eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
51 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ «نظرات فقها در مورد ذکر نشدن مدت در عقد منقطع» 1⃣ برخی فقها مانند محقق حلی معتقدند اگر مدت در زمان عقد موقت تعیین نشود، به ازدواج دائم تبدیل می شود. در این باره نص نیز وارد شده است: قال أبوعبدالله (عليه‌السلام) في موثقه ابن بکير: «إن سمى الأجل فهو متعة، و إن لم يسم الأجل فهو نكاح ثابت». 2⃣ اما برخی معتقدند در این حالت، با توجه به قاعدهٔ «ما وقع لم یقصد و ما قصد لم یقع» عقد موقت بدون ذکر مدت باطل است و زوجیتی برقرار نشده‌است. فقهایی مانند شهید ثانی و علامه حلی هم این نظر را داشته‌اند. 3⃣ برخی قائل به تفصیل مابین صیغه «متعت» و «انکحت» است به این‌معنی که اگر عقد با صیغه «متعت» خوانده شود و مدت، ذکر نشود عقد باطل، ولی اگر با صیغه «انکحت» خوانده شود، عقد صحیح است و به دائم تبدیل می‌شود. 4⃣ نظر چهارم: قول به تفصیل بین عمد و نسیان می‌باشد، یعنی درصورتی که مدت عمداً ذکر نشود، عقد به دائم تبدیل می-شود ولی اگر از روی نسیان باشد، عقد باطل است.  @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی (رضوان الله علیه): 🔸 من الأسباب الموجبة لغسل الجنابة الجماع و هو إجماعيّ بين المسلمين في الجملة، نعم إختلف العامة فيما إذا جامع و لم ينزل، فالمشهور فيما بينهم هو وجوب الغسل و القول غير المشهور فيما بينهم هو عدم وجوب الغسل في الجماع من غير إنزال. 🔹 و أمّا الخاصّة فإنّهم حكموا بوجوب الغسل بالجماع مطلقا أنزل أم لم ينزل من غير خلاف بينهم، و إنّما الخلاف بينهم فيما يتحقّق به الجماع الموجب للغسل، فبعضهم إعتبر دخول جميع الذكر و المشهور كفاية دخول الحشفة أو مقدارها من مقطوع الحشفة، و منشأ الإختلاف هو إختلاف الأخبار في التعبير. 📚 كتاب الطهارة ص104 @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی) 1395/10/29 🔹 این حدیث کسا که در حاشیه یک نسخه خطی از کتاب عوالم موجود بوده است، و با فتوکوپی اش اخیرا چاپ کرده اند، منتهی می شود به قاسم بن یحیی عن جده حسن بن راشد. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی) 1395/10/29 🔹 قاسم بن یحیی حدود سال های ۱۸۰، ۲۰۰، ۲۱۰ بوده است. دقیقاً وفات ایشان را خبر نداریم. @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ درس خارج اصول آیت الله 1395/11/3 🔸 این دو نفر، نوه (یعنی قاسم بن یحیی) و جدش ( یعنی حسن بن راشد) توثیق صریح نشده‌اند بلکه توسط تضعیف شده اند. 🔹 البته بعضی از رجالی ها جد (یعنی حسن بن راشد) را توثیق کرده اند ولی نوه (یعنی قاسم بن یحیی) را توثیق نکرده‌اند و عده ای هم هر دو را توثیق نکرده‌اند و عده ای هم هر دو را توثیق کرده اند. این هم نکته رجالی اش. بنا نداریم در این بحث خیلی وارد بحث های رجالی شویم. @Nardebane_feghahat
✳️ التوكيد المعنويّ و ألفاظه 🔸 «أو معنويّ»، هذا قسيم قوله إما لفظيّ، و إنّما أخّره، و ان كان هو المعتدّ به في التوابع، كما قال ابن عقيل لطول الكلام فيه. 🔹«و ألفاظه» محصورة، و هي‌ «النفس و العين»، و يكونان لدفع المتكلّم ظنّ السامع به تجوّزا في المنسوب إليه، فإنّه إذا قیل: «قطع الأمير اللصّ»، احتمل أن يكون باشر قطعه، و هو المعنى الحقيقيّ، و أن يكون أمر بقطعه‌، و نسب إليه لكونه سبب أمر، و هو المعنى المجازيّ، فإذا قيل: نفسه أو عينه، ارتفع ظنّ التجوّز، و ثبت الحقيقة. 📚 الحدائق الندية في شرح الفوائد الصمدية ج1 ص545 @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ درس خارج اصول آیت الله 1395/11/3 🔸 راجع به این روایتی که معروف است به «حدیث اربع مائه» یا به تعبیر بعضی ها «روایت خصال» که از امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) نقل شده است، عرض شد که این یک مجموعه ای است به نام «کتاب آداب امیرالمؤمنین». به لحاظ فهرستی باید بگوییم این مجموعه را نوه حسن بن راشد (یعنی قاسم بن یحیی) از ایشان نقل کرده است و طبق آنچه در دست است، غیر از نوه ایشان، آن را کسی از ایشان نقل نکرده است. @Nardebane_feghahat
✳️ (5) ✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی) 1395/10/29 🔹 غیر از «حدیث اربع مائه» روایت دیگر هم هست که سند آن «قاسم بن یحیی از جده حسن بن راشد عن محمد بن مسلم یا ابی بصیر عن ابی عبدالله علیه السلام» باشد؛ پس این طور نیست که این سند منحصر باشد در همین روایت. 🔸 حتی مرحوم سید بن طاووس در کتاب «جمال الاسبوع» با همین سند یک طلسم مانندی «خمس هـاءات وخط فوق خط» چیزی شبیه آن را با همین سند نقل می کند از قاسم بن یحیی. @Nardebane_feghahat
✳️ ؟ (7) 🔹 بنابر نقل آیت الله محمداسحاق ، از میان فقهای گذشته، تنها، نویسنده است که کافران را مکلف به احکام فقهی نمی‌داند. آیت الله نیز در این مسئله نظر صاحب حدائق را پذیرفته است. 📚 «نوآوری‌های اصولی و فقهی آیت‌الله خویی» ص336 @Nardebane_feghahat
✔️ ملا محمد امین استرآبادی (ره) می نویسد: 🔸 و أمّا التمسّك بالملازمات المختلف فيها مثل «أنّ الأمر بالشي‌ء يستلزم النهي عن أضداده الخاصّة الوجوديّة» فقد جوّزه جمع من متأخّري أصحابنا. و الأحاديث الناطقة بأنّ كلّ طريق يؤدّي إلى إختلاف الفتاوى لا يجوز سلوكه، جارية فيه. 📚 الفوائد المدنیة ص272 @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد 93/10/17 🔸 صفوان عند الاطلاق «صفوان بن یحیی بیاع السابری» می باشد. «سابری» معرّب کلمه «شاپوری» هست. شاپوری لباس های لطیفی بوده که می ساخته اند به صورت لباس های شاهانه! لذا صفوان بزّاز بوده است. @Nardebane_feghahat