eitaa logo
کانال قرآن و اهلبیت علیهم السلام
728 دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.1هزار ویدیو
19 فایل
ارتباط باما. نـوكــــري كردنِ اين قـوم مرا بالا بُرد با گـداييِّ حسيـن مَنسَب شاهي دارم به حسين بن علي پشت و پناهم گرم است اي خـدا شكر، عجب پشت و پناهي دارم. @Behruz313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢قبل از ، خود را از طاهر كنيد 🔸وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا و اگر جُنُب [=ناپاك] بوديد پاك شويد. مائده 6 سپس به توضیح حکم غسل پرداخته، می فرماید: «و اگر جنب باشید غسل کنید» (وَ إِن کنتُم جُنُباً فَاطَّهَّرُوا). روشن است که مراد از جمله «فاطّهّروا» شستن تمام بدن می باشد. «جنب» همان طور که در ذیل آیه 43 سوره نساء گذشت به معنی «دور شونده» است، و اگر شخص «جنب» به این عنوان نامیده می شود به خاطر آن است که باید در آن حال، از نماز و توقف در مسجد و مانند آن دوری کند. ضمنا از این که قرآن در آیه فوق می گوید به هنگام نماز اگر جنب هستید غسل کنید استفاده می شود که غسل جنابت جانشین وضو نیز می گردد. تفسير نمونه 🔻 از آيه استفاده مى شود كه تشريع وضو تنها مخصوص حالتى است كه انسان نباشد، و اما در صورت فقط بايد غسل كند همچنانكه اخبار نيز بر همين معنا دلالت دارند. 👈و اين حكم عينا در سوره نساء نيز بيان شده ، در آنجا آمده : (و لا جنبا الا عابرى سبيل حتى تغتسلوا)، بنابراين آيه مورد بحث يك نكته اضافى دارد و آن اين است كه در اين آيه غسل را (خويشتن را پاك كردن ) ناميده ، همچنانكه شستشوى بدن از چرك را تنظيف مى نامند. 👈از اين آيه نكته اى كه در بعضى اخبار هست استفاده مى شود و آن اين است كه فرموده اند: (ما جرى عليه الماء فقد طهر) هر چيزى كه آب بر آن جريان يابد شده است . 📚تفسير الميزان و اجتناب، از ريشة «جَنْب» [پهلو]، به صورت استعاره، نوعي فاصله و پهلو گرفتن از كسي يا چيزي و دوري كردن از آن را مي‌رساند. كسي كه در خواب يا در مباشرت با همسر خود جُنُب شده باشد، گويي از طهارت دور شده و بايد خود را قبل از ورود به مسجد براي اقامه نماز پاكيزه نمايد. از آنجايي كه در زمان پيامبر نمازها همواره به جماعت و در مساجد برپا مي‌شده، اين توصيه همچون وضوي قبل از نماز، براي حفاظت بهداشت مكان عبادت و پاكيزه بودن شخص در مجاورت نمازگزاران ديگر بوده است [والله اعلم]. هر چند تأثير فردي پاكيزگي نيز از نظر جسمي و روحي قابل انكار نيست. فقيهان در مورد جنابت، غُسل را واجب شمرده‌اند كه شستشوي همة بدن را شامل مي‌شود، اما در همين آيه شستن دست و روي را هم، كه موضعي محدود است، غسل ناميده است و محل شستشو [يا دستشويي] را نيز «مُغْتَسَل» مي‌گويند [ص 42 (38:42) ]. در اين آيه به جاي فاغتسلوا [كه در آية 43 نساء (4:43) آمده]، «فَاطَّهَّرُواْ» آمده است كه [در باب تفعل] دلالت بر طلبي مي‌كند. @Quranahlebayt
علیه السلام: به مردم فشار نياوريد. آيا نميداني كه روش حكومتداري بني‌اُمَيّه، متکی به زور شمشير و فشار و ستم بود، ولي روش حكومتداري ما اهل‌بیت، به نرمي و مهرباني و متانت و تقيه و خوش‌اخلاقی و پاكدامني و كوشش است؟ پس كاري كنيد كه مردم به دين شما و مسلكي كه داريد رغبت پيدا كنند. الخصال(صدوق) جلد۲، صفحه ۳۵۵ وسائل الشيعه، جلد ۱۱، صفحه ۴۳۰ @Quranahlebayt
AUD-20220912-WA0007.mp3
7.11M
🌸🌱 📝صوتِ " زیارتِ آل یاسین" 🎤 سید هادی گرسویی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤ سـاعت عاشقی ❤ ساعت هشت به وقت امام هشتم صلوات خاصه امام رضا علیه السلام اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ خدایا رحمت فرست بر علی بن موسی الرضا امام با تقوا و پاک و حجت تو بر هر که روی زمین است و هر که زیر خاک، رحمت بسیار و تمام با برکت و پیوسته و پیاپی و دنبال هم چنان بهترین رحمتی که بر یکی از اولیائت فرستادی. التماس دعا🙏 @Quranahlebayt
قصـه ی نوکـری ام را همه جا بنویسید و بـرای مـنِ مسـکـوت، صـدا بنویسید حسرتی که به دلم مانده، خودش دیوانیست مو به مو، خط به خطش، همه را بنویسید بنـویسیـد، رفت، ولـی در رویا جای مـن را وسط صحن و سرا بنویسید و مـرا زائـر اربـاب، شمـا فـرض کـنـیـد گوشه ی قصه ی من کـرب و بلا بنویسید بنویسید که دستم به ضریحش خورد و... روی یک پنجـره اش نـام مـرا بنـویسیـد داغ جاماندگی ام گـرچه مرا کشت، ولـی ننـویسیـد کـه دق کـرد، شـفـا بنـویسیـد سرگذشت دل من روضـه ی مکشوفه شده مـقـتـلـم را روی ایـوان طـلـا بنـویسیـد مـن کـلـاغـم که به خـانـه نرسیـدم آخـر قـصـه ی سر شده ام را همه جا بنـویسیـد : بی غم عشق تو صد حیف ز عمری که گذشت بیش از این کاش گرفتار غمت می‌بودم سلام عليكم و رحمة الله، صبحتون بخير، روزتون معطر بنام . @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شنبه: يا رَبّ العالَمين (۱۰۰مرتبه) بِسمِ اللّه الرَّحمَن الرَّحِیم يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ اى فرزندان آدم، به هنگام هر عبادت لباس خود بپوشيد. و نيز بخوريد و بياشاميد ولى اسراف مكنيد، كه خدا اسرافكاران را دوست نمى‌دارد. (۳۱ الاعراف) صَبَاح الخَیر وَالنُّوروَالعََاقِبَه للمُتَّقِین قَالَ الامَام مُوسَی الکاظِم عَلیه‌السَّلام: لَوْ اَنَّ النّاسَ قَصَدُوا فِى ‏الطَّعامِ لاَسْتـَقـامَتْ اَبـْدانـُهُمْ؛ اگر مردم در خوراک، ميانه‌روى می‌کردند، بدن‌هايشان استوار و سلامت مى‌شد. (محاسن برقى، ص۴۳۹) دعاءخیردرحق خواهران وبرادران ایمانی رافراموش نفرمایید @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افزایش چشمگیر ابتدایی، بعد از انقلاب اسلامی در ایران ♨️ آمار تحصیلات ابتدایی در ایران از سال 1983 تاکنون، روند داشته و از پایین‌ترین درجه، به بالاترین حدِ خود می‌رسد؛ به نحوی که ، از روسیه، و بسیاری از کشورها بالاتر است. 🗓 به مناسبت ۷دی، سالروز صدور فرمان امام خمینی رحمت‌الله‌علیه برای تشکیل نهضت سواد آموزی در سال ۱۳۵۸ 🛡تجهیز برای جهاد تبیین @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀 موشی و قورباغه ای در كنار جوی آبی با هم زندگی می كردند. روزی موش به قورباغه گفت: ای دوست عزیز، دلم می خواهد كه بیشتر از این با تو همدم باشم و بیشتر با هم صحبت كنیم، ولی حیف كه تو بیشتر زندگیت را توی آب می گذرانی و من نمی توانم با تو به داخل آب بیایم. قورباغه وقتی اصرار دوست خود را دید قبول كرد كه نخی پیدا كنند و یك سر نخ را به پای موش ببندند و سر دیگر را به پای قورباغه تا وقتی كه بخواهند همدیگر را ببینند نخ را بكشند و همدیگر را با خبر كنند. روزی موش به كنار جوی آمد تا نخ را بكشد و قورباغه را برای دیدار دعوت كند، ناگهان كلاغی از بالا در یك چشم به هم زدن او را از زمین بلند كرد و به آسمان برد. قورباغه هم با نخی كه به پایش بسته شده بود از آب بیرون كشیده شد و میان زمین و آسمان آویزان بود. وقتی مردم این صحنه عجیب را دیدند با تعجب می پرسیدند عجب كلاغ حیله گری! چگونه در آب رفته و قورباغه را شكار كرده و با نخ پای موش را به پای قورباغه بسته؟!! قورباغه كه میان آسمان و زمین آویزان بود، فریاد می زد: این است سزای دوستی با نا اهل... 📕مثنوی معنوی 🍀 @Quranahlebayt
❇️چهار به مومنان 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‌«200» ال عمران 🌱اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! (در برابر مشكلات و هوسها) استقامت كنيد و (در برابر دشمنان نيز) پايدار باشيد (و ديگران را به صبر دعوت كنيد) و از مرزها مراقبت كنيد و از خداوند پروا داشته باشيد، شايد كه رستگار شويد. 🔹آخرین آیه سوره آل عمران محتوى یک برنامه جامع چهار ماده اى است که ضامن سربلندى و پیروزى مسلمین مى باشد.  در اوّلین ماده این برنامه مى فرماید: «اى کسانى که ایمان آورده اید، (در برابر مشکلات و هوسها،) استقامت کنید» 🔹 در برابر مشکلات، در حقیقت ریشه اصلى هرگونه پیروزى مادّى و معنوى را تشکیل مى دهد. در مرحله دوم به افراد باایمان دستور به استقامت در برابر دشمن مى دهد مى فرماید: «و در برابر دشمنان (نیز،) پایدار باشید» (وَ صَابِرُوا). 🔹در جمله بعد به مسلمانان دستور آماده باش در برابر دشمن و مراقبت دائم از و سرحدات کشورهاى اسلامى مى دهد مى فرماید: «و از مرزهاى خود، مراقبت کنید» (وَ رَابِطُوا). 🔹این دستور به خاطر آن است که مسلمانان هرگز گرفتار حملات غافلگیرانه دشمن نشوند و، در برابر حملات شیطان و هوسهاى سرکش، همیشه آماده و مراقب باشند. 🔹«رابطوا» از ماده «رباط» در اصل به معنى بستن چیزى در مکانى است. به همین جهت، مرابطه به معنى مراقبت از مرزها آمده است زیرا سربازان و مرکبها و وسایل جنگى را در آن محل نگاه دارى مى کنند. 🔹سرانجام در آخرین دستور که همچون چترى بر همه دستورهاى سابق سایه مى افکند، مى فرماید: «و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید» یعنى شما در سایه به کار بستن این چهار دستور مى توانید رستگار شوید و با تخلّف از آنها، راهى به سوى رستگارى نخواهید داشت. 🔹اين آيه، در چند مرحله به صبر در برابر انواع حوادث و مصائب توصيه مى‌كند؛ 👈در برابر ناگوارى‌هاى شخصى و هوسها صبر كنيد. «اصبروا» 👈در برابر فشارهاى كفّار، مقاومت بيشتر كنيد. «صابروا» 📚تفسیر .نمونه ونور ༻🍃‌🌸🍃༺ @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸🔸عیسی (علیه‌السلام) به جایی رسید که به اذن خدا مردگان را زنده می‌کرد، نابینای مادر زاد را بینا می‌کرد، خَلق پرندگان می‌کرد. عیسی(علیه‌السلام) به اینجا رسیده که کلمه‌ی خدا شده: ﴿يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَم.¹﴾ 🔸🔸 حالا از اینجا به بالا دیگر جای عیسی نیست، از این مقام به بعد می‌شود « تامه»: ﴿و کلمتک التامه فی ارضک﴾؛ کلمه‌ی تامه حجت بن الحسن (علیهماالسلام) است.   ❓️❓️ حال تمامیت کلمه به چیست؟ ﴿وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَ عَدْلًا لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ.³﴾ ✴️ تمامیت کلمه به دو چیز است: 1⃣ یکی به منتهای صدق که حد نهایی حکمت نظری است؛ 2⃣ دیگر به منتهای عدل که حد نهایی حکمت عمَلی است. 🔸🔸 وقتی به آخرین نقطه‌ی صدق رسید که انکشاف تمام حقایق وجود، بر آن قلب قدیس است و وقتی به نقطه‌ی نهایی عدل رسید، آن‌وقت می‌شود کلمه‌ی تامه و این کلمه‌ی تامه، همان مولود نیمه‌ی شعبان است.   ۱. یاد کن هنگامی را که فرشتگان گفتند: ای مریم خداوند تو را به کلمه‌ای از جانب خود که نامش مسیح عیسی بن مریم است مژده می‌دهد. (سوره آل عمران/۴۵) ۲. فرازی از دعای بعد از زیارت آل یاسین ۳. و سخن پروردگارت به راستى و عدل سرانجام گرفته است و هيچ تغيير دهنده‏‌اى براى كلمات او نيست و او شنواى داناست. (انعام/۱۱۵) ✴️ برگرفته از بیانات آیت الله  وحید خراسانی ۲۶/دی/۱۳۷۳ @Quranahlebayt
🌴امام کاظم علیه السّلام میفرمایند: ⚡️اگر شیعیانم را زیر و رو کنم، جز ادعا چیزی دیگری ندارند و اگر آنان را آزمایش کنم سر از ارتداد درآورند و اگر ایشان را تصفیه نمایم از هزار نفر جز یک نفر خالص و بی غش نباشد و اگر غربالشان کنم با من جز خواص و نزدیکانم نمانند ، فراوانند افرادی که برپشتی ها تکیه می زنند و می گویند: ما شیعه علی علیه السلام هستیم!!! شیعه علی علیه السلام کسی است که کردارش گواه رفتارش باشد. 📚 روضه کافی ج1 ص471 @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚫بپرهیزید از که از خود را اطاعت از خدا میداند 🔹امیرمؤمنان علی علیه‌السلام در حدیث شریفی میفرماید از سه کس بر دین خود بر‌حذر باشید ایشان در معرفی یکی از آنان میفرماید :  《...بر دین خود حذر نمایید از صاحب قدرت و حکومتی که گمان کند اطاعت او اطاعت خداست و معصیت او معصیت خداست. او می گوید زیرا که اطاعت مخلوق که به معصیت خالق بینجامد جایز نیست، و طاعت کسی که معصیت خدا کند، لازم نیست.  وجوب اطاعت، مخصوص خدا و رسول و اولوالامر است که ائمه معصومین‌اند. و حق تعالی برای این امر فرموده است به اطاعت رسول، زیرا که او معصوم و مطهر است از گناه، و امر به معصیت نمی کند. و امر به اطاعت اولوالامر نموده است برای آن که ایشان معصوم و مطهرند از بدیها و گناهان، و مردم را امر به معصیت نمی کنند.》 ❇️کذب ادعای حکومت غیرمعصومی که اطاعت از خود را برابر با اطاعت خدا می‌داند در این حدیث کاملا واضح و هویدا است. در این حدیث شریف شاهدیم که امیرمومنان علی علیه‌السلام شرط اطاعت بی چون و چرا را عصمت دانسته و وجوب این اطاعت را مخصوص و محدود به خدا و رسول و اولی‌الامر می‌داند ایشان همچنین تصریح دارند که منظور از اولی‌الامر همانا ائمه معصوم علیه‌السلام هستند که از ایشان با صفات معصومون و مطهرون یاد می‌کنند. این معنا بر خلاف تفسیر عده‌ای از اولی‌الامر است که برای اثبات ولایت‌مطلقه‌فقیه، فقها را نیز داخل در دایره محدود اولی‌الامر می‌کنند. حضرت در بیان مهم‌ترین دلیل پرهیز از اطاعت بی‌چون و چرا از غیر معصومی که خود را نماینده خدا معرفی می‌کند، به وقوع فساد و معصیتی اشاره میفرمایند که به نابودی دین و اعتقاد آدمی می‌انجامد. 📚س.ح.افضلی اصل روایت🔽 «حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ أَبَانِ بْنِ أَبِي عَيَّاشٍ عَنْ سُلَيْمِ بْنِ قَيْسٍ اَلْهِلاَلِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: اِحْذَرُوا عَلَى دِينِكُمْ ثَلاَثَةً رَجُلاً ... رَجُلاً آتَاهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ سُلْطَاناً فَزَعَمَ أَنَّ طَاعَتَهُ طَاعَةُ اَللَّهِ وَ مَعْصِيَتَهُ مَعْصِيَةُ اَللَّهِ وَ كَذَبَ لِأَنَّهُ لاَ طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ اَلْخَالِقِ لاَ يَنْبَغِي لِلْمَخْلُوقِ أَنْ يَكُونَ حُبُّهُ لِمَعْصِيَةِ اَللَّهِ فَلاَ طَاعَةَ فِي مَعْصِيَتِهِ وَ لاَ طَاعَةَ لِمَنْ عَصَى اَللَّهَ إِنَّمَا اَلطَّاعَةُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِوُلاَةِ اَلْأَمْرِ وَ إِنَّمَا أَمَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِطَاعَةِ اَلرَّسُولِ لِأَنَّهُ مَعْصُومٌ مُطَهَّرٌ لاَ يَأْمُرُ بِمَعْصِيَتِهِ وَ إِنَّمَا أَمَرَ بِطَاعَةِ أُولِي اَلْأَمْرِ لِأَنَّهُمْ مَعْصُومُونَ مُطَهَّرُونَ لاَ يَأْمُرُونَ بِمَعْصِيَتِهِ .» 📖الخصال/جلد۱/صفحه۱۳۹ 📖وسائل‌الشیعه/جلد۲۷/صفحه۱۲۹ 📖بحارالأنوار/جلد۷۲/صفحه۳۳۷ @Quranahlebayt
❤ سـاعت عاشقی ❤ ساعت هشت به وقت امام هشتم صلوات خاصه امام رضا علیه السلام اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ خدایا رحمت فرست بر علی بن موسی الرضا امام با تقوا و پاک و حجت تو بر هر که روی زمین است و هر که زیر خاک، رحمت بسیار و تمام با برکت و پیوسته و پیاپی و دنبال هم چنان بهترین رحمتی که بر یکی از اولیائت فرستادی. التماس دعا🙏 @Quranahlebayt
با سر به خاطر تو سرِ دار میروم آخر به شوقِ وعده‌ی دیدار میروم حالا که شاهراه رسیدن به تو یکی‌ست دنبالِ راهِ میثم تمّار میروم یکبار اگر قدم بگذاری به چشم من قربانِ خاک پای تو صدبار میروم مستم؛ نوازشم نکنی گریه می‌کنم با سر میانِ دامنِ دیوار میروم نوکر قبول کن؛ بخرم؛ مُفت هم بخر دارم به شوقِ سود، به بازار میروم بین غلامهای تو یوسف نشسته است باشد قبول، من تهِ انبار میروم تو کعبه‌ای و قبله‌نما ردّ پای توست وقتی به طوف قبله‌ی سیّار میروم در سایه‌سار هیبتِ ایوان‌ْطلای تو قربانِ دست و پنجه‌ی معمار میروم سوی بهشت، از حَرَمَت کوچ می‌کنم راه گریز نیست، به اجبار میروم جنت برای مزدِ گدایان تو کم است حالا که چاره نیست، به اصرار میروم : دلخوشم با تو اگر از دور صحبت میکنم با سلامی، هر کجا باشم زیارت میکنم سلام عليكم و رحمة الله،صبحتون بخير، روزتون معطر بنام . @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزتون پر از خیر و برکت 🌹 آیه اول سوره ( صفحه ۶۰۲) إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ همانا ما به تو خیر كثیر عطا كردیم. 🩸در این آیهٔ كوتاه نكته‌های مهمی وجود دارد كه به برخی از آنها اشاره می­شود: 💎۱- این آیه با كلمة «اِنَّ» (مسلماً، تحقیقاً، به درستی و...) آغاز شده است تا مضمون آن را قطعی‌تر و یقینی‌تر سازد. 🩸۲- كلمه‌ی «اعطینا» به صورت فعل ماضی آمده است كه دلالت بر مسلّم و قطعی بودن وعدة خدا دارد. 💎۳- در كلمه «اِنّا» و «اعطینا» ضمیر «متكلم مع الغیر» مكرّر آمده است كه اولاً: دلالت بر وجود خصوصیت بین متكلم (خدا) و مخاطب (پیامبر) دارد؛ ثانیاً: برای بیان عظمت و قدرت عطا كننده می‌باشد (زیرا وقتی بزرگان از خود سخن می‌گویند، از مأمورانشان نیز خبر می‌دهند و این كنایه از قدرت، عظمت و وجود فرمانبردارانی در مقابل اوامر می‌باشد.) وقتی كه عطا كننده دارای قدرت و عظمت باشد، عطایش نیز بزرگ خواهد بود؛ لذا از همان آغاز سوره می‌فهماند كه آنچه به پیامبر عطا می‌كند، مهم و با عظمت است. 🩸۴- از میان الفاظی كه در لغت عرب به معنای «دادن» وجود دارد، لفظ 👈🏻«عطاء» به معنی بخشش انتخاب شده است كه: اولاً: ظهور در تملیك دارد و ثانیاً: اشاره به این دارد كه آنچه داده می‌شود تفضّل محض از جانب خدا است. 💎۵- بر حروف اصلى «کوثر» (کاف، ثاء و راء)، حرف «واو» اضافه شد تا بر افزون بودن وصف کثرت دلالت کند. 🩸۶- خداوند، حامى پیامبر(ص) در برابر زخم زبان دشمنان است و كوثر هدیه اى الهى بود كه بدون درخواست، به پیامبر عزیز داده شد. 💎كلمه «كوثر» از «كثرت» گرفته شده و به معناى خیر كثیر و فراوان است. و روشن است كه این معنا مى تواند مصادیق متعدّدى داشته باشد، ولى آیه آخر سوره، مى تواند شاهدى بر این باشد كه مراد از كوثر، نسل مبارك پیامبر اكرم است. زیرا دشمنِ كینه توز با جسارت به پیامبر، او را ابتر مى نامید و خداوند در دفاع از پیامبرش فرمود: «انّ شانئك هو الابتر» دشمن تو، خود ابتر است. بنابراین اگر مراد از كوثر، نسل نباشد، براى ارتباط آیه اول و سوم سوره، توجیه و معنایى دل پسند نخواهیم داشت. منظور این است که در نسل گرامی حضرت فاطمه(ع) درواقع تعلیمات پیامبر خالص تر تحقق یافته است. 🩸«تکاثر» و «کوثر» هر دو از ریشه «کَثَرَ» است. اما «تکاثر» درباب تفاعل است و تفاعل دلالت بر دو طرفه بودن و تقابل دارد. در «تکاثر»، رقابت دو طرفه یا چند طرفه وجود دارد و هر طرف می‌کوشد تا هر چه بیشتر بر قدرت و ثروت خود بیفزاید 💎اما «کوثر» چیزی است که ذاتاً جوشان است. چشمه‌ای است که یکسره از خودش می‌جوشد؛ نه از جای دیگر، از درون خودش می‌جوشد. رحمت الهی به خاطر تلاش پیامبر، در نظام عالم و در پرتو امدادهای غیبی، موجب پیدایش «کوثر» شده‌اند. کوثر چیزی نیست که بیرون از وجود پیامبر باشد.. فاعلیت با قابلیت نتیجه میدهد. فاعل هست، ولی قابل یعنی قبول‌کننده هم شرط است. ظرفی باید باشد تا چیزی در آن ریخته شود. باران می‌بارد، ولی اگر دره ای نباشد تا آب را به دریاها جریان دهد، آب باران هرز خواهد رفت. در سوره «رعد» می‌فرماید ما از آسمان باران را فرو می فرستیم، ولی هر دره‌ای به‌قدر ظرفیتش آن را جاری و روان می‌کند: أَنزَلَ مِنَ السَّمَاء مَاء فَسَالَتْ أَوْدِیةٌ بِقَدَرِهَا.(هر که بامش بیش برفش بیشتر). 🩸پس، ظرف وجودی پیامبر(ص) و قابلیتش به آنجایی رسید و آن‌ قدر وسعت و گسترش پیدا کرد که توانست مبدل به چنان  چشمه جوشانی شود. و البته این ممکن نمی‌شد مگر در نظام الهی و در مشیت خداوند و امدادهای او؛ یعنی در چهارچوب و نظامی‌که پروردگار قرار داده است. 💎 در قرآن سوره اى به نام «كوثر» داریم و سوره اى به نام «تكاثر»امّا كوثر ارزش است و تكاثر ضدّ ارزش، زیرا اولى عطیّه الهى است كه دنباله اش ذكر خداست: «اعطیناك الكوثر فصلّ» و دومى یك رقابت منفى كه دنباله اش غفلت از خداست. «الهاكم التكاثر»  كوثر ما را به مسجد مى برد براى نماز: «فصلّ لربّك» و تكاثر ما را به گورستان مى برد براى سرشمارى مردگان. «حتى زُرتم المقابر»  در عطاى كوثر بشارت است: «انّا اعطیناك الكوثر» و در تكاثر تهدیدهاى پى در پى. «كلاّ سوف تعلمون ثمّ كلاّ سوف تعلمون»  كوثر، عامل رابطه با خالق است: «اعطیناك الكوثر فصل» و تكاثر، وسیله اى براى سرگرمى با مخلوق. «الهاكم التّكاثر»   ❤️خـداونـدا! مـا را از بـركـات اين خير كثير كه به پيامبرت مرحمت فرمودى بى نصيب مگردان 🌸🍃🌸🍃🌸 @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐💕🕊࿐💕🕊࿐💕🕊 . ❤️ خدایا! قلبی که ناآرام از عشق و مهر تو باشد در سینه بی قرار است و چیزی قرار و ساکن اش نمی کند جز یاد تو .🍃 ✨ قلبی که در دنیا ناآرام از خوف تو و رحمت تو نباشد، آرامش آن قلب را دوامی نیست و با مرگ ناآرامی آن شروع می شود. آرام ترین قلب قلبی است که از مهر و عشق تو بی قرار باشد ، نازنینا چه ماهرانه اضداد را در کنار هم جمع می کنی قلب مان از مهر خود نا آرام ساز تا آرام گیرد.🤲❤️ @Quranahlebayt ࿐💕🕊࿐💕🕊࿐💕🕊