eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
673 عکس
715 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: محبوبترین کارها در پیش خدا کاریست که دوام آن بیشتر است، اگرچه اندک باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
⁉️چگونه می‌شود هم مسلمان بود و هم تحت یک حکومت مدرن غیر اسلامی زندگی کرد؟ 🔹وقتی ما از «احکام اسلامی» سخن می گوییم عموما و به وجهی نادرست بی درنگ «احکام فقهی»، در معنای رایج و محدود کلمه، یعنی آنچه غالبا در رساله های عملیه آمده است، در ذهن مان متبادر می شود. اما سؤال دقیقا همین است که اساسا مراد از «احکام اسلامی» چیست و چه چیز قوام بخش اسلامیت یک حکم است؟ ما تا به این پرسش بنیادین فکر نکنیم و در سپهر روشنی در خصوص آن نیندیشیم معلوم نیست که مرادمان از «احکام اسلامی» و «احکام غیراسلامی» چیست. 🔻برای مثال، در حوزه مناسبات اجتماعی، در یک نگرش بسیار کلی، می توانیم بگوییم «احکام دینی یا اسلامی»، آن دسته از «احکام مورد نظر فقهای ما» هستند و ما صرفا بر اساس اجرای این احکام است که می توانیم جامعه ای اسلامی داشته باشیم و صرفا در یک چنین جامعه اسلامی ای است که زندگی انسانی تر، یعنی زندگی ای با حفظ کرامت انسانی و مناسبات عادلانه تر متحقق می گردد. 🔻در این تلقی اجرای احکام فقهی شرط تحقق جامعه مورد نظر اسلام تلقی شده است. اما این تلقی نیز امکان پذیر و در برابر ما وجود دارد که هر حکمی که سبب ظهور زندگی انسانی تر، یعنی «حفظ بیشتر کرامت انسانی و تحقق بیشتر عدالت و فضیلت در جامعه» گردد، «حکمی اسلامی» است. 🔻به بیان ساده تر، احکام فقهی ما در واقع فقه الأصغر هستند، این احکام مبتنی بر یک نوع جهان بینی دینی و معنوی و تفسیر خاصی از انسان براساس فهمی معنوی از جهان هستند. همین تفسیر دینی و معنوی از جهان است که فقه الاكبر اسلام و اساسا هر دین بزرگ و اصیل دیگری را شکل می دهد. اما نکته اساسی این است که احکام فقهی و فقه الأصغر تا زمانی ارزش و اصالت دارند که به روح و فقه الأكبر ادیان و در اینجا اسلام وفادار باشند. 🔸وقتی احکام فقهی نسبت و ارتباط شان را با روح تفکر دینی و معنوی و با آزادی، کرامت و احترام انسانی از دست می دهند به مثابه اجساد مرده ای می مانند که روحشان را از دست داده اند. احکام فقهی بما هو احکام فقهی هیچ گونه ارزش و اصالتی ندارند مگر آن که روح تفکر دینی و معنوی در آنها حضور داشته باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️اقلیت های جنسی ♦️در احکام و مبانی اسلامی، «اقلیت‌های جنسی» منحرفان جنسی خطاب و مجازات‌های سنگینی برای ایشان تعریف شده است. به عنوان نمونه، «لواط» مردان، از گناهان کبیره و کفر شمرده شده؛ و چون حرمت آن بیشتر از زنا دانسته شده، حدش نیز شدیدتر از آن می‌باشد؛ و فاعلِ عاقل و بالغ را، به وسیله‌ شمشیر یا سنگسار کردن یا زنده به آتش سوزانیدن یا از بالای بلندی پرتاب‌کردن (با دست و پای بسته شده) می‌کشند. یا مثلاً «مساحقه» زنان نیز، از گناهان کبیره قلمداد گشته، و برای فاعل و مفعول عاقل بالغ، حد صد تازیانه تعریف شده؛ که در صورت تکرار، به بار چهارم، کشته خواهند شد. . ❓سؤال۱ اگر طبق پژوهش‌های «روانشناسی علمی» با «روش دقیق تجربی» تأیید و ثابت شود که رفتارهای اقلیت‌های جنسی، «انحراف» و یا «بیماری» نیستند؛ بلکه «طبیعتِ خدادادی» آنها می‌باشد؛ آیا احکام اسلامی تغییر می‌کنند یا خیر؟ ❓سؤال۲ اگر بالاخره، فقیهان اسلامی نپذیرند که اقلیت‌های جنسی و وجود تمایلاتشان، طبیعی هستند و آنها، حق زیست دارند؛ ولی در چند دهۀ آینده و بنا به تحولات اجتماعی، تنوع رفتارهای جنسی در کشورهای اسلامی، قانونی شود؛ آیا در آن زمان، فقها، در تعارض میان قانون کشوری و احکام اسلامی، از اِعمال نظرات فقهی خود صرف‌نظر خواهند نمود؟ یا مکلفین خود را مجبور به عدم تمکین به قانون کشوری می‌نمایند؟ . 💠پ.ن. ♦️1ـ اقلیت جنسی، به گروهی از انسان‌ها گفته می‌شود که هویت جنسی، گرایش جنسی، یا رفتارهای جنسی آن‌ها با اکثریت افراد در جامعهٔ پیرامونشان تفاوت دارد. این اصطلاح اکثراً در اشاره به همجنس‌گرایان و دوجنس‌گرایان به‌کار می‌رود؛ ولی می‌تواند به ترنس‌ها، خارج از جنسیت‌ها (از قبیل جنس سوم) یا افراد بیناجنس نیز اطلاق گردد. ♦️2ـ اکنون کشورهای آرژانتین، آفریقای جنوبی، آیسلند، اسپانیا، بلژیک، پرتغال، سوئد، کانادا و هلند و ایالات متحده آمریکا ازدواج همجنس‌گرایان در تمام کشور قانونی است و در کشورهای برزیل و مکزیک در بخش‌هایی قانونی است. ♦️3ـ بسیاری از کشورهایی که ازدواج همجنس‌گرایان را قانونی کرده‌اند، به همجنس‌گرایان اجازه به سرپرستی گرفتن فرزند را هم می‌دهند. برپایه گزارش‌ها در بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۰ شش تا چهارده میلیون فرزند تحت سرپرستی پدر گی یا مادر لزبین بوده‌اند؛ و هشت تا ده میلیون فرزند را نیز سرپرستان همجنس‌گرا بزرگ کرده‌اند 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹کلامی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مورد مهربانی خداوند 💠استاد رفیعی 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: فرزندان خود را گرامی بدارید و خوب تربیتشان کنید تا گناهان شما آمرزیده شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
⁉️سوال و جواب های انتخاباتی(۲) 🔹برخی می گویند ما با انتخاب خود شریک گناهان و تقصیرات آن مسئول می شویم. لذا از اول شریک جرم نمی شویم؟ 🔻به بیانی، این سخن صحیح است؛ و آن در صورتی است که شما در تشخیص اصلح کوتاهی کنید و تلاش خود را برای شناخت اصلح به کار نگیرید. اگر تلاش کردید، همان برای شما ماجور است و کوتاهی ها و کم کاری های فرد انتخاب شده، به گردن شما نمی افتد. مهم این است که شما در انتخاب خود آگاهانه و با نیت تقویت نظام اسلامی عمل کنید. 🔸در استفتایی که از آیت الله مکارم شیرازی شده، آمده است: آیا این مبنای فقهی صحیح است که شرعا خطاها و گناه هایی که رئیس جمهور منتخب اینجانب در آینده مرتکب خواهد شد و فسادهای مرتکب بر آن به عهده من خواهد بود؟ ایشان پاسخ فرمودند: «اگر به قدر کافی درباره شخص منتخب تحقیق شود درباره اعمال آینده او مسئولیتی نخواهد داشت». 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر منطق یک بام و دو هوای شیعیان سلفی . ♦️از ويژگى‌های جالب توجه علمای شیعی، مخصوصاً علمای سلفی شیعی، که پیگیر مسایل ولایی، سقیفه‌ای و مطاعنی هستند، «عملکرد یک بام و دو هوای» آنهاست. ایشان برای مسائل شعائری، یا شهادت و فضایل اهل‌بیت(ع) و یا اولاد منسوب به ایشان، همانند حضرت رقیه(س)، هر روایت ضعیف، مرسل، مجعول و مجملی را از هر کتاب، با راوی غالیِ کذاب یا حتی شخصیت خیالی، می‌پذیرند؛ و با استدلال اینکه این مسأله، شواهدی دارد که البته برای ما اطمینان‌آور است؛ پس، ضعفِ سند و مخدوش بودن کتاب را، به راحتی، توجیه می‌کنند. ♦️از همه مهم‌تر، غالب مسایل مورد علاقه ایشان، که اتفاقاً اختلافی میان شیعه و سنی نیز هستند؛ در کتاب‌هایی وجود دارند که به نوعی جدید مى‌باشند؛ مثلاً در دلائل الامامة، كامل بهايى قرن ٧ يا بحارالانوار قرن ١١. اگر به ايشان اشكال شود كه اين مطلب شاذ و نادر، در هيچ يك از منابع قبل از آن وجود ندارد؟ استدلال بسيار بسيار منطقى ايشان اين است كه، تعداد زیادی از كتابها از بين رفته، از كجا مى‌دانید؟ شاید مطلب بوده و به ما نرسیده است. مضافاً به اینکه، اگر بعد از ۷ قرن یا ۱۱ قرن مطلبی در كتابى درج شده، شاید این مؤلف، کتابی در اختيار داشته و دیده، که اكنون ما نداریم. . ♦️خداوکیلی، اگر مطالب زیر در یک کتاب قرن ۷ یا ۱۴ آمده باشه، شما با همان استدلال قبلی، مطلب اين كتاب را می‌پذیرید؟ مثلاً: ۱- حضرت علی(ع) پسر خوانده حضرت ابوطالب بودند، نه پسر واقعی ایشان. ۲- حضرت زهرا(س) چهار پسر داشته‌اند. ۳- قافله اسرای کربلا، در بیروت لبنان یک هفته اقامت داشته‌اند. ۴- ابوبکر ساعاتی قبل از وفات، عقد اخوت با حضرت امیر(ع) بستند، تا در قیامت شفیع هم باشند. ۵- مشورت حمله به ایران و تاراج و نابودی مراکز علمی و فرهنگی ایران را حضرت علی(ع) به عمر دادند. و ... . 👇👇 @Taammolate_talabegi
🎙دکتر بیژن عبدالکریمی: 🔹به نظر می رسد ما برای برقراری نسبت میان سنت تاریخی خود و مفهوم حقوق الهی مستتر در آن با حقوق بشری که مبتنی بر مبادی سوبژکتیویستی دوره جدید است، نیازمند سنخ تفکر حِکمی و فلسفی اصیل تری هستیم که در گفتمان های تئولوژیک کمتر دیده می شود. 📚مطهری و عدم درک سوبژکتویسم جدید 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: از دو مومنی که به هم برخورد می کنند، آنکه دیگری را بیشتر دوست دارد، بهتر است. 👇👇 @Taammolate_talabegi