eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی) 1395/8/1 🔸 در عبارات اصحابِ ما، «شهید» عند الاطلاق «» است. این را یادتان باشد. هر وقت می‌گویند: «قال الشهید»، مراد شهید اول است. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) 🔸 «أکل طین» منهی است و طین از مأکولات محرّمه است و در این‌باره، میان فقها اختلافی نیست. بر این حکم، ادّعای شهرت شده و بلکه در کتاب ریاض، المستند، جواهر و... بر آن ادّعای اجماع نیز شده است. 🔹 در باب حرمت خوردن طین، روایات مستفیضه بلکه متواتره وجود دارد. 🔸 قدرِ متیقّنی که مطابق روایات و نیز اجماع فقها از این عام فوقانی استثناء شده است (مانند اکل طین الأرمنی و یا طین امام حسین (ع) برای استشفاء) از حکم حرمت اکل طین تخصیصاً خارج می‌شود و سایر موارد، ذیل عام باقی می‌ماند. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) 🔹 «تربت» در لغت به معنای خاک قبر می‌باشد. استعمال شایع آن در فقه، خاک قبر مطهّر امام حسین (عليه السلام) است و به همين معنا انصراف دارد؛ به‌گونه‌ای که هنگام کاربرد بدون قرینه، همین معنا مراد است و به ذهن متبادر می‌شود. 🔸 طین یعنی گِل؛ که همان آب و خاک مخلوط است؛ هر چند آب آن هم از بین برود باز «گِل» نامیده می‌شود. روایات ناظر به اکل، اغلب از همین لفظ برای خاک امام حسین (ع) استفاده نموده‌اند. 🔹 گاهی الفاظ طین و تربت، به‌جای یکدیگر استعمال می‌شود. 🔸 از این دو مفهوم تربت و طین به مناسبت در ابواب طهارت، مستحبات افطار در روزه، مستحبات تکفین، مستحبات تحنیک اولاد، صلات، حج، اطعمه و اشربه سخن رفته است. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج آیت الله سید احمد حفظه الله 🔸 "نضد القواعد الفقهیه" مرحوم کتابی دارد به نام "نضد القواعد الفقهیة" ، نضد یعنی مرتب کردن ، منضد یعنی مرتب و پشت سر هم قرار دادن، این کتاب ، است . به نظرم جایی دیدم که این کتاب ، یک تلخیصی از قواعد است یعنی یک تنظیمی است برای مباحث قواعد شهید اول . @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج استاد مهدی 97/07/28 🔸 بنده این مطلب را قبول دارم که طلبه باید هم در کار کند و هم در ؛ و اینگونه نیست که اگر کسی در عبادات کار کرد در معاملات نیز شود؛ ولی نباید انکار کرد که خیلی از مسائلی که در عبادات مطرح می شود در معاملات نیز مطرح است. @Nardebane_feghahat
مشهورترین اشعار کهن عرب است که تعداد ابیات آن‌ به حدود 600 بیت می‌رسد .  🔸 این قصائد در اواخر روزگار توسط ، یکی از روایتگران شعر تازی گردآوری شد و از آن پس جویندگان ادب عرب به خواندن آن‌ها پرداختند و بر سر کلمه کلمۀ هر بیت مناقشات برخاست ، تا بدان‌جا که ، طی تحقیقاتی در صحت صدور و اصالت تاریخی آن‌ها تشکیک کرد. @Nardebane_feghahat
❇️ تواضع یک عالم برای عالم دیگر 🔷 درباره مقام علمی گفته اند: آیت الله سید حسین کوه کمره ای که از عالمان روزگار شیخ بوده و مجلس درس نیز داشته است، روزی پیش از آمدن شاگردان، در محل درس حاضر شد و در گوشه مسجد، شیخ ژولیده ای را با چند نفر شاگرد در حال تدریس دید. سید حسین کوه کمره ای به درس او گوش داد و احساس کرد که وی بسیار محققانه بحث می کند. روز دیگر، زودتر آمد و به درس شیخ گوش داد. وقتی تدریس او را دید، اعتقادش بیش تر شد و احساس کرد که از خودش فاضل تر است و اگر شاگردانش به جای درس او، در درس این شیخ حاضر شوند، بهره بیش تری خواهند برد. از اینرو، روز بعد به شاگردانش گفت: این شیخ که در آن گوشه با چند نفر شاگرد نشسته است، برای تدریس از من شایسته تر است و خود من نیز از او بهره می برم، همه با هم به درس او می رویم». از آن روز سید حسین و شاگردانش در مجلس درس شیخ انصاری حاضر شدند. 🔰 گلشن ابرار ص 339 @Nardebane_feghahat
▪️حضرت آیه الله سید علی حسینی میلانی حفظه الله : جدّ ما آیت الله سید محمد هادی ميلاني از استادش محقق اصفهاني رحمه اللّه اين گونه نقل مي‌كرد كه اهل بیت عليهم السلام فاعل «ما بهِ الوجود» هستند و خداي سبحان فاعل «ما مِنه الوجود» است كه اين عبارت، در حاشيه ايشان بر كتاب مكاسب نيز آمده است. 📚 با پیشوایان هدایتگر , جلد 1 , صفحه 90 @Nardebane_feghahat
✳️ (3) 🔹 بر جواز أکل و تناول طین سیدالشهداء (علیه السلام) به نیّت شفاء، ادّعای لاخلاف، اتّفاق و بلکه اجماع شده است: 1⃣ «فإنه یجوز الاستشفاء به بلا خلاف بل الإجماع بقسمیه علیه». 📚 جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام ج36 ص376 2⃣ «الأصحاب مطبقون علیه». 📚 مجمع الفائده و البرهان، اردبيلی ج11 ص236 3⃣ «و علیه اتّفاق الأصحاب». 📚 کفایة الأحکام، سبزواری، ج2 ص612 @Nardebane_feghahat
✳️ (4) 🔹 عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ جَعْفَرِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ اَلْحَضْرَمِيِّ عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) عَنِ الطِّينِ- قَالَ فَقَالَ أَكْلُ الطِّينِ حَرَامٌ مِثْلُ الْمَيْتَةِ وَ الدَّمِ وَ لَحْمِ الْخِنْزِيرِ إِلَّا طِينَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ أَمْناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ. 🔸 روایت جالبی است. در ابتدا قصد داریم از حیث دلالی بحث کنیم. جوازِ أکلِ طینِ قبرِ سیدالشهدا (علیه السلام) به جهت شفا، مورد اتفاق علما می باشد، اما آیا از روایت فوق می توان برداشت کرد که برای در امان بودن از خوف نیز أکل آن جایز است؟ 🔹 چرا بسیاری از فقها این قسمت «وَ أَمْناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ» را نسبت به حمل (همراه داشتن) تربت امام حسین دانسته‌اند نه أکل آن؟! 🔸 آیا شخصی از فقها وجود دارد که أکل طین قبر الحسین (علیه السلام) را جهت در امان ماندن از خوف و دشمن نیز جایز دانسته باشد؟! ✔️ این موارد را در ادامه بررسی خواهیم کرد. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (12) 🔸 از نقل شده که درباره درس آقای بروجردی می‌فرمودند: اگر طلبه ای سه ماه در درس ایشان شرکت می‌کرد، روش استنباط را یاد می‌گرفت. @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #استحباب_أکل_تربت_سیدالشهدا(4) 🔹 عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ جَعْفَرِ ب
✳️ (5) 🔹 تقریباً همه فقها فرموده‌اند: مقصود از «و أمناً من کل خوف» در روایت بالا، «حمل» و همراه داشتن «طین قبر امام حسین» است، نه خوردن آن. حتی هم به همین مسأله معتقد است. 🔸 تا جایی که بنده بررسی کردم، تنها تصریح به جواز «أکلِ» آن برای ایمنی از خوف کرده است. 🔹 البته ایشان این مطلب را در «اجوبة المسائل» فرموده نه در عروه. 🔸 شيخ عباس قمی در کتاب «غاية القصوی في ترجمة العروة الوثقی» ج۲ ص۳۰۹ در پاسخ به سؤال ششم، این جواب را از صاحب عروه آورده است: «چون خوردن طین حرام است و استثناء شده است تربت سید الشهدا، پس باید اقتصار شود بر قدر معلوم. ... و ایضاً ظاهر، خوردن برای أمن از خوف است. و فی روایة سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ (علیه السلام) عَنِ الطِّينِ- قَالَ فَقَالَ أَكْلُ الطِّينِ حَرَامٌ مِثْلُ الْمَيْتَةِ وَ الدَّمِ وَ لَحْمِ الْخِنْزِيرِ إِلَّا طِينَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ أَمْناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ. و ظاهرِ خبر، خوردن است به جهت أمن؛ پس اشکال بر آن به این که أمن از خوف ممکن است به همراه داشتن آن باشد نه خوردن، مدفوع است». ✔️ اما این که چگونه طبق نظر صاحب عروه، ظاهر این روایت، احتمالِ أکل را تأیید می کند (و نه حمل طین قبر را)، در پست های بعدی توضیح خواهیم داد. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat