توان تیمّم انجام داد 🔸 دلیل بطلانِ تیمّم با ترابِ نجس چیست؟ 🔹 تیمم به «أرض السبخة» کراهت دارد 🔸 گفته‌شده که فقها تماشیاً نسبت به ابن‌جنید فتوا به کراهت داده‌اند! 🔸 تسمیه «غائط» از باب تسمیة الشیء بإسم محلّه است (مجاز مرسل) 🔹 تیمّم بر غبار (در صورت نبودنِ تراب) 🔸 تیمّم بر طین @Nardebane_feghahat
🔸 مرحوم امام خمینی راجع به حاج سید علی آیت نجف‌آبادی می‎گفتند: وقتی علمای اصفهان همراه با آیت الله حاج آقا نورالله مسجدشاهی و آیت الله حاج میرزا محمد صادق خاتون آبادی که در اصفهان مرجع تقلید بودند در ادامه مبارزاتی که با رضاخان داشتند آمدند قم، حاج سید علی هم با آنها آمده بود قم. بعد می‎فرمود حاج میرزا محمد صادق گفت: «این آسید علی می‎خواهد بگوید که من از آقای نایینی و آسید ابوالحسن کمتر نیستم و بیراه هم نمی‌گوید، اما حیف که روضه خوان است!» 🔹 البته مرحوم حاج سید علی منبر هم می‎رفت، منبرش هم دقیق و خوب بود، و علت اینکه منبر می‎رفت این بود که گفته بود: «من در مبارزاتی که با انگلیسی ها داشتیم در عراق به زندان افتادم و بنا بود مرا اعدام کنند، آنجا نذر کردم که اگر چنانچه از زندان انگلیسی‌ها نجات پیدا کردم تا آخر عمر برای امام حسین (علیه‌السلام) منبر بروم»، لذا در عین حالی که درس خارج می‎گفتند و شخصیت بزرگ و محترمی بودند هر جا ایشان را دعوت می‎کردند منبر هم می‎رفتند، مجلس های دو سه هزار نفری هم گاهی داشتند و روی منبر شوخی هم می‎کردند. 📚 خاطرات ج۲ ص۷۰ @Nardebane_feghahat
🔸 تعبیر به احتیاط در کتاب‌های فتوایی اگر پیش یا پس از فتوا نباشد، بیانگرِ «احتیاط وجوبی» است. @Nardebane_feghahat
✳️ منظور از «احتیاط» در این روایت به چه معناست؟ ✔️ درس خارج فقه آیت الله 82/07/16 🔹 «أحمد بن محمد بن أبى نصر عن ابى الحسن الرضا (عليه‌السلام) قال: قال ابوجعفر (عليه السلام): إجعلوهن من الأربع. فقال له صفوان بن يحيى: على الاحتياط؟ قال: نعم» 🔸 در این روایت امام‌ (علیه السلام) در جواب از سوال صفوان که گویا در ذهن او نیز این چنین بوده که متعه منحصر به عددی خاص نیست، چنین می‌فرمایند که حکم به عدم جواز زیاده بر اربعه از باب احتیاط و به خاطر گرفتارنشدنِ شیعیان در محیط عامّه می‌باشد، زیرا اگر کسی چهار زن داشت - حال چه هر چهار تا دائمی باشند یا همگی انقطاعی یا ملفّق باشند- به هر حال به حسب ظاهر می‌تواند چنین تلقّی کند که این چهار تا زنِ رسمیِ او هستند و مشکلی از طرف عامه که قائل به متعه نیستند متوجه او نمی‌شود، به خلاف اینکه زیاده بر چهار تا ازدواج نماید که در این صورت معلوم می‌شود که زائد، انقطاعی و متعه است. 🔹 نکته قابل توجه در اینجا این است که مراد از «احتیاط» که امام‌ (علیه السلام) فرموده‌اند، احتیاط از باب ندانستن حکم واقعی مسأله نیست، بلکه این احتیاط نظیر فتوای به احتیاطی است که در بسیاری از مواقع فقهاء آن را به عنوان حکم واقعی مسأله ذکر می‌نمایند. نظیر مواردی که می‌گویند باید به چهار طرف نماز خوانده شود یا از دو اناء اجتناب شود تا واجب واقعی و حرام واقعی حفظ شود. این احتیاط‌ها، مولوی طریقی است و نفسی نیست. و این موارد غیر از جایی است که فقیه به دلیل ندانستن حکم مسأله می‌گوید احتیاطاً واجب است. @Nardebane_feghahat
4_5924677595491733458.mp3
7.92M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 75 🔸 کیفیّت تیمّم 🔹 تیمّم قبل از دخول وقت، مشروع نیست 🔸 تیمّم در صورتِ ضیقِ وقت 🔹 تیمم در صورت سعه‌وقت جایز است؟ (دلیل قائلین به جواز و دلیل قائلین به عدم جواز) 🔸 چگونه بین روایاتی که قائلین به جواز آورده‌اند، با روایاتِ قائلین به عدم جواز، جمع نماییم؟ 🔹 اگر قبل از «الأحوط» فتوا نباشد، منظور «احتیاط وجوبی» است، اما اگر قبل از آن فتوا باشد، منظور «احتیاط استحبابی» است 🔸 واجباتِ تیمّم 🔹 استدامه حکمِ نیّت در موردِ تیمم به چه معناست؟ 🔸 فرقِ بینِ «ضرب» و «وضع» 🔹 مشهور قائل به «ضرب» در تیمّم هستند، نه «وضع» 🔸 کسانی که قائل به «وضع» هستند، با روایاتی که دلالت بر «ضرب» دارد، چه می‌کنند؟ + بیان مصداقی از مصادیق و افرادی که قائل به «وضع» هستند، با روایاتی که دلالت بر «ضرب» دارد، چه می‌کنند؟ + حمل مطلق بر مقیّد 🔹 «معاً» به صورت عرفی ملاک است، نه عقلی 🔸 از کجا فتوا داده‌اند که باید مسح در تیمّم با باطن دستها باشد، با این که روایتی در این زمینه نداریم؟ 🔹 فتوای ابن‌بابویه درباره مسح ذراعین در تیمّم @Nardebane_feghahat
4_5924677595491733459.mp3
6.85M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 76 🔸 آیا «تیمّم بدل از وضو» با «تیمّم بدل از غسل» تفاوتی دارد؟ 🔹 مراد از «شیخ» در اصول و فقه به ترتیب «شیخ انصاری» و «شیخ طوسی» می‌باشد 🔸 مراد از «آخوند» در اصول و فلسفه به ترتیب «آخوند خراسانی» و «ملاصدرا» می‌باشد 🔹 اشکالی به فرمایش مرحوم علامه حلی(ره) 🔸 اگر قسمتی از اعضای تیمّم قطع شده باشد، تکلیفِ او چیست؟ 🔹 تکاندنِ دست در تیمّم 🔸 نجاست اعضای بدنِ متیمّم آیا تیمّم او را باطل می‌کند؟ 🔹 مرحوم نائینی(ره) «مبیّن الاصول» است 🔸 نظر آیت الله سید احمد مددی(حفظه الله) در مورد تقریرات مرحوم نائینی(رضوان الله علیه) 🔸 فراموشیِ مرحوم آقا رضا همدانی؟! 🔹 ریشه نظریات امام خمینی در «اصول» به آقا ضیاء عراقی بر‌می‌گردد @Nardebane_feghahat
◾️ إنا لله وإنا إليه راجعون لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم عن الإمام الصادق (علیه‌السلام): إذا مات العالم ثلم في الإسلام ثلمة لا يسدّها شيء إلى يوم القيامة. نعزي الإمام الحجة المهدي (عجل الله فرجه) و جميع العلماء والمؤمنين برحيل العالم الربّانی آية الله السيد عبدالرسول الموسوي الطهراني (رحمه الله علیه) ✍ رضا الحسينی @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔹 من نديده‌ام اما شنيدم که مرحوم ملا محمد امين استرآبادی در الفوائد المدنیة نوشته که تشيّع دو روز ضربه خورد: يکی سقيفه، يکی روزی که علامه {حلی} اين اصطلاحات را آورد. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔹 اخباری­‌ها تندترين حملات را عليه علامه به خاطر همين تقسيم می­‌کنند. من نديدم، اما مرحوم آقای بجنوردی نقل می­‌فرمود که ملا محمدامين استرآبادی می­‌گفت شيعه در دو روز ضربه خورد: يکی سقيفه، يکی هم روزی که علامه اين اصطلاحات را آورد. من خودم در فوائد نديدم. چون نديدم، {لذا} خيلی دقيقم که مصدر را نقل کنم. @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (مدظله العالی) 1394/8/11 🔸 این را من از آقای بجنوردی شنیدم که از مرحوم استرآبادی نقل می‌کرد که شیعه در دو روز ضربه خورد: یکی در روز سقیفه و یکی در روزی که علامه این اصطلاحات را گذاشت، این هم یک ضربه دیگر به پیکر تشیع بود. @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 من خودم در فوائد نديدم، اما آقای بجنوردی (قدس الله نفسه) از فوائد نقل می­‌فرمودند که ملا محمد امين استرآبادی می­‌گفت شيعه در دو روز تلف شد: يعنی در روز سقيفه، و يکی هم در آن روز که علامه اين اصطلاحات را آورد. 🔹 اين را با سقيفه مقارنه و مقایسه فرموده ايشان. @Nardebane_feghahat