eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
229 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌دوستان گرامی از سایت کانال پرسمان اعتقادی نیز دیدن فرمایید و مطالب را به صورت دسته بندی شده مطالعه فرمایید ؛ Poorseman.ir
🤔 ❔خداوند در آیات متعددی خوردن و شراب را حرام کرده است « یسالونک عن الخمر ...قل فیهما اثم کبیر » حال خدایی که می گوید در خمر گناه بزرگی است چرا می گوید در بهشت به بهشتیان خمر می دهند « خمر لذه ( سوره محمد )» 💠💠 ❕خداوند می فرماید ؛ « مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيها أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَ أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَ أَنْهارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى وَ لَهُمْ فِيها مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ كَمَنْ هُوَ خالِدٌ فِي النَّارِ وَ سُقُوا ماءً حَمِيماً فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُمْ » 🔰: «توصيف بهشتى كه به پرهيزگاران وعده داده شده چنين است كه در آن نهرهايى از آب صاف و خالص است كه بدبو نشده. و نهرهايى از شير كه طعم آن دگرگون نگشته، و نهرهايى از (طهور) كه مايه لذت نوشندگان است، و نهرهايى از عسل مصفى، و براى آنها در آن از تمام انواع ميوهها وجود دارد (و از همه بالاتر) آمرزشى است از سوى پروردگارشان، آيا چنين كسانى همانند كسانى هستند كه هميشه در آتش دوزخند و از آب جوشان نوشانده مىشوند كه امعاء آنها را از هم متلاشى مىكند» 🔰محمد 15 👌خمر در لغت به اطلاق می شود ، « العرب تسمی العنب خمرا» 📚لسان العرب ج4 ص255 ❕شراب نیز در لغت عرب به معنای مطلق است . 📚لسان العرب ج1 ص488 « الشراب ما من ای نوع کان » 👌اگر نوشیدنی از انگور یا غیر آن مست کننده و مسکر باشد ، از نظر اسلامی حرام است ( يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِير) که منظور نوشیدنی مست کننده ای است که با توجه به ( ال ) معهود ذهنی مخاطبین بوده است ‌. ❕اما اگر نوشیدنی گرفته شده از انگور یا غیر آن مسکر و مست کننده نباشد بی شک خوردن آن بی اشکال است . 👌در شراب ها و نوشیدنی های بهشتی اثری از و اسکار نمی باشد . ❕خداوند می فرماید ؛ « پرودگارشان شراب به آنها ( بهشتیان ) می نوشاند » 🔶دهر 21 👌و می فرماید ؛ « شرابی است درخشان و سفید و لذت بخش برای نوشندگان ، نه در آن فساد است و نه اسباب تن » 🔶صافات 47 👌شراب های حرام دنیوی عقل را فاسد می کند و بدن ها را در حالت آنچنان سست می سازد که قادر به حرکت و حفظ تعادل خویشتن نیستند ولی شراب های طهور بهشتی شعله های عقل و هوش را فروزانتر می کند و جذبه های عشق را شدیدتر و جسم و جان را برای تمتع از لذت معنوی و مادی آگاه تر و آماده تر می سازد . 📚پیام قرآن ج6 ص194 👌می فرماید ؛ « ( با خوردن شراب های بهشتی ) نه سردرد می گیرند و نه می شوند » 🔶واقعه 19 ❕خلاصه اینکه شراب های دنیوی بد بو و بد طعم و دردسر آفرین و مایه مستی و ضعف عقل و موجب انواع بیماری های جسمی و روحی است و گاه به دنبال آن تهوع و دل درد می باشد در حالی که شراب های آخرت لذت بخش و عقل آفرین و مایه پرورش و جان و توجه به خدا و نشئه روحانی و معنوی است . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔آیا نشر روایات و معارف معصومین علیهم السلام از سوی فردی که گاه و بی گاه لغزشها و گناه های آشکار و پنهانی انجام میدهد و خود ممکن است علیرغم میلش، به بعضی از آن احادیث نکند پسندیده است یا اول باید به اصلاح کامل خود بپردازد؟ لطفا اگر روایاتی در این باب ارائه فرمایید ❗️❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که نشر معارف اهل بیت علیهم السلام فضیلتی بس بی نظیر و پاداشی بزرگ به همراه دارد ، چنان که خداوند می فرماید ؛ «و كيست خوش گفتارتر از آن كس كه به سوى خدا نمايد و كار نيك كند و گويد: «من [در برابر خدا] از تسليم شدگانم» ( فصلت 33) 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر كس به امّت من حديثى برساند كه به سبب آن سنّتى برپا شود، يا بدعتى از ميان برود، [جايش] در است » 📚میزان الحکمه ج 2 ص 517 ❕و فرمود ؛ «خدايا، جانشينان مرا رحمت كن!». عرض شد: اى رسول خدا! جانشينان شما چه كسانى هستند؟». فرمود: «آنان كه بعد از من مى آيند و حديث و سنّت مرا روايت مى كنند». 📚الفقیه ج 4 ص 420 👌 امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « كسى كه ما را روايت كند و در ميان مردم نشر دهد، و دلهاى شيعيان ما را [با آن] استوار گرداند، از هزار عابد برتر است » 📚بحار الانوار ج 2 ص 145 ❕در زیارت جامعه کبیره نیز می خوانیم ؛ « خداوند مرا از کسانی قرار دهد که آثار شما را می کند و از شما پیروی می کند » 📚مفاتیح نوین ص 545 ❕بنابراین نقل اخبار و آثار اهل بیت علیهم السلام بسیار با ارزش و با اهمیت است ، اما باید توجه داشت که ناقل روایات ، باید سعی و تلاش بر عمل کردن به مقتضای آن روایات و اهل بیت علیهم السلام را داشته باشد و الا مصداق عالم بی عمل می گردد که روایات متعددی بر چنین فردی وارد شده است . 🔸خداوند می فرماید ؛ «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! چرا چيزى مى گوييد كه انجام نمى دهيد؟ نزد خدا سختْ است كه چيزى را بگوييد و انجام ندهيد». ( صف 2_3) 👌پيامبر خدا به ابن مسعود فرمود ؛ « اى پسر مسعود! از كسانى نباش كه مردم را به نيكى هدايت مى كنند و آنان را به نيكى فرمان مى دهند، امّا خود از آن غافل اند. خداوند متعال مى فرمايد: «آيا مردم را به نيكى فرمان مى دهيد و خود را فراموش مى كنيد؟!». 📚مکارم الاخلاق ج 2 ص 360 👌و فرمود ؛ « دانشمند و دانش و عمل، در بهشت اند. چون به آنچه مى داند، عمل نكند، دانش و عمل به بهشت مى روند و دانشمند، در دوزخ مى افتد.» 📚فردوس الاخبار ج 3 ص 102 👌و فرمود ؛ « دانشمندان، دو گونه اند: مردى دانا كه به دانش خود، عمل مى كند و اين، نجات يافته است و دانشمندى كه دانش خود را وا نهاده و اين، هلاك شده است، و دوزخيان از بوى دانشمندِ وا گذارنده دانش خود، اذيّت مى شوند و پشيمان ترين و پرحسرت ترينِ ساكنان جهنّم، مردى است كه بنده اى را به سوى خدا فرا خوانده و او پاسخ مثبت داده و از وى پذيرفته و اطاعت خدا را كرده و خدا هم او را به بهشت برده است؛ ولى آن دعوت كننده را به سبب وا گذاردن دانشش و پيروى از هوسش و درازىِ آرزويش، به دوزخ افكنده است. پيروى هوس، از حق باز مى دارد و درازىِ آرزو، آخرت را از ياد مى برد. » 📚الکافی ج 1 ص 44 👌بنابراین نقل روایت و عمل باید با هم باشد ، اگر فقط نقل روایت باشد بدون عمل ، مصداق عالم بی عمل تحقق پیدا می کند و اگر فقط عمل و عبادت باشد نه نشر معارف اهل بیت ، این اگر چه خوب است اما مقام عالم عامل از عامل تنها به مراتب بالاتر است Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند تحت عنوان ؛ « زن شوهر دار را می توان صیغه نمود » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2018
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند تحت عنوان ؛ « عصبانیت امام باقر از صیغه شدن ناموسش » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1978
🤔 ❔ در جایی از قرآن اومده که ما انسان ها دارای اختیار هستیم اما در جاهای دیگری از قرآن آمده که ما هر کاری میکنیم به خواست خداست مثل آیه وانه هو اضحک و ابکر ۴۳ نجم . خدا میخواد که ما بخندیم و گریه کنیم خب این با اختیار انسان منافات نداره و وجود بهشت و جهنم نقض نمیشه چون اگه اختیار از ما نباشد پس گناهان ماهم خدا میخواد ❗️❗️ 💠💠 👌ا ختيار و آزادى انسان، واقعيّتى مسلّم و آشكار است، و انسان از راههاى مى‌تواند آن را درك كند ؛ 🔸الف ؛ وجدان هر انسانى مى‌دهد كه او در تصميم‌گيريهاى خود مى‌تواند يكى از دو طرف فعل يا ترك را برگزيند، و اگر كسى در اين درك بديهى ترديد كند، هيچ بديهى را نبايد پذيرا شود. 🔸ب - ستايشها و نكوهشهايى كه در جوامع بشرى - اعم از دينى و غير دينى - نسبت به اشخاص مختلف انجام مى‌گيرد، نشانۀ آن است كه فرد ستايشگر يا نكوهشگر، شخص فاعل را، در كارهاى مختار تلقى مى‌كند. 🔸ج - چنانچه اختيار و آزادى انسان ناديده گرفته شود دستگاه شريعت نيز لغو و بى‌ثمر خواهد بود. زيرا اگر هر انسانى ناگزير است همان راهى را بپيمايد كه قبلا براى او مقرر گرديده و نمى‌تواند سر از آن تخطى نمايد، در آن صورت، امرونهى، وعد و وعيد، و پاداش و كيفر هيچ‌گونه معنى نخواهد داشت 🔸د - در طول تاريخ پيوسته انسانهايى را مى‌بينيم كه درصدد اصلاح فرد و جامعۀ بشرى بوده‌اند، و در اين راه برنامه‌ريزيهايى كرده و نتايجى گرفته‌اند.بديهى است اين امر با بودن انسان سازگار نيست، زيرا با فرض جبر همۀ اين تلاشها بيهوده و عقيم خواهد بود.اين شواهد چهارگانه، اصل اختيار را حقيقتى مستحكم و غير قابل ترديد مى‌سازد. 📚منشور عقاید امامیه ، سبحانی ص 90 ❕آنچه مورد اشکال قرار گرفته است ، آیاتی در سوره است که می فرماید ؛ « همه امور به پروردگارت باز مى گردد؟_ و اينكه او است كه مى خنداند و مى گرياند! و او است كه مى ميراند و زنده مى كند. و او است كه دو زوج مذكر و مؤنث را مى آفريند _ از نطفه اى كه خارج مى شود (و در رحم مى ريزد) و اينكه بر خدا است ايجاد ديگر (تا عدالت اجرا گردد)._و اينكه او است كه بى نياز مى كند، و باقى مى بخشد. » 🔸نجم 43_48 👌اين چند آيه در حقيقت بيان جامع و توضيح است براى مساله انتهاى همه امور به ربوبيت و تدبير پروردگار، زيرا مى گويد مرگ و شما به دست او است، تداوم نسلها از طريق آفرينش زوجين نيز به تدبير او است همچنين تمام حوادثى كه در طول زندگى انسان رخ مى دهد از ناحيه او است، او مى گرياند يا مى خنداند، مى ميراند يا زنده مى كند، و به اين ترتيب سر رشته زندگى از آغاز تا انجام همه به ذات پاكش منتهى مى گردد. ❕در حديثى مفهوم خنده و گريه در اين آيه توسعه داده شده و در تفسير آن چنين مى گويد ؛ « خداوند آسمان را با باران مى گرياند، و زمين را با گياهان مى خنداند » 📚تفسیر القمی ج 2 ص 339 👌قابل توجه اينكه از ميان تمام افعال انسان روى مساله خنده و گريه تكيه شده است، چرا كه اين دو مخصوص انسان است، و در جانداران ديگر يا اصلا وجود ندارد و يا بسيار نادر است. ❕چگونگى فعل و انفعالها و دگرگونيهايى كه در جسم انسان به هنگام خنده و گريه رخ مى دهد، و ارتباط آنها با دگرگونيهاى روحى بسيار پيچيده و شگفت انگيز است و در مجموع مى تواند آيت روشنى از آيات مدبريت حق باشد، علاوه بر تناسبى كه اين دو با مساله حيات و مرگ دارند. ❕و به هر حال انتهاى تمام امور به تدبير و ربوبيت خداوند منافاتى با اصل اختيار و آزادى اراده انسان ندارد، چرا كه اختيار و آزادى نيز از ناحيه او است و منتهى به او مى گردد . استناد خنده و گریه انسان هم به خداوند مانعی ندارد چرا كه هدف بيان علة العلل و خالق اين و احساسات است. 📚تفسیر نمونه ج 22 ص 557 ❕خلاصه آنکه آیات فوق ، مواردى از منتهى شدن خلقت و تدبير به خداى سبحان را بر مى شمارد، و سياق در همه اين آيات سياق انحصار است، مى فهماند كه ربوبيت منحصر در خداى تعالى است. و براى او شريكى در ربوبيت نيست، و اين انحصار منافات با وساطت اسباب طبيعى و يا غير طبيعى در آن امور ندارد. مانند واسطه بودن مسرت و اندوه و اعضايى كه اين مسرت و اندوه را نشان مى دهد در تحقق خنده و گريه، و يا واسطه شدن اسباب طبيعى و غير طبيعى متناسب در احياء و اماته، و در خلقت نر و ماده، و پديد آمدن غنى و فقر، و يا نابود كردن امتهاى هالك، چون وقتى اين اسباب هم همه مسخر امر خدا باشند و هيچ استقلالى از خود نداشته و از ما فوق خود منقطع نباشند، قهرا وجود آنها و آثار وجوديشان و آنچه كه بر آنها مترتب مى شود ملك خداى تعالى خواهد بود، و كسى و چيزى شريك خدا در اين ملك نيست. 📚ترجمه تفسیر المیزان ج 19 ص 78 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔با توجه به آغاز ماه رمضان این سوال برام مطرح است که بسیاری از افراد را می بینم که به سبب بیماری ، او را از گرفتن روزه منع می کنند اما آنها نمی توانند دل از روزه ماه رمضان بکنند و روزه می گیرند ❗️تکلیف این افراد چگونه است ❕آیا اگر روزه نگیرند از ماه رمضان نمی برند ❕ 💠💠 👌اساس اسلام بر نیست و اگر در جایی حکمی تولید مشقت شدید کند ، موقتا آن حکم برای افراد برداشته می شود چنان که می فرماید : « او شما را برگزید و در دین خود تکلیف باری برای شما قرار نداد » 🔷 78 👌 لذا می فرماید : « آن کس که یا در باشد روز های دیگری را ( به جای ماه رمضان روزه بگیرند ) و بر کسانی که انجام آن را ندارند ( روزه واجب نیست )» 🔷 185 🔷پیامبر فرمود : « من مبعوث به آئین و شده ام » 📚 الانوار ج30 ص548 👌امام علیه السلام فرمود : « هر زمانی که روزه سبب و شود ، افطار واجب است» 📚 ج2 ص133 🔶و : « اگر روزه دار در خود و احساس کند ، باید کند و اگر و توان روزه داری را داشته باشد ، باید بگیرد » 📚 ج4 ص118 _ التهذیب ج4 ص256 🔷امام علیه السلام فرمود : « هر که روزه داری سبب تشدید آن شود ، مجوز ترک است » 📚 الشیعه ج10 ص222 ❕بر این اساس کسانی که بیمار هستند و روزه داری سبب تشدید بیماری آنها و وارد آمدن به جسم و جانشان می شود باید افطار کنند و روزه نگیرند ، اگر آنان به این دستور عمل نکنند و روزه بگیرند ، روزه حرام گرفته اند که مستوجب عقوبت هستند و پس از علاج بیماری باید روزهایی را که در هنگام بیماری روزه گرفته اند دو مرتبه قضاء کنند . ❕امام سجاد علیه السلام فرمود ؛ « اگر در حال سفر یا مرض روزه بگیرد ( عصیان کرده ) و باید دو مرتبه آن روزها را کند » 📚وسائل الشیعه ج 10 ص 224 👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « برای مریض و مسافر جایز نیست که روزه بگیرند ، اگر روزه بگیرند گناه کرده اند و قضاء نیز بر آنها واجب است » 📚مستدرک الوسائل ج 7 ص 390 ❕بیمارانی که نمی توانند روزه بگیرند نباید نا امید باشند که از برکات ماه رمضان بی بهره ماندند ، زیرا در ما آمده است که خداوند پاداش روزه داری را به آنها می دهد و در کنار آن گناهانشان را می آمرزد و اگر گرفتار معصیت ناخواسته ای هم شوند ، خداوند برای آنها سخت نمی گیرد چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ «هيچ مسلمانى نيست كه به گرفتارى اى جسمى مبتلا شود، مگر آن كه خداوند ، به فرشتگان خويش مى فرمايد: «براى او پاداش بهترين كارهايى را كه در دوران تندرستى انجام مى داده است، بنويسيد». 📚امالی طوسی ص 384_ بحار الانوار ج 81 ص 183 👌و فرمود ؛ « براى بيمار، چهار ويژگى است ، قلمِ تكليف از او برداشته مى شود؛ خداوند به فرشته فرمان مى دهد همه پاداش آنچه را در دوران تندرستى خويش انجام مى داده است، بنويسيد؛ بيمارى وى بر همه اندامهايش گذر مى كند و گناهانش را از آن بيرون مى برد. پس اگر بميرد، آمرزيده شده مى ميرد و اگر زنده بماند، آمرزيده شده زندگى مى كند. » 📚ثواب الاعمال ص 230_ وسائل الشیعه ج 2 ص 401 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « هر كس از مؤمنان به بلايى گرفتار شود (و) شكيبايى را از دست ندهد، پاداش شهيد دارد » 📚الکافی ج 2 ص 92 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht https://sapp.ir/poorseman
💠پرسش و پاسخ های رمضانی ؛ 1⃣آیا ادیان گذشته نماز و روزه هم داشتند و اگر داشتند به چه شکلی بوده است❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7945 2⃣❔مسلمانان ميگويند ماه رمضان ماه خداست پس چرا وقتى اين مهمانى تمام ميشود جشن ميگيرند و ميكنند❕معمولا انسانها پايان غم و رسيدن شادى را جشن ميگيرند، يعنى مهمان خدا بودن اينقدر آزار دهنده است كه اتمامش را ميگيرند ❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6791 3⃣فلسفه خواندن نماز فطر چیه ❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6790 4⃣فلسفه پرداخت زکات چیست ❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6781 5⃣اگر نماز داريد حضرت رسول اکرم (ص) فرمود:هر که نماز قضا بر ذمه اش باشد قبل از ظهر جمعه آخر ماه مبارک رمضان چهار رکعت به دو سلام      (۲تا دو رکعتی) بخواند و در هر رکعت بعد از حمد یک مرتبه آیه الکرسی و پانزده مرتبه سوره ی را تلاوت نماید که دویست سال نماز قضا را کفایت می کند و روایت دیگر از آن حضرت چهار صد سال و روایت از حضرت امیرالمومنین سال و از حضرت رسول سوال کردند مردم آخر الزمان بیش از صدسال عمر نمی کنند نماز قضاهای پدر و مادر و اقربای  او را کفایت می کند بعد از نماز این دعا را بخواند.بسم الله الرحمن الرحیم یا سامعَ الصَّوتِ یا جامع الفَوتِ یا مُحیَ العِظامِ بَعدَ المَوت ِ صَلِّ عَلی مُحَمدِ وَاجعَل لی وَ مخرجا مِمّا انا فیه اِنَّکَ تَعلَمُ و انتَ تُقَدَر وَلا اَقدِرُ وَ انتَ عَلامَ الغُیُوبِ یا واهِبَ العَطایا یا غافِرَ الخَطایا یا یا قدُوسُ یا رَب المَلائِکهِ وَ الرّوح رَبِِّ اغفِر وَارحَم و تَجاوَز عَما تَعلَمُ اِنَکَ اَنتَ العَلِیُ الاَعظَم ُیا ساتِرَ العُیوُبِ یا الکُرُوب یا غافِر الذُنوُبِ یا ذَالجَلالِ وَالاِکرام بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الراحِمینِ ❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6744 6⃣❔ آيا ميدانستيد با استناد به آيات قرآن روزه ماه رمضان ٣ روز است و نه ٣٠ روز ... از تمام اسلامگرايان شيعه و سنى ميخواهيم با استناد به قرآن اثبات كنند روزه ماه رمضان ٣٠ روز است❗️❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6705 7⃣با توجه به این که ماه های در همه شهر ها یکسان نیست و مثلا در یک روز زودتر از ما ماه را می بینند و روزه می گیرند و طبیعتا شب قدرشون هم یک روز زودتر از ما است ❕با این وجود تکلیف چیست یا ما شب قدر را درک نمی کنیم یا اونها و این اختلاف در تمام است ❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6696 8⃣آیا سخن زیر در آمده است ؛ ❕اگر در حال ختم هستید به جزء 15 که رسید ایه 19 سوره کهف کلمه و میزان قران است وجای استجابت دعا یعنی در این جا قران به دوکف مساوی تقسیم می شود قران را قطع کنید وشروع به دعا کنید واولین دعا برای باشد در قران های قدیمی خطی; یا درشت نوشته می شد یا قرمز تا مردم جای استجابت را گم نکنند التماس دعا❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6671 9⃣آیا راست است که در اسلام ، کردن با همسر در شب های ماه رمضان و همچنین خوردن و آشامیدن بود ❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6642 🔟ببخشید برخی می کنند که روزه برای بدن دارد و سبب می شود ❗️حال اگر چنین باشد تکلیف ما در مورد چیست❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6624 1⃣1⃣ مسجد ما می گفت وقتی ماه می شود ، شیطان در و قرار می گیرد❕اگر شیطان در غل و زنجیر است پس ما چگونه در این ماه می کنیم❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6606 2⃣1⃣برخی در کنار روزه داری ، روزه هم می گیرند و از اذان صبح تا اذان مغرب هم نمی کنند و می گویند روزه سکوت در قرآن آمده که حضرت می گرفت ❕آیا این عمل و استدلال آنها است❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6605 3⃣1⃣مردمی که در مناطق مثل جنوب ایران و عراق و عربستان وغیره زندگی میکنند چطور در گرما رو تحمل میکنند ؟ مخصوصا دوران قدیم❗️ آیا خدا یا پیامبر برای اینهایی که در بالای ۵۰ درجه روزه میگرفتند با کسانی که در مناطق سردسیر روزه میگرفتند قائل بودند❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6604 4⃣1⃣اهل سنت در روزه می گیرند و معتقدند روزه در سفر افضل و است❕آیا از کتب ما و کتب آنها دلیلی بر رد ادعایشان می باشد که باید در سفر نگرفت❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6595 5⃣1⃣ اینکه کسی که عمدا خواری کند، باید روزه بگیرد چیست❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6593 6⃣1⃣❓ به این روایت پاسخ دهید ؛ « محمد بن می گوید که از امام شنیدم که ایشان از گل نهی کردند . گفتم جانم به فدایت برای چه نهی کردی ؟ گفت زیرا نرگس
و گل خوشبو ها است» سند : ج7 ص506 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6587 7⃣1⃣به نظر شما عمل برتر و بهتر است❕کسی که می گیرد و در کنار روزه داری به دیگران می کند و چرانی و ...انجام می دهد و کسی که بدون آن که بگیرد اعمال مذکور را انجام نمی دهد❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6581 8⃣1⃣چرا در ماه با کسانی که روزه خواری می کنند برخورد می شود ❗️مگر افراد ندارند❕آیا برای این برخورد کردن مستند روایی وجود دارد❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6577 9⃣1⃣❓اهل در مساجدشان ابتدا افطار می کنند سپس نماز می خوانند اما در ما این مساله بالعکس است ❕آیا بهتر نبود که ما هم چنین می کردیم و با بیشتری می خواندیم ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6571 0⃣2⃣چرا خداوند روزه واجب را در رمضان قرار داده است ❕چرا مثلا در ماه رجب یا یا ذی القعده و ...قرار نداده است❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6569 1⃣2⃣آیا در مورد خوردن نکته و توصیه ای در منابع روایی ما آمده است❗️❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6560 2⃣2⃣دلیل شیعه برای اینکه روزه تا اذان است چیست در حالی که اهل سنت آفتاب را معیار قرار داده اند و حدودا 20 دقیقه قبل شیعه افطار می کنند❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6558 3⃣2⃣دليل وجوب گرفتن در چیست❗️❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6551 4⃣2⃣علت اختلاف مراجع در در چیست❗️چرا برخی رویت با را معتبر نمی دانند و رویت ماه با را معتبر می دانند❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6548 5⃣2⃣چرا بانوان هنگام پریود نباید نماز بخوانند وروزه بگیرند یا معتکف شوند؟ مگر این یک مورد طبیعی نیست که خداوند در خلقت زن آفریده است؟ مگر رابطه خدا نباید با بنده اش آنقدر عمیق باشد که هیچ عاملی بین آن فاصله بياندازد؟ یک عامل طبیعی چه موردی دارد که در روند این ارتباطات معنوی خدشه وارد می کند ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3720 6⃣2⃣مطلبی به نقل از صادق هدایت در مورد ماه رمضان در کانال های ضد دین رد و بدل میشود که خواستم بهش جواب بدید « جلوی گرسنه های بیچاره در طول سال هر چقدر غذا بخوری مشکلی نیست اما جلوی روزه دارانی که خودشان خواستند چیزی نخورند نباید چیزی خورد»❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3387 7⃣2⃣بنده وقتی با غیر مسلمانان بحث می کنم از آنان اشکالی میشنوم که می گویند چگونه اسلام یک ایین جهانی است با این که دستورات ان فقط در محیط های ما قابل اجرا است مانند نمازهای پنج گانه و روزه داشتن در نقاط قطب شمال که شب ها و روزهای طولانی دارد ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3234 8⃣2⃣با توجه به اینکه ِکلمه القدر تنها در دعای مختصره روز بیست و هفتم امده ایا نمیتوان به شب بودن ان شک کرد❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6735 9⃣2⃣برخی شبکه های می گویند در کتب شیعه هم مشروعیت نماز اهل سنت ٱمده است آیا چنین چیزی دارد ❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6644 0⃣3⃣آخوند مسلکی است که می گوید بسیاری از احکام است که از خودشان در آورده اند و روایتی در مورد آن وجود ندارد مانند آنکه می گوید هر گونه و روزه را باطل می کند اگر چه باشد اما من از آخوند دیگری شنیدم که خوردن و آشامیدن روزه نیست❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6643 1⃣3⃣آیا این دعاهایی که بعد از نمازها در ماه رمضان خوانده می شود ( یا علی یا عظیم ...) ( اللهم ادخل علی اهل القبور السرور...) سند دارد چون برخی می گفتند این دعاها بی سند هستند❕و آیا لزومی دارد که این دعاها در جمع خوانده شود❗️آیا بهتر نیست در خلوت و به صورت تنهایی خوانده شود❗️❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6559 2⃣3⃣خواهشمندم بفرمایید چرا زن باید قضای روزه های ماه رمضان که عذر شرعی دارد را بپردازد.آیا دستور خداوند است.زن که هیچ دخالتی در این کار ندارد.خیلیها هستن که قضای ان را نمی دهند.نظر شما چیست❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3184 3⃣3⃣با توجه به آغاز ماه رمضان این سوال برام مطرح است که بسیاری از افراد را می بینم که به سبب بیماری ، او را از گرفتن روزه منع می کنند اما آنها نمی توانند دل از روزه ماه رمضان بکنند و روزه می گیرند ❗️تکلیف این افراد چگونه است ❕آیا اگر روزه نگیرند از ماه رمضان نمی برند ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8977 4⃣3⃣❔آیا واقعا ما در حق پیامبر و امامان گرفتار نشدیم❗️آیا این غلو نیست که اونها را همتای خدا قرار داده ایم و می گوییم بستن به آنها سبب شدن می شود❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6594 5⃣3⃣فلسفه و فوائد رو
زه داری در چیست ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6549 6⃣3⃣آخوندی می گفت که تریاک کشیدن روزه را باطل نمی کند آیا واقعیت دارد و این قدر دین اسلام به فکر معتادان است ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3368 7⃣3⃣اگر اعمال انسان شب قدر مقدر می شود پس تکلیف اختیار انسان چه می شود ❗️آیا ما مجبور به انجام دادن امور مقدر شده هستیم ❗️❗️ 💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/3519 8⃣3⃣آیا با سوره قدر و نزول فرشتگان در شب قدر می توان اثبات وجود امام زمان علیه السلام را کرد ❗️❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3520 9⃣3⃣ پاسخ به متنی در مورد شب قدر ؛ ❕ «حاجی تا صبح قرآن به سر گرفت و گناهانش بخشیده شد اما کارگر خسته و دل خسته بعد از افطار خوابش برد و گناهان امسالش به گناهان سال قبلش اضافه شد این است اعتقادات مردم سرزمین من »❗️ 💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/3525 0⃣4⃣چرا شب قدر بین چند شب مخفی است و چندین شب به عنوان شب قدر معرفی شده است ❕فلسفه آن چیست ❗️❗️ 💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/3600 1⃣4⃣اگر قرآن در شب قدر نازل شده است چگونه می گوییم که قرآن در طول 23 سال نازل شده است ❕❗️ 💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/6570 2⃣4⃣شب قدر واقعی کدام شب است ❗️❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6701 3⃣4⃣آیا مراسم قرآن به سر گرفتن در شب قدر ، در منابع معتبر آمده است ❗️❗️ ‌ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6703 4⃣4⃣آیا امت های گذشته نیز شب قدر داشته اند ❗️برترین اعمال در شب قدر چه اعمالی است ❗️ 💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/3498 5⃣4⃣یه سری از کسایی که روزه نمیگیرن دلیلشون اینه که اگه روزه داری واسه درک شرایط فقراس پس چرا فقرا هم باید روزه بگیرن و اینکه چرا نباید آب خورد.فقرا آب که میتونن بخورن ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3063 6⃣4⃣❔با توجه به آغاز ماه رمضان این سوال برام مطرح است که بسیاری از افراد را می بینم که به سبب بیماری ، او را از گرفتن روزه منع می کنند اما آنها نمی توانند دل از روزه ماه رمضان بکنند و روزه می گیرند ❗️تکلیف این افراد چگونه است ❕آیا اگر روزه نگیرند از ماه رمضان نمی برند ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8977 7⃣4⃣❔ بعضی ها برای فرار از روزه ماه رمضان به مسافرت میرند تا روزه نگیرند آیا این یک نوع فریب کاری نیست ❗️ آیا چنین مسافرتی جایز است ❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8984 8⃣4⃣❔کسی می گفت که نباید جمله ماه رمضان را خلاصه کرد و بگوییم رمضان آمد یا رمضان تمام شد ❕اگر اینطور بگیم گناهکاریم آیا دارد ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8985 9⃣4⃣❔نظرتون در مورد این متن چیست ❕ ❗️ماه رمضون شروع شد ‌ . دختر به باباش میگوید بابایی خیلی خوشحالم که ماه رمضون شروع شد آخه دیگه گشنگیمون ثواب داره ❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8987 0⃣5⃣❔کجای قرآن آمده است که وقتی روزه ایم نباید چیزی بخوریم یا بیاشامیم ❗️برخی میگ‌ویند روزه داری در زمان پیامبر این طور بود که فرد روزه دار از صبح تا شام گناه و معصیت نمی کرد و داشت و روزه به خوردن و آشامیدن ارتباطی نداشت❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8988 1⃣5⃣❔این که در روایاتی آمده است که ماه رمضان همیشه سی روزه است چه دارد ❗️چرا رهبری و مراجع گاها به این روایات توجه نداشته و رمضان را بیست و نه روزه محسوب می کنند ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8993 2⃣5⃣❔يكى از شاهكارهاى در ارضاى شهوت مردان، استناد به روايتى از ميباشد كه در اين حديث با توجه به نياز شديد مردان مسلمان در ماه رمضان به ارضاى شهوتشان، به آنها دستور رابطه جنسى از راه مقعد را به آنها داده است. يك مرد مسلمان حتى نميتواند چند ساعت تحمل كرده و بعد از زمان افطار با همسرش نزديكى كند و حتما بايد زمانى كه روزه است، اینکار را کند ❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8999 3⃣5⃣❔فلسفه احیا گرفتن شب قدر در چه نکته ای است ❗️چرا باید شب قدر را احیا گرفت ❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9004 4⃣5⃣❔کانال ها و شبکه های وهابی می گویند که از دید شیعه آدامس جویدن روزه را باطل نمی کند حتی امامان هم در حال روزه می جویدند ❗️آیا چنین مطلبی حقیقت دارد ❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9014 5⃣5⃣مسلمانان ميگويند ماه رمضان ماه خداست پس چرا وقتى اين مهمانى تمام ميشود جشن ميگيرند و ميكنند❕معمولا انسانها پايان غم و رسيدن شادى را جشن ميگيرند، يعنى مهمان خدا بودن اينقدر آزار دهنده است كه اتمامش را ميگيرند ❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6791 6⃣5⃣فلسفه خواندن نماز فطر چیه ❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6790 7⃣5⃣فلسفه پرداخت زکات چیست ❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6781
🤔 ❔این نماز تراویح چیست که اهل سنت در شب های ماه می خوانند ❗️که شیعیان چنین نمی کنند ❕❕ 💠💠 ❕تراويح جمع «ترويحه» و در اصل اسم است براى مطلق نشستن، لكن در اصطلاح اطلاق مى شود بر هر نشستن به جهت استراحت بعد از قرائت چهار ركعت از نمازهاى مستحبى در شبهاى ماه رمضان. 📚المعجم الوسيط، ص 380؛ لسان العرب، ج 2، ص 462. 👌از جمله مواردى كه عمر از پيش خود تشريع كرد و در مقابل نص، اجتهاد نمود، دستور گزاردن «نماز تراويح» بود؛ زيرا نماز تراويح را پيغمبر نياورد، و در زمان آن حضرت نيز نبود، در زمان ابو بكر هم سابقه نداشت. خداوند متعال، اجتماع و مردم را براى اداى نماز مستحبى، غير از نماز استسقاء (نماز براى طلب باران كه بايد به طور دستجمعى و جماعت خواند) فرا نخوانده است. 👌فقط نمازهاى واجب است كه خداوند در پنج نوبت بدان دستور داده و خواندن آنها با جماعت، مستحب است. و همچنين نماز طواف، نماز عيد فطر و قربان، نماز آيات و نماز ميت است كه مى باشد، به جماعت و به طور دستجمعى خوانده شود. ❕پيغمبر شخصا نمازهاى مستحبى ماه مبارك رمضان را بدون جماعت بجا مى آورد و مردم را تشويق مى كرد كه آن را به پاى دارند. مردم نيز به همان گونه كه پيغمبر اكرم بجا مى آورد، در عصر ابو بكر نيز- تا سال سيزدهم هجرت كه از دنيا رفت- چنين بود ، چون عمر بن خطاب به جاى وى نشست، روزه ماه رمضان آن سال را بدون اينكه تغييرى در آن پديد آورد، انجام داد. ولى در ماه رمضان سال چهارده، با گروهى از صحابه به مسجد آمد و ديد كه مردم نمازهاى مستحبى بجا مىآورند؛ عده اى در حال قيام و برخى در حال سجود و جمعى در ركوع و گروهى نشسته اند. جماعتى هم تسبيح مى گويند و يا قرآن تلاوت مى كنند يا تكبير مىگويند يا سلام نماز مى دهند. عمر اين منظره را خوش نداشت و تصميم گرفت آن را به وضع بهترى در آورد. پس «نماز تراويح» را براى آنها در اوايل شبهاى ماه رمضان تشريع كرد، و دستور داد همگى در آن شركت كنند!!سپس همين را به تمام بلاد بخشنامه كرد. و در مدينه دو نفر گماشت تا امام جماعت در نماز تراويح باشند! يك نفر براى مردان و ديگرى براى زنان. 📚اجتهاد در مقابل ص 324 ❕چنان که بخارى در صحيح به سندش از عبدالرحمن بن عبد قارى نقل مى كند ؛ «در يكى از شبهاى رمضان با عمر به مسجد رفتيم، ديديم مردم دسته دسته و پراكنده هستند، هر كسى براى خود يا با گروه خود نماز مى خواند، عمر گفت: به نظر من اگر اينان به يك امام اقتدا كنند بهتر است، لذا تصميم خود را گرفته و دستور داد ابى بن كعب پيش نماز همه باشد. شبى ديگر با وى به مسجد رفتيم، ديديم مردم نمازهاى مستحبّى شبهاى رمضان را به جماعت مىخوانند. آنگاه عمر گفت: اين است!» 📚صحيح بخارى، ج 2، ص 252؛ موطأ مالك بن انس، ص 73، كنزالعمال، ج 8، ص 408. 🔸 از علمای برجسته اهل سنت می نویسد ؛ «اينكه عمر آن را بدعت دانست بدان علت است كه پيامبر دستور نداده بود تا نمازهاى مستحبّى ماه رمضان را به جماعت بخوانند، در زمان ابوبكر نيز سابقه نداشت، در اولِ شب هم نبود، و اين تعداد ركعت هم نداشت.» 📚ارشاد الساری ج 5 ص 4 👌همین توضیح از سایر علما و بزرگان اهل سنت چون بدر الدین عینی ، محیی الدین نووی ، ابن حجر عسقلانی نیز آمده است ؛ 📚عمده القاری ج 11 ص 126_ تهذیب الاسماء ج 2 ص 332_ سبل السلام ج 2 ص 10 🔸فرزند عمر ، عبد الله بن عمر هم از مخالفان سرسخت نماز تراویح بوده است و کسانی را که چنین نمازی را می خوانند به و دراز گوش تشبیه کرده است . ❕ابن ابى شيبه از عبدالرازق روايت كرده است ؛ « ابن عمر نماز تراويح را به جماعت نمى خوانده است.» 📚المصنف ج 5 ص 264 ❕مجاهد مى گويد: «كسى نزد ابن عمر آمد و گفت: آيا در ماه رمضان نماز تراويح را به جماعت بخوانم؟ عمر پرسيد: آيا مى توانى قرآن بخوانى؟ گفت: آرى. گفت: آيا مى خواهى چون درازگوش ساكت باشى؟ در خانه نماز بخوان.» 📚سنن البیهقی الکبری ج 2 ص 494_ مصنف عبد الرزاق ج 4 ص 264 ❕ربيع مى گويد: «شافعى نماز تراويح را با مردم نمى خواند، بلكه در خانه خود به جاى مى آورد.» 📚تاریخ مدینه دمشق ج 51 ص 384 🔸 👇 @Rahnamye_Behesht
🔸 👇 ❕از جمله امورى كه دلالت بر بطلان بجاى آوردن نماز تراويح به جماعت دارد، اينكه در روايات بسيارى پيامبر مردم را وادار نموده تا نماز نافله را در خانه به جاى آورند، زيرا اين امر به اخلاص و قبولى نزديكتر است. 🔸عبداللَّه بن مسعود از پيامبر سؤال نمود: نماز مستحبّي را در خانه به جاى آوردن بهتر است يا در مسجد؟ حضرت فرمود: آيا نمى بينى كه خانه من چقدر به مسجد نزديك است، با اين من دوست دارم كه نمازهايم را در خانه ام به جاى آورم، مگر اينكه نمازهاى واجب باشد. 📚الترغیب و الترهیب ج 1 ص 379 ❕همچنين آن بزرگوار فرمود: «نماز واجب را بايد در خواند و نماز مستحبى را در خانه.» 📚کنزالعمال ج 8 ص 384 👌همچنين آن بزرگوار فرمود: «بر شما باد به نماز در خانه هايتان، زيرا بهترين نماز انسان، نمازى است كه در خانه خوانده شود، مگر نمازهاى واجب.» 📚صحيح مسلم با شرح نووى، ج 6، ص 39؛ فتح البارى، ج 4، ص 252 و التاج الجامع للاصول، ج 2، ص 67. ❕این ها روایات اهل سنت است که می گوید نمازهای مستحبی باید در خانه و به صورت فرادا ادا شود ، نه در مسجد به صورت ، اما متاسفانه عمر به این دستورات گوش نداد و به گفته خودش بدعتی را بنا نهاد که قرن هاست اهل سنت را از طریق راست منحرف کرده است . 👌مرحوم شرف الدین می نویسد ؛ « خداوند خواسته است تا بندگانش در دل شبها با وى خلوت كنند و در پيشگاه او گريه و زارى نمايند و با مناجات و راز و نياز با وى، حوايج و گرفتاريهاى خود را عرضه بدارند و چشم به رحمت و اميد به مرحمت ذات اقدس او داشته باشند. و بدانند كه پناهگاهى جز او ندارند و نجات دهنده ايشان خداى مهربان است. ❕به همين جهت، خداوند مستحبات را از قيد جماعت، رها ساخته است تا بندگان بتوانند به تنهايى آن طور كه مى خواهند به خدا نزديك شوند. و در پيشگاه وى بنالند. و هر كس خواست به طور مستقل؛ و هر كس مى خواهد آن را به نحو اضافه انجام دهد؛ چون اين كارهاست كه ممكن است انجام داد. 🔸چنانكه در روايات پيغمبر آمده است، ولى اگر به جماعت مربوط شود، ديگر اين نفع را نخواهد داشت و اين مزايا را از دست مىدهد. 👌به اين موضوع اضافه مى كنم كه رها ساختن مستحبات از قيد جماعت و انجام آن به طور دستجمعى، باعث مى شود كه خانه ها از بركت و شرافت نماز خواندن در آنها خالى نماند. و لذت و نشاط تربيتى آن محفوظ بماند تا از اين راه فرزندان به پيروى از پدران، مادران و نياكان خود، راه ديندارى و مسلمانى را بياموزند و آن را از نظر ندارند. و در دلها و عقلهايشان اثر بگذارد. 📚اجتهاد در مقابل نص ص 324 🔸ائمه اهل بیت علیهم السلام نیز شدیدا با این بدعت عمر مخالفت کردند و از خواندن نمازهای مستحبی ماه رمضان به جماعت نهی کردند که جهت آگاهی پاسخ گذشته ما را مطالعه فرمایید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6644 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht https://sapp.ir/poorseman