هدایت شده از نردبان فقاهت
❓سؤال:
🔹 متاسفانه مدتی است شبهاتی در راستای انکار وجود مبارک حضرت رقیه بنت الحسین سلام الله علیها در برخی مجالسی یا مقالات مطرح می شود که این شبهات موجب آزردگی خاطر مؤمنین و محبین اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین شده است. نظر شما چیست؟
✅ پاسخ آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی):
🔸 بسم الله الرحمن الرحیم
عدم ذکر بعضی مطالب در مصادر، و یا اختلاف مصادر، در این گونه مسائل، امری کاملاً طبیعی است. در مورد حضرت سیدالشهداء ـ ارواحنا فداه ـ راجع به پسران ایشان اختلاف وجود دارد، چه رسد به دختران که عادتاً مستور و در حجاب بوده اند. مطالب پیرامون حضرت رقیه (سلام الله علیها) کاملاً مشهور و معروف است و با در نظر گرفتن مجموعه شواهد، می توان آن را قبول نمود.
@Nardebane_feghahat
✅ #صاحب_حدائق(ره) می نویسد:
🔹 لا خلاف بين الأصحاب في أن البسملة آية من الفاتحة و من كل سورة تجب قرائتها معها ما عدا سورة برائة، و عليه تدلّ الأخبار المتكاثرة.
📚 الحدائق الناضرة ج8 ص105
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ وجوه وثاقت ابراهیم بن هاشم
✔️ استاد شب زنده دار:
🔹 در برخی از زمان ها این طور خیال می شد که #ابراهیم_بن_هاشم توثیق مسلمی ندارد، ولی بعدها به وجوه عدیده ثابت شده است که ایشان دارای توثیقات عام و خاص می باشد. از جمله:
1⃣ از روات کامل الزیارات است.
2⃣ از روات تفسیر علی بن ابراهیم است...
3⃣ در فلاح السائل یک سندی وجود دارد که ایشان در آن سند وجود دارد، مرحوم ابن طاووس می فرماید به اجماع علماء این سند تمام است و تمام کسانی که در این سند هستند موثق هستند.
#رجال
@Nardebane_feghahat
❓۱- متنجس تا چند واسطه منجس است؟
۲- آيا آب قليل با صرف ملاقات نجس، متنجس مي شود؟
✔️ جواب آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
1⃣ در غیر از واسطه ی اول، بنا بر احتیاط واجب.
2⃣ بله.
#فقه
#طهارت
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی):
🔸 پدرم نقل می کرد كه آقاي #خويی ميفرمود: من گاهي از خانه بيرون ميرفتم كه به سفارش عيال خود ماست بخرم، ميرفتم و بازميگشتم، ولي كاسه ماست، خالي بود. وقتي به خود ميآمدم متوجه ميشدم كه در همه اين مدت كه رفتم بازار و برگشتم، همه حواسم به حل يك مسئله علمي بوده است.
🔹 كسي دنبال برتري بر ديگري نبود، مگر در علم، اخلاق، معنويت و انسانيت. آن وضعيت اصلاً قابل قياس با حالِ فعلي برخي از ما طلبهها نيست كه حتي به يك يا دو شغل هم قناعت نميكنيم و چندين كار و شغل داريم.
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله #مددی (مدظله العالی):
🔸 من يادم نميآيد كه درسي تحت عنوان درس اخلاق در نجف برگزار ميشده است. واقعاً نيازي نبود. چون رفتار، گفتار، زندگي و همه سكنات و حركات بزرگان نجف، اخلاق بود. همه زندگي علما و مراجع درس اخلاق بود. ميگويند حضرت بقية اللّه(عج) به #سید_ابوالحسن_اصفهانی پيام دادهاند كه اجلس في الدهليز و تواضع للناس انّا ننصرك؛ در دهليز خانهات بنشين و مردم را خاكساري كن. ما تو را ياري ميكنيم. يك عالم، بايد خيلي بزرگ و با معنويت باشد كه امام زمانش به او پيام بدهد.
🔹 من بارها خدمت آقاي #خویی در منزلشان رسيده بودم. بسيار انسان بي تكلفي بودند. آقاي شاهرودي با طلبهها مانند يك دوست بود. اينها اخلاق است.طلبهاي كه اين رفتارها و اين نوع زندگي را در بزرگان ميبيند، نيازي به شنيدن درس اخلاق ندارد.
🔸 از آقاي شاهرودي نقل ميكنند كه با كسبه بازار شوخي ميكرد. آنها را ميخنداند و ادخال سرور ميكرد. از طرفي زندگيها بسيار ساده و بي تكلف و تجمل بود. وقتيطلبه مقدماتخوان ميديد كه مرجع و بزرگ نجف، مانند او زندگي ميكند، تحمل همه سختيها براي او هم آسان ميشد.
@Nardebane_feghahat
❓ آیا جهاد ابتدائی در زمان غیبت جایز است؟
✅ پاسخ آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله):
🔸 بسم الله الرحمن الرحیم؛ با شرائط خاص خود، بله.
#جهاد
#فقه
@Nardebane_feghahat
✅ #اجتماع_امر_و_نهی (۱)
✔️ آیت الله سید احمد #مددی(مدظله العالی):
🔸 #فخر_رازی در اصول(اجتماع یا امتناع امر و نهی) میگوید: ما باشیم و مقتضای قاعده، نماز در مکان غصبی باطل است ولی چون صحابه در مکان غصبی پشت خلفا نماز میخواندند- خلفایی که اموال مردم و خانههای آنان را غصب میکردند- به دلیل عمل صحابه قائل به اجتماع امر و نهی میشویم!
#اصول
@Nardebane_feghahat
❓پرسش: معیار در #بلاد_کبیره بودن یک شهر چیست و آیا تهران از بلاد کبیره است؟
✅ پاسخ آیت الله #سیستانی (حفظه الله):
معیار صدق عرفی است نه تقسیمات کشوری بنا براین اگر در عرف یک شهر بزرگ به حساب می آید حکم شهر بزرگ را دارد و معیار در شهر بزرگ این است که انتقال از یک سوی ان به سوی دیگر سفر بر آن صدق کند واگر چنین باشد ابتدای محاسبه مسافت آخر محله سکنای شما است. و این معیار در مورد تهران وجود ندارد.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔸 تمام «أمل الآمل» را به دو جلدش آقای #خویی (قده) برداشته اند در «معجم رجال الحدیث» آوردهاند. این احتمالاً کار همان آقایانی بوده که تدوین کتاب کردهاند، والاّ شأن ايشان اجلّ است.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #اجتماع_امر_و_نهی (۲)
✔️ آیت الله سید احمد #مددی(حفظه الله):
🔸 مسأله اجتماع امر و نهی متأسفانه یک بعد سیاسی هم پیدا کرده است؛ فخر رازی نوشته است که علی القاعده نماز در زمین غصبی باید باطل باشد و اگر عمل صحابه نبود که در مکانهای غصبی پشت سر ظلمه نماز خواندهاند نماز باطل بود.
#اصول
@Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم سید ابن طاووس در لهوف و کاشف الغطاء در کتاب «مقتل الحسین» بیان کرده اند:
🔸در روایت معتبری از امام باقر (علیه السّلام) وارد شده که «انهم مأة راجل و خمسة و اربعون فارسا»
🔹 یعنی یاران حضرت امام حسین عبارت بودند از ۱۰۰ نفر پیاده و ۴۵ نفر سواره.
@Nardebane_feghahat
✔️ آیتالله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی:
🔹 امام خمینی و آیتالله حکیم فرمودند تلاش علمی و اجتهاد برای طلبه مستعد واجب عینی است.
🔸 طلاب نباید برای رشد خود منتظر برنامه و خط و مشی حوزه باشند، راه رشد در حرکت و اقدام خود افراد با بهره از معلمان اخلاقی و علمی است. تحول حوزه توسط بزرگان خوب است اما نباید معطل آن بود.
@Nardebane_feghahat
دعونی والتمسوا غیری.mp3
11.37M
✔️ بررسی سندی و دلالی جمله منسوب به امیرالمؤمنین (علیه السلام) هنگام مراجعه مردم برای بیعت:
🔸 «دعونی و التمسوا غیری»
🎧 فایل صوتی
🔹 رضاحسینی
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد #مددی(حفظه الله):
🔸 در کتاب درایة مرحوم #شهید_ثانی هم آمده است که #یحیی_بن_معین با #احمد_بن_حنبل در نماز جماعتی شرکت کردند. امام جماعت بعد نماز از احمد بن حنبل و یحیی بن معین حدیث نقل کرد.
احمد به یحیی گفت: تو چنین چیزی گفته ای؟
گفت نه.
یحیی هم به او گفت: تو چنین چیزی گفته ای؟ گفت: نه.
رفتند پیش امام جماعت. گفتند ما خودمان یحیی و احمد هستیم، ما چنین چیزی نگفته ایم!
او هم با حالت استهزاء جلوی جمعیت گفت که اینها را نگاه کنید! من تا حالا از 13 تا احمد بن حنبل نقل کرده ام! اینها خیال کرده اند هر کدامشان در دنیا یکی است!!!
🔹 بعضی اوقات سند صرفاً ضعیف نیست. نستجیر بالله حالت دس و جعل و... دارد.
#رجال
@Nardebane_feghahat
4_6030321077870135500.mp3
2.25M
✔️ آیت الله انصاری شیرازی:
🔸 بنده مدافع حکما و عرفا نیستم.
بنده شیعه جعفری و پیرو قرآن و سنت هستم. وهرچه فقهای شیعه فرموده اند را قبول دارم و کاری با حکما و عرفا ندارم.
✅ گفتگوی استاد شیخ حسن میلانی با مرحوم آیت الله یحیی انصاری شیرازی
@Nardebane_feghahat
❓پيشنهاد حضرتعالي براي كسي كه تنها فرصت مراجعه به يك كتاب فقهي را دارد، از جهات مختلف، مراجعه به كدام يك از موسوعات فقهي است؟
✅ جواب آیت الله #مددی (مدظله العالی):
🔸 بسم الله الرحمن الرحیم. هنوز کتاب #جواهر_الکلام ارزشهای عالی علمی خود را حفظ کرده است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله #مددی حفظه الله تعالی:
🔸 #کتب_اربعه نزد ما مثل صحاح سته اهل سنت نیست. قدر متیقن این چهار کتب نزد ما، صحتِ نسخه این بزرگواران است نه حجیت همه روایات این کتب.
#رجال
@Nardebane_feghahat
❓ما رأیکم بــ«خطبة البیان» المنسوبة للإمام عليّ(علیه السلام)؟
✅ آیت الله خویی(ره):
🔸 لا أساس لها !
📚صراط النجاة؛ج۲ص۴۵۳ (مع تعلیقات المرجع الفقید المیرزا جواد التبریزي، و لم یعلّق المیرزا التبریزي علَی جواب أُستاذه)
#رجال
#کلام
@Nardebane_feghahat
❓ما حكم استماع الموسيقى بشكل عام خصوصا الموسيقى الهادئة التي تؤدي إلى الاسترخاء والراحة خصوصا أنه يذكر أنها مفيدة للصحة ؟ وهل هناك آلات معينة يجوز سماعها دون غيرها ؟
✅ جواب آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله):
🔸 الغناء والموسیقی بجمیع أقسامهما عندنا محرمة والله العالم.
#فقه
#غناء
#موسیقی
@Nardebane_feghahat
2_5474254896167387700.mp3
39.78M
✔️تبیین تحلیل فهرستی
🎤 فرمایشات آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی)
@Nardebane_feghahat
✔️ سیّد مجتبی بحرینی نقل می کند:
🔸 شب شنبه پنجم شوّال المکرم (۱۴۱۹) در مشهد مقدس خدمت آیت الله #وحید_خراسانی(دام ظلّه) رسیدم و به مناسبت، صحبت از مرحوم آیت الله سید عبدالهادی شیرازی(ره) به میان آمد، بسیار از کمالات علمی و عملی و اخلاقی ایشان تعریف می کردند و گفتند: شبی در مجلس إستفتاء، کنارشان نشسته بودم، حدود نیم ساعت دیدم دست به زمین می کشیدند،تا یک مرتبه منتقل شدم شاید دنبال کبریت می گردند، چون سیگار می کشیدند! کبریت به دستشان دادم. گفتند: «عونُ الضعیف صدقة» چون أعمی بودند و کبریت را پیدا نمی کردند، مع ذلك حتى به من هم که کنارشان نشسته بودم، نگفتند.
📚 ما سمعتُ ممّن رأیتُ ص۴۲۵
@Nardebane_feghahat
❓1⃣ برخى از شيعيان در مجالس عزادارى اهل بيت(عليهم السّلام) و خصوصاً مجلس سرور شهيدان أبا عبد الله الحسين(عليه السّلام) اقدام به سينه زنى و كندن صورت مىنمايند كه باعث كبود شدن و خون ريزى مىشود، حكم شرعى آن چيست؟
❓2⃣ شركت در جمعى كه گمان مىرود با ريا عزادارى مىكنند، چگونه است؟
✅ آیت الله شیخ محمد تقی #بهجت:
1⃣ در صورتى كه مناسب عزادارى باشد و مرض آور نباشد،اشكال ندارد.
2⃣ شما خودتان سعى كنيد كه عملتان با اخلاص باشد.
📚استفتائات ج۴ص۵۴۰
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید محمد روحانی(ره):
🔸 وقع الكلام في أن «الغش» هل هو أمر عدمي يصدق على مجرد عدم إظهار العيب و الاعلام به أو أنه أمر وجودي يرجع إلى تلبيس الأمر على الغير و ايجاد اللبس و الخفاء لديه؟
و الظاهر من الشيخ (قدس سره) هو الأول، لكن الحق هو الثاني!
🔹 فإن المفهوم عرفا منه ذلك، فلا يصدق الغش إذا تركت إعلام من يشتري من زيد بالعيب الموجود في المبيع إذا كنت مطلعا عليه.
🔸 نعم إذا صرت بصدد تلبيس الأمر عليه و اظهار صحة المبيع كان غشا و هذا واضح لمن تدبر فيه لا غبار عليه و لا أقل من الشك و القدر المتيقن ما ذكرناه.
📚 المرتقى إلى الفقه الأرقى(كتاب الخيارات) ج2ص137
#فقه
@Nardebane_feghahat
رجل مطلاق.mp3
9.85M
🔹 آیا امام مجتبی(ع) «مِطْلاق» بود؟
🔸 پاسخ به شبهه طلاق های امام حسن مجتبی (صلوات الله علیه)
✅ بررسی روایت: عنْ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: اِنَّ عَلِیّاً قَالَ وَ هُوَ عَلَی الْمِنْبَرِ لَا تُزَوِّجُوا الْحَسَنَ فَاِنَّهُ رَجُلٌ مِطْلَاقٌ فَقَامَ رَجُلٌ مِنْ هَمْدَانَ فَقَالَ بَلَی وَ اللَّهِ لَنُزَوِّجَنَّهُ وَ هُوَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ وَ ابْنُ اَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ فَاِنْ شَاءَ اَمْسَکَ وَ اِنْ شَاءَ طَلَّقَ.
🎧 فایل صوتی
🔹 رضاحسینی
@Nardebane_feghahat