🔸 مرحوم امام خمینی راجع به حاج سید علی آیت نجفآبادی میگفتند:
وقتی علمای اصفهان همراه با آیت الله حاج آقا نورالله مسجدشاهی و آیت الله حاج میرزا محمد صادق خاتون آبادی که در اصفهان مرجع تقلید بودند در ادامه مبارزاتی که با رضاخان داشتند آمدند قم، حاج سید علی هم با آنها آمده بود قم. بعد میفرمود حاج میرزا محمد صادق گفت: «این آسید علی میخواهد بگوید که من از آقای نایینی و آسید ابوالحسن کمتر نیستم و بیراه هم نمیگوید، اما حیف که روضه خوان است!»
🔹 البته مرحوم حاج سید علی منبر هم میرفت، منبرش هم دقیق و خوب بود، و علت اینکه منبر میرفت این بود که گفته بود:
«من در مبارزاتی که با انگلیسی ها داشتیم در عراق به زندان افتادم و بنا بود مرا اعدام کنند، آنجا نذر کردم که اگر چنانچه از زندان انگلیسیها نجات پیدا کردم تا آخر عمر برای امام حسین (علیهالسلام) منبر بروم»، لذا در عین حالی که درس خارج میگفتند و شخصیت بزرگ و محترمی بودند هر جا ایشان را دعوت میکردند منبر هم میرفتند، مجلس های دو سه هزار نفری هم گاهی داشتند و روی منبر شوخی هم میکردند.
📚 خاطرات ج۲ ص۷۰
@Nardebane_feghahat
🔸 تعبیر به احتیاط در کتابهای فتوایی اگر پیش یا پس از فتوا نباشد، بیانگرِ «احتیاط وجوبی» است.
@Nardebane_feghahat
✳️ منظور از «احتیاط» در این روایت به چه معناست؟
✔️ درس خارج فقه آیت الله #شبیری_زنجانی
82/07/16
🔹 «أحمد بن محمد بن أبى نصر عن ابى الحسن الرضا (عليهالسلام) قال: قال ابوجعفر (عليه السلام): إجعلوهن من الأربع. فقال له صفوان بن يحيى: على الاحتياط؟ قال: نعم»
🔸 در این روایت امام (علیه السلام) در جواب از سوال صفوان که گویا در ذهن او نیز این چنین بوده که متعه منحصر به عددی خاص نیست، چنین میفرمایند که حکم به عدم جواز زیاده بر اربعه از باب احتیاط و به خاطر گرفتارنشدنِ شیعیان در محیط عامّه میباشد، زیرا اگر کسی چهار زن داشت - حال چه هر چهار تا دائمی باشند یا همگی انقطاعی یا ملفّق باشند- به هر حال به حسب ظاهر میتواند چنین تلقّی کند که این چهار تا زنِ رسمیِ او هستند و مشکلی از طرف عامه که قائل به متعه نیستند متوجه او نمیشود، به خلاف اینکه زیاده بر چهار تا ازدواج نماید که در این صورت معلوم میشود که زائد، انقطاعی و متعه است.
🔹 نکته قابل توجه در اینجا این است که مراد از «احتیاط» که امام (علیه السلام) فرمودهاند، احتیاط از باب ندانستن حکم واقعی مسأله نیست، بلکه این احتیاط نظیر فتوای به احتیاطی است که در بسیاری از مواقع فقهاء آن را به عنوان حکم واقعی مسأله ذکر مینمایند. نظیر مواردی که میگویند باید به چهار طرف نماز خوانده شود یا از دو اناء اجتناب شود تا واجب واقعی و حرام واقعی حفظ شود. این احتیاطها، مولوی طریقی است و نفسی نیست.
و این موارد غیر از جایی است که فقیه به دلیل ندانستن حکم مسأله میگوید احتیاطاً واجب است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
4_5924677595491733458.mp3
7.92M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 75
🔸 کیفیّت تیمّم
🔹 تیمّم قبل از دخول وقت، مشروع نیست
🔸 تیمّم در صورتِ ضیقِ وقت
🔹 تیمم در صورت سعهوقت جایز است؟ (دلیل قائلین به جواز و دلیل قائلین به عدم جواز)
🔸 چگونه بین روایاتی که قائلین به جواز آوردهاند، با روایاتِ قائلین به عدم جواز، جمع نماییم؟
🔹 اگر قبل از «الأحوط» فتوا نباشد، منظور «احتیاط وجوبی» است، اما اگر قبل از آن فتوا باشد، منظور «احتیاط استحبابی» است
🔸 واجباتِ تیمّم
🔹 استدامه حکمِ نیّت در موردِ تیمم به چه معناست؟
🔸 فرقِ بینِ «ضرب» و «وضع»
🔹 مشهور قائل به «ضرب» در تیمّم هستند، نه «وضع»
🔸 کسانی که قائل به «وضع» هستند، با روایاتی که دلالت بر «ضرب» دارد، چه میکنند؟ + بیان مصداقی از مصادیق
و افرادی که قائل به «وضع» هستند، با روایاتی که دلالت بر «ضرب» دارد، چه میکنند؟ + حمل مطلق بر مقیّد
🔹 «معاً» به صورت عرفی ملاک است، نه عقلی
🔸 از کجا فتوا دادهاند که باید مسح در تیمّم با باطن دستها باشد، با این که روایتی در این زمینه نداریم؟
🔹 فتوای ابنبابویه درباره مسح ذراعین در تیمّم
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
4_5924677595491733459.mp3
6.85M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 76
🔸 آیا «تیمّم بدل از وضو» با «تیمّم بدل از غسل» تفاوتی دارد؟
🔹 مراد از «شیخ» در اصول و فقه به ترتیب «شیخ انصاری» و «شیخ طوسی» میباشد
🔸 مراد از «آخوند» در اصول و فلسفه به ترتیب «آخوند خراسانی» و «ملاصدرا» میباشد
🔹 اشکالی به فرمایش مرحوم علامه حلی(ره)
🔸 اگر قسمتی از اعضای تیمّم قطع شده باشد، تکلیفِ او چیست؟
🔹 تکاندنِ دست در تیمّم
🔸 نجاست اعضای بدنِ متیمّم آیا تیمّم او را باطل میکند؟
🔹 مرحوم نائینی(ره) «مبیّن الاصول» است
🔸 نظر آیت الله سید احمد مددی(حفظه الله) در مورد تقریرات مرحوم نائینی(رضوان الله علیه)
🔸 فراموشیِ مرحوم آقا رضا همدانی؟!
🔹 ریشه نظریات امام خمینی در «اصول» به آقا ضیاء عراقی برمیگردد
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
◾️ إنا لله وإنا إليه راجعون
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
عن الإمام الصادق (علیهالسلام): إذا مات العالم ثلم في الإسلام ثلمة لا يسدّها شيء إلى يوم القيامة.
نعزي الإمام الحجة المهدي (عجل الله فرجه) و جميع العلماء والمؤمنين برحيل العالم الربّانی آية الله السيد عبدالرسول الموسوي الطهراني (رحمه الله علیه)
✍ رضا الحسينی
@Nardebane_feghahat
✳️ #تقسیمبندی_احادیث_توسط_علامه (1)
✔️ آیت الله سید احمد #مددی(مدظله العالی):
🔹 من نديدهام اما شنيدم که مرحوم ملا محمد امين استرآبادی در الفوائد المدنیة نوشته که تشيّع دو روز ضربه خورد: يکی سقيفه، يکی روزی که علامه {حلی} اين اصطلاحات را آورد.
@Nardebane_feghahat
✳️ #تقسیمبندی_احادیث_توسط_علامه (2)
✔️ آیت الله سید احمد #مددی(مدظله العالی):
🔹 اخباریها تندترين حملات را عليه علامه به خاطر همين تقسيم میکنند. من نديدم، اما مرحوم آقای بجنوردی نقل میفرمود که ملا محمدامين استرآبادی میگفت شيعه در دو روز ضربه خورد: يکی سقيفه، يکی هم روزی که علامه اين اصطلاحات را آورد. من خودم در فوائد نديدم. چون نديدم، {لذا} خيلی دقيقم که مصدر را نقل کنم.
@Nardebane_feghahat
✳️ #تقسیمبندی_احادیث_توسط_علامه (3)
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد #مددی(مدظله العالی)
1394/8/11
🔸 این را من از آقای بجنوردی شنیدم که از مرحوم استرآبادی نقل میکرد که شیعه در دو روز ضربه خورد: یکی در روز سقیفه و یکی در روزی که علامه این اصطلاحات را گذاشت، این هم یک ضربه دیگر به پیکر تشیع بود.
@Nardebane_feghahat
✳️ #تقسیمبندی_احادیث_توسط_علامه (4)
✔️ آیت الله سید احمد #مددی(مدظله العالی):
🔸 من خودم در فوائد نديدم، اما آقای بجنوردی (قدس الله نفسه) از فوائد نقل میفرمودند که ملا محمد امين استرآبادی میگفت شيعه در دو روز تلف شد: يعنی در روز سقيفه، و يکی هم در آن روز که علامه اين اصطلاحات را آورد.
🔹 اين را با سقيفه مقارنه و مقایسه فرموده ايشان.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #تقسیمبندی_احادیث_توسط_علامه (5)
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد #مددی(مدظله العالی)
1394/8/11
🔹 پس علامه {حلی} 1. در مباحث اصول حجیت خبر عدل را اثبات کرد. 2. کتاب رجال نوشت و عدل و غیر عدل را تشخیص داد (صغریٰ) 3. این اصطلاح را در فقه پیاده کرد. در هر سه مطلب، قبل از علامه نبوده است.
@Nardebane_feghahat
✳️ #تقسیمبندی_احادیث_توسط_علامه (6)
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد #مددی(مدظله العالی)
1394/8/11
🔸 انصافاً کار علامه مشکل دارد؛ چون علامه (متوفای 726ق) متعلق به ربع اول قرن هشتم است و کلینی در اوایل قرن چهارم و شیخ صدوق اواخر قرن چهارم هستند. شیخ و دیگران هم قرن پنجم هستند، پس حدیث ما در قرنهای چهارم و پنجم نوشته و ثبت شده است. این که در قرن هشتم و پس از گذشت سه قرن معیارهایی برای قبول حدیثی قرار دهیم که در قرن سوم نوشته شده است، مشکل است و این در تفکرات شیعه مشکل درست کرده است.
🔹 من بهعنوان کسی که در مطالبی صاحبنظر هستم، میگویم: راه علامه با این تأخیر زمانی که دارد آثار خوبی ندارد، هرچند نظر علامه قطعاً خیر بوده و بحث هم بحثِ علمی بوده است؛ ایشان میگوید: «آیة نبأ بر حجیت خبر عدل دلالت میکند» این مشکلی ندارد، یک حرف علمی است ولی با مبانی علامه شاید بتوانیم تنها بیست درصد از حدیث شیعه را درست کنیم، اما عدد بسیار زیادی را خراب میکند!
🔸 برای مثال کتاب کافی نزدیک به 17 هزار حدیث دارد روی تطبیق مثل مرآة العقول (ایشان با این که اخباری است، میگوید: علی المشهور که همان مبنای علامه است) حدود نُه هزار و خردهای از این احادیث ضعیفاند که خیلی فضیحت است! یعنی کتاب کافی که اصح کتب شیعه است روی معیارهای علامه حدود پنج هزار و خوردهای صحیح دارد که برخی از آنها هم محل کلام است و کتاب «صحیح الکافی» مقدار دیگری را هم از آن کم کرده و احادیث صحیح را به چهار هزار و خردهای رسانده است، مثلاً همه روایات علی بن جعفر و روایات حلبی را که صحیح است در «صحیح الکافی» اسقاط کرده است! حتی بعضی از ابواب را کلاً اسقاط کرده است که مثلاً در آن باب 17 حدیث است و نمیخواهم عنوانش را بگویم.
🔹 میراثهای اهل بیت زیاد بوده و چنین نبوده است که مشایخ حدیثیِ ما مثل کلینی و شیخ صدوق ضوابط دستشان نباشد. لذا این درست نیست که بگوییم: این حدیثِ «کافی» ضعیف است، بلکه باید بگوییم: روی این مبنایِ ما ضعیف است وگرنه روی مبنای خود کلینی قطعاً حجت بوده است مگر احادیثی که در ابواب نوادر آورده است که احتمالاً قبول نداشته یا احادیثی که در روضة کافی آورده است وگرنه بقیه روایات که ایشان در باب اصلی آورده و بر آن تعلیق نزده است، ظاهراً حجت است.
#رجال
@Nardebane_feghahat