eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
106 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 ⁉️ اگر در کاربست سیاق در فهم دین خطا کنیم تکلیف چیست؟ 🔻 شاید کسی خرده بگیرد که ممکن است شخص غیر معصوم در تمسک به در فهم شریعت به خطا برود و چه بسا تمسک به سیاق در فهم شریعت تنها در کف اختیار معصوم علیه السلام باشد ولی چنین نیست چرا که خداوند متعال در کشف شریعت اصابت فهم ما به واقع را شرط نکرده است چرا که این احاله به محال است و ما به آنچه که در حد توان بشری از فهمیده ایم مکلف هستیم و پرودگار عالم تکلیف ما لا یطاق نمی فرماید بلکه به مصیب دو پاداش و به مخطئ یک اجر عطا می فرماید. 💢 بریده ای از درس (قاعده ی سیاق) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان تهران برگزار می کند: 🔰 همایش بزرگ جبلِ عامل؛ گرامیداشت اربعین شهادت مجاهد کبیر و شهدای جبهه مقاومت 🎥 با پیام تصویری آیت الله العظمی 🎙 و سخنرانی آیت الله 🕰 چهارشنبه شانزده آبان ساعت ۱۹ 📍 تالار شیخ صدوق حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) 🆔 @Rashad_ir
📸 ⁉️ با وجود لغتنامه ها برای فهم معنی کلمات چه نیازی به سیاق هست؟ 🔻 شاید کسی گمان کند که ما معنای واژه را از واژه نامه ها در می یابیم و چه نیازی به است پاسخ آن است که گاه واژه ای در معنایی به کار رفته است که آن معنی در کتاب لغت نیامده است و شما با سیاق معنای آن واژه را در می یابید و گاه یک واژه چندین معنای حقیقی و مجازی دارد و شما نمی دانید که متکلم کدام معنی را اراده کرده است و سیاق شما را یاری می کند که معنای مراد را دریابید. 💢 بریده ای از درس (قاعده ی سیاق) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030813.mp3
15.6M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود و نهم 📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه دوازدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 یکشنبه۱۳ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 قاضی ماذون و اصل لا ولایه لاحد علی احد 🔻 شاید کسی خرده بگیرد که اصل «لا ولایه لاحد علی احد» اقتضا می کند که اگر ما شک کردیم که آیا عادل می تواند به شخص فاقد شرایط قضا اذن داوری دهد یا نه به اصل رجوع کرده و بنا را بر این بگذاریم که چنین شخصی حق داوری ندارد ولی پاسخ آن است که این اصل در قاضی حقیقی یعنی قاضی منصوب جاری می شود ولی در قاضی ماذون اینچنین نیست چرا که در اینجا قاضی حقیقی ولی امر است و از آن اوست و این ولایت را به قاضی ماذون واگذار نکرده است پس قاضی مأذون تنها کارگزار و دستیار ولی امر است و از اساس ولایتی ندارد تا داوری او با اصل «لا ولایه لاحد علی احد» تعارضی داشته باشد. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 وجوب تبعیت فقیه اعلم از حکم قضایی قاضی ماذون 🔻 در اینجا این پرسش پیش می آید که آیا حکم نافذ است یا نه یعنی آیا پس از آنکه قاضی ماذون میان طرفین نزاع داوری کرد آن کس که به زیان او حکم شده است می تواند به دستاویز اینکه این قاضی جامع شرایط قضا نیست از پذیرفتن حکم او سرپیچیده و ‌ سر باز زند؟ از این بالاتر اگر خصمی که در دادگاه از حکم قاضی ماذون سر باز زده است مجتهدی باشد اعلم و افقه از ولی امر و رای او این باشد که از اساس کسی که جامع شرایط قضا نیست حق تکیه زدن بر منصب قضا و داوری و قضاوت را ندارد یا بر این باور است که قضاء قابل توکیل نیست و ولی امر نمی تواند کسی را وکیل کند تا طبق آراء او داوری نماید 🔻 آیا حکم این قاضی ماذون که خود چه بسا اصلأ مجتهد نیست و از اساس قاضی نیست بلکه کارگزار است بر این مجتهد اعلم نافذ است؟ به نظر می رسد از آنجا که قاضی مأذون به وکالت و نیابت از سوی ولی امر داوری می کند و قاضی در حقیقت در اینجا شخص ولی امر است و طبعاً حکم او مورد تنفیذ ولی امر است نمی تواند از حکم قاضی ماذون سرپیچی کرده و به آن تن در ندهد. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 هفتمین جلسه همفکری و هم افزایی شورای تولید سند ملی 🔸 با حضور آیت الله ، صاحبنظران این حوزه و مدیران و نمایندگان دستگاه های ذی‌ربط 📅 دوشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۳ 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
📸 🔰 جایگاه اصول عملیه در عرف 🔻 در مناسبات و نیز اگر پاره‌اي از قواعد اصول گاهي مورد تمسك قرار مي‌گيرند، جهت آن اين است كه موضوعِ يكي از همين نوع مباحث است. شاید شرعی نباشد و عرفی باشد ولی بر همان مدعای عرفی ممكن است از همين قواعد بتوان بهره برد و اهل فضل به اين قواعد تمسك كنند و يا حتی ساده كه نگاه كنيم، در لسان ساده ی توده ی مردم نیز مي‌بينيم بعضی از اين قواعد استفاده می شود. 🔻 مسئله ی يكی از رويّه‌های عقلائيه است كه عقلا و عرف از آن استفاده مي‌ کنند. اگر چيزی در محلی قرار گرفته بعد از دو سال يا ده سال، فرد به همان محل مراجعه مي‌كند، ولو احتمال مي‌دهد در اين فاصله جابه‌جا شده باشد، اما به اين احتمال و شک اعتنا نمي‌كند و با خود مي‌گويد شك پسین نمي‌تواند قطع پیشین را از ميان بردارد و نمي‌شود قطع پیشین را نقض كرد. نام اين رفتار، ولو توجه نداشته باشند استصحاب است. توده ی مردم عادي نیز به استصحاب عمل می كنند. 💢 بریده ای از درس (مبحث غایت شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030814.mp3
14.09M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هشتاد و چهارم 📌 مبحث قاصد الشریعه ( نقش قاصد الشریعه در تولید علوم انسانی اسلامی ) جلسه بیستم و یکم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 دوشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 پیشینه روش شناسی علم و پیوند آن با منطق ارسطویی 🔻 آنچه که در گذشته بیشتر رائج بوده یعنی منطق صورت و ساختار بوده است. اما در روزگار ما انواع منطق‌های نوین رواج یافته و فراتر از منطق، به طور مطلق بسيار مورد توجه و اهتمام است و افزون بر روش‌شناسی، رويكردشناسی و اهتمام به رويكرد پژوهشی و نيز رهيافت مطالعاتی بسيار مورد توجه است. 🔻 اين‌كه ما با چه روشی کاوش کرده و داده های فراهم‌ آمده را پردازش كنيم و با چه روشی نگره ها و آراء بررسی شده را ارزيابی و نقد کرده و پیرامون آنها داوری نماییم و چگونه پس از جمع‌بندی، آنچه را كه به دست آورده ایم را بر دیگران آشکار كنيم؛ اينها همگی امروزه مراحل كاری يك پژوهش اند. 💢 بریده ای از درس (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030815.mp3
13.04M
🔊 🔰 جلسه سیصد 📌 مبحث قاضی منتخب یا تحکیم / جلسه سیزدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 سه شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
♨️ هم اکنون تیتر یک : 🔸 دغدغه اصلی شهید نصرالله، معنویت و معرفت نیروهای حزب‌الله بود 🔰 گفتگو با آیت الله همزمان با اربعین شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان؛ 📩 متن کامل گفتگو را در خبرگزاری مهر بخوانید: 🌐 mehrnews.com/x365ST سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔 @iictchannel