eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ نوشتاری درباره "أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ، وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ" 1⃣ خطبه ۲۰۲ نهج‌البلاغه سخنان امیرالمؤمنین (علیه السلام) هنگام دفن فاطمه زهرا(سلام الله علیها) است. 2⃣ «أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ» یعنی من دائماً تا زنده‌ام، محزون هستم. 3⃣ «وَ أَمَّا لَیْلِی فَمُسَهَّدٌ» : «سَهاد» و «سَهر» به معنی بیداری است. «مسهّد» یعنی بیدار. 4⃣ در هست که به امیرالمؤمنین علیه السلام عرض کردند : چرا محاسنتان را خضاب نمی‌کنید ؟ فرمود : «اَلْخِضَابُ زِينَةٌ وَ نَحْنُ قَوْمٌ فِي مُصِيبَةٍ (نهج البلاغه،حکمت۴۷۳) ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله : 🔸 آقای بهشتی جزء نوادر بود. از نظر سرعت انتقال خیلی فوق‌العادگی داشت. هم قوّت فکر داشت و هم سرعت انتقال. آقای فانی اصفهانی هم با اعجاب درباره آقای بهشتی تعبیر می‌کرد: «او جوهره‌ای است!» 🔹 آقا موسی صدر هم خیلی ممتاز بود. دقّت آقای بهشتی را نداشت ولی صاف‌فهمی او فوق‌العادگی داشت و شاید عرفی‌تر از آقای بهشتی بود. آقا موسی جزء خیلی خوب‌ها بود. لذا آنها هر جا می‌رفتند، مورد توجه واقع می‌شدند. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج آیت الله 92/09/26 ❓اگر سنّي، شيعه شود آيا قاعده جب دارد؟ 🔸 مشهور در میان أصحاب اینست که اگر سنّی شیعه شد، قاعده‌ی جبّ دارد. بنابراین اعمالی که به جا آورده است، ولو اعمال از نظر شیعه باطل است، اما آن اعمال قضاء ندارد. أصل مسئله مسلّم پیش اصحاب است و فرقی بین کافر و مرتدّ و مخالف نیست همینطور که اگر کافر مسلمان شد، قاعده‌ی جبّ دارد و گذشته‌هایش معفوّ است، مرتدّ نیز اگر مسلمان شد، گذشته‌هایش معفوّ است و سنّی هم اگر شیعه شد، گذشته‌هایش معفوّ است. @Nardebane_feghahat
4_5987929269622278297.mp3
2.51M
🎧 آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی) ✔️ درس خارج فقه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ 🔸 تفاوت میان دو تعبیر نجاشی «کتاب النوادر» و «کتاب نوادر» 🔹 توضیحاتی پیرامون رساله عددیه شیخ مفید 🔸 توضیحی پیرامون ابواب نوادر در کتب روایی @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 کتاب مرحوم ابن ابی عمیر اسمش نوادر است، شش جلد هم بوده، صدوق هم کراراً نام می برد، چند بار در فقیه نام می برد «مِنْ نوادر ابن ابی عمیر»، مرحوم ابوغالب زراری هم وقتی کتابخانه اش را توصیف می کند، میگوید «نوادر ابن ابی عمیر ستة أجزاء» و قطعا یکی از کتب مهم اصحاب بوده، همین جزماً بین اصحاب مشهور بوده. لذا دوران امر می شود که کلمه «نادر» یا به معنای کمیاب، شاذ، منفرد باشد یا به معنای ناب باشد، نادر یعنی ناب. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آیت الله 1397/11/16 🔸 مرحوم شيخ مفيد در اين رساله­ معروف به «رساله عدديه» وقتی در يک روايت می­خواهد مناقشه کند، می­‌گوید اين روايت را اصحاب در «باب النوادر» آوردند. اين «باب النوادر» غالباً جايي است که روايات غير قابل اعتماده آورده می شود. 🔹 لذا آنچه که آخر الأمر به ذهن من رسیده، آنست که عبارت «نوادر» اگر در ضمن ابواب باشد یا آخر کتاب باشد، احتمالا همانی است که از شیخ مفید نقل شده (دال بر ضعف باشد) اما اگر به عنوان اسم کتاب باشد، مثل «نوادر ابن ابی عمیر» احتمالاً مراد روایات ناب باشد (نه روایات شاذ و نادر)، چون کتاب اصلی اصحاب ماست؛ مثل «نوادر الحکمة» که اصحاب آن نقل کردند، مثل «نوادر احمد اشعری» که اصحاب از آن نقل کردند. این استظهار خودم است. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔸 در قرن چهارم در زمان افرادی مانند ، شيخ صدوق، تا زمان شيخ طوسی در قرن چهارم تا اوائل قرن پنجم يکی از مسائل معرکة الآراء شيعه اين بود که ماه رمضان همیشه ۳۰ روز است یا گاهی ۲۹ روز هم می شود!؟ همان طور که الآن اختلاف افق و اتحاد افق، سر و صدای شيعه بر آن هست، در آن زمان اين بود که ماه رمضان دائماً سی روزه است يا نه؟ می­شود بيست و نه روز هم باشد؟! صف بندی شديدی به وجود آمده بود، يک عده­ ای اين طرف بودند، يک عده آن طرف بودند. بعد از الحمدلله قصه حل شد، (انصافاً شيخ الطائفه)، روايتی را تضعيف کرد و البته شيخ طوسی هم اين کار را از استادش شيخ مفيد گرفته است. ديگر بعد از شيخ طوسی مسأله حل شد و بنابر اين شد که ماه رمضان مثل بقيه ماه­‌هاست؛ بيست و نه روز هم می­‌شود، سی روز هم می­‌شود. @Nardebane_feghahat
🔸 سوال : آیا نقوش شرف‌الشمس که در نوزده برج حمل حکاکی می‌شود و منسوب به حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) است، اعتبار دارد؟ آیا استفاده از آن برای عموم جایز است؟ ☑️ پاسخ آیت‌الله‌ : ما سندی برمطالب منقوله درمورد انگشتر شرف‌الشمس نیافتیم. هرچند مرحوم در مصباح فرموده این حروف شکل است، ولی سند معتبری بر این مطلب ذکر نکرده است. استفاده از آن به امید درک ثواب مانعی ندارد. @Nardebane_feghahat
✳️ نظر مراجع تقلید پیرامون شرف الشمس و حرز منسوب به امیرالمؤمنین (علیه السلام) ✔️ آیت الله (حفظه الله تعالی): 🔸 به قصد رجاء مانعي ندارد. ✔️ آیت الله سید علی (مدظله العالی): 🔹 در شرع برای آن مراتب اعتبار قایل نیستند.
✳️ انگشتر و حرز منسوب به امیرالمؤمنین (علیه السلام) ✔️ آیت الله سید‌ محمد شاهرودی (ره): 🔹 در کتاب‌های حلیة المتقین و ضیاء الصالحین و بحار الأنوار ذکر شده است. حتی اگر سند آن صحیح نباشد رجاءا می توان عمل نمود. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله : 🔸 انگشتر و حرز شرف الشمس در روايات معتبر نيامده است و اعتبار ندارد. سزاوار است مؤمنين و مؤمنات براي حفظ خود از آيات و رواياتي که از معصومين (عليهم السلام) در کتب معتبر وارد شده است استفاده نمايند. @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ مخالفت آیت‌الله منتظری و شهید بهشتی با شکنجه در برابر اظهارات مرحوم مشکینی @Nardebane_feghahat