eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
51 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
(1) 🔹 ( رحمه الله عليه) دعای صباح را در بحارالأنوار ذکر کرده و فرموده که اين دعا از ادعيه مشهوره است . 🔸 همچنين در کتاب مصباح سيد بن باقي (رضوان الله عليه) نيز فرموده مشهور خواندن اين دعا است بعد از فريضه صبح و سيد بن باقي روايت کرده آن را بعد از و به هر کدام عمل شود مطلوب است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۲) 🔹 نمازِ طوافِ واجب باید پشت مقام ابراهیم خوانده شود: «وَ اتَّخِذُوا مِن مَقامِ إِبراهِیمَ مُصَلَّی» (بقره/۱۲۵). و برخی دیگر راجع به معنای کلمه «مِن» در آیه فوق مطالبی را بیان کرده اند که به نظر می رسد اگرچه یک بحث علمیِ ادبی است، اما نیازی به آن نداریم؛ زیرا در روایات صریحه و صحیحه آمده است که نماز باید خلفِ مقام ابراهیم باشد. 🔸 مثلاً در صحیحه معاویة بن عمار آمده است: «إذا فرغت من طوافک فأت مقام ابراهیم فصلّ رکعتین و اجعله أماما» (الکافی ج۴ ص۴۲۳) ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
باب ان الجن یاتیهم1.mp3
4.63M
✳️ ☑️ (21) 🔹 اصول کافی، كِتَابُ اَلْحُجَّةِ. بَابُ أَنَّ اَلْجِنَّ يَأْتِيهِمْ فَيَسْأَلُونَهُمْ عَنْ مَعَالِمِ دِينِهِمْ وَ يَتَوَجَّهُونَ فِي أُمُورِهِمْ (1) 🔸 باب: اجنه نزد ائمه (ع) می آیند و مسائل دین خود را می پرسند و کارهای آن ها را انجام می دهند. + جن از دیدگاه لغویون + ماجرای سعد اسکاف + توضیحی پیرامون حسن بن علی کوفی + سدیر صیرفی و فرستاده امام (علیه السلام) از جن 🎧 فایل صوتی رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ آیت الله (مدظله العالی): 🔸 والد مرحوم آقای فاضل می گفت: من به آقای عرض کردم: شما میتوانید مثل «شرایع» بنویسید؟ فرمود: من یک صفحه اش را هم نمیتوانم بنویسم! 📚جرعه ای از دریا ج1 ص586 @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۳) ❓ اگر پشت مقام ابراهیم به قدری شلوغ باشد که نتواند نماز طواف را در آنجا بخواند چه کند؟ 🔹 مرحوم (ره) یک قول نادری را مطرح کرده است که برایم عجیب بود. می فرماید: «يجب أن يصلي ركعتي الطواف في المقام، حيث هو الآن، ولا يجوز في غيره. فإن منعه زحام، صلى وراءه، أو إلى أحد جانبيه». 📚 شرائع الإسلام (المحقق الحلي) ج١ ص٢٠٠ 🔹 باید از ایشان پرسید: این قید «أو إلی احد جانبیه» از کجا آمده است؟! علتِ این تخییر چیست؟! 🔸 مگر این که بگوییم: أو در عبارت محقق حلی به معنای «ترتیب» است، نه تخییر! هرچند که این معنا خلاف ظاهر «أو» می باشد زیرا معنای «أو» ترتیب نیست. 🔸 قال في معاني حرف العطف (أو): «خيّرْ، أبحْ، قسِّمْ بأو». لذا اگر بخواهد معنای ترتیب داشته باشد، مجاز است. ✅ بنابراین؛ فرمايش صاحب شرائع را متوجه نمی شویم. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۴) 🔸 یادش بخیر چندین سال پیش در درسِ فقهِ فرزندِ یکی از مراجع (رضوان الله علیه) شرکت کرده بودم. ✔️ به قول حافظ شیرازی: روز وصل دوستداران یاد باد یاد باد آن روزگاران یاد باد 🔹 آن جا بحث بر سر این بود که «حیال المقام» به چه معناست. (چون در برخی روایات آمده که هنگام شلوغ بودن مسجدالحرام ، نماز طواف واجب در «حیال مقام ابراهیم» خوانده شود). ✔️ مانند این دو روایت: 1⃣ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ رَأَيْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى (ع) يُصَلِّي رَكْعَتَيْ طَوَافِ الْفَرِيضَةِ بِحِيَالِ الْمَقَامِ قَرِيباً مِنْ ظِلَالِ الْمَسْجِدِ. 2⃣ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُوسَى بْنِ الْحَسَنِ وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ هِلَالٍ عَنْ أُمَيَّةَ بْنِ عَلِيٍّ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ رَأَيْتُ أَبَا الْحَسَنِ (ع) يُصَلِّي رَكْعَتَيِ الْفَرِيضَةِ بِحِيَالِ الْمَقَامِ قَرِيباً مِنَ الظِّلَالِ لِكَثْرَةِ النَّاسِ. 🔹 عجیب این است که تقریرات برخی از متأخرین را دیدم که فرموده بودند: «حیال یعنی: أحد جانبیه» (یعنی همان حرف که در پست سابق بحث گردید.) 🔸 در حالی که منبعِ موردِ اطمینانی پیدا نکردم که «حیال» به معنای «أحد جانبیه» باشد. علاوه بر این که خلاف تبادر است. ✅ بلکه باید گفت: 🔸 «خلفِ مقام» یعنی پشت مقام ابراهیم به فاصله نزدیک. 🔹 اما مثلا اگر ۱۰۰ متر عقب تر از مقام ابراهیم برود یا حتی ۵۰ متر و یا ...، به آن «حیال المقام» می گویند؛ نه «خلف المقام»! ✔️ در روایتی که در پست های اخیر پیرامون غسل در فرات مطرح کرده بودم، همین معنا به چشم می خورد. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (۲) ❓آیا کسی ماوراء چهارده معصوم، افضل از انبیاء سابق میباشد یا خیر؟ ✅ مرحوم آیت الله بروجردی (ره): معلوم نیست. 📚 استفتائات ج2 ص470 @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) ✔️ استاد مصطفیٰ اعتمادي (ره) مي نویسد: 🔸قرأ الأستاذ البروجردي «بیت المَقدِس» بوزن المَسجِد. 📚 شرح معالم الدین؛ج1ص115 (حاشیة الشارح) @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #آیت_الله_بروجردی (۳) ✔️ استاد مصطفیٰ اعتمادي (ره) مي نویسد: 🔸قرأ الأستاذ البروجردي «بیت المَقد
🔸 «بیت المقدس» ترجمۀ اورشلیم است؛ یعنی محل سلامت و امنیت (اور = شهر؛ شلیم در عبری= سلیم در عربی) و... . چون حالت اضافه دارد، خودبه‌خود «بیت المقدّس» منتفی است (چون در این صورت باید «البیت المقدّس» می‌بود). @Nardebane_feghahat
(۴) ✔️ مرحوم آیت الله بروجردی(ره): 🔸 عكاسی و نقّاشی صورت، مكروه است. 📚 رساله توضیح المسائل مسأله 2839 @Nardebane_feghahat
✳️ (۵) ✔️ علی دوانی می نویسد: 🔸 وقتی در قم بودیم، چون هنوز میان محمدرضا پهلوی با آیت الله بروجردی بهم نخورده بود و هر از چندی به ملاقات ایشان به قم می آمد، روزی در ماه رمضان با لباس شخصی از یک اتومبیل به طور ساده نزدیک منزل آیت الله بروجردی پیاده میشود و با راننده اش می رود درِ خانه آیت الله را می زند. مدتی معطل می شود تا در را باز می کنند و می رود داخل. مدّتی هم طول می کشد تا آیت الله را که خواب بوده، بیدار می کنند و می گویند: شاه آمده و در بیرونی، منتظر شماست. بعد که آیت الله وارد می شود و می نشیند و مشغول گفتگو می شوند، گویا شاه التماس دعا داشته است. در این وقت برای شاه چای می آورند. شاه می گوید: «روزه هستم.» آیت الله می گوید: «بفرمایید. مسافر روزه ندارد!». 🔹 شنیدم که شاه در آن سفر گفته بود: من ۲۰ دقیقه در خانه ایشان مُعطّل شدم تا او وارد شد! 📚 نقدِ عُمْر ج1 ص516 @Nardebane_feghahat
✳️ (۶) ✔️ آیت الله شیخ علی صافی گلپایگانی(ره): 🔹 آیت الله بروجردی(ره) به خاندان اهل بیت(علیهم السلام) خیلی احترام می گذاشتند. 🔸 یادم هست یک وقتی عده ای از مردم برای دیدار ایشان آمده بودند، فردی در میان آنان گفت: برای سلامتی لامام زمان(عج) و آیت الله بروجردی، صلوات. 🔹 ایشان با عصبانیت فرمودند: چرا اسم مرا در کنار اسم امام زمان(ع) آورده است!؟ 📚 چشم و‌ چراغ مرجعیّت ص124 @Nardebane_feghahat