مولد صاحب الزمان 1 .mp3
5.92M
✔️ جلسه اول
🔸 اعتراف علمای اهل سنت به ولادت امام زمان (عج)
🔹 توقیع بعد از قتل زبیری
🔸 أبیض در مورد رنگ چهره به چه معنا به کار میرود؟
🔹 روایتی که سال ولادت حضرت را ۲۵۶ ذکر میکند، چطور با نقل سال ۲۵۵ قابل جمع است؟
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
مولد صاحب الزمان 2.mp3
11.7M
✔️ جلسه دوم
🔸 قشمیر معرب کشمیر است (در تعریب کاف تبدیل به قاف شده است)
🔹 کشمیر، نزاع بین هند و پاکستان
🔸 مژده بشارت پیغمبر و وصی او در کتب انبیاء گذشته
🔹 چطور فاصله کشمیر تا کابل یک سال طول کشیده است؟
🔸 نام اصلی ابوبکر
🔹 قریش طبق نظر مشهور وصف چه شخصی بوده است؟ نضر بن کنانه یا فهر بن مالک؟
🔹 والی کابل متشیّع بوده است
🔸 حسین بن إشکیب در نگاه نجاشی و شیخ طوسی
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
🔸 يعقوبى مى نویسد : #نضر_بن_كنانه ، اول كسى است كه «قريش» ناميده شد و به اين ترتيب كسى كه از فرزندان نضر بن كنانه نباشد «قرشى» نيست .
@Nardebane_feghahat
✳️ نوشتاری درباره "أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ، وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ"
1⃣ خطبه ۲۰۲ نهجالبلاغه سخنان امیرالمؤمنین (علیه السلام) هنگام دفن فاطمه زهرا(سلام الله علیها) است.
2⃣ «أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ» یعنی من دائماً تا زندهام، محزون هستم.
3⃣ «وَ أَمَّا لَیْلِی فَمُسَهَّدٌ» : «سَهاد» و «سَهر» به معنی بیداری است. «مسهّد» یعنی بیدار.
4⃣ در #نهج_البلاغه هست که به امیرالمؤمنین علیه السلام عرض کردند : چرا محاسنتان را خضاب نمیکنید ؟
فرمود : «اَلْخِضَابُ زِينَةٌ وَ نَحْنُ قَوْمٌ فِي مُصِيبَةٍ (نهج البلاغه،حکمت۴۷۳)
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله #شبیری_زنجانی:
🔸 آقای بهشتی جزء نوادر بود. از نظر سرعت انتقال خیلی فوقالعادگی داشت. هم قوّت فکر داشت و هم سرعت انتقال. آقای فانی اصفهانی هم با اعجاب درباره آقای بهشتی تعبیر میکرد: «او جوهرهای است!»
🔹 آقا موسی صدر هم خیلی ممتاز بود. دقّت آقای بهشتی را نداشت ولی صاففهمی او فوقالعادگی داشت و شاید عرفیتر از آقای بهشتی بود. آقا موسی جزء خیلی خوبها بود. لذا آنها هر جا میرفتند، مورد توجه واقع میشدند.
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج #فقه آیت الله #مظاهری
92/09/26
❓اگر سنّي، شيعه شود آيا قاعده جب دارد؟
🔸 مشهور در میان أصحاب اینست که اگر سنّی شیعه شد، قاعدهی جبّ دارد. بنابراین اعمالی که به جا آورده است، ولو اعمال از نظر شیعه باطل است، اما آن اعمال قضاء ندارد. أصل مسئله مسلّم پیش اصحاب است و فرقی بین کافر و مرتدّ و مخالف نیست همینطور که اگر کافر مسلمان شد، قاعدهی جبّ دارد و گذشتههایش معفوّ است، مرتدّ نیز اگر مسلمان شد، گذشتههایش معفوّ است و سنّی هم اگر شیعه شد، گذشتههایش معفوّ است.
#قواعد_فقهیه
@Nardebane_feghahat
4_5987929269622278297.mp3
2.51M
🎧 آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی)
✔️ درس خارج فقه ۱۴ مهر ۱۳۸۸
🔸 تفاوت میان دو تعبیر نجاشی «کتاب النوادر» و «کتاب نوادر»
🔹 توضیحاتی پیرامون رساله عددیه شیخ مفید
🔸 توضیحی پیرامون ابواب نوادر در کتب روایی
#رجال
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔸 کتاب مرحوم ابن ابی عمیر اسمش نوادر است، شش جلد هم بوده، صدوق هم کراراً نام می برد، چند بار در فقیه نام می برد «مِنْ نوادر ابن ابی عمیر»، مرحوم ابوغالب زراری هم وقتی کتابخانه اش را توصیف می کند، میگوید «نوادر ابن ابی عمیر ستة أجزاء» و قطعا یکی از کتب مهم اصحاب بوده، همین #نوادر_الحکمة جزماً بین اصحاب مشهور بوده. لذا دوران امر می شود که کلمه «نادر» یا به معنای کمیاب، شاذ، منفرد باشد یا به معنای ناب باشد، نادر یعنی ناب.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آیت الله #مددی
1397/11/16
🔸 مرحوم شيخ مفيد در اين رساله معروف به «رساله عدديه» وقتی در يک روايت میخواهد مناقشه کند، میگوید اين روايت را اصحاب در «باب النوادر» آوردند. اين «باب النوادر» غالباً جايي است که روايات غير قابل اعتماده آورده می شود.
🔹 لذا آنچه که آخر الأمر به ذهن من رسیده، آنست که عبارت «نوادر» اگر در ضمن ابواب باشد یا آخر کتاب باشد، احتمالا همانی است که از شیخ مفید نقل شده (دال بر ضعف باشد) اما اگر به عنوان اسم کتاب باشد، مثل «نوادر ابن ابی عمیر» احتمالاً مراد روایات ناب باشد (نه روایات شاذ و نادر)، چون کتاب اصلی اصحاب ماست؛ مثل «نوادر الحکمة» که اصحاب آن نقل کردند، مثل «نوادر احمد اشعری» که اصحاب از آن نقل کردند. این استظهار خودم است.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی):
🔸 در قرن چهارم در زمان افرادی مانند #ابن_قولويه، شيخ صدوق، تا زمان شيخ طوسی در قرن چهارم تا اوائل قرن پنجم يکی از مسائل معرکة الآراء شيعه اين بود که ماه رمضان همیشه ۳۰ روز است یا گاهی ۲۹ روز هم می شود!؟
همان طور که الآن اختلاف افق و اتحاد افق، سر و صدای شيعه بر آن هست، در آن زمان اين بود که ماه رمضان دائماً سی روزه است يا نه؟ میشود بيست و نه روز هم باشد؟!
صف بندی شديدی به وجود آمده بود، يک عده ای اين طرف بودند، يک عده آن طرف بودند.
بعد از #شيخ_طوسی الحمدلله قصه حل شد، (انصافاً شيخ الطائفه)، روايتی را تضعيف کرد و البته شيخ طوسی هم اين کار را از استادش شيخ مفيد گرفته است. ديگر بعد از شيخ طوسی مسأله حل شد و بنابر اين شد که ماه رمضان مثل بقيه ماههاست؛ بيست و نه روز هم میشود، سی روز هم میشود.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✅ #شرف_الشمس
🔸 سوال :
آیا نقوش شرفالشمس که در نوزده برج حمل حکاکی میشود و منسوب به حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) است، اعتبار دارد؟ آیا استفاده از آن برای عموم جایز است؟
☑️ پاسخ آیتالله #شبیری_زنجانی:
ما سندی برمطالب منقوله درمورد انگشتر شرفالشمس نیافتیم. هرچند مرحوم #کفعمی در مصباح فرموده این حروف شکل #اسم_اعظم است، ولی سند معتبری بر این مطلب ذکر نکرده است. استفاده از آن به امید درک ثواب مانعی ندارد.
#فقه
@Nardebane_feghahat