eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
51 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
❓پرسش: 🔸 بستن لوله های زن و مرد که مستلزم عقیم شدن است چه حکمی دارد و آیا رضایت طرف شرط است و اگر پزشک انجام دهد مستلزم دید می باشد ؟ ✅ پاسخ حضرت آیت الله : 🔹 جایز است زن با عمل جراحی لوله‏ های رحم را ببندد هر چند مستلزم این باشد که دیگر هرگز باردار نشود ، ولی در صورتی که متوقف بر کشف قسمتی از بدن که ستر آن واجب باشد ، یا دست زدن به قسمتی که لمس آن بدون دستکش حرام باشد این عمل جایز نیست، مگر در صورت ضرورت، همچون کسی که بچه‏ دار شدن برای او ضرر داشته باشد. 🔸 ولی جایز نیست عمل جراحی برای برداشتن رحم ، یا تخمدانها و مانند آن که ضرر مهمی مانند قطع عضو دارد انجام دهد ، مگر اینکه بیماری این ضرورت را ایجاب نماید. و حکم این مسأله تماماً درباره مرد نیز جاری است. 🔹 و رضایت مراجعین موجب رفع حرمت شرعی نمی شود . و اگر موجب قطع یکی از اعضاء اصلی بدن مانند تخمدان در زن شود پس فعل حرام می شود و بر ذمه پزشکی که عمل را انجام داده دیه ثابت می شود . @Nardebane_feghahat
❓پرسش: 🔸 حکم عقیم سازی دائم در زنان و مردان ، وزاکتومی و توبکتومی چیست؟ در چه شرایطی اشکال دارد و در چه شرایطی اشکال ندارد؟ ✅ پاسخ آیت الله : عقیم سازی زن و یا مرد به طور دائم حرام است. @Nardebane_feghahat
✳️ عده ای در فرق و گفته اند : "انزال، دفعی است و تنزیل، تدریجی". 🔹 این کلام به صورت مطلق صحیح نیست و باید قرائن را هم سنجید. 🔸 انزال گاهی دفعی و گاهی تدریجی است و کذلک تنزیل. 1⃣ تنزیل تدریجی:"و قرآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرأهُ علی النّاس علی مُکْثٍ و نَزّلْناهُ تنزیلا" (اسراء/١٠۶) 2⃣ تنزیل دفعی : "و قال الّذین کفروا:لولا نُزِّلَ علیه القرآنُ جملةً واحدةً"(فرقان/٣٢) 3⃣ انزال دفعی:"شهرُ رمضانَ الّذی اُنزل فیه القرآن"(بقره/١٨۵) "اِنّا اَنزلناهُ فی لیلةِ القدر"(قدر/١) "اِنّا اَنزلناه فی لیلةٍ مبارکةٍ" (دخان/٣). 4⃣ انزال تدریجی: "اَنزل من السّماء ماءً فسالتْ اَودِیةٌ بقدرها"(رعد/١٧) "و اَنزلنا من السّماء ماءً طَهوراً"(فرقان/۴٨). @Nardebane_feghahat
✳️ (1) 🔸 یکی از دوستان چندی پیش برایم نوشت که : "مدتی است مطالب ادبیاتی کانال کمتر شده!!" (توجه : کانال اصلی در تلگرام است). لذا تصمیم گرفتم امروز مطلبی پیرامون یکی از ابیات الفیه بنویسم ؛ باشد که مقبول اهل نظر افتد. ✅ للرفعِ والنصبِ وجرّ (نا) صَلَح کَاعرِف بِنا فاِنَّنا نِلنا المِنَح 1⃣ این بیتِ در مقام بیان این امر است که ضمیر (نا) صلاحیت دارد که برای هر یک از امور ثلاثه (رفع و نصب و جر) قرار بگیرد و به عبارتی در تنها ضمیری است که مشترک بین رفع و نصب و جر است. اعرِف بِنا : مجرور فاِنَّنا : منصوب نِلنا : مرفوع (نِلتُ نِلنا) 2⃣ اعرف بنا (أي: اعترف بقدرنا) 📚 النحو الوافی ج 2 ص 202 3⃣ (المنح) : جمع مِنْحَة و هى العطية. 📚 شرح المكودى على الالفية فى علمى الصرف والنحو ص ۲۲ 4⃣ نِلنا المِنَح : ما به بخشش ها رسیدیم. 5⃣ و سه مرتبه ضمیر (نا) به صورت مجروری ، منصوبی و مرفوعی (به ترتیب) در دو آیه زیر ذکر شده است : ربنا اننا سمعنا... (آل عمران آیه 193) الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا (آل عمران آیه 16) 6⃣ شاید کسی برایش سوال پیش بیاید که به چه علت در بیت الفیه "رفع" و "نصب" الف ولام گرفته است ولی "جر" نکره و بدون الف و لام ذکر شده است ؟ پاسخ این پرسش را در در پست بعدی بیان خواهیم کرد ⬇️⬇️⬇️ ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✅ للرفعِ والنصبِ وجرّ (نا) صَلَح کَاعرِف بِنا فاِنَّنا نِلنا المِنَح ❓ به چه علت در این بیت الفیه "رفع" و "نصب" الف ولام گرفته است ولی "جر" نکره و بدون الف و لام ذکر شده است ؟ ⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️ 📚 حاشیه الصبان @Nardebane_feghahat
✳️ افطار روزه مستحبی (۱) ✅ درس خارج آیت الله 1388/12/09 🔹 روايت اين است كه حضرت مي‌فرمايند «الصائم تطوعاً هو بالخيار فاذا انتصف النهار وجب عليه الصوم» 🔸 نمي‌توانيم استفاده كنيم كه در مسئله جاري عدم جواز افطار به نحو الزام است، بعضي در اينجا جمعاً بين الادله به "استحباب مؤكد روزه" قائل شده‌اند و گفته‌اند مکلف در روزه و افطار به طور کلي مخير است اما بعد از ظهر ، استحباب مؤكد اين است كه افطار نكند .  @Nardebane_feghahat
✳️ افطار روزه مستحبی (۲) ✅ درس خارج آیت الله ، کتاب الصوم 🔸 صحیحه : عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يُصْبِحُ وَ هُوَ يُرِیدُ الصِّيَامَ ثُمَّ يَبْدُو لَهُ فَيُفْطِرُ قَالَ هُوَ بِالْخِيَارِ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ نِصْفِ النَّهَارِ قُلْتُ هَلْ يَقْضِیهِ إِذَا أَفْطَرَ قَالَ نَعَمْ لِأَنَّهَا حَسَنَةٌ أَرَادَ أَنْ يَعْمَلَهَا فَلْيُتِمَّهَا قُلْتُ فَإِنَّ رَجُلًا أَرَادَ أَنْ يَصُومَ ارْتِفَاعَ النَّهَارِ أَ يَصُومُ قَالَ نَعَمْ» 📚 الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏۴، ص: ۱۲۱،ح۱ روایت هم شامل روزه مستحبی می‌شود و هم شامل روزه واجب غیر معین که شخص می‎تواند آن را در آن روز یا روز دیگری محقق کند و وجهی ندارد که بگوییم این تعبیر به روزه نافله انصراف دارد و شمول آن نسبت به روزه واجب غیر معین، معلوم نیست . 2⃣ «ارتفاع النهار» به معنای اوائل روز است و تنها شامل ساعات اولیه روز یا حداکثر تا زوال می‎شود . @Nardebane_feghahat
✳️ افطار روزه مستحبی (۳) 🔸 الجعفريات : أخبرنا محمّد ، حدّثني موسى ، حدّثنا أبي ، عن أبيه ، عن جدّه جعفر بن محمّد ، عن أبيه ، عن جدّه علي بن الحسين ، عن أبيه ، عن علي ( عليهم السلام ) ، قال : « قال رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) : أفضل ما على الرجل ، إذا تكلّف [ له ] أخوه المسلم طعاما ، فدعاه وهو صائم ، فأمره أن يفطر ، ما لم يكن صيامه ذلك اليوم فريضة ، أو قضاء ، أو نذراً سماه ، وما لم يمل النّهار » . 📚 مستدرك الوسائل  ج 7 ص 318 @Nardebane_feghahat
✳️ افطار روزه مستحبی (۴) 🔸 مُعَمَّرُ بْنُ خَلاَّدٍ (۱) عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَهُ - آخِرَ يَوْمٍ مِنْ شَعْبَانَ (یعنی یوم الشک نبوده است) فَلَمْ أَرَهُ صَائِماً فَأَتَوْهُ بِمَائِدَةٍ فَقَالَ «اُدْنُ» وَ كَانَ ذَلِكَ بَعْدَ اَلْعَصْرِ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ صُمْتُ اَلْيَوْمَ فَقَالَ لِي «وَ لِمَ» قُلْتُ جَاءَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي اَلْيَوْمِ اَلَّذِي يُشَكُّ فِيهِ أَنَّهُ قَالَ «يَوْمٌ وَفَّقَ اَللَّهُ لَهُ» قَالَ «أَ لَيْسَ تَدْرُونَ أَنَّمَا ذَلِكَ إِذَا كَانَ لاَ يُعْلَمُ أَ هُوَ مِنْ شَعْبَانَ - أَمْ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَصَامَهُ اَلرَّجُلُ وَ كَانَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ كَانَ يَوْماً وَفَّقَ اَللَّهُ لَهُ فَأَمَّا وَ لَيْسَ عِلَّةٌ وَ لاَ شُبْهَةٌ فَلاَ» فَقُلْتُ أُفْطِرُ اَلْآنَ فَقَالَ «لاَ» قُلْتُ وَ كَذَلِكَ فِي اَلنَّوَافِلِ لَيْسَ لِي أَنْ أُفْطِرَ بَعْدَ اَلظُّهْرِ قَالَ «نَعَمْ» (۲) 📚 ج ۴ ص ۱۶۶ 1⃣ معمَّر بن خلاّد بن أبي خلاّد یکی از اصحاب امام رضا علیه السلام است که روایات زیادی از آن حضرت نقل کرده است . 2⃣ به خاطر جمع بین روایات ، این روایت را حمل می کنیم به کراهت افطار روزه مستحبی بعد از زوال . @Nardebane_feghahat
✳️ آیت اللّه شبیری زنجانی(دام ظلّه): 🔶 آقا سید عبدالعزيز طباطبایی (قدّس سرّه) نقل کرده است: مرحوم (ره) با مرحوم (ره) مدتی هم حجره بود. 🔸 يك وقت این دو همدیگر را می بینند. 🔷 مرحوم آخوند به حاج آقا رضا می گوید : شما خیلی هنرمند هستید که مطالب بسیار سطح بالا را به گونه ای پایین می آورید که همه میفهمند . 🔶 حاج آقا رضا در پاسخ می گوید : هنر شما بیشتر است ؛ زیرا شما مطالب سطح پایین را آنقدر بالا می برید که هیچ کس آن را نمی فهمد ! 📚جرعه ای از دریا ج۱ ص۵۲۵ @Nardebane_feghahat
مشهورترین اشعار کهن عرب است که تعداد ابیات آن‌ به حدود 600 بیت می‌رسد .  🔸 این قصائد در اواخر روزگار توسط ، یکی از روایتگران شعر تازی گردآوری شد و از آن پس جویندگان ادب عرب به خواندن آن‌ها پرداختند و بر سر کلمه کلمۀ هر بیت مناقشات برخاست ، تا بدان‌جا که ، طی تحقیقاتی در صحت صدور و اصالت تاریخی آن‌ها تشکیک کرد. @Nardebane_feghahat
و و و معتقدند که هیچ تعریف جامع و مانعی وجود ندارد و تعاریف از باب شرح اسم (=شرح الإسمی) هستند زیرا که به کنه و بن اشیاء علم نداریم و تنها خداوند است که تعریف حقیقی آن ها را می داند . @Nardebane_feghahat