eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
52 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
(۱۱) 🔸 اولین باری که بحث رؤیت هلال با چشم مسلح (مانند تلسکوپ) در فتاوا طرح گردید، ظاهراً در حدود ۱۰۰ سال پیش یعنی زمان مرحوم نائینی بوده است. 🔹 بزرگانی مانند مرحوم ، ، ، آیت الله ، و ... رویت با چشم مسلح را معتبر نمی دانسته اند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۲) ✅ مبنای فقهی در رؤیت هلال: 1⃣ لزوم رؤیت هلال با چشم عادی‌. 2⃣ «اشتراط اتّحاد افق». ✅ مبنای فقهی آیت الله در مورد رؤیت هلال: 1⃣ لزوم رؤیت هلال با چشم عادی. 2⃣کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک‌ هستند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۳) 🔸 ‌‏رؤیت هلال با وسایل مستحدثه اعتبار ندارد؛ پس اگر با بعضی از وسائل‌‎ ‌‏بزرگ کننده یا نزدیک آورنده مانند تلسکوپ مثلاً ببیند، ولی بدون وسیله، هلال‌‎ ‌‏قابل رؤیت نباشد، حکم به اول ماه نمی شود. پس معیار رؤیت با چشم، بدون وسیلۀ‌‎ ‌‏نزدیک آورنده یا بزرگ کننده است. البته اگر با وسیله ای آن را ببیند و جای آن را‌‎ ‌‏بداند سپس با چشم -بدون وسیله- آن را رؤیت نماید، حکم به اول ماه می شود.‌‎ ‌‏و 📚 ، ج ۲، ص ۶۷۴، م ۱۸ @Nardebane_feghahat
❓ سوال: اخیراً برخی از مردم مطرح می‌کنند که می‌توان در سالروز واقعهٔ عظیم عاشورا، به روایت تاریخ هجری شمسی نیز عزاداری کرد و اعمال مربوط به این روز را انجام داد، خواهشمند است جهت رفع شبهه از مؤمنین، نظر حضرتعالی در این باره را بیان فرمایید.  ✅ آیت‌الله : اقامه عزاداری و ذکر مصائب حضرت سیدالشهداء(ع) در هر روز و هر زمان و مکان اجر و ثواب دارد، ولی به عنوان روز عاشورا که در روایات دستورات خاصی دارد و مراسم و تعظیم برقرار می‌شود،‌‌ همان روز 10 محرم الحرام به سال هجری قمری معتبر است و منشأ آثار و برکات عظیمه می‌باشد. ✅ آیت‌الله : اخیراً برخی‌ها نغمه‌ای ساز کرده‌اند و گفته‌اند که ما می‌خواهیم عاشورای شمسی بگیریم؛ این افراد از روی عشق به سالار شهیدان به این فکر افتاده‌اند که در ماه‌های شمسی بگیرند اما یقیناً این به مصلحت نیست زیرا تمامی امامان معصوم(ع)، عاشورا را در ماه قمری بیان کرده‌اند و این روز را عزاداری می‌کردند و ثانیاً این کارها از ابهت و شور عاشورا می‌کاهد. @Nardebane_feghahat
قِف بالحجاز وقوفَ حائر والدمعُ من عينيك فائر أمسى البقيع وليسَ فيه لسادتي ذِكرى لذاكر ! هشتم شوال ، سالروز تخریب بقیع تسلیت باد @Nardebane_feghahat
✳️ (۱) 🔹 اگر پسری قبل از پدرش از دنیا رفته باشد، فرزندانش (یعنی نوه های میت) از جد خود ارث نمی‌برند، زیرا اگر پدرشان (فرزند میت) زنده باشد، ارث به او می‌رسد و اگر زنده نباشد، ارثی ندارد که آن را به فرزندان او ( یعنی همین نوه‌ها) بدهند. 🔸 نوه‌ها وقتی ارث شامل حالشان می شود که وارثین دسته اول (یعنی فرزندان پدربزرگ) هیچ کدام زنده نباشند. @Nardebane_feghahat
(۱۴) 🔸 آیت الله سید محمد کاظم یزدی در عروه، قول منجّمین را در مورد رؤیت هلال معتبر نمی داند: 🔹 "ولايثبت بقول المنجمين" 📚 ج 2 ص 224 🔸 و همچنین در جای دیگر از همین کتاب وقتی به بحث و می رسد، قول منجّمین را فاقد اعتبار می داند: 🔹 یثبت الکسوف والخسوف وسائر الآیات بالعلم وشهادة العدلین وإخبار الرصدی إذا حصل الاطمئنان بصدقه علی إشکال فی الأخیر وکذا فی وقتها ومقدار مکثها. 📚 العروة الوثقی، ج 3 ص55 🔸 مرحوم آیت الله (ره) بر اشکال می گیرد و می نویسد: 🔹 "بل الإشکال فیه مع الاطمئنان" یعنی: در کلام صاحب عروه اشکال است، در صورتی که خبر رصدی و منجّم موجب اطمینان گردد. ✅ در واقع شاید بتوان گفت بین کلام مرحوم گلپایگانی با صاحب عروه منافاتی نیست؛ فقط مشکل این جاست که مقصودِ صاحب عروه، نفیِ اعتبارِ قولِ منجمین به طور مطلق است ولی مقصود مرحوم گلپایگانی، اثباتِ اعتبارِ قولِ منجّم در جایی است که به مکلف اطمینان می دهد. فتأمّل... ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۵) ☑️ آیت الله : 🔸 "فقیهی که قائل است برای اثبات ماه رؤیت با چشم غیر مسلح ملاک است، منکر پیشرفت و علم روز نیست بلکه می‌گوید ظواهر نصوص شرعی این است که برای اثبات هلال ماه، چشم عادی ملاک قرار داده شده است". ✅ پ.ن: نکته حائز اهمیتی است. این طور نیست که بگوییم فقهایی که روشفکر و مرتبط با علوم روز هستند، حتماً رؤیت با تلسکوپ را قبول دارند و فقیهانی که در جامعه روشفکر تلقی نمی شوند، تسلکوپ را کافی نمی دانند . خیر، اصلاً این گونه نیست. مثلا همان طور در چند پست گذشته اشاره کردم که آیت الله رؤیت با تلسکوپ را معتبر نمی داند با این در جامعه به عنوان یک روشنفکر دینی تلقی می گردد که با علوم روز آشناست، و بالعکس آیت الله زیر بار رؤیت با تلسکوپ می رود. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله : 🔸 آیت اللّه (ره) گاهی خیلی عصبانی می شدند، نقل شد که زمانی در بروجرد نذر کرده بودند که اگر عصبانی شدند، یک سال روزه بگیرند، و تصادفاً روزی عصبانی شدند و یک سال روزه را گرفتند. 🔹 روزی در درس فقه در قم در برابر اشکال یکی از شاگردان که مرد محترمی بود، عصبانی شدند تا جایی که به طرف فرمودند: برو این حرف های لاطائل را در حاشیه أمثله بنویس! 🔸 فردای آن روز روی منبر از طرف عذرخواهی کردند و فرمودند: من از عصبانیت خودم بسیار عصبانی شدم، شما مرا ببخشید! 🔹 و شنیده شد مبلغ دویست تومان - به پول آن روز - برای ایشان فرستادند. 📚 خاطرات ج 1 ص162 @Nardebane_feghahat
🔸 می خواهم چند خطی در مورد زعیم الحوزة العلمية آيت الله السيد ابوالقاسم الموسوي الخوئي (قدس سره) بنویسم... 🔹 در روزگاری هستیم که هر شخصی ادعای علم و سواد دارد، ولی وقتی با او هم صحبت می شوی، می بینی که حتی به مصطلحات هم آشنا نیست و مصطلحات فقه و اصول و ادبیات را به اشتباه معنا می کند. و وقتی به او اشکال می کنی که 'آقا! این اصطلاح، با آن مطلبی که می گویی فرق دارد' ، برای توجیه حرفش در جوابت می گوید : لا "مشاحة فی الاصطلاح"!! در چنین روزگاری یکی از افرادی که هرگاه به نوشته های او و عظمت علمی او فکر می کنم، احساس می نمایم مرحوم آیت الله (ره) می باشد. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آقای شیخ یوسف 1383/3/9 🔸 به همان نحوى كه بزرگان ديروز آرائشان مختلف بوده امروز هم آراء مختلف است. در ارتماس صائم در آب در روز ماه مبارك رمضان 5 تا نظريه است، از حرمت و قضاء و كفاره گرفته تا مباح بودن! از شورِ شور، تا بى نمكِ بى نمك. 🔹 برداريد اين شرح ارشاد كتاب الصوم بحث ارتماس را نگاه كنيد؛ يكى گفته حرام است و قضاء و كفاره دارد، يكى گفته حرام است قضاء دارد، يكى فرموده حرام است نه قضاء و نه كفاره دارد، يكى گفته كراهت دارد نه قضاء و كفاره ندارد، يكى گفته اصلا كراهت هم ندارد. فقه اين است! 🔸 حوزه‌هاى علميه بايد اينطور رشد كند، نه اينكه خدايى ناخواسته تا يك كسى يك مطلبى را گفت كه شايستگى گفتنش را هم دارد بلافاصله خداى ناخواسته ولو روى علاقه به دين، به آن اشكال كنيم؛ علاقه به دين بايد حساب شده باشد. @Nardebane_feghahat