✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔹 من شاهد بودم كه نجف پر از مدرسه بود، كتاب فراوان بود، فعاليتهاي علمی رونق داشت و طلبهها واقعاً درس ميخواندند. دنيا در نظرشان بي مقدار بود. همه زاهد بودند و زحمت ميكشيدند.
🔸 ما كه طلبه جواني بوديم، احساس ميكرديم كه مثلاً آقايی #خویی هم به اندازه ما زحمت ميكشد و زندگيِ همسطحي با ما دارد.
🔹 وقتي جلد اول معجم آقاي خويي چاپ شد، ميدانستيم كه ايشان براي نوشتن اينكتاب، خيلي زحمت كشيدهاند.
🔸 اينكه طلبه احساس كند بزرگان حوزه هم زحمتكش هستند و رنج ميبرند، به شاگردان او قوّت ميدهد. همين باعث ميشد كه طلبهها هم آرام نداشته باشند و از صبح تا شب بكوشند.
🔹 به خاطر دارم روزي 14 درس و بحث داشتم. از اول صبح تا آخرشب. كار ديگري نداشتيم. فقط ميخوانديم و ميگفتيم و ميشنيديم.
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج اصول استاد شبزندهدار
94/10/28
🔸 صاحب هداية المسترشدين یعنی مرحوم حاج شیخ محمدتقی اصفهانی (قدس سره) از اعاظم علماي اصول هست و همچنین برادرش صاحب فصول (رضوان الله عليهما).
🔹 ميگويند فصول را دادند دست حاج شيخ محمدتقي و ایشان مزاحی کرد و فرمود: يک نقطه کم دارد!
❓سؤال: ... (پرسش مشخص نیست)
✅ جواب: بله؛ آنها حق دارند رد بکنند. شوخی است، فصول کتابی نيست که کسي بگويد فضول است ولی دیگر حالا شوخي است.
#اصول
@Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 وبینار تحلیل فهرستی💢
🔰 ارائه: استاد مددی (حوزه علمیه قم)
🔰 گفتوگو کنندگان: پروفسور نیومن (ادینبرو) و پروفسور گلیو (اگزتر)
🌐 برگزارکننده: کالج اسلامی لندن
فهرست:
00:03 خوشآمدگویی
03:53 مقدمه دکتر جهانگیری درباره کالج اسلامی لندن
10:48 مقدمه کمیل راجانی درباره تحلیل فهرستی
16:15 ارائه استاد مددی (1)
26:47 ترجمه
31:50 ارائه استاد مددی (2)
36:55 ترجمه
41:47 ارائه استاد مددی (3)
48:12 ترجمه
53:43 ارائه استاد مددی (4)
1:00:09 ترجمه
1:08:22 ارائه استاد مددی (5)
1:11:07 ترجمه
1:15:01 پرسش پرفسور گلیو
1:23:48 ترجمه (فارسی)
1:29:21 پاسخ استاد مددی به سوال اول
1:37:31 ترجمه
1:42:42 پاسخ استاد مددی به سوال دوم
1:45:20 ترجمه
1:47:34 پرسش پرفسور نیومن
1:58:58 ترجمه (فارسی)
2:02:04 پاسخ استاد مددی به سوال
2:14:10 ترجمه
2:21:00 پرسش یکی از حضار و پاسخ استاد مددی
2:23:49 ترجمه
2:25:58 صحبت دوم پرفسور نیومن
2:30:58 ترجمه
2:33:31 صحبت دوم پرفسور گلیو
2:37:20 ترجمه
2:40:16 نکات پایانی پرفسور گلیو
2:41:05 ترجمه
2:42:42 نکات پایانی پرفسور نیومن
2:43:02 ترجمه
2:43:46 نکات پایانی استاد مددی
2:48:10 ترجمه و خاتمه بحث
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج اصول استاد شبزندهدار
94/10/28
🔸 من ديدم اخيراً يک کتابي مثلاً سي يا چهل صفحهاي چاپ شده به نام «حذف الفضول من علم الاصول». ميگويد تمام اصول همهاش همين سي يا چهل صفحه است. بقيهاش فضول است.
🔹 اين صاحب أعيان الشيعة سيد محسن امين (قدس سره) يک کتابي از او چاپ شده به نام «حذف الفضول من علم الاصول».
🔸 خب اين هم خيلي کم لطفي به علم اصول است که اين جوري بگوييم. اگر اين تحقيقات نبود مگر اين قوام در استدلال پيدا ميشد در فقه؟ خب حالا بعضي جاهايش هم ممکن است يک مقداري متورم شده باشد؛ ولي اين جوري نيست که بعضيها خيال ميکنند.
🔹 اگر خداي نکرده کسي اصول را از فقه بگيرد، آن وقت آن فقهي ميشود که ديگر خيلي بي در و دروازه، و هرج و مرج در آن ايجاد ميشود.
#اصول
@Nardebane_feghahat
❓ما هو رأي سماحتکم في تفسیر علي بن ابراهیم القمي (رحمه الله) المطبوع و المتداول في زماننا هذا؟
✔️ پاسخ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔹 بسمه تعالی. لا إشکال في أن علي بن ابراهیم القمي له کتاب فیما یرتبط بالقرآن و المقدار الواضح –تقریباً– له کتاب في تفسیر و کتاب آخر في علوم القرآن، کما انه لا اشکال في أن الکتاب المطبوع لیس له جزماً. نعم روي الحسن بن سلیمان الحلي –تلمیذ الشهید الاول– في کتابه (المنتخب من مختصر البصائر) عن هذا الکتاب بعنوان تفسیر القمي و من ذلك اشتهر الکتاب بأنه تفسیر القمي و التفصیل موکول الی محلّه.
@Nardebane_feghahat
✳️ #توثیق_راوی_نسبت_به_خودش (4)
✔️ علامه مامقانی قائل شده که توثیق یک راوی از روایتی که خودش نقل کرده، کفایت می کند. ایشان می نویسد:
🔹 و روى الكليني في كتاب:العشرة من الكافي بسنده:
«...عن الحسن بن الجهم، قال: قلت لأبي الحسن (عليه السلام): لا تنسني من الدعاء. قال: «تعلم أنّي أنساك؟» قال: فتفكّرت في نفسي و قلت: هو يدعو لشيعته، و أنا من شيعته. قلت:لا تنساني، قال: «كيف علمت ذلك»؟ قلت: أنا من شيعتك، و أنت تدعو لهم. فقال:«هل علمت بشيء غير هذا»؟ قال: قلت: لا، قال: «إذا أردت أن تعلم مالك عندي،فانظر مالي عندك».
🔸 و هذا يدلّ على نهاية جلالة الرجل و تقرّبه عند الرضا (عليه السلام)، و كون الراوي نفسه لا يقدح؛ بأنّ الشيعي لا يباهت إمامه، و لا ينسب إليه ما لم يقل.
📚 تنقيح المقال ج19 ص44_45
#رجال
@Nardebane_feghahat
🔸 از مرحوم آيت الله #سعيدی_کاشمری نقل شده که : بعد از ماه مبارك رمضان، پزشكی مسيحي كه مقيم كاشمر بود ، ايشان هم به ديدنم آمد . از هر دري صحبت مي شد . اين پزشك به شوخي و با خنده گفت : گر چه هر چه شما بفرماييد كاملا صحيح است ولي من در راز بعضي از حرف هاي شما علماء مانده ام. اگر سراغ قبرستان را بگيريد و آمار برداري كنيد ، بيشتر مرگ و ميرها پس از ماه مبارك رمضان اتفاق افتاده است . زنان و مردان مسني كه توانايي روزه ندارند ولي بر اساس اعتقادي كه دارند روزه ميگيرند. روشن است كه بدن تحمل نخواهد داشت . طي ماه روزه و ماه هاي بعد از آن رقم مرگ و مير بالا مي رود . آن وقت از همه جالب تر اين كه شما مي فرماييد #صوموا_تصحوا . روزه بگيريد تا سالم بمانيد. اين چه سلامتي كه به مرگ منجر مي شود !
🔹 بعد به او گفتم : جناب جمشيدي ! بد نيست شما سند همين روايت را بررسي كنيد كه آيا وجهي دارد يا نه ؟ چون به نظر ميرسد سند آن تمام نباشد. فقط #شهرت پيدا كرده است. روزه يك حكم شرعي است كه بايد انجام داد. و شرط صحت روزه هم سلامت فرد است. حال اين #روزه بگيريد تا سالم بمانيد چندان با عقل جور در نمي آيد . و اين كه خيلي از علماء هم براي اثبات وجوب روزه به جاي ادله شرعي سراغ دانشمندان علوم تجربي را گرفته اند هم كار نادرستي است . چون آنها روزه را چيز ديگري مي دانند. نه آنچه كه ما واجب ميدانيم .
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ چرا همزه را «اُمّ الباب» دانسته اند؟
🔹 اُمّ البابِ هر بابی به معنی اصل و ریشه آن باب است که اصل بودنش نیز ملاک دارد.
🔸 غالباً ملاک آن، کثرت استعمال است و به واسطه ی کثرت استعمال احکام خاصی در مورد آن جاری میشود؛ به عنوان مثال: در بین ادوات استفهام، «همزه» استعمال بیشتری دارد، لذا احکام اختصاصی را نیز دارا می باشد.
🔹 ثمره تعیین «اُم الباب» این است که نحویون قائلند هنگامی که میخواهیم در عبارتی چیزی را در تقدیر بگیریم، اگر دارای اُم الباب باشد، فقط باید «اُمّ الباب» در تقدیر گرفته شود (نه سایر ادوات)
🔸 به عنوان مثال: در ادوات نصب، «أن» اُمّ الباب است و عندالتقدیر باید همان را مقدّر بگیریم.
✍ رضا حسینی
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✳️ #وحید_بهبهانی (1)
🔹 وحید بهبهانی (۱۲۰۵-۱۱۱۷ ق)، از علما و فقهای بزرگ شیعه در قرن ۱۲ هجری به شمار میآید.
🔸 علامه وحید بهبهانی به حمایت و دفاع از علم اصول برخاست و آن را احیا کرد.
🔹 شکست دادن اخباریان و تربیت مجتهدانی مانند علامه بحرالعلوم و میرزای قمی، باعث شد که وحید بهبهانی «استاد الکل فی الکل» نامیده شود.
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ #وحید_بهبهانی (2)
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی)
🔹 وحید بهبهانی هم انصافاً خیلی تاثیر شدید عقلانی در مقابل اخباری ها ایجاد کردند.
🔹 ایشان بحث رجالی هم دارند که بحث جبران با شهرت عملی را قبول کردند و حدیث صحیح معرض عنه را رد کردند.
🔸 ظاهراً اولین شخصی که می گوید: «ثقات، محدود به کسانی که علامه در خلاصه گفته است، نیست» مرحوم وحید است.
🔹 ایشان به تعبیر ما حوض های کرّی درست کرد (مثل کثرت روایت، اصحاب اجماع و مشایخ اجازه و...) و خیلی ها را توثیق کرد. بله، این کار (مثل جابریت و کاسریت) در کلمات امثال شهید ثانی هم هست ولی محدود است.
#رجال
@Nardebane_feghahat
اذیت نمودن خطاف.mp3
5.21M
✔️ الكافي: «عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِاللَّهِ (عليهالسلام) عَنْ قَتْلِ الْخُطَّافِ أَوْ إِيذَائِهِنَّ فِي الْحَرَمِ فَقَالَ: لَا يُقْتَلْنَ فَإِنِّي كُنْتُ مَعَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ (عليه السلام) فَرَآنِي وَ أَنَا أُوذِيهِنَّ فَقَالَ لِي يَا بُنَيَّ لَا تَقْتُلْهُنَّ وَ لَا تُؤْذِهِنَّ فَإِنَّهُنَّ لَا يُؤْذِينَ شَيْئاً»
❓ آیا این روایت که در مورد اذیت کردن پرستو است، با عصمت امام صادق(علیه السلام) منافات ندارد؟
🎤 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
❓سوال :
نظرتان راجع به #هشام_بن_سالم و #مومن_طاق چیست ؟
✅ جواب آیت الله #مددی حفظه الله :
از این دو بزرگوار سابقهی غیر ولایت أهل بیت علیهم السلام در دست نداریم.
#رجال
@Nardebane_feghahat