eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
52 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ مرحوم آقابزرگ تهرانی (ره): 🔹 « به احتمال زیاد دستى در كار بوده است تا مطالبِ مؤیدِ تصوف به مجلسىی‌ِاول نسبت داده شود؛ در حالى‌ كه وى منزّه از اين امر است؛ چنان كه فرزندش نيز او را مبرّا دانسته و نوشته‌هايش نيز از همان حكايت دارد. آنچه به نام محمدتقى‌مجلسى آمده، از طرف برخى صوفيه معاصرِ وى نوشته شده و سپس ميرلوحى كه بشدت با مجلسى پدر و پسر درگير بوده گمان كرده از ملا محمدتقى‌مجلسى است و آن را در اصفهان شايع كرده است.» 📚 الذریعه، ج ۴ ص ۴۹۸ @Nardebane_feghahat
🔹 به اطلاع طلاب گرامی می رساند درس آزاد مكاسب پايه هفتم فقه ٢ (از ابتداي بحث كذب) به تدریس استاد بزرگوار حضرت حجة الاسلام و المسلمین استاد مهدیان (حفظه الله) از فردا در مدرس فقهي امام محمد باقر (عليه السلام) جنب مسجد سلماسي رأس ساعت ١١ رسمي آغاز مي شود. @Nardebane_feghahat
🔸 در تعریف علم اصول فرموده: «العلم بالقواعد الممهدة لاستنباط الأحكام الشرعية». 🔹 اما تعریف او را چنین تغییر داده است:‌ «صناعة يعرف بها القواعد التي يمكن أن تقع في طريق استنباط الأحكام، أو التي ينتهى إليها في مقام العمل». @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
🔸 #میرزای_قمی در تعریف علم اصول فرموده: «العلم بالقواعد الممهدة لاستنباط الأحكام الشرعية». 🔹 اما #
✳️ درس خارج اصول استاد محسن فقیهی 97/08/26 ✔️ امتیاز تعریف آخوند نسبت به تعریف میرزای قمی 🔸 «الممهدة» اسم فاعل و مشتق است. در کتاب خواندیم: «المشتق حقيقة في خصوص ما تلبس بالمبدأ في الحال» . قواعد ممهدة یعنی قواعدی که آماده شده؛ فرض می‌کنیم در 200 سال قبل، قواعد ممهده، 50 مورد بود، در گذشت زمان این قواعد، زیاد شدند و مثلاً امروز 200 قاعده شده است. زمانی که در 200 سال پیش علم اصول تعریف شد به قواعد ممهده، حقیقت در همان قواعد موجود داشت و شامل قواعد بعدی نمی‌شد؛ به همین خاطر مرحوم آخوند این قید «القواعد الممهدة» را به «القواعد التي يمكن أن تقع في طريق استنباط» تبدیل نمود تا شامل قواعد گذشته، حال و آینده شود. این یکی از نقاط قوت تعریف آخوند نسبت به تعریف میرزای قمی است. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد حفظه الله تعالی: 🔹 اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ 🔸 زور در لغت به معنای کج بودن است و به کجی دنده های پهلو زور میگویند و به بغداد هم که زورا میگویند علتش این است که روی پیچ به نظرم دجله است و تیسفون نزدیک این شهر است و به و هم زور گفته شده چون از طبیعت فطرت الهی کج هستند. 🔹 فقها برای حرمت غنا به این آیه استناد می کنند. @Nardebane_feghahat
آیت الله سید احمد (مدظله العالی): ابن حزم از ظاهری های اهل عامه در کتاب المحلی، شدیداً قائل به جواز غناء است... @Nardebane_feghahat
✅ نظر حضرت آیت الله در مورد کتاب المصباح المنیر 🔹 این کتاب اثر شرحی بر یک کتاب فقهی رافعی است و اصولا متأثر از فقه است و لذا الظاهر این است که مراجعه به عرف نیست و خیلی در این بحث ارزشی برای تعیین حدود و ثغور معنا ندارد. البته این کتاب صرفاً لغوی نیست بعضی جاها فقه و لغت قاطی و بعضی جاها صرفا لغوی است. @Nardebane_feghahat
❓سؤال: آیا افراد دو جنسه بعد از اخذ مجوز از پزشکی قانونی و قبل از جراحی تغییر جنسیت اجازه ازدواج دارند؟ ✅ جواب آیت‌ الله سید صادق روحانی: 🔸 باسمه جلت اسمائه؛ خیر قبل از تغییر جنسیت اجازه ازدواج ندارند بعد از تغییر در بعضی موارد مجاز به ازدواج می شوند و در بعضی دیگر نمی شوند. @Nardebane_feghahat
بررسی_نظر_مرحوم_آقای_داماد_در_باب.mp3
3.26M
✅ آیت‌الله شبیری زنجانی(حفظه‌الله تعالی): خارج اصول، جلسه 57 🔹 بررسی نظر مرحوم آقای داماد در باب شبهات بدویه 🔸 نقل خاطره‌ای از مرحوم آیت‌الله مروارید @Nardebane_feghahat
✔️ آیت اللّه (دام ظلّه): 🔸 اگر بشر به سفاهت رسید، اگر چه زیر عمامه با پهنای ریش! فاطمه زهرا (علیهاالسلام) را در حد یک زن عادی که مقامش قابل نیلِ بقیه زنان است، تلقّی میکند! 📚 الحوزة العلمیّة تُدین الإنحراف؛ص۲۸۱ @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم محمّد تقی مجلسی(ره) می نویسد: 🔹 الذي یظهر من الأخبار هو الفرق بین السُنّة و التطوّع، کما یظهر منها الفرق بین الفرض و الواجب، فما کان الإهتمام بشأنه أکثر من الواجبات یسمّی فرضاً و من المندوبات سُنّة، و ما لم یکن فیه ذلک الإهتمام یسمّی واجبا، و ربما یطلق علَی السنن الوکیدة أیضا. 📚 روضة المُتقین ج3 ص236 @Nardebane_feghahat
🔸 (ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على أبصارهم غشاوة) 📚 سوره بقره آیه ۷ ❓ چرا در این آیه کلمه «القلوب و الأبصار» به صورت جمع و «السمع» به صورت مفرد ذکر شده است؟ ✅ در تفسیر تبیان از یکى از ادباى معروف چنین نقل مى کند که: علت مفرد آمدن سمع ممکن است یکى از دو چیز باشد: 1⃣ اینکه سمع گاهى بعنوان اسم جمع بکار میرود و مى دانیم که در اسم جمع معنى جمع افتاده و نیازى به جمع بستن ندارد. 2⃣ اینکه سمع مى تواند معنى مصدرى داشته باشد و مى دانیم مصدر دلالت بر کم و زیاد هر دو مى کند و نیازى به جمع بستن ندارد. ☑️ بعلاوه مى توان وجه ذوقى و علمى دیگرى براى این تفاوت گفت و آن اینکه: تنوع ادراکات قلبى و مشاهدات با چشم نسبت به مسموعات فوق العاده بیشتر است و به خاطر این تفاوت قلوب و ابصار بصورت جمع ذکر شده ولى سمع به صورت مفرد آمده است. @Nardebane_feghahat