امام علی علیه السلام:
آنکه به خاطر دنیا پیوند برقرار کند
پیوندش گسستنی است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
نوروز سیدجوادشبیری.pdf
370.1K
💠 نقد و بررسی روایات نوروز
🖊استاد سید جواد شبیری
🔹استاد سید جواد شبیری بعد از بررسی سه دسته از روایات این نتیجه رو می فرمایند:
وقتی بعضی از سنت ها که رسوخ در یک جامعه می کند انقدر این سنت ها ریشه دار می شود که به هر حال زمینه برچیدن اینها نیست. وقتی زمینه بر چیدن اینها نیست، اینکه ما اصرار کنیم که این سنت ها را یک سنت های ضد دین معرفی کنیم در حالی که اصلا اینگونه نیست، این اصرار، اصرار بیجایی است.
عمده افراد نه این را یک سنتی می دانند که چون دین گفته است احترام می کنند و نه چون ضد دین است. نسبت نوروز با دین خنثی است و یک سری سنت های مثبتی هم در آن وجود دارد و طبیعی است که این سنت های مثبت پذیرفته شود.
#نقد_مشهورات
#جعلیات
#تسامح_ادله_سنن
#رجال
#تاریخ
#معرفی_مقاله
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
صلوات بر پیامبر گناهان را بسان ریختن آب بر آتش از بین می برد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠 آسیب شناسی دینی ،اصلی ضروری
🔹آسیب شناسی دینی، در صدد مطالعه، شناخت، پیشگیری، کجروی و جلوگیری از بازگشت مجدد بحران هایی است که با انتظارهای منطقی از دین، جامعه دینی ایران و ماهیت دین اسلام سازگاری ندارد.
🔸توضیح مطلب آنکه آسیب ها و بحرانها و به تبع پیشگیری و درمان آنها به دو شاخه تعلق دارد: نخست به ماهیت دین، دوم به تحقق خارجی دین.
🔻ماهیت دین عبارت است از مجموعه حقایقی که به وسیله خداوند سبحان توسط پیامبران جهت هدایت انسان ها نازل می گردد و در یک جمله «ما جاء به النبي» یعنی آنچه از ناحیه پیامبر و پیشوایان دینی به ما رسیده است، حقایق، معارف و احکامی که به صورت متن و نص دینی ظاهر شده اند.
🔻وجود خارجی دین عبارت است از دینی که در جامعه متدینان جریان پیدا می کند و نهادهای اجتماعی و روابط میان دین داران را پدید می آورد.
موافقان، مخالفان و مذاهب مختلف و غیره را تحقق می بخشد. البته این حقایق و امور خارجی گرچه به دین منسوب اند، ولی تنها زاییده ماهیت دین نیستند و ده ها عامل فرهنگی، اجتماعی و روانی نیز بر آنها می تواند تاثیر بگذارد.
❗️آسیب شناسی دینی می تواند در مقام کشف بحران ها و کجروی های اندیشه دینی و رفتار و عملکرد دینی باشد.
#آسیب_شناسی_دینی
#کلام
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
💠سیّد محسن طهرانی در پارهای از سخنرانیهای خود میگوید که پدرش سیّد محمّدحسین طهرانی، بعضی از اساتی
fahhashi-lalezari-01.mp3
1.3M
💠صوت سید محسن طهرانی
♦️در این صوت تصریح می کند که پدرش(علامه طهرانی) استاد بدیع الزمان فروزانفر و سعید نفیسی را حرام زاده می خواند.
♦️بررسی اجمالی نقاط برجسته شخصیت استاد بدیع الزمان فروزانفر:
1) فروزانفر، فردی مومن و جامع معقول و منقول بود.
2) در مسافرتی که به هندوستان داشته به تصریح خودش ، بعد از نماز ، قسمتی از قصیده مبارکه ( بُردَه ) بوصیری را استشفائاً بعنوانِ عرض توسل به پیامبر(ص) خوانده که به برکت ایشان بیماری همسرش شفا یافته است.
3) در سال 1352 یک دوره ترجمه کامل بر قرآن کریم نوشته که با دستخط خودش در بایگانی وزارت فرهنگ و هنر موجود است.
4) دکتر مهدوی دامغانی می گوید : ( فروزانفر در سفر حج ، غالبا در حال انجام مناسک ، دعا ، قرائت قرآن و نماز در حرمین شریفین بود و حتی برای خرید به بازار نمی رفت).
📚منابع: (مقدمه شفیعی کدکنی بر دیوان اشعار فروزانفر)، (حاصل اوقات ، مهدوی دامغانی ص 747و749)، (خاطراتی از استاد فروزانفر ، پرویز اتابکی ص 781)، (مجله بخارا شماره 84 ص 78 تا 81).
#علامه_طهرانی
#مدعیان
#استاد_اخلاق
#عرفان
#تصوف
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۲۲)
🔹چرا باید یک طلبه که هنوز به استقرار شخصیتی و فکری نرسیده، لباس رسول الله را یعنی همان لباسی که مردم را به یاد دین می اندازد بپوشد. بسیاری از طلبه هایی که ملبس می شوند، به معرفتی نرسیده اند که خودشان را نجات بدهد؛ بماند که بخواهند نجات بخش دیگران باشند. خیلی از ایشان هر مشاوری را که می بینند، درباره بسیاری از معضلات روحی و روانی و فکری خود می گویند و استمداد می طلبند. آن گاه ما لباس دین را به تن او می کنیم؟! خیلی از ایشان حتى بلد نیستند با زن و بچه خود چطور رفتار کنند یا با مردم چگونه تعامل نمایند یا هنوز مفهوم گذشت و مدارا برایشان حل نشده است و به سبب یک تصادف سطحی، حاضرند خیابان را ببندند. آن گاه ما سخاوتمندانه از کیسه دین می بخشیم؟ به خدا قسم که خیلی از مسئولان حوزه ها کسانی را ملبس کرده اند که حاضر نیستند مال خود را به آنها قرض بدهند؟
🔸ثمره این سخاوت و تساهل، می شود همین وضعیتی که داریم. اغلب افرادی که با ما ارتباط دارند، بیشتر خاطرات بد دارند تا خاطرات خوب؛ در حالی که وقتی دقت می کنید می بینید، تنها دلیل این بدبینی، انتظارات سنگینی است که لباس ایجاد کرده است.
🔻 آقایان اغلب با مسأله، برخوردهای غیر علمی می کنند؛ مثلا با کلی احساسات می گویند: این لباس، پوشش ذکر است و مردم را به یاد خدا می اندازد؛ اما به صورت میدانی و عینی، مسأله را پیگیری نمی کنند که آیا واقعا لباس در عالم خارج بر تن طلبه، ذكر الله یا عامل تنفر و دین گریزی است. نباید لباس فرضی و شأنی را بحث کنیم، باید لباس واقعی را بررسی کنیم که الآن در بیرون مشاهده می شود. اگر لباس به تن اهلش نباشد، ذكر الله نیست، سد عن سبيل الله است.
#لباس_روحانیت
#لباس_دین
#تحول
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
با ترسو مشورت مکن
زیرا او راه بیرون آمدن از مشکل را بر تو تنگ می کند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️آسیب شناسی دینی،اصلی ضروری(2)
🔹ماهیت دین اسلام به لحاظ اعجاز قرآنی از انحراف و اعوجاج مصون بوده و لكن از ناحیه روایات، به دروغ پردازان و راویان جعال و کذاب مبتلا گشته است،به همین دلیل عملیات آسیب شناسی به طور جدی و عمیق نسبت به روایات به خصوص مأثوراتی که در اختيار عامه مردم قرار دارند، لازم و ضروری است.
🔸آسیب شناسی در باب ماهیت دینی به معنای معرفت دینی و درک عالمان و اندیشمندان دینی از دین از اهمیت خاصی برخوردار است. تاریخ معرفت دینی بر حضور اندیشه های باطل و خرافي و غير مطابق با متون دینی و تفسیرهای به رأی در میان معارف دینی گواه می باشد که باید به اصلاح و حذف آنها پرداخت و در باز فهمی و کسب معارف صحیح دینی تلاش مجدد نمود. گاه ماهیت دین و معرفت دینی از آسیب های دینی در امان است، ولی جامعه دینی از حقیقت دین و مراکز و نهادهای دینی و روابط اجتماعی متدینان از معارف اصیل دینی فاصله گرفته اند، به نام دین به سوء استفاده ها و تصمیم گیری های نادرست مشروعیت می بخشند.
💠 انقلاب اسلامی ایران پس از سپری کردن سالیان متمادی از عمر مبارکش، گرفتار دو آسیب مهم در معرفت دینی شده است:
🔻نخست، سکولاریزم و نفی حضور اجتماعی دین و به حاشیه راندن آن از صحنه فعالیت های اجتماعی .این دسته در دوران قاجار با دیدن پیشرفت و تمدن مغرب شیفته آن شدند و بدون توجه به بنیادهای فکری و نظری این فرآیند، دین داری و حضور اجتماعی دین را عامل عقب ماندگی مسلمین قلمداد کردند. افرادی همچون میرزا آقاخان، احمد روحی، افضل الملک، آخوند زاده، فروغی، صادق هدایت و دشتی نمونه های از این طیف هستند.
🔻دوم اندیشه جامعیت دین و حضور تمام عیار آن در همه صحنه های فردی و اجتماعی و به حاشیه راندن علوم تجربی و اندیشه های عقلی، که پاسخ هر پرسشی را از درون متون دین جست وجو می کند.این دسته بهره ای از واقعیت برای دو ابزار دیگر شناخت یعنی حس و تجربه قایل نمی شود.متفکرانی چون غزالی بر آن اصرار داشتند.
#آسیب_شناسی_دینی
#کلام
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi