eitaa logo
نردبان فقاهت
4.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
43 ویدیو
89 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (3) 🔹 و قد حكى أهل اللغة أن بيضة القوم وسطهم، و بيضة الدار وسطها، و بيضة السنام شحمته، و بيضة الصّيف معظمه، و بيضة البلد الّذي لا نظير له؛ و إن كان قد يستعمل ذلك فى المدح و الذم على سبيل الأضداد، و إذا استعمل فى الذم فمعناه أنّ الموصوف بذلك حقير مهين، كالبيضة التى تفسدها النعامة فتتركها ملقاة لا تلتفت إليها. 🔸 فمما جاء من ذلك فى المدح قول أخت عمرو بن عبد ودّ ترثيه، و تذكر قتل أميرالمؤمنين‌ عليه السلام له؛ و قيل إنّ الأبيات لامرأة من العرب؛ غير أخته: لو كان قاتل عمرو غير قاتله لكنت أبكى عليه آخر الأبد لكنّ قاتله من لا يعاب به‌ من كان يدعى قديما بيضة البلد 📚 الأمالي - ط دار الفكر العربي، السيد الشريف المرتضي ج2 ص7 و8 @Nardebane_feghahat
✳️ (4) 🔸 البیضة: ساحة القوم (أقرب الموارد) و المراد منها هنا هو ساحة الإسلام. 📚 الجواهر الفخریة ج1 ص387 @Nardebane_feghahat
✳️ (5) 🔸 بيضة الإسلام: مجتمع الإسلام و أصله، 📚 السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي، ابن إدريس الحلي ج2 ص4 @Nardebane_feghahat
✳️ (6) 🔹 «إلّا أن يخاف على بيضة الإسلام- و هي أصله و مجتمعه» 📚 الدروس الشرعية في فقه الإمامية نویسنده، الشهيد الأول ج2 @Nardebane_feghahat
✳️ شدت اهتمام به مسئله حدیث ✔️ درس خارج اصول آیت الله شبیری زنجانی 95/12/15 🔹 مرحوم شیخ {شیخ انصاری) می‌فرمایند: «فقد حكي عن أحمد بن محمد بن عيسى، أنّه جاء إلى الحسن بن عليّ الوشّاء و طلب إليه‌ (طلب منه) أن يخرج إليه كتابا لعلاء بن رزين و كتابا لأبان بن عثمان الأحمر، فلمّا أخرجهما، قال: احبّ أن أسمعهما، فقال: رحمك اللّه ما أعجلك؟! اذهب، فاكتبهما و اسمع من بعد، فقال‌: لا آمن الحدثان، فقال: لو علمت أنّ الحديث يكون له هذا الطلب لاستكثرت منه، فإنّي قد أدركت في هذا المسجد تسعمائة شيخ‌، كلّ يقول: حدّثني جعفر بن محمّد عليهما السّلام». 📚 فرائد الأصول، الشيخ مرتضى الأنصاري ج1 ص351 🔹 طبق نقل مرحوم شیخ، احمد بن محمد بن عیسی نزد حسن به علی الوشّاء برای طلب حدیث رفته و از او درخواست نموده است که کتاب علاء بن رزین و کتاب ابان بن عثمان الاحمرکه هر دو از محدثین بزرگ هستند را به او دهد و او نیز این دو کتاب را در اختیار او قرار داده است. و در ادامه مکالماتی بین این دو رد و بدل شده که مرحوم شیخ نقل کرده‌اند. 🔸 مرحوم شیخ با نقل این مطلب می‌خواهند بفرمایند: با این که نوشتن کتاب علا بن رزین و ابان عثمان زمان بر نبوده و چه بسا در طی یک یا دو روز امکان نوشتن آن‌ها بوده است (چون این ها یک جزوه ای بیشتر نبوده‌اند، همچنان که برخی از اصول سته عشر که در دست ما هستند جزوه‌ای بیش نیستند)، با این حال، احمد بن محمد بن عیسی به مرحوم وشّاء می گوید: ممکن است من در این دو روزه بمیرم بنابراین شما از اکنون به من اجازه دهید که حداقل به این مقدار مشکل رفع شود. این مطلب شدت اهتمام محدثین و علما به امر حدیث را نشان می‌دهد. @Nardebane_feghahat
🔸 می‌توانید مطالبی که پیرامون این موضوعات در کانال «نردبان فقاهت» نوشته شده، را از طریق هشتگ‌‌های زیر مشاهده نمایید. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔸 «الصحیفة الذهبیة» یا «طب الرضا سلام الله علیه» که به رساله بختیشوع، که شبیه همین طب الرضا هست نسبت داده شده است. کتاب طب الرضا (سلام الله علیه) از راه غلو بصره به ما رسیده است. 🔹 «رساله ذهبیه» به این صورت بوده است که یک نفری که طبیب بوده و چیزهایی که خیلی زننده نبوده است را در این کتاب جمع کرده. بعد هم همین نویسنده طب الرضا (ع)، یک دروغی را اول آن نوشته است که مثلا این رساله حضرت را، با آب طلا نوشتند و...! @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔹 از سر تا ته رساله ذهبیه همه جعلی است. یک نفر با علم طب مقداری آشنا بوده آن را نوشته است. البته الآن به لحاظ علمی میتوانیم با یک نظر از بالا به پایین، دقیقا کتاب طب الرضا (سلام الله علیه) را تحلیل طبی کنیم، چون مصطلحات نجومی و طبی و …کاملا واضح است که از چه زمانی آمده است و…. 🔸 افراد بعضا با معلومات طبی خود، کتاب طبی را نسبت به معصوم می‌دادند تا طب را ترویج کنند، چون این افراد شخصیت سرشناسی نبودند این کار را انجام می‌دادند تا بگویند علم با دین منافات ندارد! @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔸 همین طب الرضا (سلام الله علیه) کاملا از معلوماتش قابل تفکیک است، چون کتب طبی که تا آن زمان نوشته شده است واضح و مبرهن وجود دارد، لذا این طب الرضا هم واضح است که از کجا آمده. این مسئله برای ما ابهامی ندارد. 🔹 این‌گونه افرادی می‌آمدند و کلی از این کتاب مجعول تعریف میکردند و میگفتند که آن را امام رضا (ع) نوشته است، بعد آن آقای واسطه نقل هم – که عمدتا این افراد مبنایشان در تحمل حدیث این بوده است که اگر کتابی به نحو وجاده هم رسید اشکالی در اخذ آن نیست و نیازی ندارد که سماع و قرائت شود – کتاب را اخذ می‌کرده، این فرد واسطه نقل با ساده‌لوحی و بدون شرایط تحمل حدیث به آن شخص اول اعتماد می‌کند و آن را نقل در اسانید حدیثی می‌کند. سرّ ورود برخی اسانید نامعتبر در منابع حدیثی این بوده است. @Nardebane_feghahat
🔸 فرق بين «ألف الإثنين» و «ألف التثنية» آنست که: «ألف الاثنين» مختص أفعال است، مانند: ذهبا - يذهبان - إذهبا. 🔹 اما «ألف التثنية» مختص أسماء است، مانند: الطالبان ذاهِبان. @Nardebane_feghahat
🔸 «‏الصحراء» مهلكة، فسُمّيَت «مفازة» تيمُّناً بالفوز والنجاة منها. @Nardebane_feghahat
🔹 اسامیِ عَلَم معمولاً جمع بسته نمی‌شوند، و اگر هم جایی می‌بینیم که جمع بسته شده‌اند، موارد نادر و قلیلی است، مانند زینبات، فاطمات، طلحات و... @Nardebane_feghahat
❓بنده چند سال درس خارج رفته و تا مقدار نسبتاً خوبی به رسائل و کفایه در حد تدریس معمولی آشنایی دارم. به طور کلی تا چه مقدار باید درس خارج رفت؟ تا حد اجتهاد؟ با تشکر. ✅ جواب آیت الله سید احمد ( مدظله العالی): 🔸 السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته، ان شاء الله تا حدّ احاطه بر افکار و آراء علماء همان رشته علمی. @Nardebane_feghahat
4_6032614882463976453.pdf
168.8K
✳️ (3) «شرائط الاجتهاد و خطورة طريقه» ✍ مرحوم وحيد بهبهاني 📚 الفوائد الحائرية ص: ٣٣٥-٣٤٦ @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ مرحوم وحید بهبهانی (رضوان الله تعالي عليه): «قلب المجتهد لابدّ أن يكون سالماً عن المعايب، و خالياً عن الشوائب، مائلاً عن الميل و الإنحراف، سالكاً سبيل الإنصاف» 📚 مصابيح الظلام ج1 ص54 @Nardebane_feghahat
✳️ (5) 🔸 گفته شده که: مرحوم وحید بهبهانی در اواخر عمرِ خود، دیگران را به شاگردش سید مهدی بحرالعلوم ارجاع می‌داد. @Nardebane_feghahat
✳️ (6) ✔️ آیت‌ الله‌ العظمی شبیری زنجانی: 🔸 در تاریخ شیعه دو نفر ملّای درجه اول هستند که شاگردهای آنها مهم‌ترین شاگردهای همه اعصارند : یکی وحید بهبهانی و دیگری میرزای شیرازی. 🔹 وحید بهبهانی شاگردانی همانند بحرالعلوم، صاحب ریاض، کاشف الغطاء، میرزا مهدی شهرستانی، سید محسن اعرجی و ملا مهدی نراقی داشته است که نشان دهنده موقعیت علمی ممتاز اوست. 📚 جرعه‌ای از دریا ج1 ص113 @Nardebane_feghahat
✳️ (7) 📚 نظرية التعدي عن مورد النص عند الوحيد البهبهاني تأليف: وفي المنصوري نشر : مؤتمر إحياء تراث الوحيد البهبهاني دانلود ⬇️⬇️ @Nardebane_feghahat
4_6032956233579760694.pdf
645.3K
تحميل كتاب نظرية التعدي عن مورد النص عند الوحيد البهبهاني PDF @Nardebane_feghahat
✔️ درس تفسير آيت الله جوادى آملی 87/10/03 🔸 «قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَانَ أَيّاً مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنَي» 🔹 فرمود چه بگوييد «الله» چه بگوييد «الرحمان»، چه ذات اقدس الهي را به اسم «الله» بخوانيد چه به اسم «رحمان» بخوانيد فرق نمي‌كند خدا داراي اسماء حسناي فراوان است. مشركان «الله» را مي‌پذيرفتند چون اينها مشركِ در اصلِ ذات، مشرك در خالقيّت ذات و مانند آن نبودند، اينها مشرك در ربوبيّت بودند وگرنه مي‌پذيرفتند كه خالق سماوات و ارض الله است «وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَنْ خَلَقَ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ» الله را به عنوان خالق كل قبول داشتند، اما گرفتار ارباب متفرّق بودند. 🔸 درباره رحمان چيزي نمي‌گفتند، براي آنها آشنا نبود، ولي مي‌ديدند وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله) گاهي به «الله» دعوت مي‌كند، گاهي به «الرحمان» دعوت مي‌كند آنها اعتراض مي‌كردند مي‌گفتند كه پيامبر (يعني كسي كه مدّعي نبوّت است) ما را از شرك بر حذر مي‌دارد ولي خودش از اسماي متعدّد سخن به ميان مي‌آورد. 🔹 آيه نازل شد كه اينها تعدّدشان در مرحله‌ی اسم است وگرنه مسمّا واحد است. مسمّا يكي است كه خالق كل است و ربّ كل است و ربّ هر شيئي هم هست «قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَانَ» هر چه از اين اسما را بخوانيد معيار آن مسمّاست، مسمّا هم داراي اسماي حسناست... @Nardebane_feghahat
🔸 امروز توفیق شد نگاهی به کتاب «المجموع- لابی زکریا محیی الدین بن شرف النووی» نمودم. اگر دوستان خواستند در مباحث فقه اهل‌سنت مطالعه‌ای داشته باشند، به نظر می‌رسد خواندن چنین کتابی بسیار مهم به شمار آید. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (8) ✔️ کلامِ مرحوم وحيد بهبهاني در مورد احتياط مرحومِ ملّا محمد صالح مازندراني (صاحب شرح كافی و حاشية المعالم) 🔸 «اي برادر من! حال مجتهدينِ محتاط مانند حال جدّ من عالم رباني ملا صالح مازندراني است كه من شنيدم كه آن بزرگوار از فراغت از شرح اصول كافي خواست شرحي نيز بر فروع كافي بنويسد. بعضي از اشخاص به او عرض كردند شرح‌كردنِ فروع كافي، مقام اجتهاد لازم دارد! پس آن عالم متقّي به واسطه همين شبهه كه شايد مجتهد نباشد، منصرف شد و نوشتن فروع كافي را ترك كرد، در صورتي كه هركس شرح اصول او را ديده و يا شرح معالم او را كه در جواني نوشته، ديده باشد، علم و مهارت او را مي‌داند» 📚 الرسائل الأصولية، رسالة الإجتهاد والأخبار، ص28 @Nardebane_feghahat
✳️ (9) ✔️ مرحوم وحید بهبهانی (رحمة الله علیه): 🔸 «طريقةُ الإستدلال في العبادات مغايرةٌ لطريقتها في المعاملات، و من لايعرف الفرقَ بينهما و لا يُميّز، يُخرّب في الفقه من أوله إلى آخره تَخريبات كثيرة» 📚 الفوائد الحائرية ص101 @Nardebane_feghahat
✳️ (10) 🔸 از وحید بهبهانی نقل شده که فرمود یک وقت هلال ماه شوال به تواتر ثابت شد. این‌قدر افرادی آمدند و گفتند ما ماه را دیدیم که برای من یقین‌ حاصل شد. من حکم کردم که امروز عید فطر است. 🔹 یکی از اخباریین به من‌ اعتراض کرد که تو خودت ندیده‌ای و اشخاص مسلم‌ العدالة هم شهادت‌ نداده‌اند ، چرا حکم کردی؟ گفتم متواتر است و از تواتر برای من یقین‌ پیدا شد. گفت در کدام حدیث وارد شده که تواتر حجت است؟! 📚 ده گفتار، شهید مطهری ج1 ص109 @Nardebane_feghahat
✳️ (11) ✔️ آیت الله شبیری زنجانی (مدظله العالی): 🔹 آقای نائینی در حاشیه عروه، مطلقاً را حرام دانسته، ولو اعلم بوده باشد؛ ولی در استفتائات خود گفته اگر کسی به فتاوای ایشان دسترسی نداشت، به آثار برخی قدما مثل وحید بهبهانی و… مراجعه کند. ظاهراً ایشان هیچ‌کدام از معاصرین خود را اعلم از خود نمی‌دانسته‌اند. @Nardebane_feghahat