قال مولانا صاحبُ العصرِ و الزمانِ عجّلَ اللهُ فَرَجَه ؛
إنّا غَيرُ مُهمِلينَ لِمُراعاتِكُم و لا ناسينَ لِذِكرِكُم وَ لَولا ذلكَ لَنَزَلَ بِكُم أللّأواءُ وَ اصطَلَمَكُم الأعداءُ.
وجود مقدّس ولیّ عصر أرواحنا لتراب مقدمه الفداء فرمود ؛
ما از رسیدگی و سرپرستی شما کوتاهی و إهمال نکرده ایم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم ، و اگر جز این بود ، دشواری ها و مصیبت ها بر شما فرود می آمد و دشمنان ، شما را ریشه کن میکردند.
بحارالأنوار ۵۳ / ۱۷۵.
#یا_صاحب_الزمان_أدرکنی
#جمعه
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
انا لله و انا الیه راجعون
هوالعزیز؛
🔻استاد معظم حضرت آیتالله العظمی حاج شیخ جعفر سبحانی ادام الله ظله
درگذشت متعلقۀ گرامیتان، بانوی مؤمنه حاجیه خانم مخترع (از خاندان مجتهدی تبریزی) را محضر جنابتان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن مرحومه ، سفره ی تنعم حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها را مسئلت دارم.
شاگرد کوچکتان
أقل الخلیقه؛
سید صائب هاشمی نسب
حوزه علمیه قم
#حوزه_علمیه_قم
#حوزه_علمیه
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
« بخش اول »
🔻 عدالت در دولت نبوی
در سیره پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) عدالت در جنبههای فردی و اجتماعی وجود دارد و خود ایشان اجرا کننده عدل و قسط بود تا آنجا که امام علی (علیهالسّلام) در وصف ایشان میفرماید:
«سیرتش میانهروی است، آیینش راهنماینده، کلامش جدا کننده حق از باطل و داوریاش قرین عدالت بود.»
🔹 عدالت در سیره نبوی
عدالت در سیره نبوی جایگاه مشخص و بسیار والایی دارد.
پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به منظور برقراری عدالت در همه زمینهها، نهایت سعی و کوشش خود را مبذول داشت. از دید آن حضرت بین سیاه و سفید فرقی وجود ندارد و جز علم و تقوا کسی بر دیگری فضیلت و برتری ندارد.
در سیره پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) عدالت در جنبههای فردی و اجتماعی وجود دارد و خود ایشان اجرا کننده عدل و قسط بود تا آنجا که حضرت امیرالمومنین علی (علیهالسّلام) در وصف ایشان میفرماید: «سیرتش (سیرت پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) ) میانهروی است، آیینش راهنماینده، کلامش جدا کننده حق از باطل و داوریاش قرین عدالت بود.»
از کلام گوهربار ایشان است:
«برابری انسانها با یکدیگر مثل دندانههای شانه است یا همچون پیمانههای برابرند.» «عادلترین مردم کسی خواهد بود که برای مردم همان را بپسندد و بدان رضایت دهد که برای نفس خود نمیپسندد و بر آنان آنچه را برای خود روا نمیدارد، روا ندارد.»
📚 برشی از کتاب « دین سیاسی ، سیاست دینی » از تألیفات استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب
https://zil.ink/noor.shariat
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
✨در روز جمعه ، أوّل رجب سال ۵۷ هجری قمری ، إمام محمّد بن علیّ باقر العلوم علیه السّلام در شهر مدینة متولّد شدند.
نام مبارک ایشان محمّد ، و کنیه آن حضرت أبوجعفر ، و القاب آن جناب باقرالعلوم ، الشّاکر لله ، هادی ، أمین و شبیه است ، و لقب شبیه به خاطر شباهت آن حضرت به پیامبر أکرم صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ است.
پدر بزرگوار ایشان إمام زین العابدین علیّ بن الحسین علیه السّلام است و مادر آن حضرت ، امّ عبدالله ، فاطمه دختر إمام حسن مجتبی علیه السّلام میباشد ، لذا إمام باقر علیه السّلام اولین علوی است که از پدر و مادر هر دو ، نَسَب مبارکشان به پیامبر و أمیرالمؤمنین و صدیقه کبری سلام الله علیهم أجمعین میرسد.
در شرافت مادر إمام باقر علیه السّلام همین بس که إمام صادق علیه السّلام درباره ایشان فرمود ،
جدّه ام صدّیقه بود و در میان فرزندان إمام مجتبی زنی به درجه و مرتبه او نرسید.
این بانو ، در جریان واقعه کربلا حضور داشت و همراه إمام سجاد علیه السّلام و زینب کبری سلام الله علیها به إسارت رفت و وقایع شام و کوفه را دید.
إمام باقر علیه السّلام خود در مورد حضورش در کربلا ، فرمودند جدّم إمام حسین کشته شد ، در حالی که من چهار ساله بودم و کشته شدن او را به یاد می آورم✨
#إمام_باقر_علیه_السلام
#رجب_المرجب
┏━🦋━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🦋━┛
#رجال
💠 علمِ بینظیر #امام_باقر علیه السلام
أَخْبَرَنِي اَلشَّرِيفُ أَبُو مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنِي جَدِّي قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْقَاسِمِ اَلشَّيْبَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اَلرَّحْمَنِ بْنُ صَالِحٍ اَلْأَزْدِيُّ عَنْ أَبِي مَالِكٍ اَلْجَنْبِيِّ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَطَاءٍ اَلْمَكِّيِّ قَالَ: مَا رَأَيْتُ اَلْعُلَمَاءَ عِنْدَ أَحَدٍ قَطُّ أَصْغَرَ مِنْهُمْ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ لَقَدْ رَأَيْتُ اَلْحَكَمَ بْنَ عُتَيْبَةَ مَعَ جَلاَلَتِهِ فِي اَلْقَوْمِ بَيْنَ يَدَيْهِ كَأَنَّهُ صَبِيٌّ بَيْنَ يَدَيْ مُعَلِّمِهِ. وَ كَانَ جَابِرُ بْنُ يَزِيدَ اَلْجُعْفِيُّ إِذَا رَوَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ شَيْئاً قَالَ حَدَّثَنِي وَصِيُّ اَلْأَوْصِيَاءِ وَ وَارِثُ عِلْمِ اَلْأَنْبِيَاءِ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَ السَّلاَمُ.
✍🏻 شيخ مفيد رحمه الله از عبداللّه بن عطاء مكى روايت كرده كه مىگفت: هرگز نديدم عُلما را نزد احدى حقیر و متواضع، چنانكه مىديدم آنها را در نزد حضرت امام محمدباقر عليه السلام؛ و هر آينه ديدم "حكم بن عتيبه" را با آن كثرت علم و جلالت شأنی كه در نزد مردم داشت، هنگامى كه در نزد آن جناب بود چنان مىنمود كه طفل دبستانى است در نزد معلم خود نشسته؛ و جابر بن يزيد جعفى هرگاه از آن حضرت روايتى مىكرد مىگفت: حديث كرد مرا وصى اوصياء و وارث علوم انبياء محمّد بن على بن الحسين صلوات اللّه عليهم اجمعين.
📚 الارشاد، مفید رحمه الله، ٢ _ ١۶٠
💥این روایت، ما را بیاد عبارتی دربارهٔ جناب "زراره" رحمه الله، از اصحابِ خاصِ امام صادق علیه السلام، میاندازد:
حدثنی ابراهیم بن محمد بن العباس الختلی، قال حدثنی أحمد بن إدریس القمی، قال حدثنی محمد بن أحمد بن یحیی ، عن محمد بن أبی الصهبان أو غیره، عن سلیمان بن داود المنقری، عن ابن أبی عمیر، قال قلت لجمیل بن دراج، ما أحسن محضرک و أزین مجلسک. فقال إی والله ما کنا حول زرارة بن أعین إلا بمنزلة الصبیان فی الکتاب حول المعلم.
✍🏻 جناب "ابن أبی عُمیر" که از بزرگانِ شیعه و از اصحابِ إجماع است، گوید: به "جمیل بن دَراج" گفتم: محضر درسِ شما چه باشکوه و پربار است! گفت: آری؛ بخدا سوگند، ما نزد "زرارة بن اعین" مانندِ کودکان مکتبی که اطراف معلّمشان باشند، بودیم.
📚 اختیار معرفة الرجال، نشر: مؤسسه آل البیت، ١/٣٤٦، گزارش شماره ٢١٣
✅ پی نوشت:
جناب "جمیل بن دَرّاج" از بزرگانِ اصحاب و از اساتید جنابِ "ابن أبی عمیر" بود؛ هردوی این بزرگواران از بزرگان شیعه و "اصحاب إجماع" میباشند. جالب آنکه "جميل بن دراج" با آن عظمت علمی که شخصی همچون "ابن أبی عمیر" کرسیِ درسش را میستاید، دربارهٔ جناب "زراره" آن تعبیر را بکار میبرَد! جناب زراره نیز از اصحاب اجماع است و از فقهای بینظیر در تاریخ شیعه میباشد.
🌹رضوان الله علیهم🌹
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
#آداب_ماه_رجب
🔆 از جامعترین ادعیه ماه رجب
🌹 از رئیس مذهب مولانا امام صادق عليه السلام روايت است كه فرمودند بخوان در ماه رجب:
اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ صَبْرَ الشَّاكِرِينَ لَكَ، وَ عَمَلَ الْخَائِفِينَ مِنْكَ، وَ يَقِينَ الْعَابِدِينَ لَكَ. اللَّهُمَّ أَنْتَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ، وَ أَنَا عَبْدُكَ الْبَائِسُ الْفَقِيرُ، أَنْتَ الْغَنِىُّ الْحَمِيدُ، وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِيلُ. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاكَ عَلَى فَقْرِى، وَ بِحِلْمِكَ عَلَى جَهْلِى، وَ بِقُوَّتِكَ عَلَى ضَعْفِى، يَا قَوِىُّ يَا عَزِيزُ. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْأَوْصِياءِ الْمَرْضِيِّينَ، وَاكْفِنِى مَا أَهَمَّنِى مِنْ أَمْرِ الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
✍🏻 اى خدا از تو درخواست مىكنم كه مرا صبر شكرگزاران عطا كنى و عمل خداترسان و يقينِ اهل عبادت را نصيبم فرمايى، خدایا تو بلند مقام و بزرگى و من بنده بينواى فقير توام، تو غنى هستی و ستودهصفات، و من عبد ذليل توام، اى خدا درود فرست بر محمد و آلش (علیهم السلام) و منت گذار بر من با غنايت بر فقرم و با حلمت بر جهلم و با توانائيت بر ناتوانىام، اى تواناى با عزت، درود فرست بر محمد و آلش كه اوصياء پسنديده رسولت هستند، و مهمات امور دنيا و آخرت مرا كفايت فرما اى مهربانترين مهربانان عالم.
📙مصباح المتهجد، شیخ طوسی رحمه الله، ص ٨٠٢
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔻صالح بن سعيد روايت كرده ؛
در سامرا خدمت إمام هادی علیه السّلام مشرّف شدم ، به حضرت عرض کردم اين ستمكاران در همه امور سعى كردند در خاموش کردن نور شما و پنهان كردن ذكر شما ، تا آنجا كه شما را در چنين جايى فرود آوردند كه محل نزول گدايان و غریبان بىنام و نشان است.
حضرت فرمودند اى پسر سعيد ، هنوز تو در معرفت قدر و منزلت ما در اين پايهاى و گمان مىكنى كه اينها با رفعت شأن ما منافات دارد؟ پس با دست مبارك خود به طرفی اشاره كرد ، چون به آن جانب نظر كردم بُستانها ديدم به انواع رياحين آراسته ، و باغها ديدم كه به انواع ميوهها پيراسته ، و نهرها ديدم كه در صحن آن باغها جارى بود و قصرها و حوران و غلمان در آنها مشاهده كردم كه هرگز نظير آنها را خيال نكرده بودم. از مشاهده اين احوال ديدهام حيران و عقلم پريشان شد. پس حضرت فرمود ما هرجا كه باشيم اينها از براى ما مهيا است. ما در كاروانسرای گدايان نيستيم.
کافی ١ / ۴۹۸ ، حدیث ۲.
#إمام_هادی_علیه_السلام
#سوم_رجب_المرجب
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
« بخش دوم »
🔻عدالت در سطح نظام سیاسی
تحقق عدالت و برابری یکی از اهداف رسالت پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بود.
قرآن کریم در اینباره میفرماید: «براستی که پیامبرانمان را همراه با پدیدههای روشنگر فرستادیم و همراه آنان کتاب آسمانی و میزان فرو فرستادیم تا مردم به دادگری برخیزند.»
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) عدل را میزان خداوند در زمین میداند.
و میفرماید: «اگر میخواهید شما را از امارت و رهبری با خبر سازم اولش ملامت است و دومش ندامت و سومش عذاب روز قیامت، مگر آن کس که عدالت ورزد.»
این سخن از پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نشان دهنده ارزش اجرای عدالت و سختی این کار است.
هجرت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) از مکه به مدینه تاثیر مهمی بر تشکیل دولت داشت و این مسئله در تحقق عدالت و امنیت مؤثر بود و نقش بهسزائی در این زمینه داشت و این امر از آن رو با اهمیت است که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) با شعار توحید و یگانگی و برابری انسانها با یکدیگر و اسکان در مدینه و تمرکز در آن راه را برای ایجاد دولت و تحقق امنیت و عدالت هموار نمود.
📚 برشی از کتاب « دین سیاسی ، سیاست دینی » از تألیفات استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب
https://zil.ink/noor.shariat
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔻شما به تماشای ویدیوی "نابسامانی در سازمان روحانیت و حوزات علمیه" در آپارات دعوت شده اید.
~√ نابسامانی در سازمان روحانیت و حوزات علمیه ، خطر جدایی جامعه از متولیان دینی
️- بودجه موسسات حوزوی و دینی
- استقلال حوزات علمیه
- آیا استقلال حوزات علمیه بمعنی سکولاریسم است ؟
- طریقه ترویج فرهنگ و عقاید مذهب
- ناکارآمدی تبلیغات حکومتی در مساجد و تکایا
- لازمه دخالت مراجع و متولیان امر به ورود زوائد علمی و تقلیل اصل طلبگی
- اهتمام به تدوین مقالات علمی از سوی طلاب و روحانیون
📍 بیانات استاد محقق دکتر هاشمی نسب
در حاشیه درس خارج فقه مسائل مستحدثه تلقیح مصنوعی
🔹این درس بطور مجازی ایراد میگردد.
https://www.aparat.com/v/64os1
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«اَلسّلٖامُعَلےمَنْتُهَیِّجَقَلبهالِلحُسینْ»
سلام بر کسی ڪه قلبش برای حسین ازجای ڪنده شد«💔»
#شب_جمعه
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
« بخش سوم »
🔻 عدالت در اجرای قانون
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در جهت اجرای بهتر عدالت در جامعه و رفع خصومات، ساختاری برای قضاوت و دادرسی پدید آورد و خود نخستین قاضی #حکومت_اسلامی بود.
او که خود در نگاه کردن به اطرافیانش نیز عدالت میورزند، نماد کاملی از قضاوت صحیح و عادلانه در جامعه بود.
برای نمونه در فتح مکه زنی از اشراف قبیله بنی مخزوم مرتکب سرقت شد و از نظر قضایی جرمش آشکار شد، خویشاوندان آن زن که اجرای حد را برای شرافت قبیلهای خود زیانبار میدیدند، اسامه بن زید که نزد پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) ارج و قربی داشت را وادار به شفاعت نمودند،اما همین که اسامه زبان به شفاعت گشود، آن حضرت خشمگین شد و فرمود: «مگر میتوان حدود و قانون را اجرا نکرد.» و فوراً دستور مجازات را صادر کرد و نیز فرمود: «اقوام و ملل پیشین دچار سقوط شدند، زیرا در اجرای قانون تبعیض روا میداشتند. قسم به خدایی که جانم در دست اوست در اجرای #قانون درباره هیچ کس کوتاهی و سستی نمیکنم، اگرچه مجرم از نزدیکان من باشد.»
#قرآن_کریم بر اجرای عدالت و داوری به حق اصرار ورزیده و میفرماید: «هرگاه میان مردم حکم کردید، باید به عدالت حکم کند.»
حتی گفتار شما نیز بر اساس عدالت باشد، «و هنگامی که سخن میگویید عدالت را رعایت نمایید.»
📚 برشی از کتاب « دین سیاسی ، سیاست دینی » از تألیفات استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب
https://zil.ink/noor.shariat
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
هدایت شده از دفتر آیت الله العظمی گرامی
💠 آثار اهانت به مراجع تقلید
مرحوم [آیت الله] آقای داماد برایم نقل کردند:
در یک روز برفی، که مرحوم حاج شیخ [عبدالکریم حائری یزدی] برای درس میآمدند، یکی از اعضای آستانه حضرت معصومه سلام الله علیها که در یکی از مقبرهها با دوستان خود نشسته بود، بلند میگوید:
این شیخ را ببین که در این روز برفی هم دست از دکانداری خود برنمیدارد!
از قضا همان روز مبتلا به دل درد میشود و بالاخره، به حاج شیخ متوسل میشوند، ایشان میفرمایند:
من از حق شخصی خودم گذشتم، ولی حساب مرجعیت فقط به من مربوط نمیشود!
بالاخره، آن شخص همان شب مُرد!
در عمر خودم کسانی را دیدهام که به برخی مراجع بسیار توهین کردند و جوانمرگ شدند!
📚 کتاب خاطرات آیتالله العظمی گرامی، صفحه ۹۹.
📎 #برگی_از_یک_کتاب
📎 #سیره_علما
═══✼🍃🌹🍃✼══
🆔 @GERAMI_ORG
🔅 در روز دهم رجب سال ۱۹۵ هجری قمری بنا بر نقل مشهور ، حضرت جواد الائمة علیه السّلام به دنیا آمدند.(۱)
نام مادر بزرگوار ایشان سبیکه یا دُره است که حضرت رضا علیه السّلام ایشان را خیزران نامیدند.(۲)
نام آن حضرت محمّد ، و کنیه ایشان أبوجعفر ، و مشهورترین القاب آن حضرت تقیّ و جواد است.
حضرت امام رضا علیه السّلام ، آن حضرت را با کنیه یاد میکردند و میفرمودند أبوجعفر وصیّ و جانشین من در خانواده ام بعد از من است.(۳)
روزی در ایام کودکیِ حضرت جواد الائمة علیه السّلام ، آن حضرت را نزد پدر بزرگوارش امام رضا علیه السّلام آوردند ، آن حضرت فرمودند این مولودی است که برای شیعه مبارکتر از او به دنیا نیامده است.(۴)
۱) بحارالأنوار ۵۰ / ۷.
۲) بحارالأنوار ۵۰ / ۷.
۳) بحارالأنوار ۵۰ / ۱۸.
۴) کافی ۱ / ۳۲۱.
#امام_محمد_تقی_علیه_السلام
#دهم_رجب_المرجب
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
💠 «مَنْ عَمِلَ عَلَى غَيْرِ عِلْمٍ مَا أَفْسَدَ أَكْثَرُ مِمَّا يُصْلِح¹»؛ هركس بدون علم عمل كند آنچه را فاسد میكند بيشتر از آنچه است كه اصلاح میكند.
🎤 کلام فقیه:
#هر_عملى از هر عمل كنندهاى، چه براى دنيا و چه براى آخرت باشد، همچنين چه شخصى باشد چه اجتماعى، بايد از روى #علم باشد.
✔️ و علم چیزی است كه خلاف در آن نيست.
💣 اگر اينطور نباشد عمل از روى #جهل است، حتى در صورتى كه از روى ظن باشد، زيرا ظن از حق بىنياز نمیكند؛ لذا لامحاله آنچه #فاسد میكند بيشتر است از آنچه #اصلاح میكند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌 ۱. نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص۱۳۴.
🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی
◻️ #کلام_فقیه #امام_جواد علیهااسلام
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
بِسْمِ اَلْلّهِ اَلْرَحْمِنِ اَلْرَحِیْمِ
🔘 معرفی کانال رسمی استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب :
✨ استاد درس خارج حوزه علمیه قم
✨دکترای تخصصی
(PhD in Clinical Psychology)
..................................................
🔘 اهداف کانال :
✨آشنایی با تألیفات استاد در علوم مختلف حوزوی و دانشگاهی
✨اطلاعیه ها
✨ استفتائات
✨ آراء علمی
✨ مسائل شرعی و فقهی
✨ مسائل اجتماعی
✨ مباحث روانشناختی
✨روایت و احادیث ائمه اطهار علیهم السلام
✨مراسمات و مناسبات
✨اطلاع رسانی دروس خارج فقه و اصول
تمام راه های ارتباطی 🔽
https://zil.ink/noor.shariat
پیام رسان ایتا 🔽
https://eitaa.com/norshariat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«آقای کربلا...
لک زده دلم برا شبهای کربلا...»
#شب_جمعه
#صلےاللهعلیڪیااباعبدالله💔
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨فرخنده میلاد باسعادت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام مبارک باد✨
#مولود_کعبه💖
#علی_مع_الحق_و_الحق_مع_علی
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🌟#علی_بن_ابیطالب ، همان شخصیتِ یگانه ایست که در آغوش رسول الله پرورش پیدا کرد.
او همان کسی است که #رسول_الله در باره اش فرمود :
« انا أديب اللّه و علىّ أديبى۱ »من ادب شده خدايم و على ادب شده من... .
🔰#خاتم_النبیین به تربيت چنين انسانى ، بشريت را به به كمال آدميت رساند وبا تربیت علی به دنیا اثبات کرد بزرگترين باغبان بوستان انسانيت است ....
📌۱. بحار الانوار، ج۱۶، ص ۲۳۱
📚آشنایی با مقدمه ی اصول دین
آیت الله العظمی وحید خراسانی
▫️#کلام_فقیه #امیر_المومنین
✅ @Fatemyeh_ValiAsr
رسول خدا صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ فرمود :
حاضرین و غائبین أمّتم را به حفظ احترام زینب وصیّت میکنم ، همانا او همانند خدیجه کبری است.
«📚خصائص الزینبیّة / ۶۰»
••••••••••••••••••••••••••••••••
شهادت عالمۀ بی معلمه ، عقلیۀ بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها تسلیت باد.
#یا_زینب_کبری💔
┏━🕯━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🕯━┛
🔻برائت شیعی
حقوق - اخلاق - آزادی - روابط
🔸 برخی در تلاشند باورداشت برائت را در تضاد با حقوق و اخلاق و آزادی پیروان سایر ادیان و مذاهب وانمود کنند ؛ در همین راستا موضع صریح شیعیان برائی در این موضوعات را بیان میکنیم :
1- #حقوق_طبیعی و #حقوق_مدنی پیروان تمامی مکاتب و مذاهب محترم است و مطابق قانون و شریعت میبایست مراعات گردد....
2- #شیعیان در روابط خود با پیروان سایر مکاتب #اخلاق حسنه را رعایت کرده ، همراه مدارا و بزرگواری با ایشان رفتار مینمایند....
3- آزادی عقیده و آزادی بیان برای تمامی انسانها محفوظ است و پیروان سایر ادیان و مذاهب نیز باید آزادی شیعیان را پاس بدارند....
4- معاشرت نیکو با تمامی انسانها و شرکت در مجالس و کمک به نیازمندان با لحاظ منافع و هویت #شیعه توصیه شده است....
🔹همه این قوانین که روایات اهلبیت علیهمالسلام نیز بدان سفارش دارد ، دلالتی بر حقانیت یا احترام ذاتی پیروان سایر مکاتب نداشته و اختصاصی به مسلمانان نیز ندارد، و در مورد همه مکاتب الهی یا بشری صادق است.
ما با حفظ برائت درونی و #هویت_شیعی به حقوق و آزادی انسان احترام میگذاریم و از دیگران هم انتظار داریم که به حقوق و آزادی شیعیان احترام متقابل داشته باشند. اخلاق و معاشرت نیکو بیشتر از آن که سزاوار مخالفین باشد بایسته شیعیان و نشانگر فضائل ایشان است....
📚 برشی از مباحث استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب
#تبری #آزادی #اخلاق #حقوق #سیاست_داخلی #تقیه #حوزه #حوزه_علمیه_قم #حوزه_علمیه #فقه_اخلاق #فقه #مذاهب #ادیان #وحدت #برائت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«و أنَا أبحَثُ عنِّي؛ وَجَدْتُكَ یٰا حُسین..!»
(و هنگامی که در پیِ خودم بودم تــو را یافتم، یا حسین♥️)
#شب_جمعه
┏━🕊━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🕊━┛
🔻حضرت ثامن الحجج امام رضا علیه السلام فرمودند:
🔹 روز جمعه در قنوت نماز بگو ؛
اللَّهُمَّ أَصْلِحْ عَبْدَكَ وَ خَلِيفَتَكَ بِمَا أَصْلَحْتَ بِهِ أَنْبِيَاءَكَ وَ رُسُلَكَ ، وَ حُفَّهُ بِمَلائِكَتِكَ وَ أَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ مِنْ عِنْدِكَ ، وَ اسْلُكْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً يَحْفَظُونَهُ مِنْ كُلِّ سُوءٍ ، وَ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْناً يَعْبُدُكَ لَا يُشْرِكُ بِكَ شَيْئاً ، وَ لَا تَجْعَلْ لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ عَلَى وَلِيِّكَ سُلْطَاناً ، وَ ائْذَنْ لَهُ فِی جِهَادِ عَدُوِّكَ وَ عَدُوِّهِ وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ إِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَیءٍ قَدِيرٌ.
▪️خداوندا ، أمر ظهور بنده شایسته و خلیفه راستینت را إصلاح فرما ، همانگونه که کار پیامبران و فرستادگانت را إصلاح نمودی ، و از فرشتگانت نگهبانانی بر او بگمار ، و از سوی خویش با روح القدس او را یاری و پشتیبانی فرما ، و دیدهبانانی از پیش رو و پشت سر همراه وی گردان ، تا از شرّ هر سوئی نگاهش دارند ، ترس و هراس او را به أمن و أمان مبدّل ساز ، در حالیکه تو را میپرستد و هیچ چیز را همتا و همانند تو نمیداند ، و برای هیچ یک از آفریدگانت برتری و غلبه بر ولیّت قرار مده ، و او را در جهاد با دشمنت و دشمنش إجازه فرما ، و مرا از یاران او قرار ده ، که همانا تو بر هر أمری توانایی.
بحارالأنوار ۸۹ / ۲۵۱.
#صاحب_الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
#روز_جمعه
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔻توحید ، از عرفانِ وجودی تا کلامِ فلسفی
✍️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب
▪️عاقبت ذهن گرایی و خیال بافی جز تناقض نیست.
عارف مسلمان با تفکر در ذات خدا او را به وجود تقلیل داد. ذات خدا همان وجود شد تا بینهایت و نامحدود بودن ذات خداوند به وجود خدا برسد. وجودی که حقیقتی فراتر از سایر اوصاف و مشابه وجود سایر موجودات در نظر گرفته شد. حاصل این تناقضی شد میان وجود مخلوق و وجود خالق که در طول یکدیگر قابل تصور و تحقق نبودند.
عدم محدودیت در وجود ، غیر از بینهایت کمی است. وجود نامحدود هر غیر را از هر جهت نفی میکند تا جایی که فرض وجود محض حتی فرض هر غیر را ناممکن مینماید. نزد عارف ذات الهی وجود بینهایت است و هر چه غیر او موجود فرض شود به وجود است که موجود شده است. در این صورت وجود ذهنی و علم حضوری و شهود عقل هم نفی میشود که آغاز شکاکیت حتی در مدعا اصالت وجود و وحدت وجود است. یعنی با یک تحلیل دقیق عرفان وحدت وجود ، نظامی خود ویرانگر است.
بدتر آن که برخی با مقسم قرار دادن وجود به دنبال اثبات ذات خدا بوسیله عقل میروند. بعد از فرض اصالت و وحدت برای وجود آن را به واجب و ممکن تقسیم میکنند. گذشته از مصادره به مطلوب بودن این مقدمه در اثبات عقلی وجود خداوند پیش از اثبات وجود خارجی برای وجود واجب یا وجود مستقل، اساس تقسیم با تحلیل دقیق ارائه شده در ادامه نفی میشود؛ چرا که وجود مستقل جایی برای وجود رابط باقی نخواهد گذاشت.
از این نقطه دست و پا زدن عارف برای جمع میان وجود خالق و مخلوق آغاز میگردد. در این نقطه عارف از تجلی ذات سخن میگوید تا این تناقض را حل نماید. نظریهای که هیچگاه تصویر قابل فهمی از آن ارائه نشده است. به سادگی میتوان خود تجلیات را نیز مشمول این سؤال کرد که عین ذات هستند یا غیر ذات که اگر عین ذات باشند، توجیهگر غیر نتوانند بود و اگر غیر ذات باشند، حقیقت بسیط و مطلق وجود مخدوش گردد.
از اینجا به صفات خدا میرسیم از جمله وصف وجود و ثبوت که در نظر متکلم عین ذات خداوند و قابل شناخت است. کلامی به امکان شناخت معنی اسما و صفات خداوند باور دارد و در عین حال معتقد است که صفات خدا را باید به گونهای شناخت که از هر محدودیت مبرا باشد. شرطی که شناخت صفات را برای ذهن محدود انسان ناممکن میسازد. برای رفع این تناقض متلکم شناخت اصل یک معنا را از شناخت حدود آن تفکیک مینماید. در صورتی که هیچ معنایی بدون حدود ذهنی قابل تصور نیست.
در اینجا باز پرسش را متوجه اصل معنا میکنیم که عین ذات و غیر قابل شناخت است یا غیر ذات و قابل شناخت است.
متکلم راه فرار دیگر مییابد و رابطه صفات با ذات را این گونه تأویل میکند که صفات کمالی همان وجود یگانه با حیثیتهای مختلف است. ولی هیچگاه توضیح نمیدهد که چگونه تصور ذات خداوند با تصور حیثیات مختلف قابل جمع است.
در واقع هیچ تفاوتی بین این پرسش که رابطه صفات با ذات چیست و این پرسشها که فرق صفات با حیثیات و رابطه حیثیات با ذات چیست ، وجود ندارد و متکلم تنها صورت مسئله را عوض میکند؛ در آخر نیز بجای پذیرش محدودیت ذهن مدعی میشوند که این تناقض گویی ، قابل درک است ، ولی با لفظ و زبان بیان شدنی نیست.
با آنکه سر این مدعیات میان اهل عرفان و کلام نزاع تاریخی وجود دارد ، آنچه بیان شد گفتار دقیقترین عارفان و کلامیان است که ارزش بازگویی و بررسی داشت.
همانطور که شناخت ذات ممکن نیست ، شناخت رابطه ذات با مخلوقات اعم از اشیاء و اوصاف نیز برای ذهن بشر ناممکن است و هر چه بیان شود تنها باید در جهت تنزیه ذات پروردگار باشد.
#عرفان #کلام
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛